abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132221798
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:10 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Ja ach, het geeft me ook wel weer bepaalde voordelen.. Heb toen van alles voorbij horen komen, van autisme tot asperger, alleen dat het een momentopname was en je verder niks mankeert schijnt niet in de DSM te staan. En daarbij moesten ze wel een diagnose stellen aangezien er zonder niets valt te declareren bij de zorgverzekeraar..
Dat hangt af van de duur van de psychose.
  woensdag 16 oktober 2013 @ 12:26:22 #27
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_132222099
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:15 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dat hangt af van de duur van de psychose.
Die eerste heeft best wel lang geduurd ja :@ Maar bedoelde het ook eigenlijk meer als een tijdelijke periode/dip in iemands leven.. Net als iemand die met een burn-out thuis komt te zitten ook niet gelijk voor de rest van zijn leven burn-out heeft, terwijl als eenmaal de diagnose schizofrenie is gesteld dan wordt er aangenomen dat je dat voor de rest van je leven hebt en nooit meer zonder medicatie zou kunnen.
pi_132274257
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 17:55 schreef TomAdorson het volgende:
Aan de hand van de topic of depressie meetbaar is, vroeg ik me ook af of psychose en schizofrenie meetbaar is. Is er een hersenscan dat iemand kan doen om te kijken of er sprake is van een psychose? Hebben mensen met schizofrenie een ander soort brein?
je kan het beide meten op een schaal. Dus ja.
dus
  donderdag 17 oktober 2013 @ 21:04:32 #29
176875 Spellmeista
||planetary Spells||
pi_132275344
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 19:46 schreef Woelwater het volgende:
Tuurlijk is dat niet te meten, 't is geen bloedarmoede of diabetes ofzo.. Geen enkele hersenziekte is te meten, daarom kan er zo grof geld mee verdiend worden, omdat ook genezing dus niet te meten is..
Ook goedemorgen :) Ik heb ook een psychose gehad en (een beetje vluchtig) je verhaal doorgelezen. Je klinkt mij in de oren (en nu zeg ik het even zo) als iemand die nu behoorlijk stabiel in het leven staat (en dat vind ik erg fijn voor je). Je klinkt ook niet psychotisch of schizo (als ik het even zo mag zeggen), maar ik wil wel even reageren op de bovenstaande opmerking van je als je het niet erg vind.

Bij een psychose is de hoeveelheid dopamine (of wat voor een ander stofje dit ook mag zijn) veel meer aanwezig dan bij "normale mensen" (haha normaal). Door medicatie zoals Haldol wordt deze gereguleerd en wordt de stroom en de afgifte ervan weer in goede banen geleidt.

Jij zegt dat je niet werkt (misschien heb ik het niet goed gelezen) omdat je er ongelukkig van wordt. Mocht dat zo zijn dan vind ik dat (sorry dat ik het zeg) een beetje raar. Ongeveer 2/3 van de NL heeft daar "last van" en dat zou geen reden moeten zijn om niet te werken; nou eigenlijk wel, maar daar zijn nog wel oplossingen voor te vinden. Ik denk dat als jij weer aan de bak moet dat de psychose weer terug komt bij je en dat maakt je wel degelijk schizofreen. Zo klink je nu echter niet..dat moet ik er wel bij zeggen, maar het zou op de achtergrond aanwezig kunnen zijn..ook bij stress kan het weer de kop opduiken. Je gaat mij niet vertellen dat je dat bij stress "niet zou voelen in je hoofd".

Even ontopic. Het is mogelijk dat de hersenen kunnen veranderen na een psychose. Ook bij een traumatisch ongeluk of weet ik veel wat is deze verandering meetbaar en je zou dit met scanners kunnen zien. Bijv. een voor en na scan.

Ik zou dus niet zo snel zeggen dat het niet te meten is..
  zondag 20 oktober 2013 @ 11:19:53 #30
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_132352790
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 21:04 schreef Spellmeista het volgende:
Jij zegt dat je niet werkt (misschien heb ik het niet goed gelezen) omdat je er ongelukkig van wordt. Mocht dat zo zijn dan vind ik dat (sorry dat ik het zeg) een beetje raar. Ongeveer 2/3 van de NL heeft daar "last van" en dat zou geen reden moeten zijn om niet te werken; nou eigenlijk wel, maar daar zijn nog wel oplossingen voor te vinden. Ik denk dat als jij weer aan de bak moet dat de psychose weer terug komt bij je en dat maakt je wel degelijk schizofreen.
Om toch maar even te antwoorden.. Ik vond het raarder om elke ochtend weer tegen mijn natuur in wakker gemaakt te worden door een wekkerradio en met tegenzin naar mijn werk te gaan.. Toen ik schreef dat die psychose me ook voordelen heeft gebracht bedoelde ik daar oa afgekeurd voor werk mee. Kan nu gewoon mijn eigen dag indelen en de dingen doen waar ik wél zin in heb.. En die laatste zin is gewoon een aanname waar je niets over kan zeggen zonder me te kennen, en aangezien het niet te meten is, is het ook niet vast te stellen door mensen die er zogenaamd wel verstand van hebben.
  zondag 20 oktober 2013 @ 14:11:24 #31
176875 Spellmeista
||planetary Spells||
pi_132357197
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 11:19 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Om toch maar even te antwoorden.. Ik vond het raarder om elke ochtend weer tegen mijn natuur in wakker gemaakt te worden door een wekkerradio en met tegenzin naar mijn werk te gaan.. Toen ik schreef dat die psychose me ook voordelen heeft gebracht bedoelde ik daar oa afgekeurd voor werk mee. Kan nu gewoon mijn eigen dag indelen en de dingen doen waar ik wél zin in heb.. En die laatste zin is gewoon een aanname waar je niets over kan zeggen zonder me te kennen, en aangezien het niet te meten is, is het ook niet vast te stellen door mensen die er zogenaamd wel verstand van hebben.
Lekker makkelijk dan! Dat vind ik dan echt profiteren van de maatschappij. Afgekeurd voor je werk door een psychose. Denk je dat ze je nog een keer zouden afkeuren wanneer zij weten dat je niet naar je werk wilt? Ik denk dat ze je daar niet voor gaan afkeuren namelijk. Ik vind dit echt een hele goedkope oplossing, maar ok jij wordt er gelukkig van! Dat is natuurlijk het belangrijkst. Je heb ook wel het een en ander meegemaakt en tjonge tjonge het is ook zo "lastig" om dingen te doen die je niet leuk vind..pff..weet je wat mijn moeder altijd zei: "werken moeten we allemaal..of je het nu leuk vind of niet"..ik hoop dat je er veel van leert!

Die laatste zin is geen aanname. Als je goed leest zie je dat het een gedachte is. Ik zeg duidelijk: Ik denk en niet ik weet..
pi_132358149
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 14:11 schreef Spellmeista het volgende:

[..]

Lekker makkelijk dan! Dat vind ik dan echt profiteren van de maatschappij. Afgekeurd voor je werk door een psychose. Denk je dat ze je nog een keer zouden afkeuren wanneer zij weten dat je niet naar je werk wilt? Ik denk dat ze je daar niet voor gaan afkeuren namelijk. Ik vind dit echt een hele goedkope oplossing, maar ok jij wordt er gelukkig van! Dat is natuurlijk het belangrijkst. Je heb ook wel het een en ander meegemaakt en tjonge tjonge het is ook zo "lastig" om dingen te doen die je niet leuk vind..pff..weet je wat mijn moeder altijd zei: "werken moeten we allemaal..of je het nu leuk vind of niet"..ik hoop dat je er veel van leert!

Die laatste zin is geen aanname. Als je goed leest zie je dat het een gedachte is. Ik zeg duidelijk: Ik denk en niet ik weet..
Je moeder zit er naast. Veel werk kan gedaan worden door robots.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
  zondag 20 oktober 2013 @ 15:27:19 #33
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_132360070
" en dat maakt je wel degelijk schizofreen", leest toch meer als een stelling dan "ik vind"

En werken moeten we allemaal of je het nu leuk vind of niet.. Doe toch liever iets wat ik wel leuk vind, en moeten heb ik al helemaal een hekel aan gekregen..

[ Bericht 1% gewijzigd door Woelwater op 21-10-2013 18:05:57 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')