quote:
NOS-TT 113 do 26 sep De Jong dreigt met LPF te breken DEN HAAG LPF-Kamerlid Winny de Jong dreigt uit de fractie te stappen en met medestanders een eigen fractie op te richten.De Jong ergert zich al maanden aan de gang van zaken binnen de LPF. De Jong uitte haar kritiek steeds intern,maar dat vandaag haar medewerker werd ontslagen was de druppel."Ik was daar niet eens over ingelicht.Het is nu oorlog",zegt ze.De medewerker had een evaluatie geschreven over het optreden in de Kamer van LPF-leider Wijnschenk. Wijnschenk is volgens De Jong volledig ongeschikt als leider.Als kwade genius wijst ze echter Kamerlid Hoogendijk aan,de adviseur van Wijnschenk.
quote:Ja dat kan.. Ik kan me herinneren dat Mient Jan Faber ook ooit zoiets wilde doen.. Ze zijn immers op persoon gekozen en kunnen gewoon als onafhankelijken hun stoel blijven innemen.
Op donderdag 26 september 2002 22:34 schreef Qlo0n het volgende:
Kan dat?
quote:Ja.
Op donderdag 26 september 2002 22:34 schreef Qlo0n het volgende:Kan dat?
Maar als er teveel LPF'ers uit de fractie stappen valt het Kabinet.
Meerderheid nu: CDA 43 + VVD 24 + LPF 26 = 93 zetels
Je moet er over houden: minstens 76 zetels.
93-76 = 17 zetels
Er mogen dus 17 mensen uit de LPF fractie stappen.
Met 8 is het Kabinet dus niet in gevaar.
Pim had het vast zo gewild
quote:Als een of andere milieuactivist Fortuyn niet had vermoord na maandelange demonisering was dit niet gebeurd.
Op donderdag 26 september 2002 22:42 schreef Public Enemy het volgende:Pim had het vast zo gewild
![]()
quote:pfff.....ben je er nog niet overheen....
Op donderdag 26 september 2002 22:43 schreef R@b het volgende:[..]
Als een of andere milieuactivist Fortuyn niet had vermoord na maandelange demonisering was dit niet gebeurd.
quote:Exactly my thoughts. Toch snap ik die muts van LPF wel: die Ferry Flapdrol moet inderdaad moven, die ouwe kraai is lichtelijk kierewiet.
Als een of andere milieuactivist Fortuyn niet had vermoord na maandelange demonisering was dit niet gebeurd.
quote:jajaja Pim dit pim dat die is er niet dus leef met wat er wel is... een hoop waardeloos LPF gebrul!
quote:Correct me if I'm wrong, maar ze kunnen toch ook nog vrolijk een minderheidskabinet vormen.
Er mogen dus 17 mensen uit de LPF fractie stappen.Met 8 is het Kabinet dus niet in gevaar.
quote:Alles kan.
Op donderdag 26 september 2002 22:49 schreef KwisatzHaderach het volgende:[..]
Correct me if I'm wrong, maar ze kunnen toch ook nog vrolijk een minderheidskabinet vormen.
Ook al omdat de leden die uit de fractie stappen toch wel grotendeels dit Kabinetsbeleid blijven steunen.
Maar vergeet het maar dat CDA en VVD een minderheidskabinet voort gaan zetten.
Maar goed, dan moet meer dan de helft uit de LPF-fractie stappen.
quote:Natuurlijk. De ouderenpartijen deden niks anders.
Op donderdag 26 september 2002 22:34 schreef Qlo0n het volgende:
Kan dat?
quote:Inderdaad. Zowel het CDA als de VVD staan op winst in de peilingen. Dus die LPFers willen ze wel kwijt als het hen goed uitkomt.
Op donderdag 26 september 2002 22:55 schreef R@b het volgende:
Maar vergeet het maar dat CDA en VVD een minderheidskabinet voort gaan zetten.
quote:Maar dan hebben ze PvdA nodig en moeten ze een andere koers gaan varen. Denk niet dat ze dat willen.
Op donderdag 26 september 2002 22:56 schreef I.R.Baboon het volgende:[..]
Inderdaad. Zowel het CDA als de VVD staan op winst in de peilingen. Dus die LPFers willen ze wel kwijt als het hen goed uitkomt.
quote:Inderdaad. Maar blijkbaar heeft zich dit ook allemaal achter de schermen afgespeeld (vergeef het me dat ik achterkamertjespolitiek moet denken). Weten wij veel wat er allemaal aan onvrede heerst.
Maar goed, dan moet meer dan de helft uit de LPF-fractie stappen.
Misschien ook niet, en zal het met een sisser aflopen. We zien wel.
quote:Inderdaad.
Op donderdag 26 september 2002 22:57 schreef BenKetting het volgende:[..]
Maar dan hebben ze PvdA nodig en moeten ze een andere koers gaan varen. Denk niet dat ze dat willen.
De VVD zit liever met de LPF in de regering dan met de PvdA. Met de LPF is snel zaken te doen op allerlei gebied waar met de PvdA weer eindeloze, en in VVD ogen heiloze, compromissen moeten worden gesloten.
quote:Nou ja, ik vind die Winnie de Jong nou ook niet echt een stabiele indruk maken eigenlijk...
Op donderdag 26 september 2002 22:49 schreef TimMer1981 het volgende:
Exactly my thoughts. Toch snap ik die muts van LPF wel: die Ferry Flapdrol moet inderdaad moven, die ouwe kraai is lichtelijk kierewiet.
Vind het zelfs een beetje sneu wel, net nu het leek alsof de LPF de zaken weer op orde had...
quote:Het is maar de vraag of Fortuyn dat incompetente zooitje wel bij elkaar had kunnen houden.
Het begin van het einde van de LPF lijkt me... ik hoop eerlijk gezegd niet dat het kabinet valt, laat er maar eens een rustige periode komen.
quote:Ja... Eindelijk een beetje minder negatief in de media, krijgen we dít weer...
Op donderdag 26 september 2002 23:01 schreef Zander het volgende:
Vind het zelfs een beetje sneu wel, net nu het leek alsof de LPF de zaken weer op orde had...
quote:Nou ja, CDA stond op 47 of zo in de peiling. VVD ook wel boven de 28, dacht ik.
Maar dan hebben ze PvdA nodig en moeten ze een andere koers gaan varen. Denk niet dat ze dat willen.
Maar idd. de PvdA is een nog slechter alternatief voor CDA en zeker voor de VVD, want die hebben nu wel ongeveer het ultieme kabinet.
quote:Denk het wel.
Op donderdag 26 september 2002 23:02 schreef Meneer_Aart het volgende:[..]
Het is maar de vraag of Fortuyn dat incompetente zooitje wel bij elkaar had kunnen houden.
Het charisma van Fortuyn in combinatie met zijn enorme aanhang zullen zeer veel lieden in het gareel hebben gehouden.
Wat je nu ziet in de LPF is een strijd om het leiderschap. De Jong wilde namelijk zelf fractieleider worden.
LPF-Tweede-Kamerlid De Jong dreigt uit de LFP-fractie te stappen. De Jong verwacht dat een aantal ontevreden fractieleden haar voorbeeld zal volgen om met haar een nieuwe fractie te vormen. "Ik acht het niet het meest wenselijk, maar ik sluit het niet uit", aldus het LPF-kamerlid.
Reden van haar dreigende vertrek is haar ergernis over de gang van zaken in de fractie. Daarover is zij al maanden ontevreden, maar tot dusver hield zij haar kritiek intern. Het feit dat haar fractiemedewerker buiten haar medeweten is ontslagen is voor De Jong de spreekwoordelijke druppel. "Ik was daarvan niet eens op de hoogte", zegt de Jong. "Nu is het oorlog."
Wijnschenk
De medewerker had een interne evaluatie over het functioneren van fractieleider Wijnschenk tijdens de Algemene Beschouwingen onder de LPF-Kamerleden verspreid. Volgens De Jong is Wijnschenk, die zij omschrijft als "die advertentieverkoper", "volledig ongeschikt" voor zijn functie. Maar als de echte kwade genius ziet zij fractielid Hoogendijk, de adviseur van Wijnschenk.
De Jong beschuldigt Hoogendijk ervan dat deze zijn Kamerzetel heeft "gekocht". Zij beweert dat Pim Fortuyn hem volkomen ongeschikt achtte voor het Kamerwerk. "Hij had een lijstje waarop achter de naam Hoogendijk stond: afvoeren."
De Jong haalt ook uit naar collega Janssen Van Raaij. Ze vindt dat deze "slecht functioneert. Hij brengt Wijnschenk nog een keer ten val." De Jong zegt dat de fractie uit twee groepen van elk dertien leden bestaat. Een groep die bestaat uit personen met een bestuurlijke of adviserende functie maakt in de fractie de dienst uit. De overige dertien komen er niet aan te pas, zegt de Jong.
quote:Misschien niet zo snel, maar ik denk dat op wat langere termijn Fortuyn ook de boel niet bij elkaar had kunnen houden. Zo'n goede reputatie had hij niet op het gebied van samenwerken en de fractie is hoe je het wendt of keert toch een bijeengeraapt zootje te snel samengestelde groep zeer verschillende persoonlijkheden. Maar da's een andere discussie en natuurlijk puur speculatie...
Op donderdag 26 september 2002 23:05 schreef R@b het volgende:[..]
Denk het wel.
Het charisma van Fortuyn in combinatie met zijn enorme aanhang zullen zeer veel lieden in het gareel hebben gehouden.
quote:Probleem van De Jong is dat zij niet bepaald een lage eigendunk heeft. En daarbij ook niet bepaald de stabielste politicus van het land is. Ik heb NOVA niet gezien, maar ik vraag me sterk af of zij (zoals ze zegt) een deel van de LPF-fractie achter zich heeft staan.
Wat je nu ziet in de LPF is een strijd om het leiderschap. De Jong wilde namelijk zelf fractieleider worden.
quote:Hij heeft net al gereageerd:
Op donderdag 26 september 2002 23:12 schreef MREn het volgende:Wijnschenk zal om 23:35 zijn mening verkondigen op Ned2 in het Journaal.
''Als De Jong wil vertrekken dan zien we dat wel''.
quote:Ze zijn haar liever kwijt dan rijk denk ik...
Op donderdag 26 september 2002 23:14 schreef R@b het volgende:[..]
Hij heeft net al gereageerd:
''Als De Jong wil vertrekken dan zien we dat wel''.
quote:nee misschien was het nog een grotere warboel
quote:Yep.
Op donderdag 26 september 2002 23:17 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ze zijn haar liever kwijt dan rijk denk ik...
Met een te kleine groep uit de fractie stappen en een eigen fractie beginnen lijkt me overigens niet eens zo slim. De LPF achterban zou ze wel eens al verraders kunnen gaan zien. Best kans dat ze dan maar helemaal vertrekken, waardoor de zetels weer naar de LPF gaan.
quote:Over welke achterban heb je het? De gewone mensen of mensen met Kapitaal?
Op donderdag 26 september 2002 23:20 schreef R@b het volgende:[..]
Yep.
Met een te kleine groep uit de fractie stappen en een eigen fractie beginnen lijkt me overigens niet eens zo slim. De LPF achterban zou ze wel eens al verraders kunnen gaan zien. Best kans dat ze dan maar helemaal vertrekken, waardoor de zetels weer naar de LPF gaan.
quote:precies, dat ze nu opsplitsen was gemakkelijk te voorspellen; precies als de Ouderenpartij, zo'n nieuwe groep en in dit geval ook zo groot met vrijwel niets gemeen.. was meer vraag "wanneer" ipv "of"
Op donderdag 26 september 2002 23:02 schreef Meneer_Aart het volgende:
Het is maar de vraag of Fortuyn dat incompetente zooitje wel bij elkaar had kunnen houden.
oke achteraf praten is makkelijk, ik weet het, maar ik denk dat iedereen dit wel zag aankomen..
quote:Dan vragen ze eerder D66/LN erbij, die zouden toch wel meeregeren.
quote:Alsof dat enig verschil maakt voor de regering.
Op vrijdag 27 september 2002 00:15 schreef G1Ace het volgende:
wacht maar, over paar maanden is LPF gescheurd, nieuwe verkiezingen, vette winst voor de vvd, gaat balkende en de vvd vrolijk verder en is de lpf niets meer waard
quote:Bomhoff kwam van de PvdA. Tenminste, daar was hij lid van!
Op vrijdag 27 september 2002 02:13 schreef ghettoman het volgende:
[..] Bomhoff terug naar de VVD [..]
quote:Inderdaad.
Op vrijdag 27 september 2002 10:22 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Bomhoff kwam van de PvdA. Tenminste, daar was hij lid van!
Dus Nawijn terug naar het CDA, Bomhoff terug naar de PvdA en De Boer terug naar de VVD.
Maar wat zou Nawijn eigenlijk gaan doen als de LPF uit elkaar klapt (en daarmee waarschijnlijk het huidige kabinet)?
quote:Ah, dus jij dacht er ook al aan. Denk je dat 'ie terug gaat naar het CDA? Zou kunnen natuurlijk, maar ik weet het nog zo net niet.
Op vrijdag 27 september 2002 10:30 schreef R@b het volgende:[..]
Inderdaad.
Dus Nawijn terug naar het CDA
quote:Jah en als Hitler in 1933 van de trap was gevallen en z'n nek had gebroken, was WO2 er niet geweest, en zo kun je nog wel een uurtje doorgaan. Feit is nou eenmaal dat Pim dood is, je moet roeien met de riemen die je hebt.
quote:lichtelijk?
Op donderdag 26 september 2002 22:49 schreef TimMer1981 het volgende:
Toch snap ik die muts van LPF wel: die Ferry Flapdrol moet inderdaad moven, die ouwe kraai is lichtelijk kierewiet.
Over de aanpak van de verloedering: Ik las net dat 2e kamerlid Van Ruiten de schandalige McDonalds reclamespot wil aanpakken waarin een jongetje zijn vader voor de gek houdt bij het leren fietsen. Van Ruiten: 'Schrijnend. De boodschap is: het is leuk om je ouders te belazeren. Dat is pedagogisch slecht. Het verziekt de opvoeding.
quote:Dan kun je net zo goed meteen alle humor en cabaret afschaffen
Op vrijdag 27 september 2002 10:47 schreef the-O het volgende:
De vraag is natuurlijk of wat er nu overblijft de zaken nog enigzins op een rijtje heeft. En of interne kritiek leveren mag.Over de aanpak van de verloedering: Ik las net dat 2e kamerlid Van Ruiten de schandalige McDonalds reclamespot wil aanpakken waarin een jongetje zijn vader voor de gek houdt bij het leren fietsen. Van Ruiten: 'Schrijnend. De boodschap is: het is leuk om je ouders te belazeren. Dat is pedagogisch slecht. Het verziekt de opvoeding.
quote:alleen hebben die straks samen een zetel of 4 over wsl.
Op vrijdag 27 september 2002 02:13 schreef ghettoman het volgende:Dan vragen ze eerder D66/LN erbij, die zouden toch wel meeregeren.
[
quote:Dat kan niet, want dan zou de LPF zichzelf afschaffen.
Op vrijdag 27 september 2002 10:47 schreef Mini_rulez het volgende:[..]
Dan kun je net zo goed meteen alle humor en cabaret afschaffen
quote:In onze ogen wel
Op vrijdag 27 september 2002 10:49 schreef Halinalle het volgende:[..]
Dat kan niet, want dan zou de LPF zichzelf afschaffen.
quote:Mwah, zoals de peilingen nu zijn zou het halvering van de LPF inhouden, grote winst PvdA en een paar zetels winst voor CDA en VVD, wishful thinking dat CDA en VVD alleen zouden kunnen regeren denk ik.
Op vrijdag 27 september 2002 00:15 schreef G1Ace het volgende:
wacht maar, over paar maanden is LPF gescheurd, nieuwe verkiezingen, vette winst voor de vvd, gaat balkende en de vvd vrolijk verder en is de lpf niets meer waard
quote:Dat was Fortuyn ook nog niet zo lang geleden
Op vrijdag 27 september 2002 10:22 schreef Kozzmic het volgende:Bomhoff kwam van de PvdA. Tenminste, daar was hij lid van!
quote:Dat vraag ik me inderdaad ook af. Bij Fortuyn denk ik niet als eerste aan "rust in de tent", maar wellicht ziet R@b dat anders.
Op donderdag 26 september 2002 23:02 schreef Meneer_Aart het volgende:[..]
Het begin van het einde van de LPF lijkt me... ik hoop eerlijk gezegd niet dat het kabinet valt, laat er maar eens een rustige periode komen.
Nou ja, met een beetje geluk verkiezingen. Altijd lachen zoiets.
quote:
Hoogendijk wil De Jong aanklagenLPF-Kamerlid Ferry Hoogendijk heeft advocaat Spong ingeschakeld om te onderzoeken of er juridische stappen mogelijk zijn tegen zijn fractiegenote Winny de Jong. Die zei gisteren dat Hoogendijk zijn plaats heeft gekocht voor 25.000 euro.
bron: http://teletekst.nos.nl/cgi-bin/tt/nos/page/t/m/104
quote:
Op vrijdag 27 september 2002 13:05 schreef Ulx het volgende:
Een achtertuin is goedkoper.
quote:Spong Aanklachten BV erbij en alle elementen voor een klassieke LPF-soap zijn weer aanwezig.
Op vrijdag 27 september 2002 13:04 schreef Kozzmic het volgende:[..]
quote:Daarvoor ontbreekt nog het obligate geblaat op de media, die zogenaamd weer ophef over niks maken
Op vrijdag 27 september 2002 14:28 schreef Meneer_Aart het volgende:[..]
Spong Aanklachten BV erbij en alle elementen voor een klassieke LPF-soap zijn weer aanwezig.
quote:demoniseer je nu niet?
Op vrijdag 27 september 2002 15:20 schreef Trainspotter het volgende:[..]
Daarvoor ontbreekt nog het obligate geblaat op de media, die zogenaamd weer ophef over niks maken
quote:Eigenlijk is het wel grappig. Of grappig..., tekenend voor de "slimheid" van Winny de Jong. De kranten staan vol van een "uitslaande" ruzie binnen de PvdA en wat doet ze?? Ze gaat alle aandacht weer richten op de interne strubbelingen van de LPF door te melden dat ze uit de fractie wil stappen.
Op vrijdag 27 september 2002 15:20 schreef Trainspotter het volgende:[..]
Daarvoor ontbreekt nog het obligate geblaat op de media, die zogenaamd weer ophef over niks maken
Wel opmerkelijk dat de PvdA de notities over interne zaken gewoon "open en bloot" op de site zet, terwijl de LPF-top de evaluatie over het handelen van de partij tijdens de Algemene Beschouwingen nog niet eens onder de kamerleden wilde verspreiden.
quote:
Maas: gesodemieter in fractie moet ophouden
DEN HAAG - LPF-voorzitter Maas vindt dat "het gesodemieter" in de Tweede-Kamerfractie van de LPF onmiddellijk moet ophouden. "Ik ben het beu, want het kost ons te veel leden en goodwill", zegt Maas. Maas voerde vrijdag een lang gesprek met LPF-Kamerlid De Jong over haar dreigement uit de fractie te stappen. De voorzitter riep De Jong "vriendelijk doch dringend" op bij de LPF-fractie te blijven. "Het is in het belang van iedereen dat ze bij de fractie blijft." Hoewel De Jong tijdens het gesprek nog geen toezegging gedaan heeft, gaat Maas er vanuit dat het LPF-Kamerlid in de fractie blijft.Het gesprek heeft Maas naar eigen zeggen opnieuw duidelijk gemaakt dat het in de LPF-fractie nog steeds goed mis is. Volgens hem ligt de macht in de fractie in handen van ongeveer dertien Kamerleden. "Er is een fractie in een fractie gecreëerd. De rest is monddood gemaakt", zegt Maas. "Het wordt tijd dat de bezem door de fractie gaat. Het kan niet langer zo zijn dat de leden van het fractiebestuur en de raad van advies alles voor het zeggen hebben en de rest er voor spek en bonen bijzit."
Lees verder: http://www.telegraaf.nl/nieuwslink/teksten/nws.fractie.maas.lpf.jong.html
quote:
DEN HAAG - Kamerlid De Jong blijft in de LPF-fractie. Dat maakte ze vrijdag in Den Haag bekend nadat ze een gesprek had gevoerd met LPF-voorzitter Maas. De Jong heeft bij Maas steun geproefd voor de noodzaak van een andere organisatie binnen de LPF-fractie.De Jong kondigde donderdag aan uit de LPF-fractie te willen stappen. Ze ergert zich al maanden aan de gang van zaken in het gezelschap. De druppel voor De Jong was het ontslag van haar persoonlijke medewerker, die tegen de wens van de fractietop in een notitie over het functioneren van fractieleider Wijnschenk verspreidde.
Maas zei vrijdag na afloop van het gesprek met De Jong dat "de bezem" door de fractie moet, omdat een deel van de Kamerleden de macht in handen heeft en de rest "monddood" is gemaakt.
quote:Ze blijft in de fractie, maar stopt niet met haar strijd tegen Wijnschenk en Hoogendijk. Vraag me af of de LPF daar blij mee moet zijn. Ze is trouwens vanavond in Barend & Van Dorp te bewonderen, althans dat staat aangekondigd op hun site.
De Jong blijft in LPF-fractieWinnie de Jong blijft in de LPF-fractie. Ze heeft zich laten overhalen door partijvoorzitter Maas. Ze wilde opstappen omdat fractieleider Wijnschenk haar medewerker ontsloeg, die een nota over Wijnschenk had verspreid.
Inmiddels heeft De Jong haar medewerker zelf terug in dienst genomen. Ze eist nu dat Wijnschenk opstapt als leider. Ook wil ze dat "dictator" Hoogendijk uit de fractie verdwijnt.
Hoogendijk overweegt juridische stappen tegen De Jong. Zij zei gisteren dat hij 25.000 euro heeft betaald voor een plek in de fractie. Inmiddels heeft De Jong die beschuldiging "herroepen".
bron: Teletekst
quote:Het zal me niks verbazen als ze op het laatste moment weer "overspannen" is..
Op vrijdag 27 september 2002 18:42 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ze blijft in de fractie, maar stopt niet met haar strijd tegen Wijnschenk en Hoogendijk. Vraag me af of de LPF daar blij mee moet zijn. Ze is trouwens vanavond in Barend & Van Dorp te bewonderen, althans dat staat aangekondigd op hun site.
Ze heeft als voorwaarde voor haar aanblijven gëeist dat Wijnschenk aftreedt en Hoogendijk de fractie verlaat , dat lijkt me onhaalbaar, dus de fractie verlaten zal de Jong zowiezo.. Het is alleen de vraag hoeveel medestanders ze heeft, ik denk niet één.
Toch heeft ze in een aantal punten wel gelijk, zoals bijvoorbeeld dat de LPF met fractievoorzitter Wijnschenk er ook niet veel beter op is geworden, hoewel zich dat ook nog moet uitwijzen..
en die Hoogendijk mag van mij al wel helemaal weg, praat daar niet over.
Maar onderhand blijft het nog steeds een ongeorganiseerd, loslopende bend daar bij de LPF, ben benieuwd hoe ze het op gaan lossen. (als het ooit opgelost kan worden)
quote:Oeps, voordat ik ook word aangeklaagd door de huisadvocaten van de LPF snel mijn politiek correcte disclaimer neerkwakken:
Op vrijdag 27 september 2002 15:32 schreef Ulx het volgende:[..]
demoniseer je nu niet?
Ach, we mogen het de partij niet al te zwaar aanrekenen, het is ten slotte een partij in oprichting
Overigens ben ik het met Ronald Plasterk
eens dat het voor de PvdA maar beter is dat het circus Balkenende nog even blijft zitten, omdat daar de crisis ook van dieptepunt naar dieptepunt gaat.
Wat ik nou niet snap is dat alle betrokkenen nou niet eens met een glaasje wijn bij elkaar gaan zitten en het gaan uitpraten. Gewoon de partijbonzen met alle Kamerleden. Dan bereik je sowieso "overeenstemming". Nouja overeenstemming, politieke machtsverhoudingen expliceren zich meestal bij zulke vergaderingen denk ik zo, dus na die vergadering weet iedereen tenminste waar hij of zij aan toe is. En ik denk dat Winnie bij zo'n bijeenkomst eieren voor haar geld kiest en hem smeert en nog ff snel een wachtgeldregelingetje in de wacht wil slepen.
Winnie is nu bij BvD en zo te zien rijp voor de psychiater..
quote:kut gemist..
Op vrijdag 27 september 2002 23:35 schreef sooty het volgende:
Winnie de Jong.Winnie is nu bij BvD en zo te zien rijp voor de psychiater..
quote:inderdaad, jammer dat 1 zo'n geflipt mokkel de LPF weer negatief in het nieuws brengt
Op vrijdag 27 september 2002 23:35 schreef sooty het volgende:
Winnie de Jong.Winnie is nu bij BvD en zo te zien rijp voor de psychiater..
gewoon uit de politiek zetten en niet meer op tv laten komen
quote:Nja, ze had toch weer een aantal figuren om zich heen onder andere Cor Eberhart (steun haar wel, stem niet op haar)
Op vrijdag 27 september 2002 23:51 schreef Nawijnschenk het volgende:[..]
inderdaad, jammer dat 1 zo'n geflipt mokkel de LPF weer negatief in het nieuws brengt
gewoon uit de politiek zetten en niet meer op tv laten komen
quote:00.35 RTL4
Op vrijdag 27 september 2002 23:47 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
kut gemist..
komt er nog een herhaling?
quote:topictitel slaat idd weer nergens op, kleine onenigheid en gelijk wordt er crisis geroepen, maar dat zijn we wel gewend van BHFH
Op zaterdag 28 september 2002 00:02 schreef Vow het volgende:
Beetje voorbarige topictitel.
die frits vindt zichzelf een beetje te goed en werp zich te veel op als een expert.
dus dat ie terecht gewezen werd op het einde was wel top.
quote:Ik nam de titel gewoon over van de text op het NOS journaal.
Op zaterdag 28 september 2002 01:19 schreef Nawijnschenk het volgende:[..]
topictitel slaat idd weer nergens op, kleine onenigheid en gelijk wordt er crisis geroepen, maar dat zijn we wel gewend van BHFH
quote:www.nu.nl
HILVERSUM - Ik ben manisch depressief, net als Pim Fortuyn behoor ik tot de een procent van de Nederlandse bevolking die hier last van heeft. Dat erkende Winny de Jong vrijdagavond in het tv-programma Barend en van Dorp.Pim was op de hoogte van deze tekortkoming van mij, aldus de Jong. In de uitzending zei het LPF-Kamerlid dat zij zich de beschuldigingen die zij eerder had geuit aan het adres van fractiegenoot Hoogendijk, niet meer kon herinneren.
Donderdag had zij verklaard dat Hoogendijk zijn plekje op de kandidatenlijst voor de LPF had gekocht voor 25.000 euro. "Ik distantieer me van alles. Ik weet niet meer wat ik gisteren heb gezegd", aldus de Jong.
Hoe zat dat ook al weer met geesteszieken in een fractie, was daar na het TSV debacle geen algemeen geldende norm over afgesloten?
quote:Maar hij liet er wel mee zien dat je niet zomaar alles moet geloven wat mevr. De Jong beweerd. En terecht. Ik vond die Frits Wester nog veels te mild. Hij is gewoon te aardig. Waarschijnlijk verliest hij anders z'n goede positie als informatie-detective..
Op zaterdag 28 september 2002 01:27 schreef evert het volgende:
toch zette ze aan het einde frits wester wel te kijk!!!!die frits vindt zichzelf een beetje te goed en werp zich te veel op als een expert.
Maar als ik het goed begrijp bestaat de LPF-fractie dus uit twee ongeluksgetallen die via kort gedingen, openbare beschuldigingen en onterechte ontslagen elkaar de oorlog hebben verklaard? Daar zou ik ook manisch-depressief van worden, ja.
Geweldig optreden van Jan Mulder trouwens! "Ja, je hebt ons nu wel verteld dat je je niet schaamt voor je tekortkomingen.. Maar ik wil nu wel graag je capaciteiten eens beter leren kennen!" en "Mag ik met jullie op de foto?!?". Dat is dan vast een historische foto geworden..
quote:Idd, ze maken er een klucht van, zo neemt niemand de Nederlandse politiek toch nog serieus?
Op zaterdag 28 september 2002 11:19 schreef Ryan3 het volgende:
Diep treurig hoe deze mensen de politiek te grabbel gooien...
quote:Van Mierlo zei bij B&vD van de week al dat we het gevaar lopen om de "gekke Henkie" van Europa te worden.
Op zaterdag 28 september 2002 11:54 schreef Mini_rulez het volgende:[..]
Idd, ze maken er een klucht van, zo neemt niemand de Nederlandse politiek toch nog serieus?
In het buitenland zullen ze ons uitlachen...
quote:Jah, ze vonden ons toch al een beetje raar met ons gedoogbeleid enzo... Nu we ook nog eens bestuurd worden door een stelletje randdebielen (tenminste, zo komen ze over), worden we helemaal niet meer serieus genomen
Op zaterdag 28 september 2002 11:57 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Van Mierlo zei bij B&vD van de week al dat we het gevaar lopen om de "gekke Henkie" van Europa te worden.
quote:Nadeel van Van Mierlo was en is dat ie zich wat al te zeer tot Europa aangetrokken voelt. Hij voelde zich ten eerste Europeaan en dan pas Nederlander, zei hij altijd. Een concept dat aan de meeste Nederlanders niet valt uit te leggen. Gelijk heeft hij langzamerhand natuurlijk wel wat betreft hoe de boel hier geregeerd wordt, met al die proefballonetjes, waarover men mild spottend de schouders ophaalt in Europa, volgens zijn zeggen. Stonden we eerst altijd met ons vingertje klaar, nu zakken we in het tegendeel weg van waarover wij altijd dat vingertje opstaken in internationale gremia. Misschien is Balkenende I gewoon een boze droom. Balkenende ondertussen komt nl. ook niet goed uit de verf: volkomen monotoon en dus gevoelloos ratelt hij zijn verklaringen af en omzijlt hij iedere vraag die hem wordt gesteld... We moeten maar weer eens wakker worden in Nederland...
Op zaterdag 28 september 2002 12:00 schreef Mini_rulez het volgende:[..]
Jah, ze vonden ons toch al een beetje raar met ons gedoogbeleid enzo... Nu we ook nog eens bestuurd worden door een stelletje randdebielen (tenminste, zo komen ze over), worden we helemaal niet meer serieus genomen
Van Mierlo vind ik trouwens wel weer een goeie, en hier heeft ie weer es groot gelijk
quote:Ze zat op sommige punten gewoon keihard te liegen. Ze had Frits de dag ervoor nog aan de telefoon gehad en ontkende keihard dingen gezegd te hebben. Haar boosheid was dan ook onterecht en eigenlijk een beetje genant, omdat je eigenlijk zeker weet dat ze het nog meent ook (twisted mind).
Op zaterdag 28 september 2002 01:27 schreef evert het volgende:
toch zette ze aan het einde frits wester wel te kijk!!!!die frits vindt zichzelf een beetje te goed en werp zich te veel op als een expert.
Hoe kan je iemand serieus nemen die op dag 1 zegt : "Wijnschenk en Hoogendijk moeten weg" en de dag erop zegt : "Tja, ik zeg zoveel, maar dat kan ik me niet herinneren.. Er gingen 4 telefoons af, nee, dat heb ik niet gezegd.. Waarom dat dan in een persbericht staat? Tja, er staat zoveel in persberichten..."
Het beeld wat ik gisteren van de Jong kreeg is dat het naast een uiterst labiel persoon ook nog eens iemand is die ze niet alle 100 op een rijtje heeft. Het is me dan ook volstrekt onduidelijk (en beangstigt me) hoe dergelijke personen op zulke betekenisvolle posities terecht kunnen komen. Ik kan er zelfs niet meer om lachen.
Dentist
quote:Niet dat ze stabiel overkwam, maar er zijn zoveel politici die niet bepaald betrouwbaar overkomen natuurlijk. En dat bij de partij die alles anders wilde gaan doen (ik zeg, wat ik denk en ik doe, wat ik zeg), dezelfde niet bepaald betrouwbare mentaliteit schering en inslag is, doet mij niet verbazen. Bovendien haalde de Jong het volgende gezegde aan: 'Ein Wort, ein Mann; eine Frau, ein Wortbüch' o.i.d. M.a.w. vrouwen ratelen maar door. En dat klopt in dit geval...
Op zaterdag 28 september 2002 12:52 schreef Dentist het volgende:[..]
quote:Mjah, niet betrouwbaar vind ik iets anders (ook niet goed, daar niet van) dan gestoord.. Maarja, da's mijn mening. Voor het punt dat LPF niet veel anders zou zijn dan de reguliere partijen heb ik haar trouwens niet nodig, dat zag ik voor de verkiezingen al.
Op zaterdag 28 september 2002 13:05 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Niet dat ze stabiel overkwam, maar er zijn zoveel politici die niet bepaald betrouwbaar overkomen natuurlijk. En dat bij de partij die alles anders wilde gaan doen (ik zeg, wat ik denk en ik doe, wat ik zeg), dezelfde niet bepaald betrouwbare mentaliteit schering en inslag is, doet mij niet verbazen. Bovendien haalde de Jong het volgende gezegde aan: 'Ein Wort, ein Mann; eine Frau, ein Wortbüch' o.i.d. M.a.w. vrouwen ratelen maar door. En dat klopt in dit geval...
Dentist
quote:Nouja, ik wil het niet op de spits drijven door dit topic als voorbeeld te stellen, maar misschien is het nu een algemene tendens dat de reactionaire aard van de LPF-stemmer zich nu laat zien door gebrek aan politieke interesse.
Op zaterdag 28 september 2002 15:32 schreef Meneer_Aart het volgende:
De LPF'ers houden zich angstvallig stil in dit topic. Wel begrijpelijk, ik zou me ook enigszins beschaamd voelen als ik mijn stem had weggegeven aan zo'n clubje prutsers.
Nogmaals ik bedoel dit algemeen en niet specifiek hier op Fok!.
quote:Ik denk dat je gelijk hebt en natuurlijk speelt ook mee dat mensen zien dat er weinig veranderd is. De CDA en VVD spelen hun aloude opportunistisch spelletje en de LPF is een clubje voor verveelde mensen met teveel geld aan het worden. Uiteindelijk staan de gewone mensen opnieuw in de kou en zien het gezegde "of je nu door de kat of de hond gebeten wordt" weer bevestigd.
Op zaterdag 28 september 2002 16:40 schreef zodiakk het volgende:[..]
Nouja, ik wil het niet op de spits drijven door dit topic als voorbeeld te stellen, maar misschien is het nu een algemene tendens dat de reactionaire aard van de LPF-stemmer zich nu laat zien door gebrek aan politieke interesse.
Nogmaals ik bedoel dit algemeen en niet specifiek hier op Fok!.
quote:Eigenlijk heel triest, want hoe verkeerd je de standpunten van Fortuyn misschien ook vond, hij heeft wel mensen die al 20 jaar geen vertrouwen meer hadden in de politiek naar de stembus gekregen. Echter nu is de LPF helemaal niet de partij van 'de gewone man' maar een partij van Bently bezittende bewoners van het Gooi, die er een nog erger zooitje van maken... voor zover het dat nog niet was, ergens heb ik het idee dat Fortuyn zich in het begin toch vooral op dat soort mensen richtte (optredens in Business Class, spreker op dure feestjes)en pas later tegen wil en dank een volksheld werd, maar dat terzijde...
Op zaterdag 28 september 2002 16:49 schreef FROSTBITE het volgende:
de LPF is een clubje voor verveelde mensen met teveel geld aan het worden. Uiteindelijk staan de gewone mensen opnieuw in de kou en ziet het gezegde "of je nu door de kat of de hond gebeten wordt" weer bevestigd.
quote:Ah joh, niks aan het handje. Op Fok! viert links weer hoogtij als er wat probleempjes zijn bij de LPF. Ja, je moet wat als je over de gigantische ondergang van links heen wilt praten...
Op donderdag 26 september 2002 23:01 schreef Zander het volgende:[..]
Nou ja, ik vind die Winnie de Jong nou ook niet echt een stabiele indruk maken eigenlijk...
quote:En daar heeft links het laten liggen tijdens de verkiezingen. Ze hadden duidelijk moeten maken dat je bij die nieuwe oplossingen voor hun problemen ook een bepaald economisch systeem kado kreeg waar ze misschien minder blij mee zouden zijn.
Op zaterdag 28 september 2002 16:53 schreef Meneer_Aart het volgende:[..]
Eigenlijk heel triest, want hoe verkeerd je de standpunten van Fortuyn misschien ook vond, hij heeft wel mensen die al 20 jaar geen vertrouwen meer hadden in de politiek naar de stembus gekregen. Echter nu is de LPF helemaal niet de partij van 'de gewone man' maar een partij van Bently bezittende bewoners van het Gooi, die er een nog erger zooitje van maken... voor zover het dat nog niet was, ergens heb ik het idee dat Fortuyn zich in het begin toch vooral op dat soort mensen richtte (optredens in Business Class, spreker op dure feestjes)en pas later tegen wil en dank een volksheld werd, maar dat terzijde...
Nou ja, maar afwachten tot de volgende verkiezingen. Dan normaliseren de verhoudingen wel weer wat. Van de LPF blijft toch niets over dan hoogstens een splinterpartij ...en een hoop schandalen natuurlijk zodra de journalisten in het verleden van de dan ex-bestuurders gaan spitten.
quote:Mijn vader heeft LPF gestemd,
Op zaterdag 28 september 2002 15:32 schreef Meneer_Aart het volgende:
De LPF'ers houden zich angstvallig stil in dit topic. Wel begrijpelijk, ik zou me ook enigszins beschaamd voelen als ik mijn stem had weggegeven aan zo'n clubje prutsers.
Toch, de LPF staat nog immer op zo'n veertien zetels in de peilingen. Dat moet de stemmer zijn die volkomen kritiekloos op de partij van hun Verlosser is. Pim Fortuyn heeft het debat over allochtonen opengebroken en daarom hebben de mensen die namens hem in Tweede Kamer zitten een oneindig krediet. Zij denken er immers ook 'zo' over.
De ware LPF-stemmer vindt dat politiek weer voor het volk moet zijn. Het gaat hen niet om inhoud of vanuit een stabiele omgeving degelijke oplossingen presenteren. Schreeuwen wat je denkt, daar gaat 't om. Vooral als 't over buitenlanders gaat. Dat blijkt wel: de grootste fantast, Nawijn, staat al weken bovenaan de hitparade van politici. Op de voet gevolgd door Heinsbroek, de man die er sport van maakt om elke dag geciteerd te worden. De reden maakt niet uit.
Deze stemmer laat zich niet in dit topic zien omdat deze er stellig van overtuigd is dat er weer van een mug een olifant wordt gemaakt. De media voert voeren een voortdurende hetze tegen de LPF en blazen daarom alles op. Manisch depressieve en elkaar voor het gerecht dreigen te slepen fractieleden: wat is daar nu voor nieuws aan?
Mijn mening is overigens ook de nieuwste rel geen nieuws is. Dat is pas zo als er een paar dagen geen ruzie of schandaal is binnen die onzinpartij.
In het begin kon ik er ook nog wel om lachen, maar deze slechtste soap op de Nederlandse televisie moet snel van de buis. Nederland slaat een modderfiguur.
Geen disclaimer dit keer.
Het gehele interne rapport .
quote:Done.
Op zaterdag 28 september 2002 17:43 schreef Sniper het volgende:
De topique titel klopt overigens niet. Kan een mod die even aanpassen?
quote:Zeker. Hoe zou je zelf de gang van zaken bij de LPF willen typeren?
Op zaterdag 28 september 2002 17:43 schreef Sniper het volgende:
Leuk onderonsje hebben jullie hier.
quote:Open politiek, waarschijnlijk. Of hij geeft de schuld aan de media.
Op zaterdag 28 september 2002 18:29 schreef Trainspotter het volgende:[..]
Zeker. Hoe zou je zelf de gang van zaken bij de LPF willen typeren?
quote:Ik vraag me eigenlijk af of een fractie zomaar 2 leden kan dwingen de fractie te verlaten. Geen idee eigenlijk. Het is uiteraard wel eens eerder voorgekomen in de Nederlandse politiek (Ouderenpartijen bijvoorbeeld), maar daar was volgens mij sprake van vrijwillig vertrek.
De Jong en Eberhard uit LPF-fractieDe LPF-fractie heeft besloten dat hun leden Winny de Jong en Cor Eberhard de fractie moeten verlaten. Het crisisberaad van de LPF is nog gaande. Het nieuws werd na de stemming door Eberhard gemeld aan De Jong, die niet bij de middagsessie aanwezig was.
Vrij Nederland meldt intussen dat enkele gefrustreerde LPF-Kamerleden zich bij Leefbaar Nederland willen aansluiten. Dat zegt LN-fractieleider Fred Teeven in het weekblad.
LPF-fractieleider Wijnschenk zal later vanavond een persconferentie houden. Hij liet gisteren weten dat hij vandaag schoon schip wil maken.
bron: Teletekst
quote:Maar we zijn nog niet van d'r af.
Op dinsdag 1 oktober 2002 19:35 schreef SEMTEX het volgende:
En nu is ze al afgezet
net goed, wat kwam DAT wijf altijd wazig over zeg...
quote:Volgens mij is een dwangbuis en eenzame opsluiting nog de beste oplossing. Wat een raar mens zeg...
Op dinsdag 1 oktober 2002 19:37 schreef tong80 het volgende:Maar we zijn nog niet van d'r af.
quote:Ik vermaak me er kostelijk mee.
Op dinsdag 1 oktober 2002 19:38 schreef MSXUser het volgende:[..]
Volgens mij is een dwangbuis en eenzame opsluiting nog de beste oplossing. Wat een raar mens zeg...
quote:Ja, zou het?
Op zaterdag 28 september 2002 18:31 schreef Meneer_Aart het volgende:[..]
Open politiek, waarschijnlijk. Of hij geeft de schuld aan de media.
de Jong mag dan zijn, maar het lijkt me duidelijk dat hier een heel vies machtsspelletje is gespeeld...
Hoe kan het bestuur trouwens zomaar zeggen : "wij zijn het er niet mee eens." ?
Dentist
quote:Ze heeft iedere dag oorlog beloofd.
Op dinsdag 1 oktober 2002 19:37 schreef tong80 het volgende:[..]
Maar we zijn nog niet van d'r af.
quote:Zeg ik.
Op dinsdag 1 oktober 2002 19:59 schreef schatje het volgende:[..]
Ze heeft iedere dag oorlog beloofd.
Volgens de letter van de wet kunnen ze ook gewoon blijven zitten,ze zijn democratisch gekozen immers.. ze zullen alleen een eigen fractie op moeten richten...
quote:Pffft, Bush-wannebe.
Op dinsdag 1 oktober 2002 19:59 schreef schatje het volgende:[..]
Ze heeft iedere dag oorlog beloofd.
quote:of bij een ander aan moeten sluiten
Op dinsdag 1 oktober 2002 20:08 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Eberhart zei letterlijk dat hij nog niet "over zijn lijk" wegging en voegde er nog een""fuck them all" aan toe...Volgens de letter van de wet kunnen ze ook gewoon blijven zitten,ze zijn democratisch gekozen immers.. ze zullen alleen een eigen fractie op moeten richten...
quote:Ik weet niet of ik hier om moet lachen omdat het de trieste waarheid is of een briljant verzinsel, maar ik lach niettemin.
Op dinsdag 1 oktober 2002 20:08 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Eberhart zei letterlijk dat hij nog niet "over zijn lijk" wegging en voegde er nog een""fuck them all" aan toe...
quote:Fractieleden kunnen in principe niet door de rest van de fractie worden weggestuurd.
Op dinsdag 1 oktober 2002 19:25 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ik vraag me eigenlijk af of een fractie zomaar 2 leden kan dwingen de fractie te verlaten.
Maar goed, eerst wil ze opstappen, en dan kennelijk weer blijven. Moet je niet gek staan kijken als de rest je niet meer moet.
quote:Zo lang ze geen fraktieregelement hebben, alleen maar onduidelijke afspraken waar iedereen vervolgens zijn @#$# me afveegt zal alles kunnen en krijg je dit soort genante vertoningen zo als de perskonferentie van Wijnschenk en daarna de Cor Eberhart show. Beiden zijn in mijn ogen geheel onterecht aan de gang, Wijnschenk met zijn uitspraken over opstappen nadat er met een schriftelijke verontschuldiging genoegen werd genomen en Eberhart nmet zijn verdachtmakingen naar mede-fraktieleden.
Op dinsdag 1 oktober 2002 19:25 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ik vraag me eigenlijk af of een fractie zomaar 2 leden kan dwingen de fractie te verlaten. Geen idee eigenlijk. Het is uiteraard wel eens eerder voorgekomen in de Nederlandse politiek (Ouderenpartijen bijvoorbeeld), maar daar was volgens mij sprake van vrijwillig vertrek.
quote:Simpel, bij de partij van de vermoorde onschuld heerst de anarchie en de wet van de sterkste
Op dinsdag 1 oktober 2002 19:47 schreef Dentist het volgende:
...Hoe kan het bestuur trouwens zomaar zeggen : "wij zijn het er niet mee eens." ?
Dentist
Jammer dat er maar twee uit de fractie zijn gezet. Ik had het wel grappig gevonden als de LPF kleiner was geworden dan de PvdA.
quote:Net zoals Wijnschenk? Die als hij zijn zin niet krijgt gaat dreigen met opstappen en een scheuring?
Op dinsdag 1 oktober 2002 20:26 schreef R@b het volgende:Maar goed, eerst wil ze opstappen, en dan kennelijk weer blijven. Moet je niet gek staan kijken als de rest je niet meer moet.
Vertrouwenwekkende noodsprong. Een dreinend kind als fractieleider, toe maar.
V.
quote:Idd. De Jong is een vreselijk irritant mens, ik erger me ook dood aan elk media optreden van haar, maar ik geef haar wel groot gelijk.
Op woensdag 2 oktober 2002 10:42 schreef Halinalle het volgende:
Een pluim voor De Jong en Eberhard in hun strijd tegen de nieuwe achterkamertjes politiek.
Nu na het bannen van Eberhard, komt bij mij de vraag op of er niet sprake is geweest van één grote zwendel om van de kritische eberhard af te komen.
(en ja, dit is een complottheorie )
quote:In principe zitten ze nog in de LPF-fractie. Ze zijn er immers zelf niet uitgestapt.
Op woensdag 2 oktober 2002 10:18 schreef Ulx het volgende:Ik ben benieuwd wat ze nu gaan doen. Het leukste zou zijn als ze op persoonlijke titel blijven zitten, of naar een andere partij gaan.
Wijnschenk kan wel aan de kamervoorzitter meedelen dat de twee niet langer gewenst zijn in zijn fractie, waardoor de Kamervoorzitter ze als aparte leden kan (lees: zal) behandelen.
Mogelijke opties:
- Ze gaan op persoonlijke titel in de Kamer zitten.
- Ze sluiten zich aan bij een andere fractie (LN wil Eberhard zeker niet hebben lieten ze vandaag weten)
- Ze vormen met zijn tweeën de Lijst Eberhard/De jong
- Ze stappen uit de politiek. Dan vallen de zetels weer toe aan de LPF.
quote:Stel: ze sluiten zich aan bij de PvdA (om maar een dwarsstraat te noemen). De PvdA verwelkomt ze als nieuwe fractieleden, maar vervolgens stappen ze uit de kamer.
Op woensdag 2 oktober 2002 11:46 schreef R@b het volgende:[..]
In principe zitten ze nog in de LPF-fractie. Ze zijn er immers zelf niet uitgestapt.
Wijnschenk kan wel aan de kamervoorzitter meedelen dat de twee niet langer gewenst zijn in zijn fractie, waardoor de Kamervoorzitter ze als aparte leden kan (lees: zal) behandelen.
Mogelijke opties:
- Ze gaan op persoonlijke titel in de Kamer zitten.
- Ze sluiten zich aan bij een andere fractie (LN wil Eberhard zeker niet hebben lieten ze vandaag weten)
- Ze vormen met zijn tweeën de Lijst Eberhard/De jong
- Ze stappen uit de politiek. Dan vallen de zetels weer toe aan de LPF.
quote:LPF.
Op woensdag 2 oktober 2002 11:51 schreef Halinalle het volgende:[..]
Stel: ze sluiten zich aan bij de PvdA (om maar een dwarsstraat te noemen). De PvdA verwelkomt ze als nieuwe fractieleden, maar vervolgens stappen ze uit de kamer.
Wie krijgt vervolgens de zetels? LPF of PvdA? Ik denk PvdA
De zetels zijn van de LPF, niet van de PvdA
Een Kamerlid zit op persoonlijke titel in de Kamer. Daardoor kan hij uit een fractie stappen en toch in de Kamer blijven (ook bij een andere fractie). Stapt hij uit de politiek dan wordt zijn plek ingevuld door de volgende van de Lijst waarop hij stond.
quote:Het is not done voor een politieke partij om afvallige fractieleden van een collega-partij in de fractie op te nemen. Het is wel toegestaan, maar volgens mij niet of nauwelijks voorgekomen in de Nederlandse politiek. Vrijwel altijd zullen kamerleden die uit een fractie stappen in eerste instantie doorgaan als zelfstandige fractie. Bij volgende verkiezingen kunnen ze zich eventueel aansluiten bij een andere partij of deelnemen als nieuwe partij.
Op woensdag 2 oktober 2002 11:46 schreef R@b het volgende:[..]
quote:O, maar ik denk dat stemmentrekker Fred Teeven deze ongeschreven regel aan z'n laars lapt hoor, als hij de kans krijgt...
Op woensdag 2 oktober 2002 12:11 schreef QBZZ het volgende:[..]
Het is not done voor een politieke partij om afvallige fractieleden van een collega-partij in de fractie op te nemen. Het is wel toegestaan, maar volgens mij niet of nauwelijks voorgekomen in de Nederlandse politiek. Vrijwel altijd zullen kamerleden die uit een fractie stappen in eerste instantie doorgaan als zelfstandige fractie. Bij volgende verkiezingen kunnen ze zich eventueel aansluiten bij een andere partij of deelnemen als nieuwe partij.
quote:Er was toch een jaar of 10 terug één PvdA'er (of twee?) die de fractie verliet en zich aansloot bij een linksere fractie?
Op woensdag 2 oktober 2002 12:11 schreef QBZZ het volgende:[..]
Het is not done voor een politieke partij om afvallige fractieleden van een collega-partij in de fractie op te nemen. Het is wel toegestaan, maar volgens mij niet of nauwelijks voorgekomen in de Nederlandse politiek. Vrijwel altijd zullen kamerleden die uit een fractie stappen in eerste instantie doorgaan als zelfstandige fractie. Bij volgende verkiezingen kunnen ze zich eventueel aansluiten bij een andere partij of deelnemen als nieuwe partij.
De Koning ofzoiets staat me vaag bij.
quote:Er was toch ook een CDA->PvdA transfer?
Op woensdag 2 oktober 2002 12:23 schreef R@b het volgende:[..]
Er was toch een jaar of 10 terug één PvdA'er (of twee?) die de fractie verliet en zich aansloot bij een linksere fractie?
quote:Eind jaren 70 of begin jaren 80 was dat. Twee CDA-ers traden uit hun fractie. Volgens mij hebben ze zich echter niet direct bij de PvdA aangesloten maar pas bij de volgende verkiezingen. Tot die verkiezingen hebben ze in de Kamer geopereerd als onafhankelijke 2-mansfractie.
Op woensdag 2 oktober 2002 12:23 schreef R@b het volgende:[..]
Er was toch een jaar of 10 terug één PvdA'er (of twee?) die de fractie verliet en zich aansloot bij een linksere fractie?
quote:Het was (mede?) n.a.v. het kruisrakettendebat.
.* Jan Nico Scholten en Stef Dijkman verlaten op 8 december (1983) de CDA-fractie in de Tweede Kamer en gaan als zelfstandige groepering verder. In de volksmond heten ze al snel het duo 'Stef en ik'. Ze missen de evangelische bevlogenheid in het CDA.http://www.nd.nl/htm/dossier/schaduw/scha03.htm
quote:demonisering om in het vakjargon te blijven
Op woensdag 2 oktober 2002 11:07 schreef BigDick het volgende:
De beschuldigingen richting Eberhard van een paar weken geleden in het AD bleken vals. Toen al waren er geruchten dat de LPF intern via een bekende bij de politie in Almere voor een foute info over een eventueel strafblad had gezorgd.Nu na het bannen van Eberhard, komt bij mij de vraag op of er niet sprake is geweest van één grote zwendel om van de kritische eberhard af te komen.
(en ja, dit is een complottheorie
)
quote:Het is staatsrechtelijk dus kennelijk niet verboden, maar wel uiterst bizar als een partij die bij de verkiezingen niet meer dan 2 zetels weet binnen te slepen zich op deze manier probeert uit te breiden tot 5 of 6 zetels. Gewoon een soort van kiezersbedrog.
Fractievoorzitter Teeven van Leefbaar Nederland (LN) zou het toejuichen als ontevreden LPF'ers overstappen naar zijn tweemansfractie. Hij spreekt daarover al enkele weken met drie LPF-leden. Hij wil niet zeggen welke dat zijn. Leefbaar Nederland heeft nog niet gesproken met De Jong en Eberhard over een eventuele overstap. Wel is fractieleider Teeven in gesprek met drie andere LPF'ers.Aangenomen wordt dat Teeven heeft gesproken met onder andere de LPF-backbenchers Jansen van Raaij en Van As, die deel uit maken van de groep van elf (voorheen dertien) LPF-leden die buitenspel zouden staan in de LPF-Kamerfractie.
Teeven zei ook dat Leefbaar Nederland niet direct belangstelling heeft voor Eberhard omdat die in het voorjaar na zijn vertrek uit Leefbaar Nederland de ledenlijst van de partij aan de LPF heeft doorgespeeld. Voor een gesprek met De Jong staat hij open.
bron: http://www.omroep.nl/nos/nieuws/index.html
quote:Het is sowieso al kiezersbedrog als mensen uit de fractie stappen en toch in de Kamer blijven zitten. Of ze moeten individueel de kiesdrempel hebben bereikt, dan valt er nog iets voor te zeggen. (Eberhard en De Jong haalden dat dus niet)
Op woensdag 2 oktober 2002 16:52 schreef Kozzmic het volgende:Gewoon een soort van kiezersbedrog.
Ik denk maar zo, over 4 jaar zijn deze twee weg. En over vier jaar houdt de LPF nog maar 8 zetels over.
quote:Lieve R@b :
Op donderdag 26 september 2002 22:42 schreef R@b het volgende:[..]
Ja.
Maar als er teveel LPF'ers uit de fractie stappen valt het Kabinet.
Meerderheid nu: CDA 43 + VVD 24 + LPF 26 = 93 zetels
Je moet er over houden: minstens 76 zetels.
93-76 = 17 zetels
Er mogen dus 17 mensen uit de LPF fractie stappen.
Met 8 is het Kabinet dus niet in gevaar.
De lijertjes van LPF , afgescheiden dan wel niet afgescheiden. Verenigt in 26 afzonderlijke fractietjes zullen nooit het kabinet laten vallen. Val kabinet = nieuwe verkiezingen = geen pensioenopbouw en riante naparlementaire regeling..
De luitjes gaan gewoon de rit uitzitten, R@b
quote:Insinueer je nu dat de LPF kamerleden ook zakkenvullers kunnen zijn? Tsss, wat een gedemoniseer weer.
Op vrijdag 4 oktober 2002 01:24 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:[..]
Lieve R@b :
De lijertjes van LPF , afgescheiden dan wel niet afgescheiden. Verenigt in 26 afzonderlijke fractietjes zullen nooit het kabinet laten vallen. Val kabinet = nieuwe verkiezingen = geen pensioenopbouw en riante naparlementaire regeling..
quote:Ach je moet op die leeftijd wel je oude dagvoorziening zeker stellen
Op vrijdag 4 oktober 2002 01:30 schreef Ulx het volgende:[..]
Insinueer je nu dat de LPF kamerleden ook zakkenvullers kunnen zijn? Tsss, wat een gedemoniseer weer.
quote:Je gaat nu uit van een scenario dat de LPF de boel opblaast. Ik kan me steeds beter voorstellen (zeker na de laatste reacties van Balkenende en Zalm) dat de VVD en/of het CDA er op een gegeven moment genoeg van hebben en zeggen : Wij stappen uit het kabinet, dit werkt niet, schrijf maar nieuwe verkiezingen uit, dan kunnen we tenminste aan het werk met een fatsoenlijke coalitie.
Op vrijdag 4 oktober 2002 01:24 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:[..]
Lieve R@b :
De LPF krijgt hoe dan ook de schuld van een dergelijke zet en er komt een coalitie zonder de LPF die een stuk werkbaarder is voor iedereen.
Dentist
quote:Ik heb niet het idee dat deze coalitie zo onwerkbaar is.
Op vrijdag 4 oktober 2002 14:27 schreef Dentist het volgende:komt een coalitie zonder de LPF die een stuk werkbaarder is voor iedereen.
Sterker nog, CDA en vooral VVD kunnen zeer veel plannen doorvoeren die met een linkse partij erbij onmogelijk zijn.
quote:Duh, dat kan elke coalitie die kan rekenen op een meerderheid.
Op zaterdag 5 oktober 2002 16:45 schreef R@b het volgende:[..]
Ik heb niet het idee dat deze coalitie zo onwerkbaar is.
Sterker nog, CDA en vooral VVD kunnen zeer veel plannen doorvoeren die met een linkse partij erbij onmogelijk zijn.
quote:Joe mist the point.
Op zaterdag 5 oktober 2002 17:06 schreef Ulx het volgende:[..]
Duh, dat kan elke coalitie die kan rekenen op een meerderheid.
Deze meerderheid krijgen CDA en VVD niet meer zonder linkse partijen als de LPF wegvalt. Dan moet er gemodderd worden met PvdA of zelfs wel GL.
quote:Volgens de laatste peilingen pakken CDA en VVD samen een meerderheid
Op zaterdag 5 oktober 2002 17:13 schreef R@b het volgende:[..]
Joe mist the point.
Deze meerderheid krijgen CDA en VVD niet meer zonder linkse partijen als de LPF wegvalt. Dan moet er gemodderd worden met PvdA of zelfs wel GL.
quote:Link?
Op zaterdag 5 oktober 2002 17:15 schreef Sniper het volgende:[..]
Volgens de laatste peilingen pakken CDA en VVD samen een meerderheid [afbeelding]
quote:Gisteren van de ANP nieuwsrol geplukt:
Op zaterdag 5 oktober 2002 17:21 schreef Kennyman het volgende:[..]
Link?
quote:
RIJSWIJK (ANP) - CDA en VVD zouden samen, dus zonder coalitiepartner LPF, een nipte meerderheid vormen in de Tweede Kamer als er nu verkiezingen zouden zijn. Volgens een peiling in opdracht van het tv-programma Stem van Nederland zouden ze samen uitkomen op 76 zetels.
quote:http://www.politiekebarometer.nl
Op zaterdag 5 oktober 2002 17:21 schreef Kennyman het volgende:[..]
Link?
Zou natuurlijk kunnen als het CDA echt richting de 50 zetels gaat en dat met verkiezingen vasthoudt.
Maar goed, het zijn nog lang geen verkiezingen met bijbehorende campagnes, dus zegt niet alles natuurlijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |