Ik merk dat Nederlanders altijd neerkijken op de Belgische competitie
Onterecht. Van transfermarkt.de (onafhankelijke website) haal ik de cijfers van alle Belgische en Nederlandse clubs die geschat worden op een kernwaarde meer dan 20.000.000 euro
Ajax Amsterdam 76.850.000 ¤
PSV Eindhoven 76.150.000 ¤
RSC Anderlecht 68.750.000 ¤
Standard Luik 58.000.000 ¤
Feyenoord Rotterdam 54.600.000 ¤
Club Brugge 52.850.000 ¤
KRC Genk 52.050.000 ¤
Vitesse Arnheim 51.250.000 ¤
FC Twente Enschede 44.225.000 ¤
AZ Alkmaar 43.900.000 ¤
KAA Gent 25,1 33.950.000 ¤
SV Zulte-Waregem 25.950.000 ¤
KSC Lokeren 23.650.000 ¤
FC Utrecht 23.050.000 ¤
SC Heerenveen 21.975.000 ¤
Aan deze cijfers kan ik in ieder geval niet opmaken dat het Nederlandse voetbal zoveel beter is. Ajax en PSV steken er wel wat bovenuit ja, maar de rest doet het niet beter dan de Belgische topclubs (slechter zelfs)
Ander argument:
Het Belgisch voetbal haalde vorig jaar beter resultaten in Europa en ook dit jaar ziet het er naar uit dat dit opnieuw zal gebeuren.
Nu, voor mensen afkomen met PSV - Zulte Waregem zal ik er maar zelf over beginnen. Je moet dat in perspectief bekijken. PSV was toen echt wel superieur aan Zulte Waregem maar PSV speelde wel misschien zijn beste match van de laatste 5 jaar. Terwijl het bij Zulte Waregem aan het rommelen was over Malanda, de kapiteinsband, voorzitter die opstapte . Niet dat ik zeg dat Zulte Waregem nu zou winnen hoor, maar zou in iedergeval een ander beeld geven. Als tegenargument geef ik dan Utrecht - Differdange (hoe kan het ook anders) waarbij deze laatste toch wel het Nederlandse voetbal ten schande maakte. En ook Utrecht wordt geschat op een waarde van 23 miljoen euro.
Dus zeg ik dat het Belgisch voetbal beter is? Nee hoor, Nederlandse voetbal is zelf beter al is het verschil helemaal niet zo groot als sommigen beweren.
Kijk wie er allemaal uit het Belgisch voetbal is gekomen de laatste jaren: Courtois, Mignolet, Lombaerts, Witsel, De Bruyne, Defour Fellaini, Benteke, Lukaku, Januzaj (jeugd). En dat zijn dan alleen de Belgen, Perisic, Boussoufa, Bacca, Mbokani, Biglia, Ruiz, Mangala. Deze zijn toch niet van de minste... En ook nu spelen er met Hazard, Malanda, Lestienne, Batshuayi, Ezekiel, Mitrovic, Acheampong, Praet, Bruno talentvolle jongeren wiens verdere verloop van hun carrière niet in België zal liggen.
Dus mijn slotconclusie:
Het neerkijken van Nederlanders op de Belgische competitie is gebaseerd op vooroordelen. Het gat is echt niet meer zo groot. Qua infrastructuur hebben de Belgische clubs in ieder geval wel nog een inhaalbeweging te maken.
[ Bericht 0% gewijzigd door zwaaien op 16-09-2013 13:56:01 ]