abonnement Unibet Coolblue
pi_131300462


The story of A Song of Ice and Fire takes place in a fictional world where seasons may last for years. Centuries before the events of the first novel, the Seven Kingdoms on the continent Westeros were united under several generations of the Targaryen dynasty, who wielded the invincible power of fire-breathing dragons until their apparent extinction. The last Targaryen king was killed in a rebellion of feudal lords thirteen years before the first novel and young Robert Baratheon assumed power over the Iron Throne. With winter approaching, the books now follow three stories that are divided by geography and participants. All events are told from the perspective of viewpoint characters.

The main story chronicles a many-sided power struggle for the Iron Throne of Westeros, after King Robert's death in the first book, A Game of Thrones. Robert's son Joffrey immediately claims the Iron Throne with the support of his mother's powerful family, the immensely wealthy House Lannister. When Lord Eddard Stark, King Robert's "Hand" (chief advisor), is killed after finding out Joffrey and his siblings were in fact not sired by Robert, Robert's brothers Stannis and Renly individually lay claim on the throne. Meanwhile, several regions of Westeros seek to return to self-rule: Eddard Stark's eldest son Robb is proclaimed King in the North, while Balon Greyjoy re-establishes an independent Kingdom in his region, the Iron Islands. This so-called War of the Five Kings is in full progress by the middle of the second book, A Clash of Kings, with more people gradually joining the struggle for power.

The second story takes place on the northern border of Westeros, where an enormous wall of ice, constructed over thousands of years, defends Westeros from the Others, creatures believed to be mythical at the start of the series and with ancient powers. The sentinels of the Wall, the Sworn Brotherhood of the Night's Watch, spend most of their time dealing with the human wildlings living beyond the Wall, when the first Others appear in A Game of Thrones. The Night's Watch story is told primarily through the eyes of Jon Snow, alleged bastard son of Eddard Stark, as he rises through the ranks of the Watch and learns the true nature of the threat from the north. By the end of the third volume, A Storm of Swords, this story becomes entangled with the civil war to the south when Stannis, survivor of the original five self-proclaimed kings, has moved to the Wall to protect the realm from the threat of invasion and simultaneously win the favor of the northern strongholds. In the fifth book, A Dance with Dragons, Joffrey's younger brother Tommen holds the Iron Throne, with his mother and later his uncle serving as his regents as the first snowflakes reach their regal domicile at King's Landing.

The third story is set on a huge eastern continent named Essos and follows the adventures of Daenerys Targaryen, another claimant to the Iron Throne as the last known scion of House Targaryen. Her story is isolated from the others until more POV characters join her in A Dance with Dragons. Living in exile on Essos, Daenerys's adventures show her growing ability as she rises from a pauper sold into a dynastic marriage to a barbarian warlord, to a powerful and canny ruler. Her rise is aided by the birth of three dragons, creatures thought long extinct, from fossilized dragon eggs given to her as wedding gifts. Because her family standard is the dragon, these creatures are of symbolic value before they have grown big enough to be of tactical use for her goal of reclaiming the Iron Throne.



Voor het topic over de tv-serie:
Zonder spoilers - TV / [USA] Game of Thrones #46: A bear there was, a bear, A BEAR!
Met spoilers - TV / Game of Thrones met boekspoilers #4
pi_131300947
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 14:49 schreef Lucky_Strike het volgende:
Omdat Cersei flink labiel kan doen, is het wel eens door mijn hoofd geschoten dat ze wel wat trekjes van Aerys had. Gisteren las ik dat Aerys een oogje had op de nicht en vrouw, Joanna, van Tywin Lannister. Zouden Cersei en Jamie niet van Tywin maar van Aerys zijn? Ik kan niet vinden of de tweeling geboren is toen Tywin al Aerys' Hand in King's Landing was. Tywin en Joanna zijn in ieder geval getrouwd op Casterly Rock, Aerys was daar ook bij.

Misschien is dit wel de reden dat Cersei zo genoot van het in de fik steken van de Tower of the Hand. En werd Jamie daarom al zo vroeg tot de Kingsguard toe gelaten door Aerys. En aangezien Joanna ook al een Lannister was voor haar huwelijk, zou dat de Lannister-trekjes van Cersei en Jamie verklaren. De Targaryens en de Lannisters zijn allemaal blond. Sowieso is de broer/zusliefde ook een typisch Targaryen ding.
Tywin en Joanna zijn familieleden van elkaar, neef/nicht. Dat zal al verklaring genoeg moeten zijn. :)
Burning bridges gives you so much more
pi_131305255
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 23:21 schreef Gatenkaas het volgende:

[..]

Tywin en Joanna zijn familieleden van elkaar, neef/nicht. Dat zal al verklaring genoeg moeten zijn. :)
Dat is zeker zo. Toch zou ik het erg cool vinden als ik gelijk krijg ;)
Spoilers!
  woensdag 18 september 2013 @ 11:02:37 #4
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_131307991
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 14:49 schreef Lucky_Strike het volgende:
Omdat Cersei flink labiel kan doen, is het wel eens door mijn hoofd geschoten dat ze wel wat trekjes van Aerys had. Gisteren las ik dat Aerys een oogje had op de nicht en vrouw, Joanna, van Tywin Lannister. Zouden Cersei en Jamie niet van Tywin maar van Aerys zijn? Ik kan niet vinden of de tweeling geboren is toen Tywin al Aerys' Hand in King's Landing was. Tywin en Joanna zijn in ieder geval getrouwd op Casterly Rock, Aerys was daar ook bij.

Misschien is dit wel de reden dat Cersei zo genoot van het in de fik steken van de Tower of the Hand. En werd Jamie daarom al zo vroeg tot de Kingsguard toe gelaten door Aerys. En aangezien Joanna ook al een Lannister was voor haar huwelijk, zou dat de Lannister-trekjes van Cersei en Jamie verklaren. De Targaryens en de Lannisters zijn allemaal blond. Sowieso is de broer/zusliefde ook een typisch Targaryen ding.
in 262 AL was hij al HotK, 266AL zijn de beiden geboren. Dus kan goed!
Stroek: Sitethief, die is heel groot en sterk :Y.
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht >:)
pi_131378160
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 14:49 schreef Lucky_Strike het volgende:
Omdat Cersei flink labiel kan doen, is het wel eens door mijn hoofd geschoten dat ze wel wat trekjes van Aerys had. Gisteren las ik dat Aerys een oogje had op de nicht en vrouw, Joanna, van Tywin Lannister. Zouden Cersei en Jamie niet van Tywin maar van Aerys zijn? Ik kan niet vinden of de tweeling geboren is toen Tywin al Aerys' Hand in King's Landing was. Tywin en Joanna zijn in ieder geval getrouwd op Casterly Rock, Aerys was daar ook bij.

Misschien is dit wel de reden dat Cersei zo genoot van het in de fik steken van de Tower of the Hand. En werd Jamie daarom al zo vroeg tot de Kingsguard toe gelaten door Aerys. En aangezien Joanna ook al een Lannister was voor haar huwelijk, zou dat de Lannister-trekjes van Cersei en Jamie verklaren. De Targaryens en de Lannisters zijn allemaal blond. Sowieso is de broer/zusliefde ook een typisch Targaryen ding.
Dat dacht ik ook al ja, vooral als de zus van Tywin tegen Jaime zegt dat Tyrion meer de zoon van Tywin is dan Jaime zelf.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_131378584
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 september 2013 12:28 schreef DevilsWhore het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook al ja, vooral als de zus van Tywin tegen Jaime zegt dat Tyrion meer de zoon van Tywin is dan Jaime zelf.
Oh ja, dat ook nog :Y
Spoilers!
pi_131378620
Dance duurde 5 jaar. Nog minstens 2 jaar tot winds *O*
pi_131430609
Ben nu ook, na kijken van de serie, de boeken aan het lezen. Geweldig hoor. Ben nu aan het einde van boek 3 :) Echt veel beter dan de tvserie zelf, al heeft die wel weer een streepje voor omdat het zo mooi is :D Hoe bedenkt GRRM het echt, ongelooflijk. Zo'n rijke complexiteit in het hele verhaal. Alles is doordacht. Een verhaal dat je tenminste 20x moet lezen voordat je het echt snapt. Daarom zijn de serie en boeken eigenlijk best wel goed complementair aan elkaar, in de hoofdlijnen van het verhaal tenminste. ^O^

Ik zal niet te vaak in dit topic verschijnen, gezien het grote spoiler-gevaar, maar gezien ik nu in de boeken verder ben dat de serie zelf is moest ik wel naar dit topic emigreren :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_131963892
Ben nu bij boek 4. De Sansa en Cersei lijnen zijn nog wel leuk...maar de rest?
hopelijk wordt het beter.....
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_131964047
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 10:57 schreef Norrage het volgende:
Ben nu bij boek 4. De Sansa en Cersei lijnen zijn nog wel leuk...maar de rest?
hopelijk wordt het beter.....
boek 4 is de minste, 5 is weer beter.
pi_132016942
Ik moet zo lachen, er is nu bij De wereld draait door een item over het nieuwe boek van Bridget Jones dat morgen verschijnt, het schijnt dat Mr. Darcy dood gaat, hilarisch hoe ze zich zitten op te winden over het feit dat er een geliefde hoofdpersoon doodgaat :D
"Dat dóe je toch niet als auteur!"
Hahaha :D
pi_132022499
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 11:03 schreef Dale__Cooper het volgende:

[..]

boek 4 is de minste, 5 is weer beter.
Ik vind 5 juist de mindere van de twee.

Ik was een tijd terug begonnen met 4 en 5 te lezen op chronologische volgorde. Aangezien de boeken overlappen. Er staat ergens een schema online. Maar goed doordat ik het nogal druk heb, ben ik er al maanden niet echt aan toegekomen om verder te gaan. Denk dat ik weer bij het begin ga beginnen binnenkort.
Money won is twice as sweet as money earned.
pi_132025359
Ik ben nu al langer bezig met boek 4 dan met boek 2 en 3 bij elkaar :(
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_132029832
quote:
7s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 23:18 schreef Norrage het volgende:
Ik ben nu al langer bezig met boek 4 dan met boek 2 en 3 bij elkaar :(
Ja, die had wat hoofdstukken waar moeilijk doorheen te komen was. Gelukkig is deel 5 weer genieten.

Heb ze sinds een maand allemaal uit en ben nu maar weer begonnen in de Farseer Trilogy van Robin Hobb, mijn favoriete fantasy-reeks. Dat is ook zeker een aanrader voor GoT-fans.

Hobb brengt trouwens wel met enige regelmaat boeken uit.
Amen.
pi_132030156
quote:
7s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 08:30 schreef Jivis het volgende:

[..]

Ja, die had wat hoofdstukken waar moeilijk doorheen te komen was. Gelukkig is deel 5 weer genieten.

Heb ze sinds een maand allemaal uit en ben nu maar weer begonnen in de Farseer Trilogy van Robin Hobb, mijn favoriete fantasy-reeks. Dat is ook zeker een aanrader voor GoT-fans.

Hobb brengt trouwens wel met enige regelmaat boeken uit.
Ik zoek ook al jaren een SF serie in de sfeer van LoTR, GoT etc...Ik ben wat minder van fantasy, al is GoT fantastisch omdat het daarin wel meevalt. Maar verder dan series als Dune, Foundation etc kom ik met SF niet :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_132030304
Ik had gehoopt dat er tegen deze tijd wel een boek uitgekomen zou zijn met de verhalen van Dunk and Egg maar volgens mij is dat nog niet gebeurd. Dan moet ik maar de bundels gaan kopen waarin ze staan. Weet iemand welke dat ook alweer zijn?

Ik ben bijna klaar met mij tweede lezing van boek 1-5. Ik heb 4 en 5 chronologisch gedaan, dat is allemaal een stuk beter te doen. Als ik Dunk and Egg heb gelezen kan ik seizoen 3 van de serie kijken en dan ben ik weer even klaar met GRRM ;)
Spoilers!
pi_132030313
quote:
7s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 08:55 schreef Norrage het volgende:

[..]

Ik zoek ook al jaren een SF serie in de sfeer van LoTR, GoT etc...Ik ben wat minder van fantasy, al is GoT fantastisch omdat het daarin wel meevalt. Maar verder dan series als Dune, Foundation etc kom ik met SF niet :)
Je zou de Farseer Trilogy zeker kunnen proberen. Daar ligt magie er net als in GoT wat minder bovenop en draait het vooral om de ontwikkeling van de personages, intriges, enzovoort. Dat geniet mijn voorkeur boven elfen en tovenaars.

Als je die uit hebt liggen er bovendien nog drie reeksen in dezelfde wereld klaar :P.

Hobb en GRRM zijn in ieders boeken trouwens lovend over elkaar op de omslag, maarja, zelfde uitgever ;).
Amen.
pi_132030801
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 09:06 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik had gehoopt dat er tegen deze tijd wel een boek uitgekomen zou zijn met de verhalen van Dunk and Egg maar volgens mij is dat nog niet gebeurd. Dan moet ik maar de bundels gaan kopen waarin ze staan. Weet iemand welke dat ook alweer zijn?

Ik ben bijna klaar met mij tweede lezing van boek 1-5. Ik heb 4 en 5 chronologisch gedaan, dat is allemaal een stuk beter te doen. Als ik Dunk and Egg heb gelezen kan ik seizoen 3 van de serie kijken en dan ben ik weer even klaar met GRRM ;)
Neemt dat chronologisch lezen niet af aan de ervaring? Ik neem aan dat GGRM het met een reden heeft gesplitst...
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_132030896
quote:
7s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 09:36 schreef Norrage het volgende:

[..]

Neemt dat chronologisch lezen niet af aan de ervaring? Ik neem aan dat GGRM het met een reden heeft gesplitst...
Hij had het volgens mij gewoon gesplitst omdat hij al jaren over de deadline was en toen maar de verhalen van de helft van de karakters in had geleverd ;)

Ik heb het trouwens de eerste keer wel apart gelezen.

Dunk & Egg zijn gedownload. Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om nog 3 aparte boeken te moeten kopen voor een paar korte verhalen.
Spoilers!
pi_132030980
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 09:41 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Hij had het volgens mij gewoon gesplitst omdat hij al jaren over de deadline was en toen maar de verhalen van de helft van de karakters in had geleverd ;)

Ik heb het trouwens de eerste keer wel apart gelezen.

Dunk & Egg zijn gedownload. Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om nog 3 aparte boeken te moeten kopen voor een paar korte verhalen.
Oh echt _O-
Ik weet dat ik ooit (vroeger schreef ik heele lange verhalen) ook wel eens dat soort dingen heb gedaan. Maar dan was het dat je in het eerste verhaal steeds allemaal subtiele hints hoorde van het volgende verhaal, dat dan aan het einde allemaal samen kwam. Maar dat is dus niet zo?

Tsja, ik lees het sowieso lekker op deze manier door nu. Ben al bij pagina 300 ofzo.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_132031104
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 22:17 schreef neilpad het volgende:

[..]

Ik vind 5 juist de mindere van de twee.

Ik was een tijd terug begonnen met 4 en 5 te lezen op chronologische volgorde. Aangezien de boeken overlappen. Er staat ergens een schema online. Maar goed doordat ik het nogal druk heb, ben ik er al maanden niet echt aan toegekomen om verder te gaan. Denk dat ik weer bij het begin ga beginnen binnenkort.
Ah, ik vind de verhaallijnen van Bran en Jon het interessants, vandaar dat mijn voorkeur al gauw naar 5 uit gaat. Eigenlijk vond ik alleen de verhaallijn van Daenerys in 5 behoorlijk tegenvallen.
pi_132031128
Die hele verhaallijn van Daenerys vind ik sowieso tegenvallen (op boek 1 na), maar gelukkig is ie vele malen beter dan in de serie :P

Al is het in de boeken wel veel interessanter dat Selmy eerst nog niet herkend wordt :D
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_132031719
quote:
7s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 09:47 schreef Norrage het volgende:

[..]

Oh echt _O-
Ik weet dat ik ooit (vroeger schreef ik heele lange verhalen) ook wel eens dat soort dingen heb gedaan. Maar dan was het dat je in het eerste verhaal steeds allemaal subtiele hints hoorde van het volgende verhaal, dat dan aan het einde allemaal samen kwam. Maar dat is dus niet zo?

Tsja, ik lees het sowieso lekker op deze manier door nu. Ben al bij pagina 300 ofzo.
Op ongeveer 3/4 van boek 5 komt alles weer samen. Als je de leesvolgorde van de chronologische versie aanhoudt heb je dan boek 4 al uit. Ik vind 1 boek per keer wel prettiger lezen. Ik lees in bed en val in slaap met mijn boek. Ik moet dus dagelijks zoeken waar ik ben gebleven en als je dat voor 2 boeken moet doen maakt dat het knap lastig :D
Spoilers!
  donderdag 10 oktober 2013 @ 11:57:44 #24
255848 InGebruik
Als de nood het hoogst is
pi_132034200
quote:
7s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 09:53 schreef Norrage het volgende:
Die hele verhaallijn van Daenerys vind ik sowieso tegenvallen (op boek 1 na), maar gelukkig is ie vele malen beter dan in de serie :P

Al is het in de boeken wel veel interessanter dat Selmy eerst nog niet herkend wordt :D
Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen in de serie met Dany, want de komende 3 (?) seizoenen is er voor Dany nog maar heel weinig te doen.
pi_132035294
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 11:57 schreef InGebruik het volgende:

[..]

Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen in de serie met Dany, want de komende 3 (?) seizoenen is er voor Dany nog maar heel weinig te doen.
Ze hebben al genoeg nutteloze filler bedacht in de serie, dat kunnen ze nog wel even volhouden :D
En ik neem aan dat ze in de serie boek 4 en 5 gewoon chronologisch gaan doen :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  donderdag 10 oktober 2013 @ 12:48:57 #26
255848 InGebruik
Als de nood het hoogst is
pi_132035605
quote:
7s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 12:38 schreef Norrage het volgende:

[..]

Ze hebben al genoeg nutteloze filler bedacht in de serie, dat kunnen ze nog wel even volhouden :D
En ik neem aan dat ze in de serie boek 4 en 5 gewoon chronologisch gaan doen :)
Dat lijkt mij ook, maar in de hoofdstukken van boek 5 gebeurd er in de hoofdstukken van Dany inhoudelijk ook vrijwel niks.
pi_132035917
Ach wat is er uberhaupt met Dany gebeurt in alle boeken bij elkaar (geen boek 5 spoilers graag, al bestaan die dus wss niet :P) . Alleen boek 1/ seizoen 1 was boeiend en was er sprake van een karakterontwikkeling. Daarna was het een beetje landjepik en wat gezeik met Jorah. Ze heeft draken, dat is de enige reden dat haar verhaallijn nog de moeite waard is :P
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_132038403
quote:
7s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 12:59 schreef Norrage het volgende:
Ach wat is er uberhaupt met Dany gebeurt in alle boeken bij elkaar (geen boek 5 spoilers graag, al bestaan die dus wss niet :P) . Alleen boek 1/ seizoen 1 was boeiend en was er sprake van een karakterontwikkeling. Daarna was het een beetje landjepik en wat gezeik met Jorah. Ze heeft draken, dat is de enige reden dat haar verhaallijn nog de moeite waard is :P
Yep, ik vraag me af of het leuker was geweest als Khal Drogo niet dood was gegaan, vond ze wel leuk samen. Daarna werd het snel minder. :)

Ik merk trouwens dat ik boek 4 tegenwoordig veel meer kan waarderen, dan toen ik hem de eerste keer las.
pi_132040419
Ik vond de verhaallijn van Dany meteen sterker toen de POV Barristan Selmy werd.
Amen.
pi_132042527
Ik vond boek 4 juist erg goed!
pi_132319301
Pfff..ik heb kom écht niet door boek 4 heen. Er worden zoveel nieuwe personages geïntroduceerd, zoveel complexe verhaallijnen die je maar meteen moet snappen. De Greyjoy lijn, waar ze zelfs ineens allemaal nicknames gebruiken die ik nog niet eens ken als Crows' Eye en zo..(en dat is maar een voorbeeld van wat ik vervelend vind). Ik heb echt op de wiki moet zoeken hoe het nou precies allemaal zit, en dat is echt irritant om te moeten doen...

Daarnaast die verhaallijn van de Martells...ook ineens honderd nieuwe personages, maar op zich is die verhaallijn nog wel interessant omdat de Martells ook echt een onderdeel zijn van het echte verhaal; de rode draad die zo leuk was in de vorige boeken. Dat Greyjoy verhaal lijkt er permanent gewoon volstrekt onafhankelijk langs te lopen, ik vind het vooralsnog (het zal vast met een reden zijn en zich ontwikkelen) een nogal nutteloze verhaallijn...Ook die 3 hoofdstukken in boek 3 waarin Theon POV was, en toen ineens nooit meer genoemd werd...(kennelijk komt die later nog terug, maar ach)...die verhaallijn van hem was ook zo boring (ook in de serie trouwens, slaat nergens op)...

En dan heb ik het nog niet eens gehad over dat er ineens van die vage POVs zijn, die het hele verhaal nóg onduidelijker maken... "The Silent Knight", "The Queenmaker" etc. etc...noem gewoon de namen ofzo, ik raak bij elk hoofdstuk steeds de draad kwijt :/ Jammer...het lijkt echt alsof GRRM een volstrekt writer's block heeft/had en maar alles in zijn hoofd tegelijk heeft proberen op te schrijven....en dan heb ik het nog niet eens over die saaie verhaallijn van Brienne _O-

Maar goed, voor zover mijn klachten...het zijn er al heel wat. Ik blijf doorlezen want het lijkt toch langzaamaan weer intrigerend te worden. Ik zal maar even geen spoilers maken, maar de Greyjoy lijn lijkt eindelijk ergens heen te gaan, bij Arianne wordt het ook gezellig en Arya komt weer in zicht *O* En ik zit nu in dit universum, en dat is al heel leuk, al is GRRM in dit boek tenminste zijn magie een beetje kwijt.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_132319447
De Greyjoy verhaallijn gaat uiteindelijk wel ergens heen. Al kwam ik daar bij mijn herlezing pas achter eigenlijk. Dat is ook het nadeel van al die extra karakters. Aan het eind van de 5 boeken weet je van veel karakters pas of ze interessant genoeg zijn om te onthouden. Bij een herlezing weet je dan waar je op moet letten. Dat maakt een herlezing eigenlijk een stuk interessanter, politiek gezien, dan de eerste lezing.

En nu ik dus met de herlezing bezig ben, heb ik ook van bijna alle karakters de wiki gelezen omdat ik toch niet meer gespoilerd kan worden.
Spoilers!
pi_132319517
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 11:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
De Greyjoy verhaallijn gaat uiteindelijk wel ergens heen. Al kwam ik daar bij mijn herlezing pas achter eigenlijk. Dat is ook het nadeel van al die extra karakters. Aan het eind van de 5 boeken weet je van veel karakters pas of ze interessant genoeg zijn om te onthouden. Bij een herlezing weet je dan waar je op moet letten. Dat maakt een herlezing eigenlijk een stuk interessanter, politiek gezien, dan de eerste lezing.

En nu ik dus met de herlezing bezig ben, heb ik ook van bijna alle karakters de wiki gelezen omdat ik toch niet meer gespoilerd kan worden.
Ja, daar heeft het al gekeken hebben naar de serie ook bij geholpen. Je weet welke karakters belangrijk zijn :) Nu worden er per pagina 10 nieuwe karakters geintroduceerd, waarvan er wellicht 1 of 2 nog later terug zullen komen :P Daarom zijn die nutteloze POVs ook zo irritant nu :/ Eerst was een POV nog een soort van indicatie van een belangrijk karakter, maar dat is nu ook een beetje verleden tijd.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_132319613
Je kunt er op zich wel van uitgaan dat de meeste karakters wel belangrijk zijn, of in ieder geval hun familie of link met anderen. Alleen wanneer er bijvoorbeeld gegeten wordt en er een opsomming gemaakt wordt over de lords enzo die aanwezig aan tafel zijn sla ik dat niet echt op.
Spoilers!
pi_132320653
Ik vond boek 4 zeker niet slecht, en in veel opzichten beter dan boek 5. Kan me wel voorstellen dat het wat vaag is, vooral doordat al die nieuwe karakters geintroduceerd worden. Ben benieuwd hoe ze dat in de serie gaan doen, zal wel het een en ander geschrapt/samengevoegd worden. :)

En ja, uiteraard kun je ervan uitgaan dat de nieuwe karakters belangrijk zijn.

quote:
7s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 11:17 schreef Norrage het volgende:

[..]

Daarom zijn die nutteloze POVs ook zo irritant nu :/ Eerst was een POV nog een soort van indicatie van een belangrijk karakter, maar dat is nu ook een beetje verleden tijd.
Alle POVS zijn belangrijk, ondanks dat ze soms een "bijnaam" hebben.

Dat GRRM een mega writers block had tijdens boeken 4 en 5 is overigens waar, vandaar dat hij er ook 10 jaar mee bezig is geweest om ze beide te schrijven. :') We kunnen alleen maar hopen dat dit nu voorbij is.

[ Bericht 31% gewijzigd door Nic1 op 19-10-2013 12:19:47 ]
pi_132343818
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 12:12 schreef Nic1 het volgende:
Ik vond boek 4 zeker niet slecht, en in veel opzichten beter dan boek 5. Kan me wel voorstellen dat het wat vaag is, vooral doordat al die nieuwe karakters geintroduceerd worden. Ben benieuwd hoe ze dat in de serie gaan doen, zal wel het een en ander geschrapt/samengevoegd worden. :)

En ja, uiteraard kun je ervan uitgaan dat de nieuwe karakters belangrijk zijn.

[..]

Alle POVS zijn belangrijk, ondanks dat ze soms een "bijnaam" hebben.

Dat GRRM een mega writers block had tijdens boeken 4 en 5 is overigens waar, vandaar dat hij er ook 10 jaar mee bezig is geweest om ze beide te schrijven. :') We kunnen alleen maar hopen dat dit nu voorbij is.
We gaan het zien. Boek 4 lijkt vooralsnog ook een beetje een nieuw verhaal. Stilte na de storm, alles wordt langzaamaan weer opgebouwd. Dus ik kan begrijpen dat het zijn functies heeft :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_132349809
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 23:37 schreef Norrage het volgende:

[..]

We gaan het zien. Boek 4 lijkt vooralsnog ook een beetje een nieuw verhaal. Stilte na de storm, alles wordt langzaamaan weer opgebouwd. Dus ik kan begrijpen dat het zijn functies heeft :)
Ik heb het idee dat boek 4 en 5 beter tegelijk te lezen zijn, maar heb het zelf nog niet geprobeerd. Je mist nu toch allemaal belangrijke locaties die je later pas weer tegen komt, zoals The Wall en Mereen. Vooral The Wall is een van mijn favoriete verhaallijnen. :)
  Moderator zondag 20 oktober 2013 @ 04:06:20 #38
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_132350131
quote:
7s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 08:30 schreef Jivis het volgende:

[..]

Ja, die had wat hoofdstukken waar moeilijk doorheen te komen was. Gelukkig is deel 5 weer genieten.

Heb ze sinds een maand allemaal uit en ben nu maar weer begonnen in de Farseer Trilogy van Robin Hobb, mijn favoriete fantasy-reeks. Dat is ook zeker een aanrader voor GoT-fans.

Hobb brengt trouwens wel met enige regelmaat boeken uit.
FitzChivalry Farseer _O_
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
  Moderator zondag 20 oktober 2013 @ 04:10:15 #39
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_132350150
quote:
7s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 08:55 schreef Norrage het volgende:

[..]

Ik zoek ook al jaren een SF serie in de sfeer van LoTR, GoT etc...Ik ben wat minder van fantasy, al is GoT fantastisch omdat het daarin wel meevalt. Maar verder dan series als Dune, Foundation etc kom ik met SF niet :)
Qua SF heb ik hier o.a.
- Hyperion + Endymion (Dan Simmons)
- Revelation Space (Alistair Reynolds)
- Sea of Glass (Barry B. Longyear, al is dat meer een 1984-achtig verhaal)
- The Reality Dysfunction Saga (Peter F. Hamilton, wel zware kost)
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
pi_132357288
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 04:06 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]

FitzChivalry Farseer _O_
Deze man weet _O_.
Amen.
pi_132429559
Ik dacht ik heb alle boeken gelezen, nu heb ik wel verstand van de boeken. Maar nee dat is zeker niet zo. Er zijn zoveel theorieën, echt mooi om te lezen.

Bijvoorbeeld Frey Pies theory, die geloof ik wel.

Wie denken jullie dat de Ghost van Winterfell is dan?
pi_132429732
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 13:13 schreef BasvB het volgende:
Ik dacht ik heb alle boeken gelezen, nu heb ik wel verstand van de boeken. Maar nee dat is zeker niet zo. Er zijn zoveel theorieën, echt mooi om te lezen.

Bijvoorbeeld Frey Pies theory, die geloof ik wel.

Wie denken jullie dat de Ghost van Winterfell is dan?
Volgens mij was de Frey Pie overduidelijk?
Beneath the gold, the bitter steel
pi_132430549
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 13:13 schreef BasvB het volgende:
Ik dacht ik heb alle boeken gelezen, nu heb ik wel verstand van de boeken. Maar nee dat is zeker niet zo. Er zijn zoveel theorieën, echt mooi om te lezen.

Bijvoorbeeld Frey Pies theory, die geloof ik wel.

Wie denken jullie dat de Ghost van Winterfell is dan?
Die pie was wel duidelijk inderdaad.

En met die ghost bedoel je het hoofdstuk genaamd A Ghost in Winterfell (Reek) of de persoon die al die mannen ombrengt? Want dat zijn weer Abel en zijn washerwomen voor zover ik heb begrepen.
Spoilers!
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:25:16 #44
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_132442813
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 13:13 schreef BasvB het volgende:

Wie denken jullie dat de Ghost van Winterfell is dan?
Bedoel je de Hooded Man die Reek/Theon ergens tegenkomt en die allemaal dingen over hem lijkt te weten?

Ik las ergens een theorie dat dat namelijk Theon zelf was, een 'figment of his imagination'. Maar ik denk eerder dat het een Stark-sympathisant is. Misschien wel Howland Reed...?
[b]Op maandag 12 december 2005 22:25 schreef MissBliss het volgende:[/b]
Ik sta in niemands sig ;(
pi_132443295
Ik denk ook dat het Howland Reed was :Y
pi_132443629
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:25 schreef Zhenar het volgende:

[..]

Bedoel je de Hooded Man die Reek/Theon ergens tegenkomt en die allemaal dingen over hem lijkt te weten?

Ik las ergens een theorie dat dat namelijk Theon zelf was, een 'figment of his imagination'. Maar ik denk eerder dat het een Stark-sympathisant is. Misschien wel Howland Reed...?
Huh? Ik ben dat allemaal weer vergeten :@ Weet alleen dat er een of ander figuur is die allerlei mensen afmaakt, maar dat is toch gewoon Abel/Mance?
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:58:57 #47
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_132444729
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 19:39 schreef MAHL het volgende:

[..]

Huh? Ik ben dat allemaal weer vergeten :@ Weet alleen dat er een of ander figuur is die allerlei mensen afmaakt, maar dat is toch gewoon Abel/Mance?
Abel en zijn washerwomen maken allerlei mensen dood idd. Behalve dan Little Walder, die is door iemand anders vermoord. Of in ieder geval zei een van die vrouwen tegen Theon dat Little Walder niet hun werk was.

Weet verder niet wie dat gedaan heeft, misschien wel iemand die voor Manderly werkt ofzo. Maar kan ook de Hooded Man zijn. Ik vind de Hooded Man iig het spannendste raadsel in Winterfell op dit punt in het verhaal.
[b]Op maandag 12 december 2005 22:25 schreef MissBliss het volgende:[/b]
Ik sta in niemands sig ;(
pi_132445343
quote:
Farther on, he came upon a man striding in the opposite direction, a hooded cloak flapping behind him. When they found themselves face-to-face their eyes met briefly. The man put a hand on his dagger. “Theon Turncloak. Theon Kinslayer.”
“I’m not. I never … I was ironborn.”
“False is all you were. How is it you still breathe?”
“The gods are not done with me,” Theon answered, wondering if this could be the killer, the night walker who had stuffed Yellow Dick’s cock into his mouth and pushed Roger Ryswell’s groom off the battlements. Oddly, he was not afraid. He pulled the glove from his left hand. “Lord Ramsay is not done with me.”
The man looked, and laughed. “I leave you to him, then.”
Meer over deze theorie
pi_132484331
In het boek was Theon toch nog niet zijn mannelijkheid kwijt?
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
pi_132484585
#teamstannis
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')