De Franse politie heeft vier jongens aangehouden in verband met de mishandeling van Neder- lander Wilfred de Bruijn. Hij werd 5 maanden geleden, op straat in Parijs, in elkaar geslagen omdat hij homoseksueel zou zijn. De daders zijn 17, 18 en 20 jaar oud. De Nederlander is onder de indruk van het werk van de Franse politie. Dat meldt het AD.
De Bruijn, die samen met zijn partner in Parijs woont, is blij met de arrestaties. Hij werd donderdagochtend gebeld met de vraag om diezelfde middag op het bureau de confrontatie aan te gaan met de verdachten.
'Ik had er een heel dubbel gevoel bij,' vertelt hij over die confrontatie tegen het AD. 'Ik ben blij dat de mensen die dit geflikt zouden hebben, zich voor de rechter moeten verantwoorden. Tegelijk is het raar om tegenover de kerels te staan die mij waarschijnlijk verrot hebben geschopt.'
De Bruijn woont in Parijs en wandelde in april van dit jaar 's avonds op straat arm in arm met zijn vriend. Onbekenden zouden hen van achteren hebben benaderd en hebben geroepen: 'Hé, daar heb je een paar homo's'.
Van wat daarna gebeurde, herinnert hij zich weinig. Toen De Bruijn bijkwam in de ambulance miste hij een tand en was zijn oogkas gebroken. 'Ze hebben tegen mijn hoofd geschopt alsof het een voetbal was.'
De daders wisten te ontkomen en de Nederlander zat een maand thuis. Dat 5 maanden later toch arrestaties volgen, verrast hem. 'Ik ben erg onder de indruk van het werk van de politie', zegt De Bruijn tegen het AD.
De verdachten zijn voorgeleid. Drie van hen wonen in Parijs, niet ver van de plaats van de mishandeling. De vierde zou voor een ander misdrijf al in de cel zitten.
Het viertal wordt mishandeling ten laste gelegd. Een aantal van hen zou al bekend zijn bij de politie wegens eerdere geweldsdelicten.
De mishandeling, die samenviel met de vele protesten in Frankrijk tegen de legalisering van het homohuwelijk, haalde volop de Franse en internationale pers, nadat De Bruijn korte tijd na het incident een foto van zijn gehavende, bebloede gezicht op Facebook zette. Die foto circuleerde daarna al snel op alle sociale media.
'Fysiek ben ik redelijk in orde. Ik heb er een klein litteken aan overgehouden, maar de botbreuken zijn genezen. Aan mijn gebit moet nog wel worden gesleuteld. Psychisch heb ik een zware periode achter de rug. Ik sliep slecht en was kribbig.'
Alle aandacht heeft uiteindelijk ook iets opgeleverd. 'Het gebeurt vaker dat mensen op straat in elkaar worden geslagen. Wij hebben gezegd: dit pikken we niet meer,' zegt De Bruijn. 'Ik denk dat onze zaak het wetgevingsproces rond het homohuwelijk in Frankrijk heeft versneld. Homoacceptatie in de samenleving is nog een lang traject. Maar ik heb heel veel steun gekregen. Dat geeft ook kracht.'
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ranse-belagers.dhtmlNet als Papillon naar een afgelegen eiland transporteren.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !