quote:Hallo,
ik heb een aantal vragen over het Christendom & heb ze al geprobeerd te stellen op
yahoo answers maar daar krijg je nooit serieuze antwoorden, helaas, dus probeer ik het hier.
Dus aub wees serieus.
1. Ik snap niet niet of je christelijk bent ook al ben je protestants of katholiek en de verschillen tussen deze twee?
2. Als Chirsten, vind je het goed om een kruisje te dragen?
3. Neem je de bijbel letterlijk?
4. Vind je dat je naar de kerk moet gaan om een goede Christen te zijn?
Misschien zijn het rare vragen, maar ik heb nooit iets ove rhet Christendom uit huis uit mee gekregen en heb niet echt iemand om het aan te vragen, dus aub wees serieus, dat zou ik héél erg waarderen!!
Alvast bedankt!
Als je zo al een randverschijnsel wilt noemen.quote:Op zaterdag 14 september 2013 17:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
echt wel een randverschijnsel: Jehova's getuigen heeft wereldwijd 7.5 miljoen aanhangers, de RK kerk 1,147 miljard. De huis-tot-huis prediking is een verkeerde interpretatie van het gegeven dat ze naast in de tempel ook in de huizen onderricht gaven.
Dat is dus een leugen.... God heeft niets gedaan wat geen liefde is.quote:Op zaterdag 14 september 2013 17:26 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Dat is dus die hele discussie. Daarom heeft zoiets weinig zin. Als hardcore gelovige is ALLES wat god doet automatisch liefde. Dat is de regel waar nooit vanaf wordt geweken. Dan kun je van alles naar hun hoofd gooien, maar je krijgt het enkel terug met de mededeling: ja maar dat is ook liefde ( die wij misschien niet begrijpen ). Het is een totaal ander stelsen van normen en waarden als het om god gaat.
Kinderen worden gedood door god? Liefde!
Dieren worden gedood door god? Liefde!
Oorlog, discriminatie en slavernij? Allemaal liefde!
Eigenlijk heel simpel. Triest, maar simpel...
Wat vind je dan ook echt onder een straf vallen....quote:Op zaterdag 14 september 2013 17:23 schreef Freddeh het volgende:
Het feit dat God ons straft met de dood lijkt me duidelijk genoeg, dat God niet alléén liefde is. Wij hebben gezondigd,waarvoor wij gestraft worden. Dat is rechtvaardigheid. En daarmee is God dus niet alleen liefde.
quote:Op zaterdag 14 september 2013 17:23 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Het feit dat God ons straft met de dood lijkt me duidelijk genoeg, dat God niet alléén liefde is. Wij hebben gezondigd,waarvoor wij gestraft worden. Dat is rechtvaardigheid. En daarmee is God dus niet alleen liefde.
Dit bedoel ik dus. Daarom komen atheïsten en gelovigen er niet uit.quote:Dat is dus een leugen.... God heeft niets gedaan wat geen liefde is.
En nee het is geen ander stelsel van normen en waarden, wat een onzin.
God is liefde en heeft nooit iets onrechtvaardigs en dus niets niet liefdevols gedaan
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Voor een atheist: (oorlogs)misdaad want baby's hebben nog niks misdaan en mogen niet de dupe worden van de eventuele misstappen van de ouders. Voor een gelovige: liefde want alles wat god doet is liefde, dus ook zwangere vrouwen de buik open laten snijden.Gelden voor god dan dezelfde regels als voor mensen? Je zou trouwens ook kunnen proberen om zelf al iets te onderbouwen. Het is niet verboden om op een kwestie in te gaan in plaats van alleen maar: ''nee hoor'', ''niet! Dat is een leugen'' of ''nee, nog nooit gebeurd'' te zeggen.quote:En nee het is geen ander stelsel van normen en waarden, wat een onzin.
[ Bericht 2% gewijzigd door Uitstekelbaars op 14-09-2013 20:30:35 ]"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
Zo'n rare God is het niet.quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:41 schreef bianconeri het volgende:
Wat vind je dan ook echt onder een straf vallen....
Het zou onrechtvaardig zijn als mensen eeuwig in een hel gepijnigd zouden worden, dat zou ECHT een straf zijn. Zou totaal niet met God overeenkomen.
Nu sterf je en ben je gewoon niets meer, dat is geen straf want je bent je nergens van bewust.
Rare God geloof jij in.
Waarom haal je die mier erbij?quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:55 schreef barthol het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wat heeft deze mier nou te maken met de zondeval. En wat is rechtvaardigheid?
kun je nog eens uitleggen waarom de nakomelingen van adam en eva niet onvoorwaardelijk terug mogen in het paradijs?quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:41 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Als je zo al een randverschijnsel wilt noemen.
En daarbij gaat het daar niet om, maar om de boodschap die gebracht wordt.
Verkeerde interpretatie? Uhu ja joh.
De Bijbel zegt om van stad tot stad, huis aan huis te onderwijzen.
[..]
Dat is dus een leugen.... God heeft niets gedaan wat geen liefde is.
En nee het is geen ander stelsel van normen en waarden, wat een onzin.
God is liefde en heeft nooit iets onrechtvaardigs en dus niets niet liefdevols gedaan.
[..]
Wat vind je dan ook echt onder een straf vallen....
Het zou onrechtvaardig zijn als mensen eeuwig in een hel gepijnigd zouden worden, dat zou ECHT een straf zijn. Zou totaal niet met God overeenkomen.
Nu sterf je en ben je gewoon niets meer, dat is geen straf want je bent je nergens van bewust.
Rare God geloof jij in.
Als je gelooft in een God die mensen eeuwig zou pijnigen is het wel een rare God hoor.quote:Op zaterdag 14 september 2013 22:07 schreef Freddeh het volgende:
Zo'n rare God is het niet.
Wat vind ik onder een straf vallen? Kijk eens naar je eigen leven? Alles wat jou tegenzit is een straf, of het een straf is voor wat jij gedaan hebt, of wat een ander gedaan heeft, dat weet God alleen. Dat valt binnen God's -voor mensen ondoorgrondelijke- plan.
Nee hoor.quote:Op zaterdag 14 september 2013 19:21 schreef Uitstekelbaars het volgende:
De enige zinnige vraag zou kunnen zijn: ''wat moet god doen om slecht te zijn?'' Maar als je daarop antwoordt: ''God kan niks doen om slecht te zijn want als hij iets doet dan is het automatisch goed'' is het cirkeltje weer rond.
Ach ja joh....quote:Op zaterdag 14 september 2013 20:26 schreef UltraR het volgende:
Ach ja, ik ben geloof ik twee jaar geleden begonnen met meneer bianconeri te vertellen dat hij er een hopeloze debatingsstijl op nahoudt. Twee jaar later is er buitengewoon weinig vooruitgang merkbaar. Jammer. Maar ja, elk mens heeft nu eenmaal z'n beperkingen. Het is echter wel een goede eigenschap als je je eigen beperkingen (er)kent en je dan met iets anders bezig gaat houden, waar je beter in uit de voeten kan.
Wat voor uitleg wil je daar nou precies van hebben??quote:Op zaterdag 14 september 2013 22:42 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
kun je nog eens uitleggen waarom de nakomelingen van adam en eva niet onvoorwaardelijk terug mogen in het paradijs?
Er is dus ook een volwassen geloof in een god, dit i.t.t. tot een onvolwassen geloof.quote:Op zaterdag 14 september 2013 11:21 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Ik begrijp het. En ik belicht dan graag de valkuilen die desillusionisten graven voor anderen.
Hier kan TS straks ook de wintermaanden mee vooruit.![]()
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/inhoud.htm
Oh ja, dat was ik nog vergeten onder de christenen: degenen die geloven in een gechannelde Christus. En onder de oude groepen was ik nog de Druzen vergeten.quote:Op zaterdag 14 september 2013 16:44 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik denk dat je hier een verkeerde conclusie trekt, en dat wordt hier uitgelegd door de gechannelde Jezus:
Satan
1 waarom worden alle nakomelingen van adam en eva gestraft voor iets dat ze niet gedaan hebbenquote:Op zaterdag 14 september 2013 22:54 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat voor uitleg wil je daar nou precies van hebben??
Waarom niet? Als het over de natuur (de "schepping" wat mij betreft) en gaat over lijden en doodgaan van mens en dier. Wat er "volgens het verhaal" nog niet was bij de oorspronkelijke "schepping", maar wat allemaal is gekomen door die zondeval. Zie die mier eens lijden en doodgaan.quote:
en..quote:"The straightforward, biblical answer is that these evils did not exist in the original creation. They came into the world only after the Fall, when Adam and Eve disobeyed God (Genesis 3:14–24; Romans 8:18–25). They were part of the “Curse” (Revelation 22:3)"
Maar eerlijk is eerlijk. Deze site is niet zo stellig. Laat ruimte ervoor dat het misschien ook anders geweest kan zijn met Parasieten en Pathogenen met de conclusie:quote:"these parasites must have been benign and beneficial in their original form. Perhaps some were independent and free-living, and others had beneficial symbiotic relationships with animals or humans. But when Adam and Eve sinned, things began to go wrong. These once-harmless creatures degenerated, and became parasitic and harmful."
Een andere site: (biblicalcreationministries.org.uk) Predators, Parasites and Pathogensquote:"The existence of such pathogenic organisms raise certain questions. To answer these questions, we could invoke miraculous intervention by God—and in fact it would have been quite reasonable for Him to intervene miraculously in the unique circumstances of the Fall and the Flood—but we do not have to do this. We just have to be willing to look for reasonable answers, and take the trouble to do so!"
(Let op dat "and animal")quote:"The lecture began by setting out some biblical boundaries to guide our thinking: the goodness of the original creation, the absence of human and animal death before the Fall of Genesis 3, and the completion of the creation after the sixth day. With this framework in mind, how can creationists explain the origin of natural evil?"
(ai, arme mier)quote:"According to this scenario, organisms were equipped with a set of genes for benign structures, functions and behaviours and a set of genes for malign structures, functions and behaviours. Originally, only the benign genes were expressed, and the malignant set was “switched on” at the time of the Fall or subsequent to it."
Dan zeg ik bij deze: rare mensheid. En waarom heet het dan doodstraf?quote:Op zaterdag 14 september 2013 22:53 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Als je gelooft in een God die mensen eeuwig zou pijnigen is het wel een rare God hoor.
En als ie dan ook nog eens ''God is liefde'' wordt genoemd al helemaal raar.
Straf? Iets blijvends.
Niet menselijk kijkend ook, voor een scholier is in de hoek staan (ouderwets i know) een straf.
Matth 25 kijkende naar de context en de tekst die je aanhaalt zelf.
Geestelijke schepselen die verbranden is al niet echt logisch. Verder wordt dit wel vaker symbolisch gebruikt als gelijkstaande aan eeuwige vernietiging, verdwijnen dus voor altijd.
In combo met Pred 9:5,10 laat dit zien dat ze verdwenen zijn, niet ergens anders voortleven.
Mark 9:47,48 spreekt over Gehenna, dit is een vuilnisbelt in een dal vlak buiten Jeruzalem wat altijd in brand stond. Als je iets daar in gooit verdwijnt het dus, verbanding van je spullen en dus kwijt zijn.
Dat ben ik niet met je eens, eerder integendeel:quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:41 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Verkeerde interpretatie? Uhu ja joh.
De Bijbel zegt om van stad tot stad, huis aan huis te onderwijzen.
Dank, ik heb de kerntekst hieronder er even uitgekopieerd, onderstreping van mij.quote:Op zondag 15 september 2013 13:20 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens, eerder integendeel:
Lucas 10
7 Blijf in dat huis, en eet en drink wat men je aanbiedt, want de arbeider is zijn loon waard. Ga niet van het ene huis naar het andere.
Lees vooor de grap eens de onderstaande link. Jammer genoeg is hij te lang zodat hij niet functioneert door er op te klikken.
Kopieer hem daarom en plak hem bovenaan in het adresvenster:
messiaanshetlevendwater.be/Werner%20Stauder/Bestanden%20studies/Kleur/101.%20Van%20huis%20tot%20huis%20-%20Kat'%20oikon%20-%20kleur[1].htm
Maar waar gaat het daar over? Over de geboden gastvrijheid, dat je niet ineens maar ergens weg moet gaan. Of moet zoeken naar mensen die je meer aanbieden.quote:Op zondag 15 september 2013 13:20 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens, eerder integendeel:
Lucas 10
7 Blijf in dat huis, en eet en drink wat men je aanbiedt, want de arbeider is zijn loon waard. Ga niet van het ene huis naar het andere.
Type het in op google, wikipedia staat er genoeg over.quote:Op zondag 15 september 2013 07:51 schreef Freddeh het volgende:
Dan zeg ik bij deze: rare mensheid. En waarom heet het dan doodstraf?
Je weet het wel bijzonder goed allemaal. Waar komt de info vandaan dat Gehenna een vuilnisbelt buiten Jeruzalem was? Wil het graag even nalezen voor ik mijn mening bijstel.
Ennuh...quote:Op zondag 15 september 2013 15:05 schreef Monomeism het volgende:
Bianconeri zeurt maar door over zijn liefdevolle god en zijn morele lessen.
En dan nu een geweldig mooi liefdevol verhaaltje van de liefdevolle god van bianconeri.
Dat is handig. Ik vermoord een pedofiel en als ik dan wordt gearresteerd en voor de rechter moet verschijnen vanwege moord zeg ik: "Ja maar dit gaat toch helemaal niet over mij? Het gaat over de pedofiele activiteiten van die persoon die ik vermoord heb!"quote:Op zondag 15 september 2013 15:32 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ennuh...
Waar is nou het gedeelte waaruit blijkt dat God niet liefdevol is?
Dit gaat ja helemaal niet over God maar over wat die mensen uitvreten.
Zo dom ben je dus.quote:Op zondag 15 september 2013 15:32 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ennuh...
Waar is nou het gedeelte waaruit blijkt dat God niet liefdevol is?
Dit gaat ja helemaal niet over God maar over wat die mensen uitvreten.
Nou, zo duidelijk niet. Je hebt duidelijk mijn link niet bekeken.quote:Op zondag 15 september 2013 15:30 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Maar waar gaat het daar over? Over de geboden gastvrijheid, dat je niet ineens maar ergens weg moet gaan. Of moet zoeken naar mensen die je meer aanbieden.
Hand 20:20 zegt:
terwijl ik mij er niet van heb weerhouden U al wat nuttig was te vertellen en U in het openbaar en van huis tot huis te onderwijzen.
Duidelijk
Ik raad je trouwens aan mijn link te bekijken, die is namelijk beter leesbaar dan deze gekopieerde tekst,quote:De tweede tekst, die het WTG hanteert om haar leden aan te sporen van huis tot huis te gaan om hun boodschap te verspreiden, is tvlipm Mif’alot [Handelingen] 20:20, die in hun Nieuwe Wereld Vertaling luidt als volgt: “...terwijl ik mij er niet van weerhouden heb u al wat nuttig was te vertellen en het u in het openbaar en van huis tot huis te onderwijzen.” Ook hier wordt weer dezelfde manier van de gangbare vertaling afgeweken als in Handelingen 5:42. Alleen staat in dit geval niet kat¢ oikon kat’ oikon in de Griekse grondtekst, maar kat¢ oikouV kat’ oikous. De meervoudsvorm van oikon oikon [huis] is namelijk oikouV oikous [huizen]. Daarom is deze tekst dan ook zeer terecht in de Herziene Statenvertaling op deze wijze vertaald: “...hoe ik niets van wat nuttig was, nagelaten heb u te verkondigen en te onderwijzen, in het openbaar en in de huizen...” Het begrip ‘in de huizen’ is dus taalkundig correct en geeft daarmee ook nadrukkelijk aan dat Sha’ul [Paulus] nooit van deur tot deur liep, maar dat hij zowel in het openbaar alsook in huissamenkomsten onderwijs gaf. Dat blijkt ook uit de context van alle reeds geciteerde tekstgedeelten in de Nieuwe Wereldvertaling waar kat¢ oikon kat’ oikon met “in huis” vertaald is. Het is dus meer dan voor de hand liggend dat ook hier in Handelingen 20:20 huisgemeenten het onderwerp van het gesprek zijn. Ook de Willibrord-vertaling gaat daarvan uit en vertaalt dit vers met: “U weet ook dat ik niets wat nuttig kon zijn heb nagelaten u te verkondigen en te leren, in het openbaar en bij u aan huis.” De Groot Nieuws Bijbel sluit daarbij aan: “Zonder iets achter te houden van wat u van nut kon zijn, heb ik u het evangelie verkondigd en onderricht gegeven, zowel in het openbaar als bij u aan huis.” In beide vertalingen zegt Sha’ul [Paulus]: “bij u aan huis.” Wie bedoelt hij hier met “u”? De oudsten van de gemeente te Efeze, zoals we in vers 17 kunnen lezen. Hij onderwees de oudsten in hun eigen huizen, en daarom slaat het nergens op om kat¢ oikouV kat’ oikous hier met “van huis tot huis” te vertalen. In deze tekst gaat het dus helemaal niet om prediking aan mensen die nooit van het evangelie gehoord hadden en kan er dus ook geen sprake zijn van huis-aan-huis-evangelisatie”, maar het gaat hier duidelijk om het onderwijs aan hen, die al discipelen waren en zelfs het oudstenambt hebben bekleed. De NBG-vertaling gebruikt hiervoor daarom een prachtig woord dat volgens mij het meest duidelijk aangeeft wat met kat¢ oikouV kat’ oikous bedoeld is: binnenshuis! Laten we derhalve Handelingen 20:20 ter afsluiting ook in de NBG-vertaling lezen. Daarin zegt Sha’ul [Paulus]: “...hoe ik niets nagelaten heb van hetgeen nuttig was om u te verkondigen en te leren in het openbaar en binnenshuis.” Conclusie: zowel Yeshua alsook Zijn apostelen en discipelen zijn nooit van huis tot huis gelopen om het evangelie aan de voordeur te verkondigen, maar zij predikten en onderwezen in het openbaar en binnenshuis. Daarmee zijn we in principe aan het eind gekomen van deze Bijbelstudie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |