En artikelen die regelrecht het tegendeel beweren met onderbouwing door een expert worden afgedaan als 'onzinargument'. Hoe verzin je het, en hoe krijg je het uit je toetsenbord Joanne35. De brutaliteit, pure waanzin.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:20 schreef Ulx het volgende:
[..]
Daar zwelg je toch ook in? Ik lees geen enkel argument waarom Zwarte Piet racistisch zou zijn behalve dan "dat het zo is/voelt/etc." en "iedereen weet tenslotte dat het zo is.".
Werd destijds wel ermee bedoelt ja.quote:
Nou klaar dan toch? De mensen die zich benadeeld voelen doen dat omdat ze onwetend zijn. Educatie voor die mensen verplicht stellen en niet meer over praten, en dan hebben we een prima oplossing. In plaats daarvan moeten we weer met heel het land aanpassingen gaan doorvoeren die nergens op slaan uit een of ander misplaatst schuldgevoel. Nee dus.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:21 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Nee nu is het niet meer racistisch bedoelt
En de totale ontmaskering van Joanne35 is een feit. Je bent totaal niet serieus te nemen met dit soort clowneske opmerkingen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:22 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Dat je dat durft te zeggen in een tijd waar de NSB-vlaggen weer wapperen in Den Haag
Er bestaan geeneens zwarte mensen, al heb je mensen met een hele donkere huidskleur. Dus ik zie het hele probleem niet.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:21 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Nee nu is het niet meer racistisch bedoelt omdat Zwarte Piet door de jaren heen al vaker is aangepast. Maar vroeger werd ie toch neergezet als de zwarte, domme kracht van Sinterklaas, het zwarte hulpje die niet al te slim was, niet goed uit zijn woorden kon komen, de kinderen ook nog eens bang maakte met zijn roe en het meenenem in de zak. Dit hebben we al eerder eruit gehaald waarom kan het laatste beetje verwerpelijke van Zwarte Piet (en dat is dat zwarte) ook niet eens gaan aanpassen? Zo erg is dat toch niet eens. Men doet net alsof gevraagd wordt om het hele Sinterklaasfeest op te doeken.
Het is nu niet meer racistisch bedoeld, maar toch moet het aangepast worden. Heel logisch, ja.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:21 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Nee nu is het niet meer racistisch bedoelt omdat Zwarte Piet door de jaren heen al vaker is aangepast. Maar vroeger werd ie toch neergezet als de zwarte, domme kracht van Sinterklaas, het zwarte hulpje die niet al te slim was, niet goed uit zijn woorden kon komen, de kinderen ook nog eens bang maakte met zijn roe en het meenenem in de zak. Dit hebben we al eerder eruit gehaald waarom kan het laatste beetje verwerpelijke van Zwarte Piet (en dat is dat zwarte) ook niet eens gaan aanpassen? Zo erg is dat toch niet eens. Men doet net alsof gevraagd wordt om het hele Sinterklaasfeest op te doeken.
Maar dat gezicht zwartmaken deed men al voordat er überhaupt negers waren ontdekt.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:23 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Werd destijds wel ermee bedoelt ja.
Destijds?? Nu niet meer dus?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:23 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Werd destijds wel ermee bedoelt ja.
zwart-wit denken. Zwartwitjes. Wit is goed, zwart is fout. Witte magie, zwarte magie. Enz.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:27 schreef Serieus_Persoon het volgende:
[..]
Destijds?? Nu niet meer dus?
Nice.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:28 schreef Schurkenstaat het volgende:
Ik volg de discussie op afstand, omdat ik me in de ophef maar heel slecht kan verplaatsen. Maar er lijkt geen ontkomen aan. En niet dat er 200.000 woeste mensen door de straten lopen, of op het Haagse Binnenhof of Malieveld verzameld hebben. Maar het platform wat pakweg 20 columnisten geboden wordt, om racistische aantijgen van de daken te mogen schreeuwen. Hoezo populisme, stemmingmakerij? Ik vind het zelfs een geur van smaad hebben. Ik laat me niet gemakkelijk van racisme beschuldigen.
Waar ik het meest misselijk van word, is de hetze via de (staatsgesponsorde) website joop.nl. Blijkbaar ben ik andersdenkend, dan de luid tringelingende fietsbellen van dit quasi elitaire clubje. Ik vraag me als gevolg hiervan vaak af wat me mankeert, of wat hen mankeert. Zou het de ontembare behoefte zijn om obstinate en provocerende stukjes te schrijven? Ik kan ze namelijk niet betrappen op een goed punt. Laat staan op iets revolutionairs.
De beschuldigende kliek gedraagt zich in mijn ogen onsmakelijk, populistisch, stemmingmakend en beledigend. Met polarisering en stigmatisering tot gevolg. Precies zoals Geert Wilders zich gedraagt ten opzichte van de Islam. Men zal dit een pijnlijke vergelijking vinden, maar ik zie duidelijke paralellen.
Nee hoor totaal niet gebruikelijk maar vroeger was dit wel zo, vond de blanke mens de zwarte mens maar een wilde een niet beschaafd mens en daar is Zwarte Piet een overblijfsel van. Verdiep je maar eens in die schrijver uit 1850 Schenkman naar ik meen. Er zijn nog stukken te vinden over Sinterklaas voor die tijd waar Sint vergezeld werd door zijn knechtje een negroïde figuur. Geen tijd om dit allemaal nogmaals op te gaan zoeken want ik ben aan het werkquote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:29 schreef poemojn het volgende:
[..]
zwart-wit denken. Zwartwitjes. Wit is goed, zwart is fout. Witte magie, zwarte magie. Enz.
Dus ja, nog steeds, alleen over het algemeen niet gekoppeld aan iemands huidskleur. Beweren dat zwarte mensen slechte mensen zijn is niet erg gebruikelijk.
Waarom is dat nu relevant? Het gaat om het feest van vandaag niet van 150 jaar terug.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:39 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Nee hoor totaal niet gebruikelijk maar vroeger was dit wel zo, vond de blanke mens de zwarte mens maar een wilde een niet beschaafd mens en daar is Zwarte Piet een overblijfsel van. Verdiep je maar eens in die schrijver uit 1850 Schenkman naar ik meen. Er zijn nog stukken te vinden over Sinterklaas voor die tijd waar Sint vergezeld werd door zijn knechtje een negroïde figuur. Geen tijd om dit allemaal nogmaals op te gaan zoeken want ik ben aan het werk
dat heb ik gedaan... Maar blijkbaar trek ik totaal andere conclusies dan jij, of vind ik andere info dan jij. Zoals gemengd gehuwde koppels uit die tijd, slaven die vrij werden wanneer ze op Nederlandse bodem kwamen, vrije zwarte mensen in Amsterdam, een getekend portret van een zwarte mevrouw op haar 100e verjaardag (ze werd overigens 105 en leefde in haarlem, in de kleine houtstraat en was vrij), enz. Lang niet alle zwarte bediendes in Amsterdam in die tijd waren slaven. Ze konden echt waar heel gewoon knecht zijn.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:39 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Nee hoor totaal niet gebruikelijk maar vroeger was dit wel zo, vond de blanke mens de zwarte mens maar een wilde een niet beschaafd mens en daar is Zwarte Piet een overblijfsel van. Verdiep je maar eens in die schrijver uit 1850 Schenkman naar ik meen. Er zijn nog stukken te vinden over Sinterklaas voor die tijd waar Sint vergezeld werd door zijn knechtje een negroïde figuur. Geen tijd om dit allemaal nogmaals op te gaan zoeken want ik ben aan het werk
Nee, gelul. De calimerokaart hoort bij mensen die janken om 1 ding, zoals nu zwarte piet, en dan claimen ervaringsdeskundige te zijn omdat ze ook een random andere tint hebben. En daarbij dan vaak roepen dat "ik het al zo vaak heb meegemaakt in dit zogenaamd tolerante land".quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:18 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Hoe vaak ik die al niet gehoord heb. Je moet vooral als minderheid je mond niet open durven trekken, want dan duik je in een slachtofferrol of ben je een calimero
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |