quote:
Op donderdag 28 november 2013 08:25 schreef SeLang het volgende:[..]
Ik beschouw het als een enorme bubble, vergelijkbaar met de dotcom bubble eind jaren '90. Zoals elke bubble is ook dit gebaseerd op een idee dat in essentie helemaal niet slecht is maar wat te ver wordt doorgevoerd en daarmee zichzelf om zeep helpt.
Het voornaamste bezwaar dat ik heb is dat de enorme prijsstijging (en laten we eerlijk zijn, dat is de enige reden van de hype) Bitcoin ongeschikt maakt voor het doel dat wordt geclaimd, namelijk als currency/ betaalmiddel. De belangrijkste eigenschap van een currency is
stabiliteit van koopkracht. Je zou maar een prijs hebben afgesproken in Bitcoin... de meeste businesses hebben een marge van maar enkele procenten dus een currency waarvan de koopkracht met tientallen tientallen procenten per dag fluctueert is onbruikbaar. Daarom worden in landen zoals Argentinië transacties gedaan in US$ (voor zover de staat dat toestaat), terwijl de Argentijnse peso nog vele malen stabieler is dan Bitcoin.
Ik zie wel de case voor illegale transacties tussen particulieren, zoals drugshandel, waar de marges wat minder belangrijk zijn. Maar wat je dus eigenlijk wilt hebben is een anonieme betalingsmethode die niet fluctueert ten opzichte van de munt waarin je je salaris ontvangt en je real life uitgaven doet. Zodra iemand daarmee komt denk ik dat Bitcoins waardeloos worden want iedereen gebruikt voor zijn illegale transacties dan die stabielere currency en dan is er helemaal niets meer wat Bitcoin nog waarde geeft.
Net zoals de dotcom hype winnaars had (Google bijvoorbeeld) zal ook deze hype winnaars hebben. Maar ik denk niet dat die winnaar Bitcoin heet, om de reden die ik hierboven heb genoemd. De winnaar zal denk ik een platform zijn dat anonieme betalingen faciliteert in real life currencies of in een currency die daaraan is gelinkt op een of andere manier om koopkracht stabiliteit te garanderen.
Ik kan mij deels vinden in je reactie. Echter, je moet ook beseffen dat de fluctuaties erbij horen van een betaalmiddel in wording. Wanneer de koers stukken stabieler is, kan er meer op gebouwd worden. Wellicht kwestie van tijd, denk ik. Men is nog zoekende.
Verder zijn er ook bepaalde tegenarguementen waarom bitcoin een bepaalde waarde hoort te bezitten.
1. Met de quantative easing van FED zal de dollar, naar m'n verwachting, in waarde afnemen. Met bitcoins kun je dat hedgen, aangezien er beperkt bitcoins zijn. Er komen dus niet meer bitcoins bij.
2. Ten aanzien van goud, is er wereldwijd voor 158 miljoen kilo aan goud opgeslagen. Dit blijft groeien, met het vinden van goudaders en het winnen van goud in de mijnen. Op dit moment bedraagt de goudprijs ruim 33000 euro per kilo.
Vergelijk je dit vervolgens met bitcoins, blijken er slechts 21 miljoen bitcoins te kunnen bestaan. Tevens kun je geen transacties doen in goud. Met bitcoins kun je dat doen, en instant. De bitcoin is dus schaars, dat kun je niet zeggen van de dollar, laat staan of je inzicht kunt krijgen in de praktijken van de FED.
3. Met bitcoins zijn je betalingen niet inzichtelijk voor overheden wat je bijv vermogensbelastsing scheelt. OOk kan niemand bij je geld. Wereldwijd kun je overal bij je bitcoins komen, zolang je beschikt over een internetverbinding. Dat zie ik nog niet gebeuren met de banken, waar je afhankelijk bent van de mogelijkheden die je bank voorschotelt.
4. Met bitcoin zijn de transactiekosten riducuul laag. Tevens zijn de bedragen direct overgeboekt en onomkeerbaar. Voor de verkopers is dat een positieve bijkomstigheid Toch wel van belang, aangezien de verwachting is dat internethandel en webwinkelen wereldwijd gestaag zal toenemen met de automatisering. Dan kun je als Nederland echt niet meer aankomen met iDeal, dat slechts nationaal gebruikt wordt.
5. Voor transacties kun je kijken naar marketcaps van bedrijven als Western Union. Ze nemen een flinke percentage (bijna 10%) van te overboeken bedrag wereldwijd, tegenover 0,10 cent per transatie van Bitcoin (gisteren is er nog een bedrag van omgerekend 168 miljoen dollar overgeboekt, wat slechts 0,00 cent kostte, er zat geen miners fee bij).
Je moet bij Western Union mooi 8 dagen wachten totdat kunt beschikken over een bedrag dat naar de andere kant van de wereld gestuurd is. Met bitcoin is dat in enkele seconden gepiept.
quote:
Ook even de kosten bekeken voor het verzenden van ¤1000 naar iemand in Australië:
Bitcoin: ¤0,10
Western Union: ¤29,90
PayPal: ¤34,35
Wanneer je dit vervolgens in perspectief plaatst, blijkt de totale waarde van alle bitcoin momenteel nog minder te zijn dan Western Union en z'n concurrenten. Om nog maar te zwijgen van de market caps van Paypal, Visa, Mastercard.
6. In een worst-case scenario: wanneer een bank omvalt, en de overheid vergoedt je verlies niet, daar sta je dan. Of er worden tegoeden bevroren, en vervolgens een 10% heffing op je spaargelden toegepast. Wat kun je ertegen doen? Niks, de banik bepaalt over je geld. Contant bewaren is ook vrij riskant.
Dan kun je het beter digitaal bewaren, dan kun je het in eigen beheer houden. Tevens kun je meerdere kopies maken en op verschillende plaatsen bewaren. Dat is met contant geld niet mogelijk, hooguit spreiden.
-1 Nadeel van bitcoins is dat ze fysiek niet bestaan. Maar hoeveel doen we nog met contant geld? Vrijwel alles gebeurt digitaal, incasso's, overboekingen, pin-betalingen.
Overigens zie je dat dat bitcoin zich steeds meer richting mainstream markt beweegt.
[ Bericht 6% gewijzigd door Robuustheid op 29-11-2013 12:39:01 ]