Ik heb veel vrienden die docent zijn in allerlei vakken, die paar lesuurtjes zijn maar de helft van het totale werk, zeker op een middelbare school. Zorg, vergaderingen, nakijken, begeleiding en dan nog alles wat daar tussendoor komt. Leraar zijn is niet zoń luizenbaantje als je denkt. Ik kan natuurlijk niet voor iedereen spreken, maar degene die ik ken werken keihard, want als dat soort mensen het niet doen, laten ze een hele generatie vallen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 21:51 schreef Repeating het volgende:
[..]
Die 35-40 uur maken ze geeneens. Leer eens docenten kennen, dan zul je wel anders denken.
Ja, TS leeft in zijn eigen wereldjequote:Op dinsdag 8 oktober 2013 21:21 schreef Truffeldoos het volgende:
[..]
Werktijden van half 9 tot half 4.Mijn vriend is basisschoolleerkracht en zelfs hij krijgt dat niet voor elkaar. Er wordt van je verwacht dat je minimaal een halfuur vantevoren op je werk bent. Plus wanneer de laatste les klaar is (dus zo rond half 4, wat jij zegt) ga je alles van die dag even nakijken. Voorbereiden voor de volgende dag. Bijna wekelijks is er ergens wel een vergadering waar je smiddags of zelfs savonds bij aanwezig hoort te zijn. En dan heb ik het nog niet eens over ouderavonden.
Dus gok ik dat het bij docenten in hoger onderwijs nog meer werk is.
Verder heb je wel gelijk wat betreft het gezeur erover. Dat mag wel eens klaar zijn. Iedereen heeft het zwaar.
quote:
quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:35 schreef jelfrikandel het volgende:
[..]
Er zitten goede leraren tussen, mensen met overgave voor hun vak maar de dweiloren zitten er ook tussen. Beta leraren willen je vaak wel wat leren, zijn facking slim en doen er echt wat aan. Niks meer dan respect.
quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:39 schreef jelfrikandel het volgende:
[..]
Klopt, zeker waar. Les geven is ook een talent apart, en de leraren (die ik gehad heb) hebben mij ook nooit de indruk gegeven een geboren leraar te zijn. Je kan het of je kan het niet. Persoonlijk kan ik het ook niet, ik zou door de mand vallen. En hard ook. Maar ik ben dan ook geen leraar.
Goed onderbouwd van jou.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:04 schreef jelfrikandel het volgende:
Niks tegen het lerarenvak, het is van uitermate belang
Zo doe ik datquote:Op woensdag 9 oktober 2013 11:39 schreef jelfrikandel het volgende:
[..]
[..]
[..]
Goed onderbouwd van jou.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Godsamme zeg, ik zeg toch de hele tijd dat er raddraaiers tussen zitten die aan het zeuren zijn? Die dan onterechtquote:Op woensdag 9 oktober 2013 11:58 schreef TwentyFourr het volgende:
Denken dat een leraar alleen maar les geeft en niet tot over zijn nek in de vergaderingen, ouderavonden en rugzakkindjes ziten dan verwachten dat hij ook nog eens zijn best gaat doen voor een lokaal niet oplettende en hem achter zijn rug uitlachende, met meer pus dan brein gevulde tienerhoofdjes die net boven de tafel uitsteken
![]()
En dan aan komen zetten met dat 'je vader' (waarom je dat gebruikt, geen idee) vroeger veel harder moest werken dan je leraarbericht aan je vader: als het allemaal zo simpel had gelegen, waarom werd hij dan geen leraar?
En dan 12 weken vakantie, denk je dat echt? Ga jij eens op een vakantiedag naar school en kijk hoeveel leraren er rondlopen die bezig zijn met voorbereiden, afronden en alles wat er tussenin komt. Ongetwijfeld heeft een leraar iets meer dan twee weken vakantie maar hij krijgt er ook naar betaalt.
Komen ze 's middags thuis, moeten ze 's avonds zeker jouw oefentoetsje gaan nakijken waar de helft niet eens voor heeft geleerd
O ja? Ik heb geen goede wiskundeleraar gehad op de middelbare school. In Finland hadden ze toch zo'n systeem wat erg goed werkte? Waar leraar zijn echt een gerespecteerde en goed betaalde baan was, maar je ook echt hoge cijfers moest halen om uberhaupt leraar te kunnen worden. Waarom nemen landen dat zo weinig over? Nu kan je met elke randdebiel die even niks beter dan leraar worden wist te verzinnen in een klas komen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:35 schreef jelfrikandel het volgende:
[..]
Er zitten goede leraren tussen, mensen met overgave voor hun vak maar de dweiloren zitten er ook tussen. Beta leraren willen je vaak wel wat leren, zijn facking slim en doen er echt wat aan. Niks meer dan respect.
Maar dit gaat over de andere slag. De leraren die zich daar heel niet mee bezig houden. Ben inmiddels 18, doe dit jaar mijn vwo examen en meld me volgend jaar aan bij een tu. Met docenten en professors die er wél állemaal voor hun vak leven, verstand van zaken hebben en interessante dingen vertellen. Dát zijn leraren zoals ze bedoeld zijn.
schooltijdenquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 21:51 schreef Repeating het volgende:
[..]
Die 35-40 uur maken ze geeneens. Leer eens docenten kennen, dan zul je wel anders denken.
Leerkrachten die ik heb gehad hebben nooit elke uur van de schoolweek lesgegeven. Alhoewel dit wel in België was. Desalniettemin kan ik me niet voorstellen dat dit in Nederland anders is.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 13:00 schreef Wupper het volgende:
[..]
schooltijden
Ma/ di/ do/ vr 08.30 -12.00 13.00 - 15.00 = 22 uur
wo 08.30 -12.30 = 4 uur
(uiterlijk) half uur voor school begint op school = 2.5 uur
nakijken (elke dag gemiddeld) 1 uur = 5 uur
33.5 uur
Dan komt daar nog bij:
vergaderen
ouderavonden (heb er 5 in een jaar)
lesvoorbereidingen (hier gaat heel veel tijd in zitten)
commissies (schoolreisje, nieuwe methodes, sportdag, schoolvoetbal etc. etc.)
Schoolkrant
Bijhouden website
Gesprekken met ouders
Zorgkinderen doornemen
Lokaal opruimen
Schoolkrant
Bijhouden website
Gesprekken met ouders
Rapporten (ook veel tijd, maar is maar drie keer per jaar)
Zorgkinderen doornemen
Lokaal opruimen
Kerstviering
Sinterklaas
nascholing
Denk dat ik nog wel wat dingetjes vergeet, maar ongeveer een indicatie. Maar al met al werk ik toch net wel eventjes wat meer dan 40 uurtjes in de week. Overigens is het zo dat je op een booreiland (gaf iemand als voorbeeld) volgens mij gewoon je overuurtjes uitbetaald krijgt. Ik niet helemaal.
Hier staat ook heel erg veel tegenover:
Ik heb de mooiste baan in de wereld
Ik heb een salaris waar ik prima van rond kan komen
Ik krijg enorm veel liefde en waardering op mijn werk
Ik ga elke dag met plezier naar mijn werk (niet altijd met een goed gevoel terug, maar meestal echt wel)
Ik heb 12 weken vakantie in een jaar (meestal kom ik nog wel 1 of 2 dagen terug, maar dan werk je in tempo nul)
Er is geen dag saai (op de dagen na dat de cito wordt afgenomen)
Je zal mij dan ook echt niet horen klagen hoor, maar mensen die zeggen dat het een luizenbaantje is, daar word ik een beetje moe van...
Ik werk op een basisschool, dus niet op een middelbare. Dat verklaart wellicht het aantal lesuren.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 15:17 schreef Repeating het volgende:
[..]
Leerkrachten die ik heb gehad hebben nooit elke uur van de schoolweek lesgegeven. Alhoewel dit wel in België was. Desalniettemin kan ik me niet voorstellen dat dit in Nederland anders is.
Verder petje af als jij aan alle schoolactiviteiten meedoet. Veel doen er niet mee aan commissies, sinterklaas-, kerstviering, lokaal opruimen, schoolkrant, bijhouden website, probleem kinderen, ect..
Daarnaast is voorbereiden van lessen ook redelijk overdreven. De boeken gingen bij onze school meerdere jaren mee en de leerkrachten kenden dan ook de lessen van buiten.
Kan niet ontkennen dat er inderdaad leerkrachten zijn die met passie hun werk doen, en die dan meer uren maken dan normaal, maar helaas zijn er dit veel te weinig.
Loon is laag ja, maar als je veel vakken op je neemt dan is het salaris ook niet slecht. Maar als je het beroep met veel plezier doet, met daarnaast nog bijzonder veel vakantie en het feit dat in de toekomst altijd leraren nodig zijn, spreekt het mij wel aan.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:39 schreef Keselo het volgende:
[..]
Ik heb ook lang getwijfeld, enige reden dat ik het niet wil doen is vanwege het belachelijke lage loon..
Ik kop hem er niet in. Iemand?quote:Op woensdag 9 oktober 2013 16:36 schreef Blondje_93 het volgende:
sowieso, zeiken over je werk..
Ik vind mijn werk heel leuk, maar dat even terzijde. Mensen moeten juist blij zijn dat ze nog werk hebben in deze tijden!
Dik betaalt krijgen docenten niet hoor.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 16:41 schreef Hier het volgende:
Een leraar is één van de meest luie beroepen: 28 uur les geven, wat vergaderen en nakijken in je 36 urige werkweek. Dik betaald krijgen, geen manager in de klas die in je nek zit te hijgen en vrij zijn met alle vakanties.
Dan is het gvd oktober, hebben ze 2 maand zomervakantie gehad en nog klagen dat ze het druk hebben.
Andere werknemers hebben de luxe niet om twee maand vakantie te hebben dus die zijn de constante werkdruk gewend. Een beetje leraar niet...
Docenten krijgen dik betaald in vergelijking met wat zij doen. En in iedere functie heb je mentale druk.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 16:50 schreef Vasion het volgende:
[..]
Dik betaalt krijgen docenten niet hoor.
Daarnaast komt de mentale druk ook nog eens kijken, aangezien je werkt met 30 verschillende (puberende) karakters per klas.
Druk hebben leraren het wel, maar een ander soort dan iemand op kantoor.
Nooit gesnapt dit. Ik vind het een prima salaris.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 16:50 schreef Vasion het volgende:
[..]
Dik betaalt krijgen docenten niet hoor.
Welke overuren? Je werkt gewoon een twaalfuursdienst. Zeven dagen per week.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 13:00 schreef Wupper het volgende:
Denk dat ik nog wel wat dingetjes vergeet, maar ongeveer een indicatie. Maar al met al werk ik toch net wel eventjes wat meer dan 40 uurtjes in de week. Overigens is het zo dat je op een booreiland (gaf iemand als voorbeeld) volgens mij gewoon je overuurtjes uitbetaald krijgt. Ik niet helemaal.
Studeer Accountancy aan Nyenrode. Vier dagen per week werken en dan op vrijdag college, bevalt prima moet ik zeggen.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 16:31 schreef Vasion het volgende:
[..]
Loon is laag ja, maar als je veel vakken op je neemt dan is het salaris ook niet slecht. Maar als je het beroep met veel plezier doet, met daarnaast nog bijzonder veel vakantie en het feit dat in de toekomst altijd leraren nodig zijn, spreekt het mij wel aan.
Wat doe je nu eigenlijk?
Nee, dat klopt inderdaad niet helemaal. Maar hij heeft wel iets voorbereid, dat is toch al iets.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:57 schreef jelfrikandel het volgende:
[..]
Snap wat je bedoelt. Ik heb geduld genoeg, snap als het druk is, maar zijn lessen die op het rooster van mijn cluster staan, zijn bedoelt bedoeld voor mijn cluster. Waarom krijgen wij een pak papier in ons handen zonder enkele uitleg en dienen wij deze vragen te maken terwijl hij in de deuropening staat te dromen? Is het dan raar dat er dan een vraag gesteld wordt? Is dat dan ook om die 210 andere leerlingen die hij nog heeft?
Voor sommige vakken wel. Voor andere vakken zal je nutteloze colleges krijgen, waar bv het boek/dictaat wordt voorgedragen. Werkcolleges verschillen ook. Soms zijn er genoeg assistenten die goed kunnen uitleggen, soms zit je lang te wachten en is er te veel werk voor tijdens het werkcollege en moet je zonder hulp alleen (of met medestudenten) verder.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:59 schreef jelfrikandel het volgende:
[..]
Dat is het punt heel niet, kan er prima mee leven als het hem geen reet intereseert of ik mijn tentamen haal, moet het toch zelf doen. Maar ik kan daar toch colleges verwachten waarmee ik aan de slag kan gaan?
Jij bent/was toch leraar?quote:Op woensdag 9 oktober 2013 20:40 schreef SuperwormJim het volgende:
Klagende leraren
Een luizenbaantje hebben en dan ook nog durven te klagen. Godverdomme hey
Doe ik ook hoor, heb dat ook wel door. Ben er altijd met plezier heen gegaan.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:07 schreef Erno-BE het volgende:
Geniet aub nog van je middelbare schooltijd, want de uni wordt verschrikkelijk, echt waar.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |