abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132218714
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 10:20 schreef Ulx het volgende:

[..]

Daar zwelg je toch ook in? Ik lees geen enkel argument waarom Zwarte Piet racistisch zou zijn behalve dan "dat het zo is/voelt/etc." en "iedereen weet tenslotte dat het zo is.".
En artikelen die regelrecht het tegendeel beweren met onderbouwing door een expert worden afgedaan als 'onzinargument'. Hoe verzin je het, en hoe krijg je het uit je toetsenbord Joanne35. De brutaliteit, pure waanzin.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 10:23:13 #142
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_132218736
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 10:22 schreef Ulx het volgende:

[..]

Zwart is verwerpelijk?
Werd destijds wel ermee bedoelt ja.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_132218740
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 10:21 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Nee nu is het niet meer racistisch bedoelt
Nou klaar dan toch? De mensen die zich benadeeld voelen doen dat omdat ze onwetend zijn. Educatie voor die mensen verplicht stellen en niet meer over praten, en dan hebben we een prima oplossing. In plaats daarvan moeten we weer met heel het land aanpassingen gaan doorvoeren die nergens op slaan uit een of ander misplaatst schuldgevoel. Nee dus.
pi_132218752
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 10:22 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Dat je dat durft te zeggen in een tijd waar de NSB-vlaggen weer wapperen in Den Haag
En de totale ontmaskering van Joanne35 is een feit. Je bent totaal niet serieus te nemen met dit soort clowneske opmerkingen.
pi_132218769
quote:

[..]

Nee nu is het niet meer racistisch bedoelt omdat Zwarte Piet door de jaren heen al vaker is aangepast. Maar vroeger werd ie toch neergezet als de zwarte, domme kracht van Sinterklaas, het zwarte hulpje die niet al te slim was, niet goed uit zijn woorden kon komen, de kinderen ook nog eens bang maakte met zijn roe en het meenenem in de zak. Dit hebben we al eerder eruit gehaald waarom kan het laatste beetje verwerpelijke van Zwarte Piet (en dat is dat zwarte) ook niet eens gaan aanpassen? Zo erg is dat toch niet eens. Men doet net alsof gevraagd wordt om het hele Sinterklaasfeest op te doeken.
Er bestaan geeneens zwarte mensen, al heb je mensen met een hele donkere huidskleur. Dus ik zie het hele probleem niet.

Die hele zin is trouwens best discriminerend. Je doet het voorkomen alsof zwart zijn iets slechts is :') :')
Get it and Bet it
pi_132218777
quote:

[..]

Nee nu is het niet meer racistisch bedoelt omdat Zwarte Piet door de jaren heen al vaker is aangepast. Maar vroeger werd ie toch neergezet als de zwarte, domme kracht van Sinterklaas, het zwarte hulpje die niet al te slim was, niet goed uit zijn woorden kon komen, de kinderen ook nog eens bang maakte met zijn roe en het meenenem in de zak. Dit hebben we al eerder eruit gehaald waarom kan het laatste beetje verwerpelijke van Zwarte Piet (en dat is dat zwarte) ook niet eens gaan aanpassen? Zo erg is dat toch niet eens. Men doet net alsof gevraagd wordt om het hele Sinterklaasfeest op te doeken.
Het is nu niet meer racistisch bedoeld, maar toch moet het aangepast worden. Heel logisch, ja.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
pi_132218783
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 10:23 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Maar dat gezicht zwartmaken deed men al voordat er überhaupt negers waren ontdekt.
pi_132218819
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 10:23 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Destijds?? Nu niet meer dus?
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
  woensdag 16 oktober 2013 @ 10:28:52 #149
406876 Schurkenstaat
as van het kwaad
pi_132218845
Ik volg de discussie op afstand, omdat ik me in de ophef maar heel slecht kan verplaatsen. Maar er lijkt geen ontkomen aan. En niet dat er 200.000 woeste mensen door de straten lopen, of op het Haagse Binnenhof of Malieveld verzameld hebben. Maar het platform wat pakweg 20 columnisten geboden wordt, om racistische aantijgen van de daken te mogen schreeuwen. Hoezo populisme, stemmingmakerij? Ik vind het zelfs een geur van smaad hebben. Ik laat me niet gemakkelijk van racisme beschuldigen.

Waar ik het meest misselijk van word, is de hetze via de (staatsgesponsorde) website joop.nl. Blijkbaar ben ik andersdenkend, dan de luid tringelingende fietsbellen van dit quasi elitaire clubje. Ik vraag me als gevolg hiervan vaak af wat me mankeert, of wat hen mankeert. Zou het de ontembare behoefte zijn om obstinate en provocerende stukjes te schrijven? Ik kan ze namelijk niet betrappen op een goed punt. Laat staan op iets revolutionairs.

De beschuldigende kliek gedraagt zich in mijn ogen onsmakelijk, populistisch, stemmingmakend en beledigend. Met polarisering en stigmatisering tot gevolg. Precies zoals Geert Wilders zich gedraagt ten opzichte van de Islam. Men zal dit een pijnlijke vergelijking vinden, maar ik zie duidelijke paralellen.
pi_132218855
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 10:27 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

Destijds?? Nu niet meer dus?
zwart-wit denken. Zwartwitjes. Wit is goed, zwart is fout. Witte magie, zwarte magie. Enz.
Dus ja, nog steeds, alleen over het algemeen niet gekoppeld aan iemands huidskleur. Beweren dat zwarte mensen slechte mensen zijn is niet erg gebruikelijk.
pi_132218926
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 10:28 schreef Schurkenstaat het volgende:
Ik volg de discussie op afstand, omdat ik me in de ophef maar heel slecht kan verplaatsen. Maar er lijkt geen ontkomen aan. En niet dat er 200.000 woeste mensen door de straten lopen, of op het Haagse Binnenhof of Malieveld verzameld hebben. Maar het platform wat pakweg 20 columnisten geboden wordt, om racistische aantijgen van de daken te mogen schreeuwen. Hoezo populisme, stemmingmakerij? Ik vind het zelfs een geur van smaad hebben. Ik laat me niet gemakkelijk van racisme beschuldigen.

Waar ik het meest misselijk van word, is de hetze via de (staatsgesponsorde) website joop.nl. Blijkbaar ben ik andersdenkend, dan de luid tringelingende fietsbellen van dit quasi elitaire clubje. Ik vraag me als gevolg hiervan vaak af wat me mankeert, of wat hen mankeert. Zou het de ontembare behoefte zijn om obstinate en provocerende stukjes te schrijven? Ik kan ze namelijk niet betrappen op een goed punt. Laat staan op iets revolutionairs.

De beschuldigende kliek gedraagt zich in mijn ogen onsmakelijk, populistisch, stemmingmakend en beledigend. Met polarisering en stigmatisering tot gevolg. Precies zoals Geert Wilders zich gedraagt ten opzichte van de Islam. Men zal dit een pijnlijke vergelijking vinden, maar ik zie duidelijke paralellen.
Nice.
pi_132218988
Is Zwarte Magica van Disney racistisch? Ze is tenslotte een boze heks.
Is de term "Zwarte Markt" racistisch? Het gaat tenslotte om iets dat ook niet echt door de beugel kan.
In het begin van de vakantie sta je op Zwarte Zaterdag in de file. Is dat ook een sneer naar minderheden die ook niet zo hard willen bewegen?
  woensdag 16 oktober 2013 @ 10:36:42 #153
28033 Pek
je moet wat
pi_132218997
In 1935 hadden we gewoon witte pieten in Amsterdam, dat was blijkbaar geen probleem.

Maar dan in 40-45, bij de Nederlanders is exile, zijn ze ineens zwart.

Dus het is de schuld van de Engelsen.
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 10:39:08 #154
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_132219051
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 10:29 schreef poemojn het volgende:

[..]

zwart-wit denken. Zwartwitjes. Wit is goed, zwart is fout. Witte magie, zwarte magie. Enz.
Dus ja, nog steeds, alleen over het algemeen niet gekoppeld aan iemands huidskleur. Beweren dat zwarte mensen slechte mensen zijn is niet erg gebruikelijk.
Nee hoor totaal niet gebruikelijk maar vroeger was dit wel zo, vond de blanke mens de zwarte mens maar een wilde een niet beschaafd mens en daar is Zwarte Piet een overblijfsel van. Verdiep je maar eens in die schrijver uit 1850 Schenkman naar ik meen. Er zijn nog stukken te vinden over Sinterklaas voor die tijd waar Sint vergezeld werd door zijn knechtje een negroïde figuur. Geen tijd om dit allemaal nogmaals op te gaan zoeken want ik ben aan het werk :)
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_132219053
In 1920 waren ze ook gewoon zwart. Die witt intocht in 1930 was hoogstwaarschijnlijk een politiekcorrecte poging toen om zwarte piet uit te bannen. Deze discussie speelt al lang, zeker sinds 1930 (toen werd er ook al over gepubliceerd, en daarop beroept die Quinsy zich nu).
pi_132219086
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 10:39 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Nee hoor totaal niet gebruikelijk maar vroeger was dit wel zo, vond de blanke mens de zwarte mens maar een wilde een niet beschaafd mens en daar is Zwarte Piet een overblijfsel van. Verdiep je maar eens in die schrijver uit 1850 Schenkman naar ik meen. Er zijn nog stukken te vinden over Sinterklaas voor die tijd waar Sint vergezeld werd door zijn knechtje een negroïde figuur. Geen tijd om dit allemaal nogmaals op te gaan zoeken want ik ben aan het werk :)
Waarom is dat nu relevant? Het gaat om het feest van vandaag niet van 150 jaar terug.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_132219109
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 10:39 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

dat heb ik gedaan... Maar blijkbaar trek ik totaal andere conclusies dan jij, of vind ik andere info dan jij. Zoals gemengd gehuwde koppels uit die tijd, slaven die vrij werden wanneer ze op Nederlandse bodem kwamen, vrije zwarte mensen in Amsterdam, een getekend portret van een zwarte mevrouw op haar 100e verjaardag (ze werd overigens 105 en leefde in haarlem, in de kleine houtstraat en was vrij), enz. Lang niet alle zwarte bediendes in Amsterdam in die tijd waren slaven. Ze konden echt waar heel gewoon knecht zijn.
pi_132219317
Slavernij was in Nederland in 1815 afgeschaft. In de west ging het nog wel even door, maar hier vond men het dus verwerpelijk. Dat er vervolgens een prentenboek gemaakt is waarin men Zwarte Piet als slaaf neerzet, decennia nadat de slavernij is afgeschaft, wil er bij mij niet in. Zwarte Piet was in dat boekje gewoon een knecht. Gewoon in loondienst. Met een CAO. Met een pensioenplan. Met een auto van de zaak.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2013 10:50:22 ]
  woensdag 16 oktober 2013 @ 10:50:42 #159
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_132219336
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 10:18 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Hoe vaak ik die al niet gehoord heb. Je moet vooral als minderheid je mond niet open durven trekken, want dan duik je in een slachtofferrol of ben je een calimero :')
Nee, gelul. De calimerokaart hoort bij mensen die janken om 1 ding, zoals nu zwarte piet, en dan claimen ervaringsdeskundige te zijn omdat ze ook een random andere tint hebben. En daarbij dan vaak roepen dat "ik het al zo vaak heb meegemaakt in dit zogenaamd tolerante land".

Ga dan lekker in een ander land wonen als het je hier zo tegenstaat; Zweden schijnt mooi. :W
Haters everywhere but I don't really care.
pi_132219366
Calimero is trouwens zwart. Is dat racisme?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')