abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132060885

[ Bericht 64% gewijzigd door Puala op 11-10-2013 14:13:31 ]
pi_132066922
Edit: Wat een leuk plaatje in de OP :P

[ Bericht 61% gewijzigd door Gwywen op 11-10-2013 14:45:18 ]
pi_132067929
Opgelost :p
pi_132068825
dat is wel heel zomers voor dit herfstweer.

Ik zag vandaag deze leuke paarse besjes

een paarse besjesstruik, Callicarpa bodinieri
heeft iemand hier ervaring mee?
pi_132073269
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 19:10 schreef bleiblei het volgende:

[..]

We zijn bezig :P .
De uitdaging zit em dadelijk wel in het onderhoud van de planten zelf toevoegen aan de database.
Zoals we het nu maken selecteer je de planten en dan kan je kiezen voor een digitale kalender of exporteren naar een .txt documentje waar onder elkaar per maand stat wat je moet doen.
Ik denk dat ik al genoeg heb aan een overzichtje van alle planten en hun onderhoudsbehoeften incl. de ervaringen in mijn balkontuin. Dus een beter overzicht dan al die losse documentjes met plantbeschrijvingen. De losse documentjes zijn dan de bijlagen.
pi_132073324
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 08:51 schreef asfalthooligan het volgende:
Baksteen bakken met verhoging zitten vastgemetseld ,die bij de muur en holle muren zijn gewoon los gestapeld in verband

de losse muren zijn gewoon stevig

De klimop en buxus don zijn werk volgend jaar wel

Dan lijkt het ook weer anders ,nu is het wat te laat geplant ,maar we zin het volgend jaar wel heeft toch minimaal een jaar nodig voor alles tot zijn recht komt
Ik vraag me af, of de stapelbakken na een paar jaar niet door de wortels wat uit elkaar geduwd worden.
pi_132083934
de bak met verdiepingen zit er al jaren
De andere zit plastic in
pi_132328668
Ik wil binnenkort mijn rode bes gaan snoeien. Kan iemand in gewonemensentaal uitleggen hoe dat moet, dus welke richtlijn ik globaal aan moet houden?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_132329109
Uitgebreid verhaal over kleinfruit in het algemeen: http://www.neerlandstuin.nl/snoeien/kleinfruit.html

Filmpje ca. 6 minuten over rode bessen, incl. snoeien:

pi_132534560
Hallo :W ,

Sinds deze week hebben we een nieuwe tuin. Oude tuin is helemaal leeg gehaald, alles is opnieuw bestraat en we hebben twee (smalle) borders aan laten leggen. We hebben het idee om in deze borders alvast wat (stekjes van) (liefst vaste) planten te zetten/planten.
Onze plantenkennis is echter zeer beperkt. Wat zouden jullie aanraden? Wat voor een planten zijn mooi, woekeren niet en zijn gemakkelijk in het onderhouden? Welke stekjes/planten overleven dit? Alvast bedankt voor het meedenken!
pi_132534902
Ja zeg...hoe kunnen wij dat nou invullen... _O-

Wil je in de aarde wroeten van tijd tot tijd...
Wil je groen of kleuren...
Heb je een voorkeur voor kleuren...
Wil je laag / hoog...
Hoe diep zijn smalle borders? van rand tot schutting...
Is het een nieuwe tuin in de zin van wat stond er in de oude tuin door jou geplant...
Binnenkort is het bollen- planttijd...

Misschien een foto?

En kijk eens in de bieb bij Tuinboeken voor plaatjes en namen van wat je mooi vindt !?

# vragen w/
pi_132535499
quote:
1s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 23:42 schreef AnneX het volgende:
Ja zeg...hoe kunnen wij dat nou invullen... _O-

Wil je in de aarde wroeten van tijd tot tijd...
Wil je groen of kleuren...
Heb je een voorkeur voor kleuren...
Wil je laag / hoog...
Hoe diep zijn smalle borders? van rand tot schutting...
Is het een nieuwe tuin in de zin van wat stond er in de oude tuin door jou geplant...
Binnenkort is het bollen- planttijd...

Misschien een foto?

En kijk eens in de bieb bij Tuinboeken voor plaatjes en namen van wat je mooi vindt !?

# vragen w/
Jullie weten er vast meer van dan ik... Vandaar! *)

In de aarde wroeten -> hoeft niet per se van mij. ;)
Graag beide, zowel groen als kleur in de tuin.
Roze, paarsen en witte bloemen vind ik mooi. Maar een kleurrijke tuin lijkt me ook leuk! Sta voor alles open.
Combinatie van hoge en lage beplanting. Wil 'iets' tegen de schutting laten klimmen. Klimop en/of clematissen.
De ene border is 30 en de andere 40 cm breed.
In de oude tuin stonden de volgende dingen die door mij geplant waren: zonnebloemen (omgewaaid bij storm, zonde ;( ), clematissen (mooie roze bloemen O+), passiebloem, lavendel, en wat perkplantjes... Rest laten staan van vorige bewoners of geen idee hoe het heet! :@

Alvast bedankt voor het meedenken! 14.gif
pi_132583269
Iemand nog ideeën? Het is een serieuze vraag. :)

Gisteravond trouwens een aantal clematissen gekocht. Dus we hebben een begin in onze nieuwe tuin. :D
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 17:27:22 #14
3185 Adelante
To let it go now
pi_132586148
Hoe liggen je borders, allebei volop zo'n of één op schaduwkant en één zon?
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_132588468
Ik zou je klimop en coniferen sterk afraden. *)

Sterke leuke makkelijke vaste planten :
Longkruid al vroeg in het voorjaar een weelde aan bloemen.
Hypericum is ook sterk en heeft zowel leuke gele bloemetjes als besjes.
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 19:53:09 #16
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_132590468
Groene vingers alhier, kun je nu nog siergras in de tuin zetten, zo vlak voor de winter?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_132591333
Indien winterhard ? :D
http://www.directplant.nl/planten/siergrassen/c488

Leuk hoor...de biren hebben drie vakken met hooggroeiend gras.
Met sneeuw en rijp een prachtig gezicht.
pi_132592610
Die biren toch :o
pi_132593854
Buuu-uuu-uuren :D

Oh, dat hadden jullie wel begrepen :z
  zondag 27 oktober 2013 @ 13:27:55 #20
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_132614500
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 20:13 schreef AnneX het volgende:
Indien winterhard ? :D
http://www.directplant.nl/planten/siergrassen/c488

Leuk hoor...de biren hebben drie vakken met hooggroeiend gras.
Met sneeuw en rijp een prachtig gezicht.
Winterhard inderdaad.

Ik ga maar even bij Tuinland kijken dan. Het is voor de veurtuin. Daar staan al halmen en ik wil er iets bij.

Thanks.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_132623406
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 23:33 schreef tennisster198 het volgende:
Hallo :W ,

Sinds deze week hebben we een nieuwe tuin. Oude tuin is helemaal leeg gehaald, alles is opnieuw bestraat en we hebben twee (smalle) borders aan laten leggen. We hebben het idee om in deze borders alvast wat (stekjes van) (liefst vaste) planten te zetten/planten.
Onze plantenkennis is echter zeer beperkt. Wat zouden jullie aanraden? Wat voor een planten zijn mooi, woekeren niet en zijn gemakkelijk in het onderhouden? Welke stekjes/planten overleven dit? Alvast bedankt voor het meedenken!
Makkelijke planten (winterhard, blijvers, gaan in de herfst dood en komen in het voorjaar terug, geen woekeraars, blijven dus op hun plek):
Rode zonnehoed
Agastache (Dropplant)
Hortensia
Verbena Bonariensis
Kaasjeskruid
Viooltjes (bloeien zelfs de winter door)
Herfstasters (bloeien nu)
Flox
Gaura

Om te zaaien, altijd succes:
Cosmea
Papavers
Oost-Indische Kers

Tweejarige planten (eerste jaar een bladerkrans, tweede jaar bloei)
Stokroos
Vingerhoedskruid
Campanula (grasklokje)

Groenblijvers:
Skimmia ("besjes" rond kerst - dit zijn eigenlijk de bloemknopjes)
Buxus
Laurierkers (bloeit met witte pluimpjes in voorjaar)

Zomergoed (elk jaar opnieuw kopen, eenjarig)
Petunia's/surfinia's
Verbena
Lobelia's
Spaanse margriet
Heliotroop

Allemaal in "jouw" kleuren paars, roze en wit. (Behalve de Oost-Indische kers, die bloeien geel/oranje/rood)

En nu is natuurlijk dé tijd om bloembollen te planten!
Tip: plant ook eens wat krokusbollen en sneeuwklokjes in het gazon, tegen de tijd dat je in het voorjaar voor het eerst weer gaat grasmaaien zijn ze allang uitgebloeid en maai je meteen het oude loof weg.
pi_132626715
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 17:23 schreef Gwywen het volgende:

Tip: plant ook eens wat krokusbollen en sneeuwklokjes in het gazon, tegen de tijd dat je in het voorjaar voor het eerst weer gaat grasmaaien zijn ze allang uitgebloeid en maai je meteen het oude loof weg.
Oh ja, leuk idee!
pi_132626963
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 18:57 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Oh ja, leuk idee!
Ik zag het bij een tuin hier in de buurt, die mensen hebben van het achterste stuk van hun tuin een boomgaard met gras gemaakt, en in de lente is dat één groot veld met sneeuwklokjes, narcissen en krokussen, echt fantastisch om te zien O+ .
Ik heb daarom speciaal verwilderingsbolletjes gekocht, dan worden het er elk jaar meer.
pi_132747533
Toén - 2003- in het nieuwe gazon, leek het een fantastisch idee.
Niets bleek minder waar, ondanks de argumenten van afgesotrven loof meemaaien etc.

Laat de Gemeente het maar doen in de plantsoenen.

Mijn gazon blijft gras w/
  donderdag 31 oktober 2013 @ 00:22:00 #25
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_132747604
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 00:18 schreef AnneX het volgende:
Niets bleek minder waar, ondanks de argumenten van afgesotrven loof meemaaien etc.

Als je een riant gazon hebt, is het wel te doen en ook een fantastisch gezicht.

Maar ónze groene postzegeltjes raken er compleet van uit het precaire lood, vrees ik. :P
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_132747697
P'cies ! w/

Leven - balans - evenwicht ... ~:)

Hoe is het met de gemeenschappelijke voortuin? Pics?
pi_132755945
Weten jullie hoe ik m'n fuchsia de winter door kan krijgen?
Hij is zo mooi en groot geworden deze zomer, maar moet je die ergens vorstvrij neerzetten in de winter?
pi_132761381
Het lijkt mij wel :Y

Er zijn mensen die hun potplanten laten overwinteren bij een tuincentrum. w/
  dinsdag 5 november 2013 @ 09:17:15 #29
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_132916422
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 12:40 schreef Gwywen het volgende:
Weten jullie hoe ik m'n fuchsia de winter door kan krijgen?
Hij is zo mooi en groot geworden deze zomer, maar moet je die ergens vorstvrij neerzetten in de winter?
Zo lang het niet vriest kun je hem gewoon buiten laten ,dan haal je hem bij vorst naar binnen stopt het vriezen zet hem weer buiten . je kunt hem nu ook binnen zetten gewoon in de vensterbank bijvoorkeur op een koele plek slaapkamer, hal

Als je een tuin hebt met wat ruimte , dan zou je hem ook kunnen toedekken dwz in een flinke stapel blad leggen ongeveer 50 cm hoog en dan afdekken met een doek , anti-wortel doek oid zodat het blad niet weg waait .
Volgend jaar maart er weer uit halen en hem vertroetel met verse potgrond en voldoende licht en een snoei beurt

Succes

Ps deze laatste tip is alleen geschikt voor fuchsia 's en geraniums
De andere tips zijn voor alle kuipplanten
De meeste kuipplanten vinden het naar binnen zetten bij vorst het fijnst zo heb je de minste kans op bladluizen of spint

[ Bericht 9% gewijzigd door rac op 05-11-2013 09:49:54 ]
  dinsdag 5 november 2013 @ 09:33:47 #30
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_132916652
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 00:18 schreef AnneX het volgende:

Het kan wel er zijn echter wel een paar dingen om rekening mee te houden ,

Mos in het gazon en " teveel " aan gras moet in de gaten worden gehouden en verwijderd worden met een verticuteerhark anders verstikken de bolletjes

Je bolletjes mogen niet in het water staan dus onder de bolletjes moet grind oid . De drainage van je bolletjes gazon is er belangrijk .

Maaien vanaf eind mei midden juni pas dit ivm afsterven van loof dan is je gras vaak zo lang dat alleen een zeis of bosmaaier er aan te pas moet komen

En het belangrijkste niet lopen over je gazon of in ieder geval zo min mogelijk
Als je net vorige maand bollen hebt gepoot zul je zien dat ze nu al groeien , loop je er over heen dan zijn ze echt kapot .
pi_132916751
Kijk nou...rac heeft er verstand van ! _O_
Het klinkt allemaal zéér aannemelijk.

Daarbij ligt het tuintje op rivierklei, wat betreft de bollen.

En Gwywen...een tuin met ruimte om de fuchsia te overwinteren op de methode rac. ! Die heb je toch !?

Welkom in het topic, rac w/
  dinsdag 5 november 2013 @ 09:52:13 #32
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_132916914
Ik kom hier wel vaker , maar reageer niet zo vaak .
:)

Zal vaker tips geven !
pi_132917467
^O^
pi_132917623
Oeh goeie, ik ga een keer proberen mijn subtropische potplanten de winter te laten overleven, kijken of dat lukt ^O^ Moet alleen even schalen halen waar ik de potten op kan zetten binnen :)
Heb zo'n witte lelie achtig ding, die erg mooi is en nóg bloeit. Zou leuk zijn om die te behouden :)
pi_132919154
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2013 09:17 schreef rac het volgende:

[..]

Zo lang het niet vriest kun je hem gewoon buiten laten ,dan haal je hem bij vorst naar binnen stopt het vriezen zet hem weer buiten . je kunt hem nu ook binnen zetten gewoon in de vensterbank bijvoorkeur op een koele plek slaapkamer, hal

Als je een tuin hebt met wat ruimte , dan zou je hem ook kunnen toedekken dwz in een flinke stapel blad leggen ongeveer 50 cm hoog en dan afdekken met een doek , anti-wortel doek oid zodat het blad niet weg waait .
Volgend jaar maart er weer uit halen en hem vertroetel met verse potgrond en voldoende licht en een snoei beurt

Succes

Ps deze laatste tip is alleen geschikt voor fuchsia 's en geraniums
De andere tips zijn voor alle kuipplanten
De meeste kuipplanten vinden het naar binnen zetten bij vorst het fijnst zo heb je de minste kans op bladluizen of spint
Bedankt! Ik denk dat ik hem dan voor het raam in de bijkeuken zet, de kelder lijkt me te donker en de garage te koud. Ik heb ook nog een brugmansia maar die gaat wel naar de kelder.
Geraniums (eigenlijk pelargoniums!) laten overwinteren heb ik nog nooit geprobeerd, maar ik ga dit zeker proberen want die ik dit jaar had waren zo prachtig bordeauxrood.

quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2013 09:40 schreef AnneX het volgende:
En Gwywen...een tuin met ruimte om de fuchsia te overwinteren op de methode rac. ! Die heb je toch !?
Jawel, maar (nog) niet genoeg loofbomen om aan 50 cm blad te komen :P

Ik heb inmiddels wel een lijsterbes, twee beukjes en een haagbeuk geplant voor de gemengde haag. Eenstijlige meidoorn moet ik nog steeds ergens vinden, kwekers verkopen meestal de tweestijlige en dan ook nog de Paul's Scarlet.
Voor in de voortuin ben ik ook nog steeds op zoek naar twee niet al te groot wordende bomen (6-8 meter) met mooi blad en evt. bloesem of vruchten. (Eentje die dus minimaal 3 van de 4 seizoenen mooi is).
pi_132919895
Je kunt ook stro gebruiken ter isolatie. :)
  dinsdag 5 november 2013 @ 12:07:06 #37
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_132920198
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 11:57 schreef Sunnythesun het volgende:
Kan alleen als het niet nat wordt , dit ivm rotting en broeien is dus geen aanrader

Je mag planten in zo'n bladstapel ook stapelen hoor en plat leggen en wat aarde op het doek scheelt wegwaaien
pi_132920235
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 11:57 schreef Sunnythesun het volgende:
Ik wilde conifeertakken (al die coniferen moeten immers nog weg) iig wel gebruiken om mijn rozen te beschermen.
Ben momenteel een lijstje aan het maken van rozen die ik eerdaags nog wil bijkopen, de kweker meldde dat ze momenteel rozen met kale wortel verkopen en ik heb nog een zijtuin van bijna 100 m2 in te richten. :P

Ik moet ook twee rozen omwisselen, heb per ongeluk de meest geurende (Heritage) midden in de border gezet en de niet zo geurende (Redouté) naast het pad, dat moet anders.
Ik neem tenminste aan dat het daar nu de juiste tijd voor is, aangezien de kweker nu kalewortelrozen verkoopt.
pi_132920305
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2013 12:07 schreef rac het volgende:

[..]

Kan alleen als het niet nat wordt , dit ivm rotting en broeien is dus geen aanrader
Ja dat is waar, wel goed afdekken met plastic :Y Om een kuip te isoleren dus prima, plant in volle grond iets minder handig.
  dinsdag 5 november 2013 @ 12:16:41 #40
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_132920439
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 11:32 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Bedankt! Ik denk dat ik hem dan voor het raam in de bijkeuken zet, de kelder lijkt me te donker en de garage te koud. Ik heb ook nog een brugmansia maar die gaat wel naar de kelder.
Geraniums (eigenlijk pelargoniums!) laten overwinteren heb ik nog nooit geprobeerd, maar ik ga dit zeker proberen want die ik dit jaar had waren zo prachtig bordeauxrood.

[..]

Jawel, maar (nog) niet genoeg loofbomen om aan 50 cm blad te komen :P

Ik heb inmiddels wel een lijsterbes, twee beukjes en een haagbeuk geplant voor de gemengde haag. Eenstijlige meidoorn moet ik nog steeds ergens vinden, kwekers verkopen meestal de tweestijlige en dan ook nog de Paul's Scarlet.
Voor in de voortuin ben ik ook nog steeds op zoek naar twee niet al te groot wordende bomen (6-8 meter) met mooi blad en evt. bloesem of vruchten. (Eentje die dus minimaal 3 van de 4 seizoenen mooi is).

Weet je waar de Eenstijlige meidoorn staat neem dan nu een paar stekken , verhoute stukken van afgelopen seizoen zonder bessen steek ze in de grond en laat ze een jaar met rust grote kans dat ze groeien .

Voor boom advies moet je naar je eigen smaak doen welke bomen vind je mooi ? En welke bomen doen het goed in je eigen buurt ? Kijk naar bomen die zich al wat ontwikkeld hebben , ik houd bijvoorbeeld erg van magnolia maar ze worden breed met dik bladerdek wat veel schaduw geeft en veel ruimte claimt ,

misschien vind je prunus mooi bloesem is fantastisch maar daarna erg saai en dan moet je kiezen een zuil vorm of juist niet koop deze pas als ze in bloei staan of ga echt dan kijken naar de soort die je echt wil en noteer dat .
pi_132920906
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2013 12:16 schreef rac het volgende:

[..]

Weet je waar de Eenstijlige meidoorn staat neem dan nu een paar stekken , verhoute stukken van afgelopen seizoen zonder bessen steek ze in de grond en laat ze een jaar met rust grote kans dat ze groeien .

Voor boom advies moet je naar je eigen smaak doen welke bomen vind je mooi ? En welke bomen doen het goed in je eigen buurt ? Kijk naar bomen die zich al wat ontwikkeld hebben , ik houd bijvoorbeeld erg van magnolia maar ze worden breed met dik bladerdek wat veel schaduw geeft en veel ruimte claimt ,

misschien vind je prunus mooi bloesem is fantastisch maar daarna erg saai en dan moet je kiezen een zuil vorm of juist niet koop deze pas als ze in bloei staan of ga echt dan kijken naar de soort die je echt wil en noteer dat .
Wat een idee om meidoorn te stekken, er staan er hier zat in de buurt. Binnenkort maar eens stiekem mijn snoeischaar meenemen als ik een avondwandeling ga maken :P
Kan dat meteen in de volle grond of kan ik beter in een potje stekken?

Qua bomen... ik blijf het moeilijk vinden. Het liefst wil ik iets dat drie seizoenen mooi is, en ik wil ook iets met ruisend blad. Een magnolia heb ik al in de zijtuin, dus nog twee in de voortuin vind ik iets te veel van het goede :P
Ik heb momenteel de Malus Red Sentinel en de Noorse Esdoorn hoog op m'n lijstje staan. Die eerste heeft alleen niet zulk fantastisch blad, en die tweede moet je blijven snoeien anders wordt hij te hoog.
Nog even doorzoeken maar, er bestaat vast wel iets leuks.
Het moet niet te exotisch worden alleen, dat past niet in de rest van de plannen voor de voortuin.
  dinsdag 5 november 2013 @ 14:13:34 #42
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_132924232
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 12:08 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik wilde conifeertakken (al die coniferen moeten immers nog weg) iig wel gebruiken om mijn rozen te beschermen.
Ben momenteel een lijstje aan het maken van rozen die ik eerdaags nog wil bijkopen, de kweker meldde dat ze momenteel rozen met kale wortel verkopen en ik heb nog een zijtuin van bijna 100 m2 in te richten. :P

Ik moet ook twee rozen omwisselen, heb per ongeluk de meest geurende (Heritage) midden in de border gezet en de niet zo geurende (Redouté) naast het pad, dat moet anders.
Ik neem tenminste aan dat het daar nu de juiste tijd voor is, aangezien de kweker nu kalewortelrozen verkoopt.
Ook rozen kun je makkelijk stekken . Voor je zelf , om te ruilen of cadeau te geven , nu licht verhoute jonge scheuten in de grond pot of volle grond maakt niet uit

Mag ik vragen waarom je de rozen met conifeer wil beschermen ?

Rozen hoeven namelijk alleen op te ent plekken bij extreme vorst te worden beschermd .
Heb je stam rozen of struik/klimrozen?

Wat voor een heg wil je eigenlijk ?
Ik vind bessen altijd mooi in een haag , bijvoorbeeld Gelderse roos , viburnum opulus ( vruchtbare zusje van sneeuwbal) maar ook die prachtige sleedoorn ( heeft nu hele mooie blauwe dikke bessen die na de vorst eetbaar zijn )
Ook deze kun je stekken ;)
pi_132924406
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2013 14:13 schreef rac het volgende:

[..]

Ook rozen kun je makkelijk stekken . Voor je zelf , om te ruilen of cadeau te geven , nu licht verhoute jonge scheuten in de grond pot of volle grond maakt niet uit

Mag ik vragen waarom je de rozen met conifeer wil beschermen ?

Rozen hoeven namelijk alleen op te ent plekken bij extreme vorst te worden beschermd .
Heb je stam rozen of struik/klimrozen?
Ik heb in een strenge winter eens een paar rozen verloren door de vorst, vandaar dat ik ze wil beschermen. Maar alleen op de entplek is dus genoeg.
Het zijn struikrozen en klimrozen.
Dat je rozen kunt stekken heb ik toevallig afgelopen week tot mijn stomme verbazing ontdekt. Ik wist dit echt niet en ga het beslist proberen. :)
quote:
Wat voor een heg wil je eigenlijk ?
Ik vind bessen altijd mooi in een haag , bijvoorbeeld Gelderse roos , viburnum opulus ( vruchtbare zusje van sneeuwbal) maar ook die prachtige sleedoorn ( heeft nu hele mooie blauwe dikke bessen die na de vorst eetbaar zijn )
Ook deze kun je stekken ;)
We hebben nu een haag van groenblauwe coniferen :r
Die wil ik vervangen door een gemengde haag. Met beuk, meidoorn, hazelaar, esdoorn en wat jij verder allemaal noemt. Nu is de haag nog zeg maar "apart", als een schutting achter de beplanting, maar ik wil met de gemengde haag eigenlijk het effect bereiken dat de beplanting van de border vrijwel naadloos overloopt in de haag.
En de vogeltjes zullen het hopelijk ook meer waarderen dan zo'n bloedeloze conifeerhaag. :)
  dinsdag 5 november 2013 @ 14:32:53 #44
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_132924759
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 14:19 schreef Gwywen het volgende:

[..]

[..]

We hebben nu een haag van groenblauwe coniferen :r
Die wil ik vervangen door een gemengde haag. Met beuk, meidoorn, hazelaar, esdoorn en wat jij verder allemaal noemt. Nu is de haag nog zeg maar "apart", als een schutting achter de beplanting, maar ik wil met de gemengde haag eigenlijk het effect bereiken dat de beplanting van de border vrijwel naadloos overloopt in de haag.
En de vogeltjes zullen het hopelijk ook meer waarderen dan zo'n bloedeloze conifeerhaag. :)
Gemengde haag is leuk , let wel op het blad , veel verschillend blad kan een heel onrustige indruk achter laten voor al omdat je het als achtergrond wil gebruiken.
Zorg dat fijn blad met grof blad wordt afgewisseld en houd daarbij je beplantings plan in gedachten .

Hebben hier jaren lang coniferen gestaan ? Gebruik dan heel veel compost en bij voorkeur mest , oude stalmest , en houd dit bij ieder jaar compost mest of goede mulch deze grond zal behoorlijk uitgeput zijn .

Vogels zijn gek op alle planten , zelfs op conifeer , als er maar wat beschermende planten zijn

Om wat extra kleur en geur in je haag geven denk eens aan kamperfoelie en clematis of een klimroos die vruchten geeft !
pi_132925945
Wat rac zegt...al die soorten en bloemen in een haag...lijkt mij onrustig.

Als stekken ( én de tijd) geen issue is, zou ik gaan voor een rode of simpele bladhoudende beukenhaag en vol met musjes.
In alle seizoenen mooie kleuren w/ zie ik als ik naar buiten kijk.

haha rac is een meisje :D ...had ik niet gedacht. My bad. o|O
  dinsdag 5 november 2013 @ 15:27:43 #46
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_132926620
Waarom dacht jij dat ik geen meisje was ?

Weer te korte antwoorden ?
Dat hoor ik vaker , ben niet zo bloemrijk in woordkeuze .
pi_132926906
Ja, je doet het prima _O_ kort en duidelijk, ben daar wel van

Gewoon kortzichtigheid van mijn kant 8)7 omdat je deskundig overkomt !
...dus zal je een jongen zijn... o|O
Dom hé ! van mij w/
  dinsdag 5 november 2013 @ 15:45:21 #48
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_132927309
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2013 15:35 schreef AnneX het volgende:
Ja, je doet het prima _O_ kort en duidelijk, ben daar wel van

Gewoon kortzichtigheid van mijn kant 8)7 omdat je deskundig overkomt !
...dus zal je een jongen zijn... o|O
Dom hé ! van mij w/
Ja niet zo mooi voor de vrouwelijke medemens wel een compliment voor mij !
pi_132935770
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2013 14:32 schreef rac het volgende:

[..]

Gemengde haag is leuk , let wel op het blad , veel verschillend blad kan een heel onrustige indruk achter laten voor al omdat je het als achtergrond wil gebruiken.
Zorg dat fijn blad met grof blad wordt afgewisseld en houd daarbij je beplantings plan in gedachten .
(...)
Om wat extra kleur en geur in je haag geven denk eens aan kamperfoelie en clematis of een klimroos die vruchten geeft !
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2013 15:08 schreef AnneX het volgende:
Wat rac zegt...al die soorten en bloemen in een haag...lijkt mij onrustig.

Als stekken ( én de tijd) geen issue is, zou ik gaan voor een rode of simpele bladhoudende beukenhaag en vol met musjes.

Ik wil juist niet het idee van een "schutting" (of "achtergrond") hebben, van iets dat "apart" staat van de border ervoor.
Het moet juist één geheel worden, daarom wil ik een gemengde haag als verlengstuk van de planten die in de border staan en naar achter toe steeds hoger worden. Het moet ook niet helemaal duidelijk zijn waar nou de "border" eindigt en de "haag" begint.
Lonicera, wingerd of een mooie clematis ertussendoor laten groeien had ik zelf inderdaad ook al bedacht.
Misschien niet ieders idee van hoe je een tuin zou moeten inrichten maar ik ben nou eenmaal soms een beetje onconventioneel. :P
En zeg nou zelf, zoiets als dit is toch helemaal niet storend als achtergrond van een border?
pi_132944282
Je hebt gelijk ! _O_ Gwywen.

Het is lastig voor te stellen ( voor mij in ieder geval) hoe het in een grote tuin past - gewend als ik ben
aan een groene postzegel 8-)
Mijn fantasie hield op bij heggen / hagen, die afscheidingen vormen.
Denk liguster, beukenhagen en hedera. :D

Met je foto erbij wordt het duidelijker. w/
pi_132944585
Trouwens wat deden de cosmea's het goe-oed! w/
  woensdag 6 november 2013 @ 09:28:09 #52
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_132952222
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 19:46 schreef Gwywen het volgende:

[..]

[..]

Ik wil juist niet het idee van een "schutting" (of "achtergrond") hebben, van iets dat "apart" staat van de border ervoor.
Het moet juist één geheel worden, daarom wil ik een gemengde haag als verlengstuk van de planten die in de border staan en naar achter toe steeds hoger worden. Het moet ook niet helemaal duidelijk zijn waar nou de "border" eindigt en de "haag" begint.
Lonicera, wingerd of een mooie clematis ertussendoor laten groeien had ik zelf inderdaad ook al bedacht.
Misschien niet ieders idee van hoe je een tuin zou moeten inrichten maar ik ben nou eenmaal soms een beetje onconventioneel. :P
En zeg nou zelf, zoiets als dit is toch helemaal niet storend als achtergrond van een border?[ afbeelding ]
Nu word het duidelijk , dit geeft meer een idee van houtwal dan een strakke haag ,
Een vlierbes kan het hier ook goed in doen of ribes zoals op de foto .

Wat zit er achter ? Staan hier huizen ?
De meeste planten die hier voor geschikt zijn zijn blad verliezend . Wat minder privacy betekend.

In het geval dat er een (mooi) uitzicht is dan zou ik ook wat lagere planten kiezen zodat je een diepte of meer spanning in je tuin krijgt .

Ik rijd zelf vaak in Duitsland daar zijn deze groene barrières naast de weg echt heel mooi . Mooie grote afwisseling van planten , in alle jaargetijden .

Ook fijn voor bijen en vogels . Door de grote variëteit .

Enige nadeel ze hebben toch zeker wel zo'n 1.50 tot 2,5 meter diepte maar het snoeien is maximaal 1 x per 2 jaar , maar dat is dan best radicaal , als je het zelf doet zou ik het gewoon bijhouden dus wegknippen wat ergens te veel is .
pi_132955814
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2013 09:28 schreef rac het volgende:

[..]

Nu word het duidelijk , dit geeft meer een idee van houtwal dan een strakke haag ,
Een vlierbes kan het hier ook goed in doen of ribes zoals op de foto .

Wat zit er achter ? Staan hier huizen ?
De meeste planten die hier voor geschikt zijn zijn blad verliezend . Wat minder privacy betekend.

In het geval dat er een (mooi) uitzicht is dan zou ik ook wat lagere planten kiezen zodat je een diepte of meer spanning in je tuin krijgt .

Ik rijd zelf vaak in Duitsland daar zijn deze groene barrières naast de weg echt heel mooi . Mooie grote afwisseling van planten , in alle jaargetijden .

Ook fijn voor bijen en vogels . Door de grote variëteit .

Enige nadeel ze hebben toch zeker wel zo'n 1.50 tot 2,5 meter diepte maar het snoeien is maximaal 1 x per 2 jaar , maar dat is dan best radicaal , als je het zelf doet zou ik het gewoon bijhouden dus wegknippen wat ergens te veel is .
Het moet inderdaad een beetje het idee van een houtwal worden. Vanwege het zicht heb ik besloten niet de hele conifeerhaag in één keer weg te halen. Wij wonen weliswaar behoorlijk vrij (op een hoek, met een veldje ernaast) maar er loopt wel een weggetje naast dat veldje en er wordt soms ook op geparkeerd. Ik heb nu de conifeerhaag aan de binnenkant van de tuin helemaal kaal geknipt - wat even geen gezicht is, aangezien ik nu tegen kale stammen aankijk. De buitenkant is nog intact dus qua inkijk maakt het geen verschil.
Tussen/voor de halfkale coniferen heb ik diverse jonge boompjes/struikjes geplant. Een heleboel zijn gewoon aan komen waaien trouwens, die heb ik eerst in een grote pot wat opgekweekt :)
Zodra het aan de tuinkant dicht genoeg is gegroeid, haal ik de rest van de coniferen vanaf de achterkant/buitenkant tuin weg, de stronken laat ik dan gewoon staan, dat scheelt weer een bult werk.
Iets meer inkijk als de conifeerhaag over een paar jaar weg kan en de kleine boompjes en struikjes voldoende dicht zijn vergroeid, vind ik overigens niet erg. Kan ik ook eens zien wat er op straat gebeurt ;)

Overigens zijn deze nogal ingewikkelde plannen vooral geboren uit geldgebrek, ik kan het me simpelweg niet veroorloven 25 meter conifeerhaag weg te halen en opnieuw te beplanten met weet ik hoeveel gekochte boompjes/struikjes. Dus moet het maar zo, het kost wat meer tijd maar het resultaat zal vast naar tevredenheid zijn. :)
pi_132957406
Hoi! Ik wil ook een beetje mee gaan lezen hier. :) Weet niet of ik ook heel veel ga reageren maar wil het wel gaan proberen.

Ik heb sinds deze zomer een huurhuis met achtertuin, en we willen rond februari/maart gaan beginnen met het aanleggen van de achtertuin. Het is nu een grote bak met stenen en ik heb al een beetje bedacht wat ik wil:

Dit is hoe het was toen we het kregen:

Dit is wat we met de achtertuin willen doen ongeveer:

En dit is de voortuin nu:

Ik heb nog nooit een tuin gehad, en heb ook niet zoveel ervaring met tuinen. Dus ik weet niet zo goed wat belangrijke dingen zijn om op te letten. Ik wil geen hele nette tuinen, Veel grassen en bloemen lijkt me mooi, maar natuurlijk ook wat vaste planten dat het in de winter geen put is.

De voortuin hebben we al 'aangepakt', we hebben een klein appelboompje in het midden geplant, wat hortensia's geplant en nog een ander struikachtig iets (het is een soort vetplant met een witte waas) geplant. Wat heide en nog wat kleine plantjes, maar ik weet niet hoe ze heten. :@ Verder stond er al een hosta, die zwaar aangevreten is door slakken. Dus dat moet ik volgend jaar even in de gaten houden. Ook heb ik veel viooltjes gepland en 100 bollen in de grond gestopt. Het is nog een beetje leeg, maar wel netjes. :+
pi_132957417
Oh de plaatjes zijn een beetje groot.
pi_132958588
Cosmea is fantastisch!
Altijd na een paar weken nog eens bijzaaien en evt. nog een derde keer. Dan wordt er gebloeid tot het vriest.
  woensdag 6 november 2013 @ 13:23:14 #57
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_132958980
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 11:49 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Het moet inderdaad een beetje het idee van een houtwal worden. Vanwege het zicht heb ik besloten niet de hele conifeerhaag in één keer weg te halen. Wij wonen weliswaar behoorlijk vrij (op een hoek, met een veldje ernaast) maar er loopt wel een weggetje naast dat veldje en er wordt soms ook op geparkeerd. Ik heb nu de conifeerhaag aan de binnenkant van de tuin helemaal kaal geknipt - wat even geen gezicht is, aangezien ik nu tegen kale stammen aankijk. De buitenkant is nog intact dus qua inkijk maakt het geen verschil.
Tussen/voor de halfkale coniferen heb ik diverse jonge boompjes/struikjes geplant. Een heleboel zijn gewoon aan komen waaien trouwens, die heb ik eerst in een grote pot wat opgekweekt :)
Zodra het aan de tuinkant dicht genoeg is gegroeid, haal ik de rest van de coniferen vanaf de achterkant/buitenkant tuin weg, de stronken laat ik dan gewoon staan, dat scheelt weer een bult werk.
Iets meer inkijk als de conifeerhaag over een paar jaar weg kan en de kleine boompjes en struikjes voldoende dicht zijn vergroeid, vind ik overigens niet erg. Kan ik ook eens zien wat er op straat gebeurt ;)

Overigens zijn deze nogal ingewikkelde plannen vooral geboren uit geldgebrek, ik kan het me simpelweg niet veroorloven 25 meter conifeerhaag weg te halen en opnieuw te beplanten met weet ik hoeveel gekochte boompjes/struikjes. Dus moet het maar zo, het kost wat meer tijd maar het resultaat zal vast naar tevredenheid zijn. :)
Ik denk dat dit toch een 10 jaren plan is of langer , je nieuwe planten gaan het super zwaar krijgen , als ze het kunnen redden op uitgeputte grond incl coniferen wortels en licht wat de overgebleven coniferen wegsnoepen .

Maar je gunt je zelf wel veel tijd om voldoende planten zelf te kweken en dat vind ik fantastisch :)

Nog wat tips geef de planten die je op hun plek zet naast de coniferen een eigen water pot zodat die plek net wat meer vocht krijgt en maak het poot gat groot met veel compost
Plant ze niet recht maar iets schuin zodat ze meer licht krijgen nieuwe scheuten zullen wel recht omhoog gaan en leg jonge scheuten af ( onder aarde leggen met een steen oid )
Dan krijg je meer planten zonder al teveel moeite .

Als je nog meer beuken wilt , ga dan nu op zoek naar beuken nootjes , of kijk of er jonge beukjes staan , probeer te vragen of je ze mag hebben bij de meeste privé tuinen worden ze als onkruid gezien deze jonge beukjes staan meestal zo'n 20 tot 50 meterstand de boom af .
pi_132994256
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 12:36 schreef Fripsel het volgende:
Hoi! Ik wil ook een beetje mee gaan lezen hier. :) Weet niet of ik ook heel veel ga reageren maar wil het wel gaan proberen.

Ik heb nog nooit een tuin gehad, en heb ook niet zoveel ervaring met tuinen. Dus ik weet niet zo goed wat belangrijke dingen zijn om op te letten. Ik wil geen hele nette tuinen, Veel grassen en bloemen lijkt me mooi, maar natuurlijk ook wat vaste planten dat het in de winter geen put is.

De voortuin hebben we al 'aangepakt', we hebben een klein appelboompje in het midden geplant, wat hortensia's geplant en nog een ander struikachtig iets (het is een soort vetplant met een witte waas) geplant. Wat heide en nog wat kleine plantjes, maar ik weet niet hoe ze heten. :@ Verder stond er al een hosta, die zwaar aangevreten is door slakken. Dus dat moet ik volgend jaar even in de gaten houden. Ook heb ik veel viooltjes gepland en 100 bollen in de grond gestopt. Het is nog een beetje leeg, maar wel netjes. :+
Let op dat planten groeien. Het lijkt een open deur maar toch wordt de fout veel gemaakt. Zet planten dus niet te dicht op elkaar. Beter wat gaten in het begin dan dat de planten elkaar staan te verdrukken.

Hosta's trekken slakken aan. Sommige mensen zetten ze juist daarom in de tuin zodat alleen die planten opgegeten worden....

Blader de oude topics een door en kijk wat anderen tot nu toe gedaan hebben. Misschien kom je daardoor op ideeen.

Succes!
  donderdag 7 november 2013 @ 13:12:06 #59
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_133001245
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2013 13:23 schreef rac het volgende:
als ze het kunnen redden op uitgeputte grond incl coniferen wortels en licht wat de overgebleven coniferen wegsnoepen .
Misschien dat wat zakken turf helpt?
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_133001937
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 09:59 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Let op dat planten groeien. Het lijkt een open deur maar toch wordt de fout veel gemaakt. Zet planten dus niet te dicht op elkaar. Beter wat gaten in het begin dan dat de planten elkaar staan te verdrukken.

Hosta's trekken slakken aan. Sommige mensen zetten ze juist daarom in de tuin zodat alleen die planten opgegeten worden....

Blader de oude topics een door en kijk wat anderen tot nu toe gedaan hebben. Misschien kom je daardoor op ideeen.

Succes!
Ja ik weet dat ze slakken aantrekken, maar zoals hij er nu uitzag was wel heel triest :P En dat is inderdaad wel een goede tip, het lijkt heel logisch maar je denkt er niet echt over na wanneer je aan het planten bent. De oude topics zal ik zeker eens doorlezen ja :)
  vrijdag 8 november 2013 @ 16:15:16 #61
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_133047561
quote:
5s.gif Op donderdag 7 november 2013 13:12 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Misschien dat wat zakken turf helpt?
Turf wordt normaliter alleen gebruikt om je grond wat zuurder te laten worden , niet zo zeer bemesting , planten als Rododendron ( azalea's ) camelia skimmia hebben zure grond nodig mocht je een meer kalkrijke grond hebben dan voeg je turf toe om de zuurtegraad te verhogen.

Dus ik ben bang dat turf alleen weinig doet aan uitgeputte grond.
  vrijdag 8 november 2013 @ 16:36:18 #62
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_133048466
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 16:15 schreef rac het volgende:

[..]

Turf wordt normaliter alleen gebruikt om je grond wat zuurder te laten worden , niet zo zeer bemesting , planten als Rododendron ( azalea's ) camelia skimmia hebben zure grond nodig mocht je een meer kalkrijke grond hebben dan voeg je turf toe om de zuurtegraad te verhogen.

Het werkt ook goed voor fruit- en groenteboompjes :)
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_133055225
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 17:27 schreef Adelante het volgende:
Hoe liggen je borders, allebei volop zo'n of één op schaduwkant en één zon?
Tuin op het zuiden, dus allebei volop zon! De ene border zit 'rechts' in de tuin die heeft zon vanaf 's ochtends en overdag.. De andere zit links, krijgt overdag en 's avonds zon. :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 18:52 schreef Bluezz het volgende:
Ik zou je klimop en coniferen sterk afraden. *)

Sterke leuke makkelijke vaste planten :
Longkruid al vroeg in het voorjaar een weelde aan bloemen.
Hypericum is ook sterk en heeft zowel leuke gele bloemetjes als besjes.
Bedankt voor de tips. We hebben toch maar geen klimop geplant, tot nu toe alleen vier clematissen.
Volgend voorjaar weer verder :)

quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 17:23 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Makkelijke planten (winterhard, blijvers, gaan in de herfst dood en komen in het voorjaar terug, geen woekeraars, blijven dus op hun plek):
Rode zonnehoed
Agastache (Dropplant)
Hortensia
Verbena Bonariensis
Kaasjeskruid
Viooltjes (bloeien zelfs de winter door)
Herfstasters (bloeien nu)
Flox
Gaura

Om te zaaien, altijd succes:
Cosmea
Papavers
Oost-Indische Kers

Tweejarige planten (eerste jaar een bladerkrans, tweede jaar bloei)
Stokroos
Vingerhoedskruid
Campanula (grasklokje)

Groenblijvers:
Skimmia ("besjes" rond kerst - dit zijn eigenlijk de bloemknopjes)
Buxus
Laurierkers (bloeit met witte pluimpjes in voorjaar)

Zomergoed (elk jaar opnieuw kopen, eenjarig)
Petunia's/surfinia's
Verbena
Lobelia's
Spaanse margriet
Heliotroop

Allemaal in "jouw" kleuren paars, roze en wit. (Behalve de Oost-Indische kers, die bloeien geel/oranje/rood)

En nu is natuurlijk dé tijd om bloembollen te planten!
Dankjewel! ^O^ Wat een super lijst! _O_ Die gaan we er volgend voorjaar nog eens bij houden, als we inkopen gaan doen voor de tuin. We hebben overigens geen gazon, alleen tegels en twee borders.
pi_133066260
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 19:46 schreef tennisster198 het volgende:
Dankjewel! ^O^ Wat een super lijst! _O_ Die gaan we er volgend voorjaar nog eens bij houden, als we inkopen gaan doen voor de tuin. We hebben overigens geen gazon, alleen tegels en twee borders.
Graag gedaan hoor :)
Enne... wel foto's plaatsen t.z.t. hè ;)

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 16:15 schreef rac het volgende:

[..]

Wat ik zo raar vind, is dat ik officieel op kalkgrond woon, maar dat coniferen, rhodondendrons etc. het supergoed doen hier. Maar blauwe hortensia's, ho maar, alles knalroze. 8)7
En planten die ik zaai worden altijd drie keer zo hoog als op het zakje staat.
Heb bijv. cosmea's van ruim twee meter hoog in de tuin staan.
Dus ik zal wel goeie grond hebben.
Ik weet wel dat de vorige bewoner zestig jaar lang trouw al zijn compost over deze tuin heeft uitgestrooid, dat zal vast wel invloed gehad hebben.

Heb jij nog tips voor composteren, Rac? Ik weet bijv. niet zeker of ik de boel nou zo nu en dan moet husselen of dat je de "lagen" beter intact kunt laten.
  vrijdag 8 november 2013 @ 23:58:37 #65
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_133068038
Tips voor composteren tja ,
Heb je een composthoop of compost ton ?
Ik ben zelf van het husselen , ik zie graag of het lukt die pieren komen etc.
Echter heb ik maar een mini compost hoopje dus is dat best te doen .

Bij een grote tuin en ik neem aan grote compost hoop waar ook wat dikkere takken in gaan raad ik aan laat het 1 jaar liggen en hussel niet ( op te veel gras resten na ) dit moet echt in kleine hoeveelheid worden verstrooid in verband met het verstikken van de goede bacteriën in je goede compost , een 3 Bakken systeem is heel mooi , eerste bak vullen , dan 2e bak daarna 3e bak
Tegen de tijd dat de 3e vol is zal ( bij de juiste grote ongeveer ) de eerste gecomposteerd zijn en wat niet geheel gecomposteerd is gooi je in de verse bak en mag nog wat langer ,
Liever geen bakken ? Maak dan een slang je begint en na het seizoen weet je hoe lang je slang is , pakt het volgende seizoen de compost wat al vercomposteerd is en brengt de rest naar het begin van slang zodat je makkelijk wat kunt pakken en weer kunt aanvullen.

Een paar tips voor alle compost , hoe kleiner je het maakt hoe sneller het gaat , de bacteriën zorgen voor je compost en zorgen voor de warmte , bijna alles wat groeit in de tuin kun je composteren ( paar uitzonderingen bijvoorbeeld met meeldauw besmette planten maaisel van gras als het veel is geen wortels van onkruid die zich via wortels vermeerderen , aardappelloof moet worden verbrand as mag wel op de hoop en let op aardappels die komen weer op )

Heb je een compost ton maak alles super klein en blijf husselen zorg dat je nooit takjes of ranken van meer dan 15 cm lengte of 2 cm dikte als ze verhout zijn. Geloof me het is een ramp je krijgt er niets fatsoenlijk uit en het husselen werkt niet meer , ik weet het uit ervaring .

Geen ruimte voor compost iets ? Stop al je groen afval direct in de grond ! Het vergaat en verbetert je grond . Denk wel na waar je het er onder hebt gestopt , heb wederom ervaring :')

Compost is vooral een grond verbeteraar met wat voedingsstoffen het is geen mest !
pi_133069474
Wanneer er geen ruimte is voor een compostbak is een wormenbak misschien een idee.
  zaterdag 9 november 2013 @ 10:16:27 #67
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_133073390
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 00:36 schreef loecje het volgende:
Wanneer er geen ruimte is voor een compostbak is een wormenbak misschien een idee.
Met een wormenbak heb ik geen ervaring wel aan gedacht om te nemen .
Maar deze moet volgens mij binnen staan en dan vooral keuken afval . En speciale wormen heb je hier voor nodig

Wel heel goed voor je planten
pi_133073679
De bak kan ook buiten in de schaduw, maar tijdens de vorst zal alles dan stil komen te liggen.
De speciale wormen die bedoeld worden zijn compostwormen(ookwel tijgerwormen genoemd om hun gestreepte uiterlijk). Dus niet de wormen die je uit de grond opwipt, maar de wormen uit een composthoop. Eigenlijk niets speciaals aan want deze wormen zitten in elke goed draaiende composthoop.

Een wormenbak is idd kleinschalig. Een ander voordeel van een wormenbak is dat je naast verteerde compost ook sterk geconcentreerde meststof opvangt (percolaat).
pi_133102912
Klopt het dat kippenmest goed is voor het composteringsproces?
Wij hebben nu twee grote bakken van beide ongeveer een kuub, tot een zeker moment zag je (vooral bij de volste) echt wat gebeuren, het zakte steeds verder in en voelde warm aan, maar het leek net of dat proces plotseling stopte (het was toen nog gen herfst). Of ik er nou iets verkeerds opgegooid heb of dat ik had moeten husselen weet ik niet goed.
Ik wacht in ieder geval het voorjaar maar af want in deze tijd van het het jaar gebeurt er volgens mij toch niet veel.
  maandag 11 november 2013 @ 09:25:57 #70
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_133139646
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 10:47 schreef Gwywen het volgende:
Klopt het dat kippenmest goed is voor het composteringsproces?
Wij hebben nu twee grote bakken van beide ongeveer een kuub, tot een zeker moment zag je (vooral bij de volste) echt wat gebeuren, het zakte steeds verder in en voelde warm aan, maar het leek net of dat proces plotseling stopte (het was toen nog gen herfst). Of ik er nou iets verkeerds opgegooid heb of dat ik had moeten husselen weet ik niet goed.
Ik wacht in ieder geval het voorjaar maar af want in deze tijd van het het jaar gebeurt er volgens mij toch niet veel.
Kippenmest kan op je compost , persoonlijk zou ik daar zelf een andere plek voor verzinnen om dat je dan je compost als "mest" moet worden gebruikt , terwijl sommige planten nog geen mest zouden mogen krijgen. ook als je het in het plantgat doet kun je planten beschadigen.

Maar het is wel zo dat een beetje kippen"mest op je composthoop het proces versnelt.

Als je denkt dat hij is uitgewerkt , dan kun je het beste je compost omzetten dan kun je zien of je groenafval is omgezet naar compost , de nog niet geheel vergaan materiaal terug gooien in de andere bak , net als die wormenbak hier boven beschreven hebben je bacteriën en schimmel wel voeding nodig om door te leven cq zich te vermeerderen.

Het proces kan verslechteren op het moment dat je hoop te veel water krijgt , of er een laag is gevormd die slecht verrot ( bijv. gras ) en de boel verstikt in deze gevallen moet je echt ingrijpen , en dus husselen of omzetten.
Het kan best stinken als je boel verstikt is. deze gassen zijn niet echt gezond.
pi_133143128
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 09:25 schreef rac het volgende:

[..]

Kippenmest kan op je compost , persoonlijk zou ik daar zelf een andere plek voor verzinnen om dat je dan je compost als "mest" moet worden gebruikt , terwijl sommige planten nog geen mest zouden mogen krijgen. ook als je het in het plantgat doet kun je planten beschadigen.

Maar het is wel zo dat een beetje kippen"mest op je composthoop het proces versnelt.

Als je denkt dat hij is uitgewerkt , dan kun je het beste je compost omzetten dan kun je zien of je groenafval is omgezet naar compost , de nog niet geheel vergaan materiaal terug gooien in de andere bak , net als die wormenbak hier boven beschreven hebben je bacteriën en schimmel wel voeding nodig om door te leven cq zich te vermeerderen.

Het proces kan verslechteren op het moment dat je hoop te veel water krijgt , of er een laag is gevormd die slecht verrot ( bijv. gras ) en de boel verstikt in deze gevallen moet je echt ingrijpen , en dus husselen of omzetten.
Het kan best stinken als je boel verstikt is. deze gassen zijn niet echt gezond.
Bedankt voor je info. Te nat zou best het probleem kunnen zijn; op internet en in boeken zie ik namelijk geen eenduidig advies over afdekken of niet. Ik heb mijn composthopen daarom maar niet afgedekt.
Bij een tuinenprogramma op de Belg laatst zag ik een bevlogen tuinman die een mooi bergje verse, droge compost toonde die twee, drie maanden eerder nog plantafval was, zo snel zou het dus moeten kunnen gaan!
  maandag 11 november 2013 @ 12:43:53 #72
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_133144313
Heeft iemand hier al enig idee voor volgend seizoen , wat te gaan zaaien in de tuin?

Heb zelf niet zo'n grote tuin maar ben wel toe aan wat frisse ideeën of leuke suggesties.
pi_133144719
Oei, ben er nog niet écht mee bezig...nog twee seizoenen te gaan.

Cosmea vind ik leuk! en de slakken ook -O-
En ( fuchsia) zonnehoed, vónd ik afgrijselijk en nu prachtig *O*
Van het Voorjaar eens de voortuin indelen, die ligt nog altijd onder dat zwarte
folie w/

En jij dan?
  maandag 11 november 2013 @ 13:15:04 #74
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_133144959
Maar nu is het idee seizoen begonnen ,
Denken over wat ik volgend jaar zou willen , zodat ik eindelijk de zaden ga kopen voor dat ze de grond in moeten ipv 2 maanden te laat .

Volgend jaar wil ik in ieder geval weel cosmea , maar wel een waarvan ik weet dat ze niet te lang wordt
en welke kleur ze krijgt.

en zo ben ik ook opzoek naar andere "bijzondere" zelf makkelijk te zaaien en lang mooie planten die je niet in iedere supermarkt / doe-het-zelf zaak tegen komt.

Dus iemand nog succes verhalen? :)
pi_133145456
quote:
5s.gif Op maandag 11 november 2013 12:43 schreef rac het volgende:
Heeft iemand hier al enig idee voor volgend seizoen , wat te gaan zaaien in de tuin?

Heb zelf niet zo'n grote tuin maar ben wel toe aan wat frisse ideeën of leuke suggesties.
Nu is natuurlijk de tijd om bollen te planten, maar dat heb je misschien al gedaan.
Ik wil voor komend seizoen weer verder met de borders, ik wil meer duidelijke "groepjes" van dezelfde planten met daartussen weefplanten (bijv. verbena bonariensis). Afgelopen zomer was naar mijn smaak te veel een allegaartje, maar goed, het was dan ook ons eerste jaar met deze tuin.
Ikzelf streef een cottagetuin na, met zo min mogelijk exoten en zo veel mogelijk de kleuren paars, roze, wit en alles wat daartussen ligt.
De grote uitdaging is om "The June Gap" te vermijden (de periode waarin de lentebloeiers klaar zijn en de zomerbloeiers nog niet begonnen). Überhaupt om een zo lang mogelijk bloeiseizoen te hebben, met planten die elkaar keurig opvolgen zonder elkaar in de weg te zitten.
Ik heb inmiddels drie pagina's blocnote vol met wat er volgende zomer allemaal anders moet. 8)7
O ja, en we gaan de voortuin doen, dat is nu nog een grasveld met een pad naar de voordeur.

Wat voor soort/type tuin vind jij mooi, rac?
Ik kan wel ideetjes geven maar misschien is het je smaak niet. :)

quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 13:15 schreef rac het volgende:
Maar nu is het idee seizoen begonnen ,
Denken over wat ik volgend jaar zou willen , zodat ik eindelijk de zaden ga kopen voor dat ze de grond in moeten ipv 2 maanden te laat .

Volgend jaar wil ik in ieder geval weel cosmea , maar wel een waarvan ik weet dat ze niet te lang wordt
en welke kleur ze krijgt.

en zo ben ik ook opzoek naar andere "bijzondere" zelf makkelijk te zaaien en lang mooie planten die je niet in iedere supermarkt / doe-het-zelf zaak tegen komt.

Dus iemand nog succes verhalen? :)
Cleome (kattensnor) is een van mijn recente "ontdekkingen", gewoon gezaaid. Ik vind hem voor herhaling vatbaar!

Cosmea's (gezaaid) zijn meestal gemengd van kleur is mijn ervaring, van donkerroze tot wit en alles daartussenin.
Langbloeiers: Planten die bij mij zo'n beetje vanaf begin zomer hebben gebloeid (en waarvan sommige nu nog bloeien) zijn: Gaura, verbena bonariensis, salvia, lavendel, calamintha, prikneus, korenbloemen.
Gaura doet het niet op elke grondsoort, bij mijn moeder slaan ze nooit aan, bij mij bloeien ze al zes maanden.
  maandag 11 november 2013 @ 13:44:04 #76
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_133145800
O+ Cleome ( kattesnor )
Heb alleen nog geen zaad ,
Cosmea had ik 2 jaar geleden zaad van gekocht ( weer eens te laat ) bij de lidl in Duitsland maar die werden nogal lang en bloeiden niet uitbundig.
Dit jaar had ik heel veel , nee te veel verbena bonariensis , volgend jaar wil ik daar maar wat minder van . Ook viel mijn mirabillis dit jaar wat tegen en had ik dit jaar ipomea , klok winde , maar door het koude voorjaar kwam deze veel te laat opgang.

Ik heb een een stadstuin , in de baby fase met een paar oude elementen. tevens een flink balkon waar behoorlijk wat potten op kunnen staan.

Voor je june gap zou je zelf eens moeten kijken naar de 2 jarige soorten , vergeet me niet , campanula , muurbloemen etc.
pi_133146289
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 13:44 schreef rac het volgende:
Voor je june gap zou je zelf eens moeten kijken naar de 2 jarige soorten , vergeet me niet , campanula , muurbloemen etc.
Ja, dat is een idee inderdaad. Campanula heb ik in mijn tuin in overvloed staan, daarna begint het vingerhoedskruid en dat is de aanzet tot de grote zomerbloei. En zo vanaf mei zet ik overal potten en manden en hanging baskets met petunia's en andere zomerbloeiers neer.
Vergeetmijniet plant ik altijd twee soorten door elkaar: myosotis en brunnera, aangezien die na elkaar bloeien met een kleine overlap.
Van mijn moeder kreeg ik fijnstraal (Erigeron karvinskianus), dat kruipt bij haar zo schattig tussen alle stenen en spleten, ik hoop dat het het bij mij ook zo goed gaat doen, heel lief bloemetje.
Mijn moeder heeft ook Sagina subulata in plaats van gras, dat wil ik ook! Nooit meer maaien en lekker zacht onder je voeten, en lieve kleine witte bloemetjes op de koop toe O+
  maandag 11 november 2013 @ 14:16:44 #78
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_133146794
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 14:00 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ja, dat is een idee inderdaad. Campanula heb ik in mijn tuin in overvloed staan, daarna begint het vingerhoedskruid en dat is de aanzet tot de grote zomerbloei. En zo vanaf mei zet ik overal potten en manden en hanging baskets met petunia's en andere zomerbloeiers neer.
Campanula's zijn er in alle soorten en maten , twee jarige en vaste planten
quote:
Vergeetmijniet plant ik altijd twee soorten door elkaar: myosotis en brunnera, aangezien die na elkaar bloeien met een kleine overlap.
Myosotis kune je overal neer zetten , persoonlijk zou ik ze niet bij de brunnera zetten veel leuker om ze op ander lege plekken of boven bolletjes te plaatsen weet je zeker dat je daar niet schoffelt

quote:
Van mijn moeder kreeg ik fijnstraal (Erigeron karvinskianus), dat kruipt bij haar zo schattig tussen alle stenen en spleten, ik hoop dat het het bij mij ook zo goed gaat doen, heel lief bloemetje.
Mijn moeder heeft ook Sagina subulata in plaats van gras, dat wil ik ook! Nooit meer maaien en lekker zacht onder je voeten, en lieve kleine witte bloemetjes op de koop toe O+
Kan de Sagina subulata het echt verdragen dat je er over heen kan lopen ? en hoe vaak moet je deze weer verjongen
pi_133146915
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 14:16 schreef rac het volgende:
Kan de Sagina subulata het echt verdragen dat je er over heen kan lopen ? en hoe vaak moet je deze weer verjongen
Ze hebben wel een pad van stapstenen, en ravotten doen ze natuurlijk op hun leeftijd niet meer in de tuin :P
Ik wou bij mijzelf gewoon eens beginnen Sagina te planten op kale plekken in het gras (het badje heeft van de zomer nogal lang op één plek gestaan namelijk)
  maandag 11 november 2013 @ 15:01:58 #80
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_133148122
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 14:21 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ze hebben wel een pad van stapstenen, en ravotten doen ze natuurlijk op hun leeftijd niet meer in de tuin :P
Ik wou bij mijzelf gewoon eens beginnen Sagina te planten op kale plekken in het gras (het badje heeft van de zomer nogal lang op één plek gestaan namelijk)
Heb net even op je linkjes geklikt , Het lijkt wel of je hier net over de grens woont , van die typisch Duitse huizen.
Of woon je inderdaad in Gronau of omgeving ?

Echt cottage garden hoor , af en toe vraag ik me af of dat wel gewaardeerd wordt in Duitsland.
pi_133148601
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 15:01 schreef rac het volgende:

[..]

Heb net even op je linkjes geklikt , Het lijkt wel of je hier net over de grens woont , van die typisch Duitse huizen.
Of woon je inderdaad in Gronau of omgeving ?

Echt cottage garden hoor , af en toe vraag ik me af of dat wel gewaardeerd wordt in Duitsland.
Ja, klopt ik woon in Duitsland, een van de redenen om daarheen te verhuizen was dat de tuinen daar zo lekker groot zijn. Gronau is wel een eindje fietsen hiervandaan :P
Of m'n buren een cottagegarden mooi vinden weet ik eigenlijk niet (ik vind de meeste Duitse tuinen niet mooi namelijk :P )
Ik ga echt m'n tuin niet vol zetten met dahlia's en Afrikaanjes omdat dat hier nou eenmaal mode is. Ik denk eigenlijk wel dat ze het waarderen als je veel aandacht besteedt aan je tuin, geregeld snoeit en wiedt en de boel er netjes bij ligt.
Het grappige is dat voor hen zo'n grote tuin veel minder een issue is, de kavels zijn nou eenmaal zo groot hier, dat zet niet automatisch aan tot fanatiek tuinieren. Heel veel tuinen bestaan voornamelijk uit gras met een dun strookje border. ;)
pi_133482595
Stil in dit topic... weinig te doen nu in de tuin zeker :P
Ik vroeg me af of jullie (behalve dit fijne topic natuurlijk) nog tuinfora kennen die een beetje actief zijn.
Ik heb een account bij het forum van Groei&Bloei maar als daar 1 x per week gereageerd wordt mag je al in je handen knijpen.
Ik heb nog wel een Belgisch tuinforum gevonden maar daar kan ik niet registreren omdat ze geen hotmail en gmail accepteren.
Iemand nog suggesties?
  donderdag 21 november 2013 @ 14:23:53 #83
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_133483042
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 14:09 schreef Gwywen het volgende:
Stil in dit topic... weinig te doen nu in de tuin zeker :P
Ik vroeg me af of jullie (behalve dit fijne topic natuurlijk) nog tuinfora kennen die een beetje actief zijn.
Ik heb een account bij het forum van Groei&Bloei maar als daar 1 x per week gereageerd wordt mag je al in je handen knijpen.
Ik heb nog wel een Belgisch tuinforum gevonden maar daar kan ik niet registreren omdat ze geen hotmail en gmail accepteren.
Iemand nog suggesties?
Ik heb nog wel een fotootje van mijn tuintje van een paar weken geleden.

Ook mijn Helleborus foetidus staat nu zwaar mooi te zijn in de knop.

Planten op het balkon thuis moet ik terugsnoeien en binnen zetten in de berging (Fuchsia's en een Bougainvillea) want er is vorst op komst.
pi_133487370
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 14:23 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ik heb nog wel een fotootje van mijn tuintje van een paar weken geleden.

[ afbeelding ]

Ook mijn Helleborus foetidus staat nu zwaar mooi te zijn in de knop.

Planten op het balkon thuis moet ik terugsnoeien en binnen zetten in de berging (Fuchsia's en een Bougainvillea) want er is vorst op komst.
Mooi, je Japanse esdoorn!
Wat is dat met rond geel blad erachter?

Ik heb vanmiddag weer veertig bollen geplant, allemaal paarse tulpen (en wit met paars gemarmerd).
Nu heb ik nog maar iets van 200 bollen liggen, dus 't schiet op :P

Ondertussen ben ik er nog steeds niet uit welke boom ik in de voortuin wil, maar de Zweedse Lijsterbes (Sorbus intermedia) maakt wel een kans, die heeft bloei, bessen én herfstkleur, een ronde, niet te dichte kroon, mooi blad en wordt max. een meter of zes hoog.
pi_133490218
Dit jaar hebben we mooie herfstkleuren, hoewel sommige bomen vervroegd kaalwerden door de storm.

Het is nu 's nachts steeds rond het vriespunt. Daarom heb ik de laatste bloembollen niet meer in de grond gezet.
  donderdag 21 november 2013 @ 18:47:28 #86
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_133490680
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 16:44 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Mooi, je Japanse esdoorn!
Wat is dat met rond geel blad erachter?

Ik heb vanmiddag weer veertig bollen geplant, allemaal paarse tulpen (en wit met paars gemarmerd).
Nu heb ik nog maar iets van 200 bollen liggen, dus 't schiet op :P

Ondertussen ben ik er nog steeds niet uit welke boom ik in de voortuin wil, maar de Zweedse Lijsterbes (Sorbus intermedia) maakt wel een kans, die heeft bloei, bessen én herfstkleur, een ronde, niet te dichte kroon, mooi blad en wordt max. een meter of zes hoog.
De foto is een beetje wazig maar er staan 5 verschillende Japanse esdoorns op de voorgrond.
vlnr Acer palmatum "Linearilobum", Acer palmatum "dissectum (?) Garnet" die oranje, daarnaast Acer shirasiwanum "Aureum", daarvoor Acer palmatum "Atropurpureum" de rode op de voorgrond, en dan rechts Acer palmatum "Shishi Gashira" nog groen op de foto maar die kleurt pas als de vorst erover gaat.

Achtergrond zie je nog Rhus typhina "Dissectum" de fluweelboom met ingesneden blad, heldergeel maar als ze nog wat natter staan ook heel mooi oranjerood.

Ik had in 2010 nog betere foto's van dezelfde hoek.

De heldergele hier op de achtergrond is een Acer cappadocicum "Aureum" wat ik ook een heel mooie boom/struik vind.

Maargoed je zoekt dus nog een kleine niet te dichte boom voor in de voortuin met bessen en of herfstkleur? Fris me eens op want ik ben het een beetje vergeten.
pi_133493392
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 18:47 schreef kaasplankje het volgende:
Maargoed je zoekt dus nog een kleine niet te dichte boom voor in de voortuin met bessen en of herfstkleur? Fris me eens op want ik ben het een beetje vergeten.
Ja, klopt.
Niet te dichte kroon, niet hoger dan een meter of 6-8, groen zomerblad, mooie herfstkleur en liefst met mooie bloesem en vruchten (hoeft niet eetbaar, als alleen de vogeltjes ze lusten is het ook goed).

Zweedse lijsterbes vind ik tot nu toe het leukst, die heeft alles en ook nog een mooie bladvorm, maar ik vraag me af wat dat doet als solitairboom, en dan ook nog eens aan elke kant van het pad ééntje.

Overigens vind ik bijv. een Acer rubrum ook erg mooi. Die kleurt als een amberboom in de herfst.
  donderdag 21 november 2013 @ 20:42:29 #88
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_133495226
Acer rubrum is een boom van 30m bij volwassenheid, er zijn cultivars die kleiner worden dan dat maar toch al snel 15 tot 20m. Niet dat zoiets heel veel uitmaakt want als je nu een kleine boom aanpoot zal ze pas volwassen zijn als je zelf al in een rolstoel zit of dood bent.

Ik weet van esdoorns aardig wat, ik heb een goed naslagwerk van Antoine Le Hardy de Beaulieu genaamd "Guide Illustré des Erables" daar zoek ik alles in op.

Wat ik dan mooi vind:
Acer griseum, 10 m, schitterende bast en herfstkleur.
Acer cappadocicum 30m maar "Aureum" wordt maar 15m je kan ook naar ssp. sinicum kijken die blijft ook kleiner, 12-15m
Acer cappilipes. 12-15m
Ook Acer davidii 8-10m heeft cultivars die erg fraai als kleine boom in je tuin kunnen staan zoals ssp. grosserii
  donderdag 21 november 2013 @ 20:51:32 #89
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_133495713
Verder:
Ostrya virginiana/Amerikaanse hopbeuk 15m geel in de herfst met bloesemm en vrucht

donderdag 21 november 2013 @ 21:00:40 #90
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_133496133
Cornus nuttallii/pacific dogwood/kornoelje mooi "Pink Star"of "Ascona"

donderdag 21 november 2013 @ 21:06:56 #91
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_133496373
Oxydendrum arboreum/zuurboom, 10-20m een Ericacaea dus verwant aan de Rhodo, de Azalea en de heide.

donderdag 21 november 2013 @ 21:13:47 #92
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_133496668
Ook mooi:
Stewartia pseudocamellia/papieresdoorn

[ Bericht 7% gewijzigd door kaasplankje op 21-11-2013 21:24:06 ]
  vrijdag 22 november 2013 @ 15:15:57 #93
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_133515841
Ik was nog even op mijn tuintje net.

Helleborus foetidus mooi in de knop.

De Acer griseum, de suikeresdoorn is heel mooi nu, ook een van de laatste loofbomen in de tuin waar nog blad aan zit, de rest is al kalig.

pi_133521702
Prachtige boom!! O+
pi_133524243
War een ( rood O+ ) feestje in je tuin, Kaas _O_
pi_133532897
Wat een prachtig blad heeft die laatste boom!

De Acer griseum uit jouw lijstje vind ik ook prachtig. Wat een kleur! Is die in de zomer gewoon groen?
Ik ben sowieso wel een fan van esdoorns.
De Acer rubrum die ik noemde was niet voor de voortuin bedoeld, iets dergelijks wil ik in de achtertuin, op de plek waar nu nog een grote conifeerboom staat. Ik wilde daar eerst een amberboom vanwege het mooie herfstblad maar omdat mijn voorkeur niet uitgaat naar exoten en ik liever bomen heb met een inheems karakter, was ik erg blij dat ik de rubrum ontdekte.
Ik heb laatst ook zaden geraapt bij een bijna-paarse esdoorn, misschien was dit wel een rubrum-variant, ik hoop in elk geval dat een aantal zaden uitkomen, zal mooi staan in m'n gemengde haag. :)
  vrijdag 22 november 2013 @ 23:05:49 #97
3185 Adelante
To let it go now
pi_133533462
Kaas, is het de suikeresdoorn of papieresdoorn die je ons toont? acer sacharum is de suikeresdoorn toch? :o
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  zaterdag 23 november 2013 @ 09:00:31 #98
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_133540523
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 23:05 schreef Adelante het volgende:
Kaas, is het de suikeresdoorn of papieresdoorn die je ons toont? acer sacharum is de suikeresdoorn toch? :o
Ja je hebt gelijk. Ik wilde even testen of jullie dat ook wisten. Ahum. :@

Hehe die papieresdoorn is groen in de zomer. Ik kocht ze als struikje van 150cm ongeveer in 2007 denk ik, nu is ze misschien 3.5/4m dus ze slaat goed aan. Ik snoei er niks aan behalve als er een tak over het pad groeit wat ernaast loopt.
pi_133621186
Ik weet niet of dit het juiste topic is voor deze vraag, maar misschien hebben jullie een antwoord.
Wegens het vervangen van een kozijn moet ik helaas mijn volle kamperfoelie flink gaan snoeien. Nu is dit natuurlijk niet bepaald de ideale periode daarvoor.. bestaat er een (redelijke) kans dat een kamperfoelie dat overleeft?
"The problem with common sense is that most people are morons."
pi_133625028
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 14:41 schreef loecje het volgende:
dat is wel heel zomers voor dit herfstweer.

Ik zag vandaag deze leuke paarse besjes
[ afbeelding ]

een paarse besjesstruik, Callicarpa bodinieri
heeft iemand hier ervaring mee?
Volgens mij is jouw vraag nooit beantwoord hè. Ik zag deze struik laatst hier in de buurt staan. Ongeveer 2 meter hoog en 1,5 meter breed. Kale takken met die paarse besjes eraan. Ik vond het eerlijk gezegd niet zo heel mooi, maar in een kale wintertuin kan het natuurlijk de boel wel opfleuren.
  maandag 25 november 2013 @ 21:54:33 #101
3185 Adelante
To let it go now
pi_133625085
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 20:29 schreef Lolaatje het volgende:
Ik weet niet of dit het juiste topic is voor deze vraag, maar misschien hebben jullie een antwoord.
Wegens het vervangen van een kozijn moet ik helaas mijn volle kamperfoelie flink gaan snoeien. Nu is dit natuurlijk niet bepaald de ideale periode daarvoor.. bestaat er een (redelijke) kans dat een kamperfoelie dat overleeft?
Overleven zal ie het wel, maar groei en met name bloei volgend jaar zullen niet optimaal zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')