Hij speelde het mooiste voetbal en was een beetje mysterieus. De lichtvoetige Dennis Bergkamp vond dat zijn sierlijke balaannames, passes en doelpunten voor zich spraken. Buiten het veld was hij weinig mededeelzaam. Maar nu spreekt hij, eindelijk, honderduit, over zijn gelukkige jeugd zonder luxe in Amsterdam-West, zijn relatie met Johan Cruijff, Louis van Gaal en Arsène Wenger, over zijn gloriejaren bij Ajax en Arsenal, de mislukkingen met het Nederlands elftal, de crisis bij Inter, over vliegangst, de revolutie bij Ajax, over hoe hij Arsenal inspireerde en het Engelse voetbal beïnvloedde en over het maken van wonderschone goals en de wiskundige zekerheid dat een stiffie een grotere trefkans biedt dan een droge knal.
In deze fascinerende voetbalbiografie praat Dennis Bergkamp ook ongeremd over zichzelf als voetballer, mens en trainer. En anderen praten gepassioneerd over Dennis.
Johan Cruijff heeft vrijdag in Amsterdam het eerste exemplaar van de biografie over Dennis Bergkamp in ontvangst genomen. Het boek, 543 grote pagina's dik, gaat over de loopbaan van de voormalige spits van Ajax, Internazionale, Arsenal en het Nederlands elftal.
"Johan loopt als een rode draad door mijn loopbaan”, vertelde Bergkamp. "Hij liet me debuteren bij Ajax en ook toen hij weg was hielden we contact. Op het EK van 1996 sliep ik met Jordi Cruijff op een kamer en onlangs hebben we elkaar ook weer bij Ajax gevonden.”
Het boek, geschreven door de Nederlander Jaap Visser en Engelsman David Winner, heeft een Hollandse en Britse versie, die overigens in omvang en inhoud van elkaar verschillen. De Engelse uitgave verscheen twee weken geleden al en is al uitgegroeid tot een bestseller.
![9-Welttorjaeger-1992-4.jpg]()
De held

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !