Ik word onpasselijk van nare mensjes die een volksfeest proberen te verpesten.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 10:25 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Waar ik de kriebels van krijg is de felheid waarmee zoveel mensen racistische symboliek verdedigen. Want iedereen weet donders goed dat de critici gelijk hebben en dat zwarte piet wel degelijk racistische elementen bevat. En dan zie ik opeens allemaal blanke mensen zich in allerlei hoeken wringen om recht proberen te praten wat krom is, wordt er eerlijk gezegd een beetje onpasselijk van.
Dit.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 10:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik word onpasselijk van nare mensjes die een volksfeest proberen te verpesten.
Precies, ies gewoon koeltoerquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 10:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
In het midden latend wat de 'echte' waarheid is; maar vertellen we elk jaar aan de kinderen dat deze zwarte mensen onderdrukt worden of vieren we gewoon een gezellig feest? Mensen moeten leren dingen te relativeren en niet gelijk alles maar negatief te bekijken.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 10:25 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Waar ik de kriebels van krijg is de felheid waarmee zoveel mensen racistische symboliek verdedigen. Want iedereen weet donders goed dat de critici gelijk hebben en dat zwarte piet wel degelijk racistische elementen bevat. En dan zie ik opeens allemaal blanke mensen zich in allerlei hoeken wringen om recht proberen te praten wat krom is, wordt er eerlijk gezegd een beetje onpasselijk van.
Daar heb je ergens wel een punt. Het is van een krampachtigheid waar menig linkse politiek correcteling uit de jaren 90 nog een puntje aan kan zuigen.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 10:25 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Bullshit, niemand probeert het feest te verpesten. Het verwijderen van de racistische symboliek uit het Sinterklaasfeest is geen enkele bedreiging voor dat feest. Sinterklaas is sowieso altijd al aan veranderingen onderhevig geweest, en als we het nu hier en daar wat aanpassen is er over een paar jaar geen kind dat nog weet dat het ooit anders is geweest.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 10:41 schreef Perrin het volgende:
Ga lekker huilen in een hoekje, wat jij wilt gaat nooit gebeuren en daar lach ik kei- en keihard om!quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 10:56 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Bullshit, niemand probeert het feest te verpesten. Het verwijderen van de racistische symboliek uit het Sinterklaasfeest is geen enkele bedreiging voor dat feest. Sinterklaas is sowieso altijd al aan veranderingen onderhevig geweest, en als we het nu hier en daar wat aanpassen is er over een paar jaar geen kind dat nog weet dat het ooit anders is geweest.
Dit ja. Ik heb persoonlijk meer moeite met de manier waarop Nederland reageert op de hele discussie dan met zwarte piet zelf. Daarom vind ik het ook wel goed dat die discussie steeds opnieuw gevoerd wordt, want volgens mij wordt er iets veel diepers dat fout zit in de Nederlandse samenleving mee blootgelegd.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 10:46 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Volgens mij is racisme ook onderdeel van onze geschiedenis en traditie. Ik heb daar in die context dan ook niet zoveel moeite mee, vooral ook omdat dat aspect toch langs de kinderen heengaat. Maar doe dan ook niet zo moeilijk als iemand op dat deel van die traditie wijst, want misschien is het wel handig voor kinderen dat wanneer ze wat ouder zijn en niet meer in Sinterklaas geloven dat ze kennis maken met die achtergrond van deze traditie.
Nee want iedereen in Nederland is zich bewust van deze discussiequote:Op dinsdag 15 oktober 2013 10:59 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Dit ja. Ik heb persoonlijk meer moeite met de manier waarop Nederland reageert op de hele discussie dan met zwarte piet zelf. Daarom vind ik het ook wel goed dat die discussie steeds opnieuw gevoerd wordt, want volgens mij wordt er iets veel diepers dat fout zit in de Nederlandse samenleving mee blootgelegd.
Geen enkel kind associeert het Sinterklaasfeest met racisme. Doordat de laatste jaren verzuurde volwassenen er telkens op hameren dat het wel degelijk racistisch is, raakt het Sinterklaasfeest langzamerhand 'besmet'. Bedankt, zure sukkels.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 10:56 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Bullshit, niemand probeert het feest te verpesten. Het verwijderen van de racistische symboliek uit het Sinterklaasfeest is geen enkele bedreiging voor dat feest. Sinterklaas is sowieso altijd al aan veranderingen onderhevig geweest, en als we het nu hier en daar wat aanpassen is er over een paar jaar geen kind dat nog weet dat het ooit anders is geweest.
Er wordt vooral mee blootgelegd dat er veel zeurkousen als jij rondlopen die hun eigen morele vingertje belangrijker vinden dan een oude traditie.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 10:59 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Dit ja. Ik heb persoonlijk meer moeite met de manier waarop Nederland reageert op de hele discussie dan met zwarte piet zelf. Daarom vind ik het ook wel goed dat die discussie steeds opnieuw gevoerd wordt, want volgens mij wordt er iets veel diepers dat fout zit in de Nederlandse samenleving mee blootgelegd.
Ach grut, je racistische feestje wordt verpest doordat mensen opeens hun recht om fatsoenlijk behandeld te gaan worden opeisen. Heb geen medelijden met je hoorquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:01 schreef Perrin het volgende:
Doordat de laatste jaren verzuurde volwassenen er telkens op hameren dat het wel degelijk racistisch is, raakt het Sinterklaasfeest langzamerhand 'besmet'. Bedankt, zure sukkels.
'mijn racistische feestje'quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:02 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ach grut, je racistische feestje wordt verpest doordat mensen opeens hun recht om fatsoenlijk behandeld te gaan worden opeisen. Heb geen medelijden met je hoor
Tradities komen en gaan en zijn continu aan verandering onderhevig. Is altijd al zo geweest.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:02 schreef Perrin het volgende:
Er wordt vooral mee blootgelegd dat er veel zeurkousen als jij rondlopen die hun eigen morele vingertje belangrijker vinden dan een oude traditie.
Je maakt jezelf zo belachelijk hequote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:02 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ach grut, je racistische feestje wordt verpest doordat mensen opeens hun recht om fatsoenlijk behandeld te gaan worden opeisen. Heb geen medelijden met je hoor
Jammer voor jou dat het niet gaat veranderen zoals jij wiltquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:03 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Tradities komen en gaan en zijn continu aan verandering onderhevig. Is altijd al zo geweest.
Ik probeer me alleen maar aan te passen aan de rest hier hoorquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:04 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Je maakt jezelf zo belachelijk heEcht te triest voor woorden eigenlijk.
Pot verwijt de ketel _______quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:04 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ik probeer me alleen maar aan te passen aan de rest hier hoor
Ondertussen wordt de discussie elk jaar feller en groeit het aantal tegenstanders van zwarte piet elk jaar. Ik moet nog zien wie deze strijd gaat winnen.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:04 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Jammer voor jou dat het niet gaat veranderen zoals jij wilt!!!
Strijdquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:05 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ondertussen wordt de discussie elk jaar feller en groeit het aantal tegenstanders van zwarte piet elk jaar. Ik moet nog zien wie deze strijd gaat winnen.
Doe ik vaak genoeg hoor, ik ben niet zo'n laffe keyboard junkie die alleen maar op forums loopt te klagenquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:05 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
StrijdGa dan demonstreren ofzo als je zo begaan bent met deze strijd? Waarom doe je dat niet?
Klagen is het enige wat je doet!!!!!! Lees je posts eens terug manquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:07 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Doe ik vaak genoeg hoor, ik ben niet zo'n laffe keyboard junkie die alleen maar op forums loopt te klagen
Het is besmet, jij bent degene die daar moeilijk over doet.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
Geen enkel kind associeert het Sinterklaasfeest met racisme. Doordat de laatste jaren verzuurde volwassenen er telkens op hameren dat het wel degelijk racistisch is, raakt het Sinterklaasfeest langzamerhand 'besmet'. Bedankt, zure sukkels.
Ja, want een mening hebben en die laten horen is klagenquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:08 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Klagen is het enige wat je doet!!!!!! Lees je posts eens terug manklagen over het racisme is ook klagen toch?
Degenen die het besmet vinden doen er moeilijk over, elk jaar weer. Dat is slechts een (hard schreeuwende) minderheid die zichzelf graag moreel verheven voelen ten koste van een van de weinige seculiere tradities die ons land telt.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:09 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is besmet, jij bent degene die daar moeilijk over doet.
Bullshit, ik vier net zo leuk Sinterklaas als altijd. Die mensen die t anders willen mogen dat zelf wetenquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:11 schreef Serieus_Persoon het volgende:
Het is besmet onmdat jankfiguren krijsen dat het besmet is.
Omdat we tegenwoordig CV hebben, maar als je het wil doen, laat je vooral niet tegenhouden hoor.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 10:40 schreef HotSummerNight het volgende:
[..]
Komt doordat de hollanders hun schoorstenen nooit vegen
Ah, dus je loopt gewoon lekker anti te doen om de aandacht. Lekker correct ´opkomen´ voor mensen die daar nooit om gevraagd hebben. Typisch Nederlandse politiek dit. Dat jij met een minderwaardigheidscomplex zit opgescheept en dit moet overcompenseren door alles wat negers ook maar iets in een kwaad daglicht kan stellen is gewoon sneu voor jouw kinderen en de mensen in jouw omgeving. Want in plaats van een leuk volksfeest vieren moeten zij binnen zitten en het politiek correcte gedram van hun mama aanhoren over hoe erg ze wel niet begaan is met deze zielige mensen en wat de racistische blanken hen ieder jaar weer aandoen.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:11 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ja, want een mening hebben en die laten horen is klagen
Maar nogmaals, de felheid waarmee mensen op deze mening reageren verrast me wel. Ik heb meningen over van alles en nog wat en laat die ook regelmatig horen. Maar er is geen enkel issue waarop ik zo hard word aangevallen (zelfs vanuit de eigen vriendenkring) als de zwarte piet kwestie. Eerlijk gezegd vind ik het dan ook best een fascinerende discussie omdat het zo veel emoties oproept bij mensen. Ik vraag me dan toch af waarom dat komt en waarom mensen deze discussie als zo bedreigend ervaren.
Zo blijkt maar weer dat het niet eens echt crisis is als links Nederland steeds dit soort triviale zaken oprakelt.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:27 schreef PierreTT het volgende:
Dat mensen er überhaupt een issue van maken vind ik wel opmerkelijk. Er zijn wel iets belangrijkere zaken om je druk over te maken op dit moment lijkt me
Laat ze dan ook lekker demonstreren zeg ik dan, maar nee dat kan dan weer niet hoorquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:28 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Zo blijkt maar weer dat het niet eens echt crisis is als links Nederland steeds dit soort triviale zaken oprakelt.
Mwoch, als je serieus met borden en spandoeken bij iets als een Sinterklaasintocht gaat staan demonstreren ben je ook wel een onwijze pannekoek hoor. Beter schminck je je dan geel of groen en ga je - geheel in rol! - lekker meehelpen met de intocht. En verzin je een mooi verhaal voor wanneer kinderen aan je vragen waarom je niet zwart geschminckt bent.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:51 schreef Sunshineboy91 het volgende:
[..]
Laat ze dan ook lekker demonstreren zeg ik dan, maar nee dat kan dan weer niet hoorGrote waffel via internet maar iets doen ho maar
Nee in plaats daarvan komen ze op internet een beetje huilen maar doen ze denk ik net zo goed mee met zichzelf volproppen als er op hun human resource afdeling een bak kruidnoten staanquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:58 schreef Luigi het volgende:
[..]
Mwoch, als je serieus met borden en spandoeken bij iets als een Sinterklaasintocht gaat staan demonstreren ben je ook wel een onwijze pannekoek hoor. Beter schminck je je dan geel of groen en ga je - geheel in rol! - lekker meehelpen met de intocht. En verzin je een mooi verhaal voor wanneer kinderen aan je vragen waarom je niet zwart geschminckt bent.
Er zijn zoveel triviale zaken die veel aandacht krijgen - terecht of onterecht- en dat is echt niet allemaal door 'links Nederland'.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:28 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Zo blijkt maar weer dat het niet eens echt crisis is als links Nederland steeds dit soort triviale zaken oprakelt.
Mensen voelen zich door dit item aangevallen als medeplichtig aan discriminatie en inderdaad sommige mensen die hard roepen laten hun racisme doorschemeren.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:11 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Maar nogmaals, de felheid waarmee mensen op deze mening reageren verrast me wel. Ik heb meningen over van alles en nog wat en laat die ook regelmatig horen. Maar er is geen enkel issue waarop ik zo hard word aangevallen (zelfs vanuit de eigen vriendenkring) als de zwarte piet kwestie. Eerlijk gezegd vind ik het dan ook best een fascinerende discussie omdat het zo veel emoties oproept bij mensen. Ik vraag me dan toch af waarom dat komt en waarom mensen deze discussie als zo bedreigend ervaren.
Er zit een racistisch aspect aan die traditie, daar doet krampachtige ontkenning niets aan af.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:12 schreef Perrin het volgende:
[..]
Degenen die het besmet vinden doen er moeilijk over, elk jaar weer. Dat is slechts een (hard schreeuwende) minderheid die zichzelf graag moreel verheven voelen ten koste van een van de weinige seculiere tradities die ons land telt.
Ik denk vooral dat het te maken heeft met het feit dat het hele land naar de klote gaat en afgebroken wordt en er blijkbaar nog steeds mensen zijn die dit soort zaken belangrijker vinden. Ze zouden eens zo volhardend moeten zijn met het opkomen voor bejaarden, chronisch zieken en andere minderheidsgroeperingen die het zwaar hebben in Nederland. Maar nee, daar hoor je die mensen niet over. Er zijn wel belangrijkere dingen dan fuckin' Zwarte Piet.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:11 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Dat heb je altijd bij dit soort cultuuruitingen. Elke cultuur kent een aantal fenomenen waar een boel op af te dingen valt, maar die heilig verklaard zijn. Als buitenstaander is het aanlokkelijk om er kritiek op te leveren, maar daar brand je alleen maar je vingers aan. Het zijn vaak de grote volksfeesten zoals in Nederland sinterklaas, carnaval, Koninginnedag, de Hollandse kermis en nog wat lokale dingen in de Achterhoek.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:11 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Dat is dus onderwerp van discussie.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 12:07 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Er zit een racistisch aspect aan die traditie
Precies. Het hele land gaat naar de kloten.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 12:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik denk vooral dat het te maken heeft met het feit dat het hele land naar de klote gaat
Voor de krampachtigen kennelijk wel.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 12:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is dus onderwerp van discussie.
En dit?quote:Op maandag 14 oktober 2013 23:03 schreef poemojn het volgende:
"Knecht" of "hulp" kan toch ook.
Edit
Dit is uit ca 1850, staat in museum Rotterdam: Venetiaanse guéridon met Moortje
[ afbeelding ]
Lijkt die kleding?
/edit In Spanje konden Moorse slaven vrijheid krijgen door zich tot het christendom te bekeren en zich te laten dopen. Sinterklaas was een bisschop. Dat maakt het verhaal over knechten ipv slaven wat mij betreft aannemelijker.
Mwah, lijkt me niet gek dat als je onterecht van racisme beschuldigt wordt dat je dan emotioneel reageert. Ik vind het namelijk nogal wat, van racisme beschuldigd worden.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 12:06 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mensen voelen zich door dit item aangevallen als medeplichtig aan discriminatie en inderdaad sommige mensen die hard roepen laten hun racisme doorschemeren.
Ik snap het ook niet goed waarom mensen die zich aangevallen voelen zo emotioneel reageren. Misschien toch een schuldgevoel wat men wegschreeuwt ? Een reflex van discriminatie-ontkenning die op scherp wordt gezet ?
Voer voor psychologen.
Rond 1850 was het in Nederland toch niet netjes om een slaaf te hebben in Nederland zelf.quote:
Vooral dat krampachtig proberen iemand een schuldgevoel aan te praten gaat me wel de keel uithangen. Alsof ik eigenhandig slaven heb gehouden in mijn kelder ofzo, en o wee als je het er niet mee eens bent.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 12:18 schreef Montagui het volgende:
[..]
Mwah, lijkt me niet gek dat als je onterecht van racisme beschuldigt wordt dat je dan emotioneel reageert. Ik vind het namelijk nogal wat, van racisme beschuldigd worden.
Precies. En voor de uitkeringtrekkende parasitaire Zeurpiet is het een uitgemaakte zaak; de Blankmensch moet boeten voor de daden uit het verleden, ook al heeft diegene er niks mee te maken; dat schuldgevoel moet en zal je aangepraat worden, jij vieze racistische blanke negerslaafhouder dat je er bent.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 12:14 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Voor de krampachtigen kennelijk wel.
Nee, dat denk ik ook niet, althans niet een slaaf zoals ze in West-Indië werden gehouden. Maar de Sint had volgens een middeleeuwse legende een slavenjongen bevrijd, en een versie van die legende lokaliseert die gebeurtenis in Egypte. Dan wil je misschien als schrijver of tekenaar iets doen met dat gegeven, en dan heb je de acteur Aldridge als realistisch model voor een zwarte man (het gaat dus niet om de slavenrol die hij speelt), en daar voeg je dan wat van Othello aan toe, om hem een meer oosters uiterlijk te geven...quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 12:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Rond 1850 was het in Nederland toch niet netjes om een slaaf te hebben in Nederland zelf.
Buiten Nederland mocht eerder. Tjaaa.. dubbele moraal, die je al zag begin VOC-tijdperk
Ik denk dus dat Schenkman niet een slaaf wilde uitbeelden.
waar zie je dat ira aldridge slaaf was? Ik lees dat hij in vrijheid geboren is, begin tienertijd van Afrika naar Amerika verhuisde, zelf naar de toneelschool wilde maar zijn vader die een zwarte zendeling was wilde hem naar de universiteit hebben om theologie te studeren.. Ik zie geen bestaan in slavernij?quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 12:17 schreef Iblardi het volgende:
[..]
En dit?
[ afbeelding ]
Links de zwarte acteur Ira Aldridge (1807-1867), die in de jaren 1850 ook Nederland aandeed, als de slaaf Mungo; rechts de allereerste knecht van Sint Nikolaas in de eerste uitgave van Schenkmans boek uit 1850. De pose van de beide figuren komt min of meer overeen, afgezien van de linkerarm. In tegenstelling tot Aldridges kostuum vertoont de kleding van de knecht oriëntaalse trekjes (wijde broek, vest met zoom; vergelijk
Maar veel mensen die zo heftig reageren worden helemaal niet van racisme beschuldigd .quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 12:18 schreef Montagui het volgende:
[..]
Mwah, lijkt me niet gek dat als je onterecht van racisme beschuldigt wordt dat je dan emotioneel reageert. Ik vind het namelijk nogal wat, van racisme beschuldigd worden.
Nee, hij speelde de rol van Mungo, een zwarte slaaf, in het stuk The Padlock / "Het Hangslot".quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 12:47 schreef poemojn het volgende:
[..]
waar zie je dat ira aldridge slaaf was? Ik lees dat hij in vrijheid geboren is, begin tienertijd van Afrika naar Amerika verhuisde, zelf naar de toneelschool wilde maar zijn vader die een zwarte zendeling was wilde hem naar de universiteit hebben om theologie te studeren.. Ik zie geen bestaan in slavernij?
http://books.google.nl/bo(...)AAAAcAAJ&redir_esc=y
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |