abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132367717
foutje
pi_132413540
Ik heb 3 kolommen, A, B en C. Kolommen B en C wil ik verbergen en zodra een bepaalde waarde in Kolom A komt, moet of kolom B of kolom C zich weergeven. Die waarde in kolom A komt trouwens voort uit een data validation list...

Is dat mogelijk in Excel 2007 (NL)?
Heb trouwens nog wel wat meer vraagjes, maar wil eerst kijken of ik hiermee verder kom als dit mogelijk is :)
pi_132415294
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 22:17 schreef Vinniiee het volgende:
Ik heb 3 kolommen, A, B en C. Kolommen B en C wil ik verbergen en zodra een bepaalde waarde in Kolom A komt, moet of kolom B of kolom C zich weergeven. Die waarde in kolom A komt trouwens voort uit een data validation list...

Is dat mogelijk in Excel 2007 (NL)?
Heb trouwens nog wel wat meer vraagjes, maar wil eerst kijken of ik hiermee verder kom als dit mogelijk is :)
Volgens mij zoek je het moeilijker dan strikt noodzakelijk. Waarom plaats je niet een IF (of ALS) formule in kolom D die op basis van je waarde in kolom A iets toont uit kolom B of C. Op deze manier heb je zelfs de mogelijkheid dit per regel te laten verschillen.

Uiteraard kan je best kolom B of C zelf tonen, maar dan kom je op het gebruik van macro's. Niet nodig denk ik.
pi_132415430
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 22:47 schreef snabbi het volgende:

[..]

Volgens mij zoek je het moeilijker dan strikt noodzakelijk. Waarom plaats je niet een IF (of ALS) formule in kolom D die op basis van je waarde in kolom A iets toont uit kolom B of C. Op deze manier heb je zelfs de mogelijkheid dit per regel te laten verschillen.

Uiteraard kan je best kolom B of C zelf tonen, maar dan kom je op het gebruik van macro's. Niet nodig denk ik.
Hmm, dat is inderdaad ook een mogelijkheid. Niet zo snel aan gedacht, ben nogal een noob wat Excel betreft :P

Daar ga ik even mee stoeien, thanks :Y

--
/edit: Hmm volgens mij bedenk ik me net dat het toch niet kan, of er zit een blokkade in mijn hoofd.
Wanneer waarde 'x' in kolom A optreedt, dan wil ik kolom B nog een type selecteren (onderdeel 'Fietsbel'; type 'luchtbal of 'standaard' bijvoorbeeld). Als in kolom A waarde 'y' optreedt, wil ik een getal in kolom C kunnen invoeren.

[ Bericht 7% gewijzigd door Vinniiee op 21-10-2013 22:57:40 ]
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 09:45:35 #205
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_132424088
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 22:49 schreef Vinniiee het volgende:

[..]

Hmm, dat is inderdaad ook een mogelijkheid. Niet zo snel aan gedacht, ben nogal een noob wat Excel betreft :P

Daar ga ik even mee stoeien, thanks :Y

--
/edit: Hmm volgens mij bedenk ik me net dat het toch niet kan, of er zit een blokkade in mijn hoofd.
Wanneer waarde 'x' in kolom A optreedt, dan wil ik kolom B nog een type selecteren (onderdeel 'Fietsbel'; type 'luchtbal of 'standaard' bijvoorbeeld). Als in kolom A waarde 'y' optreedt, wil ik een getal in kolom C kunnen invoeren.

Wat jij wilt, zijn (volgens mij heet dat zo) conditionele gekoppelde lijsten, toch?

Ofwel :
Lijst 1
fietsonderdelen
autoonderdelen
vliegtuigonderdelen

je selecteert autoonderdelen

lijst2 verschijnt
stuur
rempedaal
uitlaat
schijfremmen

je selecteert schijfremmen

lijst 3 verschijnt
schijfrem type 1
schijfrem type 2
....
pi_132433116
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 09:45 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Wat jij wilt, zijn (volgens mij heet dat zo) conditionele gekoppelde lijsten, toch?

Ofwel :
Lijst 1
fietsonderdelen
autoonderdelen
vliegtuigonderdelen

je selecteert autoonderdelen

lijst2 verschijnt
stuur
rempedaal
uitlaat
schijfremmen

je selecteert schijfremmen

lijst 3 verschijnt
schijfrem type 1
schijfrem type 2
....
Dit principe bedoel ik inderdaad. Zal vanavond eens op die term zoeken!
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:57:36 #207
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_132433266
Kijk hier voor een download voorbeeld wat de basis dingen laat zien over named ranges, en gegevens validatie

http://blog.contextures.c(...)nal-data-validation/

met excel download example!

(druk op ctrl+f3 in excel om de named ranges in te zien)
pi_132438498
Thanks. Heb even die site bekeken en dat is ongeveer wat ik zoek.
Ik wil eigenlijk dat de hele kolom verborgen is en zodra ik een waarde 'x' selecteer die kolom te voorschijn komt en dan een drop-down menu weergeeft.

Ben al een beetje met macro's aan het prutsen, maar moet even de juiste formule zien te vinden om een kolom weer te geven zodra waarde 'x' geselecteerd is.

/edit: Mijn eerste macro is een feit *O* Ik had daar altijd zo'n hekel aan :P

[ Bericht 26% gewijzigd door Vinniiee op 22-10-2013 17:50:24 ]
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:15:23 #209
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_132440426
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 17:15 schreef Vinniiee het volgende:
Thanks. Heb even die site bekeken en dat is ongeveer wat ik zoek.
Ik wil eigenlijk dat de hele kolom verborgen is en zodra ik een waarde 'x' selecteer die kolom te voorschijn komt en dan een drop-down menu weergeeft.

Ben al een beetje met macro's aan het prutsen, maar moet even de juiste formule zien te vinden om een kolom weer te geven zodra waarde 'x' geselecteerd is.

/edit: Mijn eerste macro is een feit *O* Ik had daar altijd zo'n hekel aan :P
columns(hieriets).hidden=true
of cells(hieriets).entirecolumn.hidden=true
of range(hieriets).entirecolumn.hidden=true

zoiets dacht ik :P
pi_132440508
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 18:15 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

columns(hieriets).hidden=true
of cells(hieriets).entirecolumn.hidden=true
of range(hieriets).entirecolumn.hidden=true

zoiets dacht ik :P
Klopt :Y
pi_132531178
Excel 2003; NL

Goedenavond!

Na een aantal youtube filmpjes en topics doorgelezen toch maar de vraag hier stellen.

Ik heb twee grote kolommen met daarin respectievelijk de y-coördinaten en z-coördinaten.

Wanneer een y-coördinaat groter is dan 8110 en de z-coördinaat groter dan 5500 is, dan moet in de cel er naast een 1 komen. Dit is mij nu gelukt door de volgende functie:
[=ALS(EN(D4>8110;E4>=5500);"1";"Fout")]

Nu wil ik de formule uitbreiden door meerdere restricties toe te passen.
Zo wil ik dat de cel een 2 geeft als de y-coördinaat tussen de 3000 en 8110 zit en de z-coördinaat groter is dan 5500.

Daarna kijken of het mogelijk is om de cel een 4 te geven als de y-coördinaat groter is dan 8110 en de z-coördinaat tussen 0 en 5500 zit.

Dus de cel moet na berekening een 1,2 of 4 geven. Hier kom ik helaas zelf niet uit. Zou iemand mij uit de brand kunnen helpen?
  donderdag 24 oktober 2013 @ 22:23:55 #212
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_132531268
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 22:21 schreef jm92 het volgende:
Excel 2003; NL

Goedenavond!

Na een aantal youtube filmpjes en topics doorgelezen toch maar de vraag hier stellen.

Ik heb twee grote kolommen met daarin respectievelijk de y-coördinaten en z-coördinaten.

Wanneer een y-coördinaat groter is dan 8110 en de z-coördinaat groter dan 5500 is, dan moet in de cel er naast een 1 komen. Dit is mij nu gelukt door de volgende functie:

Zo wil ik dat de cel een 2 geeft als de y-coördinaat tussen de 3000 en 8110 zit en de z-coördinaat groter is dan 5500.

Daarna kijken of het mogelijk is om de cel een 4 te geven als de y-coördinaat groter is dan 8110 en de z-coördinaat tussen 0 en 5500 zit.

Dus de cel moet na berekening een 1,2 of 4 geven. Hier kom ik helaas zelf niet uit. Zou iemand mij uit de brand kunnen helpen?
In plaats van "Fout" kan je een nieuwe ALS()-functie maken. Zo krijg je een geneste formule.
http://www.gratiscursus.be/Excel_Tips/Excel_Tip_018.html
http://www.zowerktexcel.nl/functies/geneste-als-functie/
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_132531425
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 22:21 schreef jm92 het volgende:
Excel 2003; NL

Goedenavond!

Ik zou een macro functie schrijven. Het kan met geneste als functies, maar daar wordt je gek van.
  donderdag 24 oktober 2013 @ 22:31:50 #214
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_132531651
quote:
1s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 22:26 schreef LogiteX het volgende:

[..]

Ik zou een macro functie schrijven. Het kan met geneste als functies, maar daar wordt je gek van.
Als het aantal mogelijke uitkomsten blijkbaar beperkt blijft tot drie is het nogal te overzien, en bij de vraagsteller ontbreekt misschien wat kennis om al met macro's aan de slag te gaan.

Ander puntje: als je met de uitkomsten 1, 2 en 4 nog verder wil rekenen moet je de aanhalingstekens weglaten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_132532279
Bedankt voor de snelle reacties!
Net het zetje in de goede richting gekregen! In totaal heb ik zes mogelijke uitkomsten nodig.
Zo gaat het opdelen van scheepssecties en hun COG + gewicht berekenen veel sneller dan met de hand haha! En inderdaad de aanhalingstekens zijn alleen voor tekst.
pi_132536969
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 22:31 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als het aantal mogelijke uitkomsten blijkbaar beperkt blijft tot drie is het nogal te overzien, en bij de vraagsteller ontbreekt misschien wat kennis om al met macro's aan de slag te gaan.

Ander puntje: als je met de uitkomsten 1, 2 en 4 nog verder wil rekenen moet je de aanhalingstekens weglaten.
Je hoeft ze misschien niet eens te nesten bedenk ik me nu net. Je kan de uitkomsten van ALS functies gewoon bij elkaar optellen.
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 17:40:53 #217
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_132554812
quote:
14s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 22:44 schreef jm92 het volgende:
Net het zetje in de goede richting gekregen! In totaal heb ik zes mogelijke uitkomsten nodig.
Zo gaat het opdelen van scheepssecties en hun COG + gewicht berekenen veel sneller dan met de hand haha! En inderdaad de aanhalingstekens zijn alleen voor tekst.
quote:
14s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 22:44 schreef jm92 het volgende:
Ik zou het in dit geval nog simpeler houden.
kolom A en B de coordinaten
kolom C check 1 , getal 1 geven bij waar, 0 bij onwaar
kolom D check 2 , getal 2 geven bij waar, 0 bij onwaar
kolom E check 3 , getal 3 geven ...
... etc
resultaatkolom:
= som(kol C t/m kol ...)

Kost iets meer ruimte maar dan heb je wel veel meer overzicht. Nested functies zijn altijd nogal overzichtelijk met al die haakjes. Eventueel hide je die kolommen
  maandag 28 oktober 2013 @ 15:19:56 #218
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_132657057
Het moet toch mogelijk zijn om een geïndexeerde basiswaarde te nemen als vergelijkingspunt in een grafiek? Dus dat afwijkingen onder en boven de basislijn geprojecteerd worden?

Zo ongeveer dus:
1
2
3
4
5
6
7
                                         x
      x                         x
                x   
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  maandag 28 oktober 2013 @ 15:58:15 #219
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_132658313
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 15:19 schreef InTrePidIvity het volgende:
Het moet toch mogelijk zijn om een geïndexeerde basiswaarde te nemen als vergelijkingspunt in een grafiek? Dus dat afwijkingen onder en boven de basislijn geprojecteerd worden?

Zo ongeveer dus:
[ code verwijderd ]

Gewoon een lijngrafiek toevoegen met voor iedere Y-waarde dezelfde waarde als je basiswaarde, toch?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_132670776
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 15:58 schreef qu63 het volgende:

[..]

Gewoon een lijngrafiek toevoegen met voor iedere Y-waarde dezelfde waarde als je basiswaarde, toch?
Zoiets zou ik ook doen ja.
Vaak doe ik mijn data dan als alleen "Y-waarden" in een Spreidingsgrafiek en dan een tweede grafiek voor die lijn:
x-waarden: ={1, n} (waar n = aantal Y-waarden)
y-waarden: ={a, a} (waar a = basislijn waarde)
pi_132684701
Ik zou graag willen dat er in cel C1 het getal komt te staan wat ik in cel B1 heb ingevoerd als ik in A1 ''X'' invoer. Maar als ik in A1 ''y'' invoer dan wil ik graag dat het getal van D1 in cel C1 komt te staan.
En dan zou ik ook nog het liefst willen dat het getal wat er dus in C1 komt dat dat vermedigvuldigd word door E1.

Kan iemand mij hiermee helpen?
pi_132684772
Je zoekt naar een if-statement?

=IF(A1="X"; "hier actie wanneer A1=X"; "hier actie wanneer A1 NIET! X is")
pi_132685481
Dankje! Dat is hem. Door het klooien heb ik inplaats van de cellen nu centimeters boven en links van mijn excel sheet staan. Heeft iemand een idee hoe ik dit weg krijg?
pi_132685552
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 11:14 schreef _X het volgende:
Dankje! Dat is hem. Door het klooien heb ik inplaats van de cellen nu centimeters boven en links van mijn excel sheet staan. Heeft iemand een idee hoe ik dit weg krijg?
De rijen en cellen kleiner maken?
pi_132685921
Nee, in plaats van dat er nu bovenaan de cijfers van de cellen staan, 1-2-3-4 en dat er links de letters taan a-b-c-d staat er nu een soort meetlint...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')