De kwaliteit is wat minder, maar de kwaliteit is zeker ruim voldoende voor het vastleggen van je reisquote:Op zaterdag 12 oktober 2013 20:54 schreef p-perklip het volgende:
Thanks voor jullie reacties! Zijn die sigma lenzen nou een beetje goed tov die canonlenzen?
quote:Op zondag 13 oktober 2013 22:20 schreef Frenk3nstein het volgende:
Dat soort (wat minder dure) lenzen zijn nooit hoogvliegers qua bouwkwaliteit. Voor de meeste normale hobbyisten voldoet dat. Bij Canon betaal je sowieso meer voor de naam.
Prima, ik ben inderdaad meer een hobbyist dus een lens van iets mindere kwaliteit zal voor mij meer dan genoeg zijn!quote:Op maandag 14 oktober 2013 10:47 schreef Puala het volgende:
[..]
De kwaliteit is wat minder, maar de kwaliteit is zeker ruim voldoende voor het vastleggen van je reis
Nicequote:
Helaas kan ik niet filmen met die cam anders had ik dat graag gedaan, maar goed dat weet je denk ik zelf ook welquote:Op maandag 14 oktober 2013 11:17 schreef Ener-G het volgende:
Waarom wil je trouwens IS hebben op dat bereik? Ga je filmen?Anders heb je meer aan een (mini) statiefje..
Ik probeer alles bij elkaar te ruilen dus ik ben ook afhankelijk van wat mensen willen/kunnen ruilen. Hopelijk wil Yngwie zijn lens met mij ruilen, dan heb ik een IS-lens. Denk je dat dit een betere lens is dan ik nu heb?quote:Op maandag 14 oktober 2013 11:28 schreef Ener-G het volgende:
Oh wacht het is een 400dEven overheen gelezen.
IS is op 18-55mm niet zo heel erg nuttig met fotograferen, stabilisatie is meer iets voor wat langere lenzen.
Ik weet ook niet wat je precies van plan bent om te fotograferen, en wat je ervaring tot nu toe is.
Als je echt licht, compact en (heel) lichtsterk wil gaan dan ben je beter af met een prime (vaste lens), maar dan ben je nieuw wel een paar honderd euro verder, nog even de beperkingen van een prime daargelaten. Bijvoorbeeld de Sigma 30/1.4.
Al met al denk ik dat je met die 18-55mm al wel een heel eind gaat komen, haal er voor 2-3 tientjes een ministatief (gorillapod ofzo) bij en je kan prima statische dingen schieten zoals gebouwen en landschappen, ook als het dusdanig donker is dat je het met IS ook niet meer redt.
Als je daarnaast de 18-55mm in kan ruilen voor een exemplaar met IS zou ik dat ook zeker niet laten, want de versie met IS is iets scherper dan de non-IS.
Stiekem hoopte ik eigenlijk een systeemcamera bij elkaar te kunnen ruilen, voornamelijk om de reden die jij noemt. Helaas bleek dit best moeilijk aangezien niemand van z'n systeemcamera af wiltquote:Op maandag 14 oktober 2013 12:09 schreef Ener-G het volgende:
Ha, Thailand. Om eea. in perspectief te brengen, in 2011 ben ik naar Thailand en Indonesie geweest, gewapend met een D700 + 3 lenzen, en in Bangkok een X100 gekocht (systeemcamera met vaste 23mm lens). Afgelopen jaarwisseling zat ik weer in Thailand en toen had ik alleen de X100 mee, en wat een verademing was dat. Geen lompe dslr + losse lenzen + speciale (grote) camerarugzak meer nodig.
Met de lens van de X100 is niet te zoomen, het is een vaste 35mm beeldhoek. 'Zoomen' moet je dus met je voeten doen, en met 35mm beeldhoek zul je vooral dingen fotograferen die binnen 10 a 5 meter van je vandaan bevinden. Prima voor op 'straat', en voor de landschapjes gebruikte ik de ingebouwde panoramafunctie
Pak een wijde beeldhoek, 35mm of lager (18mm komt op jouw camera overeen met ongeveer 29mm beeldhoek) en kruip zo dicht mogelijk op je onderwerp.
Door de wijde beeldhoek krijg je meer context in beeld, waardoor je je verhaal kan vertellen. En doordat je er heel dicht op zit wordt het heel persoonlijk. Ik denk dat dat is wat je bedoelt met je voorbeeldfoto's?
Maar dat is verder ook puur de manier van fotograferen, of dat nu met een compactcamera (er zijn er tegenwoordig zat met een beeldhoek van 25mm of lager) of met een dslr geschoten is doet er eigenlijk niet zo toe. Een dslr biedt wel mogelijkheden om nog wijder te gaan en ook in wat slechtere lichtomstandigheden nog te kunnen schieten.
Thanks voor deze korte samenvatting. Ik denk dat het handzame voor mij belangrijker is dan een viewfinder maar goed het is een hele hele grote misschien dus ik heb mijn hoop er niet op gevestigd. Blijf tot die tijd gewoon verder zoeken naar een leuke lensquote:Op maandag 14 oktober 2013 12:42 schreef Ener-G het volgende:
Een NEX-3N? Die is sowieso al jaren nieuwer met bijbehorende betere sensortechniek. Dat levert zeker op hogere iso's plaatjes met minder ruis op.
Ik neem aan dat je daar de 16-50mm kit lens bij krijgt? Die is met 16mm al wijder dan de 18mm van je 400D, plus dat de cropfactor ook nog eens kleiner is. De maximum beeldhoek met de nex is dan 1.5x16mm = 24mm, tov. 1.6x18mm = 28,8 voor de 400d. Dat kan (zeker binnenshuis) vaak net even die paar stappen schelen die je soms wel of niet kan maken.
Wat je wel gaat missen is een optische zoeker, daartegenover is de nex uiteraard stukken handzamer en makkelijker om mee te nemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |