Het is idd soms absurd, laat die mensen toch als ze niet meer willen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 11:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
En dit maak ik dus zelf mee met mijn ouders, hartverscheurende taferelen kan ik wel zeggen,
ze willen gewoon dood, niemand van ons is daar blij mee, maar we kunnen ze niet helpen
en we begrijpen wel waarom ze dood willen, maar nee hoor, dat mag nietvolstoppen
met pillen maar weer, wat wéér andere bijwerkingen geeft, nog meer ellende...
Slaappilletje?
Neeeeeeeeeee. dat is niet gezond, dus dat mag ook niet, ze staan godverdomme met 1 been
in het graf
Ik reageerde op de stelling dat doktoren niet bereid zijn te accepteren dat ze de patiënt niet kunnen redden, dat suggereert een tijdstip voordat men "uitbehandeld" is.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 11:00 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Hee FOK. Je kunt 'uitbehandeld zijn' niet vergelijken met euthanasie. En de arts beslist dan? De arts beslist niet tot staken van behandeling zolang behandeling nog zinvol is.
Dat vind ik dus ook.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 11:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is idd soms absurd, laat die mensen toch als ze niet meer willen.
shitquote:Op woensdag 2 oktober 2013 11:25 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat mijn moeder gewoon een fles jenever naar binnen zou tikken, die heeft al sinds haar 38ste geen alcohol meer gedronken, dus dat zal wel afdoende zijn....
M'n vader hoeft alleen maar op een hypo te wachten, die was vorige week al bijna aan de beurt 's nachts om 03.30 uur.....
M'n moeder m vervolgens zo volgepropt met druivensuiker (anderhalf rolletje) dat hij 3 dagen later nog veel te hoog zat
Het is wel vreemd soms om mee te moeten maken hoe mensen met een doodswens aan het leven hangen als het er op aan komt.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 11:25 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat mijn moeder gewoon een fles jenever naar binnen zou tikken, die heeft al sinds haar 38ste geen alcohol meer gedronken, dus dat zal wel afdoende zijn....
M'n vader hoeft alleen maar op een hypo te wachten, die was vorige week al bijna aan de beurt 's nachts om 03.30 uur.....
M'n moeder m vervolgens zo volgepropt met druivensuiker (anderhalf rolletje) dat hij 3 dagen later nog veel te hoog zat
op het moment dus nog niet.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 11:55 schreef Molurus het volgende:
Ik heb eerlijk gezegd helemaal niets tegen euthanasie. Aantoonbaar ondraaglijk lijden is wat mij betreft niet eens een voorwaarde.
Als iemand uit het leven wil stappen, om wat voor reden dan ook, dan is dat wat mij betreft zijn/haar goed recht.
Dat is dus de pest als je eenmaal in een verpleegtehuis zit.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 11:25 schreef Leandra het volgende:
Wat mij betreft is dat bizar. Het recht op zelfbeschikking is een recht dat de staat overstijgt.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 12:59 schreef marc0871 het volgende:
[..]
op het moment dus nog niet.
het is zelfs verbodenom zelfmoord te plegen.
Toen ik een keer op bezoek kwam bij mijn moeder, had ze een''koffieochtendje'' zoals ze datquote:Op woensdag 2 oktober 2013 12:59 schreef marc0871 het volgende:
[..]
op het moment dus nog niet.
het is zelfs verbodenom zelfmoord te plegen.
Blijkbaar niet dus.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 13:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat mij betreft is dat bizar. Het recht op zelfbeschikking is een recht dat de staat overstijgt.
wat denk je dat een hulpbehoevende de samenleving kost?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 13:08 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat een euthanasieverklaring eigenlijk gaat uitmaken, ik heb hem al, maar
of het werkt? Het lijkt soms wel of ze mensen in leven willen houden voor het geld dat ze opbrengen.
Een andere reden kan ik om heel eerlijk te zijn niet bedenken.
Ja het kost héél wat, dat weet ik ook wel. maar aan de andere kant brengt het voor sommigequote:Op woensdag 2 oktober 2013 13:12 schreef marc0871 het volgende:
[..]
wat denk je dat een hulpbehoevende de samenleving kost?
en dan bedoel ik niet dat ze nu allemaal een pilletje moeten, maar dat degenen die willen, die mogelijkheid gewoon moeten hebben.
kan ik niet.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 13:15 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ja het kost héél wat, dat weet ik ook wel. maar aan de andere kant brengt het voor sommige
mensen en instellingen blijkbaar ook weer geld op.
Ik snap er ook de ballen niet meer van, overal lees je over de kosten, ze plukken die mensen
totaal kaal, zelfs voor pleepapier moet extra betaald worden, maar dood? Nee dat mag niet![]()
Leg jij het me dan maar uit als je het weet, want ik weet het niet meer,
niemand kan het uitleggen zelfs het personeel niet, waar ongelofelijke lieve mensen bijzittenquote:
Hier ben ik het volledig mee eens. Ik zou artsen echter niet verplichten om euthanasie toe te dienen als zij dat moreel verwerpelijk vinden oid. In dat geval een arts zoeken die hier geen bezwaar tegen heeft.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 11:55 schreef Molurus het volgende:
Ik heb eerlijk gezegd helemaal niets tegen euthanasie. Aantoonbaar ondraaglijk lijden is wat mij betreft niet eens een voorwaarde.
Als iemand uit het leven wil stappen, om wat voor reden dan ook, dan is dat wat mij betreft zijn/haar goed recht.
http://www.zorgvisie.nl/K(...)thanasie-ZVS012209W/quote:Op woensdag 2 oktober 2013 19:16 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Hier ben ik het volledig mee eens. Ik zou artsen echter niet verplichten om euthanasie toe te dienen als zij dat moreel verwerpelijk vinden oid. In dat geval een arts zoeken die hier geen bezwaar tegen heeft.
quote:Ouderdomsklachten
Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een opeenstapeling van ouderdomsklachten. Maar als iemand dood wil omdat hij of zij oud is, of omdat de persoon zijn leven voltooid acht, kan dat geen reden zijn, vindt de organisatie. Er moet immers een medische grondslag zijn die ondraaglijk en uitzichtloos lijden veroorzaakt.
Oma MAG niet doodquote:Veel ouderen worden in hun laatste levensfase tegen hun eigen wens in doorbehandeld.
De communicatie tussen artsen, naasten en patiënten over wel of niet behandelen zou daarom beter
moeten.
Dat concluderen onderzoekers aan het VUmc.
Ze brachten de resultaten van een groot onderzoek onder nabestaanden van ouderen vrijdag naar
buiten.
Zieke ouderen moeten bij een naderende dood vaak beslissen of zij nog willen beginnen met een
verdere behandeling, zoals een antibioticakuur bij een longontsteking of reanimatie bij een hartstilstand.
Ongeveer de helft van de ouderen uit het onderzoek die eerder hadden gezegd geen verdere behandeling te willen, kregen dit uiteindelijk toch.
Ook bleek de mening van oudere patiënten over al dan niet behandelen vaak niet bekend.
Volgens onderzoekster Roeline Pasman helpt het als ouderen hun wens kenbaar maken, maar is dat niet altijd genoeg.
Artsen zouden volgens haar al in een eerder stadium het initiatief kunnen nemen bij hun patiënten die waarschijnlijk niet lang meer hebben en ze vragen of ze doorbehandeld willen worden in de laatste fase.
Vrijdag is een artikel over het onderzoek verschenen in the Journal of the American Geriatrics Society
Exact dat. Euthanasie mag wat mij betreft ook veel toegankelijker worden.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 11:55 schreef Molurus het volgende:
Géén idee...quote:Op maandag 21 oktober 2013 22:04 schreef Jigzoz het volgende:
Wat is er precies mis met een 'makkelijke oplossing'?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |