abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132401736
VN onderzoekt Zwarte Piet

Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.

Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang betrokken gemeenschappen er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.

Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.

De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.

VN onderzoekt Zwarte Piet

Uit het rapport:
..the Dutch celebration of Black Pete, also known as 'Swarte Piet', which precedes and accompanies the celebration of Santa Claus.

Uit NRC:
quote:
Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden.
'Een van hen [de VN-rapporteurs], de Jamaicaanse hoogleraar Verene Shephard, gaat eerst naar Suriname om met de commissie voor herstelbetalingen te spreken. Financiële genoegdoening voor de slavernij moet in de discussie worden betrokken, zegt zij telefonisch.'

quote:
Staat de intocht van Sinterklaas op de tocht?
De bezwaarschriftencommissie van de gemeente Amsterdam buigt zich over twee weken tijdens een openbare hoorzitting over ruim twintig bezwaren die zijn binnengekomen tegen het afgeven van een vergunning voor het evenement op 17 november. De kritiek richt zich op de aanwezigheid van Zwarte Piet.

Dit meldt Het Parool vandaag. Het is de eerste keer dat bezwaar wordt gemaakt tegen de intocht. Initiatiefnemer van de actie is kunstenaar en activist Quinsy Gario, die al enkele jaren ageert tegen de zwarte knecht. Hij noemt de aanwezigheid van Zwarte Piet beledigend en discriminerend, maar ook op gespannen voet met de nota Buitenevenementen, die voorschrijftt dat evenementen moeten bijdragen aan het innovatieve en creatieve imago Amsterdam.

Namens de organisatie toont Martine Willekens begrip voor de bezwaren. 'Het onderwerp staat ook bij ons op de agenda en wij staan open voor de dialoog. Het is ons streven een leuk, veilig en vrolijk kinderfeest te organiseren voor alle Amsterdammers. Dat wil niet zeggen dat het altijd op deze manier moet blijven gebeuren. Maar wij zijn niet de eigenaar van een nationale traditie.'

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)id-Zwarte-Piet.dhtml
pi_132401759
Laatste topic eindigde met de vraag of er nog iemand is met bezwaren tegen hulppieten?
pi_132401867
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:14 schreef poemojn het volgende:
Laatste topic eindigde met de vraag of er nog iemand is met bezwaren tegen hulppieten?
Ohnee, daar pleit ik al sinds topic 3 ofzo voor. Vooral Hobbits. En Smurfen. En duivels graag :)
  Overall beste user 2022 maandag 21 oktober 2013 @ 18:17:41 #4
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_132401869
quote:
Wat zijn hulppieten?

Overigens is het gedrag van Prem een van de redenen dat veel mensen pissig worden en de hakken het zand zetten. Zelfs bij een normale discussie moet zo'n tegenstander het toch maar even lekker verknallen voor de kinderen.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_132401924
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:17 schreef Ulx het volgende:

[..]

Wat zijn hulppieten?

Overigens is het gedrag van Prem een van de redenen dat veel mensen pissig worden en de hakken het zand zetten. Zelf bij een normale discussie moet zo'n tegenstander het toch maar even lekker verknallen.
Tsja, wat was eerder ? De doodsverwensingen en "rot maar op naar je bananenboom" uitspraken in zijn richting, of zijn "Sinterklaas bestaat niet !" actie ?

Beide partijen zijn leuk aan het kaatsen.
En zie: het wordt weer automatisch "beide partijen". Iets ertussenin is niet mogelijk.. ook ik lijd aan conditionering :(
  Overall beste user 2022 maandag 21 oktober 2013 @ 18:20:25 #6
3928 Ulx
pi_132401946
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:19 schreef Grouch het volgende:

[..]

Tsja, wat was eerder ? De doodsverwensingen en "rot maar op naar je bananenboom" uitspraken in zijn richting, of zijn "Sinterklaas bestaat niet !" actie ?

Maakt dat uit?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_132401966
Zwarte pieten zijn toch moren? Dat zijn, voor zover ik weet, nooit onze slaven geweest, en ze komen al helemaal niet uit Suriname.

Lekker over de ruggen van kinderen je gelijk willen halen m.b.t. je slavernij "trauma".
There's no point for democracy when ignorance is celebrated.
pi_132402010
quote:

[..]

Wat zijn hulppieten?

pieten die niet zwart zijn maar wel sinterklaas helpen. Wie zegt dat het geen echte zwarte pieten zijn heeft groot gelijk, want het zijn hulppieten. Ze hoeven niet allemaal hetzelfde zijn, gewoon varieren en een beetje creatief uitproberen wat wel werkt en wat niet.
Hulpsinterklazen zijn allang bekend bij kinderen, hulppieten sluiten daarbij aan.
pi_132402017
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:21 schreef John5 het volgende:
Zwarte pieten zijn toch moren? Dat zijn, voor zover ik weet, nooit onze slaven geweest, en ze komen al helemaal niet uit Suriname.

Lekker over de ruggen van kinderen je gelijk willen halen m.b.t. je slavernij "trauma".
Moren zijn volgens mij Noord-Afrikanen, en geen onderdeel van het negroïde ras.
Noord-Afrikanen zijn de donkere variant van Italianen...
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_132402019
quote:

[..]

Wat zijn hulppieten?

Overigens is het gedrag van Prem een van de redenen dat veel mensen pissig worden en de hakken het zand zetten. Zelfs bij een normale discussie moet zo'n tegenstander het toch maar even lekker verknallen voor de kinderen.
welja ...je doet alsof kinderen ervan genieten om bedrogen te worden . Kinderen die om half acht nog tv kijken , die horen het wel spoedig van andere kinderen dat ze bedrogen zijn
pi_132402031
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:20 schreef Ulx het volgende:

[..]

Maakt dat uit?
Wel als je de schuld volledig bij hem wilt leggen ja.
pi_132402076
quote:
2s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:22 schreef teknomist het volgende:

[..]

zwarte piet was altijd als een neger bedoeld en ook zo in de voksverhalen gepresenteerd . Beetje onzin om dat te ontkennen
pi_132402103
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

zwarte piet was altijd als een neger bedoeld en ook zo in de voksverhalen gepresenteerd . Beetje onzin om dat te ontkennen
Altijd? Verdiep je eens in de historie van de Zwarte Piet anders. :')
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  maandag 21 oktober 2013 @ 18:26:48 #14
141854 John5
Coujonjeur
pi_132402127
quote:
2s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:22 schreef teknomist het volgende:

[..]

Klopt, gewoon een tikkeltje donker. Dat hebben we uitvergroot, net zoals die belachelijk lange baard van Sinterklaas, en dan heb je zwarte piet. Qua kleding zitten er ook nogal wat Moorse invloeden in.
There's no point for democracy when ignorance is celebrated.
  Overall beste user 2022 maandag 21 oktober 2013 @ 18:28:44 #15
3928 Ulx
pi_132402184
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:23 schreef Grouch het volgende:

[..]

Wel als je de schuld volledig bij hem wilt leggen ja.
Hoeft toch niet? Omdat hij een kutopmerking naar zijn hoofd krijgt gaat hij kinderfeestjes verknallen? Dat vind ik een beetje raar.
pi_132402223
quote:
5s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:26 schreef teknomist het volgende:

[..]

Altijd? Verdiep je eens in de historie van de Zwarte Piet anders. :')
heb ik gedaan.... duidelijk als neger getekend door schenkman en zo is de figuur blijven voortleven in de verhalen.
Waarom dat ontkennen ?
  Overall beste user 2022 maandag 21 oktober 2013 @ 18:30:13 #17
3928 Ulx
pi_132402231
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Kom aan met bewijs. "Iedereen weet dat...." en "Het is algemeen bekend dat....." is geen bewijs.
pi_132402242
quote:
Gewoon Zwarte Piet wmb.
  maandag 21 oktober 2013 @ 18:31:12 #19
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_132402255
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:22 schreef poemojn het volgende:

[..]

pieten die niet zwart zijn maar wel sinterklaas helpen. Wie zegt dat het geen echte zwarte pieten zijn heeft groot gelijk, want het zijn hulppieten. Ze hoeven niet allemaal hetzelfde zijn, gewoon varieren en een beetje creatief uitproberen wat wel werkt en wat niet.
Hulpsinterklazen zijn allang bekend bij kinderen, hulppieten sluiten daarbij aan.
Probleem is dat hulpsinten op de echte sint lijken en hulppieten mogen niet op de echte piet lijken.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_132402276
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:22 schreef poemojn het volgende:

[..]

Beetje jeuk krijg ik er van. Dat gesleutel om het maar polcor te maken.
Laat Piet met rust!
pi_132402289
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:29 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

heb ik gedaan.... duidelijk als neger getekend door schenkman en zo is de figuur blijven voortleven in de verhalen.
Waarom dat ontkennen ?
De huidige karikatuur van Zwarte Piet is pas een recente "uitvinding".
pi_132402348
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 18:26 schreef John5 het volgende:

[..]

Klopt, gewoon een tikkeltje donker. Dat hebben we uitvergroot, net zoals die belachelijk lange baard van Sinterklaas, en dan heb je zwarte piet. Qua kleding zitten er ook nogal wat Moorse invloeden in.
Hoewel volgens True Romance Sicilianen wel "nigger blood" hebben. :P
  Overall beste user 2022 maandag 21 oktober 2013 @ 18:34:37 #23
3928 Ulx
pi_132402354
quote:

[..]

Waarom dat ontkennen ?
Maar wat is daar erg aan?

Als Piet blauw of geel of roze is, en hij spreekt de Sint aan met "Meester" of "Baas", is dat dan racistisch?
pi_132402414
quote:

[..]

Waarom dat ontkennen ?
Waarom benadrukken? Wat hebben kinderen voor boodschap aan ene Schenkman? (trouwens leuke naam in verband met de Sint)
  Overall beste user 2022 maandag 21 oktober 2013 @ 18:37:26 #25
3928 Ulx
pi_132402445
Wat is toch Endlösung voor het Pietenvraagstuk?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')