abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132288383
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 10:46 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Waarom denk je toch dat we het telkens over jou hebben? :D
Behalve dan wanneer hij rechtstreeks ergens op aangesproken wordt. Dan is het spontaan dommetje spelen :D
pi_132288432
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 10:45 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

125.000 moet natuurlijk 90.000 zijn, 125 euro is max. 50 euro, en de huur gaat jaarlijks met 4,5 tot 6% omhoog
LOL leuk geprobeerd. Maar kom maar eens met een voorbeeld van een appartement van 90k, met maar 50 euro vve-bijdrage, dat enigszins in de buurt komt van wat ik nu huur voor 450 euro. Gaat je toch niet lukken.

Voor dat bedrag koop je alleen compleet uitgewoonde bagger waar je nog voor tienduizenden euro's aan moet verspijkeren om er überhaupt naar binnen te kunnen, laat staan in te kunnen wonen. En die 50 euro vve-bijdrage is al helemaal een giller. Dan is er wat bijzonders aan de hand, wat meestal niet in de haak is.
quote:
Bijkomende kosten klinken heel dramatisch, maar vallen in de marge, uitgezonderd grootscheepse renovatie van sanitair etc. en andere verbeteringen, waarvoor de huur extra omhoog gaat

Reken maar uit over een langere periode :)

Go!
Nou ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, maar toen ik vorig jaar een nieuwe badkamer kreeg van de woco, was die toch echt voor mij helemaal gratis.
pi_132288435
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 10:46 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Waarom denk je toch dat we het telkens over jou hebben? :D
Ik heb geen idee? Ik reageerde op je randstad opmerking.
pi_132288455
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 10:46 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Nu nog een keer voor een particuliere huur en geen gesubsidieerde huurwoning zoals je nu als voorbeeld gebruikt.

Voorbeeld, ik betaal voor mijn eensgezinswoning 725 euro per maand bruto, netto is dat 525 euro.
Wil ik een vergelijkbare woning huren (zelfde soort woning, zelfde wijk) dan kost mij dat elke maand 1200 (!) euro of in het slechtste geval 1500 euro.

Nu jij weer :)

Ohja, naast de aflossing die al in het genoemde bedrag zit probeer ik ook zelf te sparen en bij te storten in de hypotheek. Het doel is om binnen 10 jaar (ambitieus ik weet het :P) het huis helemaal afbetaald te hebben. Daarna zijn de woonlasten 0 euro per maand en bespaar ik me alleen al aan de rente die ik 20 jaar lang minder hoef te betalen ruim 125.000 euro.

Dat kan bv al niet bij huren, die gaan doodleuk elk jaar 4-6% omhoog terwijl het bij mij alleen maar omlaag gaat.

Van particuliere huur heb ik hierboven al een voorbeeld laten zien.
pi_132288460
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 10:47 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Behalve dan wanneer hij rechtstreeks ergens op aangesproken wordt. Dan is het spontaan dommetje spelen :D
Ah, je gaat ook even meedoen, veel succes in dit topic verder.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2013 10:51:16 ]
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:51:23 #131
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_132288471
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 10:50 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

LOL leuk geprobeerd. Maar kom maar eens met een voorbeeld van een appartement van 90k, met maar 50 euro vve-bijdrage, dat enigszins in de buurt komt van wat ik nu huur voor 450 euro. Gaat je toch niet lukken.

Voor dat bedrag koop je alleen compleet uitgewoonde bagger waar je nog voor tienduizenden euro's aan moet verspijkeren om er überhaupt naar binnen te kunnen, laat staan in te kunnen wonen. En die 50 euro vve-bijdrage is al helemaal een giller. Dan is er wat bijzonders aan de hand, wat meestal niet in de haak is.

[..]

Nou ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, maar toen ik vorig jaar een nieuwe badkamer kreeg van de woco, was die toch echt voor mij helemaal gratis.
Doe het nu nog eens met een niet gesubsideerde huurwoning. Dit is appels met peren vergelijken.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_132288503
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 10:51 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Doe het nu nog eens met een niet gesubsideerde huurwoning. Dit is appels met peren vergelijken.
Dat zeg ik, dat heb ik hierboven al een keer gedaan. Paar uur geleden ofzo.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 10:54:09 #133
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_132288533
quote:
6s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 08:34 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

De bodem is tussen nu en binnenkort (begin 2014) waarschijnlijk wel bereikt zoals het er nu naar uitziet. En dan kunnen de huizenprijzen weer snel omhoog schieten wanneer alle mensen weer beginnen te kopen die lang hebben gewacht.
En als de rente omhoog gaat ben je zo de helft van je "waarde" kwijt...
censuur :O
pi_132288544
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 10:54 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Zo is het altijd wat, he :)
so long and thanks for all the fish
pi_132288575
quote:

[..]

Ohja, moet ik er nog even bij vertellen dat ik in de Randstad woon. Niet in Klazienaveen of een ander oosters krimpgehucht.
pi_132288602
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 10:54 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat zou het laatste zetje zijn. Dan is het drama op de koopwoningenmarkt compleet.

Maar gaat voorlopig niet gebeuren is mijn verwachting. Helaas niet.
pi_132288634
quote:

[..]

[..]

Mijn ex heeft zo'n appartement gekocht :) Spiksplinter nieuw alles pikkobello in orde , in een straat achter je ;)

Misschien je deze post nog eens lezen

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 10:46 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Nu nog een keer voor een particuliere huur en geen gesubsidieerde huurwoning zoals je nu als voorbeeld gebruikt.

Voorbeeld, ik betaal voor mijn eensgezinswoning 725 euro per maand bruto, netto is dat 525 euro.
Wil ik een vergelijkbare woning huren (zelfde soort woning, zelfde wijk) dan kost mij dat elke maand 1200 (!) euro of in het slechtste geval 1500 euro.

Nu jij weer :)

Ohja, naast de aflossing die al in het genoemde bedrag zit probeer ik ook zelf te sparen en bij te storten in de hypotheek. Het doel is om binnen 10 jaar (ambitieus ik weet het :P) het huis helemaal afbetaald te hebben. Daarna zijn de woonlasten 0 euro per maand en bespaar ik me alleen al aan de rente die ik 20 jaar lang minder hoef te betalen ruim 125.000 euro.

Dat kan bv al niet bij huren, die gaan doodleuk elk jaar 4-6% omhoog terwijl het bij mij alleen maar omlaag gaat.

so long and thanks for all the fish
pi_132288679
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 10:58 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Mijn ex heeft zo'n appartement gekocht :) Spiksplinter nieuw alles pikkobello in orde , in een straat achter je ;)

Misschien je deze post nog eens lezen

[..]

Lekker wijf?
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 11:12:03 #139
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_132288937
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 10:52 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Dat zeg ik, dat heb ik hierboven al een keer gedaan. Paar uur geleden ofzo.
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 09:15 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Ik laat dit maar even voor wat het is, want je zult het toch nooit gaan begrijpen. :')

Volgende berekening, misschien heb je dan meer succes:

[..]

Ex huurt (particulier) voor ¤900 incl. g/w/l. Dat zijn alle kosten die ze aan dat appartement heeft.

Kopen:
Een vergelijkbaar appartement kost in Haarlem ongeveer 250.000. Kosten:
- hypotheek 5% x 250.000 / 12 = 1041 euro bruto/maand. Netto (na hra incl ewf) ongeveer 650 euro/maand.
- VvE-bijdrage: laten we zeggen 150 euro/maand (is nog een laag bedrag voor een appartement met die waarde)
- g/w/l: 150 euro/maand

Dan zitten we dus al op ¤950/maand bij kopen. En dan heb ik nog een aantal zaken niet meegenomen, zoals:
- OZB-bijdrage aan de gemeente
- Afschrijving op je keuken/badkamer (bij huren vervangt de woco die gewoon voor je na een aantal jaren)
- Overig onderhoud dat niet voor rekening komt van de VVE

Nu mag jij weet laten zien dat je toch kunt rekenen. :)
Deze dus

Even een paar dingen voor je lek schieten. Ten eerste is de hypotheekrente geen 5% maar kun je met wat rondshoppen ook terecht voor 4,1%. dat scheelt op zo'n bedrag al aardig wat.
Daarnaast vind ik 250k ook wel ziekelijk vele geld voor een appartement, is Haarlem echt zo duur?

Maargoed, je wil dat pandje dus kopen, dan kost je dat 854 euro aan rente en wil je gebruik maken van HRA dan zul je moeten aflossen met bv een annuiteiten hypotheek.
Ik kom dan op ¤ 1.200 euro per maand uit, daarvan krijg je nog een stuk HRA terug , ongeveer 450 euro per maand. Kom je op 750 euro uit. Komen de VVE kosten er nog bij (zit daar een lift bij want anders is het echt idioot duur) kom je op 900 euro uit en dan nog je GWL en de rest maar dat staat los van de kosten van de woning.

Je zou inderdaad zeggen dat dat duurder is. maar pak het even over 30 jaar gezien.

het huis kost je 900 euro per maand, daarvan is 450 euro per maand rente dus dat ben je kwijt.
Bij huren ben je elke maand 900 euro kwijt.

Dat is al een verliespost van 450 euro per maand t.o.v. huren. Na 360 maanden is het verschil tussen kopen en huren al 450x360 = 162.000 euro

Dan heb je nog zoiets als huurverhoging, gemiddeld toch zo'n 4% per jaar minimaal momenteel
De huurprijs na 30 jaar bedraagt dan ongeveer 2900 euro per maand.
De koopprijs na 30 jaar bedraagt dan ongeveer 900 euro per maand

Het verschil tussen de huurstijging en kopen heeft je dan 25.495 euro gekost (verschil 900 euro per maand en de 4% stijging voor 30 jaar lang)

Niet alleen ben je dus 162.000 euro + 25.495 euro = 187.495 méér kwijt na 30 jaar t.o.v. kopen. Na 30 jaar betaal je in plaats van die 2900 euro per maand 0 euro per maand.
Ook kun je natuurlijk altijd geld bijstorten in de hypotheek en sneller aflossen waardoor het verschil nog veel groter wordt.

Op de lange termijn is kopen ALTIJD goedkoper. Ik zeg niet dat huren geen voordelen heeft maar geld besparen is er daar geen van.

[ Bericht 1% gewijzigd door Metro2005 op 18-10-2013 11:17:20 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_132289140
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 11:12 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

[..]

Deze dus

Even een paar dingen voor je lek schieten. Ten eerste is de hypotheekrente geen 5% maar kun je met wat rondshoppen ook terecht voor 4,1%. dat scheelt op zo'n bedrag al aardig wat.
Daarnaast vind ik 250k ook wel ziekelijk vele geld voor een appartement, is Haarlem echt zo duur?

Maargoed, je wil dat pandje dus kopen, dan kost je dat 854 euro aan rente en wil je gebruik maken van HRA dan zul je moeten aflossen met bv een annuiteiten hypotheek.
Ik kom dan op ¤ 1.200 euro per maand uit, daarvan krijg je nog een stuk HRA terug , ongeveer 450 euro per maand. Kom je op 750 euro uit. Komen de VVE kosten er nog bij (zit daar een lift bij want anders is het echt idioot duur) kom je op 900 euro uit en dan nog je GWL en de rest maar dat staat los van de kosten van de woning.

Je zou inderdaad zeggen dat dat duurder is. maar pak het even over 30 jaar gezien.

het huis kost je 900 euro per maand, daarvan is 450 euro per maand rente dus dat ben je kwijt.
Bij huren ben je elke maand 900 euro kwijt.

Dat is al een verliespost van 450 euro per maand t.o.v. huren. Na 360 maanden is het verschil tussen kopen en huren al 450x360 = 162.000 euro

Dan heb je nog zoiets als huurverhoging, gemiddeld toch zo'n 4% per jaar minimaal momenteel
De huurprijs na 30 jaar bedraagt dan ongeveer 2900 euro per maand.
De koopprijs na 30 jaar bedraagt dan ongeveer 900 euro per maand

Het verschil tussen de huurstijging en kopen heeft je dan 25.495 euro gekost (verschil 900 euro per maand en de 4% stijging voor 30 jaar lang)

Niet alleen ben je dus 162.000 euro + 25.495 euro = 187.495 méér kwijt na 30 jaar t.o.v. kopen. Na 30 jaar betaal je in plaats van die 2900 euro per maand 0 euro per maand.
Ook kun je natuurlijk altijd geld bijstorten in de hypotheek en sneller aflossen waardoor het verschil nog veel groter wordt.
Ik ben het niet eens met alles wat je hier opnoemt, maar sommige dingen heb je uiteraard wel een punt. Laat ik niet teveel op de details ingaan, ik kan met allerlei tegenvoorbeelden komen, maar dan wordt het een oeverloze discussie.
quote:
Op de lange termijn is kopen ALTIJD goedkoper. Ik zeg niet dat huren geen voordelen heeft maar geld besparen is er daar geen van.
Eens, d.w.z. in de meeste gevallen en op de hele lange termijn. Maar op de korte termijn kan het juist voordeliger zijn om nog een tijdje te blijven huren. Zoals nu, bij een sterk neergaande woningmarkt.

Op het juiste moment in te stappen (d.w.z. op de bodem van de markt), en eventueel op het juiste moment weer uit te stappen (op de top), kan veel extra geld opleveren.
  vrijdag 18 oktober 2013 @ 11:40:33 #141
37248 BertV
Klei indiaan
pi_132289617
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 11:21 schreef hpeopjes het volgende:
Eens, d.w.z. in de meeste gevallen en op de hele lange termijn. Maar op de korte termijn kan het juist voordeliger zijn om nog een tijdje te blijven huren. Zoals nu, bij een sterk neergaande woningmarkt.
:Y

En achteraf gezien heb ik heel lang kunnen huren voor het geld dat kopers nu kwijt zijn aan waardeverlies. Makkelijk praten, want de reden dat ik nooit heb gekocht was een soort angst om me te binden met een lening terwijl ik werkte bij gammele bedrijven.
Handgemaakt | Doggerlandvluchteling
pi_132289785
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 09:21 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Blijkbaar. Ik neem aan dat die particuliere verhuurder geen hypotheek meer op die woning heeft. En dan red je het natuurlijk makkelijk met die 900 euro.

[..]

Haarlem
Dus je vergelijkt een niet marktconforme huurprijs met een marktconforme koopprijs.

Zo kan ik er nog wel een paar bedenken. Komt er 1:
Ex huurt voor 1500 exclusief. Vergelijkbaar appartement kun je kopen voor 80.000 want er zit immers geen hypotheek meer op en verkopers hebben het 30 jaar geleden voor minder gekocht.
Reken het dan nog een keer door.
pi_132289794
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 11:40 schreef BertV het volgende:

[..]

:Y

En achteraf gezien heb ik heel lang kunnen huren voor het geld dat kopers nu kwijt zijn aan waardeverlies. Makkelijk praten, want de reden dat ik nooit heb gekocht was een soort angst om me te binden met een lening terwijl ik werkte bij gammele bedrijven.
Jep. En dat is ook zo'n beetje de reden dat ik nog huur.

Ik zit in principe helemaal niet op een koopwoning te wachten. Maar als de prijs goed is... wie weet.
pi_132289836
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 11:47 schreef ohmoetdatzo het volgende:

[..]

Dus je vergelijkt een niet marktconforme huurprijs met een marktconforme koopprijs.
Die huurprijs is wel markconform. Maar idd wel aan de onderkant.
quote:
Zo kan ik er nog wel een paar bedenken. Komt er 1:
Ex huurt voor 1500 exclusief. Vergelijkbaar appartement kun je kopen voor 80.000 want er zit immers geen hypotheek meer op en verkopers hebben het 30 jaar geleden voor minder gekocht.
Reken het dan nog een keer door.
Zo, is die ff genaaid, die ex van je! Wie huurt er nou voor 1500 exclusief een appartement van 80k???

Mag toch hopen dat ze snel op zoek gaat naar wat anders!
pi_132289904
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 11:49 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Zo, is die ff genaaid, die ex van je! Wie huurt er nou voor 1500 exclusief een appartement van 80k???

Mag toch hopen dat ze snel op zoek gaat naar wat anders!
Ik had eigenlijk tegen beter weten in gehoopt dat je gewoon inhoudelijk zou reageren.
pi_132289946
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 11:49 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Die huurprijs is wel markconform. Maar idd wel aan de onderkant.

Ik neem aan dat je dit kunt onderbouwen met een linkje?
pi_132289947
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 11:48 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Jep. En dat is ook zo'n beetje de reden dat ik nog huur.

Ik zit in principe helemaal niet op een koopwoning te wachten. Maar als de prijs goed is... wie weet.
Je geeft net aan dat je ongeveer modaal verdient, dan heb je ook niet zoveel keuze aan koopwoningen.
pi_132289969
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 11:53 schreef ohmoetdatzo het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je dit kunt onderbouwen met een linkje?
Hoe zou ik dat kunnen onderbouwen met een linkje??? De woning staat immers al lang niet meer te huur!
pi_132290004
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 11:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je geeft net aan dat je ongeveer modaal verdient, dan heb je ook niet zoveel keuze aan koopwoningen.
Keuze zat hoor, met 75k op de bank. Zeker nu.
pi_132290095
Je compleetje verhaaltje is in elk geval fantasierijk :).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')