abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 januari 2014 @ 10:07:13 #26
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_135136505
Ik snap er geen hout van, maar succes ermee ^O^ iig tof dat je nog wat laat weten
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_135136526
quote:
14s.gif Op maandag 6 januari 2014 10:07 schreef kanovinnie het volgende:
Ik snap er geen hout van, maar succes ermee ^O^ iig tof dat je nog wat laat weten
Snap je het eerste plaatje?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 6 januari 2014 @ 10:08:54 #28
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_135136542
Deels. Je gaat dus een lichtstraal splitsen en meten?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_135136609
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 10:08 schreef kanovinnie het volgende:
Deels. Je gaat dus een lichtstraal splitsen en meten?
Dat klopt. Voor bepaalde wetenschappelijke doeleinden kan zoiets wel eens nuttig zijn, denk bijvoorbeeld aan het meten van het spectrum van de zon, om zo te bepalen wat er in de atmosfeer hangt (doen we niet, is slechts een voorbeeld). Daar voor moet eerst het licht gesplitst worden, wat we met een tralie doen, om het daarna af te beelden op een detector.

Om een scherpe afbeelding van iedere kleur op de detector te realiseren, wordt er eerste een lens gebruikt om het licht te collimeren ('er een laserstraal van maken', zo ver dat mogelijk is, in J&J taal), daarna te breken zodat iedere golflengte z'n eigen hoek heeft, om het daarna met een lens te focusseren op de detector. Hierbij krijgt ieder 'groepje golflengten' z'n eigen detector. Op die manier kun je behoorlijk nauwkeurig en snel een spectrum meten.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 6 januari 2014 @ 11:26:55 #30
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135138348
Je zou, als je een nog ander apparaat wilt hebben eens naar lenzen uit de de reproductiefotografie kunnen kijken, of je deze nog kan bemachtigen. Deze zijn niet gemaakt voor normale fotografie, maar voor plat vlak naar plat vlak zonder vertekening.
http://en.wikipedia.org/wiki/Process_camera
http://www.ebay.com/itm/R(...)&hash=item3387612f13
Voor de komst van de scanner en de computer werden deze lenzen/kamera's gebruikt voor het vergroten/verkleinen van beeld materiaal, en het maken van drukplaten.
Het is een interessant optisch probleem waar je mee komt, omdat je de kleuren scheiden wil, weet wel wat van optica, maar niet genoeg om precies alle ins en outs te zien.
Ik zou zeggen kijk vooral of al je kleuren de goede focale lengte hebben en let op chromatische aberatie
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_135138777
Ongelofelijk - dat zijn nog eens camera's.

Het lijkt me dat het in die apparaten inderdaad om hoge kwaliteit optica gaat, die goed gecorrigeerd zijn voor zowel de hoek als de kleur. Wat ze ideaal zou maken voor deze toepassing (zowel hoek en kleur zijn heel erg belangrijk - het plaatje van mijn eerste ontwerp laat zien dat over een grote hoek in de spectrometer kleuren met bijna dezelfde spotgrootte afgebeeld kunnen worden).

Een mogelijk nadeel is dat het hier om lenzen met een behoorlijk lange brandpuntsafstand gaat, en het plaatje van de Little John Process camera laat zien dat de hoek waaronder licht kan worden gevangen niet al te groot is. Althans, in vergelijking met waar wij naar op zoek zijn.

Dat kunnen we eventueel oplossen met een tralie die de kleuren minder sterk verspreid.

Na suggesties bij mijn eerste post in dit topic heb ik wel gekeken naar (repro) lenzen voor large format cameras, maar het f-getal was aan de hoge kant, wat aangeeft dat de hoek waaronder licht kan worden gevangen niet al te hoog is. Maar nogmaals, een ander tralie zou wonderen kunnen doen.

Een praktisch probleem zou dan wel de grootte van het apparaat worden. Nu houden we het nog compact, wat uit praktisch/commercieel oogpunt wel een plus is.
  maandag 6 januari 2014 @ 11:52:35 #32
45206 Pietverdriet
pi_135139156
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 11:40 schreef Lyrebird het volgende:
Ongelofelijk - dat zijn nog eens camera's.

Het lijkt me dat het in die apparaten inderdaad om hoge kwaliteit optica gaat, die goed gecorrigeerd zijn voor zowel de hoek als de kleur. Wat ze ideaal zou maken voor deze toepassing (zowel hoek en kleur zijn heel erg belangrijk - het plaatje van mijn eerste ontwerp laat zien dat over een grote hoek in de spectrometer kleuren met bijna dezelfde spotgrootte afgebeeld kunnen worden).

Een mogelijk nadeel is dat het hier om lenzen met een behoorlijk lange brandpuntsafstand gaat, en het plaatje van de Little John Process camera laat zien dat de hoek waaronder licht kan worden gevangen niet al te groot is. Althans, in vergelijking met waar wij naar op zoek zijn.

Dat kunnen we eventueel oplossen met een tralie die de kleuren minder sterk verspreid.

Na suggesties bij mijn eerste post in dit topic heb ik wel gekeken naar (repro) lenzen voor large format cameras, maar het f-getal was aan de hoge kant, wat aangeeft dat de hoek waaronder licht kan worden gevangen niet al te hoog is. Maar nogmaals, een ander tralie zou wonderen kunnen doen.

Een praktisch probleem zou dan wel de grootte van het apparaat worden. Nu houden we het nog compact, wat uit praktisch/commercieel oogpunt wel een plus is.
Nee, het F getal geeft de lichtsterkte aan, de hoeveelheid licht die door het objectief komt.
Een objectief werkt meestal optimaal als deze 2 stops dicht gezet is, dan bereikt hij zijn maximale scherpte (in de normale fotografie that is, en dit is een vuistregel)
Voor jouw toepassing is scherpte (scheidend vermogen) en een zo laag mogelijke chromatische aberratie veel belangrijker dan een hoge lichtsterkte omdat een langere belichtingstijd niet erg is.

Waar je ook naar kan kijken zijn objectieven uit vergroters (waar vroeger het Negatief mee werd geprojecteerd op fotopapier) deze zijn bedoeld voor plat vlak naar plat vlak, hebben een zeer hoog scheidend vermogen en kleur correctie voor het platte vlak.
Zijn hetzelfde principe als de eerdere reproductiefotografie lenzen, maar dan compacter.
http://www.ebay.de/sch/i.(...)v&_sacat=0&_from=R40
pi_135139474
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 11:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor jouw toepassing is scherpte (scheidend vermogen) en een zo laag mogelijke chromatische aberratie veel belangrijker dan een hoge lichtsterkte omdat een langere belichtingstijd niet erg is.
Dat is omdat ik niet precies zeg wat ik er mee wil gaan doen, maar met dit apparaat willen we juist ieder foton kunnen vangen. Vandaar ook het doel om de spotgrootte net zo groot te laten zijn als de grootte van de detector. Kleiner zou nog beter zijn geweest, maar we mogen met deze resultaten niet klagen. Dus niet alleen een scherpe afbeelding, maar ook nog eens met een zo kort mogelijke belichtingstijd.
pi_141443485
Update. Offertes voor zo'n custom lens aangevraagd bij twee bedrijven, die allebei iets meer dan $20.000 voor 1 lens vroegen.

Daarnaast hadden we in ons ontwerp geen rekening gehouden met aberraties die optreden tgv toleranties in het maakproces. Dat werken met toleranties schijnt een vak appart te zijn, waar ik (nog) geen kaas van heb gegeten. Hierdoor kwam de uiteindelijke performance van het systeem op losse schroeven te staan.

Al met al te veel vraagtekens en een te hoog risico. Tijd om dit project af te blazen.

We hebben nu een volledig nieuwe oplossing, waarbij we nog wel hetzelfde doel nastreven, maar dan op een volledig andere manier. Het klassieke outside the box denken. :P

Als dat lukt, dan krijgen we het werk ook gemakkelijker gepubliceerd. De geschatte kosten van het hele project liggen nu op minder dan $10k.
  maandag 23 juni 2014 @ 11:28:14 #35
45206 Pietverdriet
pi_141443635
Schneider Kreuznach ook geprobeerd? Die leven voor dit soort specials.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 23 juni 2014 @ 11:43:05 #36
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_141444106
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 11:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Schneider Kreuznach ook geprobeerd? Die leven voor dit soort specials.
Ik vrees dat die niet voor 20k de deur open doen :N
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 23 juni 2014 @ 11:50:44 #37
45206 Pietverdriet
pi_141444372
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 11:43 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik vrees dat die niet voor 20k de deur open doen :N
Dat zou zomaar kunnen, geen idee
pi_141444823
Werken met buitenlandse leveranciers is knap lastig voor ons provinciale universiteitje.

De offertes waren trouwens helemaal niet gek; zo hadden we eerder met een van de bedrijven gewerkt voor een lensje met een diameter van een centimeter, bestaande uit drie stukken glas. Kan me de prijs niet meer herinneren, maar het was zeker te behappen.

In dit geval heb je het over vijf dikke stukken glas, met een best wel grote diameter. De prijs van dit soort lenzen gaat rap omhoog bij grotere diameters.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')