Toevoeging: Het vermogen gaat ook redelijk hand in hand met het max. toerental: een motor die 2 keer zoveel toeren maakt, krijgt bij dezelfde cilinderinhoud twee keer zoveel lucht/brandstof door de cilinders.quote:Op dinsdag 24 september 2013 12:17 schreef Anne het volgende:
Bij motoren zonder turbo gaat het vermogen redelijk hand in hand met de cilinderinhoud: een motor met een kleine cilinderinhoud heeft weinig vermogen, een grote motor met meer cilinder inhoud heeft meer vermogen.
Dit is zoiets als een Dremel vergelijken met een windturbine...quote:De nieuwste generatie turbo's kunnen een toerental van 220.000 rpm halen. Vergelijk dat met de motor van een Boeing 747, die 7000 rpm haalt.
quote:Op woensdag 25 september 2013 21:48 schreef klawie het volgende:
goed stuk anne doet me wel aan me school boeken denken
Geen knuppel, ik miste dat ook een beetje in het plaatjequote:Op woensdag 25 september 2013 23:31 schreef Piet__Piraat het volgende:
Ik zal wel een knuppel zijn, maar eigenlijk mis ik in het plaatje nog de aanduidingen en pijltjes... wat is nou precies wat? Waar komt de lucht erin en waar gaat ie eruit? Want van die techniek heb ik echt geen drol verstand
Als je hier naar een eventueel antwoord zoekt is het wel van belang om te weten om wat voor een auto het gaatquote:Op donderdag 26 september 2013 17:04 schreef Fer het volgende:
Snap nog steeds hoe mijn turbo nou kapot gegaan is. Goed ding had 240k gelopen op een benzineblok, dus zijn tijd was het wel.
Maar hij functioneerde nog goed, kwam snel op druk, geen olieverbruik of rooksignalen.
Dan opeens gieren en beperkt vermogen en een dag later opeens helemaal geen vermogen meer, dikke rookwolk. Bij de garage bleek de as helemaal los te zitten, compressorwiel tegen de behuizing afgesleten en me intercooler en cat helemaal vol olie.
Een turbo kan al defect gaan door een luchtfilter die dicht zit. Oliedruk en opbrengst in orde (halve liter in 30 sec minimaal). Carter ventilatie open? Kat dicht zitten?quote:Op donderdag 26 september 2013 17:04 schreef Fer het volgende:
Snap nog steeds hoe mijn turbo nou kapot gegaan is. Goed ding had 240k gelopen op een benzineblok, dus zijn tijd was het wel.
Maar hij functioneerde nog goed, kwam snel op druk, geen olieverbruik of rooksignalen.
Dan opeens gieren en beperkt vermogen en een dag later opeens helemaal geen vermogen meer, dikke rookwolk. Bij de garage bleek de as helemaal los te zitten, compressorwiel tegen de behuizing afgesleten en me intercooler en cat helemaal vol olie.
Welk lager? En welke keering?quote:Op donderdag 26 september 2013 23:09 schreef 2cv het volgende:
Ik denk dat slijtage progressief werkt. Hoe meer een lager slijt, hoe ruwer het wordt waardoor het nog meer/harder slijt, enzovoorts. Dan beschadig je het lager nu al maar later slijt het echt in één keer uit. En als het uitslijt, slijt je ook door de keerringen heen waardoor er olie in je inlaatcircuit (lucht) geblazen wordt.
Thanks! Duidelijker zoquote:Op donderdag 26 september 2013 18:19 schreef Anne het volgende:
[..]
Geen knuppel, ik miste dat ook een beetje in het plaatje. Bij deze!
[ afbeelding ]
En hierbij je tweede vraag:
[ afbeelding ]
Het turbinegedeelte maakt dus gebruik van de uitlaatgassen.
Het compressorgedeelte maakt dus gebruik van de buitenlucht (door middel van een intercooler en/of luchtfilter).
Auw, dat doet pijn. 2.500 euro is ook erg veel geld. Geen gevolgschade hoop ik? Hoeveel had ie gelopen dan? Want je moet wel even doorrijden wil je dit er weer uit halen.quote:Op donderdag 26 september 2013 18:22 schreef Anne het volgende:
[..]
Als je hier naar een eventueel antwoord zoekt is het wel van belang om te weten om wat voor een auto het gaat.
Ik voel je pijn overigens, al zag ik het bij mij wel aankomen (hoog olieverbruik + dikke rookwolken).
Vorige week eindelijk mijn auto terug gekregen en inmiddels ben ik 2500 euro armer, maar wel een nieuwe turbo rijker. Auwtsj.
Dat een turbo geen keerring heeft, yes. Maar een turbo heeft geen lager?quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:07 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
een turbo heeft geen keering en ook geen lager.
Geen gevolgschade neequote:Op donderdag 26 september 2013 23:20 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Thanks! Duidelijker zo
[..]
Auw, dat doet pijn. 2.500 euro is ook erg veel geld. Geen gevolgschade hoop ik? Hoeveel had ie gelopen dan? Want je moet wel even doorrijden wil je dit er weer uit halen.
quote:Op dinsdag 17 september 2013 19:41 schreef Sounddragon het volgende:
Turbo was deaud, en niet in de laatste plaats omdat de kneuzen die de vorige revisie (100k geleden, voor Anne hem kocht) de olieleidingen niet hadden vervangen; ééntje zat een knik in waardoor er ws minder olie naar de turbo kon, en de retour zat er zodanig met vloeibare pakking opgeknoeid, dat de leiding inwendig voor 50% geblokkeerd was, en dat helpt ook niet. resultaat laat zich raden. Tevens was er all over the place montagemateriaal (lees: bouten) aan bonken gedraaid door verkeerd gereedschap of luiigheid of wat de neucq ever.
Samenvatting; de vorige eigenaar heeft hem kapotgereden en is toen dubbel anaal gepenetreerd door een firma die een gecastreerde baviaan aan je auto laat sleutelen.. rekening was toen bijna het dubbele van wat Anne nu kwijt is.![]()
Nu: nieuwe turbo, nieuwe leidingen, gemonteerd zoals het hoort, nieuwe oliepomp, want dat hadden ze óók niet gedaan, cilinderlektests gedaan, alles verder gecheckt en opgefrist, nieuwe olie, nieuwe filters, nieuwe boostreleaseklep, nieuwe vacuümleidingen all over the place, alles weer fris.
Lijkt op zich best veel geld, maar de halve voortrein moet eronderuit om bij die kutföhn te komen, en alleen het materiaal was denk ik al rond de 13 - 1400¤.
*kuch*bullshit*kuch*quote:Op vrijdag 27 september 2013 11:16 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Een moderne turbo is gelagerd in motor olie....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 74% gewijzigd door Sounddragon op 27-09-2013 11:33:40 ]De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
Mjah, de turbo reparatie am sich bleef net onder de 2K¤, maar achteraf bleken er ook wel dringend nieuwe uitlaatrubbers nodig, en hebben we besloten om het zekere voor het onzekere te nemen, en het elektrische koelwaterpompje wat de na-koeling van de turbo bewerkstelligt ook maar te vervangen, en dat kreng is ook duurrrr.... Nu wachten we nog op één koelwaterslangetje wat niet helemaal jofel meer was, und dann ist alles wieder neu und hundert procentig.quote:Op vrijdag 27 september 2013 11:18 schreef Anne het volgende:
[..]
Geen gevolgschade nee. En de teller staat op iets van 262.000.
Maar 3 jaar geleden is alles al eens gereviseerd, door de vorige eigenaren, maar meneer beunhaas had dat blijkbaar dus niet netjes gedaan. Even een quote van SD over mijn auto;
[..]
quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:07 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
een turbo heeft geen keering en ook geen lager.
Als jij een stuk (rond) hout op een balk vast spijkert en je draait dat stuk hout om de spijker heen dan heb je al een lager: een glijlager. Alles wat draait en ondersteund wordt heeft een lager. Zelfs je gewrichten kan je zien als lagers.quote:Op vrijdag 27 september 2013 11:16 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Een moderne turbo is gelagerd in motor olie....
quote:Op vrijdag 27 september 2013 11:20 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
*kuch*bullshit*kuch*Ik ga met je mee.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
Daar zullen best oplossingen voor zijn, maar to be honest heb ik me ook wel eens afgevraagd hoe ze 2 verschillende drukladers in één 4-pittertje laten blazenquote:Op vrijdag 27 september 2013 23:30 schreef 2cv het volgende:
Lijkt mij ook wel tof, maar volgens mij moet je dan een ingewikkeld systeem van terugslagkleppen hebben om alles goed te laten werken. Je wilt niet dat de kompressordruk gebruikt wordt om de turbo af te remmen of achteruit te laten draaien i.p.v. om het motorvermogen te verhogen.
Mwoah, ze zijn daar niet bang voor een uitdaging, kijk de site maar eens doorquote:Op zaterdag 28 september 2013 00:55 schreef 2cv het volgende:
Die oplossingen moeten ook fysiek onder de motorkap passen. En ze mogen de luchtstroom ook niet teveel belemmeren. Dat lijkt mij best een uitdaging
Oeh, dat is wel zuur. Normaal gesproken niet gek dat de boel hemelt na 262k, maar wel als er al een revisie tussen heeft gezeten. Hoe dan ook kun je nu weer een flinke tijd vooruit!quote:Op vrijdag 27 september 2013 11:18 schreef Anne het volgende:
[..]
Geen gevolgschade nee. En de teller staat op iets van 262.000.
Maar 3 jaar geleden is alles al eens gereviseerd, door de vorige eigenaren, maar meneer beunhaas had dat blijkbaar dus niet netjes gedaan. Even een quote van SD over mijn auto;
[..]
Parallel.quote:Op zaterdag 28 september 2013 14:50 schreef Fer het volgende:
Als je een turbo en een compressor hebt, zet je ze dan in serie of parallel?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |