Bij deze wil ik mijn ervaringen delen over 2 Sauna's, excuseer als ik de review van buitenlandse sauna's hier niet mag plaatsen.
Deze korte review gaat over SpaPuur in Tilburg Reeshof (in het overzicht nog vermeld als ThermenTilburg)
Deze is nog niet zo heel lang geleden overgenomen door een nieuwe eigenaar.
Bij binnenkomst werden we netjes ontvangen en welkom geheten. Er werd ons een plattegrond gegeven met daarop de locaties van alle sauna's en baden. Wat ik persoonlijk hier op had verwacht was een korte beschrijving over de sauna of het bad.
Wat me meteen opviel in de gemengde kleedruimte was dat door het openstaan van de buitendeuren (kleedruimte is op de eerste verdieping) het wel heel gemakkelijk was voor omwonenden om binnen te kijken. Zelf heb ik hier geen problemen mee en al die wil kijken die kijkt maar, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zich hier prettig bij voelt.
Hetzelfde gevoel krijg je buiten ook, zodra je op het terras zit of op de zonneweide ligt dan zit/lig je aardig in de kijker voor de omwonenden. Reden hiervoor is dat de zonneweide nog vrij nieuw is en het terrein aardig heeft vergroot en het complex letterlijk midden in een woonwijk staat.
Na een oriënterend rondje door het complex was de eerste indruk positief, alles zag er netjes en schoon uit. niet super chique maar praktisch en degelijk afgewerkt in een moderne tint.
Buiten was te merken dat de nieuwe eigenaar druk bezig is om alles een nieuwe indeling te geven en uit te breiden wat overigens het bezoek niet hinderde.
Ik ben samen met mijn vriendin op een doordeweekse dag geweest en heb er heerlijk van mijn rust kunnen genieten, het was verre van druk overdag. In de avond werd het echter wat drukker tussen 17:00 uur en 20:00 uur maar hierna nam het weer af. Wij zijn zelf overigens van 11:00 uur t/m 22:00 uur gebleven.
De sauna's zitten vrij gegroepeerd waardoor het af en toe in de enkele smallere gangen wat drukker kan worden. Naast de ingang van de sauna hangt netjes een korte beschrijving van de functie en werking.
Alle sauna's zagen er van binnen schoon uit, de afwerking had op veel plaatsen wel net een tikkeltje meer aandacht mogen hebben, zeker als je het vergelijkt met de rest van het complex.
Iets wat ik graag had gezien was een centrale locatie waar ik een overzicht zou kunnen vinden van alle opgietingen / events met bijbehorende tijden die deze dag plaats zouden vinden. Dit stond niet bij elke sauna aangegeven wanneer dit zou beginnen. Het stond wel netjes aangegeven wanneer er een sessie of opgieting bezig was waardoor je niet zomaar gestoord kon worden.
De opgietingen en de lavendel sauna waren prima, goede uitleg van wat er te gebeuren staat, wat eventuele aandachtspunten zijn en wat wel/niet te doen. Wat ik enorm tegen vond vallen was de klankschalensessie in de Himalaya sauna. man man man wat heb ik me hier zitten vervelen, naast het feit dat ik het eigenlijk gewoon koud had in deze sauna heeft het ruim een half uur geduurd met zo'n 8 personen in de sauna. Eerder slaapverwekkend dan rustgevend.
De tonsauna's buiten bieden echter heerlijk een momentje voor jezelf, deze zijn 80 graden celcius maar voelen niet zo warm aan. Er zijn 2 van deze sauna's aanwezig welke meer achteraan in de tuin staan met elk een capaciteit voor zo'n 8 personen. Als je hier echter met enkele personen in zit, of met z'n tweetjes dan zal er niet zomaar iemand bij komen. Zeker omdat er eerst nog keuze is voor de lege sauna

Naast de finse-, himalaya-, infra rood-, kleuren-, rozen-, ton- en lavendelsauna welke, op de himalaya na, allen prima in orde waren, zijn er ook nog verschillende baden en stoomsauna.
De stoomsauna was qua temperatuur en luchtvochtigheid zeer goed, 4 verschillende hoogtes waardoor je een goede afwisseling kunt maken met verschillende temperaturen. Het enigste nadeel is dat je vrij dicht op elkaar zit en je altijd iemand stoort tijdens het afspoelen van je zitplek.
De verwarmde bubbelbaden waren zoals verwacht comfortabel maar binnen was het lastig tot rust komen door de waterval die direct achter deze baden gesitueerd is. Het koude dompelbad is helemaal achterin eigenlijk verstopt alsmede de douches, deze zijn niet zo duidelijk zichtbaar en hadden er gerust wat meer mogen zijn, zeker als het wat drukker is.
Hetzelfde geldt voor het voetenbad, dit is echt te klein om fatsoenlijk met wat meer personen in te kunnen zitten.
Het zwembad is ruim genoeg om even te relaxen en wat te bewegen, baantjes trekken gaat hier echter niet als het wat drukker is. Ook werden stelletjes die dicht bij elkaar zaten in het zwembad vaak uit elkaar gehaald of op de vingers getikt door personeel. Dit heb ik als minder prettig ervaren.
Het restaurant heeft een uitgebreid menu en biedt veel lekker en ook luxe eten aan. Hier heb ik geen klachten over. Op het buitenterras mag gerookt worden.
Al met al hebben we hier een heerlijke relax dag gehad. We zullen hier vast nog wel een keer terug komen.