abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 18:24:36 #1
410689 p-perklip
papercliptrip.nl
pi_132104164
Omdat ik morgen waarschijnlijk een 400D bij elkaar heb geruild zou ik willen weten wat een goede lens is voor deze camera. Ik ben helemaal niet thuis in lenzen en weet alleen dat ik er een standaard 18-55 lens bij krijg zonder IS. Nu zou ik graag een lens met IS willen maar omdat ik er niet veel verstand van heb zou ik graag willen weten wat een goede allround lens is voor op reis.

Het liefst zou ik de lens ook bij elkaar willen ruilen dus laten we het niet hebben over lenzen van duizenden euro's :)
Papercliptrip - Een uitdaging om met een paperclip alle spullen bij elkaar te ruilen die ik mee wil nemen tijdens een reis door Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja
Camera, E-reader, Backpack, GoPro, Externe accu
pi_132104785
18-55 is uitstekend om mee te beginnen. :)
pi_132105800
De 18-200 met IS van canon is ook een fijne lens voor op reis.
Redelijk wat zoom en zo hoef je niet steeds te wisselen
Het is ook geen lens die kapitalen kost
pi_132106969
Inderdaad, ik kan dat van die superzoom lens (18-200) zeker beamen.
Ik heb de Sigma 18-200mm F/3.5:6.3 OS (zelfde als IS maar Sigma noemt het anders) en HSM.
Mooie lens hoor: http://www.kamera-express(...)-dc-ii-os-hsm-canon/

Superzoom lenzen zijn kwaliteit altijd wat minder goed dan bijvoorbeeld een vast brandpunt lens, of een lens die wat minder zoombereik heeft, maar zeker prima voor op vakantie en maakt sowieso al veel betere foto's dan welke compactcamera dan ook.. (afhankelijk van de fotograaf.. :-)
I look at these things with intense delight and as I observe them there is no observer but only sheer beauty like love.
For a moment I am absent with all my problems, anxieties and miseries - there is only that marvellous thing.
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 20:54:27 #5
410689 p-perklip
papercliptrip.nl
pi_132107674
Thanks voor jullie reacties! Zijn die sigma lenzen nou een beetje goed tov die canonlenzen?
Papercliptrip - Een uitdaging om met een paperclip alle spullen bij elkaar te ruilen die ik mee wil nemen tijdens een reis door Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja
pi_132140487
Dat soort (wat minder dure) lenzen zijn nooit hoogvliegers qua bouwkwaliteit. Voor de meeste normale hobbyisten voldoet dat. Bij Canon betaal je sowieso meer voor de naam.
pi_132149916
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 20:54 schreef p-perklip het volgende:
Thanks voor jullie reacties! Zijn die sigma lenzen nou een beetje goed tov die canonlenzen?
De kwaliteit is wat minder, maar de kwaliteit is zeker ruim voldoende voor het vastleggen van je reis :)
  maandag 14 oktober 2013 @ 10:52:08 #8
410689 p-perklip
papercliptrip.nl
pi_132150008
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 22:20 schreef Frenk3nstein het volgende:
Dat soort (wat minder dure) lenzen zijn nooit hoogvliegers qua bouwkwaliteit. Voor de meeste normale hobbyisten voldoet dat. Bij Canon betaal je sowieso meer voor de naam.
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 10:47 schreef Puala het volgende:

[..]

De kwaliteit is wat minder, maar de kwaliteit is zeker ruim voldoende voor het vastleggen van je reis :)
Prima, ik ben inderdaad meer een hobbyist dus een lens van iets mindere kwaliteit zal voor mij meer dan genoeg zijn! :)

Nu nog iemand vinden die een dergelijke lens heeft en deze niet meer gebruikt! Dus mochten jullie iemand kennen, ik houd me aanbevolen en heb leuke dingen te ruil!
pi_132150108
Ik heb nog een 18-135 IS die ik amper gebruik sinds ik de 15-85mm erop heb zitten. De 18-135mm is geen L-kwaliteit bijvoorbeeld, maar best ok voor een hobbyfotograaf op vakantie verder :)
  maandag 14 oktober 2013 @ 11:10:50 #10
410689 p-perklip
papercliptrip.nl
pi_132150350
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 10:58 schreef Yngwie het volgende:
18-135 IS
Nice :)! Zou je die lens misschien tegen iets van mij willen ruilen? Mijn ruilitems kan je bekijken via:
V&A / [TR] Van paperclip naar lange trip (canon lens ruilen?) #2
pi_132150519
Waarom wil je trouwens IS hebben op dat bereik? Ga je filmen? :) Anders heb je meer aan een (mini) statiefje..
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  maandag 14 oktober 2013 @ 11:19:39 #12
410689 p-perklip
papercliptrip.nl
pi_132150559
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 11:17 schreef Ener-G het volgende:
Waarom wil je trouwens IS hebben op dat bereik? Ga je filmen? :) Anders heb je meer aan een (mini) statiefje..
Helaas kan ik niet filmen met die cam anders had ik dat graag gedaan, maar goed dat weet je denk ik zelf ook wel :).

IS zou ik graag willen omdat ik liever geen statief mee wil nemen op reis, ik ga namelijk 4 maanden weg en wil zo min mogelijk meenemen. Maar als jij andere tips voor me hebt hoor ik het uiteraard graag!
pi_132150798
Oh wacht het is een 400d :+ Even overheen gelezen.

IS is op 18-55mm niet zo heel erg nuttig met fotograferen, stabilisatie is meer iets voor wat langere lenzen.

Ik weet ook niet wat je precies van plan bent om te fotograferen, en wat je ervaring tot nu toe is.

Als je echt licht, compact en (heel) lichtsterk wil gaan dan ben je beter af met een prime (vaste lens), maar dan ben je nieuw wel een paar honderd euro verder, nog even de beperkingen van een prime daargelaten. Bijvoorbeeld de Sigma 30/1.4.

Al met al denk ik dat je met die 18-55mm al wel een heel eind gaat komen, haal er voor 2-3 tientjes een ministatief (gorillapod ofzo) bij en je kan prima statische dingen schieten zoals gebouwen en landschappen, ook als het dusdanig donker is dat je het met IS ook niet meer redt.
Als je daarnaast de 18-55mm in kan ruilen voor een exemplaar met IS zou ik dat ook zeker niet laten, want de versie met IS is iets scherper dan de non-IS.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  maandag 14 oktober 2013 @ 11:45:17 #14
410689 p-perklip
papercliptrip.nl
pi_132151185
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 11:28 schreef Ener-G het volgende:
Oh wacht het is een 400d :+ Even overheen gelezen.

IS is op 18-55mm niet zo heel erg nuttig met fotograferen, stabilisatie is meer iets voor wat langere lenzen.

Ik weet ook niet wat je precies van plan bent om te fotograferen, en wat je ervaring tot nu toe is.

Als je echt licht, compact en (heel) lichtsterk wil gaan dan ben je beter af met een prime (vaste lens), maar dan ben je nieuw wel een paar honderd euro verder, nog even de beperkingen van een prime daargelaten. Bijvoorbeeld de Sigma 30/1.4.

Al met al denk ik dat je met die 18-55mm al wel een heel eind gaat komen, haal er voor 2-3 tientjes een ministatief (gorillapod ofzo) bij en je kan prima statische dingen schieten zoals gebouwen en landschappen, ook als het dusdanig donker is dat je het met IS ook niet meer redt.
Als je daarnaast de 18-55mm in kan ruilen voor een exemplaar met IS zou ik dat ook zeker niet laten, want de versie met IS is iets scherper dan de non-IS.
Ik probeer alles bij elkaar te ruilen dus ik ben ook afhankelijk van wat mensen willen/kunnen ruilen. Hopelijk wil Yngwie zijn lens met mij ruilen, dan heb ik een IS-lens. Denk je dat dit een betere lens is dan ik nu heb?

Wat ik ga fotograferen zal denk ik best divers zijn. Omdat ik tijdens m'n reis niet 3-4 lenzen mee wil nemen hoop ik een 'allround' lens bij elkaar te kunnen ruilen waarmee ik leuke foto's kan maken van landschappen, gebouwen maar ook van mensen. Om jullie een voorbeeld te geven:

Dit vind ik zelf een best mooie foto:
http://www.flickr.com/pho(...)ool-thailand_images/

Dit vind ik een vreselijke foto:
http://www.flickr.com/pho(...)ool-thailand_images/

Dit zal allemaal vast ook met nabewerking, setting en fotograaf te maken hebben maar wat ik hiermee probeer te zeggen is dat ik niet hou van 'platte' foto's. Als beginnend fotograaf kan ik me misschien nog niet goed verwoorden maar ik word nerveus bij het zien van een gemiddeld vakantie-album dat bijvoorbeeld op facebook langskomt (vaak geschoten met een dslr) . Die mensen zullen vast hele mooie herinneringen hebben aan die foto's maar wat mij betreft moet een foto een verhaal vertellen.
pi_132151747
Ha, Thailand. Om eea. in perspectief te brengen, in 2011 ben ik naar Thailand en Indonesie geweest, gewapend met een D700 + 3 lenzen, en in Bangkok een X100 gekocht (systeemcamera met vaste 23mm lens). Afgelopen jaarwisseling zat ik weer in Thailand en toen had ik alleen de X100 mee, en wat een verademing was dat. Geen lompe dslr + losse lenzen + speciale (grote) camerarugzak meer nodig.

Met de lens van de X100 is niet te zoomen, het is een vaste 35mm beeldhoek. 'Zoomen' moet je dus met je voeten doen, en met 35mm beeldhoek zul je vooral dingen fotograferen die binnen 10 a 5 meter van je vandaan bevinden. Prima voor op 'straat', en voor de landschapjes gebruikte ik de ingebouwde panoramafunctie :)

Pak een wijde beeldhoek, 35mm of lager (18mm komt op jouw camera overeen met ongeveer 29mm beeldhoek) en kruip zo dicht mogelijk op je onderwerp.

Door de wijde beeldhoek krijg je meer context in beeld, waardoor je je verhaal kan vertellen. En doordat je er heel dicht op zit wordt het heel persoonlijk. Ik denk dat dat is wat je bedoelt met je voorbeeldfoto's?

Maar dat is verder ook puur de manier van fotograferen, of dat nu met een compactcamera (er zijn er tegenwoordig zat met een beeldhoek van 25mm of lager) of met een dslr geschoten is doet er eigenlijk niet zo toe. Een dslr biedt wel mogelijkheden om nog wijder te gaan en ook in wat slechtere lichtomstandigheden nog te kunnen schieten.
  maandag 14 oktober 2013 @ 12:27:09 #16
410689 p-perklip
papercliptrip.nl
pi_132152149
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 12:09 schreef Ener-G het volgende:
Ha, Thailand. Om eea. in perspectief te brengen, in 2011 ben ik naar Thailand en Indonesie geweest, gewapend met een D700 + 3 lenzen, en in Bangkok een X100 gekocht (systeemcamera met vaste 23mm lens). Afgelopen jaarwisseling zat ik weer in Thailand en toen had ik alleen de X100 mee, en wat een verademing was dat. Geen lompe dslr + losse lenzen + speciale (grote) camerarugzak meer nodig.

Met de lens van de X100 is niet te zoomen, het is een vaste 35mm beeldhoek. 'Zoomen' moet je dus met je voeten doen, en met 35mm beeldhoek zul je vooral dingen fotograferen die binnen 10 a 5 meter van je vandaan bevinden. Prima voor op 'straat', en voor de landschapjes gebruikte ik de ingebouwde panoramafunctie :)

Pak een wijde beeldhoek, 35mm of lager (18mm komt op jouw camera overeen met ongeveer 29mm beeldhoek) en kruip zo dicht mogelijk op je onderwerp.

Door de wijde beeldhoek krijg je meer context in beeld, waardoor je je verhaal kan vertellen. En doordat je er heel dicht op zit wordt het heel persoonlijk. Ik denk dat dat is wat je bedoelt met je voorbeeldfoto's?

Maar dat is verder ook puur de manier van fotograferen, of dat nu met een compactcamera (er zijn er tegenwoordig zat met een beeldhoek van 25mm of lager) of met een dslr geschoten is doet er eigenlijk niet zo toe. Een dslr biedt wel mogelijkheden om nog wijder te gaan en ook in wat slechtere lichtomstandigheden nog te kunnen schieten.
Stiekem hoopte ik eigenlijk een systeemcamera bij elkaar te kunnen ruilen, voornamelijk om de reden die jij noemt. Helaas bleek dit best moeilijk aangezien niemand van z'n systeemcamera af wilt :P.

Om je nog een ander voorbeeld te geven van een zelfde setting maar een totaal andere foto:
Like:
http://www.flickr.com/pho(...)bXcvC1-4mS5aG-bXcvpY
Dislike:
http://www.flickr.com/pho(...)-9r91AA-r6QrE-7TbM4D

Maar ik denk dat dit ook ligt aan de fotograaf :)

Thanks voor je tips in ieder geval! Als je nog andere tips voor me hebt hoor ik het graag. Er bestaat trouwens een hele, hele, hele kleine kans dat ik de 400D + een kleine bijbetaling (30-50e ofzo) kan ruilen een demo-model Nex-3N. Een fotowinkeltje in de buurt vond m'n verhaal wel leuk maar moest even overleggen met de baas enzo. Mocht dit kunnen, zou ik dat dan doen? (Even niet naar de prijs van de camera's kijken maar vooral naar de kwaliteit van de foto's)
pi_132152474
Een NEX-3N? Die is sowieso al jaren nieuwer met bijbehorende betere sensortechniek. Dat levert zeker op hogere iso's plaatjes met minder ruis op.

Ik neem aan dat je daar de 16-50mm kit lens bij krijgt? Die is met 16mm al wijder dan de 18mm van je 400D, plus dat de cropfactor ook nog eens kleiner is. De maximum beeldhoek met de nex is dan 1.5x16mm = 24mm, tov. 1.6x18mm = 28,8 voor de 400d. Dat kan (zeker binnenshuis) vaak net even die paar stappen schelen die je soms wel of niet kan maken.

Wat je wel gaat missen is een optische zoeker, daartegenover is de nex uiteraard stukken handzamer en makkelijker om mee te nemen.
  maandag 14 oktober 2013 @ 14:09:58 #18
410689 p-perklip
papercliptrip.nl
pi_132154722
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 12:42 schreef Ener-G het volgende:
Een NEX-3N? Die is sowieso al jaren nieuwer met bijbehorende betere sensortechniek. Dat levert zeker op hogere iso's plaatjes met minder ruis op.

Ik neem aan dat je daar de 16-50mm kit lens bij krijgt? Die is met 16mm al wijder dan de 18mm van je 400D, plus dat de cropfactor ook nog eens kleiner is. De maximum beeldhoek met de nex is dan 1.5x16mm = 24mm, tov. 1.6x18mm = 28,8 voor de 400d. Dat kan (zeker binnenshuis) vaak net even die paar stappen schelen die je soms wel of niet kan maken.

Wat je wel gaat missen is een optische zoeker, daartegenover is de nex uiteraard stukken handzamer en makkelijker om mee te nemen.
Thanks voor deze korte samenvatting. Ik denk dat het handzame voor mij belangrijker is dan een viewfinder maar goed het is een hele hele grote misschien dus ik heb mijn hoop er niet op gevestigd. Blijf tot die tijd gewoon verder zoeken naar een leuke lens :)
pi_132158903
50 mm, 30 mm . Allemaal mooi om ook snachts mee te fotograferen, nadeel is dat je moet lopen om te zoomen. Maar dat zijn de fotografiebasics
een vraag is geen vraag meer als je het antwoord al weet!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')