quote:
Het waren Italiaanse en buitenlandse Communisten en een socialistische burgemeester die tegen een lijkauto stonden te trappen, stenen gooiden, vuilnis gooiden in Albano Laziale.
Geen joden! Er hebben alleen joodse organisaties protest aangetekend in de media, verder niet.
Er werd zelfs een onschuldige rooms-katholieke priester die het klooster van Albano Laziale, waar een requiemmis zou worden gelezen in aanwezigheid van enkele familieleden en de Joods-Oostenrijks-Italiaanse katholieke pater Floriano Abrahamowicz ("Priebke was een goede vriend, een Duitse soldaat, een goed christen geworden"), aangevallen op straat.
Communisten trokken bij een priester in soutane de priesterboord af en knepen zijn keel dicht. De Italiaanse Carabinieri moesten hem redden. Schandalig om een priester die geeneens met de uitvaart te maken heeft, aan te vallen.
Ik vind de demonstranten, communisten, bisdom Rome en Argentinië erg hypocriet en zelfs gevaarlijk.
quote:
En voor de anderen is SS-kapitein Erich Priebke een held die Italiaanse communisten bestreed en onder het Haagse Landoorlogsregiment (1907) in maart 1944 een gerechtvaardige vergeldingsactie uitvoerde, als bevelsontvangende lagere officier overigens.
Het hangt allemaal van je perspectief af.
Overigens zie ik noch Priebke noch Britse terreurpiloten als helden.
De enige helden in de Tweede Wereldoorlog waren mensen zoals de heilige mensenredder Paus Pius XII, Monseigneur Hugh O'Flaherty (de grootse Ierse joden- en pilotenredder in Vaticaanstad en Rome tijdens de nazibezetting).
En verder vind ik de
Finse Maarschalk Mannerheim een absolute held van WO2! Een échte held!
Ook Nederlandse onderduikhelpers waren helden.
Niet piloten die honderdduizenden burgers leven cremeren zonder een grijntje gewetenswroeging. Die miljoenen burgers van de Asmogendheden (Japan, Duitsland, Italië, Vichy-Frankrijk, Kroatië, Roemenië, Bulgarije, Hongarije) levend verbrandden in een hel van witte fosforbommen of door atoomwapens.
quote:
Bullshit. Er is een groot verschil tussen de agressor en mensen die weerstand bieden. En daarnaast is er een groot verschil tussen een gewone soldaat die vecht omdat het moet en een SSer.
Gelukkig ben ik historicus.
En het geval van de Ardeatijnse Grotten is een represaille onder de Haagse Landoorlogsreglementen van 1907. Een vergelding was tot 1949 toegestaan, dat deden onze Nederlandse jongens ook in Ned. Indië tegen lokale Indonesische partizanen (terroristen).
De agressie ging in maart 1944 toch echt eerst van de Italiaanse gewapende communistische ondergrondse partizanen uit. Die wisten wat zij zouden uitlokken, maar meldden zich niet zelf (dan waren er misschien 10 van henzelf, maar geen 335 onschuldige gijzelaars, geëxecuteerd).
Een Waffen-SS'er was ook vaak door omstandigheden bij zijn eenheid gekomen. Bovendien waren het ook gewoon soldaten, ook al was een ideologische eenheid.
De SS-eenheid van Priebke deed onder dwang de executie (vergelding), omdat het SS-Politieregiment Bozen (Südtirol) uit (IN 1943 GEDWONGEN GERECRUTEERDE) katholieke leden bestond (die wilden geen gijzelaars doodschieten) en omdat de Wehrmacht in Rome ook weigerde (geen zin had).
quote:
Dat had inderdaad veel eerder moeten gebeuren. Dit beest had gewoon na de oorlog langzaam doodgemarteld moeten worden.
Priebke is na de Tweede Wereldoorlog juist voor onrechtmatige toestanden zoals jouw martelfantasieën gevlucht naar Latijns-Amerika.
Terwijl hij in 1947 zelfs in het proces-Kappler (Kappler kwam vast te zitten) vrij werd gesproken, omdat ondergeschikten zoals kapitein Priebke niet hadden konden weten dat vijf personen teveel als gijzelaars waren doodgeschoten en meegenomen naar de grotten.
Priebke was geen beest, heeft geen mensen gemarteld, viel verder niet op tijdens de oorlog. Hij handelde op bevel, zoals duizenden soldaten. Zoals ook mijn grootvaders op Celebes (Sulawesi) bij represailles tegen Indonesische nationalisten-partizanen die Nederlandse burgers hadden onthoofd of blanke politieambtenaren doodgeschoten.
Een rechtsstaat martelt echter niet en doodt geen mensen, omdat zij toevallig bij de vijand hoorden. En tegen een lijkauto schoppen en stenen gooien is nog veel lager. Zeker in 2013 niet meer.
Er lijken nu opeens veel meer verzetsleden (vooral na de oorlog geboren) te zijn dan toen.
De grote verzetsheld
Monseigneur Hugh O'Flaherty, redder van Joden, geallieerden piloten en fel anti-fascist (maar ook anticommunist), werd na de oorlog tijdens diens gevangenschap een vriend van de SS-generaal Herbert Kappler (zijn tegenstander in de oorlog). Kappler werd zelfs katholiek en liet zich dopen door O'Flaherty.
O'Flaherty had lak aan het oordeel van Israël (waar al een paar bomen naar de Ierse priester en jodenredder in Vaticaanstad vernoemd waren) en joodse gemeenschap. Net zoals de met Priebke in gevangenschap bevriend geraakte Joods-Italiaans-Oostenrijkse pater Floriano
Abrahamowicz.
Dat Priebke wel vast bleef zitten in antisemitische clichés en vooroordelen komt doordat hij decennia in een gesloten Duitse gemeenschap van San Carlos de Bariloche (Argentinië) verbleef. Waar ook veel familieleden van ons koninklijk huis Oranje-Nassau en de Zorreguieta's graag kwamen en komen. Prinses Beatrix heeft daar nu nog een huis.
En nu zijn die Duitsers, Nederlanders, adelijken en Argentijnen opeens allemaal zo links en politiek-correct met de wind van de tijdsgeest mee. Zelfs het vicariaat bisdom Rome helaas.
Maar deze omstreden kloostergemeenschap met conservatief priesterseminarie in Albano Laziale (ROME) niet dus. Die weet dat een dode, ook een dode veroordeelde, recht heeft op een kerkelijke begrafenis.
[ Bericht 0% gewijzigd door Veldkamp op 16-10-2013 14:42:22 ]