abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 10 september 2013 @ 21:01:46 #1
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131038567
Welkom in deel 33 van ons gezellige docententopic.

Een luchtig, gezellig topic bedoeld voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn: nieuwe docenten, studenten aan de lerarenopleiding, docenten die al wat jaartjes voor de klas staan... Kortom, iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt.
.
  dinsdag 10 september 2013 @ 21:02:06 #2
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131038589
Ik zie nu pas dat je pas het onderwijs in gaat, Fairybell. Daar had ik in het bombardement aan posts even overheen gelezen. Hier heb je wat tips en truukjes. Hopelijk kun je er wat mee!

BINNENKOMEN VAN DE LEERLINGEN
- Als de leerlingen binnen komen, altijd begroeten! Je ziet vaak dat leraren niks zeggen als de klas binnen komt, en de eerste woorden zijn: "Pak je boek voor je op bladzijde 3".
- Ga bij de deur staan. Dan verwelkom je ze als het ware in "jouw" territorium. Ook kun je leerlingen die wat té enthousiast naar binnen stuiteren, al wat kalmeren.
- Geef de leerlingen de eerste minuutjes de kans om spullen op tafel te pakken en even tot rust te komen. Ik praat dan meestal effe wat met de leerlingen. Even vragen hoe het met de nieuwe schildpad gaat, of de BlackBerry nog steeds kapot is, etc. Beetje socializen, vinden de leerlingen leuk als je belangstelling toont.

LESBEGIN
- Ga voor de klas staan - verstop je niet achter het bureau! - en vraag om stilte. Ga dán pas verder met je verhaal.
Als je niet wacht op stilte en je begint door het geroezemoes te praten, dan weten de leerlingen dat het niet de moeite waard is om te luisteren.
- Begin de les met: "Goedemorgen", "Goedemiddag" of iets dergelijks.
Laat merken dat je het leuk vindt dat zij er zijn.
- In de allereerste les zou ik de klassenlijst doorlopen, even vragen of de persoon zijn vinger opsteekt. Eventueel kort iets over zichzelf laten vertellen?
- Maak een klasseplattegrond. Dan leer je de namen sneller!
- Ik loop meteen de klas in tijdens mijn verhaal. Dan dring je het territorium van de leerlingen binnen. Maar het is JOUW lokaal, JOUW territorium. Terugeisen, dus!

KLETSEN
- Leerlingen kunnen kletsen tijdens je uitleg. Dat ligt niet aan jou, maar aan de stof. Ik was zelf ook niet geïnteresseerd in de ontwikkelingen van de Franse fruitvlieg. Je hebt kletsen en kletsen. Ik heb er zelf geen probleem mee als leerling A even iets tegen leerling B fluistert. Je maakt je zelf namelijk énorm wild als je op élk fluistertje gaat reageren. Klas wordt dan ook opgefokt.
- Als er een leerling blijft kletsen, stoppen met de uitleg, en de leerling in kwestie doordringend aan kijken. Daarna verder met je uitleg.
- Werkt dat niet, dan noem ik zijn naam tijdens mijn uitleg. "Wat je dan ziet, Remco, is dat het voltooid deelwoord aan het einde van de zin komt".
- Werkt dat niet, dan ga ik langzamer praten en blijf de leerling in kwestie doordringend aan kijken.
- Werkt dat niet, dan leg ik mijn boek neer en zeg ik: "Sorry dat ik je stoor tijdens je gesprek. Praat rustig even verder, de klas en ik luisteren wel even mee".
- Onverwachte opmerkingen werken vaak beter dan 5 x "kun je even je mond dichthouden?".

KLAS STOPT NIET MET KLETSEN
- Nachtmerrie van elke leraar! Kan gebeuren, maar wat doe je dan?
- Ga nóóit, nóóit óver het geluid van de klas heen schreeuwen. Jij gaat harder, de klas gaat harder -> escalatie van geluid.
- Boos worden? Er is niks dat een rumoerige klas leuker vindt!
- Ga rustig voor de klas zitten, achter je bureau, en ga lezen, of een puzzel in vullen. Dat is een reactie die de klas niet verwacht. De leukigheid gaat er voor hen dan van af. Je wacht (en uiteraard bonst je hart in je keel) tot de klas gekalmeerd is. En al duurt dat 20 minuten, so what.
Dan zeg je rustig: "Ik heb nu xx minuten zitten wachten. Dat is dus de laatste keer geweest!". Je kunt er voor kiezen om als sanctie de xx minuten te laten nablijven/in te halen.

STRAF
- Ik ben zelf geen voorstander van straf en ik geef het dan ook hoogstzelden.
- Als een leerling vervelend is, geef je hem 2 keer een waarschuwing. De derde keer laat je hem straf schrijven. Zorg dat je van te voren weet wat je hem laat overschrijven. "Rick, schrijf bladzijde 40 maar over. Morgen inleveren".
- Wat ik meestal doe is een gesprekje met de leerling aan knopen. Niet bang zijn voor 'vervelende' kinderen! Zij vragen aandacht, alleen op een andere manier. In zo'n gesprekje vraag ik waarom hij zo tegen me doet, of ik misschien wat fout gedaan heb.
Meestal kan zo'n leerling je haarfijn vertellen waarom hij vervelend reageert. Daar kun je dan iets mee. Ik ken collega's die een jaar lang een leerling elke les straf gaven, omdat hij vervelend was. Ik was er in een gesprekje achter, en ik had een heel leuk jaar met hem.
Zo'n gesprekje kan ná de les, op een afgesproken tijdstip, of tijdens de les. Ik zet de klas dan aan het werk, en neem zo'n leerling dan even mee de gang op.
- Noteer goed welke straf je aan een leerling gegeven heb. Als een leerling iets bij je moet inleveren, onthou dat. Ik vergeet dat altijd, een van de redenen dat ik nooit straf geef.. haha

IK BEN MIJN..... VERGETEN
- Wat doe je als een leerling met een pruillip naast je bureau staat en meldt dat hij zijn boek vergeten is? Of iets anders?
- Wanneer de leerling zijn boek vergeet, laat ik hem meestal mee kijken met de buurman. Zo krijgt hij toch wat van de les mee -> gaat dus niet klieren!!
- Werkboek vergeten? Volgende les laten zien en alle opdrachten zijn bijgewerkt.
- Ik reageer nooit boos als iemand wat vergeet. Ik ben meestal quasi-teleurgesteld. Als je zo reageert, speel je op het gevoel van de leerlingen. Iemand teleurstellen vinden ze veel erger dan iemand boos maken.

HUISWERK CONTROLEREN
- Je kunt vragen of de leerlingen hun werkboek open leggen bij het huiswerk. Dan langs alle bankjes lopen en de werkboeken inzien. Dit kost wel wat tijd (wat doet de rest van de klas ondertussen?). Maar werkt wel.
- Steekproefsgewijs een werkboek vragen en die nakijken. (Dit doen wanneer de klas aan het werk is).
- Tijdens zelfstandig werken door de klas lopen en terloops in de werkboeken kijken. Het valt je meteen op als een werkboek behoorlijk leeg is!

HUISWERK NIET AF?
- Wat doe je dan?
- Gemiste opdrachten maken voor de volgende les. Laten zien.
- Een kruisje in je agenda zetten. Drie kruisjes is.... *sanctie*
- "Oke, kan gebeuren. Zorg maar dat je in de les goed oplet". -> voor de lieve leerlingen die helemaal in de stress zitten omdat ze het huiswerk écht vergeten waren...
- Je kunt ook zeggen: "Ik geef iedereen nu een 10 cadeau. Alsjeblieft. Wanneer je iets vergeet, of dat nu huiswerk is, of je boek.. dan gaat er een half punt van af.
Heb je nu tot aan het einde van het blok alle spullen netjes bij je, heb je een 10 op je lijst er bij". (Die telt dan als een SO'tje, 1 x). Wel goed bijhouden dan! Vooral eerste en tweedeklassers vinden dit geweldig.

PROEFWERKEN
- Wanneer leerlingen proefwerken aan het maken zijn, ga áchter in de klas staan. Dan weten ze niet waar je bent.
- Als een leerling spiekt: laat merken dat je het gezien hebt. Wat je er dan mee doet, hangt van de situatie af. Ik kijk soms een leerling doordringend aan, en schud dan langzaam mijn hoofd. Of ik trek een gezicht van: "sufferd".
- Je kunt er voor kiezen om de leerling een 1 te geven. Je kunt ook een punt in mindering brengen.
- Opmerking maken: "De volgende keer dat ik je dat zie doen, Kris, heb je een 1!"; "De volgende keer dat je dat doet, krijg je 1 punt aftrek!". Of, wat romantischer: "Je hoeft het werk van je buurman niet na te kijken, Kris, dat doe ik straks wel".
- Ophalen van de proefwerken: mijn manier van voorkeur is om het werk van achter naar voren te laten doorgeven. Dan hoef je alleen maar de voorste tafeltjes na te lopen en je hebt alle werken.
- Je kunt ook door de klas lopen en de proefwerken ophalen, maar gaat minder snel en leerlingen zonder proefwerk hebben de neiging om te gaan kletsen.

HUISWERK OPSCHRIJVEN
- Altijd datum en uur op schrijven. "Vrijdag 13 september, het vijfde uur: oefening 4 t/m 7 maken, en paragraaf 9 leren". Als je zegt: "voor de volgende les", weten de leerlingen niet wanneer dat is.
- Laat het werk ook even zien. Ik laat altijd de oefeningen zien die ze moeten maken. Voor de onzekere leerlingen een houvast.

ALGEMEEN
- Zie de leerlingen niet als de grote vijand.
- Reageer positief en vrolijk.
- Wees consequent (doe wat je zegt!). Dat is niet hetzelfde als streng!
- Gaat een lesje wat minder? Reageer het niet af op de volgende klas. Die kunnen er immers niets aan doen.
- Weet je iets niet? Zeg dat gewoon. "Tja, je gelooft het of niet, maar leraren zijn ook maar mensen.. Ik zal het opzoeken". Dat accepteren de leerlingen wel, hoor.
- Als iets niet goed gaat, zeg dat aan je collega's. Liever een collega die eerlijk aangeeft dat iets niet goed lukt (en je dus kunt helpen), dan een collega die halsstarrig volhoudt dat het "prima!" gaat, terwijl je de stoelen door het lokaal ziet vliegen!

- Heb plezier! Onderwijs is leuk!

[ Bericht 0% gewijzigd door Baba-O-Riley op 10-09-2013 21:09:11 ]
.
pi_131038605
Reactie op laatste post:

Gelukkig, dat vind ik een geruststelling. Die vriendin van me had de pech dat ze een begeleider had die haar weinig tips gaf. Als iets mis ging dan zei hij altijd maar van "ik weet het ook niet'. Ik ben bang dat ik ook zo'n begeleider tref, straks. Zeker als je geen ervaring hebt is het moeilijk om te bedenken waarom iets fout gaat, helemaal omdat je de boeken niet uit je hoofd kent.
pi_131039188
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 21:02 schreef Fairybell het volgende:
Reactie op laatste post:

Gelukkig, dat vind ik een geruststelling. Die vriendin van me had de pech dat ze een begeleider had die haar weinig tips gaf. Als iets mis ging dan zei hij altijd maar van "ik weet het ook niet'. Ik ben bang dat ik ook zo'n begeleider tref, straks. Zeker als je geen ervaring hebt is het moeilijk om te bedenken waarom iets fout gaat, helemaal omdat je de boeken niet uit je hoofd kent.
Waarom zit je zo vol angst? Je maakt je druk om niks, in mijn optiek. Laat het gewoon op je af komen.
pi_131039753
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 21:10 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Waarom zit je zo vol angst? Je maakt je druk om niks, in mijn optiek. Laat het gewoon op je af komen.
ik weet nog wel hoe eng ik het vond de eerste keer, en vooral van te voren. toen kon ook iedereen zeggen dat ik het op me af moest laten komen maar ik probeerde me ook zo goed mogelijk in te dekken van te voren :P
Kwak
pi_131039973
YourAsset, ik ben iemand die heel perfectionistisch is en hoge eisen aan haarzelf stelt. Ik wil geen fouten maken.

Trouwens, ik lees nu die lijst met tips, heb daar veel aan. Uit ervaring moet ik wel zeggen dat als de docent achterin stond, hij alleen de ruggen kon zien, en leerlingen dan naar elkaar konden seinen. De beste leraren die ik gaf zaten tijdens een toets voorin, en liepen niet door de klas. Niemand mocht door de klas lopen totdat alle toetsen bij de docent waren (door ze naar voren te geven). Hierdoor had de docent overzicht en konden we ook niet, aan het einde van de toets, snel seinen zodat je de vragen nog kon verbeteren als de docent met de rug naar een leerling stond die wat wou inleveren.
pi_131040100
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 21:02 schreef Fairybell het volgende:
Reactie op laatste post:

Gelukkig, dat vind ik een geruststelling. Die vriendin van me had de pech dat ze een begeleider had die haar weinig tips gaf. Als iets mis ging dan zei hij altijd maar van "ik weet het ook niet'. Ik ben bang dat ik ook zo'n begeleider tref, straks. Zeker als je geen ervaring hebt is het moeilijk om te bedenken waarom iets fout gaat, helemaal omdat je de boeken niet uit je hoofd kent.
Lekkere begeleider :') Als je er echt zo een treft, gewoon om een andere vragen! Je moet vooral veel kunnen uitproberen en feedback krijgen. Het gaat in het begin echt niet perfect, maar dat maakt niet uit.
Tot nu toe vind ik mijn begeleider dit jaar echt top. Heb echt het gevoel dat er veel kan en zo hoort het natuurlijk ook eigenlijk :)
pi_131040333
Goede start tips!

Had dit jaar een 3 havo sportklas (altijd al drukker) en die waren vanaf moment 1 niet stil te krijgen. Kwam niet eens door mijn introductie of even de namen van de plattegrond opschrijven.
Ongetwijfeld fout, maar ik heb er 5 de paragraaf laten overschrijven en 2 uitgestuurd (na 5x strafwerk uitdelen gingen die nog steeds door). Volgende les flink aantal niet gemaakt en heb ik op de gang gezet om het strafwerk daar te maken. 3 nog steeds niet gemaakt en heb ik direct die dag de ouders van gebeld.

Deze klas is bij een aantal andere docenten ook druk. Met die hitte donderdag vielen ze bij mij mee, bij andere strenge docent niet. Afgelopen maandag was weer vanouds, 6 die door blijven praten en dus ook weer strafwerk. Ze weten nu wel dat ze het gelijk aan het begin van de les moeten inleveren.

Voorlopig blijf ik dit maar even volhouden, maar af en toe vraag ik me af hoe ik zo'n klas stil krijg.

Een andere 3havo die de eerste les ook drukker was hielp het geven van strafwerk aan 2 lln erg goed, die klas is nu vrij rustig. Nog een 3havo klas die ik heb met veel meiden heerst een prettige sfeer en heb kan ik voorlopig met wat mondelinge waarschuwingen prima mee door.

Ben nog niet aan de 5 jaar van onderwijs, dus ik sta altijd open voor ideeen.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_131040404
Ik ga trouwens de opleiding op de VU doen, die vriendin deed het op de ILO en daar schijnen ze heel afstandelijk te zijn. Ze heeft niet het idee dat ze daar echt gehoord werd zegt ze. Volgens mij bieden ze wel een vak aan waar je kan praten over hoe je je voelt, maar dat is niet verplicht. Weet iemand hoe dat op de VU is?
pi_131040725
En met praten over hoe je je voelt bedoel ik vooral dat je ook bespreekt hoe het is als een klas zich opeens tegen je keert, en meer van zulks. Want ik weet gewoon dat ik het moeilijk ga hebben daarmee.
pi_131040727
Vanaf eind oktober krijg ik twee stagiaires. Ze nemen 12 van mijn 15 lessen per week over.
Alleen 3-vwo houd ik zelf :)
Twee jaar geleden had ik ook twee stagiaires en dat vond ik heel leuk. Kost heel veel tijd en je krijgt amper uren/geld/tijd/mogelijkheden voor terug, maar het is leuk om te doen. Mensen enthousiast maken voor het werken in het onderwijs en mijn ervaring delen is gaaf ^O^
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_131041149
J-D, wat doe jij met je stagiaires als de lessen niet goed gaan? Bespreek je alles tot in de puntjes?
  dinsdag 10 september 2013 @ 21:39:53 #13
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_131041192
Goede tips, Baba!

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 21:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:

KLAS STOPT NIET MET KLETSEN
- Ga rustig voor de klas zitten, achter je bureau, en ga lezen, of een puzzel in vullen.
Precies, met goochelen en spelen kom je vaak zoveel verder dan boos worden!

Wat bijvoorbeeld ook kan werken, is een Donald Duckje uit je la trekken en met een glimlach het achterkantstripje lezen. Zijn ze zo stil en zitten ze je verontwaardigd aan te kijken. Even over de rand van de DD heenkijken en dan verbaasd reageren: 'Oh, sorry. Ik dacht dat we gingen pauzeren tijdens de les. Prima hoor, moeten we alleen nog wel een stukje les tijdens de pauze doen'.
Dan kunnen ze ineens smeken om les. :D

Maar natuurlijk wel even heel rustig het stripje uitlezen om te laten merken dat je echt niet van je stuk te brengen bent. ;)
  dinsdag 10 september 2013 @ 21:40:34 #14
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131041243
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 21:39 schreef Fairybell het volgende:
J-D, wat doe jij met je stagiaires als de lessen niet goed gaan? Bespreek je alles tot in de puntjes?
Ik geef altijd een paar positieve punten, plus een aantal "aandachtspunten".
.
  dinsdag 10 september 2013 @ 21:41:01 #15
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_131041266
De fameuze tips en tops.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_131041323
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 21:39 schreef Fairybell het volgende:
J-D, wat doe jij met je stagiaires als de lessen niet goed gaan? Bespreek je alles tot in de puntjes?
Eerst proberen de bal bij hem/haar neer te leggen en vragen te stellen.
Welke sfeer/houding had je willen zien? Welke sfeer zag je? Hoe heb je geprobeerd die sfeer te creëren? Hoe verklaar je het gedrag van de leerlingen? Welke dingen vond je goed gaan? (hoe slecht de les ook was). Waarom?
Niet gelijk oordelend te zijn en mijn mening door te drukken. Eerst eens zien wat ze zelf ontdekt hebben.
Pas als we dat helemaal hebben uitgeplozen (of eigenlijk de stagiaire zelf met behulp van wat vragen), heb ik altijd nog wel een aantal dingen die mij waren opgevallen nog niet besproken waren.
Soms is het zoeken naar iets positiefs, maar die dingen zijn juist zo belangrijk om bij stil te staan.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 10 september 2013 @ 21:42:42 #17
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_131041363
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 21:41 schreef Janneke141 het volgende:
De fameuze tips en tops.
En soms, als een stagiair er helemaal doorheen zit en op het punt staat om het bijltje erbij neer te gooien, alleen de tops.
pi_131041398
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 21:34 schreef Fairybell het volgende:
En met praten over hoe je je voelt bedoel ik vooral dat je ook bespreekt hoe het is als een klas zich opeens tegen je keert, en meer van zulks. Want ik weet gewoon dat ik het moeilijk ga hebben daarmee.
Een klas keert zich niet tegen jou, dat is les 1. ;)

Een klas kan vervelend zijn, niet doen wat je wilt, ze kunnen zelfs dingen doen waarvan je dan denkt dat ze jou moeten hebben of zich tegen je keren. Maar het is nooit persoonlijk. Het zijn pubers, ze zetten zich af tegen gezag, en op school is de leraar dat. Neem het niet persoonlijk en ga niet voortdurend aan je persoonlijkheid twijfelen.

Ik ben ook ontzettend perfectionistisch. Mijn eerste jaar vond ik daardoor heel moeilijk, het is een soort psychotherapie zeiden we wel eens in de begeleidingsgroep voor de grap. Je MOET je perfectionisme leren loslaten, in elk geval voldoende om jezelf niet in de weg te zitten.

Het is ok om niet alles meteen te kunnen, dat zul je op de opleiding ook leren. Ik weet dat ICLON Leiden en IVLOS Utrecht erg op elkaar lijken, en de VU is volgens mij ook wel vergelijkbaar. ILO ken ik niet...
Kwak
pi_131041441
quote:
12s.gif Op dinsdag 10 september 2013 21:42 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

En soms, als een stagiair er helemaal doorheen zit en op het punt staat om het bijltje erbij neer te gooien, alleen de tops.
O+ tops, soms heb je ze even nodig O+
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 21:27 schreef merry77 het volgende:
Goede start tips!

Had dit jaar een 3 havo sportklas (altijd al drukker) en die waren vanaf moment 1 niet stil te krijgen. Kwam niet eens door mijn introductie of even de namen van de plattegrond opschrijven.
Ongetwijfeld fout, maar ik heb er 5 de paragraaf laten overschrijven en 2 uitgestuurd (na 5x strafwerk uitdelen gingen die nog steeds door). Volgende les flink aantal niet gemaakt en heb ik op de gang gezet om het strafwerk daar te maken. 3 nog steeds niet gemaakt en heb ik direct die dag de ouders van gebeld.

Deze klas is bij een aantal andere docenten ook druk. Met die hitte donderdag vielen ze bij mij mee, bij andere strenge docent niet. Afgelopen maandag was weer vanouds, 6 die door blijven praten en dus ook weer strafwerk. Ze weten nu wel dat ze het gelijk aan het begin van de les moeten inleveren.

Voorlopig blijf ik dit maar even volhouden, maar af en toe vraag ik me af hoe ik zo'n klas stil krijg.

Een andere 3havo die de eerste les ook drukker was hielp het geven van strafwerk aan 2 lln erg goed, die klas is nu vrij rustig. Nog een 3havo klas die ik heb met veel meiden heerst een prettige sfeer en heb kan ik voorlopig met wat mondelinge waarschuwingen prima mee door.

Ben nog niet aan de 5 jaar van onderwijs, dus ik sta altijd open voor ideeen.
In 4H heb ik vorig jaar op een gegeven moment afgesproken met de teamleider dat ik begin van de les het hw controleerde. mensen met iets niet in orde zette ik achterin de klas (boeken of hw niet in orde). de deal was: ik hoor je de hele les NIET. geen vragen, geen aandacht, geen storende dingen - anders naar de teamleider. de kinderen die hun spullen wel in orde hadden kon ik toen een goede les mee draaien.

na drie lessen had ik gemiddeld nog 1 leerling per keer met iets niet in orde, en die meldden dat netjes voor de les aan me ipv dat ik halverwege een hw bespreking merkte dat 2/3e hun werk niet had gedaan...

dit soort dingen gaan vaak beter in samenspraak met de mentor en of teamleider.
Kwak
  dinsdag 10 september 2013 @ 21:45:30 #20
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131041523
quote:
12s.gif Op dinsdag 10 september 2013 21:42 schreef TheSilentEnigma het volgende:
En soms, als een stagiair er helemaal doorheen zit en op het punt staat om het bijltje erbij neer te gooien, alleen de tops.
Ja, deed ik ook. Zeker als zo iemand zich helemaal uit de naad gewerkt had voor de klas, maar 't nét even niet wilde lukken.
.
pi_131041585
Heb ooit een FOK!-ker als stagiaire gehad :) En die werkt nu op een andere school.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 10 september 2013 @ 21:48:16 #22
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_131041685
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 21:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ja, deed ik ook. Zeker als zo iemand zich helemaal uit de naad gewerkt had voor de klas, maar 't nét even niet wilde lukken.
Precies, of bij stagiairs die nog niet genoeg zelfvertrouwen hebben en alleen de negatieve kanten van een les kunnen benoemen. Die kunnen echt opbloeien van positieve feedback. De tips zijn dan even niet zo interessant, die komen een volgende keer wel weer.

Eigenlijk zijn het soms net leerlingen wat aanpak betreft. :P
pi_131041752
Ben benieuwd, ik heb vandaag de vraag gekregen of ik vanaf volgend jaar sectievoorzitter wil worden. Dan zal ik ook vaker met stagiairs etc. te maken krijgen denk ik...
Kwak
pi_131041777
Ik heb dus een keer een lesbezoek gehad vanuit de hogeschool en die vent kon alleen op de negatieve dingen ingaan.. Mijn begeleider heeft hem daar toen ook op aangesproken, want als net beginnende stagiaire kon ik dat dus gewoon niet hebben :'(
Gelukkig weet ik nu zelf ook mijn sterke en zwakke punten, dus kan al wat meer aan :P
pi_131042269
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 21:49 schreef kwakz0r het volgende:
Ben benieuwd, ik heb vandaag de vraag gekregen of ik vanaf volgend jaar sectievoorzitter wil worden. Dan zal ik ook vaker met stagiairs etc. te maken krijgen denk ik...
Bijzonder. Bij ons heeft de sectievoorzitter niets te maken met stagiaires. Dat gaat bij ons via het servicebureau. Maar goed, elke school kan dat anders invullen.
Sectievoorzitter is wel een leuke, uitdagende taak, vind ik.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')