Je hebt gelijk; er is natuurlijk overlap. Het feit dat bijv verpleeghuizen gebruik maken van zoveel vrijwilligers is domweg omdat ze niet voldoende personeel hebben om alles zelf te doen. En hoe meer de directie verzint wat die vrijwilligers er ook wel bij kunnen doen, hoe minder personeel je weer nodig hebt.quote:Op vrijdag 27 september 2013 09:31 schreef Claudia_x het volgende:
Maar zo strikt is dat onderscheid toch niet? Het hangt allemaal met elkaar samen. Hoe meer er bezuinigd wordt in bepaalde sectoren, hoe meer het werk gedaan moet worden door minder personeel en/of door gratis krachten (in de vorm van stagiaires en vrijwilligers).
Dat wilde ik ook net zeggen iddquote:Op donderdag 26 september 2013 20:55 schreef Soury het volgende:
[..]
Het gaat steeds verder he? Waar normaal een persoon betaald werd zetten ze nu een stagiere of een onbetaald persoon in (vrijwilliger) Net zo makkelijk. Dat is niet gezond. Daar kan je niet op bouwen. Ik doe er niet aan mee
Ik kan me wel voorstellen dat je als werkloze geen zin hebt in vrijwilligerswerk. Dan moet er toch geld in het laatje komen. Maar buiten je normale baan om: why not? Heb zelf ook een paar projectjes lopen. Ben o.a. aan het overwegen andere slechthorenden te begeleiden bij hun zoektocht naar werk.quote:Op donderdag 26 september 2013 20:16 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ok, ik vind dat een aparte gedachte. Wees dan vooral ook zo eerlijk om ook nooit gebruik te maken van vrijwilligers diensten.
Dat is balen ja, maarja ze kunnen het tegenwoordig doen.quote:Op vrijdag 27 september 2013 12:11 schreef SEMTEX het volgende:
Ik heb net weer een gesprek gehad. Leuk bedrijf, leuke functie, ken er wat ex-collega's. Maar als ik zo hoor wat ik dan ga verdienen:daar moet ik geld bij gaan leggen. Dat gaat dan echt een struikelblok worden. Ik vind het echt niet erg om in te leveren en wel gelukkig in mijn baan te zijn straks, maar als ik mijn rekeningen vervolgens niet kan betalen
Ben een beetje down nu.
Kwam gisteren een functie tegen bij Amnesty International. 20 uur per week vrijwillig pr-beleid opzetten en in maart een week lang 40 uur. Het is een leuke organisatie, maar kom op, ook mijn liefdadigheid kent grenzen. In de communicatie ben je verloren.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:29 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
Dat wilde ik ook net zeggen iddEr wordt wel heel gemakkelijk om onbetaalde krachten gevraagd.
Claudia, klinkt goed!Wat voor baan heb je? DM?
AI is een beetje de NASA van NGO's. Zat mensen die daar zich op een of andere wijze vrijwillig voor in willen zetten.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:16 schreef Andromache het volgende:
[..]
Kwam gisteren een functie tegen bij Amnesty International. 20 uur per week vrijwillig pr-beleid opzetten en in maart een week lang 40 uur. Het is een leuke organisatie, maar kom op, ook mijn liefdadigheid kent grenzen. In de communicatie ben je verloren.
Dat is balen. Je hebt er ook totaal niks aan. Er was geen klik, wat moet je daar nu mee.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:42 schreef MissionPhailed het volgende:
Gisteren sollicitatiegesprek gehad; tegenover me zaten het afdelingshoofd en maar liefst drie medewerkers. Het spervuur aan vragen beantwoordde ik meestentijds adequaat, alhoewel soms ook de plank werd misgeslagen.
Vanmorgen werd dan bekend dat twee van de drie medewerkers geen persoonlijke klik voelden richting mij. De andere medewerker en het afdelingshoofd zagen wél brood in een werkbetrekking, maar onderling was al afgesproken dat unanieme instemming vereist was om een werkperiode überhaupt mogelijk te maken. Afwijzing dus.
WW loopt zo rond deze tijd ook af. Enige wat ik momenteel heb is een deeltijd baantje (10-14 uur) bij PostNL en da's natuurlijk niet genoeg. Ik zit er dan ook serieus over te denken 's ochtends maar een krantenwijk te gaan lopen om de afbraak van mijn bankrekening verder te vertragen
Ja maar er is niet zoveel keus tegenwoordig, je wilt als afgestudeerde ook geen jaar zonder werk zitten en dat werkgevers je straks niet meer 'moeten'. Dan maar stage, staat er tenminste nog iets op de tegenwoordig heilige cv.quote:Op vrijdag 27 september 2013 09:04 schreef Isabeau het volgende:
[..]Ik geloof ook dat onbetaalde stages en vrijwilligerswerk door elkaar wordt gehaald hier
Dat zijn natuurlijk twee totaal verschillende dingen. Dat eerste verpest de arbeidsmarkt en dat tweede is geweldig voor de samenleving en ook heel leuk voor de vrijwilligers zelf
zeker als er ook genoeg gekwalificeerde mensen zijn die het onbetaald willen doen in een wanhopige poging werkervaring op te doen.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:27 schreef Ryon het volgende:
[..]
AI is een beetje de NASA van NGO's. Zat mensen die daar zich op een of andere wijze vrijwillig voor in willen zetten.
Het grote nadeel van vrijwilligers is dat ze vaak niet gekwalificeerd zijn en dat je geen inspanningen kan afdwingen. Om die reden zijn vrijwilligers in veel gevallen eerder een last dan een lust. Maar de vraag is natuurlijk waarom je een betaalde kracht zou inschakelen wanneer werkzaamheden ook volledig door vrijwilligers gedaan kan en wil worden.
Een 25-jarige is goedkoper dan jij, ik denk dat het daar op neerkomt.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:41 schreef zweefbij het volgende:
pfffffffffffffff, laatste 4 maanden 63 brieven met cv's verstuurd. Bij verschillende bedrijven geweest ( veelal van die detacheringbureau 's, noodzakelijk kwaad ). Bij bedrijven op gesprek geweest. Maar nog steeds niks.
Het was steeds net niet.
Het commentaar waar ik het minst iets mee kon was "er zijn te weinig aanknopingspunten" op mijn vraag of ze dan konden vertellen welke aanknopingspunten dat waren, was het angstaanjagend stil.
Het lijkt wel of ze plots overal HBO voor vragen. Ik doe dit werk al 15 jaar. Ik kan functioneren in verschillende functies. Maar ze hebben liever een HBO-er van 24 tot 30 jaar. Blijkbaar ben je als 42 jarig persoon met een MBO opleiding ( de oude manier ) niet meer in staat om wat bij te leren en de komende 25 jaar te functioneren.
Dat klopt. Blijkbaar is het ook niet genoeg om te zeggen dat ik niet perse mijn oude salaris wil. Maar goed. Tot eind november krijg ik nog betaald en daarna de ww in. Hopen dat ik snel iets vind.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:47 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Een 25-jarige is goedkoper dan jij, ik denk dat het daar op neerkomt.
Tja, het leek alsof ik tegenover een jury zat. Dit soort sollicitatiegesprekken zijn ook pittiger omdat je méérdere mensen moet overtuigen i.p.v één of hooguit twee man.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:29 schreef zweefbij het volgende:
[..]
Dat is balen. Je hebt er ook totaal niks aan. Er was geen klik, wat moet je daar nu mee.
Is dat abnormaal dan? Laat maar weer eens zien dat ik nooit op gesprek kom de laatste tijd.quote:Op vrijdag 27 september 2013 17:01 schreef Claudia_x het volgende:
Balen, MissionPhailed! Merkwaardige sollicitatie-opzet ook. Als het niet om een buitengewone functie gaat zoals een promotieplek, dan lijkt het maximum me wel een commissie bestaande uit 3 personen (maar liever nog 2). En ze zaten dus ook nog tegenover je? Hmz.
Ik merk dat drie wel regelmatig voorkomt. Dan gaat het om je directe leidinggevende, iemand van personeelszaken, en iemand waar je mee gaat samenwerken op een min of meer gelijk niveau. Ik zie daar ook wel de zin van in, al zit de derde persoon er vaak maar wat bij.quote:Op vrijdag 27 september 2013 19:45 schreef Andromache het volgende:
[..]
Is dat abnormaal dan? Laat maar weer eens zien dat ik nooit op gesprek kom de laatste tijd.
Ik had afgelopen jaar een gesprek met 6 mensen... wel 2x achter elkaar met 3 om niet al te intimiderend over te komen denk ikquote:Op vrijdag 27 september 2013 17:01 schreef Claudia_x het volgende:
Balen, MissionPhailed! Merkwaardige sollicitatie-opzet ook. Als het niet om een buitengewone functie gaat zoals een promotieplek, dan lijkt het maximum me wel een commissie bestaande uit 3 personen (maar liever nog 2). En ze zaten dus ook nog tegenover je? Hmz.
Ik heb één keer voor een commissie van zes mensen moeten verschijnen die in een rij voor me zaten en dat was heel intimiderend. Ik zie er het nut niet zo van in. Sterker nog, ik denk dat het niet zo slim is. Doe liever je best een kandidaat zich op zijn of haar gemak te laten voelen en probeer in het gesprek al over te brengen hoe de werkpleksfeer is.quote:Op vrijdag 27 september 2013 20:10 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik had afgelopen jaar een gesprek met 6 mensen... wel 2x achter elkaar met 3 om niet al te intimiderend over te komen denk ik
Ik begrijp de gedachte niet, je bent al nerveus. Twee is meer dan genoeg. Zeker als je dat gesprek ook nog in het Engels moet voeren.quote:Op vrijdag 27 september 2013 20:10 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik had afgelopen jaar een gesprek met 6 mensen... wel 2x achter elkaar met 3 om niet al te intimiderend over te komen denk ik
Het was wel gezelligquote:Op vrijdag 27 september 2013 20:12 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb één keer voor een commissie van zes mensen moeten verschijnen die in een rij voor me zaten en dat was heel intimiderend. Ik zie er het nut niet zo van in. Sterker nog, ik denk dat het niet zo slim is. Doe liever je best een kandidaat zich op zijn of haar gemak te laten voelen en probeer in het gesprek al over te brengen hoe de werkpleksfeer is.
Twee keer achter elkaar drie personen klinkt ook wel heftig. Hoe vond je het?
quote:Op vrijdag 27 september 2013 20:14 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Het was wel gezellig(ze waren vergeten mij een uitnodiging te sturen en stuurden snel een taxi, waardoor ik geheel onvoorbereid voor die mensen moest verschijnen) (en ja, ik werd toen aangenomen)
quote:Op vrijdag 27 september 2013 20:14 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Het was wel gezellig(ze waren vergeten mij een uitnodiging te sturen en stuurden snel een taxi, waardoor ik geheel onvoorbereid voor die mensen moest verschijnen) (en ja, ik werd toen aangenomen)
Misschien is dat wel dat je dan minder gespannen bent.quote:Op vrijdag 27 september 2013 20:14 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat had ik dus ookquote:Op vrijdag 27 september 2013 20:17 schreef Claudia_x het volgende:
Gisteren had ik een gesprek met drie personen in een heel informele sfeer en opstelling. Het was een fijn gesprek en ik denk dat ik al meteen een aardige indruk heb gekregen hoe het is om daar en met hen te werken. Ik voelde me er meteen op m'n plek.
dat is goed nieuws. hopen dat het wat wordt.quote:Op vrijdag 27 september 2013 19:49 schreef Luco het volgende:
Bemiddelingsbureau heeft me als eerste kandidaat voorgedragen voor een functie in een dorp onder de rook van Amsterdam. Hoor over anderhalve week meer als de eigenaar van het bedrijf meer duidelijkheid heeft over wanneer mijn voorganger vertrekt.
Om het af te maken werd ik vandaag gebeld door een regiomanager van een keten waar ik maandag kort mee gesproken had. We hadden kort een vacature in Zwolle besproken die voor mij op een essentieel punt geen mogelijkheid was. Blijkt dat verkeerd online te staan en verzocht hij me haast om te solliciteren op die functie.
Luxe
En kan harder werken (jeugdigheid) en minder kritisch.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:47 schreef SEMTEX het volgende:
Een 25-jarige is goedkoper dan jij, ik denk dat het daar op neerkomt.
Zo bedoel ik het niet....als je een 20 jarige elke maand verteld dat hij nog promotie kan maken blijft hij flammen, een 40 jarige trapt daar niet meer in. Ook wil een 20 jarige gerust zijn eigen rechten wegwuiven voor een schijntje, ook daar trapt een 40 jarige niet meer in.quote:Op zaterdag 28 september 2013 07:18 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
Flauwekul. 42 is geen bejaarde hoor.
Juist, militairen en topsporters. Voor een kantoorbaan gelden andere regels.quote:Op zaterdag 28 september 2013 07:36 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Zo bedoel ik het niet....als je een 20 jarige elke maand verteld dat hij nog promotie kan maken blijft hij flammen, een 40 jarige trapt daar niet meer in. Ook wil een 20 jarige gerust zijn eigen rechten wegwuiven voor een schijntje, ook daar trapt een 40 jarige niet meer in.
En toch ben je op je 40ste toch echt fysiek over je hoogtepunt heen, daarom stoppen meeste militairen en topsporters tussen hun 35ste en 40ste
Even bij de les blijven....het ging erover dat je op je 20ste met een energie kan presteren die je gewoon niet meer hebt op je 40ste. Ook hebben 20 jarigen een stuk flexibiliteit die 40 jarigen ook niet hebben.quote:Op zaterdag 28 september 2013 08:53 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
Juist, militairen en topsporters. Voor een kantoorbaan gelden andere regels.
Doe je er ook nog andere dingen naast? Sporten, vrijwilligerswerk, whatever?quote:Op zaterdag 28 september 2013 04:37 schreef Andromache het volgende:
kan mezelf moeilijk motiveren. ik moet echt uit de vacature-hamster-modus maar vervolgens op het nippertje een brief schrijven met een spelfout (net bij nakijken twee brieven gezien, TWEE verdomme, ik die zich beroept op redactionele kwaliteiten). ik durf niet weer de zoveelste afwijzing te moeten lezen. ik vind het zo erg om elke keer hoop te hebben en dan vervolgens niks te horen terwijl ik echt vond dat ik goed bij de vacature paste. zo zo erg.
ik word er boos, verongelijkt en verdrietig van.
Is het onderwijs niks voor jou?quote:Op zaterdag 28 september 2013 04:37 schreef Andromache het volgende:
kan mezelf moeilijk motiveren. ik moet echt uit de vacature-hamster-modus maar vervolgens op het nippertje een brief schrijven met een spelfout (net bij nakijken twee brieven gezien, TWEE verdomme, ik die zich beroept op redactionele kwaliteiten). ik durf niet weer de zoveelste afwijzing te moeten lezen. ik vind het zo erg om elke keer hoop te hebben en dan vervolgens niks te horen terwijl ik echt vond dat ik goed bij de vacature paste. zo zo erg.
ik word er boos, verongelijkt en verdrietig van.
dat is me wel vaker gezegd. met mijn eerste studie, klassieke talen, zou ik gegarandeerd tot mijn pensioen een baan hebben gehad. maar was op dat moment niet de goede keuze door allerlei persoonlijke problematiek. in mijn vorige baan (klantenservice) vond ik het heel leuk om mensen dingen uit te leggen op de manier die bij hen paste. in de toekomst zou het me leuk lijken om bij een softwarebedrijf te werken en gebruikers te trainen in de mogelijkheden van een bepaald programma.quote:
Beste [voornaam],quote:Op maandag 30 september 2013 12:40 schreef Apotheose het volgende:
ik wil / ga reageren op een interne vacature. Nu spreek ik degene aan wie ik de brief moet richten gewoon met je en jij aan. Maar het lijkt me dat dat in de brief wel formeler 'hoort' ... Spreek ik 'm dan aan met 'Geachte...' ? Het is wel een sollicitatie en niet een mailtje met een random vraag ofzo.
Dat dacht ik ook,tot mijn vorige baan. Sindsdien heb ik weer een hartgrondige hekel aan de NS.quote:Op maandag 30 september 2013 14:37 schreef kalinhos het volgende:
Reistijd vind ik nooit zo belangrijk,
Die stuurde Primark zelfsquote:Op maandag 30 september 2013 16:52 schreef Thomas B. het volgende:
Het is weer standaard afwijzingsmailtjes bonanza vandaag. "De reacties waren van een dermate hoog niveau dat we nog specifieker moesten selecteren. Ook goede kandidaten moeten we vooralsnog terzijde leggen omdat er nog betere kandidaten zijn. Het feit dat we je in dit stadium niet uitnodigen betekent dus niet dat we je geen interessante kandidaat vinden. "
Om gek van te worden
quote:Het niveau van de sollicitaties en het aantal sollicitanten voor de functie was zeer hoog en hoewel uw sollicitatie in deze huidige campagne niet voor een sollicitatiegesprek geselecteerd werd, zullen we in de toekomst contact met u opnemen bij een eventuele andere vacature waarvoor wij menen dat u in aanmerking komt en u voor een gesprek uitnodigen.
Echt van die standaardzinnetjes. Kan ze dromen inmiddels. Het ergste is nog dat deze vacature mij op het lijf geschreven was. Het ging om een traineeship bij de gemeente Amsterdam, maar de sollicitatieprocedure wordt extern afgehandeld. Mijn studie, bijbaantjes en het vrijwilligerswerk dat ik heb gedaan sloten echt perfect aan op de eisen. Dan is het zo fucking frustrerend als je niet eens door de eerste selectie komt... ook al zijn er 1700 aanmeldingen voor 26 plekken.quote:
Vind je dat echt een lastige keus? Waar je nu zit heb je het toch ook naar je zin? Dat zou je bij die ander nog maar moeten zien. Dat risico zou ik niet nemen, zeker niet als je er minder aan overhoud en reistijd gaat ook behoorlijk irriteren.quote:Op maandag 30 september 2013 14:20 schreef Swetsenegger het volgende:
Hier luxe problemen,
Vanaf 1 januari mag ik hier fulltime aan de slag. Maar nu krijg ik een bod bij een leuke organisatie. Als ik alles tegen elkaar wegstreep hou ik er uiteindelijk net iets minder aan over en heb ik een uur langer reistijd per dag voor op papier wel leuker werk.moeilijk moeilijk.
Ik heb dan ook nee gezegd. En toen boden ze nog 100 euro meerquote:Op maandag 30 september 2013 18:13 schreef Myraela het volgende:
[..]
Vind je dat echt een lastige keus? Waar je nu zit heb je het toch ook naar je zin? Dat zou je bij die ander nog maar moeten zien. Dat risico zou ik niet nemen, zeker niet als je er minder aan overhoud en reistijd gaat ook behoorlijk irriteren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |