quote:Hallo,
ik heb een aantal vragen over het Christendom & heb ze al geprobeerd te stellen op
yahoo answers maar daar krijg je nooit serieuze antwoorden, helaas, dus probeer ik het hier.
Dus aub wees serieus.
1. Ik snap niet niet of je christelijk bent ook al ben je protestants of katholiek en de verschillen tussen deze twee?
2. Als Chirsten, vind je het goed om een kruisje te dragen?
3. Neem je de bijbel letterlijk?
4. Vind je dat je naar de kerk moet gaan om een goede Christen te zijn?
Misschien zijn het rare vragen, maar ik heb nooit iets ove rhet Christendom uit huis uit mee gekregen en heb niet echt iemand om het aan te vragen, dus aub wees serieus, dat zou ik héél erg waarderen!!
Alvast bedankt!
ow lol daar vroeg ik hetzelfde als nu.. Op het 1e topic had ik heb antwoord gegeven, kan die alleen niet vindenquote:Op donderdag 26 september 2013 00:45 schreef Kees22 het volgende:
Vorige dan:
F&L / Vragen over het Christendom #2
Nou sorry hoor, zo bedoelde ik het helemaal nietquote:Op donderdag 26 september 2013 00:52 schreef Kees22 het volgende:
Jij je zin:
F&L / Vragen over het Christendom
Oh, geen probleem hoor. Je hebt gelijk en ik vond het toevallig. Dus vandaar.quote:Op donderdag 26 september 2013 00:58 schreef aequus het volgende:
[..]
Nou sorry hoor, zo bedoelde ik het helemaal niet
Ten eerste: u mag jij zeggen.quote:Op donderdag 26 september 2013 00:36 schreef Skillsy het volgende:
Wat wilt u (en de rest) nou? Dat begin ik me nu af te vragen. U voert geen discussie. Who cares wie de Wet wel of niet volgt? Wat hebt u met de Wet van doen? U, die zich helemaal niet in de wet heeft verdiept. U bevindt zich duidelijk in de Peshat
U, noch anderen (welke dan ook) kunnen never nooit anderen beschuldigen dat zij de wet niet naleven. U gebruikt FOK! om uw eigen ongenoegen te uiten, en dat doet iedereen toch? Maar snap je dan nog steeds niet dat uw gesprekspartner, Bianconeri, u helemaal niet serieus neemt?
Ik heb maar eens gegoogled wat Peshat betekend:quote:Op woensdag 25 september 2013 17:00 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Wat wilt u (en de rest) nou? Dat begin ik me nu af te vragen. U voert geen discussie. Who cares wie de Wet wel of niet volgt? Wat hebt u met de Wet van doen? U, die zich helemaal niet in de wet heeft verdiept. U bevindt zich duidelijk in de Peshat
[..]
Veel mensen komen nooit verder dan dit niveauquote:Op donderdag 26 september 2013 22:14 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ik heb maar eens gegoogled wat Peshat betekend:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pardes_(Jewish_exegesis)
Peshat is een van de delen van de Rabbijnse exegese Pardes
Peshat (פְּשָׁט) — "plain" ("simple") or the direct meaning
Er is niks mis om te blijven steken in de letterlijke betekenis, dan zie je namelijk gelijk hoe absurd de wetten zijn. Kindje snijden, geen gemengde weefsels dragen, geen vlees in melk koken
God vervloekt dus iedere sterveling als die lasagne eet.
..en dat is dan blijkbaar de bedoeling van jouw grote schepper...quote:Op donderdag 26 september 2013 22:30 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Veel mensen komen nooit verder dan dit niveau
Het is een veel voorkomende misvatting dat men Pshat definieert als een letterlijke interpretatie van de Torah.quote:Op donderdag 26 september 2013 22:14 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ik heb maar eens gegoogled wat Peshat betekend:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pardes_(Jewish_exegesis)
Peshat is een van de delen van de Rabbijnse exegese Pardes
Peshat (פְּשָׁט) — "plain" ("simple") or the direct meaning
Er is niks mis om te blijven steken in de letterlijke betekenis, dan zie je namelijk gelijk hoe absurd de wetten zijn. Kindje snijden, geen gemengde weefsels dragen, geen vlees in melk koken
God vervloekt dus iedere sterveling als die lasagne eet.
Wat heeft de torah met het christendom te maken?quote:Op zaterdag 28 september 2013 00:23 schreef k3vil het volgende:
[..]
Het is een veel voorkomende misvatting dat men Pshat definieert als een letterlijke interpretatie van de Torah.
Pshat is de meest zuivere manier van het lezen van de Torah waarbij men de woorden (en zelfs de letters) ziet (inzien is het meer) overeenkomend met het Licht dat er op schijnt. Een minder zuivere vorm is Remez, daarna Drush, en vervolgens Sod.
Het begrijpen van de Torah begint vanaf Sod, dan Drush vervolgens Remez en dan Pshat. Een volgende veel voorkomende misvatting is dat men aanvankelijke de Torah probeert te begrijpen op het niveau Pshat. Dat is feitelijk het proberen te bereiken van de 10e verdieping, zonder eerst door de eerste 9 verdiepingen te gaan.
Zoals je misschien al weet betekent Torah Wet. De woorden zijn de wet, en de wet de reden voor het schijnen van het Licht. Een toespeling van het Licht bevindt zich ook in het woord Torah, namelijk tORah. Ohr = Licht.
Het oude testament zit nog steeds in de Bijbel.quote:Op zaterdag 28 september 2013 01:46 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Wat heeft de torah met het christendom te maken?
Wat heeft het christendom met de Torah te maken?quote:Op zaterdag 28 september 2013 01:46 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Wat heeft de torah met het christendom te maken?
Maar meer ook niet.quote:Op zaterdag 28 september 2013 10:49 schreef Grouch het volgende:
[..]
Het oude testament zit nog steeds in de Bijbel.
Daarnaast was Jezus een Jood. Sowieso is begrip van de cultuur waar hij in leefde dus wellicht nuttig. Wat ook betekent dat een echt Christen zich verdiept in de Romeinse en Egyptische religies.
Niks, volgens mij.quote:Op zaterdag 28 september 2013 12:14 schreef k3vil het volgende:
[..]
Wat heeft het christendom met de Torah te maken?
dat doet Huub Oosterhuis, sinagoogje spelen.quote:Op zondag 29 september 2013 12:10 schreef k3vil het volgende:
De christenen proberen altijd het oude testament te verklaren vanuit hun nieuwe testament en, niet te vergeten, hun dogma. Daarmee sla je altijd de plank mis, omdat je het niet mogelijk is de oorzaak te beoordelen vanuit het gevolg. (verschil tussen correlatie en causaal verband)
Als Christenen nou eens de Torah zouden bevatten, dan zouden voor hen vele teksten in het nieuwe testament makkelijk te verklaren zijn.
"óvodás vagyok''quote:Op zondag 29 september 2013 13:45 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
dat doet Huub Oosterhuis, sinagoogje spelen.
?quote:Op maandag 30 september 2013 00:26 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
right Skillsy,
Volgens mij speelt het cultuurverschil je op dit forum parten.
Er bestaat geen joodse G-dquote:Huub Oosterhuis speelt in zijn kerk synagoogje omdat hij (een christen) staat te preken als een joodse rabbijn, hij heeft zich de joodse god toegeeigend.
Ik ken geen Huub Oosterhuis dus what ever. Mijn post ging helemaal niet over meneer Oosterhius. Lees nogmaals mijn post Atheist.quote:Al sinds enkele jaren krijgt Oosterhuis het woord Jezus niet meer over zijn lippen, maar is hij volledig verslingerd aan de torah waar hij dan allerlei mistige liederen over schrijft, die er bij zijn ietsitische gemeente in gaan als gods woord in een ouderling.
Reageer even indhoudelijk op mijn post. Want ik praat helemaal niet over joden. Lees de tekst nogmaals wat ik schreef. Je kan toch wel Frans?? Jij achtte kennis van het Franse taal zeer handig in theologische gesprekken? Nou met mij kan je Frans sprekenquote:Dus graag iets minder aangebrand reageren, niet elk onderwerp gaat over joden. (kijk nog een goed naar de titel van dit topic)
Het gaat niet over huiswerk atheist. Jouw reactie op K3vil zijn post vond ik nou troll gedrag. Ik typte daarom ook (in het Frans):quote:Op maandag 30 september 2013 20:45 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
niet zo bijdehand, trollie
Dit is een Nederlandstalig forum, dus als je je bijdrage nog even wil vertalen?:Y
En google gelijk even wie Huub Oosterhuis is, dat is blijkbaar een manco in je kennis, ik ga jouw huiswerk niet maken..
Verder worden ook Engelse teksten of Duitse teksten geplaatst op het FOK!forumquote:Op zondag 29 september 2013 12:10 schreef k3vil het volgende:
De christenen proberen altijd het oude testament te verklaren vanuit hun nieuwe testament en, niet te vergeten, hun dogma. Daarmee sla je altijd de plank mis, omdat je het niet mogelijk is de oorzaak te beoordelen vanuit het gevolg. (verschil tussen correlatie en causaal verband)
Als Christenen nou eens de Torah zouden bevatten, dan zouden voor hen vele teksten in het nieuwe testament makkelijk te verklaren zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |