Maar dat is toch zielig voor onze gekleurde medemens!quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:26 schreef richolio het volgende:
Ah vet gaar. Rot toch op. Piet is zwart en moet ook zwart blijven gvdBlijf van onze tradities af
Triest toch ?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:27 schreef datismijnmening het volgende:
Dat ze het serieus aan willen passen![]()
Dit.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:27 schreef datismijnmening het volgende:
Wij moeten alle hoofddoekjes etc. maar als zoete koek slikken, maar wel onze eigen cultuur afschaffen, moet niet gekker worden
Als er één schaap over de dam is, volgen er meerquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:27 schreef BasEnAad het volgende:
Het stoort me dat het constant over Amsterdam moet gaan. Ieder gehucht heeft zijn eigen sinterklaascomité en het merendeel van die organisaties gaat zich echt niet aanpassen hoor. Het wordt allemaal groter gemaakt dan het is.
Geen kind dat echt ooit met de roe is geslagen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:35 schreef MsMessy het volgende:
Hoeveel negers ken jij die Piet heten, keihard werken en klaar staan voor hun oudere medemens wanneer hij presentjes wil geven aan brave kinderen, maar helaas daar wat slecht ter been voor is. Zo'n positief beeld is blijkbaar discriminatie
Die roe zie je al eigenlijk met goed fatsoen niet meer terug in het beeld omdat ze allemaal een zak met snoepgoed dragen. Waarin trouwens ook niemand meer mee gaat naar Spanje, want dat zou alleen maar een vakantiegevoel opwekken.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:36 schreef tong80 het volgende:
[..]
Geen kind dat echt ooit met de roe is geslagen.
Ken jij kinderen die naar Spanje in de zak werden vervoerd ?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:38 schreef MsMessy het volgende:
[..]
Die roe zie je al eigenlijk met goed fatsoen niet meer terug in het beeld omdat ze allemaal een zak met snoepgoed dragen. Waarin trouwens ook niemand meer mee gaat naar Spanje, want dat zou alleen maar een vakantiegevoel opwekken.
Eensch.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:27 schreef datismijnmening het volgende:
Wij moeten alle hoofddoekjes etc. maar als zoete koek slikken, maar wel onze eigen cultuur afschaffen, moet niet gekker worden
Nee, maar ik gok dat sommige ouders het wel lekker goedkoop zouden vindenquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:40 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ken jij kinderen die naar Spanje in de zak werden vervoerd ?
En ik mocht gvd nooit mee in de zak naar Spanje....quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:36 schreef tong80 het volgende:
[..]
Geen kind dat echt ooit met de roe is geslagen.
met schimmel tussen zijn benen en zijn zak op zijn rug.....quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 17:50 schreef tong80 het volgende:
[ afbeelding ]
Negers die een ongeschoren pedofiele travestiete vent in een jurk steunen.
Piet Römer de über Piet.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 18:58 schreef RobbieSchuurmans het volgende:
witte piet
gele piet
dat klinkt toch niet
zwarte piet is gewoon beter
Dan heb jij geen hoge pet op en wel heel weinig kennis van de Nederlandse cultuur, als je dat denkt.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:01 schreef jepperdeprep het volgende:
Die flikkers helpen de Nederlandse cultuur naar de verdoemenis.
De petjes regeren tegenwoordig de straat.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:06 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dan heb jij geen hoge pet op en wel heel weinig kennis van de Nederlandse cultuur, als je dat denkt.
Je bent gewoon een zeurpiet, knul. Als je dit soort dingen met racisme gaat associëren dan kom je nooit van racisme af. In curacao vinden ze Sinterklaas geweldig en hier in Nederland gaan ze weer huillie huillie doen. Man man man man.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:06 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dan heb jij geen hoge pet op en wel heel weinig kennis van de Nederlandse cultuur, als je dat denkt.
Knul?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:22 schreef jepperdeprep het volgende:
[..]
Je bent gewoon een zeurpiet, knul.
Gast Sinterklaas is voor kinderen, dat je hier een pleidooi loopt te houden over dat het vroeger anders was etc. Iemand die alles wat blank of zwart blijft associëren met racisme is pas triest. Dit is een traditie die al jaren loopt en niet eens voor ophef zou mogen zorgen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:30 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Knul?![]()
Omdat ik jou wijs op de onzin die je uitkraamt? Als er iemand is die overkomt als een knulletje ben jij het wel.
Niks mis met het willen behouden van de Zwarte Piet hoor, maar doe het dan wel op basis van correcte info. Zelfde geldt overigens voor de tegenstanders van de Zwarte Piet, ook daar wordt een hoop onjuiste info geroepen.
Is het jou bekend dat de intocht v/d Zwarte Piet zoals wij dat nu kennen iets is dat we eigenlijk pas na WO 2 doen?
Zie hier nog blanke Pieten in 1935:
De Zwarte Piet zoals wij die nu kennen is wel iets eerder bedacht, maar kwam toen vooral in enkele kinderboeken voor, voor het eerst ergens rond 1850.
Voor die tijd was de Sint of alleen of werd hij (in een verder verleden) vergezeld door zwarte wezens uit de oudheid, zoals bijv. Krampus.
Wanneer jij dus stelt dat het aanpassen v/d Zwarte Piet de Nederlandse cultuur naar de verdoemenis brengt, dan impliceer je dus dat de Nederlandse cultuur hoofzakelijk bestaat uit een flinterdun laagje. Een laagje dat ook nog maar pas sinds zo'n 60-70 jaar gebruikelijk is
Nee. Mensen die hun eigen cultuur niet kennen, dat is pas triest. Ik reageer namelijk op deze reactie:quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:33 schreef BDIL het volgende:
[..]
Gast Sinterklaas is voor kinderen, dat je hier een pleidooi loopt te houden over dat het vroeger anders was etc. Iemand die alles wat blank of zwart blijft associëren met racisme is pas triest. Dit is een traditie die al jaren loopt en niet eens voor ophef zou mogen zorgen.
quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:01 schreef jepperdeprep het volgende:
Die flikkers helpen de Nederlandse cultuur naar de verdoemenis.
quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:30 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Knul?![]()
Omdat ik jou wijs op de onzin die je uitkraamt? Als er iemand is die overkomt als een knulletje ben jij het wel.
Niks mis met het willen behouden van de Zwarte Piet hoor, maar doe het dan wel op basis van correcte info. Zelfde geldt overigens voor de tegenstanders van de Zwarte Piet, ook daar wordt een hoop onjuiste info geroepen.
Is het jou bekend dat de intocht v/d Zwarte Piet zoals wij dat nu kennen iets is dat we eigenlijk pas na WO 2 doen?
Zie hier nog blanke Pieten in 1935:
Mijn punt is dat een user suggereert dat de Zwarte Piet de Nederlands cultuur definieert, terwijl het in werkelijkheid nog niet eens zo'n heel oud gebruik is dat ook continu aan verandering onderhevig is geweest. Zoals ik al aangaf stamt het uiterlijk van de Zwarte Piet in huidige vorm uit de boekjes van rond 1850, dus geheel onbekend was het begin 20ste eeuw dus sowieso niet.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:38 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Wie hebben we daar in 1934 op 1:47? Das wel een hele donkere blanke Piet
Maar een filmpje gebruiken als 'bewijs' dat de intocht van zwarte piet eigenlijk pas iets is van na WOII, terwijl zwarte Piet er voor WOII ook gewoon bij was is ook niet echt discussiëren op basis van correcte info. Het is niet iets van de laatste 60-70 jaar zoals je stelt.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:47 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Mijn punt is dat een user suggereert dat de Zwarte Piet de Nederlands cultuur definieert, terwijl het in werkelijkheid nog niet eens zo'n heel oud gebruik is dat ook continu aan verandering onderhevig is geweest. Zoals ik al aangaf stamt het uiterlijk van de Zwarte Piet in huidige vorm uit de boekjes van rond 1850, dus geheel onbekend was het begin 20ste eeuw dus sowieso niet.
Het filmpje was hoofdzakelijk bedoeld om te illustreren dat de Zwarte Piet toen dus nog geen gemeengoed was / dat er toen dus ook andere varianten op waren. En ik was wellicht niet duidelijk genoeg en had moeten spreken over 'het was nog geen gemeengoed'.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:50 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Maar een filmpje gebruiken als 'bewijs' dat de intocht van zwarte piet eigenlijk pas iets is van na WOII, terwijl zwarte Piet er voor WOII ook gewoon bij was is ook niet echt discussiëren op basis van correcte info.
Je hebt je punt gemaakt hoor, chapeau.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:47 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Mijn punt is dat een user suggereert dat de Zwarte Piet de Nederlands cultuur definieert, terwijl het in werkelijkheid nog niet eens zo'n heel oud gebruik is dat ook continu aan verandering onderhevig is geweest. Zoals ik al aangaf stamt het uiterlijk van de Zwarte Piet in huidige vorm uit de boekjes van rond 1850, dus geheel onbekend was het begin 20ste eeuw dus sowieso niet.
Jij wil dus zeggen dat alle mensen die zeggen dat het met de Nederlandse cultuur te maken heeft onzin uitkramen? Want iedereen moeten weten hoe het echt zit zodat iedereen duidelijk een discussie kan voeren over Zwarte Piet? Knul, er zou helemaal geen discussie over moeten zijn. Dat is mijn punt. Veel plezier nog met het verkondigen van al uw kennis over de Zwarte Piet. Sinterklaas is een toffe ouwe peer en Zwarte Piet is een relaxte gozer die wel van een lolletje houd, klaar. Meer dan dat zou het niet moeten zijn en de meeste mensen zien het ook niet als meer dan dat.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:52 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Het filmpje was hoofdzakelijk bedoeld om te illustreren dat de Zwarte Piet toen dus nog geen gemeengoed was / dat er toen dus ook andere varianten op waren. En ik was wellicht niet duidelijk genoeg en had moeten spreken over 'het was nog geen gemeengoed'.
Desalniettemin stel ik jouw filmpje op prijs. Hoe meer info hoe beter.
Kom je uit 1988? En dan blijf je mij 'knul' noemen?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 20:01 schreef jepperdeprep het volgende:
[..]
Je hebt je punt gemaakt hoor, chapeau.
[..]
Jij wil dus zeggen dat alle mensen die zeggen dat het met de Nederlandse cultuur te maken heeft onzin uitkramen? Want iedereen moeten weten hoe het echt zit zodat iedereen duidelijk een discussie kan voeren over Zwarte Piet? Knul, er zou helemaal geen discussie over moeten zijn. Dat is mijn punt. Veel plezier nog met het verkondigen van al uw kennis over de Zwarte Piet. Sinterklaas is een toffe ouwe peer en Zwarte Piet is een relaxte gozer die wel van een lolletje houd, klaar. Meer dan dat zou het niet moeten zijn en de meeste mensen zien het ook niet als meer dan dat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |