abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131319744
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 16:40 schreef Bleie het volgende:
Ik snap dat overblijf en continurooster op zich niet hetzelfde is, maar als er geen continurooster is, lijkt overblijven me alsnog rustiger voor een kind (en voor de ouders) dan naar huis, daar snel eten, en dan weer naar school. Dat bedoelde ik meer. Bij ons blijft trouwens bijna iedereen over, maar de leerkrachten willen per se niet aan een continurooster (wat ik ergens wel snap).
Maar dan hoeven er niet tassen in gepakt te worden, jassen aan etc etc.
Het is echt zo erg veel rustiger een continu rooster er hoeft niemand de kinderen naar de deur te begeleiden etc etc.

Ik snap het dus echt niet waarom leraren er niet aan willen, wat is bij jullie de rede ervoor?
pi_131321125
quote:
2s.gif Op woensdag 18 september 2013 17:49 schreef Pvoesss het volgende:

Ik snap het dus echt niet waarom leraren er niet aan willen, wat is bij jullie de rede ervoor?
Oh, nou, ik sta er als leerkracht niet om te springen hoor, een continurooster. Ik vind het heerlijk om tussen de middag echt even los te zijn van de kinderen. Rustig kunnen bijpraten/overleggen met collega's. Bovendien is het prettig om dan ook dingen voor de middag te kunnen voorbereiden.
Kun je zeggen: dan doe je dat toch om 15 uur, als de kinderen naar huis zijn. Maar dat werkt denk ik echt anders. Dan ga je weer verder met nakijken, voorbereiden, vergaderen, bladibla. Nee, een goede middagpauze geeft mij weer nieuwe energie voor de middag. En ik kan me zo voorstellen dat dat bij kinderen ook zo werkt.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_131321153
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2013 16:48 schreef amaranta het volgende:

[..]

Wij hebben op mijn werk geen continu rooster en toch moeten de leerkrachten overblijven met de kinderen. De 1e 20 min. Daarna gaan de kinderen naar buiten en nemen de overblijfkrachten het over.
Wij krijgen daar wel geld voor overigens.
Nou, dáár ben je blij mee! :D Wat een ehm... bijzondere constructie.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_131321204
Leerkrachten hebben een half uur pauze bij ons. De overblijf wordt gedaan door ouders/opa's/oma's.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_131322502
Wij zijn sinds dit jaar over op een 5 gelijke dagen model. We hebben als leerkrachten geen pauze en werken dus iedere dag aan een stuk van 8.30-14.00 uur. Eten doen we tegelijk met de kinderen. Vanaf 14.00 hebben we dan een half uur pauze. Ik vind het nog erg wennen!
pi_131323499
quote:

[..]

Het is echt zo erg veel rustiger een continu rooster er hoeft niemand de kinderen naar de deur te begeleiden etc etc.

Dat is nogal gemakkelijk gezegd natuurlijk, als je zelf geen leerkracht bent en dus niet alle consequenties van een dergelijke verandering kunt overzien. Ik kan me sowieso al voorstellen dat het best wel wat vraagt van een leerkracht. Zoals Moonah zegt bijvoorbeeld al, dat je dus geen pauze zonder de kinderen hebt en het best fijn kan zijn om daar even helemaal los van te zijn. Zoveel mensen vinden het fijn om in de lunchpauze even los te zijn van hun werk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 18 september 2013 @ 19:49:30 #82
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_131323664
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 19:19 schreef Fannetje het volgende:
Wij zijn sinds dit jaar over op een 5 gelijke dagen model. We hebben als leerkrachten geen pauze en werken dus iedere dag aan een stuk van 8.30-14.00 uur. Eten doen we tegelijk met de kinderen. Vanaf 14.00 hebben we dan een half uur pauze. Ik vind het nog erg wennen!
Dan zou je mij vrij vlot kunnen opvegen als ik pas na 14 uur aan een lunch toekom! Dat trekt mijn suikerspiegel toch echt niet. Mijn zoon ook niet trouwens.
Nog geen kinderen of leerkrachten gehad met een suikerdip?
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_131323884
Hmm, volgens mij was mijn bericht niet helemaal duidelijk ;)

We eten dus met de kinderen in de klas, zo rond 12.00. Maar dat is geen pauze natuurlijk voor de leerkrachten ;) Om 14.00 (wordt altijd 14.15 voordat alle kids en ouders weg zijn) kunnen we dan even pauze gaan houden.
pi_131324035
Ik zou niet zo gelukkig worden van een overblijf-opvang die door opa's/oma's en andere ouders gerund wordt als ik naar mn jongste kijk. Met het oog op haar eten en dergelijke zou ik dan liever een continurooster hebben.

Voor de rest is het me lood om oud ijzer en geloof ik best dat het voor docenten wat minder prettig is.

Mijn oudste vindt het leuk op school, ze heeft het naar haar zin so far, de juf is een schat, jonge meid net klaar met pabo enzo, ze doet het heel leuk en heeft goed de vaart en structuur in de klas.
Wij doen nog steeds halve dagen,dus ze gaat 5 ochtenden per week en dat is genoeg zo. Vandaag lag ze om 13:00 weer op bed om te slapen en om 17:00 lag ze alweer te slapen. Het is voorlopig wel even genoeg nog zo voor haar energielevel.
:)
pi_131324065
Hier is er met het continurooster dus wel ook nog pauze voor de leerkrachten, net als bij Vicky. Waar ik zelf vroeger op school zat, hadden altijd twee leraren pleindienst en dat rouleerde. Maar op T zn school zijn het echt overblijfkrachten en hebben de leraren dus een half uur echte pauze.

edit: maar eten doen ze dus wél samen met de leerkracht en dat vind ik heel fijn. Overblijfkrachten bij het eten zou ik niet blij mee zijn. Al die onrust, dan eet hij niks meer.
pi_131324242
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 19:59 schreef mignonne het volgende:
Mijn oudste vindt het leuk op school, ze heeft het naar haar zin so far, de juf is een schat, jonge meid net klaar met pabo enzo, ze doet het heel leuk en heeft goed de vaart en structuur in de klas.
Wij doen nog steeds halve dagen,dus ze gaat 5 ochtenden per week en dat is genoeg zo. Vandaag lag ze om 13:00 weer op bed om te slapen en om 17:00 lag ze alweer te slapen. Het is voorlopig wel even genoeg nog zo voor haar energielevel.
Wat fijn dat ze het leuk vindt! En fijn ook dat het lukt de tijden aan te passen aan wat voor haar haalbaar is. Mijnes lag vandaag van half 5 tot half 7 te slapen en nu ligt hij er ook alweer in, hopelijk slaapt hij weer snel. De bedoeling was deze week helemaal meedraaien, maar ik geloof dat het vrijdag thuisblijven wordt..
pi_131324443
ach ventje O+
nouja als het voor jou haalbaar is dan is t alleen maar prettig denk ik als hij daarna thuis kan blijven.

Onze school is er gelukkig heel makkelijk in, zij vinden het belangrijk dat een kind rustig kan wennen en dus is halve dagen of dagdelen helemaal geen punt. Wel heel fijn. Ik vind het voor nu belangrijker dat ze rustig went en dat ze ziet dat school leuk is en dat ze een positieve associatie opbouwt dan dat ze straks op haar tandvlees loopt van de vermoeidheid. En ik ben blij dat het vooralsnog goed gaat allemaal. en voor de vermoeidheid verder mogen we binnenkort weer een rondje kinderarts dus joepie
:)
pi_131326792
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 18:36 schreef Moonah het volgende:

[..]

Nou, dáár ben je blij mee! :D Wat een ehm... bijzondere constructie.
Nou ja ik offer er bijna mn halve pauze voor op. Dan is dat zakcentje dat ik er voor krijg mooi meegenomen.
En ja het is een bijzondere constructie.
Maar het overlaten aan de overblijjfkrachten was ook niet alles.
pi_131328165
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2013 19:45 schreef miss_sly het volgende:
Dat is nogal gemakkelijk gezegd natuurlijk, als je zelf geen leerkracht bent en dus niet alle consequenties van een dergelijke verandering kunt overzien. Ik kan me sowieso al voorstellen dat het best wel wat vraagt van een leerkracht. Zoals Moonah zegt bijvoorbeeld al, dat je dus geen pauze zonder de kinderen hebt en het best fijn kan zijn om daar even helemaal los van te zijn. Zoveel mensen vinden het fijn om in de lunchpauze even los te zijn van hun werk.
Ik stel toch de vraag :? ik snap het niet omdat ik alleen maar juffen en meesters spreek die er heel erg voor zijn. Ik was benieuwd naar de rede en dan kan ik het idd misschien wel begrijpen maar ik kon zelf geen reden bedenken. :N
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 18:35 schreef Moonah het volgende:
Oh, nou, ik sta er als leerkracht niet om te springen hoor, een continurooster. Ik vind het heerlijk om tussen de middag echt even los te zijn van de kinderen. Rustig kunnen bijpraten/overleggen met collega's. Bovendien is het prettig om dan ook dingen voor de middag te kunnen voorbereiden.
Kun je zeggen: dan doe je dat toch om 15 uur, als de kinderen naar huis zijn. Maar dat werkt denk ik echt anders. Dan ga je weer verder met nakijken, voorbereiden, vergaderen, bladibla. Nee, een goede middagpauze geeft mij weer nieuwe energie voor de middag. En ik kan me zo voorstellen dat dat bij kinderen ook zo werkt.
Dat snap ik heel erg goed.

Hier hebben de kinderen een vaste tijd om te eten en daarna gaan ze direct naar buiten/ gymmen/ binnen spelen met een ingehuurde kracht en blijven ze alleen de eerste 15 minuten en dan 15 minuten om de middag klaar te zetten en de rest van de volledige pauze is voor de leerkracht zelf.

Wij betalen ook gewoon voor het continurooster en ik vind het absurd als je als leraar dus echt geen pauze hebben. Dat is er bij ons dus wel voor de leerkrachten :)

Ik ken overigens ook gewoon dezelfde constructie als er wel gewoon normale overblijf is en de leerkracht er bij moet blijven. De scholen met overblijven in de aula en dergelijke zie je hier al jaren niet meer. :)
pi_131328198
quote:

[..]

Weet t niet helemaal, maar het zit hem vooral in de pauzes, geloof ik. En dat vind ik een heel valide argument. Ik geef zelf ook les, en het is een behoorlijk intensief vak. Ik zou ook niet van 8.30-14.00 (of zelfs nog wat langer) ingeroosterd willen staan zonder echte pauze. Volgens mij is de overblijf bij ons wel prima, trouwens, maar ik heb er weinig zicht op. Ze eet in elk geval wel. Ik ben deze week maar een boterham meer gaan meegeven, en die gaat ook op.
pi_131328455
Dat vind ik ook een hele goede reden hoor maar ik weet niet beter als dat de leerkrachten dus minstens 30 minuten pauze hebben en de mogelijkheid om dingen klaar te zetten etc.

Bij het eten is hier dus ook nog eens overblijfkracht aanwezig om de dingen te pakken en aan te geven.
School verstrekt op dinsdag en donderdag fruit. En voor de lunch krijgen de kinderen als ze willen ook melk, ranja of water :) (waar we dus ook weer een vaste bijdrage voor betalen :) )
pi_131328835
Mijn dochter vindt het heel gezellig op de overblijf. Ik vind het enige voordeel van continurooster dat het voor alle kindjes hetzelfde is.

Gisteren had ik rapportagegesprekje. Ik ben heel erg blij en trots. Waar ze vorig jaar het hele jaar mond niet open heeft gedaan in de kring/ klassikaal, begint ze nu te praten. Ze is minder dominant in haar spelideeën en bloeit open op alle gebieden. Fijn, ze voelt zich lekkerder, zekerder en heeft blijkbaar haar plek gevonden.
pi_131329381
Mignonne, fijn dat het zo kan met halve dagen. met de school, maar ook met de opvang na school en jullie roosters enzo.

Chan, begrijpelijk dat hij moe is hoor. S hield het wel vol, maar gaat nogsteeds elke avond om 1900 uur k.o.
pi_131329603
Ik begrijp het zo goed, al die vermoeide kindjes. Ik had me er ook op ingesteld, onder andere dat ik haar op woensdag in het begin maar eens thuis zou houden. In de praktijk is er echter van vermoeidheid weinig te maken. Ze slaapt ietsje langer en ligt een tikje vroeger in bed, maar verder bruist ze na school van de energie. Ik ben blij hoor, voor haar, maar ik had het niet verwacht :D
pi_131329643
Fijn groofs, dat S zich fijner voelt op school!
pi_131330711
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2013 18:37 schreef Vicky het volgende:
Leerkrachten hebben een half uur pauze bij ons. De overblijf wordt gedaan door ouders/opa's/oma's.
Hier net zo.

School begint om 8:45 (8:30 deuren open) en op maandag, dinsdag en donderdag tot 14:45.
Woensdag tot 12:30 en vrijdag tot 12:00.
Op die laatste 2 dagen gaan ze altijd naar de BSO. Een lange (en dure :X) middag, maar dat is niet anders.

Groofsken, wat fijn dat ze nu los begint te komen!

Ik hoorde van de jongens dat er weer een fietsje stuk is op school. Mag M.zijn handen weer eens uit de mouwen steken. Hij heeft de afgelopen 2 jaar al meerdere malen fietsen/karren/skelters van school gerepareerd. Even wat solderen, aandraaien, smeren...
En trots dat de jongens dan zijn als ze het schoolplein op komen rollen in het door papa gerepareerde voertuig :D
.... met gevoel voor drama....
pi_131330787
En morgen toch eens echt die opvangtoeslag in orde maken :@
.... met gevoel voor drama....
pi_131340309
Groofsken: wat fijn dat ze zo los begint te komen!

Miss_Sly: heerlijk toch, dat S niet zo moe is. Hier begon na twee weken de vermoeidheid toe te slaan, dat dagje thuis gisteren heeft haar echt goed gedaan. (Ook omdat ik opeens bedacht dat ze prima op zolder met haar strijkkralen kan spelen, dan kan broertje er niet bij, dus daar heeft ze de halve middag heerlijk rustig mee zitten fröbelen).

Kersjes: kan me voorstellen dat het stoer vinden als papa de fietsen maakt! En ik moet ook nog eens achter de opvangtoeslag aan, ik liet het altijd direct naar het kdv overmaken, maar dat kan nu natuurlijk niet meer, en ik heb inmiddels zo veel brieven met steeds andere rekeningnummers gekregen waar ze het nu naar gaan overmaken dat ik helemaal de weg kwijt ben.

Ben wel benieuwd hoe B het vandaag gaat hebben, want vanmiddag is er een andere juf in de klas (ze hebben een middag geruild). Wegbrengen gaat nu wel heel goed, en ze durfde vanochtend zelfs de directeur - die altijd bij de deur staat - een handje te geven. Was best trots op haar.
  donderdag 19 september 2013 @ 11:03:48 #99
35189 Troel
scherp en bot
pi_131342023
*zucht*

[ Bericht 98% gewijzigd door Troel op 19-09-2013 13:01:53 ]
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 19 september 2013 @ 11:14:10 #100
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_131342266
Bij ons verzorgt dezelfde organisatie die ook de BSO doet ook de TSO.
Elke groep gewoon in zijn eigen lokaal met 2 vaste overblijfkrachten. Ze komen de klas in net voor de bel gaat, doen netjes een overdracht met de leerkracht. Die gaat vervolgens met pauze en dan gaan de kinderen buiten spelen. Na 20 minuten gaan ze allemaal naar binnen, plassen, handen wassen en naar het lokaal waar ze voor de lunch allemaal een vaste plek hebben.
De 'regel' is minimaal 1 boterham op en je drinken op en aan het eind van de lunch laten alle kinderen hun broodtrommel nog een keer aan de leiding zien.
Daarna wordt het hele spul opgeruimd en gaan ze een activiteit doen in de klas en als de kinderen willen mogen ze dan evt ook naar en ander lokaal als ze bijvoorbeeld liever gaan knutselen dan een spelletje doen. Er is nog een 'gangwacht' die de kinderen helpt met plassen enzo en er staan TSO krachten buiten op het plein.
Aan het eind van de lunch komt de juf weer terug en is er weer een overdracht terug en daarna gaat het middagprogramma weer beginnen.

Ik kan me heel goed voorstellen wat Moonah zegt, dat het voor de leekrachten echt wel heel prettig is om even echt pauze te hebben zodat je de middag weer fris kan beginnen.

Ik vind de TSO bij ons op deze manier echt prima geregeld, het enige is dat het echt een godsvermogen kost, maar goed... dan heb je ook wat. :P

Oh, en grote favoriet bij de kinderen is tosti-week! Er zijn 2 of 3 tosti apparaten en die rouleren door de hele school zodat er eens in de zoveel weken tosti's gemaakt kunnen worden als je je kind een boterham met kaas mee naar school geeft. _O_ :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')