En niet op z'n ouden-van-dagen-fietsen, maar echt hard...
Ik vind het heerlijk om een eind de polder in te gaan en supermoe thuis te komen. Een spatje regen is wat minder, maar dat houdt me niet tegen.
Ik heb een prachtfiets aangeschaft, een broek met zeemleren kruis, dus je zou denken dat ik er volop van geniet.
Klopt!
Alleen... ik krijg altijd zo'n slaapdoos .
Nu is mijn fiets een damesmodel, dus je zou denken dat het zadel ook naar de anatomie van een vrouw is gevormd. Nah, daar merk ik weinig van...
Tips anyone?
(van die fiets natuurlijk)
Wat betreft slaapdooz, dat probleem had ik eerst ook, maar dan niet met m'n doos
Het kan zijn dat je zadel niet vlak staat (dus met de punt omhoog). Ook als hij wel vlak staat kun je de punt lichtjes naar beneden laten wijzen. Zelfs een heel klein beetje kan al veel schelen.
Als dat niet helpt kun je een ander zadel proberen. Zelf heb ik een zadel met een gat in het midden. Bij mij is het probleem nu verholpen. In jouw geval zou ik kijken naar een speciaal vrouwenzadel met 'cutout' (vrouwen zijn gevoeliger voor dit soort klachten dan mannen vanwege een andere anatomie). Selle Italia heeft zeer goede vrouwenzadels voor ca 70 €.
Maar begin eerst met je huidige zadel iets naar voren te kantelen, dan kan al genoeg zijn.
thee?
of champagne?
quote:Een B1 Sylva (B1 is Batavus). Kon geen plaatje vinden.
Op zaterdag 28 september 2002 15:55 schreef Aernout het volgende:
Fietsen rules! Wat voor fiets heb je gekocht?
quote:Ik denk idd dat dat de oplossing zal worden, want mijn zadel staat al ietsje naar voren gekanteld, en dat helpt dus niet (voldoende).
In jouw geval zou ik kijken naar een speciaal vrouwenzadel met 'cutout'
Haha, ik dacht in de fietsenwinkel dat die zadels met zo'n gat erin juist voor dames waren . Maar bij een echt dameszadel zit er kennelijk een soort van 'gleuf' in... excusez-le-mot
quote:Helaas Monaco, die prachtscene valt niet te overtreffen
Op zaterdag 28 september 2002 16:00 schreef Monaco het volgende:
Waarom niet bij mij achterop?...
Spelen we Turks Fruit na..
quote:Veel...
Op zaterdag 28 september 2002 16:09 schreef Cheiron het volgende:
Wat kost een leuke racefiets tegenwoordig nou
quote:Klopt..
Op zaterdag 28 september 2002 16:16 schreef Moonah het volgende:[..]
Helaas Monaco, die prachtscene valt niet te overtreffen
.
Een gelzadel kan ook wel helpen tegen een ' slaapmuts '
Leren zadels schijnen nog het beste te zijn, maar dan moet je wel de eerste 5.000 km [ofzo] het zadel "infietsen", en dat is ook weer geen pretje.
Maar wees niet bang, je bent lang niet de eerste vrouw met dit probleem. Het is nog niet zo heel lang zo dat er speciale vrouwenzadels worden gemaakt, dus ze zijn aardig moeilijk te vinden.
Als je in de buurt van Utrecht woont zou ik een keer bij Snel aan de Amsterdamsestraatweg langsgaan. Gewoon je probleem uitleggen (ze gaan echt niet raar staan te kijken), en zullen je goed weten te helpen. Bovendien mag je bij hun een zadel eerst een tijdje proberen voor je het koopt, dus als hij niet bevalt geef je hem gewoon weer terug (moet je natuurlijk niet vallen ofzo!). Ze zijn alleen wel duur, ongeveer 80 euro..
Oja, en in tegenstelling tot wat Zwijntje zei raad ik je aan erg op te passen met gelzadels. Ze lijken dan misschien comfortabel, maar ze knellen je bloedvaten af, en daardoor krijg je zeker een dooie doos! Gel is een tijd erg 'in' geweest, maar daar komen ze nu steeds meer van terug..
quote:En wie was dat dan?
Op zaterdag 28 september 2002 17:14 schreef Phynny het volgende:
ik ken ook iemand die de vellen eraan had hangen. ze heeft toen een leren san marco-zadel gekocht en ze had nergens meer last van
quote:je stiefmoeder
Op zaterdag 28 september 2002 17:25 schreef sassa_s het volgende:[..]
En wie was dat dan?
quote:Inderdaad, tenzij het een miniscuul dun laagje gel is. Een zadel moet juist hard zijn maar wel goed passen. Een zadel waar je in weg zakt veroorzaakt juist klachten (vergelijk maar met een te zacht bankstel). Ongevoeligheid betekent teveel druk op verkeerde plaatsen. Maar uiteindelijk is een zadel iets heel persoonlijks dus ga naar een winkel waar je het zadel evt kunt omruilen (zoals iemand al tipte).
Op zaterdag 28 september 2002 17:10 schreef BarBaar het volgende:
Oja, en in tegenstelling tot wat Zwijntje zei raad ik je aan erg op te passen met gelzadels. Ze lijken dan misschien comfortabel, maar ze knellen je bloedvaten af, en daardoor krijg je zeker een dooie doos! Gel is een tijd erg 'in' geweest, maar daar komen ze nu steeds meer van terug..
quote:Dat is alleen nog zo met die kollosale zware Brooks zadels maar niet meer met de moderne leren race zadels. Die zitten vanaf het begin al vrij goed en na zo'n 300km heb je ze echt wel ingereden.
Op zaterdag 28 september 2002 16:26 schreef zwijntje het volgende:
Leren zadels schijnen nog het beste te zijn, maar dan moet je wel de eerste 5.000 km [ofzo] het zadel "infietsen"
Ik heb exact hetzelfde:
ben een fanatieke fietser, draag ook een wielrenbroek met zeemleren kruis en toch vrijwel altijd last van de spreekwoordelijke slaapdoos!
Ik zat er net over te denken om mijn zadel te vervangen voor een specifiek vrouwenzadel dus blijf dit topic zeker even volgen.
Enneh.....fiets-ze!
quote:ROFLOLMAO
Op zaterdag 28 september 2002 15:44 schreef Moonah het volgende:
Alleen... ik krijg altijd zo'n slaapdoos.
Sorry lieve Moonah
quote:ja haha
Op zaterdag 28 september 2002 20:18 schreef moredragons het volgende:
foto's ???
quote:Dat verbaast niets
Op zaterdag 28 september 2002 20:17 schreef pos het volgende:
Ik fiets ook thuis regelmatig om een hometrainer en heb exact het zelfde probleem, een slaapdoos. Raar gevoel......
Maar idd wat doen we eraan?
Het lijkt me overigens heel vervelend! Ik had nog nooit van jouw probleem gehoord, maar het klinkt wel heel logisch eigenlijk.
Ik ben benieuwd of het kantelen van je zadel helpt.
Veel fietsplezier!
quote:Inderdaad...
Op zaterdag 28 september 2002 20:20 schreef BarBaar het volgende:[..]
Dat verbaast niets
Die hometrainers hebben meestal de meest onmogelijke zadels/pedalen/sturen.. En je zit erop als op een opoefiets
Volgens mij kun je beter een echte fiets kopen met zo'n rollerbank voor s'winters. Kun je zomers op de echte fiets in de echte natuur rijden
quote:Ah, kijk! progressie in de zadelwereld, daar houden wij van
Op zaterdag 28 september 2002 19:48 schreef Aernout het volgende:[..]
Dat is alleen nog zo met die kollosale zware Brooks zadels maar niet meer met de moderne leren race zadels. Die zitten vanaf het begin al vrij goed en na zo'n 300km heb je ze echt wel ingereden.
Of deze
Selle Italia: LADY GEL FLOW: SIZE 260X160 MM (lxw)WEIGHT 270(grams +-8%) RAIL Tubular Manganese).
De onderste van de 3 dus. Dat "gel flow" valt nogal mee: dat zadel is keihard! Het gaat ook hier vooral om de cut out (niet te zien op het plaatje)
quote:Die laatste zadels lijken zo breed. Zijn die ook voor een sportfiets?
Op zaterdag 28 september 2002 20:46 schreef Aernout het volgende:
-plaatjes-
quote:Het zijn race zadels voor vrouwen. Op onderstaande plaatje (snake skin uitvoering
Op zaterdag 28 september 2002 21:18 schreef Moonah het volgende:[..]
Die laatste zadels lijken zo breed. Zijn die ook voor een sportfiets?
Ik fiets tegenwoordig dagelijks naar mn werk en dat is dus ruim 20 km enkele reis en dat levert dus ook hetzelfde probleem op. Heb in ieder geval al een fietsonderbroek gekocht van Odlo en dat helpt wel een beetje, maar het blijft vervelend!
Ik denk trouwens dat het ook een beetje gewenning is en dat het over een tijdje wel beter zou moeten gaan!
Je hebt een zeem om je kont droog (dus zweetloos) te houden. Je kont is een belangrijk contactpunt met je fiets, en schuift constant een beetje over je zadel. Stel je dan eens voor dat je gaat zweten (en zweet bevat zout), ken je je voorstellen wat voor een effect dit op je huid gaat hebben? Niet best in iedergeval! Daarom heb je dus een zeem, die neemt het zweet op, en voert het af...
Daarom is een zeem ook compleet nutteloos als je een onderbroek draagt..
Een slaapdoos/ballen krijg je door teveel druk op verkeerde plaatsen. het belangrijkste is dan zadel vorm en afstelling.
Ook helpt het om regelmatig van positie te veranderen over het zadel (of uit het zadel gaan) zodat de doorbloeding weer goedkomt. Daarom zijn hele zachte zadels met veel gel ook slecht want doordat je erin wegzakt stimuleren die juist om in één positie te blijven zitten.
Ik had er eerst ook last van op lange ritten, maar met een ander zadel en goede afstelling kan ik nu 100-150km rijden zonder dat Aernout-jr in slaap valt .
Ik heb nu dit zadel erop zitten: Selle Italia Flite Gel Flow (Trans Am) (zie plaatje hieronder)
Laat je niet bedriegen door de aanduiding 'Gel Flow', dat zadel is keihard! Mijn vorige zadel (San Marco Era) was zelfs iets zachter.
Ondanks dat ik hiermee probleemloos ritten van 100+ km rij vind ik het nog steeds niet perfect, want de randen van de 'cut out' zijn enigzins voelbaar. Binnenkort ga ik de Selle Italia SLR Transam eens uitproberen, volgens mij zijn de randen daarvan gladder (en het zadel is ook nog 100 gram lichter)
quote:Ja, zadels roeleren!
Op zondag 29 september 2002 12:32 schreef BarBaar het volgende:
Wereld topic dit voor je, he Aernout
quote:Ja en nee... Het zeem verhaal geld zeker..
Op zondag 29 september 2002 12:53 schreef femmeChantal het volgende:
Gaat hetzelfde verhaal ook op voor een hybride? Hybride-zadels zijn toch vaak net iets anders dan racefiets-zadels?
Ik fiets meestal 70-80 km/dag (vaak met bepakking) en ik ken het probleem. Dacht altijd dat zo'n zeem de oplossing was, en snapte maar niet waarom dat ding bij mij geen effect had
Het zadel verhaal niet helemaal. Op een hybride zit je heel anders (meer rechtop) en staat er dus veel meer druk op je kont...
verdere uitleg is voor Aernout, ik heb 0.0 ervaring met hybrides
en ik moet zelf even oefenen
Een zeem heeft trouwens behalve dat zweet verhaal, ook nog als voordeel dat je geen snijdende naatjes hebt, en toch vindt ik dat het ook een beetje dempt. Ook als zijn sommige het hier niet mee eens.
Tegen de pijn...... je fiets blijven stellen. Niet alleen je zadel, maar je kan ook je stuur iets hoger zetten zodat de drukpunten ook iets anders worden. Werk wel met minimalen, dus niet gelijk iets 5 cm aanpassen.
Owja ik weet niet of dit wat is, maar ik het via een kennis. Als je lange ritten maakt, heb ik wel eens last van schrale liezen. Vazaline doet dan wonderen, ik weet niet of dit hygienisch technisch gezien wat is maar dat moet je zelf maar bepalen.
quote:Dan heb je een te breed zadel denk ik dan (of te dikke benen
Op zondag 29 september 2002 13:11 schreef quercus het volgende:
Owja ik weet niet of dit wat is, maar ik het via een kennis. Als je lange ritten maakt, heb ik wel eens last van schrale liezen. Vazaline doet dan wonderen, ik weet niet of dit hygienisch technisch gezien wat is maar dat moet je zelf maar bepalen.
Ikzelf heb een leren Selle San Marco Rolls, maar ik denk erover om er zoeentje te kopen met een gat in het midden. Maakt dit voor heren echt verschil? Niet dat ik het "slaapdoos" probleem voor vrouwen wil wegmoffelen, maar heren lopen kans om impotent te worden. Veel fietsen op een racezadel is een risicofactor voor impotentie, helaas .
quote:Aan het topic onderwerp dacht ik ff dat ik op Babes & Hunks had geklikt!!
Op zaterdag 28 september 2002 15:44 schreef Moonah het volgende:
Sinds een poosje heb ik een nieuwe superhobby: Fietsen!En niet op z'n ouden-van-dagen-fietsen, maar echt hard...
Ik vind het heerlijk om een eind de polder in te gaan en supermoe thuis te komen. Een spatje regen is wat minder, maar dat houdt me niet tegen.Ik heb een prachtfiets aangeschaft, een broek met zeemleren kruis, dus je zou denken dat ik er volop van geniet.
Klopt!
Alleen... ik krijg altijd zo'n slaapdoos.
Nu is mijn fiets een damesmodel, dus je zou denken dat het zadel ook naar de anatomie van een vrouw is gevormd. Nah, daar merk ik weinig van...
Tips anyone?
quote:Inderdaad. Fietsen is leuk, maar er is een grens aan wat ik er voor over heb
Op zondag 29 september 2002 13:21 schreef Cheese het volgende:
maar heren lopen kans om impotent te worden. Veel fietsen op een racezadel is een risicofactor voor impotentie, helaas.
quote:Zoals BarBaar al schreef zit je op een hybride meer rechtop. Dat zou minder snel slaapdoos-problemen moeten geven dan in een race houding (hoe meer voorover gebogen, hoe meer druk je krijgt op de gevoelige plaatsen). Je krijgt wel meer druk op je zitbotjes als je rechtop zit.
Op zondag 29 september 2002 12:53 schreef femmeChantal het volgende:
Gaat hetzelfde verhaal ook op voor een hybride? Hybride-zadels zijn toch vaak net iets anders dan racefiets-zadels?
Als je rechtop zit is een breed zadel het meest comfortabel, als je meer voorover gebogen zit is een smal zadel beter (daarom hebben racefietsen smallere zadels).
Voor slaapdoos problemen is vooral het midden van het zadel belangrijk. Een zadel met gleuf of gat neemt de druk weg. Maar zoals ik eerder al schreef, probeer eerst of ietsje (een paar graden) voorover kantelen van het zadel het probleem oplost.
quote:Vooruit dan maar
Op zondag 29 september 2002 17:18 schreef Ickeane het volgende:
mogen we een foto zien(van jouw of die fiets
)
En de fiets
En ik heb er dus dit zadel op gezet
quote:Ah! Natuurlijk!
Op zondag 29 september 2002 11:54 schreef BarBaar het volgende:
Je hebt een zeem om je kont droog (dus zweetloos) te houden.
En anderen (o.a. Aernout) ook bedankt voor alle info, leuk topic geworden.
quote:Helemaal mee eens!
Op zondag 29 september 2002 21:10 schreef Moonah het volgende:
En anderen (o.a. Aernout) ook bedankt voor alle info, leuk topic geworden.
quote:Ha, en zo niet, dan ben jij vast niet te beroerd om, na grondige analyse van het probleem, de helpende hand te bieden, toch?
Op maandag 14 oktober 2002 23:55 schreef Aernout het volgende:
Ik ben benieuwd of de dames nog vooruitgang hebben geboekt op het gebied van slaap dozen....
Serieus: ik heb nog niets kunnen uitproberen. Heb namelijk een kleine 2 maanden geleden een ongeval gehad en ben nu pas bijna uit de lappenmand gekrabbeld. In die 2 maanden hebben ik dus niks aan sport kunnen doen. Resultaat: groot verlies van conditie en enige "winst" van lichaamsgewicht (en nee, ik denk dat alleen diegene met een roze bril op dit als babyvet zou willen definiëren ).
Kortom: werk aan de winkel, en ik ga zeker alle tips uitproberen (m.n. die van het zadel enkele graden omlaag).
We hebben dit jaar alweer een paar prachtige dagen gehad om te fietsen en ik ben benieuwd of de dames nog slaap dozen hebben
?
quote:Ik heb een hybride fiets met een gelzadel en geen last van een slaapdoos, maar meer slaapbips. Maar ik vermoed dat geen enkel zadel daar tegen helpt.
Op zaterdag 19 april 2003 10:47 schreef Aernout het volgende:
Schop!We hebben dit jaar alweer een paar prachtige dagen gehad om te fietsen en ik ben benieuwd of de dames nog slaap dozen hebben
?
- nadeel het is gewoon kut
- voordeel mijn vriendin verzorgd het dan altijd
Maar er is niet echt een oplossing voor?
quote:Voor slaapballen is het wel de moeite waard om ff de rest van het topic door te lezen.
Op zaterdag 19 april 2003 12:54 schreef DrukVout het volgende:
Maar er is niet echt een oplossing voor?
Maar wel heeeeeerlijk gefietst, al best vaak weer dit jaar .
quote:Dat is echt foute boel hoor!
Op zaterdag 19 april 2003 14:00 schreef Moonah het volgende:
Nog steeds.
En als je dan moet plassen.... aiaiai!
Dat brandt!!!
quote:Gevaarlijk?
Op zaterdag 19 april 2003 14:01 schreef Aernout het volgende:[..]
Dat is echt foute boel hoor!
En gevaarlijk
Het voelt net zoals een slapende hand, en dan is plassen niet echt prettig.
quote:Op den duur kan dat leiden tot onherstelbare schade aan bepaalde zenuwen waardoor die zone minder gevoelig wordt. Dat wil je dus echt niet.
Op zaterdag 19 april 2003 14:09 schreef Moonah het volgende:[..]
Gevaarlijk?
Neuh, dat denk ik niet.
Zoals mijn vriendin het weleens heeft uitgedrukt: "Munne lip zat dwars!"![]()
Het voelt net zoals een slapende hand, en dan is plassen niet echt prettig.
quote:Ja ik wil je niet bang maken enzo.
Op zaterdag 19 april 2003 14:25 schreef Moonah het volgende:
Hm. Ik zal eens op info uitgaan. Tnx voor de waarschuwing.
Blijvende schade? Dat klinkt wel eng .
Ik ben niet bang hoor, maar ik zal het wel serieus nemen.
Trouwens is een goede fietsbroek wel degelijk van belang.
Het is het grensvlak tussen je zadel en je bibs dus als je een broek hebt met een heel dik zeem heb je nog niks aan je harde zadel.
Ikzelf heb laatst een nieuwe gekocht van Castelli(PY2 bibshort ),daarvoor reed ik altijd met AGU rond.
Dat was dus echt een wereld van verschil.
Dat Castelli spul is wel erg prijzig maar je hebt dan wel wat ook!
quote:Als ik het zo zie lijkt die heel veel op dat 'genuine gel' Flite zadel van Selle Italia. Zou die uit dezelfde fabriek komen?
Op zaterdag 19 april 2003 18:34 schreef Martinovibes het volgende:
Ik heb veel problemen gehad met zadels.
ik heb er 3 geprobeert en deze kwam na een paar ritjes als beste uit de bus.
quote:Grappig dat je dit noemt. Jij prefereert dus een dunner zeem om minder 'padding' te krijgen. Verbaast mij niks trouwens.
Trouwens is een goede fietsbroek wel degelijk van belang.
Het is het grensvlak tussen je zadel en je bibs dus als je een broek hebt met een heel dik zeem heb je nog niks aan je harde zadel.
quote:Waarom verbaast het je niks als ik vriendelijk vragen mag?
Op zaterdag 19 april 2003 18:47 schreef Aernout het volgende:[..]
Als ik het zo zie lijkt die heel veel op dat 'genuine gel' Flite zadel van Selle Italia. Zou die uit dezelfde fabriek komen?
[..]Ja dat klopt ,het is de Nitrox genuine van Selli Italia
Grappig dat je dit noemt. Jij prefereert dus een dunner zeem om minder 'padding' te krijgen. Verbaast mij niks trouwens.
quote:Het verbaast mij niks omdat ik zelf eerder in dit topic ook al schreef dat een hard zadel beter is dan een zacht zadel. Een dik zeem kan het voordeel van een hard zadel teniet doen, dat is dus ook jouw ervaring
Op zaterdag 19 april 2003 18:55 schreef Martinovibes het volgende:[..]
Waarom verbaast het je niks als ik vriendelijk vragen mag?
Ik prefereer een dunner zeem omdat ik dan beter contact met het zadel heb,Bovendien zit er een klein beetje gel in het midden van het zadel voor de rest is het een keihard zadel.
quote:Lijkt me een mooi tochtje !
Op zaterdag 19 april 2003 19:14 schreef Martinovibes het volgende:
ik ga morgen trouwens een tochtje naar Scheveningen maken door de duinen van Hoek van Holland naar Scheveningen,is een leuke route!is wel niet zo lang maar daarbij moet ik nog ffies vermelden dat ik ook nog van Maassluis naar Hoek van Holland moet rijden is bijelkaar zo'n km of 35 dus dat maakt 70.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |