Die post omschrijft het hele probleem met de Nederlandse economie. We worden opgevoed om precies genoeg, maar vooral niet te veel te doen. Met een 5 krijg je meer respect op school dan met een 8. Met 10 uur werken krijg je meer respect dan met 60. Met een onder modaal salaris krijg je meer respect en aandacht dan een bovenmodaal salaris. Sterker nog iemand die veel verdient krijgt alleen maar afgunst en jaloezie over zich heen.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:24 schreef drijfhout het volgende:
[..]
Man, wat illustreer jij goed de beperkte visie van mensen die op de klok van 9 tot 5 werken. Je snapt echt geen fluit van de functie van systeembeheerders. Je denkt dat het handig is als je systeembeheerder tot 's morgens 9 uur wacht met het fixen van de server die gisteravond crashte??![]()
Waarom zou je je in godsnaam niet ziek melden als je je zo ziek voelt zoals je hier beschrijftquote:Op woensdag 25 september 2013 14:22 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Verplaats je eens in je leidinggevende. Stel je voor dat ik heel ongezond zou eten -- dat doe ik op zekere hoogte trouwens wel: niet per se wat, maar wel op welke tijdstippen -- en daardoor vaak ziek zou zijn. Het bedrijf moet dan wel tijdens mijn ziekte doorbetalen, en een vervanger inhuren. Dat kost buitengewoon veel geld, en ik weet zeker dat als de werknemer dit uit eigen zak zou moeten betalen, hij gewoon zou werken.
Ik heb me twee keer niet lekker gevoeld door mijn eigen toedoen -- niet lekker als in met diarree op de pot gekleefd, kotsen, koorts, echt gewoon niet goed maar niet bel 112 ziek. Ik heb toen vrij genomen via mijn vakantiedagen in plaats van mezelf ziek gemeld. Waarom zou het bedrijf voor mijn verkeerde prioriteiten moeten betalen? Er zijn bij ons ook super veel mensen ziek. Die kunnen niet ontslagen worden, en als resultaat hiervan worden veel contracten van mensen die wél werken niet verlengd.
Waarom is het voor mezelf geen ¤200 euro waard wanneer ik een ziekte dag opneem, maar voor mijn baas wel?
Het ziekteverzuim keldert wel als mensen er zelf voor opdraaien met wachtdagen en verrekening in het salaris e.d.. Dan blijven ze met een griepje of een verkoudheid niet meer zo snel thuis, dan kan men wel opeens met wat aspirines op gewoon doorwerkenquote:Op woensdag 25 september 2013 14:48 schreef itastar het volgende:
[..]
Waarom zou je je in godsnaam niet ziek melden als je je zo ziek voelt zoals je hier beschrijft. Je hoeft echt geen medelijden te hebben met je werkgever omdat je een keertje ziek bent.. Het is zeer waarschijnlijk dat hij zichzelf hiervoor heeft verzekerd.
Nu kost het je vakantiedagen, en je werkgever zal dit zich echt niet herinneren als een goede daad. Dat je 2 uur te laat was, dat zullen ze 100% zeker wel onthouden
Ik weet toevallig dat dat voor ons bedrijf niet het geval is. Maar ziekmelden is ook niet goed.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:48 schreef itastar het volgende:
[..]
Waarom zou je je in godsnaam niet ziek melden als je je zo ziek voelt zoals je hier beschrijft. Je hoeft echt geen medelijden te hebben met je werkgever omdat je een keertje ziek bent.. Het is zeer waarschijnlijk dat hij zichzelf hiervoor heeft verzekerd.
Nu kost het je vakantiedagen, en je werkgever zal dit zich echt niet herinneren als een goede daad. Dat je 2 uur te laat was, dat zullen ze 100% zeker wel onthouden
Maar dan neem je nog geen vakantiedagen op uit medelijden voor je werkgeverquote:Op woensdag 25 september 2013 14:52 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Het ziekteverzuim keldert wel als mensen er zelf voor opdraaien met wachtdagen en verrekening in het salaris e.d.. Dan blijven ze met een griepje of een verkoudheid niet meer zo snel thuis, dan kan men wel opeens met wat aspirines op gewoon doorwerken
Waarom is dat in vredesnaam niet goed?quote:Op woensdag 25 september 2013 14:55 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Ik weet toevallig dat dat voor ons bedrijf niet het geval is. Maar ziekmelden is ook niet goed.
En daarmee heb je een punt. Je kan qua reputatie nog altijd beter ziek zijn, dan te laat...
Nee dat is waar dat zou ik ook niet doen.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:03 schreef itastar het volgende:
[..]
Maar dan neem je nog geen vakantiedagen op uit medelijden voor je werkgever
[..]
Ok, als ik het op die manier teruglees kan ik het eigenlijk niet verdedigen. Ik geef mezelf ook de schuld van die griep omdat ik weinig slaap, maar de kans is inderdaad groot dat ik het anders ook gehad had.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:03 schreef itastar het volgende:
[..]
Maar dan neem je nog geen vakantiedagen op uit medelijden voor je werkgever
[..]
Waarom is dat in vredesnaam niet goed?Sorry ik begrijp dit echt niet, je bent toch ziek? Is dat jou schuld? Een griepje zoals jij omschreef is toch geen "lifestyle" ziekte?
Het gaat mij overigens niet perse om het feit dat jij je liever niet ziek meldt, maar dat je je dan vervelend voelt tegenover je werkgever. Dat gevoel is toch nergens voor nodig? Dat is zijn probleem, wat hij prima zal kunnen oplossen, net zoals op tijd beginnen jou probleem is
Dat is een beetje een vreemde vergelijking, als jij je ziek meld dan steel je niks van je baas.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:19 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Ok, als ik het op die manier teruglees kan ik het eigenlijk niet verdedigen. Ik geef mezelf ook de schuld van die griep omdat ik weinig slaap, maar de kans is inderdaad groot dat ik het anders ook gehad had.
Je hebt helemaal gelijk dat dat gevoel niet nodig is. Toch is het een gevoel wat ik heb, een soort van mijn persoonlijk, mijn ego, de standaarden waar ik mezelf hou. Net zoals ik me slecht zou voelen over het stelen van een chocoladereep uit de supermarkt, terwijl er ergere dingen zijn...
ook wel gehad ja, maar dat was alleen bij de ongeschoolde baantjes. Verder horen dit soort praktijken niet meer bij de banen waarbij je zelf enige verantwoordelijkheid hebtquote:Op woensdag 25 september 2013 14:13 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Jawel hoor. Ik heb dat zelf ook wel eens meegemaakt bij een vorige werkgever. Dit met de bedoeling net zoals iemand anders ook al aangaf, dat je niet eerst nog 15 minuten bezig bent met settelen (zoals jas ophangen, koffie halen, inloggen met collega's ouwehoeren) voordat je echt aan het werk gaat. daar zijn dan die 10 tot 15 minuten eerder aanwezig zijn dan voor.
Nee niet echt. De 9 tot 5 mentaliteit is ook al jaren aan het afsterven. Vandaar allerlei projecten de afgelopen jaren die thuiswerk en flexibele werkplek en werktijden stimuleren.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:38 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Die post omschrijft het hele probleem met de Nederlandse economie. We worden opgevoed om precies genoeg, maar vooral niet te veel te doen. Met een 5 krijg je meer respect op school dan met een 8. Met 10 uur werken krijg je meer respect dan met 60. Met een onder modaal salaris krijg je meer respect en aandacht dan een bovenmodaal salaris. Sterker nog iemand die veel verdient krijgt alleen maar afgunst en jaloezie over zich heen.
En dat de economie ophoudt om 5 uur is ook storend. Ik zou een moord doen voor een 24/7 wall mart hier in Utrecht.
Ik was net verbaasd dat er weinig persoonlijke aanvallen waren hier. Ik bedoel het is Fok!, maar daar komt ie dus...quote:Op woensdag 25 september 2013 15:54 schreef CruellaDeVil het volgende:
Ik vraag mij oprecht af hoe jouw collega's je zien, voor zover je daar überhaupt regelmatig contact mee hebt.
Op basis van je uitspraken in dit topic komt je op mij over als iemand die ik niet naast me zou willen hebben zitten op werk. Wanneer het op je 'directe werk' (je prestaties en je collega's) aankomt kom je arrogant, jezelf op een voetstuk plaatsend en anderen om het minste veroordelend over. Gaat het over (jouw interactie met) je baas dan komt je simpelweg slaafs over.
Met andere woorden, je komt over als de volwassen versie van het jongetje dat altijd vooraan zat in de klas, de leraar er maar al te graag met de stem van een engeltje op wees dat hij vergeten was huiswerk op te geven en zijn klasgenoten belerend en neerbuigend dat gezegd was dat x en y niet mogen, om vervolgens verbaasd te zijn dat laatstegenoemenden niets van hem moesten weten.
Mwah, een persoonlijke aanval op zijn FOK!'s is het niet. Ik kom niet even binnenvallen om je af te zeiken en vervolgens niets meer van me te laten horen terwijl ik mijzelf enorm grappig vindend de verontwaardigde reacties lees... Ik schets je een beeld van hoe je op mij overkomt aan de hand van dit topic. Dat kan aan van alles liggen dus ik dacht ik gooi het 'in de groep' zodat jij erop kan reageren. Ik begrijp wel dat je zo defensief reageert, mijn post is niet bepaald mild, maar mocht je er toch daadwerkelijk op in willen gaan dan zie ik je post wel verschijnen.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:37 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Ik was net verbaasd dat er weinig persoonlijke aanvallen waren hier. Ik bedoel het is Fok!, maar daar komt ie dus...
Inderdaad. Ik heb weinig contact met mijn collega's. Ik werk immers vanaf huis, en kom 1x per maand op kantoor. Veel van mijn collega's heb ik zelfs nog nooit in het echt gezien. Via de mail hebben we echter goed contact.
Ik heb geen zin om hier ruzie te maken, maar ik kan me voorstellen dat mijn gedachten over loyaliteit naar je werk gek overkomen.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:44 schreef CruellaDeVil het volgende:
[..]
Mwah, een persoonlijke aanval op zijn FOK!'s is het niet. Ik kom niet even binnenvallen om je af te zeiken en vervolgens niets meer van me te laten horen terwijl ik mijzelf enorm grappig vindend de verontwaardigde reacties lees... Ik schets je een beeld van hoe je op mij overkomt aan de hand van dit topic. Dat kan aan van alles liggen dus ik dacht ik gooi het 'in de groep' zodat jij erop kan reageren. Ik begrijp wel dat je zo defensief reageert, mijn post is niet bepaald mild, maar mocht je er toch daadwerkelijk op in willen gaan dan zie ik je post wel verschijnen.
Dat is ook niet mijn bedoeling.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:46 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Ik heb geen zin om hier ruzie te maken
Hm, dit kan ik op twee manieren uitleggen...quote:maar ik kan me voorstellen dat mijn gedachten over loyaliteit naar je werk gek overkomen.
En loyaal aan je werk zijn is ook echt geen probleem! Dat je vakantiedagen opneemt i.p.v. ziekmelden heb ik ook gedaan toen ik net begon met werken. Ik voelde me destijds vreselijk schuldig dat ik in 1 jaar tijd 2 keer griep had.. Maar dat ik dan vakantiedagen opnam is met geen woord gerept tijdens de functioneringsgesprekken of andere gesprekken met mijn werkgever.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:46 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Ik heb geen zin om hier ruzie te maken, maar ik kan me voorstellen dat mijn gedachten over loyaliteit naar je werk gek overkomen.
Uiteraard meen ik dat serieus. Het enige wat jij moet doen is de prestatie leveren waarvoor je bent ingehuurd. Als jij dat kan met 2 uur slaap en ongezonde maaltijden, wat is dan zijn probleem?quote:Op woensdag 25 september 2013 13:50 schreef Roadtrip het volgende:
Meen je dit serieus? Ik vind dat je baas gewoon hartstikke wel zeggenschap heeft op wat je buiten werktijd doet. Waarom kan je baas niet verwachten dat je goed voor jezelf zorgt, alles eraan doet niet ziek te zijn, en je buiten werktijd verder ontwikkeld over je vakgebied? Ook vindt ik het trouwens logisch dat je je voor werktijd al voorbereid hebt. Bijvoorbeeld door je computer op te starten, koffie voor jezelf en collega's te maken, en even geen haast te hebben om een rustige indruk te maken.
Je verdraait de discussie. Ik zeg niet dat je niet ruim van tevoren aanwezig moet zijn, ik zeg niet dat je thuis niets voor je werk moet doen. Dat zei ik er in mijn post nog expliciet bij maar je leest er gewoon overheen. Sterker nog, ik doe dat zelf ook gewoon.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:50 schreef Roadtrip het volgende:
Je kan ook je eigen tijd in je baan investeren, bijvoorbeeld door dingen voor te bereiden. Denk je echt dat je leidinggevenden niet soms in hun eigen tijd iets voor het werk doen? Zowiezo is een medewerker die dat niet wil doen, niet gemotiveerd genoeg.
Ikzelf kom meestal 45 minuten van te voren op het werk -- zowel thuis als op kantoor. Dat verminderd trouwens ook de kans om te laat te komen. Ik heb stress wanneer ik er minder dan die 45 minuten van te voren ben, en dus kom ik bijna nooit te laat.
Dit inderdaadquote:Op woensdag 25 september 2013 17:37 schreef TC03 het volgende:
Het is altijd zo makkelijk, 'gewoon even een kwartiertje eerder beginnen', waarom is het nooit 'gewoon even een kwartiertje extra betalen'?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |