Ik denk dat ik al genoeg heb aan een overzichtje van alle planten en hun onderhoudsbehoeften incl. de ervaringen in mijn balkontuin. Dus een beter overzicht dan al die losse documentjes met plantbeschrijvingen. De losse documentjes zijn dan de bijlagen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:10 schreef bleiblei het volgende:
[..]
We zijn bezig.
De uitdaging zit em dadelijk wel in het onderhoud van de planten zelf toevoegen aan de database.
Zoals we het nu maken selecteer je de planten en dan kan je kiezen voor een digitale kalender of exporteren naar een .txt documentje waar onder elkaar per maand stat wat je moet doen.
Ik vraag me af, of de stapelbakken na een paar jaar niet door de wortels wat uit elkaar geduwd worden.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 08:51 schreef asfalthooligan het volgende:
Baksteen bakken met verhoging zitten vastgemetseld ,die bij de muur en holle muren zijn gewoon los gestapeld in verband
de losse muren zijn gewoon stevig
De klimop en buxus don zijn werk volgend jaar wel
Dan lijkt het ook weer anders ,nu is het wat te laat geplant ,maar we zin het volgend jaar wel heeft toch minimaal een jaar nodig voor alles tot zijn recht komt
Jullie weten er vast meer van dan ik... Vandaar!quote:Op donderdag 24 oktober 2013 23:42 schreef AnneX het volgende:
Ja zeg...hoe kunnen wij dat nou invullen...![]()
Wil je in de aarde wroeten van tijd tot tijd...
Wil je groen of kleuren...
Heb je een voorkeur voor kleuren...
Wil je laag / hoog...
Hoe diep zijn smalle borders? van rand tot schutting...
Is het een nieuwe tuin in de zin van wat stond er in de oude tuin door jou geplant...
Binnenkort is het bollen- planttijd...
Misschien een foto?
En kijk eens in de bieb bij Tuinboeken voor plaatjes en namen van wat je mooi vindt !?
# vragen
Winterhard inderdaad.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 20:13 schreef AnneX het volgende:
Indien winterhard ?![]()
http://www.directplant.nl/planten/siergrassen/c488
Leuk hoor...de biren hebben drie vakken met hooggroeiend gras.
Met sneeuw en rijp een prachtig gezicht.
Makkelijke planten (winterhard, blijvers, gaan in de herfst dood en komen in het voorjaar terug, geen woekeraars, blijven dus op hun plek):quote:Op donderdag 24 oktober 2013 23:33 schreef tennisster198 het volgende:
Hallo,
Sinds deze week hebben we een nieuwe tuin. Oude tuin is helemaal leeg gehaald, alles is opnieuw bestraat en we hebben twee (smalle) borders aan laten leggen. We hebben het idee om in deze borders alvast wat (stekjes van) (liefst vaste) planten te zetten/planten.
Onze plantenkennis is echter zeer beperkt. Wat zouden jullie aanraden? Wat voor een planten zijn mooi, woekeren niet en zijn gemakkelijk in het onderhouden? Welke stekjes/planten overleven dit? Alvast bedankt voor het meedenken!
Oh ja, leuk idee!quote:Op zondag 27 oktober 2013 17:23 schreef Gwywen het volgende:
Tip: plant ook eens wat krokusbollen en sneeuwklokjes in het gazon, tegen de tijd dat je in het voorjaar voor het eerst weer gaat grasmaaien zijn ze allang uitgebloeid en maai je meteen het oude loof weg.
Ik zag het bij een tuin hier in de buurt, die mensen hebben van het achterste stuk van hun tuin een boomgaard met gras gemaakt, en in de lente is dat één groot veld met sneeuwklokjes, narcissen en krokussen, echt fantastisch om te zienquote:
Als je een riant gazon hebt, is het wel te doen en ook een fantastisch gezicht.quote:Op donderdag 31 oktober 2013 00:18 schreef AnneX het volgende:
Toén - 2003- in het nieuwe gazon, leek het een fantastisch idee.
Niets bleek minder waar, ondanks de argumenten van afgesotrven loof meemaaien etc.
Laat de Gemeente het maar doen in de plantsoenen.
Mijn gazon blijft gras
Zo lang het niet vriest kun je hem gewoon buiten laten ,dan haal je hem bij vorst naar binnen stopt het vriezen zet hem weer buiten . je kunt hem nu ook binnen zetten gewoon in de vensterbank bijvoorkeur op een koele plek slaapkamer, halquote:Op donderdag 31 oktober 2013 12:40 schreef Gwywen het volgende:
Weten jullie hoe ik m'n fuchsia de winter door kan krijgen?
Hij is zo mooi en groot geworden deze zomer, maar moet je die ergens vorstvrij neerzetten in de winter?
Het kan wel er zijn echter wel een paar dingen om rekening mee te houden ,quote:Op donderdag 31 oktober 2013 00:18 schreef AnneX het volgende:
Toén - 2003- in het nieuwe gazon, leek het een fantastisch idee.
Niets bleek minder waar, ondanks de argumenten van afgesotrven loof meemaaien etc.
Laat de Gemeente het maar doen in de plantsoenen.
Mijn gazon blijft gras
Bedankt! Ik denk dat ik hem dan voor het raam in de bijkeuken zet, de kelder lijkt me te donker en de garage te koud. Ik heb ook nog een brugmansia maar die gaat wel naar de kelder.quote:Op dinsdag 5 november 2013 09:17 schreef rac het volgende:
[..]
Zo lang het niet vriest kun je hem gewoon buiten laten ,dan haal je hem bij vorst naar binnen stopt het vriezen zet hem weer buiten . je kunt hem nu ook binnen zetten gewoon in de vensterbank bijvoorkeur op een koele plek slaapkamer, hal
Als je een tuin hebt met wat ruimte , dan zou je hem ook kunnen toedekken dwz in een flinke stapel blad leggen ongeveer 50 cm hoog en dan afdekken met een doek , anti-wortel doek oid zodat het blad niet weg waait .
Volgend jaar maart er weer uit halen en hem vertroetel met verse potgrond en voldoende licht en een snoei beurt
Succes
Ps deze laatste tip is alleen geschikt voor fuchsia 's en geraniums
De andere tips zijn voor alle kuipplanten
De meeste kuipplanten vinden het naar binnen zetten bij vorst het fijnst zo heb je de minste kans op bladluizen of spint
Jawel, maar (nog) niet genoeg loofbomen om aan 50 cm blad te komenquote:Op dinsdag 5 november 2013 09:40 schreef AnneX het volgende:
En Gwywen...een tuin met ruimte om de fuchsia te overwinteren op de methode rac. ! Die heb je toch !?
Kan alleen als het niet nat wordt , dit ivm rotting en broeien is dus geen aanraderquote:Op dinsdag 5 november 2013 11:57 schreef Sunnythesun het volgende:
Je kunt ook stro gebruiken ter isolatie.
Ik wilde conifeertakken (al die coniferen moeten immers nog weg) iig wel gebruiken om mijn rozen te beschermen.quote:Op dinsdag 5 november 2013 11:57 schreef Sunnythesun het volgende:
Je kunt ook stro gebruiken ter isolatie.
Ja dat is waar, wel goed afdekken met plasticquote:Op dinsdag 5 november 2013 12:07 schreef rac het volgende:
[..]
Kan alleen als het niet nat wordt , dit ivm rotting en broeien is dus geen aanrader
Weet je waar de Eenstijlige meidoorn staat neem dan nu een paar stekken , verhoute stukken van afgelopen seizoen zonder bessen steek ze in de grond en laat ze een jaar met rust grote kans dat ze groeien .quote:Op dinsdag 5 november 2013 11:32 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Bedankt! Ik denk dat ik hem dan voor het raam in de bijkeuken zet, de kelder lijkt me te donker en de garage te koud. Ik heb ook nog een brugmansia maar die gaat wel naar de kelder.
Geraniums (eigenlijk pelargoniums!) laten overwinteren heb ik nog nooit geprobeerd, maar ik ga dit zeker proberen want die ik dit jaar had waren zo prachtig bordeauxrood.
[..]
Jawel, maar (nog) niet genoeg loofbomen om aan 50 cm blad te komen![]()
Ik heb inmiddels wel een lijsterbes, twee beukjes en een haagbeuk geplant voor de gemengde haag. Eenstijlige meidoorn moet ik nog steeds ergens vinden, kwekers verkopen meestal de tweestijlige en dan ook nog de Paul's Scarlet.
Voor in de voortuin ben ik ook nog steeds op zoek naar twee niet al te groot wordende bomen (6-8 meter) met mooi blad en evt. bloesem of vruchten. (Eentje die dus minimaal 3 van de 4 seizoenen mooi is).
Wat een idee om meidoorn te stekken, er staan er hier zat in de buurt. Binnenkort maar eens stiekem mijn snoeischaar meenemen als ik een avondwandeling ga makenquote:Op dinsdag 5 november 2013 12:16 schreef rac het volgende:
[..]
Weet je waar de Eenstijlige meidoorn staat neem dan nu een paar stekken , verhoute stukken van afgelopen seizoen zonder bessen steek ze in de grond en laat ze een jaar met rust grote kans dat ze groeien .
Voor boom advies moet je naar je eigen smaak doen welke bomen vind je mooi ? En welke bomen doen het goed in je eigen buurt ? Kijk naar bomen die zich al wat ontwikkeld hebben , ik houd bijvoorbeeld erg van magnolia maar ze worden breed met dik bladerdek wat veel schaduw geeft en veel ruimte claimt ,
misschien vind je prunus mooi bloesem is fantastisch maar daarna erg saai en dan moet je kiezen een zuil vorm of juist niet koop deze pas als ze in bloei staan of ga echt dan kijken naar de soort die je echt wil en noteer dat .
Ook rozen kun je makkelijk stekken . Voor je zelf , om te ruilen of cadeau te geven , nu licht verhoute jonge scheuten in de grond pot of volle grond maakt niet uitquote:Op dinsdag 5 november 2013 12:08 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik wilde conifeertakken (al die coniferen moeten immers nog weg) iig wel gebruiken om mijn rozen te beschermen.
Ben momenteel een lijstje aan het maken van rozen die ik eerdaags nog wil bijkopen, de kweker meldde dat ze momenteel rozen met kale wortel verkopen en ik heb nog een zijtuin van bijna 100 m2 in te richten.![]()
Ik moet ook twee rozen omwisselen, heb per ongeluk de meest geurende (Heritage) midden in de border gezet en de niet zo geurende (Redouté) naast het pad, dat moet anders.
Ik neem tenminste aan dat het daar nu de juiste tijd voor is, aangezien de kweker nu kalewortelrozen verkoopt.
Ik heb in een strenge winter eens een paar rozen verloren door de vorst, vandaar dat ik ze wil beschermen. Maar alleen op de entplek is dus genoeg.quote:Op dinsdag 5 november 2013 14:13 schreef rac het volgende:
[..]
Ook rozen kun je makkelijk stekken . Voor je zelf , om te ruilen of cadeau te geven , nu licht verhoute jonge scheuten in de grond pot of volle grond maakt niet uit
Mag ik vragen waarom je de rozen met conifeer wil beschermen ?
Rozen hoeven namelijk alleen op te ent plekken bij extreme vorst te worden beschermd .
Heb je stam rozen of struik/klimrozen?
We hebben nu een haag van groenblauwe coniferenquote:Wat voor een heg wil je eigenlijk ?
Ik vind bessen altijd mooi in een haag , bijvoorbeeld Gelderse roos , viburnum opulus ( vruchtbare zusje van sneeuwbal) maar ook die prachtige sleedoorn ( heeft nu hele mooie blauwe dikke bessen die na de vorst eetbaar zijn )
Ook deze kun je stekken
Gemengde haag is leuk , let wel op het blad , veel verschillend blad kan een heel onrustige indruk achter laten voor al omdat je het als achtergrond wil gebruiken.quote:Op dinsdag 5 november 2013 14:19 schreef Gwywen het volgende:
[..]
[..]
We hebben nu een haag van groenblauwe coniferen![]()
Die wil ik vervangen door een gemengde haag. Met beuk, meidoorn, hazelaar, esdoorn en wat jij verder allemaal noemt. Nu is de haag nog zeg maar "apart", als een schutting achter de beplanting, maar ik wil met de gemengde haag eigenlijk het effect bereiken dat de beplanting van de border vrijwel naadloos overloopt in de haag.
En de vogeltjes zullen het hopelijk ook meer waarderen dan zo'n bloedeloze conifeerhaag.
Ja niet zo mooi voor de vrouwelijke medemens wel een compliment voor mij !quote:Op dinsdag 5 november 2013 15:35 schreef AnneX het volgende:
Ja, je doet het primakort en duidelijk, ben daar wel van
Gewoon kortzichtigheid van mijn kantomdat je deskundig overkomt !
...dus zal je een jongen zijn...![]()
Dom hé ! van mij
quote:Op dinsdag 5 november 2013 14:32 schreef rac het volgende:
[..]
Gemengde haag is leuk , let wel op het blad , veel verschillend blad kan een heel onrustige indruk achter laten voor al omdat je het als achtergrond wil gebruiken.
Zorg dat fijn blad met grof blad wordt afgewisseld en houd daarbij je beplantings plan in gedachten .
(...)
Om wat extra kleur en geur in je haag geven denk eens aan kamperfoelie en clematis of een klimroos die vruchten geeft !
Ik wil juist niet het idee van een "schutting" (of "achtergrond") hebben, van iets dat "apart" staat van de border ervoor.quote:Op dinsdag 5 november 2013 15:08 schreef AnneX het volgende:
Wat rac zegt...al die soorten en bloemen in een haag...lijkt mij onrustig.
Als stekken ( én de tijd) geen issue is, zou ik gaan voor een rode of simpele bladhoudende beukenhaag en vol met musjes.
Nu word het duidelijk , dit geeft meer een idee van houtwal dan een strakke haag ,quote:Op dinsdag 5 november 2013 19:46 schreef Gwywen het volgende:
[..]
[..]
Ik wil juist niet het idee van een "schutting" (of "achtergrond") hebben, van iets dat "apart" staat van de border ervoor.
Het moet juist één geheel worden, daarom wil ik een gemengde haag als verlengstuk van de planten die in de border staan en naar achter toe steeds hoger worden. Het moet ook niet helemaal duidelijk zijn waar nou de "border" eindigt en de "haag" begint.
Lonicera, wingerd of een mooie clematis ertussendoor laten groeien had ik zelf inderdaad ook al bedacht.
Misschien niet ieders idee van hoe je een tuin zou moeten inrichten maar ik ben nou eenmaal soms een beetje onconventioneel.![]()
En zeg nou zelf, zoiets als dit is toch helemaal niet storend als achtergrond van een border?[ afbeelding ]
Het moet inderdaad een beetje het idee van een houtwal worden. Vanwege het zicht heb ik besloten niet de hele conifeerhaag in één keer weg te halen. Wij wonen weliswaar behoorlijk vrij (op een hoek, met een veldje ernaast) maar er loopt wel een weggetje naast dat veldje en er wordt soms ook op geparkeerd. Ik heb nu de conifeerhaag aan de binnenkant van de tuin helemaal kaal geknipt - wat even geen gezicht is, aangezien ik nu tegen kale stammen aankijk. De buitenkant is nog intact dus qua inkijk maakt het geen verschil.quote:Op woensdag 6 november 2013 09:28 schreef rac het volgende:
[..]
Nu word het duidelijk , dit geeft meer een idee van houtwal dan een strakke haag ,
Een vlierbes kan het hier ook goed in doen of ribes zoals op de foto .
Wat zit er achter ? Staan hier huizen ?
De meeste planten die hier voor geschikt zijn zijn blad verliezend . Wat minder privacy betekend.
In het geval dat er een (mooi) uitzicht is dan zou ik ook wat lagere planten kiezen zodat je een diepte of meer spanning in je tuin krijgt .
Ik rijd zelf vaak in Duitsland daar zijn deze groene barrières naast de weg echt heel mooi . Mooie grote afwisseling van planten , in alle jaargetijden .
Ook fijn voor bijen en vogels . Door de grote variëteit .
Enige nadeel ze hebben toch zeker wel zo'n 1.50 tot 2,5 meter diepte maar het snoeien is maximaal 1 x per 2 jaar , maar dat is dan best radicaal , als je het zelf doet zou ik het gewoon bijhouden dus wegknippen wat ergens te veel is .
Ik denk dat dit toch een 10 jaren plan is of langer , je nieuwe planten gaan het super zwaar krijgen , als ze het kunnen redden op uitgeputte grond incl coniferen wortels en licht wat de overgebleven coniferen wegsnoepen .quote:Op woensdag 6 november 2013 11:49 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Het moet inderdaad een beetje het idee van een houtwal worden. Vanwege het zicht heb ik besloten niet de hele conifeerhaag in één keer weg te halen. Wij wonen weliswaar behoorlijk vrij (op een hoek, met een veldje ernaast) maar er loopt wel een weggetje naast dat veldje en er wordt soms ook op geparkeerd. Ik heb nu de conifeerhaag aan de binnenkant van de tuin helemaal kaal geknipt - wat even geen gezicht is, aangezien ik nu tegen kale stammen aankijk. De buitenkant is nog intact dus qua inkijk maakt het geen verschil.
Tussen/voor de halfkale coniferen heb ik diverse jonge boompjes/struikjes geplant. Een heleboel zijn gewoon aan komen waaien trouwens, die heb ik eerst in een grote pot wat opgekweekt![]()
Zodra het aan de tuinkant dicht genoeg is gegroeid, haal ik de rest van de coniferen vanaf de achterkant/buitenkant tuin weg, de stronken laat ik dan gewoon staan, dat scheelt weer een bult werk.
Iets meer inkijk als de conifeerhaag over een paar jaar weg kan en de kleine boompjes en struikjes voldoende dicht zijn vergroeid, vind ik overigens niet erg. Kan ik ook eens zien wat er op straat gebeurt![]()
Overigens zijn deze nogal ingewikkelde plannen vooral geboren uit geldgebrek, ik kan het me simpelweg niet veroorloven 25 meter conifeerhaag weg te halen en opnieuw te beplanten met weet ik hoeveel gekochte boompjes/struikjes. Dus moet het maar zo, het kost wat meer tijd maar het resultaat zal vast naar tevredenheid zijn.
Let op dat planten groeien. Het lijkt een open deur maar toch wordt de fout veel gemaakt. Zet planten dus niet te dicht op elkaar. Beter wat gaten in het begin dan dat de planten elkaar staan te verdrukken.quote:Op woensdag 6 november 2013 12:36 schreef Fripsel het volgende:
Hoi! Ik wil ook een beetje mee gaan lezen hier.Weet niet of ik ook heel veel ga reageren maar wil het wel gaan proberen.
Ik heb nog nooit een tuin gehad, en heb ook niet zoveel ervaring met tuinen. Dus ik weet niet zo goed wat belangrijke dingen zijn om op te letten. Ik wil geen hele nette tuinen, Veel grassen en bloemen lijkt me mooi, maar natuurlijk ook wat vaste planten dat het in de winter geen put is.
De voortuin hebben we al 'aangepakt', we hebben een klein appelboompje in het midden geplant, wat hortensia's geplant en nog een ander struikachtig iets (het is een soort vetplant met een witte waas) geplant. Wat heide en nog wat kleine plantjes, maar ik weet niet hoe ze heten.Verder stond er al een hosta, die zwaar aangevreten is door slakken. Dus dat moet ik volgend jaar even in de gaten houden. Ook heb ik veel viooltjes gepland en 100 bollen in de grond gestopt. Het is nog een beetje leeg, maar wel netjes.
Misschien dat wat zakken turf helpt?quote:Op woensdag 6 november 2013 13:23 schreef rac het volgende:
als ze het kunnen redden op uitgeputte grond incl coniferen wortels en licht wat de overgebleven coniferen wegsnoepen .
Ja ik weet dat ze slakken aantrekken, maar zoals hij er nu uitzag was wel heel triestquote:Op donderdag 7 november 2013 09:59 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Let op dat planten groeien. Het lijkt een open deur maar toch wordt de fout veel gemaakt. Zet planten dus niet te dicht op elkaar. Beter wat gaten in het begin dan dat de planten elkaar staan te verdrukken.
Hosta's trekken slakken aan. Sommige mensen zetten ze juist daarom in de tuin zodat alleen die planten opgegeten worden....
Blader de oude topics een door en kijk wat anderen tot nu toe gedaan hebben. Misschien kom je daardoor op ideeen.
Succes!
Turf wordt normaliter alleen gebruikt om je grond wat zuurder te laten worden , niet zo zeer bemesting , planten als Rododendron ( azalea's ) camelia skimmia hebben zure grond nodig mocht je een meer kalkrijke grond hebben dan voeg je turf toe om de zuurtegraad te verhogen.quote:Op donderdag 7 november 2013 13:12 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Misschien dat wat zakken turf helpt?
Het werkt ook goed voor fruit- en groenteboompjesquote:Op vrijdag 8 november 2013 16:15 schreef rac het volgende:
[..]
Turf wordt normaliter alleen gebruikt om je grond wat zuurder te laten worden , niet zo zeer bemesting , planten als Rododendron ( azalea's ) camelia skimmia hebben zure grond nodig mocht je een meer kalkrijke grond hebben dan voeg je turf toe om de zuurtegraad te verhogen.
Dus ik ben bang dat turf alleen weinig doet aan uitgeputte grond.
Tuin op het zuiden, dus allebei volop zon! De ene border zit 'rechts' in de tuin die heeft zon vanaf 's ochtends en overdag.. De andere zit links, krijgt overdag en 's avonds zon.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 17:27 schreef Adelante het volgende:
Hoe liggen je borders, allebei volop zo'n of één op schaduwkant en één zon?
Bedankt voor de tips. We hebben toch maar geen klimop geplant, tot nu toe alleen vier clematissen.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 18:52 schreef Bluezz het volgende:
Ik zou je klimop en coniferen sterk afraden.
Sterke leuke makkelijke vaste planten :
Longkruid al vroeg in het voorjaar een weelde aan bloemen.
Hypericum is ook sterk en heeft zowel leuke gele bloemetjes als besjes.
Dankjewel!quote:Op zondag 27 oktober 2013 17:23 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Makkelijke planten (winterhard, blijvers, gaan in de herfst dood en komen in het voorjaar terug, geen woekeraars, blijven dus op hun plek):
Rode zonnehoed
Agastache (Dropplant)
Hortensia
Verbena Bonariensis
Kaasjeskruid
Viooltjes (bloeien zelfs de winter door)
Herfstasters (bloeien nu)
Flox
Gaura
Om te zaaien, altijd succes:
Cosmea
Papavers
Oost-Indische Kers
Tweejarige planten (eerste jaar een bladerkrans, tweede jaar bloei)
Stokroos
Vingerhoedskruid
Campanula (grasklokje)
Groenblijvers:
Skimmia ("besjes" rond kerst - dit zijn eigenlijk de bloemknopjes)
Buxus
Laurierkers (bloeit met witte pluimpjes in voorjaar)
Zomergoed (elk jaar opnieuw kopen, eenjarig)
Petunia's/surfinia's
Verbena
Lobelia's
Spaanse margriet
Heliotroop
Allemaal in "jouw" kleuren paars, roze en wit. (Behalve de Oost-Indische kers, die bloeien geel/oranje/rood)
En nu is natuurlijk dé tijd om bloembollen te planten!
Tip: plant ook eens wat krokusbollen en sneeuwklokjes in het gazon, tegen de tijd dat je in het voorjaar voor het eerst weer gaat grasmaaien zijn ze allang uitgebloeid en maai je meteen het oude loof weg.
Graag gedaan hoorquote:Op vrijdag 8 november 2013 19:46 schreef tennisster198 het volgende:
Dankjewel!Wat een super lijst!
Die gaan we er volgend voorjaar nog eens bij houden, als we inkopen gaan doen voor de tuin. We hebben overigens geen gazon, alleen tegels en twee borders.
Wat ik zo raar vind, is dat ik officieel op kalkgrond woon, maar dat coniferen, rhodondendrons etc. het supergoed doen hier. Maar blauwe hortensia's, ho maar, alles knalroze.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:15 schreef rac het volgende:
[..]
Turf wordt normaliter alleen gebruikt om je grond wat zuurder te laten worden , niet zo zeer bemesting , planten als Rododendron ( azalea's ) camelia skimmia hebben zure grond nodig mocht je een meer kalkrijke grond hebben dan voeg je turf toe om de zuurtegraad te verhogen.
Dus ik ben bang dat turf alleen weinig doet aan uitgeputte grond.
Met een wormenbak heb ik geen ervaring wel aan gedacht om te nemen .quote:Op zaterdag 9 november 2013 00:36 schreef loecje het volgende:
Wanneer er geen ruimte is voor een compostbak is een wormenbak misschien een idee.
Kippenmest kan op je compost , persoonlijk zou ik daar zelf een andere plek voor verzinnen om dat je dan je compost als "mest" moet worden gebruikt , terwijl sommige planten nog geen mest zouden mogen krijgen. ook als je het in het plantgat doet kun je planten beschadigen.quote:Op zondag 10 november 2013 10:47 schreef Gwywen het volgende:
Klopt het dat kippenmest goed is voor het composteringsproces?
Wij hebben nu twee grote bakken van beide ongeveer een kuub, tot een zeker moment zag je (vooral bij de volste) echt wat gebeuren, het zakte steeds verder in en voelde warm aan, maar het leek net of dat proces plotseling stopte (het was toen nog gen herfst). Of ik er nou iets verkeerds opgegooid heb of dat ik had moeten husselen weet ik niet goed.
Ik wacht in ieder geval het voorjaar maar af want in deze tijd van het het jaar gebeurt er volgens mij toch niet veel.
Bedankt voor je info. Te nat zou best het probleem kunnen zijn; op internet en in boeken zie ik namelijk geen eenduidig advies over afdekken of niet. Ik heb mijn composthopen daarom maar niet afgedekt.quote:Op maandag 11 november 2013 09:25 schreef rac het volgende:
[..]
Kippenmest kan op je compost , persoonlijk zou ik daar zelf een andere plek voor verzinnen om dat je dan je compost als "mest" moet worden gebruikt , terwijl sommige planten nog geen mest zouden mogen krijgen. ook als je het in het plantgat doet kun je planten beschadigen.
Maar het is wel zo dat een beetje kippen"mest op je composthoop het proces versnelt.
Als je denkt dat hij is uitgewerkt , dan kun je het beste je compost omzetten dan kun je zien of je groenafval is omgezet naar compost , de nog niet geheel vergaan materiaal terug gooien in de andere bak , net als die wormenbak hier boven beschreven hebben je bacteriën en schimmel wel voeding nodig om door te leven cq zich te vermeerderen.
Het proces kan verslechteren op het moment dat je hoop te veel water krijgt , of er een laag is gevormd die slecht verrot ( bijv. gras ) en de boel verstikt in deze gevallen moet je echt ingrijpen , en dus husselen of omzetten.
Het kan best stinken als je boel verstikt is. deze gassen zijn niet echt gezond.
Nu is natuurlijk de tijd om bollen te planten, maar dat heb je misschien al gedaan.quote:Op maandag 11 november 2013 12:43 schreef rac het volgende:
Heeft iemand hier al enig idee voor volgend seizoen , wat te gaan zaaien in de tuin?
Heb zelf niet zo'n grote tuin maar ben wel toe aan wat frisse ideeën of leuke suggesties.
Cleome (kattensnor) is een van mijn recente "ontdekkingen", gewoon gezaaid. Ik vind hem voor herhaling vatbaar!quote:Op maandag 11 november 2013 13:15 schreef rac het volgende:
Maar nu is het idee seizoen begonnen ,
Denken over wat ik volgend jaar zou willen , zodat ik eindelijk de zaden ga kopen voor dat ze de grond in moeten ipv 2 maanden te laat .
Volgend jaar wil ik in ieder geval weel cosmea , maar wel een waarvan ik weet dat ze niet te lang wordt
en welke kleur ze krijgt.
en zo ben ik ook opzoek naar andere "bijzondere" zelf makkelijk te zaaien en lang mooie planten die je niet in iedere supermarkt / doe-het-zelf zaak tegen komt.
Dus iemand nog succes verhalen?
Ja, dat is een idee inderdaad. Campanula heb ik in mijn tuin in overvloed staan, daarna begint het vingerhoedskruid en dat is de aanzet tot de grote zomerbloei. En zo vanaf mei zet ik overal potten en manden en hanging baskets met petunia's en andere zomerbloeiers neer.quote:Op maandag 11 november 2013 13:44 schreef rac het volgende:
Voor je june gap zou je zelf eens moeten kijken naar de 2 jarige soorten , vergeet me niet , campanula , muurbloemen etc.
Campanula's zijn er in alle soorten en maten , twee jarige en vaste plantenquote:Op maandag 11 november 2013 14:00 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ja, dat is een idee inderdaad. Campanula heb ik in mijn tuin in overvloed staan, daarna begint het vingerhoedskruid en dat is de aanzet tot de grote zomerbloei. En zo vanaf mei zet ik overal potten en manden en hanging baskets met petunia's en andere zomerbloeiers neer.
Myosotis kune je overal neer zetten , persoonlijk zou ik ze niet bij de brunnera zetten veel leuker om ze op ander lege plekken of boven bolletjes te plaatsen weet je zeker dat je daar niet schoffeltquote:Vergeetmijniet plant ik altijd twee soorten door elkaar: myosotis en brunnera, aangezien die na elkaar bloeien met een kleine overlap.
Kan de Sagina subulata het echt verdragen dat je er over heen kan lopen ? en hoe vaak moet je deze weer verjongenquote:Van mijn moeder kreeg ik fijnstraal (Erigeron karvinskianus), dat kruipt bij haar zo schattig tussen alle stenen en spleten, ik hoop dat het het bij mij ook zo goed gaat doen, heel lief bloemetje.
Mijn moeder heeft ook Sagina subulata in plaats van gras, dat wil ik ook! Nooit meer maaien en lekker zacht onder je voeten, en lieve kleine witte bloemetjes op de koop toe
Ze hebben wel een pad van stapstenen, en ravotten doen ze natuurlijk op hun leeftijd niet meer in de tuinquote:Op maandag 11 november 2013 14:16 schreef rac het volgende:
Kan de Sagina subulata het echt verdragen dat je er over heen kan lopen ? en hoe vaak moet je deze weer verjongen
Heb net even op je linkjes geklikt , Het lijkt wel of je hier net over de grens woont , van die typisch Duitse huizen.quote:Op maandag 11 november 2013 14:21 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ze hebben wel een pad van stapstenen, en ravotten doen ze natuurlijk op hun leeftijd niet meer in de tuin![]()
Ik wou bij mijzelf gewoon eens beginnen Sagina te planten op kale plekken in het gras (het badje heeft van de zomer nogal lang op één plek gestaan namelijk)
Ja, klopt ik woon in Duitsland, een van de redenen om daarheen te verhuizen was dat de tuinen daar zo lekker groot zijn. Gronau is wel een eindje fietsen hiervandaanquote:Op maandag 11 november 2013 15:01 schreef rac het volgende:
[..]
Heb net even op je linkjes geklikt , Het lijkt wel of je hier net over de grens woont , van die typisch Duitse huizen.
Of woon je inderdaad in Gronau of omgeving ?
Echt cottage garden hoor , af en toe vraag ik me af of dat wel gewaardeerd wordt in Duitsland.
Ik heb nog wel een fotootje van mijn tuintje van een paar weken geleden.quote:Op donderdag 21 november 2013 14:09 schreef Gwywen het volgende:
Stil in dit topic... weinig te doen nu in de tuin zeker![]()
Ik vroeg me af of jullie (behalve dit fijne topic natuurlijk) nog tuinfora kennen die een beetje actief zijn.
Ik heb een account bij het forum van Groei&Bloei maar als daar 1 x per week gereageerd wordt mag je al in je handen knijpen.
Ik heb nog wel een Belgisch tuinforum gevonden maar daar kan ik niet registreren omdat ze geen hotmail en gmail accepteren.
Iemand nog suggesties?
Mooi, je Japanse esdoorn!quote:Op donderdag 21 november 2013 14:23 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ik heb nog wel een fotootje van mijn tuintje van een paar weken geleden.
[ afbeelding ]
Ook mijn Helleborus foetidus staat nu zwaar mooi te zijn in de knop.
Planten op het balkon thuis moet ik terugsnoeien en binnen zetten in de berging (Fuchsia's en een Bougainvillea) want er is vorst op komst.
De foto is een beetje wazig maar er staan 5 verschillende Japanse esdoorns op de voorgrond.quote:Op donderdag 21 november 2013 16:44 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Mooi, je Japanse esdoorn!
Wat is dat met rond geel blad erachter?
Ik heb vanmiddag weer veertig bollen geplant, allemaal paarse tulpen (en wit met paars gemarmerd).
Nu heb ik nog maar iets van 200 bollen liggen, dus 't schiet op![]()
Ondertussen ben ik er nog steeds niet uit welke boom ik in de voortuin wil, maar de Zweedse Lijsterbes (Sorbus intermedia) maakt wel een kans, die heeft bloei, bessen én herfstkleur, een ronde, niet te dichte kroon, mooi blad en wordt max. een meter of zes hoog.
Ja, klopt.quote:Op donderdag 21 november 2013 18:47 schreef kaasplankje het volgende:
Maargoed je zoekt dus nog een kleine niet te dichte boom voor in de voortuin met bessen en of herfstkleur? Fris me eens op want ik ben het een beetje vergeten.
Ja je hebt gelijk. Ik wilde even testen of jullie dat ook wisten. Ahum.quote:Op vrijdag 22 november 2013 23:05 schreef Adelante het volgende:
Kaas, is het de suikeresdoorn of papieresdoorn die je ons toont? acer sacharum is de suikeresdoorn toch?
Volgens mij is jouw vraag nooit beantwoord hè. Ik zag deze struik laatst hier in de buurt staan. Ongeveer 2 meter hoog en 1,5 meter breed. Kale takken met die paarse besjes eraan. Ik vond het eerlijk gezegd niet zo heel mooi, maar in een kale wintertuin kan het natuurlijk de boel wel opfleuren.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 14:41 schreef loecje het volgende:
dat is wel heel zomers voor dit herfstweer.
Ik zag vandaag deze leuke paarse besjes
[ afbeelding ]
een paarse besjesstruik, Callicarpa bodinieri
heeft iemand hier ervaring mee?
Overleven zal ie het wel, maar groei en met name bloei volgend jaar zullen niet optimaal zijn.quote:Op maandag 25 november 2013 20:29 schreef Lolaatje het volgende:
Ik weet niet of dit het juiste topic is voor deze vraag, maar misschien hebben jullie een antwoord.
Wegens het vervangen van een kozijn moet ik helaas mijn volle kamperfoelie flink gaan snoeien. Nu is dit natuurlijk niet bepaald de ideale periode daarvoor.. bestaat er een (redelijke) kans dat een kamperfoelie dat overleeft?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |