1.68% is uitgaande van geen hypotheek. Met hypotheek moet 450 euro per maand bij.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 09:58 schreef Wokkel het volgende:
[..]
In het gegeven voorbeeld was sprake van een hypotheek van 5%. Als je een tweede woning met eigen geld financiert en verhuurt is je rendement dus hoger.
Jullie zijn niet zo consequent he, die koopman in Haarlem kan 15k per jaar verdienen door te verkopenquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:00 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Een spaarrekening is wel slechtste idee nu, een goede koopman verhuurt liever met wat verlies in barre tijden dan helemaal niet.
Hoe dat het met kantoor en winkelpanden zit heb ik niet zoveel kijk op maar gezien de leegstand daar moet er wel wat veranderen omdat anders te grote leegstand dreigt en de boel gaat verpauperen.
Tsja, vervelend voor die verhuurder.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:00 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
1.68% is uitgaande van geen hypotheek. Met hypotheek moet 450 euro per maand bij.
In dat geval is de huurprijs idd onrealistisch laag.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:00 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
1.68% is uitgaande van geen hypotheek. Met hypotheek moet 450 euro per maand bij.
Nog één keer dan: waarom zou deze vraag relevant zijn voor de discussie of je beter kunt kopen of huren?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 09:59 schreef crashbangboom het volgende:
Nog een keer dan, waarom denk je dat je cadeautjes krijgt van een verhuurder.
Waarom is een pand voor een verhuurder veel goedkoper dan een pand voor een gewone eigenaar?
Kan iemand me dat uitleggen? Dat lijkt me een soort financiele alchemie, altijd interessant
Waarom praat je nu ineens over jullie? Het is geen wedstrijd of zo.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:01 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Jullie zijn niet zo consequent he, die koopman in Haarlem kan 15k per jaar verdienen door te verkopenPlus de rente. Interessant, nu gelden opeens heel andere wetten.
Dat krijg je als mensen niet anders kunnen, omdat ze hun oude hut niet verkocht krijgen en toch elke maand geld tekort komen. Dan verhuur je desnoods gewoon onder kostprijs, in hoop op betere tijden (die voorlopig niet gaan komen, maar goedquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:09 schreef Wokkel het volgende:
[..]
In dat geval is de huurprijs idd onrealistisch laag.
Op de universiteit dachten ze daar anders over.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 09:53 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
En wederom laat je zien dat rekenen (en lezen) niet je sterkste kant is.
Nog één keer dan, voor de gasten van tweakers die wellicht meelezen, verhuurders zijn gewoon eigenaren die een redelijk rendement willen behalen nadat ze alle kosten vergoed hebben gekregen + winstopslag + opslag voor algemene kantoorkosten.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:10 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Nog één keer dan: waarom zou deze vraag relevant zijn voor de discussie of je beter kunt kopen of huren?
De bedragen zijn nu eenmaal zoals ze zijn. Dat jij het voor een bepaald bedrag niet zou kunnen, betekent nog niet dat een ander het voor dat bedrag ook niet kan (of wil). Maar hoe dan ook is deze vraag totaal niet relevant voor de vraag of je beter kunt kopen of huren. Hooguit voor de vraag of je als huis"eigenaar" beter kunt verkopen of verhuren, maar die vraag interesseert me geen ruk.
Mooi is dat hoe je telkens dezelfde stijlvorm gebruikt als je geen argumenten meer hebtquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:11 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Waarom praat je nu ineens over jullie? Het is geen wedstrijd of zo.![]()
Dan begrijp ik niet dat je over het hoofd gezien hebt dat aflossing niet inbegrepen was in de bedragen (omdat dat hetzelfde is als sparen), en je dus niet zomaar kunt zeggen dat je na 30x12x950 klaar bent met betalen aan je koopwoning (wat sowieso onzin is, want zaken als g/w/l, OZB, onderhoud en/of VVE-bijdrage lopen gewoon door).quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:12 schreef pfaf het volgende:
[..]
Op de universiteit dachten ze daar anders over.De reden dat ik nu niet in een sociale huurwoning hoef te wonen.
Eens, kan ook gewoon niet anders. De verhuurders willen ook gewoon winst maken en dat betekent dat de huurprijs voor een woning altijd hoger zal liggen dan voor een gelijkwaardige koopwoning.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:16 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Nog één keer dan, voor de gasten van tweakers die wellicht meelezen, verhuurders zijn gewoon eigenaren die een redelijk rendement willen behalen nadat ze alle kosten vergoed hebben gekregen + winstopslag + opslag voor algemene kantoorkosten.
De stelling 'Huren is goedkoper dan kopen' is daarom kul. Dat was het, dat is het, en dat blijft het. Tenzij water omhoog gaat stromen.
Er zijn legio reden om te huren, maar prijs is er daar geen van, tenzij je je reet in een rijksgesubsidieerde woning hebt kunnen wurmen, en ook dan zal de huurprijs op termijn gaan tenderen naar een marktprijs. En die ligt op ongeveer een 6% rendement, en geen 1.86%
Appels met peren vergelijken en situaties verzinnen helpt daar niet tegen.
Enkel in jouw verzonnen vergelijking. Laat dat wel even helder zijn.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:20 schreef hpeopjes het volgende[b]Sterker nog, als huurder kun je méér sparen dan je als koper kunt aflossen, want je bent immers als huurder goedkoper uit qua maandlasten!
Mooi is dat, hoe jij het al maandenlang maar niet kunt nalaten om telkens weer op de man te spelen. Terwijl in nota bene jouw eigen openingspost het volgende staat geschreven:quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:18 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Mooi is dat hoe je telkens dezelfde stijlvorm gebruikt als je geen argumenten meer hebt
Dat is de reden waarom het op tweakers wel lukt: daar krijgen notoire poldertrolletjes als jij geen enkele kans.quote:Wat niet is toegestaan
Getreiter, gezeik op de man spelen is in de prullenbak verdwijnen.
Ah het is herkenbaar? Dan wordt het weer tijd om de woningmarkt zijn gang te laten gaan.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:18 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Mooi is dat hoe je telkens dezelfde stijlvorm gebruikt als je geen argumenten meer hebt
Verzonnen is die vergelijking niet. Maar inderdaad: het is nogal afhankelijk van de exacte situatie.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Enkel in jouw verzonnen vergelijking. Laat dat wel even helder zijn.
Tsja, ik wil ook zoveel. Bijvoorbeeld 6% rendement op m'n spaargeld. Maar dat krijg ik momenteel ook niet.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:16 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Nog één keer dan, voor de gasten van tweakers die wellicht meelezen, verhuurders zijn gewoon eigenaren die een redelijk rendement willen behalen nadat ze alle kosten vergoed hebben gekregen + winstopslag + opslag voor algemene kantoorkosten.
De stelling 'Huren is goedkoper dan kopen' is daarom kul. Dat was het, dat is het, en dat blijft het. Tenzij water omhoog gaat stromen.
Er zijn legio reden om te huren, maar prijs is er daar geen van, tenzij je je reet in een rijksgesubsidieerde woning hebt kunnen wurmen, en ook dan zal de huurprijs op termijn gaan tenderen naar een marktprijs. En die ligt op ongeveer een 6% rendement, en geen 1.86%
Appels met peren vergelijken en situaties verzinnen helpt daar niet tegen.
Dat wordt niet vergeten want het klopt over het algemeen niet. De aflossing zit bij kopers in de maandlasten verwerkt, de maandlasten van een huurder zijn voor een vergelijkbaar huis zeker gelijk en vaak hoger, daar bovenop zou dan nog gespaard moeten worden.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:29 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Verzonnen is die vergelijking niet. Maar inderdaad: het is nogal afhankelijk van de exacte situatie.
Hoe dan ook wordt steeds vergeten dat waar de koper aflost (en dus eigenlijk spaargeld vastlegt in een huis, wat een nogal onzekere investering blijkt te zijn), de huurder een vergelijkbaar bedrag kan sparen en dit kan aanwenden voor een investering naar keuze.
Waarom denk jij dat die de rekening voor jou blijven betalen?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:33 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Tsja, ik wil ook zoveel. Bijvoorbeeld 6% rendement op m'n spaargeld. Maar dat krijg ik momenteel ook niet.
En een verhuurder kan ook zoveel willen. Maar of hij of zij het momenteel ook krijgt is een tweede. Ik denk van niet. Zéker niet als je de waardedaling op vastgoed meeneemt. Dan maken al die vastgoedlui momenteel gewoon dik verlies, verhuurd of niet.
Onzin. Zoals ik hierboven al heb aangetoond. En of je de aflossing meeneemt in de maandlasten is gewoon een keuze bij je berekening.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:34 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat wordt niet vergeten want het klopt over het algemeen niet. De aflossing zit bij kopers in de maandlasten verwerkt, de maandlasten van een huurder zijn voor een vergelijkbaar huis zeker gelijk en vaak hoger, daar bovenop zou dan nog gespaard moeten worden.
Nederland is wat groter dan de randstad en ik zou er nog niet gratis willen wonen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:34 schreef crashbangboom het volgende:
En dat gebeurt. Probeer jij maar eens in de Randstad iets particulier te huren voor een redelijke prijs. Je bent nummer heel veel, en mag al blij zijn als je uberhaupt teruggebeld wordt
Nee, dat heb je niet. Je kwam aan met een fantasievoorbeeldje, dat is niet bepaald iets aantonen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:41 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Onzin. Zoals ik hierboven al heb aangetoond.
Neuh, dat is gewoon logisch en tegenwoordig ook verplicht voor nieuwe hypotheken.quote:En of je de aflossing meeneemt in de maandlasten is gewoon een keuze bij je berekening.
125.000 moet natuurlijk 90.000 zijn, 125 euro is max. 50 euro, en de huur gaat jaarlijks met 4,5 tot 6% omhoogquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:41 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Onzin. Zoals ik hierboven al heb aangetoond. En of je de aflossing meeneemt in de maandlasten is gewoon een keuze bij je berekening.
Laat ik nog een voorbeeld noemen, mijn eigen situatie:
Ik huur voor 465 euro/maand, incl. servicekosten, onderhoud, excl. g/w/l.
Om een vergelijkbare benedenwoning te kopen, betaal ik momenteel ongeveer ¤125.000. Totale kosten (wederom excl. g/w/l):
- hypotheek 5% x 125.000 /12 = 521 bruto/maand. Dit is ongeveer ¤ 365 /maand netto. Wederom excl. aflossing.
- VVE-bijdrage: ¤125
Totaal: ¤490/maand
Dit is dan wederom nog excl. extra bijkomende kosten bij het kopen, zoals daar zijn:
- OZB
- verzekeringen
- afschrijving op keuken/badkamer
- onderhoudskosten die niet onder de VVE vallen
Wederom kan hier dus de conclusie alleen maar zijn dat ook voor mij huren in dit geval veel goedkoper is dan kopen.
Nu jullie weer.
Nu nog een keer voor een particuliere huur en geen gesubsidieerde huurwoning zoals je nu als voorbeeld gebruikt.quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:41 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Onzin. Zoals ik hierboven al heb aangetoond. En of je de aflossing meeneemt in de maandlasten is gewoon een keuze bij je berekening.
Laat ik nog een voorbeeld noemen, mijn eigen situatie:
Ik huur voor 465 euro/maand, incl. servicekosten, onderhoud, excl. g/w/l.
Om een vergelijkbare benedenwoning te kopen, betaal ik momenteel ongeveer ¤125.000. Totale kosten (wederom excl. g/w/l):
- hypotheek 5% x 125.000 /12 = 521 bruto/maand. Dit is ongeveer ¤ 365 /maand netto. Wederom excl. aflossing.
- VVE-bijdrage: ¤125
Totaal: ¤490/maand
Dit is dan wederom nog excl. extra bijkomende kosten bij het kopen, zoals daar zijn:
- OZB
- verzekeringen
- afschrijving op keuken/badkamer
- onderhoudskosten die niet onder de VVE vallen
Wederom kan hier dus de conclusie alleen maar zijn dat ook voor mij huren in dit geval veel goedkoper is dan kopen.
Nu jullie weer.
Waarom denk je toch dat we het telkens over jou hebben?quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 10:44 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Nederland is wat groter dan de randstad en ik zou er nog niet gratis willen wonen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |