quote:Op maandag 7 oktober 2013 21:28 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Is daar consensus over zonder enige toelichting of uitzondering? En de consensus vooral, dus dat er maar 1 interpretatie is binnen de orthodoxe soennitische rechtsscholen en haar meest toonaangevende geleerden.
Ja en Tawheed is ook 1 van de vijf zuilen in de Soennitische Islam.quote:Op maandag 7 oktober 2013 21:51 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ja en? Dat is geen antwoord op mijn vraag. Waarom ben jij er zo zeker van dat mensen die, laten we nou eerlijk zijn want hier gaat het om, Najaf en Karbala bezoeken niet tot God/Allah bidden? Ik ben er persoonlijk vaak geweest. Ik heb niet gezien dat mensen iemand anders dan Allah aanbidden. Echt niet.
Het is ook gewoon een belachelijk idee. Eenheid(taw7eed)(van de schepper), is 1 van de 5 pilaren bij sjiieten.
quote:Op maandag 7 oktober 2013 21:46 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Het is weer eenzijdig zwart-wit denken, geen enkele soenniet kan claimen dat in de soennitische orthodoxie ondubbelzinnig elke vorm van het verhogen van een graf 100% wordt afgewezen en consensus daarover is.
Wat denken mensen nou? Dat alle Islamitische rijken die graven over het hoofd hebben gezien en nu in 1970 tot 2013 een groepje Moslims het opeens inziet: "eey man! Die graven zijn ze vergeten te vernietigen!! Stagirallah!".
Als je in de soennitische jurisprudentie duikt is het zoveel genuanceerder, en bepaalde graven zijn al eeuwen geleden getekend met het aanduiden ervan omdat daar een belangrijk persoon begraven lag die men bezocht etc. oude metgezellen/vrienden van Mohammed die tot ver in het Oosten of Westen zijn geraken, daar begraven en wat inderdaad wordt gezien als een groots en trots is voor de lokale bevolking. Tientallen voorbeelden te noemen.
Er was vroeger, lang geleden, 1 groepje die de Ghurabyah heetten. Google er maar op, ik weet niet of er nog wat over te vinden is. Alle gekke verhalen die je over sjiieten hebt gehoord komen daar vandaan. En die mensen bestaan volgens mij niet eens meer.quote:Op maandag 7 oktober 2013 21:52 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ja en Tawheed is ook 1 van de vijf zuilen in de Soennitische Islam.
Ik beschuldig niet alle sjiieten van afgoderij. Maar ik heb wel gelezen dat extreme sektes van sjiieten soms Ali en de twaalf Imams aanbidden.
NEE. Jij danwel een islamitisch soennitisch belangrijk figuur beweert dat er aanbeden wordt ipv gebeden. Hoe weten jullie dat? Kunnen jullie allemaal gedachten lezen??quote:Op maandag 7 oktober 2013 21:50 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Kijk oke dat heb ik perongeluk zo gezegd, nu goed.
Oh, het is een soennieten/sjiieten-ding??quote:Op maandag 7 oktober 2013 21:52 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ja en Tawheed is ook 1 van de vijf zuilen in de Soennitische Islam.
Ik beschuldig niet alle sjiieten van afgoderij. Maar ik heb wel gelezen dat extreme sektes van sjiieten soms Ali en de twaalf Imams aanbidden.
Ja misschien komen al dei gekke verhalen over sjiieten daar vandaan. Ik heb teveel salafi websites gelezen. Ik heb ook gehoord over een andere rare sekt genaamd de ghulat.quote:Op maandag 7 oktober 2013 21:54 schreef Peunage het volgende:
[..]
Er was vroeger, lang geleden, 1 groepje die de Ghurabyah heetten. Google er maar op, ik weet niet of er nog wat over te vinden is. Alle gekke verhalen die je over sjiieten hebt gehoord komen daar vandaan. En die mensen bestaan volgens mij niet eens meer.
Wat je beter kunt doen is niet naar Salafi websites gaan. Als jij over sjiieten wilt leren/lezen, dan kun je dat het beste op sjiitische websites doen. Als je iets over Salafis wilt weten, ga je naar een Salafi website. Simpelquote:Op maandag 7 oktober 2013 21:59 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ja misschien komen al dei gekke verhalen over sjiieten daar vandaan. Ik heb teveel salafi websites gelezen. Ik heb ook gehoord over een andere rare sekt genaamd de ghulat.
De onvrede erover komt niet zomaar ergens vandaan, er zijn heus wel zaken (ook geweest) waarvan je je kan afvragen of het niet tot afgoderij leidt, soms mensen die een heilige gaan vragen om hen kinderen te schenken. Er is een volksIslam ontstaan op veel plaatsen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 21:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Daarom vroeg ik ook in eerste instantie of die graven/tombes er misschien niet al waren voor men besloot dat een bepaalde manier van begraven niet mocht.
Overigens lijkt er NIETS mis mee om historische (al dan niet religieuze) figuren of voorouders in ere te houden en ze te herdenken en voor ze te bidden.
Ik geloof, dat de taliban de boedhabeelden opblies, nadat Amerika besloten had om alle noodhulp aan Afghanistan te stoppen. Dus er zit meer achter.quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:01 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Het is heel simpel: waarover geklaagd wordt vandaag de dag kan je je afvragen waarom eerdere Moslims wereldwijd dat dan "eeuwen vergeten zijn". Zelfde met Taliban die boeddhabeelden vernietigden maar blijkbaar ervoor niemand tot die daad is overgegaan eeuwen lang. Lijkt me een legitieme vraag aan de mensen die menen dat alles tegen de grond moet.
Wat hebben de boedhabeelden dan met Amerikaanse steun te maken?quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:04 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik geloof, dat de taliban de boedhabeelden opblies, nadat Amerika besloten had om alle noodhulp aan Afghanistan te stoppen. Dus er zit meer achter.
Ik persoonlijk vind het verschrikkelijk dat er zo veel vernield is. Weliswaar uit een historisch perspectief en niet zo zeer uit een religieus perspectief. Maar vreselijk vind ik het.quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:01 schreef Aloulou het volgende:
[..]
De onvrede erover komt niet zomaar ergens vandaan, er zijn heus wel zaken (ook geweest) waarvan je je kan afvragen of het niet tot afgoderij leidt, soms mensen die een heilige gaan vragen om hen kinderen te schenken. Er is een volksIslam ontstaan op veel plaatsen.
Maar mensen moeten het wel zuiver houden, in de soennitische orthodoxie (in breedste zin van het woord) was er ruimte voor bepaalde dingen verhogen/bouwen rondom graven.
Het is heel simpel: waarover geklaagd wordt vandaag de dag kan je je afvragen waarom eerdere Moslims wereldwijd dat dan "eeuwen vergeten zijn". Zelfde met Taliban die boeddhabeelden vernietigden maar blijkbaar ervoor niemand tot die daad is overgegaan eeuwen lang. Lijkt me een legitieme vraag aan de mensen die menen dat alles tegen de grond moet.
Ze waren bang dat de afghanen die beelden zouden aanbiddenquote:Op maandag 7 oktober 2013 22:04 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik geloof, dat de taliban de boedhabeelden opblies, nadat Amerika besloten had om alle noodhulp aan Afghanistan te stoppen. Dus er zit meer achter.
Het is doodzonde en het helpt NIKS..quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:04 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Iedereen maar verbanden en verstrooien voortaan (en ff een inhaalslag maken mbt eerdere eeuwen)?quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:07 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Ze waren bang dat de afghanen die beelden zouden aanbidden
(net zoals ik bang ben dat mensen graven gaan aanbidden).![]()
![]()
![]()
quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:05 schreef Peunage het volgende:
[..]
Wat hebben de boedhabeelden dan met Amerikaanse steun te maken?
http://www.nytimes.com/2001/03/19/world/19TALI.htmlquote:Op maandag 7 oktober 2013 22:07 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het is doodzonde en het helpt NIKS..
Educatieve trip naar Saoedi-Arabië!quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:10 schreef Triggershot het volgende:
Wat te doen met al die soenieten die graven aanbidden dan.
Ik zeg niet dat ik je niet geloof, ik zeg dat het niet werkt/niets help..quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:11 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
[..]
http://www.nytimes.com/2001/03/19/world/19TALI.html
Serieus, alleen al omdat ze de heilige plekken al onderdeel hebben gemaakt van een corrupte familie zou al voldoende moeten zijn om geen salaat al-djanaza voor ze te bidden, laat staan graven aanbidden.quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:11 schreef Peunage het volgende:
[..]
Educatieve trip naar Saoedi-Arabië!
Waarom, die Taliban spokesman vond ik wel goed uitleggen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik je niet geloof, ik zeg dat het niet werkt/niets help..
En ik vind het echt zo![]()
![]()
Waarom?quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:18 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Waarom, die Taliban spokesman vond ik wel goed uitleggen.
Zijn reden vond ik wel goed waarom hij die beelden vernietigdequote:Op maandag 7 oktober 2013 22:21 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Waarom?
Omdat die beelden nu vernietigd zijn en nooit meer terugkomen..
Stuk kunst en historie die om een onbenullige reden vernield zijn..
En toen ze vernietigd waren kun jij de vrouwen en kinderen van de stukjes beeld wél eten geven?quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:24 schreef Baklava95 het volgende:
[..]
Zijn reden vond ik wel goed waarom hij die beelden vernietigde
(hoewel ik het zelf erg vind dat die beelden zijn vernietigd). Hij zei als een paar vertegenwoordigers van de VN ons alleen maar geld geven om die beelden te onderhouden, terwijl onze vrouwen en kinderen sterven van de honger, dan vinden we de beelden harmful en dan vernietigen we ze.![]()
Ja, ik zit ook de wachten wanneer die Saudiërs in opstand komen tegen hun koningshuis.quote:Op maandag 7 oktober 2013 22:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Serieus, alleen al omdat ze de heilige plekken al onderdeel hebben gemaakt van een corrupte familie zou al voldoende moeten zijn om geen salaat al-djanaza voor ze te bidden, laat staan graven aanbidden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |