Als kind snap je niets van al dat racisme gebler. Sterker nog, je komt er niet eens mee in aanraking noch komt het in je kop het daarmee te associeren. Als kind zijn al die pieten hartstikke tof en menig kind doen ze maar graag na. Voor hun staat piet op gelijke voet met sinterklaas zelf. Zo heb ik het zelf als kind ervaren en ik ben ervan overtuigd dat dat nu nog steeds is.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 16:59 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Maar het feit blijft dat blackface in de rest van de wereld als racistisch geldt, dat smoesjes over een eeuwenlange zwartepiet-traditie of dat je van schoorsteenklimmen kroeshaar, zoenlippen en een pagepakje krijgt, uiteindelijk gewoon smoesjes zijn (voor iets dat niet racistisch is zou je geen smoesjes hoeven te verzinnen) en dat degenen die het hardst roepen dat je een kinderfeest niet mag verpesten niet de kinderen zélf zijn.
Dus misschien is deze traditie in de huidige vorm een beetje uit de tijd, is het nou echt zo vreselijk om daar eens over na te denken?
(En dan heb ik het nog niet eens over die kostbaar uitgedoste kindervriendhogepriester met zijn staf, zak en schimmel tussen zijn benen.)
?..quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 21:55 schreef sp3c het volgende:
[..]
je bent nu al de derde in deze reeks die met dit plaatje een punt probeert te maken
ja een beetje ja, hij heeft idd ook een zwarte huid, bijna hetzelfde maar niet heus ... op deze manier is elke neger een karikatuur van blackface
wat? ..quote:
het moet idd niet nog gekker worden nee maar de enige overeenkomst die ik zie met blackface is de huidskleurquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:04 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
een neger een karikatuur van een blackface? moet niet gekker worden hier...
quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:04 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
een neger een karikatuur van een blackface? moet niet gekker worden hier...
Daar komt natuurlijk schoensmeer aan te pas, is niet van nature natuurlijkquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
het moet idd niet nog gekker worden nee maar de enige overeenkomst die ik zie met blackface is de huidskleur
als dat al racistisch, onderdrukkend en discriminerend is dan is elke neger dat
dat is het punt toch helemaal niet?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:14 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Daar komt natuurlijk schoensmeer aan te pas, is niet van nature natuurlijk
Dat punt probeer je te maken door te zeggen dat een neger een karikatuur van een blackface is? Ik dacht even dat Umberto schoensmeer had gezet of dat hij de blackface aan het imiteren is om een karikatuur te tonen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat is het punt toch helemaal niet?
de enige overeenkomst die de twee karakters hebben is de zwarte huid
meer niet, je zou de lippen mee kunnen nemen maar dan moet je met een ander plaatje komen
wat dacht je van; allebei een niet-neger die een neger nadoet. allebei in een toneelstukje/ entertainment. allebei beelden ze een karikatuur uit, overdreven uiterlijke eigenschappen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat is het punt toch helemaal niet?
de enige overeenkomst die de twee karakters hebben is de zwarte huid
meer niet, je zou de lippen mee kunnen nemen maar dan moet je met een ander plaatje komen
euh nee, lees het allemaal eens rustig terugquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:22 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Dat punt probeer je te maken door te zeggen dat een neger een karikatuur van een blackface is? Ik dacht even dat Umberto schoensmeer had gezet of dat hij de blackface aan het imiteren is om een karikatuur te tonen.
dat is al gelijk onzin dan ga je er vanuit dat elke zwarte piet blank is of zelfs blank hoort te zijnquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:25 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
wat dacht je van; allebei een niet-neger die een neger nadoet. allebei in een toneelstukje/ entertainment. allebei beelden ze een karikatuur uit, overdreven uiterlijke eigenschappen.
ja ok, nou en?quote:bverschil is natuurlijk wel dat met de blackface, het negers letterlijk verboden was op het podium te staan in the follies (cabaret), en dat ze dus voor een deel gewoon werden uitgebeeld omdat ze graag de muziek uit die gemeenschap wouden laten horen. voor een ander deel echter, werden negers volkomen belachelijk gemaakt in comedy stukjes, en weggezet als dom, lui, en onaangepast.
dta was hier ook het geval vroeger, alleen werd onze piet gebracht als gemeen, kinderhatend, aggressief, eng, en maar net onder controle gehouden door de sint. een echte boeman.
maar er wordt niemand belachelijk gemaakt in het hele sinterklaasverhaalquote:ik denk dat iedereen wel snapt nu, dat dat beledigend was.
voor veel donkere mensen is het prima nu, dat de echt negatieve elementen eruit zijn gehaald, voor anderen is dat helemaal niet genoeg, en is het gewoon nog steeds doorgaan met negers belachelijk maken.
Misschien moet jij het ff rustig teruglezen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
euh nee, lees het allemaal eens rustig terug
ja ok dan lees je het niet terugquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:35 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Misschien moet jij het ff rustig teruglezen.
Die uitspraak slaat nergens op.
vroeger was bijna iedereen in nederland blank.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat is al gelijk onzin dan ga je er vanuit dat elke zwarte piet blank is of zelfs blank hoort te zijn
dat is simpelweg niet waar
[..]
op zn minst doet het mensen eraan denken... dat is dus een ontzettend negatief beeld wat er mee geassocieerd wordt.quote:ja ok, nou en?
dat doet Hollywood ook bij tijd en wijlen en niet alleen bij negers
verder ontken ik ook niet dat Blackface een racistisch dingetje was ... ik zie de overeenkomsten met zwarte Piet alleen niet helemaal
zie niet in wat het met het sinterklaasfeest te maken heeft
vind jij. het is een voortbvloeisel uit een verlenden, dat is niet zomaar weg omdat wij zo aardig waren om de ergste elementen weg te doen. de nromale oplossing is om het helemaal niet meer te doen, nogal simpel. dan zet je echt iets recht. de enige reden dat dat niet gebeurd, is omdat nederlanders zwarte piet zo'n leuk figuurtje vinden. maar dat is nogal neerbuigend vind ik, alsof dat belangrijker is datn het goedmaken van meer dan een eeuw negers belachelijk maken...quote:maar er wordt niemand belachelijk gemaakt in het hele sinterklaasverhaal
nog steedsquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:43 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
vroeger was bijna iedereen in nederland blank.
er is helemaal geen sprake van negers nadoen, zo gedragen negers zich helemaal niet (tenzij ze zwarte piet moeten spelen)quote:[..]
op zn minst doet het mensen eraan denken... dat is dus een ontzettend negatief beeld wat er mee geassocieerd wordt.
en verder is het principe dus hetzelfde, het uitbeelden van een neger. en dan vind je het raar dat sommige negers daar bezaar tegen hebben, dat niet- negers hun nadoen, en in een vrolijk pakje al acrobatend achter een sinterklaas laten nahuppelen...
naja als jij dit ziet als negers belachelijk maken dan zegt dit meer over jou dan over de rest van de wereldquote:[..]
vind jij. het is een voortbvloeisel uit een verlenden, dat is niet zomaar weg omdat wij zo aardig waren om de ergste elementen weg te doen. de nromale oplossing is om het helemaal niet meer te doen, nogal simpel. dan zet je echt iets recht. de enige reden dat dat niet gebeurd, is omdat nederlanders zwarte piet zo'n leuk figuurtje vinden. maar dat is nogal neerbuigend vind ik, alsof dat belangrijker is datn het goedmaken van meer dan een eeuw negers belachelijk maken...
dus het was blanken die zwarten nadeden.quote:
precies.quote:er is helemaal geen sprake van negers nadoen, zo gedragen negers zich helemaal niet (tenzij ze zwarte piet moeten spelen)
geen enkele neger huppelt vrolijk acrobatend achter een katholieke eindbaas aan
[..]
nee het zegt wat over nederlanders, die gewoon niet doorhebben wat ze doen, omdat het zo normaal is dat niemand er echt over nadenkt hoe het overkomt.quote:naja als jij dit ziet als negers belachelijk maken dan zegt dit meer over jou dan over de rest van de wereld
ik ga hier echt geen energie meer insteken hoor
Alleen de Pavlovgeconditioneerden die om de een of andere reden menen dat je zwart schminken racistisch is. Hoef je geen aandacht aan te besteden.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 23:59 schreef sp3c het volgende:
waar komt dit argument eigenlijk vandaan, ik hoor het voor het eerst
heeft de rest van de wereld geklaagd over ons sinterklaasfeest of gaan we er gewoon voor het gemak vanuit dat het zich rotschrikt omdat dat wat meer gewicht mee brengt dan 1 activist en zijn 20 facebookvrienden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |