abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 13 oktober 2013 @ 14:49:37 #26
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_132123871
quote:
Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik ben gemiddeld zo’n 55 uur per week bezig werk terwijl ik slechts voor 40 betaald krijg. Dat mogen mensen gek vinden maar ik vind dat dit bij mijn functie en salaris hoort. Overuren? Dat bestaat bij ons niet, hoogstens een keer een ochtendje vrij (wat niet van je vakantiedagen af gaat) na een extreem slopende week. Aan de andere kant word wanneer je een uurtje iets moet regelen (nieuw telefoonabbonement wordt bezorgd) er ook niet moeilijk gedaan.
Ik wil dit soort zaken helemaal niet via de CAO en HR spelen, ik vind dit is iets tussen mij en mijn leidinggevende. Ik heb dit topic dan ook geopend om te horen wat bij andere bedrijven de policy is ten aanzien van reizen voor het werk in je vrije tijd. Jullie reacties komen overeen met mijn gevoel: mijn leidinggevende vraagt in dit geval teveel van mij. Of je hier altijd iets mee moet doen is een tweede...
Hmm uit jouw openingspost lees ik nou niet dat jouw werkgever zo flexibel is.Dat niet moeilijk doen komt vooral van jouw kant zo te lezen. Goh ja je mag tijdens werkuren een nieuw abbonement afsluiten, nou poeh he, wat een ruimte krijg je. Veel nemen en weinig geven zo komt het op mij over. Waarschijnlijk vlieg je ook nog in de achterbak zodat je lekker gebroken aankomt?

Geven en nemen als uitgangspunt is helemaal goed. Maar dat moet in de praktijk betekenen dat jij je lekker voelt in de relatie met je werkgever, dat alles bespreekbaar is, dat er een eerlijke beloning is voor je werk, tijd en onkosten, dat er transparantie is en dat jouw belangen (bijna) even zwaar worden meegewogen als de bedrijfsbelangen. Dat lees ik nog niet terug in jouw posts.
pi_132128650
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 14:27 schreef TechnoThijs het volgende:

[..]

Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik ben gemiddeld zo’n 55 uur per week bezig werk terwijl ik slechts voor 40 betaald krijg. Dat mogen mensen gek vinden maar ik vind dat dit bij mijn functie en salaris hoort. Overuren? Dat bestaat bij ons niet, hoogstens een keer een ochtendje vrij (wat niet van je vakantiedagen af gaat) na een extreem slopende week. Aan de andere kant word wanneer je een uurtje iets moet regelen (nieuw telefoonabbonement wordt bezorgd) er ook niet moeilijk gedaan.
Ik wil dit soort zaken helemaal niet via de CAO en HR spelen, ik vind dit is iets tussen mij en mijn leidinggevende. Ik heb dit topic dan ook geopend om te horen wat bij andere bedrijven de policy is ten aanzien van reizen voor het werk in je vrije tijd. Jullie reacties komen overeen met mijn gevoel: mijn leidinggevende vraagt in dit geval teveel van mij. Of je hier altijd iets mee moet doen is een tweede...
Het is voor jou de vraag of je er iets mee moet doen; voor mij zou dat wel duidelijk zijn. Prima als je regelmatig overuren draait en zelf vindt dat dat bij de baan hoort. Je mag ook best naar de werkgever aangeven dat je je realiseert dat e.e.a. erbij hoort en dat je daar niet moeilijk in bent.

Wat er nu lijkt te gebeuren is dat je echter wel veel voor de werkgever goed praat (die verwacht heel veel van jou), maar dat je alle mogelijke moeite moet doen om iets terug te krijgen. Maw: die overuren horen erbij en de werkgever is niet van plan je daarin te compenseren (die blijkt wel uit het moeilijk doen over deze vrijdag). Dan gaat het wel aardig scheef en het is best goed om daar wat van te zeggen op z'n tijd, en af en toe op een beheerste manier op de rem te gaan staan. Je mag best laten zien waar je grenzen liggen.

Je werkgever mag ook best wat respect opbrengen voor iemand die zo flexibel is. Dat hoef je niet te zeggen, maar dat kun je wel laten merken. Door alles zelf als 'normaal' af te doen, doet de werkgever dat ook en krijg je dit soort situaties. Daarbij hoeven jij en je werkgever het niet altijd eens te zijn, maar moeten sommige zaken toch besproken worden.
Schip ahoy!
pi_132147229
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 14:27 schreef TechnoThijs het volgende:
Ik ben gemiddeld zo’n 55 uur per week bezig werk terwijl ik slechts voor 40 betaald krijg. Dat mogen mensen gek vinden maar ik vind dat dit bij mijn functie en salaris hoort.
Er is een categorie functies waarbij je in feite je prive-leven opgeeft, bijvoorbeeld verkoper voor zeer grote kontrakten, sommige consultants en managers. Je kunt dan geen uren meer tellen en vaak is het onderscheid tussen ontspanning en werk niet meer te maken. De beloning is daar meestal ook naar.

Als dit de situatie is dan is het denkbaar dat je werkgever verlangt dat je een feest laat schieten als er bijvoorbeeld een belangrijke klant ontvangen moet worden. Aan de andere kant, slaat het dan nergens op dat deze eist dat je vrijdag om 9.00 AM verschijnt, louter om je aanwezigheid te kontroleren. Dit wijst op een baas die niet weet hoe die met dergelijke werknemers om moet gaan.

Er is een andere categorie werknemers met veel extra uren die wel bijgehouden en gecompenseerd dienen te worden, bijvoorbeeld piloten of offshore-technici. Vaak ook met het oog op de veiligheid. In deze categorie is het normaalgesproken ook mogelijk om gemaakte overuren in te ruilen voor salaris of vrije tijd op een bepaalde datum. Mocht je in deze categorie vallen, dan schiet je baas imho ook tekort mbt het vrijdagavond verzoek.
  maandag 14 oktober 2013 @ 12:41:46 #29
62913 Blik
The one and Only!
pi_132152466
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 21:53 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Je kunt het ook omdraaien: jij bent voor de baas onderweg, waarom zou je daar 25 uur privétijd voor inleveren?

Een samenwerkoplossing is het mooiste. Ik reis ook regelmatig in eigen tijd voor de werkgever, maar als ik vervolgens eens een keer een middagje vrij moet hebben ga ik echt geen vakantie-uren schrijven. Voor beide partijen is dat akkoord, dan is het klaar.

Bij de situatie van TS vind ik dat de werkgever best iets mag toegeven voor het feit dat de werknemer al op zondag van huis vertrekt en vrijdag pas laat thuis is. Dat hoeft geen geldelijke vergoeding te zijn, maar het zou de werkgever sieren als ie dan de terugvlucht dit keer zonder morren op donderdagavond doet en de vrijdag gratis vrijaf geeft.
Je vergeet dat er ook een gedeelte slaaptijd in zit, dus om dat nou compleet privé-tijd te noemen gaat me een beetje ver.

Overigens ben ik het verder helemaal met je eens. Het is een kwestie van geven en nemen, en op dit moment is die balans een beetje zoek bij TS
pi_132152564
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 12:41 schreef Blik het volgende:

[..]

Je vergeet dat er ook een gedeelte slaaptijd in zit, dus om dat nou compleet privé-tijd te noemen gaat me een beetje ver.

Overigens ben ik het verder helemaal met je eens. Het is een kwestie van geven en nemen, en op dit moment is die balans een beetje zoek bij TS
Daarom: balans. Je kunt niet alles als werktijd rekenen inderdaad, dan is het niet meer te doen. Maar een deel ervan zeker wel. En het zoeken naar evenwicht moet van twee kanten komen. In dit geval lijkt de werkgever dat niet helemaal te beseffen. En TS mogelijk ook niet :P
Schip ahoy!
  maandag 14 oktober 2013 @ 12:59:30 #31
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_132152797
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 19:04 schreef Den_Haag het volgende:
Iedereen roept maar CAO etc....maar wat is je salaris en je functie?

Bij laagbetaald werk kun je reistijd als werktijd zien maar op een gegeven moment zit het gewoon in je salaris verwerkt en moet je niet zeuren.
^O^
Althans... zo zit het bij mijn organisatie.

Boven een bepaald functie-niveau (startend met schaal 11) is er geen overwerk meer mogelijk. Dan wordt het gewoon gezien als onderdeel van je functie, dat je af en toe wat langer blijft om iets af te maken etc. etc. En reizen in je eigen tijd valt in dit geval ook gewoon weg.

Ik werk part time, val wel in die categorie, en lever dus meer dan regelmatig een dag van mijn eigen tijd in als ik op reis ga. So be it.
Tegelijkertijd hebben we de regeling dat als ik eens onverwacht weg moet omdat een van mijn kinderen ziek is geworden op school (*afklopt* komt zelden voor), dat ik dan ook weg kan zonder daar meteen uren voor in te hoeven leveren. Voor wat, hoort wat. Geven en nemen idd, en ik zorg er wel voor dat ik iets meer geef dan neem, zo ontstaat er nooit gezeik. :s)

Buitenlandvergoeding doen we ook niet aan. Uiteraard worden wel alle kosten die gemaakt worden keurig vergoed en hebben we een vrij uitgebreide Travel Policy waarin dingen vastgelegd zijn als dat je dry cleaning kosten mag laten vergoeden als je langer dan vier dagen aaneengesloten weg bent en dat je per dag 5 euro aan prive telefoonkosten mag claimen etc.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 14:19 schreef TechnoThijs het volgende:
Hieronder schets ik een specifieke situatie maar ik vraag het me meer in het algemeen af: wat is redelijk om te verwachten van een werknemer wat betreft het reizen voor business trips in het weekend en avonduren zonder hiervoor een extra vergoeding te krijgen. En wat is gebruikelijk bij het bedrijf waar jezelf werkt?

De afgelopen tijd ben ik een aantal keren voor mijn werk op stap geweest geweest waarop ik zondagmiddag om 14:00 thuis wegging en vrijdagnacht erop om 2:00 thuiskwam.
Nou is het zo, dat ik de volgende keer dat ik op pad moet op vrijdagavond een feest gepland heb. Dit heb ik aangekaart bij mijn leidinggevende, die hier tot mijn verbazing hier extreem moeilijk overdeed. Hij vond het belachelijk om mij vrijdag overdag terug te laten vliegen. Na een lange discussie was hij bereid mij om donderdag(avond) terug laten vliegen, 2:00 thuis dus, maar er werd dan wel verwacht dat ik vrijdagmorgen om 9:00 weer op kantoor was.
Ik vind het wat kinderachtig van je baas dat hij je niet overdag laat terugvliegen, maar tegelijkertijd, jij moet eerder thuis zijn, dat is niet helemaal zijn probleem toch?

Het is alleen wel zo dat als ik om 02.00 thuis ben na een zakenreis dat ik dan echt niet per se geacht wordt om 9 uur sharp weer present te zijn de volgende dag. Dan zou ik evt. wel iets later kunnen komen.
***
  maandag 14 oktober 2013 @ 13:18:53 #32
401888 Nightquest777
The Wizard To Show The Way
pi_132153311
Als ik naar het buitenland moet dan krijg ik in principe de reistijd niet betaald, ik mag wel min ofmeer zelf bepalen op welke dagen ik wil vliegen. Dus als ik maandagavond een feestje van mijn ouders heb (bijvoorbeeld), dan mag ik zelf kiezen dat ik van dinsdag-vrijdag weg ga.
De reistijd zelf is voor mij geen werktijd, wel heb ik een afspraak met mijn werkgever dat ik de heenreis met name 's avonds in mijn eigen tijd doe, en de terugreis volledig binnen kantooruren. Verder kom ik aan het einde van het jaar in aanmerking voor een bonus van max 1 maand salaris doordat ik veel declarabele uren maak, en veel in het buitenland zit.

Jammer om te lezen dat er geen fatsoensrelatie bestaat tussen jou en je baas, TS. Ik zou dat heel zwaar opvatten. Het is wel eens gebeurd dat ik ver na middernacht thuis was. Mijn werkgever heeft mij toen even gebeld en aangegeven dat ik de volgende ochtend lekker thuis kon blijven. Is zeker geen regel of recht ofzo, maar laat gewoon even de respectvolle relatie zien en dat vind ik wel belangrijk.
Chaos is a ladder.
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 11:50:28 #33
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_132184394
Het zou een kwestie van geven en nemen moeten zijn. Ik reis ook regelmatig voor mijn werk en dan krijg ik geen speciale vergoeding, maar ik kan wel van alles declareren. Ik zie de tijd die ik dan van huis ben wel als een soort van investering, maar het kost het werk ook geld om mij een mooie biefstuk te laten eten. Maar als ik in het weekend moet riezen heb ik wel altijd veel vrijheid om mijn reistijd te kiezen en soms ook een extra nachtje ergens te blijven als een mini-steden-trip.

Dus de baas moet eigenlijk blij zijn dat jij je tijd van huis wil zijn en zou wel wat flexibeler mogen zijn om het voor jou ook leuk te houden. En als je baas dat niet zo ziet, dan is het idd een baasje van niks ;)
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_132184741
Wettelijk bezien is woon-werk verkeer voor eigen tijd. Werk-werk verkeer is dan in de tijd van de werkgever en dus betaald.
Van belang is in je contract te kijken wat er als werkplek is aangeduid. Is dat je woonadres of het werkadres (waar je normaal gesproken werkt)?
Als het je woonadres is dan valt alle reistijd onder werktijd. Is het je normale werkplek, dan is de reistijd woon-werk aftrekbaar van je reistijd naar een andere plek maar valt de rest dus wel onder werktijd. Tenzij specifiek in je contract vermeldt staat dat reizen altijd onder eigen tijd valt.
pi_132186633
Als de afspraken nergens gedefinieerd staan, lijkt het me dat er tegenwoordig ook gekeken wordt naar hoeveel "anderen" jouw werk kunnen doen.

Vaak gaat het wel om vrij specifiek (technisch) werk en worden deze werknemers gekoesterd omdat een werkgever zich goed beseft dat hij niet zo makkelijk een goede vervangen kan vinden.

Soms zijn er echter voor jouw 100 anderen, dan zijn ze een stuk minder flexibel en aardig.

Het is soms tegen de regels en helemaal niet netjes, maar wel de harde realiteit.
.
pi_132186822
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 13:07 schreef Fer het volgende:
Als de afspraken nergens gedefinieerd staan, lijkt het me dat er tegenwoordig ook gekeken wordt naar hoeveel "anderen" jouw werk kunnen doen.

Vaak gaat het wel om vrij specifiek (technisch) werk en worden deze werknemers gekoesterd omdat een werkgever zich goed beseft dat hij niet zo makkelijk een goede vervangen kan vinden.

Soms zijn er echter voor jouw 100 anderen, dan zijn ze een stuk minder flexibel en aardig.

Het is soms tegen de regels en helemaal niet netjes, maar wel de harde realiteit.
het zou nog kunnen worden aangevuld krachtens redelijkeheid en billijkheid anderzijds zou de arbeidstijdenwet misschien een antwoord kunnen geven
Generaal?? Pardon??
pi_132187311
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 13:14 schreef GeneraalAdmiraal het volgende:

[..]

het zou nog kunnen worden aangevuld krachtens redelijkeheid en billijkheid anderzijds zou de arbeidstijdenwet misschien een antwoord kunnen geven
De arbeidstijdenwet geeft niet aan of er voor de reistijd ook betaald dient te worden, slechts of deze telt voor de werk en rusttijden. Verder is wetgeving op gebied van reistijd ook beperkt, waar in principe reistijd geen werktijd is, tenzij er voldaan wordt aan 2 summiere ijkpunten mbt. locatie en soort werkzaamheden en gezag van werkgever.

Over afstand en buitenland lijkt vrij weinig bepaald te zijn.

In de Wet dan, voor de duidelijkheid.
.
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 13:34:30 #38
22239 -Schorpioen-
Feel young, look young
pi_132187465
Ik reis ook regelmatig voor het werk naar het buitenland.

Bij ons is de regel :

Een reisdag is een werkdag
Elke weekend werkdag krijg je terug in de vorm van een vakantiedag
Voor elke dag in het buitenland krijg je 36 Euro.

En alles wat je in het buitenland uitgeeft qua eten en drinken kan je declareren.
Amsterdam + Boekel = werelds...
pi_132188542
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 13:29 schreef Fer het volgende:

[..]

De arbeidstijdenwet geeft niet aan of er voor de reistijd ook betaald dient te worden, slechts of deze telt voor de werk en rusttijden. Verder is wetgeving op gebied van reistijd ook beperkt, waar in principe reistijd geen werktijd is, tenzij er voldaan wordt aan 2 summiere ijkpunten mbt. locatie en soort werkzaamheden en gezag van werkgever.

Over afstand en buitenland lijkt vrij weinig bepaald te zijn.

In de Wet dan, voor de duidelijkheid.
je zou wel een duidelijke lijn in kunnen krijgen van " oke, we gaan van het maximale uit en er zijn geen aanvullende regels gesteld". Iemand mag maximaal zoveel uur werken, dus krijgt maximaal zoveel uur uitbetaald.

of dit daadwerkelijk ook wordt aangenomen is natuurlijk een ander punt.
Generaal?? Pardon??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')