abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 31 oktober 2013 @ 22:39:35 #201
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_132778604
Zo. Zojuist is het water er voor de eerste keer ingegaan. Geen troebel of bruin achtig water hier, zoals vaker op verschillende websites te lezen is na het maken van een eigen achterwand. Geen idee of dat een goed of slecht teken is, maar mijn water is kraakhelder.

Gelukkig deed mn pomp het in 1 keer :D ding heeft toch 3.5 jaar stil gestaan.

Ik ben benieuwd hoe mijn waardes zullen zijn over een paar dagen :)

ik filter momenteel over kool met witte watten. Eens kijken of dat wat brengt :)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_132783538
Altijd een emotioneel moment, de geboorte van je eerste :P

vrijdag 1 november 2013 @ 03:04:37 #203
107792 Hexley
the Platypus
pi_132784421
Een Celestichthys margaritatus :7
  vrijdag 1 november 2013 @ 09:19:44 #205
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_132785990
Awwwww, lief! Daar komt hier ook een schooltje van *O*
L'Enfer, c'est les autres.
pi_132790468
Hij is echt ieniemie, kreeg 'm bijna niet op de foto, temeer daar de Hemelse Pareldanio's (zie, ik wen al aan de nieuwe naam!) geen moment stil zitten.

Ook nog deze foto geschoten, ben blij met nieuwe fotocamera-speeltje :)

vrijdag 1 november 2013 @ 13:47:40 #207
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_132792431
Ahw, baby visjes O+.

Mijn danio's zijn hoog bejaard inmiddels :'). Ik ben op zoek naar andere visjes voor als mijn groep dood is. Heel mooi visje gevonden, maar in het wild is deze zwaar bedreigd, tegen het uitsterven aan. Nou, daar werk ik niet aan mee :).
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_132792673
Krijgen je Danio's geen kindertjes dan?

Goed dat je geen bedreigde diersoort wilt.
Wat dat betreft zou ik wel meer openheid van dierenwinkels willen waar hun de vissen nu vandaan halen. Toen ik mijn danio's kocht is mij verzekerd dat ze van een Duitse kweker kwamen, maar laatst kwam een andere medewerker ineens met een heel ander verhaal waardoor je toch gaat twijfelen.
pi_132793613
Ik denk dat ik inmiddels maar langzaam aan van het idee afstap om zelf een aquarium te bouwen. Er zitten toch nog wel aardig wat haken en ogen aan. En aangezien ik bijna afgestudeerd ben kan ik de werkplaats van de universiteit ook niet meer gebruiken ;( En om nu spullen te laten maken ipv het zelf te doen maakt het allemaal wel erg duur.

Maar inmiddels gelukkig wel een aquarium gevonden dat mij qua vormgeving aanspreekt. Binnenkort maar eens kijken hoe de afwerking en het materiaal gebruik is. Iemand toevallig bekend met de aquaria van Ciano?

Ik heb de Ciano Emotions 120 op het oog (120x61x37)
[img]http://i1326.photobucket.com/albums/u649/feiko_b/IMG_1383_zps4c786251.jpg
[/img]

Qua vissen zit ik er aan te denken om er een Saulosi speciaalbak er van te maken. Zoiets als dit maar dan minder bevolkt :)
pi_132793884
Wat heeft die gast dat irritant gefilmd! Maar wel mooie vissen.

Die bak uit je plaatje is mooi strak met dat kastje eronder.

Je kan ook een aquarium deels van hout maken, dat scheelt aanzienlijk in de kosten.
Als ik ooit nog eens naar een groter huis verhuis wil ik zelf een grote bak maken, boden, een zijwand en de achterwand uit hout, de rest glas.
pi_132794073
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 november 2013 14:42 schreef Nemephis het volgende:
Wat heeft die gast dat irritant gefilmd! Maar wel mooie vissen.

Die bak uit je plaatje is mooi strak met dat kastje eronder.

Je kan ook een aquarium deels van hout maken, dat scheelt aanzienlijk in de kosten.
Als ik ooit nog eens naar een groter huis verhuis wil ik zelf een grote bak maken, boden, een zijwand en de achterwand uit hout, de rest glas.
Mwoa, het glas is het probleem niet. Een standaard volglas aquarium is gemakkelijk te krijgen voor een redelijke prijs. Meer dat ik niet gemakkelijk toegang heb tot freesmachines, zetbanken enz om het onderstel/kap/filterafscherming te maken
  vrijdag 1 november 2013 @ 15:36:48 #212
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_132795484
Wat zeggen jullie: Pseudomugil Gertrudae als scholenvisje of Danio Margaritatus (of hoe dat beest na 163 keer wisselen ook heet)?
pi_132795607
Danio
nee echt niet !
pi_132796252
Ik heb net een filmpje gemaakt van Popo de axolotl die een stukje kabeljauw eet.... en ook bijna de voertang :')

vrijdag 1 november 2013 @ 16:08:57 #215
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_132796338
Haha! Ik vind Mudkipz echt zo leuk! Mijn bak is te klein, anders had ik er ook eentje gewild O+
pi_132796419
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:05 schreef frumslegnulk het volgende:
Ik heb net een filmpje gemaakt van Popo de axolotl die een stukje kabeljauw eet.... en ook bijna de voertang :')

Wat een vreselijk leuk beestje!
  vrijdag 1 november 2013 @ 17:34:37 #217
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_132798675
Hier heb ik een andere opvatting over indraaien van aquaria in de test. Schijnbaar is Nederland één van de weinige landen waar wordt aanbevolen een bak minstens 3 weken leeg te laten draaien. Andere landen, zoals Amerika, laten de bak 1 á 2 dagen staan en beginnen dan langzaam met het toevoegen van een visbestand. Vissen kunnen namelijk wel tegen nitriet en als je weinig vissen hebt op voldoende liter zou je bak sneller de piek krijgen en de vissen zouden er geen hinder van ondervinden.
Dus we're putting this myth to the test. Dostojevski, Tolstoj, Freud, Sartre en Guido (die laatste is van mijn man en uiteraard oranje :') ) zijn de 5 mannelijke guppen die sinds vandaag de bak bevolken.
Oh en ik zag ook al 2 poelslakjes.
  vrijdag 1 november 2013 @ 20:34:10 #218
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_132804260
Leeg indraaien is ook dom. Ammoniak heb je nodig.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  vrijdag 1 november 2013 @ 22:13:30 #219
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_132808272
Ik heb een bak een keer maar een paar dagen laten indraaien en ik heb weinig anders dan problemen met die bak gehad. Onder andere veel en vaak last van blauw alg gehad.

2 keer een bak "gewoon" laten indraaien en draaien als een zonnetje.
Noem mij dus "old fashioned" of noem het onzin, maar ik laat de bak gewoon lekker een paar weken zonder vis indraaien om daarna rustig een vissenbestand toe te voegen.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  zaterdag 2 november 2013 @ 10:40:24 #220
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_132818059
Ik ben erg benieuwd. Ik heb een bakje paar weken laten indraaien leeg en daar had ik veel alg. Nu is het even wachten, ik zie het wel. Voor beide methodes is iets te zeggen natuurlijk.
  zaterdag 2 november 2013 @ 12:15:54 #221
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_132819744
En vreten dat die guppen doen haha! Zal eens kijken of ik ze zo op de kiek kan zetten. Zijn geen speciaaltjes ofzo, gewoon dierenwinkelguppen. Maar erg actief, leuk.
  zaterdag 2 november 2013 @ 20:45:24 #222
307755 Draai_kont
Nee heb je, ja kun je krijgen.
pi_132834331
Ik laat mijn bakken slechts 24 uur indraaien op kraanwater met Sera Nitrivec toegevoegd, er kan na deze 24 uur al meteen een aantal vissen worden ingebracht in de bak.
Is bij mij altijd al perfect gegaan, nooit een dode vis of iets dergelijks.
Het is niet nodig om de bak weken te laten indraaien. :)
Op woensdag 18 augustus 2010 15:37 schreef Schenkstroop het volgende:
Als een vrouw zich als een eikel gedraagt mag je dr als een eikel behandelen. gelijke rechten enzo.
  zondag 3 november 2013 @ 01:42:51 #223
107792 Hexley
the Platypus
pi_132844264
En je kunt het ook met "tweedehands water" uit een ander aquarium doen. :)
pi_132845868
Ik zie het nut eigenlijk niet van indraaien zonder vissen, je wilt immers een compleet systeem in balans, daar horen die vissen ook bij. Water uit de oude bak gebruiken (als die er is) zorgt ervoor dat die balans er eerder is.
Tenzij het gaat om een nieuwe bak, of net afgekit of net achterwand erin, dan vind ik het juist wel erg zinvol omdat je gifstoffen eerst uit het water wilt hebben.

Verschillende fases van algen krijg je toch wel in een nieuw ingerichte bak maar dat zie ik juist als een goed teken dat alles zich aan het ontwikkelen is (...of niet..).

Wel weer leuk om te lezen hoe iedereen hier zijn eigen kijk op heeft :)
pi_132846674
Het wel of niet wachten op het stabiliseren van het biotoop in de bak is zeer afhankelijk van de gebruikte grondstoffen. Deze grondstoffen kunnen een zware impact hebben op de waterkwaliteit. Deze kan zelfs schommelen met pieken en dalen door externe invloeden als licht en of temperatuur.
Gebruik je bv een substraat waar veel organische (mest)stoffen in verwerkt zijn dan zullen de eerste weken door een explosie van bacteriologische processen bepaalde waardes onaanvaardbaar gaan pieken. Soms zelfs zo erg dat een paar weken dagelijkse waterverversing nodig is om het weer stabiel te krijgen. Dit is dan een extreem voorbeeld, maar ook het gebruik van een stuk veenkienhout kan extreme gevolgen hebben en de zuurgraad explosief laten stijgen of bepaald gesteende deze laten dalen.

Daarom is het belangrijk om een bak eerst zonder visjes een tijdje in (quarantaine) de gaten te houden en dagelijks te meten (is weten) wat er nu precies gebeurd met de water kwaliteit. In een zulk klein biotoop als een aquarium kun je binnen een paar dagen soms zelfs uren door hele kleine invloeden zeer schommelende effecten hebben, hoe kleiner het biotoop hoe desastreuzer deze effecten kunnen zijn. Daarom is het ook heel erg belangrijk dat je je eerst goed inleest en informatie vergaard over de gewenste materialen en grondstoffen. En dan is er nog de geluksfactor dat er ook werkelijk dat in de verpakking zit wat er op staat. Er zijn namelijk voorbeelden zat dat een stuk hout verkocht als veenkienhout of mangrove etc. in het aquarium na een paar weken gaat schimmelen of rotten.

Nu kun je natuurlijk altijd geluk hebben en of de boel proberen te bespoedigen met chemische additieven om een biotoop sneller te stabiliseren. En zulk geval moet je heel erg goed weten wat je doet en welke soort levende wezens je erbij op het spel zet. Het gaat tien keer goed maar misschien ook een keer fout en die ene keer is eigenlijk een keer teveel.

Zie het ook eens een keer van de andere kant ;) je speelt immer voor god in je kleine bakkie. Draai de rollen eens om en stel je voor dat jij op goed geluk een kamertje wordt gestopt en men dan achteraf gaat bekijken hoe je het doet. En jij als mens bent ook best wel weerbaar en kun je ook wel enige tijd onder niet ideale omstandigheden redelijk overleven ook al voel je daarbij niet al te best. En zolang je nog redelijk beweegt neemt de observator aan dat het wel snor zal zitten. En op die feedback volgens geobserveerd gedrag gaat men dan de omstandigheden misschien aanpassen. En plots! Oh kijk!? *; Ze hapt naar lucht! Wat zou het toch zijn? -O-

Als je dan toch voor god wil spelen.. Doe het dan godverdomme met alle respect.

Succes.. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 03-11-2013 10:34:13 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')