abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 oktober 2013 @ 12:32:00 #1
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_132222264
Staat de intocht van Sinterklaas op de tocht? De bezwaarschriftencommissie van de gemeente Amsterdam buigt zich over twee weken tijdens een openbare hoorzitting over ruim twintig bezwaren die zijn binnengekomen tegen het afgeven van een vergunning voor het evenement op 17 november. De kritiek richt zich op de aanwezigheid van Zwarte Piet.

Dit meldt Het Parool vandaag. Het is de eerste keer dat bezwaar wordt gemaakt tegen de intocht. Initiatiefnemer van de actie is kunstenaar en activist Quinsy Gario, die al enkele jaren ageert tegen de zwarte knecht. Hij noemt de aanwezigheid van Zwarte Piet beledigend en discriminerend, maar ook op gespannen voet met de nota Buitenevenementen, die voorschrijftt dat evenementen moeten bijdragen aan het innovatieve en creatieve imago Amsterdam.

Namens de organisatie toont Martine Willekens begrip voor de bezwaren. 'Het onderwerp staat ook bij ons op de agenda en wij staan open voor de dialoog. Het is ons streven een leuk, veilig en vrolijk kinderfeest te organiseren voor alle Amsterdammers. Dat wil niet zeggen dat het altijd op deze manier moet blijven gebeuren. Maar wij zijn niet de eigenaar van een nationale traditie.'

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)id-Zwarte-Piet.dhtml
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 12:33:49 #2
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_132222305
Zwarte Piet heeft al jaren geen kroeshaar meer en overdreven rode lippen zie ik ook weinig meer. Meestal zijn ze donker. Net als in het echt.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_132222316
Zwarte piet zoals ie nu is mogen ze van mij ook afschaffen trouwens, niet omdat het beledigend zou zijn jegens onze donker gekleurde medemensen, maar omdat het geen zak met de oorspronkelijke traditie te maken heeft. De zwarte piet simpelweg omturnen in een regenboogpiet is alleen maar een stap verder weg van de oorsprong.

Wat mij betreft mag Krampus weer terug ^O^

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  woensdag 16 oktober 2013 @ 12:34:43 #4
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132222333
Ik vind Zwarte Piet prima. Van een stukje neo-koloniaanse overheersing kan ik altijd wel genieten. Maar de mensen die krampachtig beweren dat er echt niets mis mee is hebben ook wel een goede bord voor de kop.

Mooie bijdrage van Saíd op die ubergestresste reacties:
quote:
Hé zwartjoekel! Ja, jij ja! Zeg, wil jij wel eens even gauw met je bruine tengels van onze tradities afblijven? Hoe haal je het in die gebronsde harses van je om, al terend op onze voorzieningen, ons nationale feestje naar de gallemiesen te helpen. Misschien hebben we het respect er bij je voorouders niet hard genoeg in geslagen. Dat is nog maar vers van de bananenboot en komt ons dan even vertellen wat we wel en niet kunnen maken. Dat maken we nog altijd zelf wel uit, Edgar.

Ons hardwerkend volkje een beetje betichten van racisme, je bent niet goed in die bruine pepernoot van je. Als er een natie is die niet racistisch is, dan zijn wij het godverdomme wel. Weet je wel hoeveel zuurverdiende euro’s we jaarlijks naar ontwikkelingshulp pompen? Het grootste deel daarvan gaat dus gewoon naar negers, hè. Dus daar ga je al, met je hele theorie.

Een beetje gaan lopen mekkeren over een Piet die zwart ziet. Ja, heb je er wel eens bij stil gestaan hoe je eruit ziet na een glijpartij door een schoorsteen? Zwart ja! Met zwarte krullen, dikke rode lippen en gouden ringen in je oor. Dat doet een schoorsteen met je, ja! Zeiksnor. En dat ze zo van de boot komen nog voor ze een schoorsteen hebben gezien heeft alles te maken met de roetdamp van die stoomboot natuurlijk. Logisch nadenken is zeker weer te lastig voor dat derdewereldbreintje van je.

Ja, die kleine van mij heeft wel eens om pepernoten gevraagd bij dat Surinaamse vrouwtje hiernaast. Nou en? Kinderlijke onschuld. Hij had ook helemaal niet met ‘r kunnen praten, maar dan zou ‘ie natuurlijk ook weer tegen die multicultischenen van je hebben lopen schoppen. De witten kunnen het voor jullie sowieso nooit goed doen. Wees gewoon stil en dankbaar. Zonder ons zou je niet eens hebben kunnen klagen, dan had je nu ergens rond een lege dorpsput in het oerwoud zitten jammeren dat je zo’n honger hebt. Dus wat nou, racisme.

Zaniken over zwarte knechtjes. Nee, moet zo’n ouwe vent dan alles zelf doen of zo? Jij bent er vast zo eentje die z’n eigen bejaarde moedertje een week lang in een strontluier laat lopen ook. Niks knechtjes. Zo’n Piet werkt gewoon keihard voor z’n centen, maakt zichzelf nuttig. Weer een reden waarom het helemaal geen negers zijn.

Toevallig heb ik ook zo’n zwartje op het werk en die vindt er niks mis mee, met dat hele gebeuren. Maar is er dus altijd weer een groep die het vergalt voor de rest van de roedel. Eerst had je ook al die Surinamers die gingen lopen mekkeren dat de negerzoen racistisch was. Alsof Surinamer een ras is, ben je nou helemaal van de zwarte ratten besnuffeld. Je hoort mij toch ook niet roepen om een verbod op blanke vla. Mafkees.

Nee, laat ons lekker onze tradities behouden en ga iets anders zoeken om je druk om te maken, het verlagen van je uitkering bijvoorbeeld. Die kinderen weten best wel het verschil tussen een zwarte Piet en die gasten op opsporing verzocht. Het moet nu maar eens over zijn met dat eeuwige geschreeuw dat we hier zo racistisch zijn. Als het je allemaal niet zint, dan donder je maar gewoon op naar je eigen land.
http://saidvanenburg.nl/zwart-als-roet/
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 16 oktober 2013 @ 12:34:55 #5
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_132222338
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:33 schreef Ulx het volgende:
Zwarte Piet heeft al jaren geen kroeshaar meer en overdreven rode lippen zie ik ook weinig meer. Meestal zijn ze donker. Net als in het echt.
Sint in Amsterdam

De website van de intocht in Amsterdam waar de hoorzitting over gaat. Ik zie duidelijk rode lippen en kroeshaar.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_132222339
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:30 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Zolang je nog rode lippen en kroeshaar krijgt van door schoorstenen kruipen bevat het nog steeds racistische elementen.
Lang niet alle zwarte pieten hebben rode lippen en kroeshaar. En lang niet alle negers hebben rode negers hebben rode lippen en/of kroeshaar. Dus ik zie niet in waarom het racistisch zou zijn.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_132222349
Die discussie bij de dwdd tussen prem en die andere.

Prem is een alcoholistische mafkees, maar die andere praat compleet naast de kwestie.
pi_132222355
quote:
10s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:34 schreef Ryon het volgende:
Ik vind Zwarte Piet prima. Van een stukje neo-koloniaanse overheersing kan ik altijd wel genieten. Maar de mensen die krampachtig beweren dat er echt niets mis mee is hebben ook wel een goede bord voor de kop.

[..]

Wat? _O-
pi_132222380
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:34 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Sint in Amsterdam

De website van de intocht in Amsterdam waar de hoorzitting over gaat. Ik zie duidelijk rode lippen en kroeshaar.
Dat is lang niet meer overal zo.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 12:36:55 #10
3928 Ulx
pi_132222390
quote:

[..]

Over übergestresst gesproken.... Wie maakt zich hier nou druk?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_132222416
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:36 schreef Ulx het volgende:

[..]

Over übergestresst gesproken.... Wie maakt zich hier nou druk?
Jij kunt je serieus niet voorstellen dat een zwart kind zich wat ongemakkelijk voelt als de zwarte pieten de klas binnen komen?
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 12:39:19 #12
3928 Ulx
pi_132222455
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:38 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Jij kunt je serieus niet voorstellen dat een zwart kind zich wat ongemakkelijk voelt als de zwarte pieten de klas binnen komen?
Elk kind is nerveus als Sint en Piet de klas in komen lopen.
pi_132222471
quote:

[..]

Dat wel, maar dat hebben witte kinderen ook waarschijnlijk als ze de eerste keer zwarte pieten zien. Of Chinezen.
Album top 100 2024
pi_132222510
Vroeger (en dan heb ik het voor 1850, toen die hele slavernij/neger onzin is geintroduceerd) was het juist de bedoeling dat de kinderen angst werd aangejaagd.
En of je nu blank, bruin, of chinees kind bent in je broek schijten van angst zou je :D
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 12:41:29 #15
3928 Ulx
pi_132222516
Een kind van vijf ziet een Zwarte Piet en raakt gestresst wegens de associaties met het slavernij verleden.

Wat een giller. Tjongejonge. Hoe verzin je zulke flauwekul.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 12:41:40 #16
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_132222525
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 12:42:17 #17
28033 Pek
je moet wat
pi_132222543
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:30 schreef Ener-G het volgende:
Tja, what's next, Sinterklaas zelf kan ook niet meer, omdat een bisschop gevoelig ligt inzake kindermisbruik?
Daar is dan inderdaad nog meer voor te zeggen.
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 12:42:28 #18
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132222549
quote:

[..]

ja maar de blanke kinderen waren hier eerder.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 16 oktober 2013 @ 12:46:28 #19
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132222652
Het hele feest is trouwens zo fout als de neten:

-> Sinterklaas is een katholieke geestelijken en kindervriend. Nou, de afgelopen jaren hebben wij wel gemerkt dat zoiets geen goede combinatie blijkt te zijn.

-> Sinterklaas zijn knechten zijn zwarte moren in narrenpakken. Zie dit topic.

-> hij kom aan vanuit Spanje met een stoomboot. Lekker Co2 neutraal.

-> Volgens de mythe is het Sinterklaas zelf die de cadeau's schenkt. Kindertjes krijgen dus een cadeau als zij lief zijn en sturen hun verlanglijstjes op naar Spanje. Maar wat blijkt, daar waar kindertjes van rijke ouders bedolven worden onder alles wat hun hartje verlangt, moeten kinderen van arme ouders het doen met een zakje drop en nieuwe wanten voor in de winter. Het is weer duidelijk welke kinderen Sinterklaas liever vindt.
--
pi_132222654
De titel van het topic is ene beetje een ramp scenario, als we gewoon gekleurde pieten invoeren is er he-le-maal niks aan de hand...
  Overall beste user 2022 woensdag 16 oktober 2013 @ 12:48:05 #21
3928 Ulx
pi_132222698
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:46 schreef videonatic het volgende:
De titel van het topic is ene beetje een ramp scenario, als we gewoon gekleurde pieten invoeren is er he-le-maal niks aan de hand...
Maar dat vinden de kinderen niet leuk. Die raken dan gestresst en dat is slecht voor hun ontwikkeling. Men heeft het al geprobeerd, maar het was gewoon geen succes. Het sloeg niet aan.
pi_132222733
Hmm dan zal mijn voorstel om dit jaar een bananenpiet te introduceren het wel niet halen.
pi_132222817
Sommige mensen zullen niet rusten voordat het Sinterklaasfeest om zeep is.
pi_132222828
Ruim twintig bezwaren... Waarom wordt er ieder jaar nu weer zoveel aandacht aan die enkele haters besteedt?
pi_132222916
quote:

[..]

Dat is een idioot, en laat de opvoeding aan zijn kind blijkbaar achterwege. Net als de argwaanzaaiers naar alles wat blank is blijkbaar geen geschiedenis erop heeft nageslagen. Vooral wat de slavernij betreft, en alleen kunnen wijzen met het vingertje.
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:23 schreef Joanne35 het volgende:
Prima als mensen voor behoud van zwarte piet zijn, maar probeer dan niet zo wanhopig te ontkennen dat zwarte piet geen racistische elementen bevat of dat het niets met slavernij te maken zou hebben. Want dat komt toch niet bijster overtuigend over.
Ik heb die aantijgingen al tig keer ontkracht, maar de betonnen plaat is zo dik, en het wantrouwen zo diep geworteld, daar kom ik met een klopboormachine niet doorheen. En wanneer ik er doorheen kom, bouwt de omgeving van de wantrouwers een nog dikkere muur want die blanke slechte menschen. Sorry voor mijn harde woorden, maar zo zie ik het nu. En ja, wat mij betreft die pieten vervangen, zodat je de haters in ieder geval wat munitie afpakt om hun kinderen te vergiftigen met hetzelfde wantrouwen naar blanken. Ik ben dus voor eerlijke geschiedenislessen op school vanaf een bepaalde leeftijd. Die is blijkbaar nu niet gegeven anders hadden we deze discussie waarschijnlijk niet gehad want piet was geen slaaf, en waren de boete-eisen wel richting het land gegaan waar ze vandaan zijn gehaald en verkocht door medelandgenoten. Hebben we het nog niet eens over de blanke slavernij.

Nee, de werkgevers van toen zijn niet onschuldig want kochten slaven en misbruikten ook blanke wezen. Maar de het Afrikaanse land heeft zelf jacht gemaakt op stammen en hun buit verkocht.

Ik heb veel meer te doen met de kinderen van de Molukkers. Daar is het huidige Nederland gewoon schuldig aan. Hebben we het niet over meer dan honderdvijftig jaar geleden.

Geloof dus maar wat je wil geloven. Ik hoop dat ook snel elke donkere medemens van reclameborden gehaald gaat worden wanneer het huishoudartikelen in de hand heeft. Een grote auto rijdt etc...het zou zomaar kunnen dat een kliek er huisslaven of koetsierslaven van maakt. En nee, ik heb het over kliek. Niet over elke bruine medemens want de meesten denken niet zo extreem. Ik wil in ieder geval niet dat de harten van hun kinderen verziekt gaat worden met die argwaan en dus uiteindelijk iedereen die anders denkt als racist gaat bestempelen.

Ik geniet nog van hele kleine kinderen die nog niet bevuild zijn door ouders met discriminerende gevoelens. Deze week weer mee mogen maken in de multiculturele groep waar mijn nichtje in zit. Ga vooral door met eilandjes maken.

Ik hoop dat we volgend jaar geen zwarte piet meer zien naast Sinterklaas, maar hulpjes met hetzelfde schildknaapkostuum in alle tinten, behalve zwarte piet.Leg gewoon uit dat de pieten niet meer betaald konden worden, en ze nu met vrijwilligers werken En over tien jaar hebben we vervolgens dezelfde discussie door dezelfde kliek
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:41 schreef Ulx het volgende:
Een kind van vijf ziet een Zwarte Piet en raakt gestresst wegens de associaties met het slavernij verleden.

Wat een giller. Tjongejonge. Hoe verzin je zulke flauwekul.
Ligt toch echt aan de opvoeding. Ik begrijp het ook nog, want uiteindelijk vertellen de ouders niet de werkelijke geschiedenis er dan bij. Alleen dat alle donkere mensen overal gediscrimineerd worden...maar niet naast een blanke willen staan om een punt te maken.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')