Deze fout zie ik steeds vaker en het begint me te irriteren. Het voltooid deelwoord van 'relaxen' is 'relaxt'.quote:Op dinsdag 24 september 2013 22:02 schreef iemand het volgende:
[..]
Nee, klopt. Ik vind trein reizen sowieso wel relax. Soms druk, maar ach.
Dat kan ik ook nog accepeteren. Maar niet 'relax', dat is alleen correct in de eerste persoon enkelvoud.quote:Op dinsdag 24 september 2013 22:41 schreef Mortaxx het volgende:
Maak je niet zo druk hierom joh. Gewoon lekker relaxed
Oeh snel eventjes geëdit hequote:Op dinsdag 24 september 2013 22:40 schreef Worsteman het volgende:
Nederland is niet moeilijk, maar dat rare taaltje blijkbaar wel voor veel mensen
quote:Op dinsdag 24 september 2013 22:42 schreef Frank_Drebin het volgende:
Ontspannend is de juiste benaming.
Maar het blijft een verb.quote:Op dinsdag 24 september 2013 22:41 schreef Zaktabak het volgende:
Het is overgenomen vanuit het Engels klapjosti.
Wat vind je van "trein reizen" ?quote:Op dinsdag 24 september 2013 22:42 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat kan ik ook nog accepeteren. Maar niet 'relax', dat is alleen correct in de eerste persoon enkelvoud.
Dat is ook fout natuurlijk, het is 'treinreizen' of 'met de trein reizen', maar die fout vind ik niet zo storend.quote:
Jij niet nee....quote:Op dinsdag 24 september 2013 22:55 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat is ook fout natuurlijk, het is 'treinreizen' of 'met de trein reizen', maar die fout vind ik niet zo storend.
Dat laatste moet wel een typo zijn. Of geschreven door een dyslect.quote:Op dinsdag 24 september 2013 22:57 schreef maily het volgende:
[..]
Jij niet nee....![]()
en "accepeteren" ?
Hier is het wel correct gebruikt.quote:Op dinsdag 24 september 2013 23:03 schreef practics het volgende:
relax bro, wereld draait nog steeds rond.
Dat was het eerste wat ik dacht bij die TT.quote:
Dat weiger ik. Het staat te lelijk en gaat tegen al mijn taalgevoel in.quote:Op woensdag 25 september 2013 18:42 schreef finsdefis het volgende:
De correcte vorm is inderdaad eigenlijk een voltooid deelwoord (meer specifiek in het Engels: een adverbial participle), maar functies van woorden kunnen natuurlijk veranderen. Het mag dan veelal een werkwoord zijn, maar als je "dit is relax" gebruikt dan wordt het dus een bijwoord op zich. Op een gegeven moment wordt zoiets geaccepteerd. Wen er dus maar aan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |