abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 13 oktober 2013 @ 00:00:28 #201
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_132112474
Dan zullen die vissen toch schep en kruiwagen mee moeten nemen, want die kleuren zijn gescheiden door hout dat tot de ruit ligt, en steen tot de ruit. Ze moeten het daar dus overheen sjouwen.
Volg mijn Zweedse avonturen op www.zwederlander.nl
pi_132122446
Geen idee of het tropische vissen-topic het juiste is voor een goudvis, maar vooruit :P
Gisteren voor m'n verjaardag van een paar vrienden 2 sluierstaartjes gehad. Nou hebben ze er ook een vissenkom bij gegeven (12 liter uit m'n hoofd gezegd en dus ook zonder pompje of wat dan ook), maar nou las ik ergens op internet dat je 50 tot 100 liter per visje moet hebben? Daar heb ik totaal geen plek/geld voor namelijk.

Tevens heb ik een flesje met iets dat Biotopol heet in het water gegooid en na 1 nachtje is het water al meteen niet bepaald doorzichtig meer. Komt dat door dat spul?? Want het water is nu ongeveer dezelfde kleur als wat dat spul is :P (maar dan uiteraard een stuk lichter)

En ik moet ook een schuilplaats en plantjes hebben voor in het water? Nou zit er al een stukje plant in en een blok hout. Dat blok hout drijft trouwens, dat lijkt me niet ideaal? En het grind is vrij grof, ik zag dat dat ook niet ideaal is voor dit soort vissen?

Kortom, hoe kan ik het best voor deze vissen gaan zorgen? Ik heb namelijk nog nooit vissen oid gehad (ja, vroeger toen ik 4 was, maar toen deed ik er zelfs niks aan natuurlijk :P ), dus ik heb geen flauw idee. En omdat ik ze gekregen heb, heb ik me er verder ook totaal niet in verdiept.

EDIT: ze komen trouwens ook vrij vaak boven om naar lucht te happen. Verder zwemmen ze wel vrij actief rond trouwens.
pi_132122690
Heb je dat hele flesje erbij gegooid? Het lijkt me niet goed als het zo verkleurd. Je hebt maar een klein beetje nodig, zeker voor maar 10L water..
Een zuurstofplantje als waterpest is zeker aan te raden. Dan zullen ze ook geen lucht hoeven te happen.
Eigenlijk is het gewoon zielig.. Een sluierstaart kan heel oud en heel groot worden als ze goed worden verzorgt. Daar hoort inderdaad een groot aquarium bij. In een kom zullen ze niet lang leven.
pi_132122906
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 14:07 schreef Dragonberry het volgende:
Heb je dat hele flesje erbij gegooid? Het lijkt me niet goed als het zo verkleurd. Je hebt maar een klein beetje nodig, zeker voor maar 10L water..
Een zuurstofplantje als waterpest is zeker aan te raden. Dan zullen ze ook geen lucht hoeven te happen.
Eigenlijk is het gewoon zielig.. Een sluierstaart kan heel oud en heel groot worden als ze goed worden verzorgt. Daar hoort inderdaad een groot aquarium bij. In een kom zullen ze niet lang leven.
5 ml heb ik erin gedaan. Dat is ook de hoeveelheid die op het flesje stond voor 12 liter. Er zit al een plantje in, zal eens navragen wat het is.

Ik heb het eens nagevraagd bij die vrienden die ze gegeven hebben. Zij hebben geïnformeerd bij de viswinkel en daar werd gezegd dat ze maximaal 10 centimeter groot worden en makkelijk in deze kom kunnen leven :o
Nou had ik inderdaad al gelezen dat ze normaal gesproken 20 tot 35 centimeter groot worden en dat ze makkelijk 15 jaar kunnen worden.

Ik wil natuurlijk wel die visjes zo goed mogelijk verzorgen, maar een groot aquarium met pompje en dergelijke kopen gaat mij gewoon niet lukken, zowel financieel als qua ruimte niet.

Nog maar even een edit :D
Is het erg dat de 'schuilplaats' drijft en niet op de bodem ligt?
pi_132123052
quote:
6s.gif Op zondag 13 oktober 2013 14:15 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

5 ml heb ik erin gedaan. Dat is ook de hoeveelheid die op het flesje stond voor 12 liter. Er zit al een plantje in, zal eens navragen wat het is.

Ik heb het eens nagevraagd bij die vrienden die ze gegeven hebben. Zij hebben geïnformeerd bij de dierenwinkel en daar werd gezegd dat ze maximaal 10 centimeter groot worden en makkelijk in deze kom kunnen leven :o
Nou had ik inderdaad al gelezen dat ze normaal gesproken 20 tot 35 centimeter groot worden en dat ze makkelijk 15 jaar kunnen worden.

Ik wil natuurlijk wel die visjes zo goed mogelijk verzorgen, maar een groot aquarium met pompje en dergelijke kopen gaat mij gewoon niet lukken, zowel financieel als qua ruimte niet.

Misschien kun je even op Marktplaats kijken. Vaak worden er wel aquaria aangeboden voor een paar euro. Hoeft niet veel groter te zijn maar alles beter dan een kom :)
pi_132123114
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 14:20 schreef Rickario het volgende:

[..]

Misschien kun je even op Marktplaats kijken. Vaak worden er wel aquaria aangeboden voor een paar euro. Hoeft niet veel groter te zijn maar alles beter dan een kom :)
En een pompje en dergelijke is dan ook nodig neem ik aan?

Hoor trouwens net dat het ding waar ze nu in zitten verkocht wordt als aquarium, maar ik vind het er als een kom uitzien..
pi_132123125
quote:
6s.gif Op zondag 13 oktober 2013 14:15 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Ik heb het eens nagevraagd bij die vrienden die ze gegeven hebben. Zij hebben geïnformeerd bij de viswinkel en daar werd gezegd dat ze maximaal 10 centimeter groot worden en makkelijk in deze kom kunnen leven :o

Dan hoop ik dan de kleur snel weg trekt :P
Bij dierenwinkels weten ze niets van vissen, als ze het maar kunnen verkopen..
Het hout zal als het goed is vanzelf zakken. Misschien zorgt het hout trouwens voor de verkleuring? Hout geeft heel erg af in water. Het beste is om het even uit te koken en daarna een paar dagen in een bak water leggen om de kleur eruit te krijgen.
pi_132123227
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 14:22 schreef Dragonberry het volgende:

[..]

Dan hoop ik dan de kleur snel weg trekt :P
Bij dierenwinkels weten ze niets van vissen, als ze het maar kunnen verkopen..
Het hout zal als het goed is vanzelf zakken. Misschien zorgt het hout trouwens voor de verkleuring? Hout geeft heel erg af in water. Het beste is om het even uit te koken en daarna een paar dagen in een bak water leggen om de kleur eruit te krijgen.
Dat zou inderdaad kunnen dat het aan het hout ligt. Zal als ik hem volgende keer verschoon eens het hout eruit laten een paar dagen. Hoewel ik ook las dat ze eigenlijk niet zonder schuilplaats kunnen, klopt dat?

Maar goed, ik heb dus voor deze beesten gewoon een aquarium nodig. Deze kom past nu precies op een leeg plekje van m'n bureau, eens kijken hoe ik dat met een eventueel aquarium moet gaan doen dan :D
Want ik vind het ook zielig voor ze als ze niet optimaal kunnen leven, maar ik heb er gewoon ECHT geen verstand van...
pi_132123236
Ik heb mijn zelfbouw ideetje wat verder uitgewerkt. Nog niet echt rekening gehouden met welke filters/verwarming. Maar puur om een beetje te kijken hoe het er uit zou kunnen gaan zien.

Feedback en input voor de verdere uitwerking is welkom!

Nu zat ik dus naar hang on filters te kijken. Nu kwam ik dit filter tegen. Zou dit kunnen werken in een 160L cichliden aquarium?

Specs:
For aquariums up to approx. 200.00 l
Pump power (50 Hz) per hour of approx. 320.00 l
Pump power (50 Hz) per hour to about 760.00 l
Power(50 Hz) to 4 watt
Filter volume 0.65 l
Width 195.00 mm
Height 180.00 mm
Depth 135.00 mm
Voltage 230 volt
Standard power plug EUR
Packing 3 Part (s)
Packing dimensions(Width) 14.10 cm
Packing dimensions(Height) 20.00 cm
Packing dimensions(Depth) 18.90 cm
Freshwater yes
Sea water yes
For outdoor use no
  zondag 13 oktober 2013 @ 14:45:56 #210
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_132123787
quote:
6s.gif Op zondag 13 oktober 2013 14:25 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Dat zou inderdaad kunnen dat het aan het hout ligt. Zal als ik hem volgende keer verschoon eens het hout eruit laten een paar dagen. Hoewel ik ook las dat ze eigenlijk niet zonder schuilplaats kunnen, klopt dat?

Maar goed, ik heb dus voor deze beesten gewoon een aquarium nodig. Deze kom past nu precies op een leeg plekje van m'n bureau, eens kijken hoe ik dat met een eventueel aquarium moet gaan doen dan :D
Want ik vind het ook zielig voor ze als ze niet optimaal kunnen leven, maar ik heb er gewoon ECHT geen verstand van...
Een sluierstaart heeft inderdaad 50 liter per vis nodig. Een goudvis 100 liter, die kun je dus beter in vijvers houden. Daarnaast zijn sluierstaarten karperachtigen en dus enorme vervuilers, een goed filter is dus, naast een groot aquarium, een must.

Je vissen hebben zuurstoftekort (zuurstof happen aan het oppervlakte), in een gewone ronde kom kan namelijk nooit voldoende zuurstof worden opgenomen in verband met het kleine oppervlakte dat met de lucht in aanraking komt. Tel daarbij op dat je geen filter hebt (of pomp, zoals jij het noemt), waardoor het water ook nog eens niet gezuiverd wordt, niet in beweging is, en je vissen dus in hun eigen uitwerpselen zwemmen (ammoniak, nitraat, nitriet). Planten zijn handig voor de zuurstof, bedenk je echter dat sluierstaarten planten eten, voornamelijk de planten die doorgaan als zogenoemde waterpest vinden ze erg lekker.

12 liter is gewoon te klein. Zo groeien de vissen dood, als ze het al overleven in slechte watercondities. Mijn advies: Breng ze terug.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_132124631
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 14:45 schreef Samzz het volgende:

[..]

Een sluierstaart heeft inderdaad 50 liter per vis nodig. Een goudvis 100 liter, die kun je dus beter in vijvers houden. Daarnaast zijn sluierstaarten karperachtigen en dus enorme vervuilers, een goed filter is dus, naast een groot aquarium, een must.

Je vissen hebben zuurstoftekort (zuurstof happen aan het oppervlakte), in een gewone ronde kom kan namelijk nooit voldoende zuurstof worden opgenomen in verband met het kleine oppervlakte dat met de lucht in aanraking komt. Tel daarbij op dat je geen filter hebt (of pomp, zoals jij het noemt), waardoor het water ook nog eens niet gezuiverd wordt, niet in beweging is, en je vissen dus in hun eigen uitwerpselen zwemmen (ammoniak, nitraat, nitriet). Planten zijn handig voor de zuurstof, bedenk je echter dat sluierstaarten planten eten, voornamelijk de planten die doorgaan als zogenoemde waterpest vinden ze erg lekker.

12 liter is gewoon te klein. Zo groeien de vissen dood, als ze het al overleven in slechte watercondities. Mijn advies: Breng ze terug.
Volgens die vrienden van me hebben ze die visjes bij een viswinkel gehaald, dus niet "zomaar" een dierenwinkel. Daar werd gezegd dat ze maximaal 10cm groot worden en dat ze in deze kom prima kunnen leven als je elke 2 weken het water vervangt.

Ik vraag het me verder ook af hoor en ik vind het zielig voor ze als ze niet fatsoenlijk kunnen leven hier, vandaar dat ik hier even langs kom met een paar (waarschijnlijk) beginnersvragen...

Maar jij zegt dus terugbrengen als ik niet investeer in een aquarium en dergelijke? Misschien moet ik dat dan toch maar doen, want ruimte heb ik er niet echt voor en eigenlijk ook weinig tijd. 1 keer per dag eten geven en eens in de 2 weken het water verversen moet wel lukken, maar je moet ze gok ik wat meer aandacht geven dan dat?

Ik heb trouwens geen flauw idee waar ze vandaan komen die vissen en ik heb ook niet zo'n zak waar je ze in kan vervoeren, dus als ik besluit ze terug te brengen moet ik maar even kijken hoe ik dat in godsnaam ga doen en waar ze heen moeten..
pi_132124748
Een echte viswinkel die viskommen verkoopt, dat klopt al niet...
pi_132125144
quote:
2s.gif Op zondag 13 oktober 2013 15:25 schreef Nemephis het volgende:
Ze komen hier vandaan (en de kom ook): http://www.dessens.nl/

Denk dat ik morgen even langs ga om te vragen of deze visjes er speciaal voor gekweekt zijn om klein te blijven oid, aangezien ze zeggen dat ze makkelijk in die kom kunnen. Voor mij als leek ziet dit er niet echt uit als een prutswinkel die gewoon maar hun vissen willen verkopen om het verkopen, dus ik ga er vanuit dat ze wel gelijk hebben als ze zeggen dat die visjes zo goed kunnen leven. Zal gelijk wel navragen waarom het water al na 1 nacht zo verkleurd is en dat soort dingen.
pi_132125174
quote:
2s.gif Op zondag 13 oktober 2013 15:25 schreef Nemephis het volgende:
Toen ik gisteren bij een viswinkel was zag ik ook vissenkommen staan. Met een bordje erbij dat ze het afraden om vissen te houden in een vissenkom en dat je beter een aquarium kan kopen :')
  zondag 13 oktober 2013 @ 15:52:48 #215
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_132125609
quote:
6s.gif Op zondag 13 oktober 2013 15:20 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Volgens die vrienden van me hebben ze die visjes bij een viswinkel gehaald, dus niet "zomaar" een dierenwinkel. Daar werd gezegd dat ze maximaal 10cm groot worden en dat ze in deze kom prima kunnen leven als je elke 2 weken het water vervangt.

Ik vraag het me verder ook af hoor en ik vind het zielig voor ze als ze niet fatsoenlijk kunnen leven hier, vandaar dat ik hier even langs kom met een paar (waarschijnlijk) beginnersvragen...

Maar jij zegt dus terugbrengen als ik niet investeer in een aquarium en dergelijke? Misschien moet ik dat dan toch maar doen, want ruimte heb ik er niet echt voor en eigenlijk ook weinig tijd. 1 keer per dag eten geven en eens in de 2 weken het water verversen moet wel lukken, maar je moet ze gok ik wat meer aandacht geven dan dat?

Ik heb trouwens geen flauw idee waar ze vandaan komen die vissen en ik heb ook niet zo'n zak waar je ze in kan vervoeren, dus als ik besluit ze terug te brengen moet ik maar even kijken hoe ik dat in godsnaam ga doen en waar ze heen moeten..
Sluierstaarten worden niet maximaal 10 cm... En al werden ze het wel, dan is 12 liter alsnog te klein :). 12 liter is voor geen enkele vis geschikt. En ja, ze kunnen 'overleven' in een kom, voor zover je over overleven kunt spreken, want het is verre van gezond. Ik ben overigens wel benieuwd naar een foto van je kom?

Als je geen ruimte en tijd hebt voor een fatsoenlijk aquarium, dan is het inderdaad gewoon beter ze terug te brengen :). Geloof de zaak iig niet wanneer deze zegt dat een goudvissoort prima kan leven in 12 liter water. Dat is pertinent niet zo. En wanneer ze er al niet eens een filter bij verkopen, dan is de winkel de naam aquariumspeciaalzaak al helemaal niet waard.

Bedenk je eens hoe het voor een vis moet zijn... 10 cm groot en dan rondzwemmen in een kom met de inhoud van een gemiddelde emmer...
pi_132125772
quote:
14s.gif Op zondag 13 oktober 2013 15:52 schreef Samzz het volgende:

[..]

Sluierstaarten worden niet maximaal 10 cm... En al werden ze het wel, dan is 12 liter alsnog te klein :). 12 liter is voor geen enkele vis geschikt. En ja, ze kunnen 'overleven' in een kom, voor zover je over overleven kunt spreken, want het is verre van gezond. Ik ben overigens wel benieuwd naar een foto van je kom?

Als je geen ruimte en tijd hebt voor een fatsoenlijk aquarium, dan is het inderdaad gewoon beter ze terug te brengen :). Geloof de zaak iig niet wanneer deze zegt dat een goudvissoort prima kan leven in 12 liter water. Dat is pertinent niet zo. En wanneer ze er al niet eens een filter bij verkopen, dan is de winkel de naam aquariumspeciaalzaak al helemaal niet waard.

Nu ziet het er zo uit. Die verkleuring is na 1 nachtje al ontstaan. Denk dat ik morgen het water ververs en dat stuk hout er dan uit laat, kijken of dat verschil maakt. En ik zal even langs gaan bij die winkel om me eens goed te laten informeren. Als uiteindelijk blijkt dat ik echt een aquarium nodig ga hebben, dan ga ik ze inderdaad maar terug brengen. Misschien dat ik dan een ander visje uitzoek dat wél fatsoenlijk in deze kom kan leven, maar dat weet ik nog niet.
pi_132126012
quote:
6s.gif Op zondag 13 oktober 2013 15:56 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

[ link | afbeelding ]

Nu ziet het er zo uit. Die verkleuring is na 1 nachtje al ontstaan. Denk dat ik morgen het water ververs en dat stuk hout er dan uit laat, kijken of dat verschil maakt. En ik zal even langs gaan bij die winkel om me eens goed te laten informeren. Als uiteindelijk blijkt dat ik echt een aquarium nodig ga hebben, dan ga ik ze inderdaad maar terug brengen. Misschien dat ik dan een ander visje uitzoek dat wél fatsoenlijk in deze kom kan leven, maar dat weet ik nog niet.
Haha dat is gewoon een fors uitgevallen cognac glas :P
Stuk hout er meteen uithalen. Die haalt toch al zeker 3L van de 12 liter af..
pi_132126156
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 16:01 schreef Rickario het volgende:

[..]

Haha dat is gewoon een fors uitgevallen cognac glas :P
Stuk hout er meteen uithalen. Die haalt toch al zeker 3L van de 12 liter af..
Dan haal ik die er nu meteen uit. Maar ik las ook dat de vissen een schuilplaats nodig hebben, is dat dan geen probleem als ze nu alleen grind en een plantje hebben?
  zondag 13 oktober 2013 @ 16:07:59 #219
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_132126276
quote:
6s.gif Op zondag 13 oktober 2013 15:56 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

[ link | afbeelding ]

Omg... Breng ze maar terug. Hierin ga je geen enkele vis een leuk leven geven.
  Moderator zondag 13 oktober 2013 @ 16:08:03 #220
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_132126280
Hallo allemaal :W

Na 4 jaar heb ik eindelijk mijn aquarium weer uit mijn schuur gehaald, goed schoon gemaakt en staat momenteel in mijn woonkamer.

Helaas ben ik er nog niet uit wat ik ga doen. Ik ben in het bezit van een Juwel Rio 240.

• Gezelschapsbak

• Malawi Cichliden

• Zoutwater aquarium

Ik heb vroeger een gezelschapsbak gehad. Reuze leuk! Maar wellicht wil ik wat anders. Nu heb ik op verschillende fora gelezen dat een 120 bak toch wel de minimale vereiste is voor cichliden. En dan is het nog maar afhankelijk van wat voor soort cichliden je er in wilt. Sommige vereisen een nog ruimere bak.

Anderzijds lijkt een zoutwater aquarium mij ook prachtig. Maar hier ontbeert het mij echt aan de kennis. Ik heb wel vluchtig e.e.a. gelezen maar lang niet voldoende om zo'n bak op te starten. Het vereist wel behoorlijk wat kennis heb ik zo het idee. Ik las iets over een "sump" onder je aquarium, dat zag er toch behoorlijk ingewikkeld uit :')

Feit is dat ik al wel gekozen heb voor fijn zand, gisteren alvast gehaald. Een achterwand heb ik nog niet. Die ga ik ook vd week halen. Zo'n reliëf ding lijkt me mooi, maar ook vervelend. Zo diep is mijn bak ook weer niet, en ik wil niet dat het ten koste gaat van de zwemruimte voor de toekomstige bewoners :)

Ook het kitten (en het mogelijk falen daar van) staat me tegen. Wanneer er maar ergens water kan komen bestaat de kans natuurlijk dat het gaat rotten en dat het lastig wordt je water kwaliteit op peil te houden.

Dat zijn toch wel dingen waar ik over na wil denken en jullie om je mening vraag. Hoe "moeilijk" is een zoutwater aquarium, en welke aanschafkosten liggen mij nog in het verschiet?

Keuzes keuzes keuzes :P
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_132126475
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 16:07 schreef Samzz het volgende:

[..]

Omg... Breng ze maar terug. Hierin ga je geen enkele vis een leuk leven geven.
Er zullen toch wel bepaalde vissen hierin kunnen leven, anders zou het raar zijn om die dingen te verkopen toch? :P
Maar ik ga iig straks het water verversen en het hout eruit laten en morgen langs bij die winkel. En dan inderdaad misschien terugbrengen, want iets groters ga ik niet kwijt kunnen. En wat je zegt, ik wil die vissen geen slecht leven geven.
  zondag 13 oktober 2013 @ 16:17:38 #222
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_132126629
Een zoutwater aquarium is heel moeilijk. Ga daar maar vanuit, dan valt het iig nooit tegen. Daarnaast is een zoutwater aquarium één van de duurste aquaria die je kan hebben, bewoners zijn ten eerste al vele malen duurder, en dan doel ik niet enkel op vissen, maar ook op koralen. Eigenlijk met name op koralen.

Bedenk ook dat je je huidige aquarium geschikt moet maken voor zout water. Dus inderdaad een sump, maar je moet ook een eiwitafschuimer hebben, een zoutmeter (kan even niet op het woord komen :')) en natuurlijk moet je verversen met aangemaakt zout water wat je of zelf maakt, of bij de LFS koopt.

Van wat ik zo heb gehoord en mee heb gelezen, ga je toch wel een paar duizend euro kwijt zijn voor je je hele aquarium up and running hebt, dus inclusief leven, gezien het formaat.

Zijn de naden van de aquarium nog wel goed, trouwens? Je zal niet de eerste zijn die een aquarium na een aantal jaren weer tevoorschijn haalt en vervolgens kan dweilen :P.

quote:
6s.gif Op zondag 13 oktober 2013 16:13 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Er zullen toch wel bepaalde vissen hierin kunnen leven, anders zou het raar zijn om die dingen te verkopen toch? :P
Maar ik ga iig straks het water verversen en het hout eruit laten en morgen langs bij die winkel. En dan inderdaad misschien terugbrengen, want iets groters ga ik niet kwijt kunnen. En wat je zegt, ik wil die vissen geen slecht leven geven.
Nee, geen enkele vis is geschikt voor dit glazen object. En ja, het is raar die dingen te verkopen.
pi_132126820
In dat geval moet ik ze inderdaad maar terug brengen. Voor een aquarium van 100 liter heb ik gewoonweg geen plek en dat zal ook niet bepaald goedkoop zijn ben ik bang...
pi_132126825
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 16:17 schreef Samzz het volgende:
Een zoutwater aquarium is heel moeilijk. Ga daar maar vanuit, dan valt het iig nooit tegen. Daarnaast is een zoutwater aquarium één van de duurste aquaria die je kan hebben, bewoners zijn ten eerste al vele malen duurder, en dan doel ik niet enkel op vissen, maar ook op koralen. Eigenlijk met name op koralen.

Bedenk ook dat je je huidige aquarium geschikt moet maken voor zout water. Dus inderdaad een sump, maar je moet ook een eiwitafschuimer hebben, een zoutmeter (kan even niet op het woord komen :')) en natuurlijk moet je verversen met aangemaakt zout water wat je of zelf maakt, of bij de LFS koopt.

Van wat ik zo heb gehoord en mee heb gelezen, ga je toch wel een paar duizend euro kwijt zijn voor je je hele aquarium up and running hebt, dus inclusief leven, gezien het formaat.

Zijn de naden van de aquarium nog wel goed, trouwens? Je zal niet de eerste zijn die een aquarium na een aantal jaren weer tevoorschijn haalt en vervolgens kan dweilen :P.

[..]

Nee, geen enkele vis is geschikt voor dit glazen object. En ja, het is raar die dingen te verkopen.
Ja zoutwater zou ik ook het liefst willen hebben. Maar onmogelijk voor mijn budget en mijn beperkte kennis over zeewater aquaria. Daarom ga ik maar voor een Malawi Cichliden aquarium. Toch een beetje dezelfde kleuren/sfeer. Maar vele malen makkelijker :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Rickario op 13-10-2013 16:28:18 ]
  zondag 13 oktober 2013 @ 16:31:40 #225
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_132127178
quote:
6s.gif Op zondag 13 oktober 2013 16:21 schreef Irritatie100 het volgende:
In dat geval moet ik ze inderdaad maar terug brengen. Voor een aquarium van 100 liter heb ik gewoonweg geen plek en dat zal ook niet bepaald goedkoop zijn ben ik bang...
Een aquarium van 100 liter hoeft niet duur te zijn. Maar is wel duuder dan wat je nu hebt, uiteraard :P.

Wat wel een optie is, als je graag een aquarium wilt houden, is een nano-aquarium met garnalen, bijvoorbeeld. Garnalen zijn ontzettend leuk om te zien en die kun je prima houden in aquaria van bijvoorbeeld 12 liter, echter hebben garnalen zeker weten een filter nodig en ook verwarming.

Op Marktplaats zijn voor leuke prijzen best leuke nano-bakken te krijgen. Caridina en Neocaridina soorten zijn prima geschikt voor nano-aquaria :).

quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 16:21 schreef Rickario het volgende:

[..]

Ja zoutwater zou ik ook het liefst willen hebben. Maar onmogelijk voor mijn budget en mijn beperkte kennis over zeewater aquaria. Daarom ga ik maar voor een Malawi Cichliden aquarium. Toch een beetje dezelfde kleuren/sfeer. Maar vele malen makkelijker :P
Het is zo gaaf O+. Bij mij in de buurt woont iemand met een zeewateraquarium van 500 liter of zo... (dacht ik, eens navragen) waar ik wel eens ga kijken. Hij heeft echt een bijzonder mooi aquarium, maar hij heeft de bak dan ook al 25+ jaar :D.

En er ook duizenden euro's aan gespendeerd. Ik heb ook het budget niet voor zout water. Ook niet het geduld, trouwens :@.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')