Je bepleit daarmee een vorm van juridische-volledigheid, net zoals markt economen markt-volledigheid bepleiten. Ieder aspect van een samenleving dat geformaliseerd wordt, leidt tot de ontdekking dat het systeem pas helemaal klopt als alles in hetzelfde kader wordt gestopt. Maar sociale aspecten zoals recht en profijt zijn onvoldoende fundamenteel om dat fundamentele kader te kunnen bieden. Natuurkundigen, die dit allang doen met hun wet van behoud van energie en impuls, hebben nog het meest recht van spreken.quote:Op zondag 13 oktober 2013 12:11 schreef Pokkelmans het volgende:
Verder is daar het feit dat indien je bent gebonden aan zo'n staatachtige entiteit, dat is op basis van een privaatrechtelijke overeenkomst. Je bent wel gebonden aan de regels die zij levert, maar je bent zelf akkoord gegaan met deze regels en eventuele andere omstandigheden. Je kan de wederzijdse rechten en verplichtingen nakijken, en evnetueel voorleggen aan een derde (zoals een onafhankelijk rechter). Dat is wat mij betreft preferabel boven dat vage en abstracte sociaal contract waarmee men heden ten dage de binding aan de staat legitimeert.
Zo'n LEA mist soevereiniteit. Toch een behoorlijk belangrijk aspect van een overheid.quote:Op zondag 13 oktober 2013 18:26 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Ik zie doe LEA's toch echt ook gewoon als een vorm van overheid. Volgens mij besef je niet hoeveel macht zo'n LEA heeft.
Nee, volgens minarchisme moet de overheid zich alleen toedichten op de meest basale functies, namelijk het beschermen van de rechten van haar onderdanen tegen zowel in- als externe dreigingen. De niet-basale overheidsdiensten kunnen dan eventueel geprivatiseerd worden.quote:[..]
Dus we hoeven niet te privatiseren? Alleen de overheid an sich moet gewoon een bedrijf worden?
Allereerst: ik heb dit stuk uit je post geselecteerd omdat ingaan op je andere punten een beetje een herhaling van zetten zou worden. Die punten hebben we namelijk al behoorlijk uitgebreid besproken, wat verder terug in dit topic. Mocht je alsnog een antwoord willen op de andere punten die je hier aandraagt, dan kan ik dat eventueel morgen nog doen.quote:Op zondag 13 oktober 2013 18:56 schreef deelnemer het volgende:
Dat is al een vorm van rechtsongelijkheid en vriendjes politiek.
Er is van nature geen eigendomsrecht.quote:Op zondag 13 oktober 2013 20:24 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dit is toch wel een heel ziek ver doorgedreven uiting van rechtspositivisme. Rechten komen niet voort uit de overheid. Over de handhaving van die rechten kunnen we het dan nog hebben, de overheid maakt zelf al meer inbreuk op die rechten dan welke andere organisatie dan ook, dus het idee dat een overheid eigendomsrechten garandeert is volstrekt waanzinnig.
Nee hoor. Juridische volledigheid is daar geen vereiste voor. "Als situatie a zich voordoet, dan gevolg x, als situatie b zich voordoet, dan y. Als..." vastleggen is rechtspositivisme. Je hoeft niet elke mogelijke situatie overeen te komen omdat er achteraf altijd nog door een onafhankelijk rechter kan worden getoetst en geoordeeld.quote:Op zondag 13 oktober 2013 23:54 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je bepleit daarmee een vorm van juridische-volledigheid, net zoals markt economen markt-volledigheid bepleiten. Ieder aspect van een samenleving dat geformaliseerd wordt, leidt tot de ontdekking dat het systeem pas helemaal klopt als alles in hetzelfde kader wordt gestopt. Maar sociale aspecten zoals recht en profijt zijn onvoldoende fundamenteel om dat fundamentele kader te kunnen bieden. Natuurkundigen, die dit allang doen met hun wet van behoud van energie en impuls, hebben nog het meest recht van spreken.
Maar juristen en economen, die patronen bestuderen binnen groepen mensen, zullen rekening moeten houden met de mogelijkheid, dat er algemenere wetmatigheden zijn die zij niet met voeten kunnen treden. In een wereld waarin juridische volledigheid gerealiseerd is, zijn er ook handelsonbekwame demente bejaarden. Heel onhandig, omdat deze juridische wereld verondersteld dat iedereen (met een volledig inzicht in de kwestie) vrijwillig toestemt. Je kunt mensen niet juridische definieren als handelsbekwame deelnemers, want dementie het is een natuurlijke fenomeen binnen een biologische orde, die aan al het juridische vooraf gaat.
Als dat wel kon, dan werd is een complete juridische beschrijving van het universum mogelijk. Specialisten proberen telkens weer van hun eigen specialisme een universum maken, of het nu juristen, economen of natuurkundigen zijn. Economen zien daarom alles in termen van een economische transacties, juristen in termen van rechtsgeldige afspraken, en natuurkundige in termen van de onpersoonlijke mechanica.
Is dat jouw mening?quote:Op maandag 14 oktober 2013 00:14 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er is van nature geen eigendomsrecht.
Een gebrek aan grond/ruimte lijkt mij eerder een reeel gebrek aan middelen, dan een gebrek aan financiele middelen.quote:Op zondag 13 oktober 2013 23:14 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Een volledig vrije markt is er niet nee.
[..]
Wat iets tot geld maakt wordt niet bepaald door een autoriteit, die kan je hooguit dwingen iets te gebruiken en je iets wijsmaken waardoor je gaat denken dat een stukje katoen wat ze bedrukken zonder enige dekking echt geld is. Maar waarom je daar nu over begint begrijp ik niet, je snapt toch wel wat ik bedoel? Die mensen waar aan wordt gerefereerd hebben blijkbaar niet de middelen om beter te wonen (er vanuit gaande dat ze dat liever wel zouden willen).
Hoe bedoel je? Ontken je het bestaan van eigendom? Als dit geen recht is, heeft het fenomeen eigendom geen betekenis, dan heb je alleen bezit. Als ik iets van jou afpak is het mijn bezit, maar niet mijn eigendom. Maar als er geen eigendomsrecht is, kom jij het dus niet terughalen?quote:Op maandag 14 oktober 2013 00:22 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Biologisch gezien, kan ik daar niets mee.
Maar iedereen is gebonden aan dezelfde algemene rechtsregels (en hun handhaving). Daarom bestaat de mogelijkheid dat er bepalingen in een arbeidscontracten staan, die onrechtmatig zijn. In onze eerder discussie wees ik al op de mogelijkheid dat LEA's een voertuig worden voor klassenstrijd. Zo kan moord op een lid van de eigen club wel strafbaar zijn, maar die op een andere mensen niet.quote:Op maandag 14 oktober 2013 00:04 schreef Pokkelmans het volgende:
Dat er tussen jou en mij ander recht kan gelden dan tussen jou en mijn buurman is een gevolg van contractsvrijheid. Jij kan met hem een overeenkomst aangaan, en met mij niet. Ieder rechtssubject draagt andere rechten en verplichtingen. Dat is nu ook al zo. Dat het dan "by-proxy" kan gebeuren door een LEA maakt het wat mij betreft niet raarder of oneerlijker.
Met juridische-volledigheid bedoel ik iets anders, namelijk een conceptueel in zichzelf gesloten systeem. Rechtspositivisme is juist een gevolg van een poging tot juridische-volledigheid. Want volgens het rechtspositivisme heeft het recht geen gronden buiten het recht (verwijst niet meer naar iets buiten heeft recht) en wordt zo een gesloten universum. Daardoor kan het rechtspositivisme het ontstaan en de ontwikkeling van het recht niet rechtvaardigen / verklaren.quote:Op maandag 14 oktober 2013 00:17 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Nee hoor. Juridische volledigheid is daar geen vereiste voor. "Als situatie a zich voordoet, dan gevolg x, als situatie b zich voordoet, dan y. Als..." vastleggen is rechtspositivisme. Je hoeft niet elke mogelijke situatie overeen te komen omdat er achteraf altijd nog door een onafhankelijk rechter kan worden getoetst en geoordeeld.
Als ik het terug kom halen, is dat omdat ik het mij niet laat afpakken. Dat betekent niet dat er een universeel en tijdloos eigendomsrecht bestaat. Het betekent alleen dat het vervelend is om iets kwijt te raken dat waarde voor je heeft, en dat daarover gemakkelijk strijd ontstaat. Om binnen een gemeenschap deze strijd te voorkomen, zijn er regels ingevoerd mbt eigendom.quote:Op maandag 14 oktober 2013 00:30 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Ontken je het bestaan van eigendom? Als dit geen recht is, heeft het fenomeen eigendom geen betekenis, dan heb je alleen bezit. Als ik iets van jou afpak is het mijn bezit, maar niet mijn eigendom. Maar als er geen eigendomsrecht is, kom jij het dus niet terughalen?
Dat is toch juist precies wat jij aan het doen bent met eigendomsrecht?quote:Op maandag 14 oktober 2013 00:47 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Met juridische-volledigheid bedoel ik iets anders, namelijk een conceptueel in zichzelf gesloten systeem. Rechtspositivisme is juist een gevolg van een poging tot juridische-volledigheid. Want volgens het rechtspositivisme heeft het recht geen gronden buiten het recht (verwijst niet meer naar iets buiten heeft recht) en wordt zo een gesloten universum. Daardoor kan het rechtspositivisme het ontstaan en de ontwikkeling van het recht niet rechtvaardigen / verklaren.
Dan claimen ze die soevereiniteit. Want zij zijn één van de weinige met een privéleger.quote:Op maandag 14 oktober 2013 00:04 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Zo'n LEA mist soevereiniteit. Toch een behoorlijk belangrijk aspect van een overheid.
Ben je nu een minarchist of een anarcho-kapitalist?quote:Nee, volgens minarchisme moet de overheid zich alleen toedichten op de meest basale functies, namelijk het beschermen van de rechten van haar onderdanen tegen zowel in- als externe dreigingen. De niet-basale overheidsdiensten kunnen dan eventueel geprivatiseerd worden.
Waar komen eigendomsrechten dan wel vandaan? Waarom zouden alle andere regels ons op worden gelegd door de overheid maar alle regels rond eigendom niet?quote:Op zondag 13 oktober 2013 20:24 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dit is toch wel een heel ziek ver doorgedreven uiting van rechtspositivisme. Rechten komen niet voort uit de overheid. Over de handhaving van die rechten kunnen we het dan nog hebben, de overheid maakt zelf al meer inbreuk op die rechten dan welke andere organisatie dan ook, dus het idee dat een overheid eigendomsrechten garandeert is volstrekt waanzinnig.
quote:... as the necessity of civil government gradually grows up with the acquisition of valuable property, so the principal causes which naturally introduce subordination gradually grow up with the growth of that valuable property ... Wherever there is great property there is great inequality. For one very rich man there must be at least five hundred poor, and the affluence of the few supposes the indigence of the many. The affluence of the rich excites the indignation of the poor, who are often both driven by want, and prompted by envy, to invade his possessions ... The appropriation of herds and flocks which introduced an inequality of fortune was that which first gave rise to regular government. Till there be property there can be no government, the very end of which is to secure wealth, and to defend the rich from the poor.
Als je iets "wil terughalen", dan betekent dat er een recht is om eigendom te hebben?quote:Op maandag 14 oktober 2013 00:30 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Ontken je het bestaan van eigendom? Als dit geen recht is, heeft het fenomeen eigendom geen betekenis, dan heb je alleen bezit. Als ik iets van jou afpak is het mijn bezit, maar niet mijn eigendom. Maar als er geen eigendomsrecht is, kom jij het dus niet terughalen?
En wat voor reden heb je dan om aan te nemen dat indien die regels via vrijwillige betrekkingen tot stand zouden komen, ze hele uiteenlopende vormen aan zullen nemen? Juist doordat zij enigszins gecategoriseerd en vertegenwoordigd worden door de LEA's is het makkelijker om enigszins universeel geldende regels te bespreken. Juist met de meest basale dingen zal vrij snel in de onderhandelingen akkoord worden gegaan omdat de opvatting dat moord bestraft moet worden, behoorlijk universeel is. Dat moord ergens ongestraft zal gaan lijkt me dan ook hoogst onwaarschijnlijk.quote:Op maandag 14 oktober 2013 00:37 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Maar iedereen is gebonden aan dezelfde algemene rechtsregels (en hun handhaving). Daarom bestaat de mogelijkheid dat er bepalingen in een arbeidscontracten staan, die onrechtmatig zijn. In onze eerder discussie wees ik al op de mogelijkheid dat LEA's een voertuig worden voor klassenstrijd. Zo kan moord op een lid van de eigen club wel strafbaar zijn, maar die op een andere mensen niet.
Dat is feitelijk onjuist. Het rechtspositivisme is het geloof in het geschreven recht. Ongeschreven rechtsbeginselen, natuurrecht of mensenrechten worden, indien zij niet op schrift gesteld zijn, niet erkend. Over de rechtsvormende taak van rechters is naar mijn weten geen eenduidigheid binnen de rechtspositivisten. Dat terwijl zij binnen de rechtsgeleerdheid gewoon als volwaardige rechtsbron worden erkend.quote:Op maandag 14 oktober 2013 00:47 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Met juridische-volledigheid bedoel ik iets anders, namelijk een conceptueel in zichzelf gesloten systeem. Rechtspositivisme is juist een gevolg van een poging tot juridische-volledigheid. Want volgens het rechtspositivisme heeft het recht geen gronden buiten het recht (verwijst niet meer naar iets buiten heeft recht) en wordt zo een gesloten universum. Daardoor kan het rechtspositivisme het ontstaan en de ontwikkeling van het recht niet rechtvaardigen / verklaren.
Nogmaals: waarom valt Duitsland dan Zwitserland of Oostenrijk niet binnen? Waarom vallen wij Luxemburg niet aan? Waarom valt India Bangladesh niet binnen? En China Japan?quote:Op maandag 14 oktober 2013 07:19 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Dan claimen ze die soevereiniteit. Want zij zijn één van de weinige met een privéleger.
Dan kun jij wel zeggen: "Ja,maar dan is het geen anarcho-kapitalisme meer! Dan is er een overheid", maar tja, wat doe je er aan. Dan zeg je: "Dan stappen al die mensen over naar andere LEA's", maar waarom kiezen die LEA's ook niet gewoon voor de makkelijke weg. En trouwens: het is dan de LEA die het beste kan vechten die het machtigst wordt, niet zo zeer de LEA die netjes volgens het NAP werkt.
Of "Dan koop je je eigen wapens en ga je terug vechten!", nou, veel plezier tegen een privéleger.
Ik weet niet wat ik ben. Is dat relevant voor de punten die ik maak dan?quote:[..]
Ben je nu een minarchist of een anarcho-kapitalist?
Is dat juist niet heel veel gebeurd in de geschiedenis, landen die andere landen binnenvallen?quote:Op maandag 14 oktober 2013 10:33 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Nogmaals: waarom valt Duitsland dan Zwitserland of Oostenrijk niet binnen? Waarom vallen wij Luxemburg niet aan? Waarom valt India Bangladesh niet binnen? En China Japan?
Het is relevant voor wat je nou uiteindelijk aan het verdedigen bent.quote:Ik weet niet wat ik ben. Is dat relevant voor de punten die ik maak dan?
Ja dat is wel eens voorgekomen ja. En ook in een libertarische wereld zal je af en toe een gewapend conflict hebben. Maar de kans daarop is volgens mij een stuk kleiner, dat zal ik zo uitleggen.quote:Op maandag 14 oktober 2013 10:37 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Is dat juist niet heel veel gebeurd in de geschiedenis, landen die andere landen binnenvallen?
En daardoor zijn er parlementen en dergelijke ontstaan zodat je een megalomaan heerser een beetje in de toom kunt houden. Wie houdt een CEO van een LEA met atoomwapens tegen?
Ik verdedig de punten die ik maak. Of dat mijn persoonlijke overtuiging is, of dat dat liberatistische principes zijn maakt dan toch niet uit?quote:[..]
Het is relevant voor wat je nou uiteindelijk aan het verdedigen bent.
Het uitgangspunt dat er binnen een anrcho-kapitalistische samenleving een 'onafhankelijke' rechter bestaat vind opmerkelijk. De positie van de rechter is binnen het staatsrecht een terugkerend onderwerp van discussie. Zouden wij daadwerkelijk gebruik maken van LEA, dan zou een rechter (wiens positie en inkomen niet beschermd wordt door de staat) genegen zijn de beste klant te volgen. Als ik een conflict heb met Unilever (als burger) en wij hebben beide een contract voor juridische bescherming bij bureau X, dan heb ik bij voorbaat al verloren. Het bureau heeft een aanzienlijk betere klant aan Unilever dan aan mij. Het zou voor de rechter irrationeel zijn om een dergelijke lucratieve klant te verliezen door mij in het gelijk te stellen.quote:Op maandag 14 oktober 2013 10:33 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
En wat voor reden heb je dan om aan te nemen dat indien die regels via vrijwillige betrekkingen tot stand zouden komen, ze hele uiteenlopende vormen aan zullen nemen? Juist doordat zij enigszins gecategoriseerd en vertegenwoordigd worden door de LEA's is het makkelijker om enigszins universeel geldende regels te bespreken. Juist met de meest basale dingen zal vrij snel in de onderhandelingen akkoord worden gegaan omdat de opvatting dat moord bestraft moet worden, behoorlijk universeel is. Dat moord ergens ongestraft zal gaan lijkt me dan ook hoogst onwaarschijnlijk.
Zoals ik zei worden geschillen in een anarcho-kapitalistische samenleving gewoon aan een onafhankelijke rechter voorgelegd. Dat is al iets waar, indien je een juridisch volledig systeem hebt weten vast te leggen, eigenlijk geen behoefte aan zou moeten hebben: elke mogelijke situatie is immers beschreven en aan een gevolg verbonden, waarom zou je nog een rechter nodig hebben om dat nog eens te interpreteren en dat nogmaals uit te spreken?
Verder worden bronnen als mensenrechten, natuurrecht en ongeschreven rechtsbeginselen daarmee niet uitgesloten, waardoor er helemaal geen behoefte zou ontstaan aan een volledig vastgelegd systeem.
En als deze dat doet dan zou jij, en elke andere klant die géén multinational met miljarenomzet is, nooit meer akkoord gaan met deze private rechtbank om geschillen waar jij partij aan bent te beslechten. Het idee is dat deze rechter voor zijn klandizie, en dus levensonderhoud, afhankelijk is van (in ieder geval de schijn van) onpartijdigheid.quote:Op maandag 14 oktober 2013 10:54 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het uitgangspunt dat er binnen een anrcho-kapitalistische samenleving een 'onafhankelijke' rechter bestaat vind opmerkelijk. De positie van de rechter is binnen het staatsrecht een terugkerend onderwerp van discussie. Zouden wij daadwerkelijk gebruik maken van LEA, dan zou een rechter (wiens positie en inkomen niet beschermd wordt door de staat) genegen zijn de beste klant te volgen. Als ik een conflict heb met Unilever (als burger) en wij hebben beide een contract voor juridische bescherming bij bureau X, dan heb ik bij voorbaat al verloren. Het bureau heeft een aanzienlijk betere klant aan Unilever dan aan mij. Het zou voor de rechter irrationeel zijn om een dergelijke lucratieve klant te verliezen door mij in het gelijk te stellen.
Leuk maar dan kom je terecht bij volstrekt ongelijke machtsposities. Je kan dan hoog of laag springen en denken aan grote publieksacties of boycotten maar dat helpt je geen zakquote:Op maandag 14 oktober 2013 11:04 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
En als deze dat doet dan zou jij, en elke andere klant die géén multinational met miljarenomzet is, nooit meer akkoord gaan met deze private rechtbank om geschillen waar jij partij aan bent te beslechten. Het idee is dat deze rechter voor zijn klandizie, en dus levensonderhoud, afhankelijk is van (in ieder geval de schijn van) onpartijdigheid.
99.999 stipt inderdaad aan wat er mis is met deze gedachtegang.quote:Op maandag 14 oktober 2013 11:04 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
En als deze dat doet dan zou jij, en elke andere klant die géén multinational met miljarenomzet is, nooit meer akkoord gaan met deze private rechtbank om geschillen waar jij partij aan bent te beslechten. Het idee is dat deze rechter voor zijn klandizie, en dus levensonderhoud, afhankelijk is van (in ieder geval de schijn van) onpartijdigheid.
Meer dan een klant van een LEA. Een klant van een LEA met een psychopaat aan het hoofd kan alleen vluchten of de situatie accepteren. Of hopen dat een andere LEA hem komt redden. Een burger in een democratische staat met een kwaadwillend staatshoofd kan vluchten, de situatie accepteren, hopen dat een ander land binnenvalt, stemmen op een andere politicus of een politieke partij op richten. Zelfs een rechtszaak aanspannen tegen de staat behoort vaak tot de mogelijkheden binnen een democratie.quote:Op maandag 14 oktober 2013 10:51 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Ja dat is wel eens voorgekomen ja. En ook in een libertarische wereld zal je af en toe een gewapend conflict hebben. Maar de kans daarop is volgens mij een stuk kleiner, dat zal ik zo uitleggen.
Om eerst maar even op je vraag in te gaan: de klanten. Geen klanten = geen middelen. Zonder middelen wordt het wel heel onaantrekkelijk om op oorlogspad te gaan. En nu kun je wel zeggen "Ja, maar wat is een klant nou tegen zo'n LEA?". En dan zeg ik "Wat is een kiezer nou tegen een overheid?".
Dat is met een LEA niet anders als je je niet aan hun afspraken houdt. Afspraken die je misschien wel uit wanhoop hebt gemaakt. Of de LEA gedraagt zich gewoon als een roversbende, want wie houdt ze tegen. Dat komt omdat de LEA inherent autoritair is, met een directie aan het hoofd, en niet gebaseerd op gelijkwaardigheid zoals een democratie.quote:Als klant heb je nog het voordeel dat als jij stopt met klant zijn, je middelen direct wegvallen. Een overheid verhoogt gewoon haar belastingen en dwingt je die af te staan, terwijl er wordt bezuinigd op onderwijs, zorg en infrastructuur om de oorlog waar jij niet achter staat te financieren. En als je weigert te betalen komen ze met het geweldsmonopolie ook even langs jouw huisje.
Dan beïnvloedt de directie van de LEA gewoon de media in de regio. Of de georganiseerde religie. Om zo de mensen te overtuigen dat de andere regio de moeite waard is om binnen te vallen. Wat maakt het uit, zij zijn toch de baas. Niemand kan ze wat maken in dat systeem.quote:En waarom het onwaarschijnlijk is dat zo'n LEA op oorlogspad gaat heeft ook te maken met de middelen. Oorlog is immers een dure aangelegenheid, en je moet dat als LEA allemaal weten te financieren uit de middelen van je klanten en dat náást je normale dienstverlening die er ook niet al te veel onder moet lijden, want dan gaan je klanten er van door. Zitten klanten te wachten een LEA die aanzienlijk meer vraagt voor dezelfde dienst omdat zij daarnaast nog eens op oorlogspad gaat? Ik denk het niet.
Dat klopt.quote:Ik verdedig de punten die ik maak. Of dat mijn persoonlijke overtuiging is, of dat dat liberatistische principes zijn maakt dan toch niet uit?
Nee, het begrip eigendom heeft wel gronden, maar geen absolute gronden. En daar gaat je redenering de mist in. Dat eigendomsrecht is niet absoluut is, is eenvoudig te begrijpen:quote:Op maandag 14 oktober 2013 01:01 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dat is toch juist precies wat jij aan het doen bent met eigendomsrecht?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |