quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 17:17 schreef MDKme2 het volgende:
[..]
Kattenbezitters zijn boos dat er zoveel katten afgeschoten worden.
Je voegt niets toe aan de discussie.
Zoals ik je al eerder uitdaagde, kom zelf een met een constructieve oplossing voor het (zwerf)katten probleem.
tot nu toe heb ik maar 1 goede bijdrage gezien:
Ze doden ongedierte
Ik ben het met je eens hoor het blijft een klote oplossing, maar als deze ''vieze'' klus niet doorquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:11 schreef Watuntrik het volgende:
[..]De enige constructieve oplossing voor dit probleem is is dat wij als mens eens moeten veranderen in onze denk en zienswijze.
Jou eerdere pleidooi in dit topic staat symbool voor het feit dat de huidige mens alles wat niet goed valt te controleren als een probleem ziet. Dat geldt voor wilde katten in de natuur als wilde duiven in de stad en zelfs onkruid in de tuinen. Een heel mooi voorbeeld hiervoor zijn ook die mensen die bijvoorbeeld zonodig willen verhuizen naar de outback van Alaska om de door moeder aardegeboden grondstoffen daar uit te kunnen buiten. En zich dan gaan beklagen over de beren en elanden die te pas en te onpas door de mens zijn nieuw geclaimed leefgebied struinen.
Dat er veel zwerfkatten zijn geeft enkel aan dat er voldoende voedselaanbod voor deze populatie voorhanden is. Dat afschieten van die katten omdat de situatie anders mogelijk ten koste gaat van de ook daar levende uilen, vossen en andere kleine rovers is feitelijk een druppel op de hete plaat en uitstel van executie. Want wanneer de mens geen andere opties meer overheeft dan die leefruimte ook nog eens voor zichzelf te claimen heeft de vos, uil, das en wat er dan ook maar rondkruipt geen enkel recht meer van bestaan en zal moeten wijken.
Het vangen van de katten is niet voor niets te duur. Waarom is dat eigenlijk te duur? DIt hebben we te danken aan onze eigen zelfzuchtig en gierigheid. Daat moet een constructieve oplossing voor bedacht worden, dan pas zijn we op de goede weg. Nee liever wijzen met de vinger naar een ander en wat stront gooien..![]()
![]()
Nou ben eens eerlijk en geef eens een objectieve verklaring waarom we nog maar zo weinig natuur hebben en waarom er vogeltjes op de rode lijst zijn komen te staan. Das niet met de Felix domestica begonnen, eerder in de zandbak van onze kinderen. Het afschieten van die katten zal de oplossing niet zijn, het zal hooguit de rode lijst wat langer laten bestaan. Straks kloppen ze zich op de borst omdat ze 2,5 miljoen katten de nek omgedraaid hebben en dan zijn er vossen voor in de plaats gekomen, ge we daar weer mee verder..Haha.. Het is geen oplossing het is een verschuiving.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:27 schreef Oenepoen het volgende:
Er zijn in Nee!derland zo'n 2,5 miljoen loslopende katten TEVEEL!
In de zomer worden er per etmaal in Nee!derland ongeveer 500.000 vogels gemold door katten. Verwilderd, zwerf of gewoon van luie eigenaren met een kattenluikje. Poes hoort niet (eigenlijk nooit, maar in iedergeval niet 's nachts) "vrij" buiten los te lopen.
De kat heeft eigenlijk geen natuurlijke vijanden (predatoren) in het weinige natuur dat we nog hebben. Eén (zegge: 1) kat maakt 2,5 hectare onveilig voor vogels - ook die van de Rode Lijst
Die 2,5 miljoen teveel is een groot probleem waar maar 1 oplossing voor is: het overschot reduceren en dat kan alleen door ze dood te maken. Of je dat nou leuk vindt of niet. Dat doden kan door schieten, meppen,jagen, vangen en verzuipen, vergiftigen ... take your pick wat je het meest 'katvriendelijk' vindt.
Dat de "dieren"bescherming voor de poesjes kiest en er tig andere dieren onder die lieve katjes lijden is bizar: welke dieren beschermen ze eigenlijk?
En als je je HUIS dier - het kreng heet niet voor niks Felix domestica - gewoon binnenhoudt en niet in de zandbak van mijn kinderen laat schijten is er niks aan de hand.
Je vermoeden is verkeerd. Evenals je vermoeden over katten en natuur. Vossen moet je idd ook wel eens afschieten. Ik vermoed dat jij net zoveel van natuur weet als de gemiddelde terug-naar-de-natuur geitensok met behoud van sanitair en geen idee hebt wie ik ben of wat ik doe/denk/deed/zaldoen... en zoals je op vermoedens gebaseerd maar wat rondleutert streel je je poesje.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 16:58 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Nou ben eens eerlijk en geef eens een objectieve verklaring waarom we nog maar zo weinig natuur hebben en waarom er vogeltjes op de rode lijst zijn komen te staan. Das niet met de Felix domestica begonnen, eerder in de zandbak van onze kinderen. Het afschieten van die katten zal de oplossing niet zijn, het zal hooguit de rode lijst wat langer laten bestaan. Straks kloppen ze zich op de borst omdat ze 2,5 miljoen katten de nek omgedraaid hebben en dan zijn er vossen voor in de plaats gekomen, ge we daar weer mee verder..Haha.. Het is geen oplossing het is een verschuiving.
Kijk eens in de spiegel en vraag je zelf eens af "Wat ben ik bereid in te leveren om dit werkelijk op te lossen?". Ik vermoed dat je bij het lezen van deze regel eerder zal denken "Ik wat inleveren? Hoezo? Ik heb al zo weinig! De zandbak van mijn kinderen is al zo klein.. Toch?. Nee Nee laten we toch maar eerst katten afschieten".
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:02 schreef Oenepoen het volgende:
[..]
Je vermoeden is verkeerd. Evenals je vermoeden over katten en natuur. Vossen moet je idd ook wel eens afschieten. Ik vermoed dat jij net zoveel van natuur weet als de gemiddelde terug-naar-de-natuur geitensok met behoud van sanitair en geen idee hebt wie ik ben of wat ik doe/denk/deed/zaldoen... en zoals je op vermoedens gebaseerd maar wat rondleutert streel je je poesje.
Het zal wellicht je natuur zijn..quote:en dat kan alleen door ze dood te maken.
Wat zou jouw oplossing precies zijn dan?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:33 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Het zal wellicht je natuur zijn..Dat er inmiddels een teveel van zoveel meer is ben ik het volledig mee eens maar ik geloof er niet in dat vernietiging de enige oplossing is om de balans in het grote geheel terug te brengen.
![]()
Wij hebben inmiddels zoveel grondgebied ingenomen dat zelfs de vos zich langzaam aan het domesticeren is. Ze komen steeds vaker en steeds dichter bij de mens op zoek naar voedsel. Zo zijn mijn buurman en ik vorige zomer gezamenlijk 19 kippen kwijt geraakt. Op klaarlichte dag klom dat beest zelfs door een gaatje de ren in om even gemakkelijk boodschapjes te doen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:48 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Wat zou jouw oplossing precies zijn dan?
Begrijp me goed hoor, ik vind het ook treurig dat het zover heeft moeten komen, maar die zwerfkatten zijn er nu eenmaal, vaak behoorlijk verwilderd.
Ik weet het, ik trek hem compleet uit de context.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 19:18 schreef Watuntrik het volgende:
Dat er teveel zwerfkatten zijn heeft niets te maken met onverantwoorde huisdierhouders van nu.
Ja en Amen, compleet met je eens.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:11 schreef Watuntrik het volgende:
De enige constructieve oplossing voor dit probleem is is dat wij als mens eens moeten veranderen in onze denk en zienswijze.
Ik mag hopen dat het daar juist niet voor symbool staat.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:11 schreef Watuntrik het volgende:
Jou eerdere pleidooi in dit topic staat symbool voor het feit dat de huidige mens alles wat niet goed valt te controleren als een probleem ziet.
(dit is de verduidelijking van reactie hierboven)quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:11 schreef Watuntrik het volgende:
Een heel mooi voorbeeld hiervoor zijn ook die mensen die bijvoorbeeld zonodig willen verhuizen naar de outback van Alaska om de door moeder aardegeboden grondstoffen daar uit te kunnen buiten. En zich dan gaan beklagen over de beren en elanden die te pas en te onpas door de mens zijn nieuw geclaimed leefgebied struinen.
Eens. (dat gebeurd nu al in dit topic)quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:11 schreef Watuntrik het volgende:
Het vangen van de katten is niet voor niets te duur. Waarom is dat eigenlijk te duur? DIt hebben we te danken aan onze eigen zelfzuchtig en gierigheid. Daat moet een constructieve oplossing voor bedacht worden, dan pas zijn we op de goede weg. Nee liever wijzen met de vinger naar een ander en wat stront gooien..
Waarschijnlijk als het te laat is! Overigens vindt ik dat bepaalde dingen behoorlijk uit context worden getrokken.quote:[Als het te laat is? , Nooit? , Ooit? , Morgen?, Volgend jaar? , Of als we uit gepraat zijn?
Kunnen ze die beestjes dan tenminste zachtjes laten inslapen?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 09:05 schreef oh-oh het volgende:
Het is al te laat, anders was afschieten niet eens meer de enige snelle goede oplossing toch?
Wellicht dat dat afschieten de ogen opent bij mensen?
Zoals ik al eerder schreef geeft dat meer stress.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 10:01 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Vangen en in laten slapen dan?
Vangen is voor die wilde katten denk ik echt nog veel erger...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 10:01 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Vangen en in laten slapen dan?
Ja.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 10:49 schreef No.name.for.me het volgende:
[..]
Maar waarom zachtjes in laten slapen, is dat om ons gevoel te sussen?
ow...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:01 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Vangen is voor die wilde katten denk ik echt nog veel erger...
Pff, ja, doe maar een groot slotquote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:14 schreef oh-oh het volgende:
Ja gewoon de ogen sluiten en de overlast negeren, opgelost, slotje!
Wil je zulk probleem in het collectief aanpakken dan zal een begin kunnen zijn dat iedereen (en dat geldt dan natuurlijk ook voor mijzelf) zich moet afvragen of het hebben van huisdieren in onze maatschappij nog wel bij deze tijd hoort. Vroeger had het houden van dieren ook een maatschappelijke functie. De kat tegen het ongedierte, de hond als bewaking of hulp. En zelfs het paard kun je hier tegenwoordig ook bij betrekken deze was om het veld te ploegen of de last te trekken. Deze 3 soorten als voorbeeld hebben in onze samenleving voor 80% van de gevallen enkel nog maar een teddybeer en of bepaalde status gehalte als gezelschapsdier en handelsobject. Als je het gaat hebben over verantwoord dieren houden, dan mag je jezelf eerst de vraag stellen waarmee je het houden van deze dieren dan überhaupt verantwoord.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 14:16 schreef No.name.for.me het volgende:
[..]
Pff, ja, doe maar een groot slot
Ik begrijp niet dat mensen het probleem niet willen zien, de hond had veel eerder een relatie met de mens. Dus nu mag ik ook mijn hond de deur uitgooien zodat hij de buurt kan beschermen?
Ik zou zeggen succes met het ontkennen van het zwerfkattenprobleem.
Moeilijkquote:Op woensdag 23 oktober 2013 15:48 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Wil je zulk probleem in het collectief aanpakken dan zal een begin kunnen zijn dat iedereen (en dat geldt dan natuurlijk ook voor mijzelf) zich moet afvragen of het hebben van huisdieren in onze maatschappij nog wel bij deze tijd hoort. Vroeger had het houden van dieren ook een maatschappelijke functie. De kat tegen het ongedierte, de hond als bewaking of hulp. En zelfs het paard kun je hier tegenwoordig ook bij betrekken deze was om het veld te ploegen of de last te trekken. Deze 3 soorten als voorbeeld hebben in onze samenleving voor 80% van de gevallen enkel nog maar een teddybeer en of bepaalde status gehalte als gezelschapsdier en handelsobject. Als je het gaat hebben over verantwoord dieren houden, dan mag je jezelf eerst de vraag stellen waarmee je het houden van deze dieren dan überhaupt verantwoord.
Hier moet je dan alles en iedereen over dezelfde kam scheren, anders werkt het niet. Heb je geen geldige functionele verantwoording te bieden anders dan "voor de gezelschap" zou het houden van dieren verboden moeten worden. Ook dit zou een begin van een oplossing kunnen zijn van veel problemen tussen mens en dier.
Maar nou wordt het wel weer erg moeilijk. Niet?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |