abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:24:30 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_132300148
Sinterklaasorganisaties zijn bereid het uiterlijk van Zwarte Piet aan te passen. In NRC Handelsblad zeggen vertegenwoordigers van de oganisaties dat de felheid van het debat door voor- en tegenstanders van Zwarte Piet het feest bedreigt.

In januari wil dominee Henk Leegte, voorzitter van het comité dat de Sinterklaasintocht in Amsterdam organiseert, gaan praten met andere organiserende partijen. In NRC zegt Leegte: 'Ik kan me voorstellen dat we om te beginnen honderd van de vijfhonderd Pieten een ander uiterlijk geven.' Concrete voorbeelden van hoe dat uiterlijk zou kunnen veranderen geeft hij niet, maar hij ziet dat de tegenstanders van de huidige gedaante van Zwarte Piet zich ergeren aan de optelsom: donkere schmink, dikke, rode lippen en gouden oorringen.

Ineke Strouken, directeur van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed, stelt in de krant voor om een aanbeveling te maken voor alle Sinterklaasorganisaties om Zwarte Piet 'in stapjes' te transformeren.

Voorzitter Jan van Wijk van het Sint Nicolaasgenootschap: 'Als het Amsterdamse comité ons uitnodigt, schuiven we meteen aan tafel. Het maakt mij niet uit of hij sluik haar of kroeshaar heeft. Maar Zwarte Piet is wel zwart.' De NTR, de omroep die het Sinterklaasjournaal maakt en de intocht van Sinterklaas uitzendt, laat weten dat het niet aan de omroep is om 'zonder maatschappelijke consensus de traditie eenzijdig te wijzigen'. Maar: 'als de traditie verandert, veranderen wij mee.'

'Lokale aangelegenheid'
Minister Jet Bussemaker (Cultuur) wil zich niet mengen in de discussie over de intocht van Sinterklaas en Zwarte Piet in Amsterdam. 'De intocht van Sinterklaas is een lokale aangelegenheid. Het Rijk heeft daar geen bemoeienis mee', schrijft ze vrijdag in antwoord op Kamervragen van de PVV.

Volgens Bussemaker is 'het sinterklaasfeest onderdeel van de Nederlandse cultuur en wordt dit op verschillende manieren gevierd'. Ze schrijft zich ervan bewust te zijn dat de opvattingen over het feest verschillen. Maar 'tot de Nederlandse cultuur behoort ook dat verschillende opvattingen naast elkaar kunnen bestaan.' In Amsterdam is bezwaar ingediend tegen de intocht met zwarte pieten, omdat dit racistisch zou zijn.

Rutte: 'Zwarte Piet is zwart'
De rol van Zwarte Piet bij de sinterklaasviering is geen zaak van de regering, maar van de samenleving. Dat zei minister-president Mark Rutte vandaag in antwoord op vragen over de discussie of Zwarte Piet al of niet racistisch is.

Volgens de premier staat het iedereen vrij om een witte piet op te voeren, maar hij wees erop dat het hulpje van de sint volgens de overlevering altijd zwart is geweest. 'Zwarte Piet is zwart, daar kunnen we weinig aan veranderen.'

:( :{

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:26:41 #2
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_132300211
Ah vet gaar. Rot toch op. Piet is zwart en moet ook zwart blijven gvd :( Blijf van onze tradities af
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:27:07 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_132300224
Het stoort me dat het constant over Amsterdam moet gaan. Ieder gehucht heeft zijn eigen sinterklaascomité en het merendeel van die organisaties gaat zich echt niet aanpassen hoor. Het wordt allemaal groter gemaakt dan het is.
pi_132300229
Dat ze het serieus aan willen passen :')
Wij moeten alle hoofddoekjes etc. maar als zoete koek slikken, maar wel onze eigen cultuur afschaffen, moet niet gekker worden :')
-XOXO-
pi_132300264
Ik luisterde Het Land Van van Lange Frans en Baas B terwijl ik de OP las en nu zit ik met heel veel emoties op bed.
-
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:28:45 #6
353856 Stoepboer
Stoep met boeren.
pi_132300265
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:26 schreef richolio het volgende:
Ah vet gaar. Rot toch op. Piet is zwart en moet ook zwart blijven gvd :( Blijf van onze tradities af
Maar dat is toch zielig voor onze gekleurde medemens!

_O-
Vervelende stoepboer!
  Trouwste user 2022 vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:29:07 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_132300274
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:27 schreef datismijnmening het volgende:

Triest toch ? :{

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_132300288
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:29 schreef tong80 het volgende:

[..]

Triest toch ? :{

In en in ;(
-XOXO-
pi_132300318
quote:
Wij moeten alle hoofddoekjes etc. maar als zoete koek slikken, maar wel onze eigen cultuur afschaffen, moet niet gekker worden :')
Dit.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_132300387
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:27 schreef BasEnAad het volgende:
Het stoort me dat het constant over Amsterdam moet gaan. Ieder gehucht heeft zijn eigen sinterklaascomité en het merendeel van die organisaties gaat zich echt niet aanpassen hoor. Het wordt allemaal groter gemaakt dan het is.
Als er één schaap over de dam is, volgen er meer
Nieuw is niet altijd beter.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:35:22 #11
341323 MsMessy
Fok jou, dikke doei
pi_132300444
Hoeveel negers ken jij die Piet heten, keihard werken en klaar staan voor hun oudere medemens wanneer hij presentjes wil geven aan brave kinderen, maar helaas daar wat slecht ter been voor is. Zo'n positief beeld is blijkbaar discriminatie :')
  Trouwste user 2022 vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:36:23 #12
7889 tong80
Spleenheup
pi_132300461
quote:
15s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:35 schreef MsMessy het volgende:
Hoeveel negers ken jij die Piet heten, keihard werken en klaar staan voor hun oudere medemens wanneer hij presentjes wil geven aan brave kinderen, maar helaas daar wat slecht ter been voor is. Zo'n positief beeld is blijkbaar discriminatie :')
Geen kind dat echt ooit met de roe is geslagen.

vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:38:14 #13
341323 MsMessy
Fok jou, dikke doei
pi_132300516
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:36 schreef tong80 het volgende:

[..]

Die roe zie je al eigenlijk met goed fatsoen niet meer terug in het beeld omdat ze allemaal een zak met snoepgoed dragen. Waarin trouwens ook niemand meer mee gaat naar Spanje, want dat zou alleen maar een vakantiegevoel opwekken.
  Trouwste user 2022 vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:40:10 #14
7889 tong80
Spleenheup
pi_132300562
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:38 schreef MsMessy het volgende:

[..]

Die roe zie je al eigenlijk met goed fatsoen niet meer terug in het beeld omdat ze allemaal een zak met snoepgoed dragen. Waarin trouwens ook niemand meer mee gaat naar Spanje, want dat zou alleen maar een vakantiegevoel opwekken.
Ken jij kinderen die naar Spanje in de zak werden vervoerd ?

vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:40:26 #15
414255 Scrutinise
Rasentertainer
pi_132300569
quote:
Eensch.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:40:40 #16
341323 MsMessy
Fok jou, dikke doei
pi_132300574
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:40 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ken jij kinderen die naar Spanje in de zak werden vervoerd ?

Nee, maar ik gok dat sommige ouders het wel lekker goedkoop zouden vinden :D _O-
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:42:27 #17
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_132300619
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:36 schreef tong80 het volgende:

[..]

En ik mocht gvd nooit mee in de zak naar Spanje....
pi_132300679
komt door het roet in de schoorsteen
maar als die mensen zo graag willen discimineren doen ze dat goed
volgens de zijkers zijn het negers en die willen ze nu uit de traditie werken
WIE is hier nu aan het discrimineren!
!wie zeikt mag niet zeiken dat er op hem gezeken wordt!
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:47:14 #19
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_132300718
Wat willen ze dan? Willen ze die pieten blank maken? Hoe gaan ze dan heten, gewoon Piet? :')

En al maken ze ze blank en heten ze 'Piet', dan ziet elke kleuter dat het zijn oom oid is.

Het lijkt wel alsof ze zich bevoorrecht voelen om bediscrimineerd te worden. Je komt hier, best, laat onze tradities met rust. Ze verpesten het.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_132300770
geef hem zwarte roet vlekken en klaar.
pi_132300776
zijn gelukkig maar een paar rukkers zie zo denken
en overal zijn rotte peren, zo kunnen we de discussie van negerzoenen ook terug halen
  Trouwste user 2022 vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:50:44 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_132300806

Negers die een ongeschoren pedofiele travestiete vent in een jurk steunen. :(

pi_132300875
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 17:50 schreef tong80 het volgende:
[ afbeelding ]

Negers die een ongeschoren pedofiele travestiete vent in een jurk steunen. :(

met schimmel tussen zijn benen en zijn zak op zijn rug..... :P
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:55:26 #24
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_132300916
Gisteren bij Pownews kon je al zien wat voor soort mensen ertegen is .
Ga ertegenin en ze gebruiken geweld tegen je
RED ONS HENNIEGOD
pi_132300925
Sowieso is het onzin trouwens.

Ik ben opgegroeid met Zwarte Piet. Daarin was Zwarte Piet altijd een relaxte vriendelijke man die altijd vrolijk was. Sinterklaas daarentegen was een chagrijnige ouwe klaas. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een negatieve gedachte bij Zwarte Piet gehad heb. Dat maakt het voor kleine kinderen ook minder vreemd om een neger die ze op straat tegen komen normaal te behandelen. Immers, Zwarte Piet is ook zwart, en die is leuk. Ik denk serieus dat Zwarte Piet juist het onstaan van racistische gevoelens onder kinderen tegengaat.

Daarnaast ga ik er vanuit dat Sinterklaas zijn eigen werknemers kiest. Sinterklaas kiest daarbij uitsluitend zwarte. Een grotere vorm van positieve discriminatie is er niet. Er wordt toch altijd geklaagd als een werkgever geen negers aan wil nemen? Sinterklaas doet dat wel, uitsluitend zelfs, en dan is het weer niet goed. En gezien aan het humeur van de gemiddelde Zwarte Piet is er met de CAO ook niets mis.

En dan nog het achterlijke voorstel van die Quinsy. Hij wil regenboogpieten. In alle kleuren die er zijn, als ze maar niet zwart zijn. Dat zou ik eens moeten proberen, om dat voor te stellen?! Dan is het land te klein omdat ik een bijzonder racistische opmerking gemaakt zou hebben. Alle kleuren, maar géén zwarten? Hoe racistisch wil je het hebben?! En dat is dan het voorstel van diegene die Zwarte Piet af wil schaffen, juist omdát het racistisch is?!

Te belachelijk voor woorden die hele discussie.

Zwarte Piet moet Zwarte Piet blijven. Wij accepteren hier elementen van culturen uit andere landen, bijvoorbeeld hoofddoekjes, moskeeën die staan te jengelen, de Turkse slager op de hoek, etcetera. En wij hebben hier Zwarte Piet. En omdat wij al de culturele eigenschappen van 'hun' accepteren, ben ik stellig van mening dat 'hun' Zwarte Piet dan maar moeten accepteren. We hebben inmiddels wel genoeg cultuur overboord gedonderd ten faveure van mensen die te pas en te onpas racisme roepen.

w/
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')