Maar ook geen vrije tijd! Dus vergoeding.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:47 schreef TechnoThijs het volgende:
Daarnaast vind ik bier drinken op de luchthaven of een film kijken in het vliegtuig nou niet echt werk.
Deze vooral, reistijd is niet standaard werktijd. Tenminste daar waar ik werk is de 1e dag heen je eigen tijd, vooral je CAO dus goed doorlezen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 15:54 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik denk dat het tijd wordt om eens je CAO op te gaan zoeken en daarna met iemand van HR om de tafel te gaan zitten. Eventueel samen met andere collega's die ook regelmatig op dezelfde manier worden uitgebuit.
Reistijd buiten de tijd die je normaal aan woon-werk verkeer besteed is wel degelijk standaard werktijd TENZIJ anders is vastgelegd.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 15:59 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Deze vooral, reistijd is niet standaard werktijd. Tenminste daar waar ik werk is de 1e dag heen je eigen tijd, vooral je CAO dus goed doorlezen.
Echt nonsens wat je hier allemaal neerzet. Mijn baas lacht me keihard uit als ik dergelijke onzin zou proberen te verkopen. Dan zou een tripje Azie hem hem naast de onkosten die ik maak, 25 uur extra vakantietijd kosten...quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:00 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Reistijd buiten de tijd die je normaal aan woon-werk verkeer besteed is wel degelijk standaard werktijd TENZIJ anders is vastgelegd.
Zoals ik al zei, kunnen er in de CAO andere afspraken gemaakt zijn, of als je niet onder een CAO valt individuele afspraken. Maar zijn die afspraken er niet, dan geldt nog altijd het beginsel dat extra reistijd die je maakt in opdracht van je werkgever vergoed moet worden met je normale uurloon + eventuele toeslagen voor avond/nacht/weekend/feestdag als je niet reist tijdens je normale werktijden.
Reis je normaal elke dag een uur tussen huis en werk, 5 dagen per week, dan is het redelijk dat bij een buitenlandse reis van een week de eerste 5 uur reistijd voor eigen rekening zijn. Je zou normaal in een week immers ook 5 uur in je eigen tijd reizen. Ben je normaal elke dag al 2 uur aan het reizen, dan is de eerste 10 uur voor eigen rekening als je naar het buitenland moet.
Ik zit niet in de categorie TENZIJ, ik heb ook een CAO waar niks over dit soort zaken vermeldt staat. Ik heb gewoon een werkgever die hier gewoon redelijk mee omgaat.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 21:05 schreef Ivo1985 het volgende:
Dan val jij dus in de categorie TENZIJ gevallen... zo simpel is het.
Doorgaans is het zo dat hoe hoger de salaris hoe meer er voor rekening van de werknemer komt. Simpelweg omdat je van een werknemer die 5k bruto per maand ontvangt meer mag verwachten dan van iemand die 2k bruto ontvangt. Het is bij hogere functies gebruikelijk dat contractueel is vastgelegd dat eventuele overuren niet worden verrekend. Als het voor de functie vanzelfsprekend is dat er veel zakelijke reizen worden gemaakt, ligt het voor de hand om daarover iets vast te leggen.
Geven en nemen klinkt heel leuk, maar dat werkt gewoon niet in de praktijk.
Dit zijn zaken waar je vooraf afspraken over maakt als werkgever en werknemer als er niets via de CAO geregeld is. Maak je die afspraken niet vooraf, dan is het simpel: opgelegde werkzaamheden uitvoeren = betaald krijgen. In opdracht van je werkgever ergens naartoe reizen (anders dan de gebruikelijke standplaats) is simpelweg ook het uitvoeren van een werkopdracht.
Het is dus aan de werkgever van TS om de gewenste voorwaarden rondom buitenlandse reizen vast te leggen binnen wettelijke regels, ter goedkeuring aan de OR en MR aan te bieden en dan, als de OR en MR de voorwaarden goedkeuren deze vervolgens te hanteren.
Je kunt het ook omdraaien: jij bent voor de baas onderweg, waarom zou je daar 25 uur privétijd voor inleveren?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 20:18 schreef Blik het volgende:
[..]
Echt nonsens wat je hier allemaal neerzet. Mijn baas lacht me keihard uit als ik dergelijke onzin zou proberen te verkopen. Dan zou een tripje Azie hem hem naast de onkosten die ik maak, 25 uur extra vakantietijd kosten...
Het is precies zoals hierboven wordt uitgelegd, het is een beetje geven en nemen. Van beide kanten moet er flexibel naar gekeken worden.
Iedereen bedankt voor de reacties.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 21:53 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Je kunt het ook omdraaien: jij bent voor de baas onderweg, waarom zou je daar 25 uur privétijd voor inleveren?
Een samenwerkoplossing is het mooiste. Ik reis ook regelmatig in eigen tijd voor de werkgever, maar als ik vervolgens eens een keer een middagje vrij moet hebben ga ik echt geen vakantie-uren schrijven. Voor beide partijen is dat akkoord, dan is het klaar.
Bij de situatie van TS vind ik dat de werkgever best iets mag toegeven voor het feit dat de werknemer al op zondag van huis vertrekt en vrijdag pas laat thuis is. Dat hoeft geen geldelijke vergoeding te zijn, maar het zou de werkgever sieren als ie dan de terugvlucht dit keer zonder morren op donderdagavond doet en de vrijdag gratis vrijaf geeft.
Dat veranderd de zaak. Jij hebt idd een functie met salaris waarbij dit inbegrepen is.quote:Op zondag 13 oktober 2013 14:27 schreef TechnoThijs het volgende:
[..]
Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik ben gemiddeld zo’n 55 uur per week bezig werk terwijl ik slechts voor 40 betaald krijg. Dat mogen mensen gek vinden maar ik vind dat dit bij mijn functie en salaris hoort. Overuren? Dat bestaat bij ons niet,
Dat hangt er vanaf wat inbegrepen is: de tijd cq de inspanning als het zich voordoet, of 24/7 beschikbaarheid? Dat laatste is zo te zien toch wel waar het op neerkomt.quote:Op zondag 13 oktober 2013 14:33 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat veranderd de zaak. Jij hebt idd een functie met salaris waarbij dit inbegrepen is.
Echter vind ik nog steeds dat de baas echt wel één keer rekening kan houden met jouw prive afspraak. In principe heeft de baas daar niks mee te maken, als je niet kan dan kan je niet.
Hmm uit jouw openingspost lees ik nou niet dat jouw werkgever zo flexibel is.Dat niet moeilijk doen komt vooral van jouw kant zo te lezen. Goh ja je mag tijdens werkuren een nieuw abbonement afsluiten, nou poeh he, wat een ruimte krijg je. Veel nemen en weinig geven zo komt het op mij over. Waarschijnlijk vlieg je ook nog in de achterbak zodat je lekker gebroken aankomt?quote:Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik ben gemiddeld zo’n 55 uur per week bezig werk terwijl ik slechts voor 40 betaald krijg. Dat mogen mensen gek vinden maar ik vind dat dit bij mijn functie en salaris hoort. Overuren? Dat bestaat bij ons niet, hoogstens een keer een ochtendje vrij (wat niet van je vakantiedagen af gaat) na een extreem slopende week. Aan de andere kant word wanneer je een uurtje iets moet regelen (nieuw telefoonabbonement wordt bezorgd) er ook niet moeilijk gedaan.
Ik wil dit soort zaken helemaal niet via de CAO en HR spelen, ik vind dit is iets tussen mij en mijn leidinggevende. Ik heb dit topic dan ook geopend om te horen wat bij andere bedrijven de policy is ten aanzien van reizen voor het werk in je vrije tijd. Jullie reacties komen overeen met mijn gevoel: mijn leidinggevende vraagt in dit geval teveel van mij. Of je hier altijd iets mee moet doen is een tweede...
Het is voor jou de vraag of je er iets mee moet doen; voor mij zou dat wel duidelijk zijn. Prima als je regelmatig overuren draait en zelf vindt dat dat bij de baan hoort. Je mag ook best naar de werkgever aangeven dat je je realiseert dat e.e.a. erbij hoort en dat je daar niet moeilijk in bent.quote:Op zondag 13 oktober 2013 14:27 schreef TechnoThijs het volgende:
[..]
Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik ben gemiddeld zo’n 55 uur per week bezig werk terwijl ik slechts voor 40 betaald krijg. Dat mogen mensen gek vinden maar ik vind dat dit bij mijn functie en salaris hoort. Overuren? Dat bestaat bij ons niet, hoogstens een keer een ochtendje vrij (wat niet van je vakantiedagen af gaat) na een extreem slopende week. Aan de andere kant word wanneer je een uurtje iets moet regelen (nieuw telefoonabbonement wordt bezorgd) er ook niet moeilijk gedaan.
Ik wil dit soort zaken helemaal niet via de CAO en HR spelen, ik vind dit is iets tussen mij en mijn leidinggevende. Ik heb dit topic dan ook geopend om te horen wat bij andere bedrijven de policy is ten aanzien van reizen voor het werk in je vrije tijd. Jullie reacties komen overeen met mijn gevoel: mijn leidinggevende vraagt in dit geval teveel van mij. Of je hier altijd iets mee moet doen is een tweede...
Er is een categorie functies waarbij je in feite je prive-leven opgeeft, bijvoorbeeld verkoper voor zeer grote kontrakten, sommige consultants en managers. Je kunt dan geen uren meer tellen en vaak is het onderscheid tussen ontspanning en werk niet meer te maken. De beloning is daar meestal ook naar.quote:Op zondag 13 oktober 2013 14:27 schreef TechnoThijs het volgende:
Ik ben gemiddeld zo’n 55 uur per week bezig werk terwijl ik slechts voor 40 betaald krijg. Dat mogen mensen gek vinden maar ik vind dat dit bij mijn functie en salaris hoort.
Je vergeet dat er ook een gedeelte slaaptijd in zit, dus om dat nou compleet privé-tijd te noemen gaat me een beetje ver.quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 21:53 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Je kunt het ook omdraaien: jij bent voor de baas onderweg, waarom zou je daar 25 uur privétijd voor inleveren?
Een samenwerkoplossing is het mooiste. Ik reis ook regelmatig in eigen tijd voor de werkgever, maar als ik vervolgens eens een keer een middagje vrij moet hebben ga ik echt geen vakantie-uren schrijven. Voor beide partijen is dat akkoord, dan is het klaar.
Bij de situatie van TS vind ik dat de werkgever best iets mag toegeven voor het feit dat de werknemer al op zondag van huis vertrekt en vrijdag pas laat thuis is. Dat hoeft geen geldelijke vergoeding te zijn, maar het zou de werkgever sieren als ie dan de terugvlucht dit keer zonder morren op donderdagavond doet en de vrijdag gratis vrijaf geeft.
Daarom: balans. Je kunt niet alles als werktijd rekenen inderdaad, dan is het niet meer te doen. Maar een deel ervan zeker wel. En het zoeken naar evenwicht moet van twee kanten komen. In dit geval lijkt de werkgever dat niet helemaal te beseffen. En TS mogelijk ook nietquote:Op maandag 14 oktober 2013 12:41 schreef Blik het volgende:
[..]
Je vergeet dat er ook een gedeelte slaaptijd in zit, dus om dat nou compleet privé-tijd te noemen gaat me een beetje ver.
Overigens ben ik het verder helemaal met je eens. Het is een kwestie van geven en nemen, en op dit moment is die balans een beetje zoek bij TS
quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 19:04 schreef Den_Haag het volgende:
Iedereen roept maar CAO etc....maar wat is je salaris en je functie?
Bij laagbetaald werk kun je reistijd als werktijd zien maar op een gegeven moment zit het gewoon in je salaris verwerkt en moet je niet zeuren.
Ik vind het wat kinderachtig van je baas dat hij je niet overdag laat terugvliegen, maar tegelijkertijd, jij moet eerder thuis zijn, dat is niet helemaal zijn probleem toch?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:19 schreef TechnoThijs het volgende:
Hieronder schets ik een specifieke situatie maar ik vraag het me meer in het algemeen af: wat is redelijk om te verwachten van een werknemer wat betreft het reizen voor business trips in het weekend en avonduren zonder hiervoor een extra vergoeding te krijgen. En wat is gebruikelijk bij het bedrijf waar jezelf werkt?
De afgelopen tijd ben ik een aantal keren voor mijn werk op stap geweest geweest waarop ik zondagmiddag om 14:00 thuis wegging en vrijdagnacht erop om 2:00 thuiskwam.
Nou is het zo, dat ik de volgende keer dat ik op pad moet op vrijdagavond een feest gepland heb. Dit heb ik aangekaart bij mijn leidinggevende, die hier tot mijn verbazing hier extreem moeilijk overdeed. Hij vond het belachelijk om mij vrijdag overdag terug te laten vliegen. Na een lange discussie was hij bereid mij om donderdag(avond) terug laten vliegen, 2:00 thuis dus, maar er werd dan wel verwacht dat ik vrijdagmorgen om 9:00 weer op kantoor was.
het zou nog kunnen worden aangevuld krachtens redelijkeheid en billijkheid anderzijds zou de arbeidstijdenwet misschien een antwoord kunnen gevenquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 13:07 schreef Fer het volgende:
Als de afspraken nergens gedefinieerd staan, lijkt het me dat er tegenwoordig ook gekeken wordt naar hoeveel "anderen" jouw werk kunnen doen.
Vaak gaat het wel om vrij specifiek (technisch) werk en worden deze werknemers gekoesterd omdat een werkgever zich goed beseft dat hij niet zo makkelijk een goede vervangen kan vinden.
Soms zijn er echter voor jouw 100 anderen, dan zijn ze een stuk minder flexibel en aardig.
Het is soms tegen de regels en helemaal niet netjes, maar wel de harde realiteit.
De arbeidstijdenwet geeft niet aan of er voor de reistijd ook betaald dient te worden, slechts of deze telt voor de werk en rusttijden. Verder is wetgeving op gebied van reistijd ook beperkt, waar in principe reistijd geen werktijd is, tenzij er voldaan wordt aan 2 summiere ijkpunten mbt. locatie en soort werkzaamheden en gezag van werkgever.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 13:14 schreef GeneraalAdmiraal het volgende:
[..]
het zou nog kunnen worden aangevuld krachtens redelijkeheid en billijkheid anderzijds zou de arbeidstijdenwet misschien een antwoord kunnen geven
je zou wel een duidelijke lijn in kunnen krijgen van " oke, we gaan van het maximale uit en er zijn geen aanvullende regels gesteld". Iemand mag maximaal zoveel uur werken, dus krijgt maximaal zoveel uur uitbetaald.quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 13:29 schreef Fer het volgende:
[..]
De arbeidstijdenwet geeft niet aan of er voor de reistijd ook betaald dient te worden, slechts of deze telt voor de werk en rusttijden. Verder is wetgeving op gebied van reistijd ook beperkt, waar in principe reistijd geen werktijd is, tenzij er voldaan wordt aan 2 summiere ijkpunten mbt. locatie en soort werkzaamheden en gezag van werkgever.
Over afstand en buitenland lijkt vrij weinig bepaald te zijn.
In de Wet dan, voor de duidelijkheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |