Moest hij zijn leven lang op een anti-struviet dieet blijven?quote:Op zondag 13 oktober 2013 20:56 schreef Kentekenplaat het volgende:
Ik heb eigenlijk ook wel een vraag:
wij hebben een oude kater (15+) die anderhalf jaar geleden last van struvietstenen heeft gehad. Nu krijgt hij Trovet ASD en op zich bevalt dat prima, alleen financieel is het wat minder.
Zijn er goedkopere, maar wel even goede alternatieven? Het is uiteraard niet de bedoeling dat hij weer last van blaasgruis krijgt.
Ter info: het is een kruising met een pers (inclusief platte neus en gesnurk) en hij is niet heel erg actief.
Ik ken dit voer niet. Maar als ik de info opgoogle, dan zie ik dat het tegen nier én blaasproblemen zou werken. Dat zijn 2 verschillende dingen, die qua voedingsbehoefte elkaar tegenspreken. Ik vraag mij ook af of dit voer niet te veel fosfor en natrium bevat om als "nierdieet" aangemerkt te worden. Ik kan helaas ook geen informatie vinden waarom het tegen blaasstenen zou werken. Kijk, een A-merk concurrent zegt bijvoorbeeld:quote:Op maandag 14 oktober 2013 08:53 schreef Sorella het volgende:
Die van mij kreeg altijd royal canin urinary maar sinds een maand of 4 heb ik nu sanabelle urinary, wel met een beetje angst want hoe reageert doeraq erop, komt zijn blaasgruis wel of niet terug, maar tot nog toe doet hij het er goed op en banjer smult er ook lekker van ook al heeft hij het niet nodig.
Ja, hij moet inderdaad altijd anti-struviet voer. Want niet beweeglijk, oud en er zit iets van een Pers in.quote:Op maandag 14 oktober 2013 08:51 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Moest hij zijn leven lang op een anti-struviet dieet blijven?
De "goedkopere" voeders die beweren tegen struviet te werken, hebben daar helaas geen bewijs voor. Trovet heeft zijn voeders wel getest. De alternatieven zijn Royal canin urinary, Hills c/d (s/d voor het oplossen van struviet), Iams urinary, Specific FCD en nog andere veterinaire diëten. Dat is allemaal voer dat bij dierenarts te koop is.
De minder actieve katten zijn gevoelig voor het vormen van blaasgruis/stenen. Het belangrijkste is dat de kat zo veel mogelijk drinkt. Dus het drinken moet gestimuleerd worden. Zo veel mogelijk waterbakken overal neerzetten (ook boven in het huis,overal waar de kat komt eigenlijk). Ik vind dat een waterfonteintje voor de katten erg goed werkt. Dan drinken de meeste katten duidelijk meer. Verder kan je stukjes kip of koolvis in ijsblokjes invriezen en dat de kat laten oplikken. Het blikvoer bevat 80% water en daardoor eigenlijk beter in dit geval dan droog voer.
Het speciale voer kost wellicht meer als het "normale" voer, maar als een kat last krijgt van blaasgruis en niet meer kan plassen, dan kost het je veel meer. Bovendien is het dan een levensbedreigende situatie voor de kat.
Ik zou er dus voor zorgen dat de kat zoveel mogelijk water binnen krijgt. En even overleggen met je dierenarts of je moet doorgaan met ASD. Wanneer is voor het laatst zijn urine onderzocht?
Je moet verder op de claims letten zoals : lage magnesium en lage pH, dat werkt namelijk de vorming van struviet stenen tegen.quote:Op maandag 14 oktober 2013 10:50 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ja, hij moet inderdaad altijd anti-struviet voer. Want niet beweeglijk, oud en er zit iets van een Pers in.
En het moet ook zeker niet terug komen, want wat was ons beestje ziek.Die kip of koolvis vind ik wel een goed idee, alhoewel ik me afvraag of onze kat het snapt. Hij is best sullig.
In elk geval bedankt, ik ga nog even kijken naar de andere merken die je noemde, alleen weet ik dat Hills bijvoorbeeld al duurder is dan Trovet.
Vergelijkend met ander voer. In principe is het uit te rekenen, maar je moet niet naar de % kijken, maar het uitrekenen naar het aantal mg per 1 MJ energie in het voer. Zo kan je de voerders met elkaar vergelijken.quote:Op maandag 14 oktober 2013 11:21 schreef loecje het volgende:
Dat soort claims kunnen ook pure reclame zijn. Lagere magnesium klinkt goed. Maar lager dan wat? En is dat dan laag genoeg? Daarvoor moet je alsnog in de samenstelling duiken.
quote:Op maandag 14 oktober 2013 11:35 schreef Kentekenplaat het volgende:
Ik zat net eens op internet naar de prijzen te kijken, maar ik ben wel blij dat ik geen kitten heb.
[ afbeelding ]
dan is het nog steeds de vraag, met welk ander voer wordt het vergeleken?quote:Op maandag 14 oktober 2013 11:28 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Vergelijkend met ander voer.
Volgens mij, is een dieet met 20 mg/100 kcal magnesium wordt beschouwd als "low magnesium".quote:Op maandag 14 oktober 2013 12:05 schreef loecje het volgende:
[..]
dan is het nog steeds de vraag, met welk ander voer wordt het vergeleken?
stel: ik zoek het voer met het allerhoogste magnesium. vervolgens zeg ik; mijn voer heeft een laag magnesium en ik zet dat op de verpakking.
door de klanten wordt daaruit een (mogelijk foutieve) conclusie getrokken dat het voer goed is bij blaasgruis want het magnesium is immers laag.
een fabrikant zet zoiets op de verpakking om het product te verkopen, niet om een kat beter te maken (dan werd het product wel tegen kostprijs of zelfs gratis aangeboden).
handig die verhoudingenquote:Op maandag 14 oktober 2013 12:33 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Volgens mij, is een dieet met 20 mg/100 kcal magnesium wordt beschouwd als "low magnesium".
Er is een onderzoek waarbij katten die een voer met 14 mg/100 kcal aten geen struviet hebben ontwikkeld, de katten op een voer met 43 mg/110 kcal mg kregen soms struviet, en de katten die 94 mg/100 kcal Mg in hun voer aten, kregen vaker struviet. 121 mg/100 kcal kregen nog vaker struviet en 147 mg/100 kcal Mg was helemaal erg.
dat hoop ik ook.quote:Ik hoop dat de voedingsfabrikanten en de gezonde katten willen en het geld. Het zijn natuurlijk commerciele bedrijven, maar als het voer helemaal niet werkt, zou ook niemand het kopen...
Gezien! Maar ik hou het toch maar bij Stronghold hierquote:Op zondag 13 oktober 2013 20:38 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Morgen is mijn werk (Beaphar) op de TV in het KlokhuisDus als iemand geïnteresseerd is in hoe de vlooienbanden gemaakt worden en hoe zij werken, kijken! Het Klokhuis is natuurlijk sowieso leuk
De keuze van de ontvloiingsmiddelen is reuzequote:Op maandag 14 oktober 2013 23:17 schreef tonja het volgende:
[..]
Gezien! Maar ik hou het toch maar bij Stronghold hier
Dat is toch al hele verbetering! Had hij de hernia in de nek? Dat kan verklaren dat de voorpoten het nog niet goed doen. Het gaat zich hopelijk helemaal herstellen. Wel in de gaten blijven houden, want hij kan helaas ook een terugval krijgen.quote:Op maandag 14 oktober 2013 23:49 schreef RenRen- het volgende:
Hallo dierenarts,
Ik wou nog even vertellen hoe het nu met ons hondje gaat. Hij kon niet meer plassen, poepen, lopen of kwispelen, had ik verteld, vanwege een hernia.
Nu, een aantal weken later, gaat het zo veel beter met Frodo. Hij is bijna van zijn pijnstilling af (tramadol, mijn moeder heeft het idee dat hij verslaafd is). Hij kan weer lopen enzo maar zijn conditie is erg slecht. Ook is hij wat aangekomen de afgelopen weken, maar dat is logisch als je niet kunt lopen. Maar eigenlijk kan hij alles weer, alleen als hij moe is doen zijn benen vreemd, en kan hij bijvoorbeeld ons huis niet goed meer in na het lopen, dan zie je hem echt met zijn voorpoten het huis in slepen (Als ik het optijd zie til ik hem naar binnen). We zijn zo blij dat het weer beter gaat. Want we waren heel bang dat hij nooit meer zou herstellen.
Hij zal, denken wij, altijd mank blijven, maar dat is beter dan een hondje dat geen normaal leven kan leiden.
Nee juist heel laag in de rug, dat was het gekke! Het gaat vooral om zijn achterpoten. Maar hij loopt weerquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 09:16 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat is toch al hele verbetering! Had hij de hernia in de nek? Dat kan verklaren dat de voorpoten het nog niet goed doen. Het gaat zich hopelijk helemaal herstellen. Wel in de gaten blijven houden, want hij kan helaas ook een terugval krijgen.
Beterschap!
quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 10:43 schreef Prof_Hoax het volgende:
Even een update omtrent het oogje van ons hondje, inderdaad zoals je zei na 24 uur geen tranen of knijpen met het oog meer. Nu na een week druppelen terug bij da geweest en het zag er goed uit.was nagenoeg hersteld nog maar klein beetje te zien. Advies was nog weekje druppelen en dan is het in orde. Joepiee
gelijk onze nijn meegenomen voor manicure. Die ook weer blij!
Rustig aan doen! Tramadol is trouwens officieel niet verslavend, maar je weet het nooitquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:13 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Nee juist heel laag in de rug, dat was het gekke! Het gaat vooral om zijn achterpoten. Maar hij loopt weerHet is jammer dat hij zo'n onhandige kneus is want daardoor ben ik elke keer bang dat het weer gaat gebeuren.
Hij vond mijn moeder opeens heel lief. "BEN JE NOU AAN HET JUNKEN?" uhhh.... Ja.......quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:19 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Rustig aan doen! Tramadol is trouwens officieel niet verslavend, maar je weet het nooit
quote:Op dinsdag 15 oktober 2013 11:23 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Hij vond mijn moeder opeens heel lief. "BEN JE NOU AAN HET JUNKEN?" uhhh.... Ja.......
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |