abonnement Unibet Coolblue
pi_132747697
P'cies ! w/

Leven - balans - evenwicht ... ~:)

Hoe is het met de gemeenschappelijke voortuin? Pics?
pi_132755945
Weten jullie hoe ik m'n fuchsia de winter door kan krijgen?
Hij is zo mooi en groot geworden deze zomer, maar moet je die ergens vorstvrij neerzetten in de winter?
pi_132761381
Het lijkt mij wel :Y

Er zijn mensen die hun potplanten laten overwinteren bij een tuincentrum. w/
  dinsdag 5 november 2013 @ 09:17:15 #29
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_132916422
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 12:40 schreef Gwywen het volgende:
Weten jullie hoe ik m'n fuchsia de winter door kan krijgen?
Hij is zo mooi en groot geworden deze zomer, maar moet je die ergens vorstvrij neerzetten in de winter?
Zo lang het niet vriest kun je hem gewoon buiten laten ,dan haal je hem bij vorst naar binnen stopt het vriezen zet hem weer buiten . je kunt hem nu ook binnen zetten gewoon in de vensterbank bijvoorkeur op een koele plek slaapkamer, hal

Als je een tuin hebt met wat ruimte , dan zou je hem ook kunnen toedekken dwz in een flinke stapel blad leggen ongeveer 50 cm hoog en dan afdekken met een doek , anti-wortel doek oid zodat het blad niet weg waait .
Volgend jaar maart er weer uit halen en hem vertroetel met verse potgrond en voldoende licht en een snoei beurt

Succes

Ps deze laatste tip is alleen geschikt voor fuchsia 's en geraniums
De andere tips zijn voor alle kuipplanten
De meeste kuipplanten vinden het naar binnen zetten bij vorst het fijnst zo heb je de minste kans op bladluizen of spint

[ Bericht 9% gewijzigd door rac op 05-11-2013 09:49:54 ]
  dinsdag 5 november 2013 @ 09:33:47 #30
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_132916652
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 00:18 schreef AnneX het volgende:
Toén - 2003- in het nieuwe gazon, leek het een fantastisch idee.
Niets bleek minder waar, ondanks de argumenten van afgesotrven loof meemaaien etc.

Laat de Gemeente het maar doen in de plantsoenen.

Mijn gazon blijft gras w/
Het kan wel er zijn echter wel een paar dingen om rekening mee te houden ,

Mos in het gazon en " teveel " aan gras moet in de gaten worden gehouden en verwijderd worden met een verticuteerhark anders verstikken de bolletjes

Je bolletjes mogen niet in het water staan dus onder de bolletjes moet grind oid . De drainage van je bolletjes gazon is er belangrijk .

Maaien vanaf eind mei midden juni pas dit ivm afsterven van loof dan is je gras vaak zo lang dat alleen een zeis of bosmaaier er aan te pas moet komen

En het belangrijkste niet lopen over je gazon of in ieder geval zo min mogelijk
Als je net vorige maand bollen hebt gepoot zul je zien dat ze nu al groeien , loop je er over heen dan zijn ze echt kapot .
pi_132916751
Kijk nou...rac heeft er verstand van ! _O_
Het klinkt allemaal zéér aannemelijk.

Daarbij ligt het tuintje op rivierklei, wat betreft de bollen.

En Gwywen...een tuin met ruimte om de fuchsia te overwinteren op de methode rac. ! Die heb je toch !?

Welkom in het topic, rac w/
  dinsdag 5 november 2013 @ 09:52:13 #32
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_132916914
Ik kom hier wel vaker , maar reageer niet zo vaak .
:)

Zal vaker tips geven !
pi_132917467
^O^
pi_132917623
Oeh goeie, ik ga een keer proberen mijn subtropische potplanten de winter te laten overleven, kijken of dat lukt ^O^ Moet alleen even schalen halen waar ik de potten op kan zetten binnen :)
Heb zo'n witte lelie achtig ding, die erg mooi is en nóg bloeit. Zou leuk zijn om die te behouden :)
pi_132919154
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2013 09:17 schreef rac het volgende:

[..]

Zo lang het niet vriest kun je hem gewoon buiten laten ,dan haal je hem bij vorst naar binnen stopt het vriezen zet hem weer buiten . je kunt hem nu ook binnen zetten gewoon in de vensterbank bijvoorkeur op een koele plek slaapkamer, hal

Als je een tuin hebt met wat ruimte , dan zou je hem ook kunnen toedekken dwz in een flinke stapel blad leggen ongeveer 50 cm hoog en dan afdekken met een doek , anti-wortel doek oid zodat het blad niet weg waait .
Volgend jaar maart er weer uit halen en hem vertroetel met verse potgrond en voldoende licht en een snoei beurt

Succes

Ps deze laatste tip is alleen geschikt voor fuchsia 's en geraniums
De andere tips zijn voor alle kuipplanten
De meeste kuipplanten vinden het naar binnen zetten bij vorst het fijnst zo heb je de minste kans op bladluizen of spint
Bedankt! Ik denk dat ik hem dan voor het raam in de bijkeuken zet, de kelder lijkt me te donker en de garage te koud. Ik heb ook nog een brugmansia maar die gaat wel naar de kelder.
Geraniums (eigenlijk pelargoniums!) laten overwinteren heb ik nog nooit geprobeerd, maar ik ga dit zeker proberen want die ik dit jaar had waren zo prachtig bordeauxrood.

quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2013 09:40 schreef AnneX het volgende:
En Gwywen...een tuin met ruimte om de fuchsia te overwinteren op de methode rac. ! Die heb je toch !?
Jawel, maar (nog) niet genoeg loofbomen om aan 50 cm blad te komen :P

Ik heb inmiddels wel een lijsterbes, twee beukjes en een haagbeuk geplant voor de gemengde haag. Eenstijlige meidoorn moet ik nog steeds ergens vinden, kwekers verkopen meestal de tweestijlige en dan ook nog de Paul's Scarlet.
Voor in de voortuin ben ik ook nog steeds op zoek naar twee niet al te groot wordende bomen (6-8 meter) met mooi blad en evt. bloesem of vruchten. (Eentje die dus minimaal 3 van de 4 seizoenen mooi is).
pi_132919895
Je kunt ook stro gebruiken ter isolatie. :)
  dinsdag 5 november 2013 @ 12:07:06 #37
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_132920198
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 11:57 schreef Sunnythesun het volgende:
Je kunt ook stro gebruiken ter isolatie. :)
Kan alleen als het niet nat wordt , dit ivm rotting en broeien is dus geen aanrader

Je mag planten in zo'n bladstapel ook stapelen hoor en plat leggen en wat aarde op het doek scheelt wegwaaien
pi_132920235
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 11:57 schreef Sunnythesun het volgende:
Je kunt ook stro gebruiken ter isolatie. :)
Ik wilde conifeertakken (al die coniferen moeten immers nog weg) iig wel gebruiken om mijn rozen te beschermen.
Ben momenteel een lijstje aan het maken van rozen die ik eerdaags nog wil bijkopen, de kweker meldde dat ze momenteel rozen met kale wortel verkopen en ik heb nog een zijtuin van bijna 100 m2 in te richten. :P

Ik moet ook twee rozen omwisselen, heb per ongeluk de meest geurende (Heritage) midden in de border gezet en de niet zo geurende (Redouté) naast het pad, dat moet anders.
Ik neem tenminste aan dat het daar nu de juiste tijd voor is, aangezien de kweker nu kalewortelrozen verkoopt.
pi_132920305
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2013 12:07 schreef rac het volgende:

[..]

Kan alleen als het niet nat wordt , dit ivm rotting en broeien is dus geen aanrader
Ja dat is waar, wel goed afdekken met plastic :Y Om een kuip te isoleren dus prima, plant in volle grond iets minder handig.
  dinsdag 5 november 2013 @ 12:16:41 #40
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_132920439
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 11:32 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Bedankt! Ik denk dat ik hem dan voor het raam in de bijkeuken zet, de kelder lijkt me te donker en de garage te koud. Ik heb ook nog een brugmansia maar die gaat wel naar de kelder.
Geraniums (eigenlijk pelargoniums!) laten overwinteren heb ik nog nooit geprobeerd, maar ik ga dit zeker proberen want die ik dit jaar had waren zo prachtig bordeauxrood.

[..]

Jawel, maar (nog) niet genoeg loofbomen om aan 50 cm blad te komen :P

Ik heb inmiddels wel een lijsterbes, twee beukjes en een haagbeuk geplant voor de gemengde haag. Eenstijlige meidoorn moet ik nog steeds ergens vinden, kwekers verkopen meestal de tweestijlige en dan ook nog de Paul's Scarlet.
Voor in de voortuin ben ik ook nog steeds op zoek naar twee niet al te groot wordende bomen (6-8 meter) met mooi blad en evt. bloesem of vruchten. (Eentje die dus minimaal 3 van de 4 seizoenen mooi is).

Weet je waar de Eenstijlige meidoorn staat neem dan nu een paar stekken , verhoute stukken van afgelopen seizoen zonder bessen steek ze in de grond en laat ze een jaar met rust grote kans dat ze groeien .

Voor boom advies moet je naar je eigen smaak doen welke bomen vind je mooi ? En welke bomen doen het goed in je eigen buurt ? Kijk naar bomen die zich al wat ontwikkeld hebben , ik houd bijvoorbeeld erg van magnolia maar ze worden breed met dik bladerdek wat veel schaduw geeft en veel ruimte claimt ,

misschien vind je prunus mooi bloesem is fantastisch maar daarna erg saai en dan moet je kiezen een zuil vorm of juist niet koop deze pas als ze in bloei staan of ga echt dan kijken naar de soort die je echt wil en noteer dat .
pi_132920906
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2013 12:16 schreef rac het volgende:

[..]

Weet je waar de Eenstijlige meidoorn staat neem dan nu een paar stekken , verhoute stukken van afgelopen seizoen zonder bessen steek ze in de grond en laat ze een jaar met rust grote kans dat ze groeien .

Voor boom advies moet je naar je eigen smaak doen welke bomen vind je mooi ? En welke bomen doen het goed in je eigen buurt ? Kijk naar bomen die zich al wat ontwikkeld hebben , ik houd bijvoorbeeld erg van magnolia maar ze worden breed met dik bladerdek wat veel schaduw geeft en veel ruimte claimt ,

misschien vind je prunus mooi bloesem is fantastisch maar daarna erg saai en dan moet je kiezen een zuil vorm of juist niet koop deze pas als ze in bloei staan of ga echt dan kijken naar de soort die je echt wil en noteer dat .
Wat een idee om meidoorn te stekken, er staan er hier zat in de buurt. Binnenkort maar eens stiekem mijn snoeischaar meenemen als ik een avondwandeling ga maken :P
Kan dat meteen in de volle grond of kan ik beter in een potje stekken?

Qua bomen... ik blijf het moeilijk vinden. Het liefst wil ik iets dat drie seizoenen mooi is, en ik wil ook iets met ruisend blad. Een magnolia heb ik al in de zijtuin, dus nog twee in de voortuin vind ik iets te veel van het goede :P
Ik heb momenteel de Malus Red Sentinel en de Noorse Esdoorn hoog op m'n lijstje staan. Die eerste heeft alleen niet zulk fantastisch blad, en die tweede moet je blijven snoeien anders wordt hij te hoog.
Nog even doorzoeken maar, er bestaat vast wel iets leuks.
Het moet niet te exotisch worden alleen, dat past niet in de rest van de plannen voor de voortuin.
  dinsdag 5 november 2013 @ 14:13:34 #42
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_132924232
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 12:08 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik wilde conifeertakken (al die coniferen moeten immers nog weg) iig wel gebruiken om mijn rozen te beschermen.
Ben momenteel een lijstje aan het maken van rozen die ik eerdaags nog wil bijkopen, de kweker meldde dat ze momenteel rozen met kale wortel verkopen en ik heb nog een zijtuin van bijna 100 m2 in te richten. :P

Ik moet ook twee rozen omwisselen, heb per ongeluk de meest geurende (Heritage) midden in de border gezet en de niet zo geurende (Redouté) naast het pad, dat moet anders.
Ik neem tenminste aan dat het daar nu de juiste tijd voor is, aangezien de kweker nu kalewortelrozen verkoopt.
Ook rozen kun je makkelijk stekken . Voor je zelf , om te ruilen of cadeau te geven , nu licht verhoute jonge scheuten in de grond pot of volle grond maakt niet uit

Mag ik vragen waarom je de rozen met conifeer wil beschermen ?

Rozen hoeven namelijk alleen op te ent plekken bij extreme vorst te worden beschermd .
Heb je stam rozen of struik/klimrozen?

Wat voor een heg wil je eigenlijk ?
Ik vind bessen altijd mooi in een haag , bijvoorbeeld Gelderse roos , viburnum opulus ( vruchtbare zusje van sneeuwbal) maar ook die prachtige sleedoorn ( heeft nu hele mooie blauwe dikke bessen die na de vorst eetbaar zijn )
Ook deze kun je stekken ;)
pi_132924406
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2013 14:13 schreef rac het volgende:

[..]

Ook rozen kun je makkelijk stekken . Voor je zelf , om te ruilen of cadeau te geven , nu licht verhoute jonge scheuten in de grond pot of volle grond maakt niet uit

Mag ik vragen waarom je de rozen met conifeer wil beschermen ?

Rozen hoeven namelijk alleen op te ent plekken bij extreme vorst te worden beschermd .
Heb je stam rozen of struik/klimrozen?
Ik heb in een strenge winter eens een paar rozen verloren door de vorst, vandaar dat ik ze wil beschermen. Maar alleen op de entplek is dus genoeg.
Het zijn struikrozen en klimrozen.
Dat je rozen kunt stekken heb ik toevallig afgelopen week tot mijn stomme verbazing ontdekt. Ik wist dit echt niet en ga het beslist proberen. :)
quote:
Wat voor een heg wil je eigenlijk ?
Ik vind bessen altijd mooi in een haag , bijvoorbeeld Gelderse roos , viburnum opulus ( vruchtbare zusje van sneeuwbal) maar ook die prachtige sleedoorn ( heeft nu hele mooie blauwe dikke bessen die na de vorst eetbaar zijn )
Ook deze kun je stekken ;)
We hebben nu een haag van groenblauwe coniferen :r
Die wil ik vervangen door een gemengde haag. Met beuk, meidoorn, hazelaar, esdoorn en wat jij verder allemaal noemt. Nu is de haag nog zeg maar "apart", als een schutting achter de beplanting, maar ik wil met de gemengde haag eigenlijk het effect bereiken dat de beplanting van de border vrijwel naadloos overloopt in de haag.
En de vogeltjes zullen het hopelijk ook meer waarderen dan zo'n bloedeloze conifeerhaag. :)
  dinsdag 5 november 2013 @ 14:32:53 #44
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_132924759
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 14:19 schreef Gwywen het volgende:

[..]


[..]

We hebben nu een haag van groenblauwe coniferen :r
Die wil ik vervangen door een gemengde haag. Met beuk, meidoorn, hazelaar, esdoorn en wat jij verder allemaal noemt. Nu is de haag nog zeg maar "apart", als een schutting achter de beplanting, maar ik wil met de gemengde haag eigenlijk het effect bereiken dat de beplanting van de border vrijwel naadloos overloopt in de haag.
En de vogeltjes zullen het hopelijk ook meer waarderen dan zo'n bloedeloze conifeerhaag. :)
Gemengde haag is leuk , let wel op het blad , veel verschillend blad kan een heel onrustige indruk achter laten voor al omdat je het als achtergrond wil gebruiken.
Zorg dat fijn blad met grof blad wordt afgewisseld en houd daarbij je beplantings plan in gedachten .

Hebben hier jaren lang coniferen gestaan ? Gebruik dan heel veel compost en bij voorkeur mest , oude stalmest , en houd dit bij ieder jaar compost mest of goede mulch deze grond zal behoorlijk uitgeput zijn .

Vogels zijn gek op alle planten , zelfs op conifeer , als er maar wat beschermende planten zijn

Om wat extra kleur en geur in je haag geven denk eens aan kamperfoelie en clematis of een klimroos die vruchten geeft !
pi_132925945
Wat rac zegt...al die soorten en bloemen in een haag...lijkt mij onrustig.

Als stekken ( én de tijd) geen issue is, zou ik gaan voor een rode of simpele bladhoudende beukenhaag en vol met musjes.
In alle seizoenen mooie kleuren w/ zie ik als ik naar buiten kijk.

haha rac is een meisje :D ...had ik niet gedacht. My bad. o|O
  dinsdag 5 november 2013 @ 15:27:43 #46
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_132926620
Waarom dacht jij dat ik geen meisje was ?

Weer te korte antwoorden ?
Dat hoor ik vaker , ben niet zo bloemrijk in woordkeuze .
pi_132926906
Ja, je doet het prima _O_ kort en duidelijk, ben daar wel van

Gewoon kortzichtigheid van mijn kant 8)7 omdat je deskundig overkomt !
...dus zal je een jongen zijn... o|O
Dom hé ! van mij w/
  dinsdag 5 november 2013 @ 15:45:21 #48
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_132927309
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2013 15:35 schreef AnneX het volgende:
Ja, je doet het prima _O_ kort en duidelijk, ben daar wel van

Gewoon kortzichtigheid van mijn kant 8)7 omdat je deskundig overkomt !
...dus zal je een jongen zijn... o|O
Dom hé ! van mij w/
Ja niet zo mooi voor de vrouwelijke medemens wel een compliment voor mij !
pi_132935770
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2013 14:32 schreef rac het volgende:

[..]

Gemengde haag is leuk , let wel op het blad , veel verschillend blad kan een heel onrustige indruk achter laten voor al omdat je het als achtergrond wil gebruiken.
Zorg dat fijn blad met grof blad wordt afgewisseld en houd daarbij je beplantings plan in gedachten .
(...)
Om wat extra kleur en geur in je haag geven denk eens aan kamperfoelie en clematis of een klimroos die vruchten geeft !
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2013 15:08 schreef AnneX het volgende:
Wat rac zegt...al die soorten en bloemen in een haag...lijkt mij onrustig.

Als stekken ( én de tijd) geen issue is, zou ik gaan voor een rode of simpele bladhoudende beukenhaag en vol met musjes.

Ik wil juist niet het idee van een "schutting" (of "achtergrond") hebben, van iets dat "apart" staat van de border ervoor.
Het moet juist één geheel worden, daarom wil ik een gemengde haag als verlengstuk van de planten die in de border staan en naar achter toe steeds hoger worden. Het moet ook niet helemaal duidelijk zijn waar nou de "border" eindigt en de "haag" begint.
Lonicera, wingerd of een mooie clematis ertussendoor laten groeien had ik zelf inderdaad ook al bedacht.
Misschien niet ieders idee van hoe je een tuin zou moeten inrichten maar ik ben nou eenmaal soms een beetje onconventioneel. :P
En zeg nou zelf, zoiets als dit is toch helemaal niet storend als achtergrond van een border?
pi_132944282
Je hebt gelijk ! _O_ Gwywen.

Het is lastig voor te stellen ( voor mij in ieder geval) hoe het in een grote tuin past - gewend als ik ben
aan een groene postzegel 8-)
Mijn fantasie hield op bij heggen / hagen, die afscheidingen vormen.
Denk liguster, beukenhagen en hedera. :D

Met je foto erbij wordt het duidelijker. w/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')