abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131508803
Van winterbanden tot kreukelzones, van snelwegen tot drempels, van de nieuwste sportwagen tot het oudste vehikel – alles wat met auto's en verkeer te maken heeft komt vanaf vandaag twee keer per week op de FOK! frontpage en hier in PTA langs. Djeez, superworm en Chuck_N0rr1s verzorgen om de beurt een stukje.

Vandaag de dag wordt in bijna elke auto een turbomotor geleverd om een schonere uitstoot te realiseren, maar ook om meer vermogen uit een kleinere motor te halen. Maar hoe werkt een turbo nou?

Het vermogen dat een motor kan leveren is grotendeels afhankelijk van de hoeveelheid zuurstof en brandstof die de verbrandingskamer in gaat. Bij motoren zonder turbo gaat het vermogen redelijk hand in hand met de cilinderinhoud: een motor met een kleine cilinderinhoud heeft weinig vermogen, een grote motor met meer cilinder inhoud heeft meer vermogen.

Maar wat als we een kleine motor nou net zoveel vermogen willen laten produceren als een grote motor? Dan gaan we een turbo monteren.

Uit welke onderdelen bestaat een turbo?
• Compressorhuis
• Turbinehuis
• Compressor
• Turbine
• Olietoevoerkanaal
• Olie-afvoerkanaal
• Variable geometrie

130824_322059_turbo_fok_450_345.jpg
Een opengewerkte turbo voor leerdoeleinden. '(Bron: Wikipedia)'

Het woord 'turbo' komt eigenlijk van de woorden 'turbine' en 'compressor', want eigenlijk is een turbo een turbine die een compressor aandrijft. De turbine wordt aangedreven door de uitlaatgassen die na de verbranding in de motor ontstaan. Door een mechanische verbinding tussen de compressor en de turbine gaat de compressor de lucht comprimeren en onstaat er overdruk.

Hier kun je zien hoe de variabele geometrie van een turbo werkt.

De turbo wordt aangedreven door de energie die de motor verlaat (warmte en druk). Doordat deze energie tegen de turbine aankomt, begint deze de turbine aan te drijven. Door de mechanische verbinding tussen de turbine en de compressor wordt de compressor aangedreven door de turbine. Doordat de turbo afhankelijk is van de energie die de motor verlaat, is er een een zogenaamd turbogat.

Dit komt omdat een motor die stationair of laag in toeren draait onvoldoende energie heeft om de turbo op snelheid te brengen. Om dit op te lossen hebben fabrikanten een variabele geometrie toe te passen. Door het verstellen van de geometrie wordt de luchtsnelheid beïnvloed en komt de turbo eerder op snelheid, waardoor eerder het vermogen tot de beschikking van bestuurder staat en de motor minder brandstof nodig heeft.

Een aantal weetjes:
• De nieuwste generatie turbo's kunnen een toerental van 220.000 rpm halen. Vergelijk dat met de motor van een Boeing 747, die 7000 rpm haalt.
• De snelheid van de aangezogen lucht is mach 1.
• De gemiddelde uitlaatgastemperatuur van een turbodiesel is 800 graden celcius. Van een benzinemotor met een turbo is dit 1000 graden celcius. Dit is heet genoeg om glas te kunnen smelten.

Het artikel op de FP is geschreven door Chuck-N0rr1s en kun je hier vinden.
pi_131510246
Voor de mensen die redelijk nieuw zijn in PTA en de reeks "hoe zit dat met.." nog niet kennen, is dit ook een zeer interessant topic om te lezen:

PTA / [Hoe zit dat met...] Turbo's en Superchargers
pi_131543955
Turbooooooo!
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_131544948
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 september 2013 12:17 schreef Anne het volgende:
Bij motoren zonder turbo gaat het vermogen redelijk hand in hand met de cilinderinhoud: een motor met een kleine cilinderinhoud heeft weinig vermogen, een grote motor met meer cilinder inhoud heeft meer vermogen.
Toevoeging: Het vermogen gaat ook redelijk hand in hand met het max. toerental: een motor die 2 keer zoveel toeren maakt, krijgt bij dezelfde cilinderinhoud twee keer zoveel lucht/brandstof door de cilinders.

quote:
De nieuwste generatie turbo's kunnen een toerental van 220.000 rpm halen. Vergelijk dat met de motor van een Boeing 747, die 7000 rpm haalt.
Dit is zoiets als een Dremel vergelijken met een windturbine...
censuur :O
pi_131562228
en je hebt natuurlijk de twin turbo's :D
daaadadadada
  † In Memoriam † woensdag 25 september 2013 @ 19:54:49 #6
25682 2cv
Niet subtiel
pi_131562997
Turbo's :')

Kompressoren zijn de shit !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_131566630
G-laders _O_
My dials are pupillated.
pi_131568379
goed stuk anne doet me wel aan me school boeken denken
pi_131568891
interessant Anne, hoop dat de jouwe niet meer stuk loopt
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_131569411
Alle credits naar Tsjuk. Ik copy/paste alleen maar.
pi_131574181
Ik zal wel een knuppel zijn, maar eigenlijk mis ik in het plaatje nog de aanduidingen en pijltjes... wat is nou precies wat? Waar komt de lucht erin en waar gaat ie eruit? Want van die techniek heb ik echt geen drol verstand :P
Schip ahoy!
pi_131579047
TURBO TURBO!!!!!!!!!!!
pi_131579271
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 21:48 schreef klawie het volgende:
goed stuk anne doet me wel aan me school boeken denken
;(

Mooi dan heb ik het goed gedaan. :7
  FOK!fotograaf donderdag 26 september 2013 @ 15:43:19 #14
145146 Andyy
pi_131588346
Niets over twinscrolls?
pi_131590597
Snap nog steeds hoe mijn turbo nou kapot gegaan is. Goed ding had 240k gelopen op een benzineblok, dus zijn tijd was het wel.

Maar hij functioneerde nog goed, kwam snel op druk, geen olieverbruik of rooksignalen.

Dan opeens gieren en beperkt vermogen en een dag later opeens helemaal geen vermogen meer, dikke rookwolk. Bij de garage bleek de as helemaal los te zitten, compressorwiel tegen de behuizing afgesleten en me intercooler en cat helemaal vol olie.
.
pi_131592651
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:31 schreef Piet__Piraat het volgende:
Ik zal wel een knuppel zijn, maar eigenlijk mis ik in het plaatje nog de aanduidingen en pijltjes... wat is nou precies wat? Waar komt de lucht erin en waar gaat ie eruit? Want van die techniek heb ik echt geen drol verstand :P
Geen knuppel, ik miste dat ook een beetje in het plaatje ;). Bij deze!



En hierbij je tweede vraag:


Het turbinegedeelte maakt dus gebruik van de uitlaatgassen.
Het compressorgedeelte maakt dus gebruik van de buitenlucht (door middel van een intercooler en/of luchtfilter).
pi_131592743
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 17:04 schreef Fer het volgende:
Snap nog steeds hoe mijn turbo nou kapot gegaan is. Goed ding had 240k gelopen op een benzineblok, dus zijn tijd was het wel.

Maar hij functioneerde nog goed, kwam snel op druk, geen olieverbruik of rooksignalen.

Dan opeens gieren en beperkt vermogen en een dag later opeens helemaal geen vermogen meer, dikke rookwolk. Bij de garage bleek de as helemaal los te zitten, compressorwiel tegen de behuizing afgesleten en me intercooler en cat helemaal vol olie.
Als je hier naar een eventueel antwoord zoekt is het wel van belang om te weten om wat voor een auto het gaat :P.

Ik voel je pijn overigens, al zag ik het bij mij wel aankomen (hoog olieverbruik + dikke rookwolken).
Vorige week eindelijk mijn auto terug gekregen en inmiddels ben ik 2500 euro armer, maar wel een nieuwe turbo rijker. Auwtsj.
pi_131593180
De reden dat die afbeeldingen niet op de FP staan is vrij simpel. Er rust namelijk copyright op die afbeeldingen, en dan mag ik ze helaas niet gebruiken.
pi_131593299
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 17:04 schreef Fer het volgende:
Snap nog steeds hoe mijn turbo nou kapot gegaan is. Goed ding had 240k gelopen op een benzineblok, dus zijn tijd was het wel.

Maar hij functioneerde nog goed, kwam snel op druk, geen olieverbruik of rooksignalen.

Dan opeens gieren en beperkt vermogen en een dag later opeens helemaal geen vermogen meer, dikke rookwolk. Bij de garage bleek de as helemaal los te zitten, compressorwiel tegen de behuizing afgesleten en me intercooler en cat helemaal vol olie.
Een turbo kan al defect gaan door een luchtfilter die dicht zit. Oliedruk en opbrengst in orde (halve liter in 30 sec minimaal). Carter ventilatie open? Kat dicht zitten?
pi_131598439
Zit een nieuwe turbo in en functioneert weer vlekkeloos, heb de bon nog niet gezien.

Oh ja, er was nog een slangetje van het gasklephuis afgesprongen, dus er lekte wel druk weg icm een paar flinke hellingen met volle belading. Vreemde is dat ie pas later stuk ging, toen de hellingen al waren geweest. Reed toen juist heel rustig..

Chuck kijkt ff in zijn glazen bol, en ziet dat ik het over een Saab 9-3 met T7 blok.
.
  † In Memoriam † donderdag 26 september 2013 @ 23:09:02 #21
25682 2cv
Niet subtiel
pi_131604400
Ik denk dat slijtage progressief werkt. Hoe meer een lager slijt, hoe ruwer het wordt waardoor het nog meer/harder slijt, enzovoorts. Dan beschadig je het lager nu al maar later slijt het echt in één keer uit. En als het uitslijt, slijt je ook door de keerringen heen waardoor er olie in je inlaatcircuit (lucht) geblazen wordt.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_131604472
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 23:09 schreef 2cv het volgende:
Ik denk dat slijtage progressief werkt. Hoe meer een lager slijt, hoe ruwer het wordt waardoor het nog meer/harder slijt, enzovoorts. Dan beschadig je het lager nu al maar later slijt het echt in één keer uit. En als het uitslijt, slijt je ook door de keerringen heen waardoor er olie in je inlaatcircuit (lucht) geblazen wordt.
Welk lager? En welke keering?
  † In Memoriam † donderdag 26 september 2013 @ 23:10:57 #23
25682 2cv
Niet subtiel
pi_131604492
In de turbo.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_131604954
quote:
3s.gif Op donderdag 26 september 2013 18:19 schreef Anne het volgende:

[..]

Geen knuppel, ik miste dat ook een beetje in het plaatje ;). Bij deze!

[ afbeelding ]

En hierbij je tweede vraag:

[ afbeelding ]
Het turbinegedeelte maakt dus gebruik van de uitlaatgassen.
Het compressorgedeelte maakt dus gebruik van de buitenlucht (door middel van een intercooler en/of luchtfilter).
Thanks! Duidelijker zo :)
quote:
11s.gif Op donderdag 26 september 2013 18:22 schreef Anne het volgende:

[..]

Als je hier naar een eventueel antwoord zoekt is het wel van belang om te weten om wat voor een auto het gaat :P.

Ik voel je pijn overigens, al zag ik het bij mij wel aankomen (hoog olieverbruik + dikke rookwolken).
Vorige week eindelijk mijn auto terug gekregen en inmiddels ben ik 2500 euro armer, maar wel een nieuwe turbo rijker. Auwtsj.
Auw, dat doet pijn. 2.500 euro is ook erg veel geld. Geen gevolgschade hoop ik? Hoeveel had ie gelopen dan? Want je moet wel even doorrijden wil je dit er weer uit halen.
Schip ahoy!
pi_131611489
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 23:10 schreef 2cv het volgende:
In de turbo.
een turbo heeft geen keering en ook geen lager.
pi_131611743
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 september 2013 10:07 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

een turbo heeft geen keering en ook geen lager.
Dat een turbo geen keerring heeft, yes. Maar een turbo heeft geen lager?

Ai Chuck.. Kijk eens naar een van mijn plaatjes die ik heb gepost en raad eens wat ball bearing betekent?
pi_131612727
Een turbo heeft altijd een lager al is het maar een bronzen bus waar de as doorloopt
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_131613123
Een moderne turbo is gelagerd in motor olie....
pi_131613171
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 23:20 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Thanks! Duidelijker zo :)

[..]

Auw, dat doet pijn. 2.500 euro is ook erg veel geld. Geen gevolgschade hoop ik? Hoeveel had ie gelopen dan? Want je moet wel even doorrijden wil je dit er weer uit halen.
Geen gevolgschade nee :). En de teller staat op iets van 262.000.

Maar 3 jaar geleden is alles al eens gereviseerd, door de vorige eigenaren, maar meneer beunhaas had dat blijkbaar dus niet netjes gedaan. Even een quote van SD over mijn auto;

quote:
14s.gif Op dinsdag 17 september 2013 19:41 schreef Sounddragon het volgende:
Turbo was deaud, en niet in de laatste plaats omdat de kneuzen die de vorige revisie (100k geleden, voor Anne hem kocht) de olieleidingen niet hadden vervangen; ééntje zat een knik in waardoor er ws minder olie naar de turbo kon, en de retour zat er zodanig met vloeibare pakking opgeknoeid, dat de leiding inwendig voor 50% geblokkeerd was, en dat helpt ook niet. resultaat laat zich raden. Tevens was er all over the place montagemateriaal (lees: bouten) aan bonken gedraaid door verkeerd gereedschap of luiigheid of wat de neucq ever.
Samenvatting; de vorige eigenaar heeft hem kapotgereden en is toen dubbel anaal gepenetreerd door een firma die een gecastreerde baviaan aan je auto laat sleutelen.. rekening was toen bijna het dubbele van wat Anne nu kwijt is. :X

Nu: nieuwe turbo, nieuwe leidingen, gemonteerd zoals het hoort, nieuwe oliepomp, want dat hadden ze óók niet gedaan, cilinderlektests gedaan, alles verder gecheckt en opgefrist, nieuwe olie, nieuwe filters, nieuwe boostreleaseklep, nieuwe vacuümleidingen all over the place, alles weer fris.

Lijkt op zich best veel geld, maar de halve voortrein moet eronderuit om bij die kutföhn te komen, en alleen het materiaal was denk ik al rond de 13 - 1400¤.
  vrijdag 27 september 2013 @ 11:20:55 #30
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_131613220
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 11:16 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Een moderne turbo is gelagerd in motor olie....
*kuch*bullshit*kuch*

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 74% gewijzigd door Sounddragon op 27-09-2013 11:33:40 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 27 september 2013 @ 11:40:38 #31
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_131613783
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 september 2013 11:18 schreef Anne het volgende:

[..]

Geen gevolgschade nee :). En de teller staat op iets van 262.000.

Maar 3 jaar geleden is alles al eens gereviseerd, door de vorige eigenaren, maar meneer beunhaas had dat blijkbaar dus niet netjes gedaan. Even een quote van SD over mijn auto;

[..]

Mjah, de turbo reparatie am sich bleef net onder de 2K¤, maar achteraf bleken er ook wel dringend nieuwe uitlaatrubbers nodig, en hebben we besloten om het zekere voor het onzekere te nemen, en het elektrische koelwaterpompje wat de na-koeling van de turbo bewerkstelligt ook maar te vervangen, en dat kreng is ook duurrrr.... Nu wachten we nog op één koelwaterslangetje wat niet helemaal jofel meer was, und dann ist alles wieder neu und hundert procentig.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_131617263
Hier een keer ingezeten (niet zelf gereden helaas), 3,5 ltr V12 met 4 turbo's :P Klonk wel heel rauw.

  † In Memoriam † vrijdag 27 september 2013 @ 22:20:04 #33
25682 2cv
Niet subtiel
pi_131631894
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 september 2013 10:07 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

een turbo heeft geen keering en ook geen lager.
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 11:16 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Een moderne turbo is gelagerd in motor olie....
Als jij een stuk (rond) hout op een balk vast spijkert en je draait dat stuk hout om de spijker heen dan heb je al een lager: een glijlager. Alles wat draait en ondersteund wordt heeft een lager. Zelfs je gewrichten kan je zien als lagers.

De wielen van dit voertuig zitten vast d.m.v. glijlagers:


En een keerring is niets meer of minder dan 'iets' dat olie tegenhoudt bij een lager.

[ Bericht 11% gewijzigd door 2cv op 27-09-2013 22:32:51 ]
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † vrijdag 27 september 2013 @ 22:21:57 #34
25682 2cv
Niet subtiel
pi_131631961
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 september 2013 11:20 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

*kuch*bullshit*kuch*

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ga met je mee.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 27 september 2013 @ 22:24:33 #35
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_131632070
Zo jammer dat compressors uit het straatbeeld verdwijnen..

Dat huilen *;
  vrijdag 27 september 2013 @ 23:01:13 #36
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_131633209
Of je combineert een Turbo met een supercharger en een oldskool bazenopeltje, zoals Hilmersson racing deed :9~ _O_



[ Bericht 32% gewijzigd door Sounddragon op 27-09-2013 23:06:24 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  † In Memoriam † vrijdag 27 september 2013 @ 23:30:55 #37
25682 2cv
Niet subtiel
pi_131634121
Lijkt mij ook wel tof, maar volgens mij moet je dan een ingewikkeld systeem van terugslagkleppen hebben om alles goed te laten werken. Je wilt niet dat de kompressordruk gebruikt wordt om de turbo af te remmen of achteruit te laten draaien i.p.v. om het motorvermogen te verhogen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 28 september 2013 @ 00:47:58 #38
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_131636263
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 23:30 schreef 2cv het volgende:
Lijkt mij ook wel tof, maar volgens mij moet je dan een ingewikkeld systeem van terugslagkleppen hebben om alles goed te laten werken. Je wilt niet dat de kompressordruk gebruikt wordt om de turbo af te remmen of achteruit te laten draaien i.p.v. om het motorvermogen te verhogen.
Daar zullen best oplossingen voor zijn, maar to be honest heb ik me ook wel eens afgevraagd hoe ze 2 verschillende drukladers in één 4-pittertje laten blazen :9
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  † In Memoriam † zaterdag 28 september 2013 @ 00:55:45 #39
25682 2cv
Niet subtiel
pi_131636481
Die oplossingen moeten ook fysiek onder de motorkap passen. En ze mogen de luchtstroom ook niet teveel belemmeren. Dat lijkt mij best een uitdaging :)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 28 september 2013 @ 01:04:35 #40
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_131636713
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 00:55 schreef 2cv het volgende:
Die oplossingen moeten ook fysiek onder de motorkap passen. En ze mogen de luchtstroom ook niet teveel belemmeren. Dat lijkt mij best een uitdaging :)
Mwoah, ze zijn daar niet bang voor een uitdaging, kijk de site maar eens door :7
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_131645243
Als je een turbo en een compressor hebt, zet je ze dan in serie of parallel?
.
pi_131646827
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 september 2013 11:18 schreef Anne het volgende:

[..]

Geen gevolgschade nee :). En de teller staat op iets van 262.000.

Maar 3 jaar geleden is alles al eens gereviseerd, door de vorige eigenaren, maar meneer beunhaas had dat blijkbaar dus niet netjes gedaan. Even een quote van SD over mijn auto;

[..]

Oeh, dat is wel zuur. Normaal gesproken niet gek dat de boel hemelt na 262k, maar wel als er al een revisie tussen heeft gezeten. Hoe dan ook kun je nu weer een flinke tijd vooruit!
Schip ahoy!
  † In Memoriam † zaterdag 28 september 2013 @ 22:18:54 #43
25682 2cv
Niet subtiel
pi_131658574
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 14:50 schreef Fer het volgende:
Als je een turbo en een compressor hebt, zet je ze dan in serie of parallel?
Parallel.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')