Volgens mij zoek je het moeilijker dan strikt noodzakelijk. Waarom plaats je niet een IF (of ALS) formule in kolom D die op basis van je waarde in kolom A iets toont uit kolom B of C. Op deze manier heb je zelfs de mogelijkheid dit per regel te laten verschillen.quote:Op maandag 21 oktober 2013 22:17 schreef Vinniiee het volgende:
Ik heb 3 kolommen, A, B en C. Kolommen B en C wil ik verbergen en zodra een bepaalde waarde in Kolom A komt, moet of kolom B of kolom C zich weergeven. Die waarde in kolom A komt trouwens voort uit een data validation list...
Is dat mogelijk in Excel 2007 (NL)?
Heb trouwens nog wel wat meer vraagjes, maar wil eerst kijken of ik hiermee verder kom als dit mogelijk is
Hmm, dat is inderdaad ook een mogelijkheid. Niet zo snel aan gedacht, ben nogal een noob wat Excel betreftquote:Op maandag 21 oktober 2013 22:47 schreef snabbi het volgende:
[..]
Volgens mij zoek je het moeilijker dan strikt noodzakelijk. Waarom plaats je niet een IF (of ALS) formule in kolom D die op basis van je waarde in kolom A iets toont uit kolom B of C. Op deze manier heb je zelfs de mogelijkheid dit per regel te laten verschillen.
Uiteraard kan je best kolom B of C zelf tonen, maar dan kom je op het gebruik van macro's. Niet nodig denk ik.
Wat jij wilt, zijn (volgens mij heet dat zo) conditionele gekoppelde lijsten, toch?quote:Op maandag 21 oktober 2013 22:49 schreef Vinniiee het volgende:
[..]
Hmm, dat is inderdaad ook een mogelijkheid. Niet zo snel aan gedacht, ben nogal een noob wat Excel betreft![]()
Daar ga ik even mee stoeien, thanks
--
/edit: Hmm volgens mij bedenk ik me net dat het toch niet kan, of er zit een blokkade in mijn hoofd.
Wanneer waarde 'x' in kolom A optreedt, dan wil ik kolom B nog een type selecteren (onderdeel 'Fietsbel'; type 'luchtbal of 'standaard' bijvoorbeeld). Als in kolom A waarde 'y' optreedt, wil ik een getal in kolom C kunnen invoeren.
Dit principe bedoel ik inderdaad. Zal vanavond eens op die term zoeken!quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 09:45 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Wat jij wilt, zijn (volgens mij heet dat zo) conditionele gekoppelde lijsten, toch?
Ofwel :
Lijst 1
fietsonderdelen
autoonderdelen
vliegtuigonderdelen
je selecteert autoonderdelen
lijst2 verschijnt
stuur
rempedaal
uitlaat
schijfremmen
je selecteert schijfremmen
lijst 3 verschijnt
schijfrem type 1
schijfrem type 2
....
columns(hieriets).hidden=truequote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:15 schreef Vinniiee het volgende:
Thanks. Heb even die site bekeken en dat is ongeveer wat ik zoek.
Ik wil eigenlijk dat de hele kolom verborgen is en zodra ik een waarde 'x' selecteer die kolom te voorschijn komt en dan een drop-down menu weergeeft.
Ben al een beetje met macro's aan het prutsen, maar moet even de juiste formule zien te vinden om een kolom weer te geven zodra waarde 'x' geselecteerd is.
/edit: Mijn eerste macro is een feitIk had daar altijd zo'n hekel aan
Kloptquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 18:15 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
columns(hieriets).hidden=true
of cells(hieriets).entirecolumn.hidden=true
of range(hieriets).entirecolumn.hidden=true
zoiets dacht ik
In plaats van "Fout" kan je een nieuwe ALS()-functie maken. Zo krijg je een geneste formule.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 22:21 schreef jm92 het volgende:
Excel 2003; NL
Goedenavond!
Na een aantal youtube filmpjes en topics doorgelezen toch maar de vraag hier stellen.
Ik heb twee grote kolommen met daarin respectievelijk de y-coördinaten en z-coördinaten.
Wanneer een y-coördinaat groter is dan 8110 en de z-coördinaat groter dan 5500 is, dan moet in de cel er naast een 1 komen. Dit is mij nu gelukt door de volgende functie:
[=ALS(EN(D4>8110;E4>=5500);"1";"Fout")]
Nu wil ik de formule uitbreiden door meerdere restricties toe te passen.
Zo wil ik dat de cel een 2 geeft als de y-coördinaat tussen de 3000 en 8110 zit en de z-coördinaat groter is dan 5500.
Daarna kijken of het mogelijk is om de cel een 4 te geven als de y-coördinaat groter is dan 8110 en de z-coördinaat tussen 0 en 5500 zit.
Dus de cel moet na berekening een 1,2 of 4 geven. Hier kom ik helaas zelf niet uit. Zou iemand mij uit de brand kunnen helpen?
Ik zou een macro functie schrijven. Het kan met geneste als functies, maar daar wordt je gek van.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 22:21 schreef jm92 het volgende:
Excel 2003; NL
Goedenavond!
Na een aantal youtube filmpjes en topics doorgelezen toch maar de vraag hier stellen.
Ik heb twee grote kolommen met daarin respectievelijk de y-coördinaten en z-coördinaten.
Wanneer een y-coördinaat groter is dan 8110 en de z-coördinaat groter dan 5500 is, dan moet in de cel er naast een 1 komen. Dit is mij nu gelukt door de volgende functie:
[=ALS(EN(D4>8110;E4>=5500);"1";"Fout")]
Nu wil ik de formule uitbreiden door meerdere restricties toe te passen.
Zo wil ik dat de cel een 2 geeft als de y-coördinaat tussen de 3000 en 8110 zit en de z-coördinaat groter is dan 5500.
Daarna kijken of het mogelijk is om de cel een 4 te geven als de y-coördinaat groter is dan 8110 en de z-coördinaat tussen 0 en 5500 zit.
Dus de cel moet na berekening een 1,2 of 4 geven. Hier kom ik helaas zelf niet uit. Zou iemand mij uit de brand kunnen helpen?
Als het aantal mogelijke uitkomsten blijkbaar beperkt blijft tot drie is het nogal te overzien, en bij de vraagsteller ontbreekt misschien wat kennis om al met macro's aan de slag te gaan.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 22:26 schreef LogiteX het volgende:
[..]
Ik zou een macro functie schrijven. Het kan met geneste als functies, maar daar wordt je gek van.
Je hoeft ze misschien niet eens te nesten bedenk ik me nu net. Je kan de uitkomsten van ALS functies gewoon bij elkaar optellen.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 22:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als het aantal mogelijke uitkomsten blijkbaar beperkt blijft tot drie is het nogal te overzien, en bij de vraagsteller ontbreekt misschien wat kennis om al met macro's aan de slag te gaan.
Ander puntje: als je met de uitkomsten 1, 2 en 4 nog verder wil rekenen moet je de aanhalingstekens weglaten.
quote:Op donderdag 24 oktober 2013 22:44 schreef jm92 het volgende:
Bedankt voor de snelle reacties!
Net het zetje in de goede richting gekregen! In totaal heb ik zes mogelijke uitkomsten nodig.
Zo gaat het opdelen van scheepssecties en hun COG + gewicht berekenen veel sneller dan met de hand haha! En inderdaad de aanhalingstekens zijn alleen voor tekst.
Ik zou het in dit geval nog simpeler houden.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 22:44 schreef jm92 het volgende:
Bedankt voor de snelle reacties!
Net het zetje in de goede richting gekregen! In totaal heb ik zes mogelijke uitkomsten nodig.
Zo gaat het opdelen van scheepssecties en hun COG + gewicht berekenen veel sneller dan met de hand haha! En inderdaad de aanhalingstekens zijn alleen voor tekst.
1 2 3 4 5 6 7 | x x x x ____________________________________________ x x x |
Gewoon een lijngrafiek toevoegen met voor iedere Y-waarde dezelfde waarde als je basiswaarde, toch?quote:Op maandag 28 oktober 2013 15:19 schreef InTrePidIvity het volgende:
Het moet toch mogelijk zijn om een geïndexeerde basiswaarde te nemen als vergelijkingspunt in een grafiek? Dus dat afwijkingen onder en boven de basislijn geprojecteerd worden?
Zo ongeveer dus:
[ code verwijderd ]
Zoiets zou ik ook doen ja.quote:Op maandag 28 oktober 2013 15:58 schreef qu63 het volgende:
[..]
Gewoon een lijngrafiek toevoegen met voor iedere Y-waarde dezelfde waarde als je basiswaarde, toch?
De rijen en cellen kleiner maken?quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 11:14 schreef _X het volgende:
Dankje! Dat is hem. Door het klooien heb ik inplaats van de cellen nu centimeters boven en links van mijn excel sheet staan. Heeft iemand een idee hoe ik dit weg krijg?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |