Ik zie nu pas dat je pas het onderwijs in gaat, Fairybell. Daar had ik in het bombardement aan posts even overheen gelezen. Hier heb je wat tips en truukjes. Hopelijk kun je er wat mee!
BINNENKOMEN VAN DE LEERLINGEN
- Als de leerlingen binnen komen, altijd begroeten! Je ziet vaak dat leraren niks zeggen als de klas binnen komt, en de eerste woorden zijn: "Pak je boek voor je op bladzijde 3".
- Ga bij de deur staan. Dan verwelkom je ze als het ware in "jouw" territorium. Ook kun je leerlingen die wat té enthousiast naar binnen stuiteren, al wat kalmeren.
- Geef de leerlingen de eerste minuutjes de kans om spullen op tafel te pakken en even tot rust te komen. Ik praat dan meestal effe wat met de leerlingen. Even vragen hoe het met de nieuwe schildpad gaat, of de BlackBerry nog steeds kapot is, etc. Beetje socializen, vinden de leerlingen leuk als je belangstelling toont.
LESBEGIN
- Ga voor de klas staan - verstop je niet achter het bureau! - en vraag om stilte. Ga dán pas verder met je verhaal.
Als je niet wacht op stilte en je begint door het geroezemoes te praten, dan weten de leerlingen dat het niet de moeite waard is om te luisteren.
- Begin de les met: "Goedemorgen", "Goedemiddag" of iets dergelijks.
Laat merken dat je het leuk vindt dat zij er zijn.
- In de allereerste les zou ik de klassenlijst doorlopen, even vragen of de persoon zijn vinger opsteekt. Eventueel kort iets over zichzelf laten vertellen?
- Maak een klasseplattegrond. Dan leer je de namen sneller!
- Ik loop meteen de klas in tijdens mijn verhaal. Dan dring je het territorium van de leerlingen binnen. Maar het is JOUW lokaal, JOUW territorium. Terugeisen, dus!
KLETSEN
- Leerlingen kunnen kletsen tijdens je uitleg. Dat ligt niet aan jou, maar aan de stof. Ik was zelf ook niet geïnteresseerd in de ontwikkelingen van de Franse fruitvlieg. Je hebt kletsen en kletsen. Ik heb er zelf geen probleem mee als leerling A even iets tegen leerling B fluistert. Je maakt je zelf namelijk énorm wild als je op élk fluistertje gaat reageren. Klas wordt dan ook opgefokt.
- Als er een leerling blijft kletsen, stoppen met de uitleg, en de leerling in kwestie doordringend aan kijken. Daarna verder met je uitleg.
- Werkt dat niet, dan noem ik zijn naam tijdens mijn uitleg. "Wat je dan ziet, Remco, is dat het voltooid deelwoord aan het einde van de zin komt".
- Werkt dat niet, dan ga ik langzamer praten en blijf de leerling in kwestie doordringend aan kijken.
- Werkt dat niet, dan leg ik mijn boek neer en zeg ik: "Sorry dat ik je stoor tijdens je gesprek. Praat rustig even verder, de klas en ik luisteren wel even mee".
- Onverwachte opmerkingen werken vaak beter dan 5 x "kun je even je mond dichthouden?".
KLAS STOPT NIET MET KLETSEN
- Nachtmerrie van elke leraar! Kan gebeuren, maar wat doe je dan?
- Ga nóóit, nóóit óver het geluid van de klas heen schreeuwen. Jij gaat harder, de klas gaat harder -> escalatie van geluid.
- Boos worden? Er is niks dat een rumoerige klas leuker vindt!
- Ga rustig voor de klas zitten, achter je bureau, en ga lezen, of een puzzel in vullen. Dat is een reactie die de klas niet verwacht. De leukigheid gaat er voor hen dan van af. Je wacht (en uiteraard bonst je hart in je keel) tot de klas gekalmeerd is. En al duurt dat 20 minuten, so what.
Dan zeg je rustig: "Ik heb nu xx minuten zitten wachten. Dat is dus de laatste keer geweest!". Je kunt er voor kiezen om als sanctie de xx minuten te laten nablijven/in te halen.
STRAF
- Ik ben zelf geen voorstander van straf en ik geef het dan ook hoogstzelden.
- Als een leerling vervelend is, geef je hem 2 keer een waarschuwing. De derde keer laat je hem straf schrijven. Zorg dat je van te voren weet wat je hem laat overschrijven. "Rick, schrijf bladzijde 40 maar over. Morgen inleveren".
- Wat ik meestal doe is een gesprekje met de leerling aan knopen. Niet bang zijn voor 'vervelende' kinderen! Zij vragen aandacht, alleen op een andere manier. In zo'n gesprekje vraag ik waarom hij zo tegen me doet, of ik misschien wat fout gedaan heb.
Meestal kan zo'n leerling je haarfijn vertellen waarom hij vervelend reageert. Daar kun je dan iets mee. Ik ken collega's die een jaar lang een leerling elke les straf gaven, omdat hij vervelend was. Ik was er in een gesprekje achter, en ik had een heel leuk jaar met hem.
Zo'n gesprekje kan ná de les, op een afgesproken tijdstip, of tijdens de les. Ik zet de klas dan aan het werk, en neem zo'n leerling dan even mee de gang op.
- Noteer goed welke straf je aan een leerling gegeven heb. Als een leerling iets bij je moet inleveren, onthou dat. Ik vergeet dat altijd, een van de redenen dat ik nooit straf geef.. haha
IK BEN MIJN..... VERGETEN
- Wat doe je als een leerling met een pruillip naast je bureau staat en meldt dat hij zijn boek vergeten is? Of iets anders?
- Wanneer de leerling zijn boek vergeet, laat ik hem meestal mee kijken met de buurman. Zo krijgt hij toch wat van de les mee -> gaat dus niet klieren!!
- Werkboek vergeten? Volgende les laten zien en alle opdrachten zijn bijgewerkt.
- Ik reageer nooit boos als iemand wat vergeet. Ik ben meestal quasi-teleurgesteld. Als je zo reageert, speel je op het gevoel van de leerlingen. Iemand teleurstellen vinden ze veel erger dan iemand boos maken.
HUISWERK CONTROLEREN
- Je kunt vragen of de leerlingen hun werkboek open leggen bij het huiswerk. Dan langs alle bankjes lopen en de werkboeken inzien. Dit kost wel wat tijd (wat doet de rest van de klas ondertussen?). Maar werkt wel.
- Steekproefsgewijs een werkboek vragen en die nakijken. (Dit doen wanneer de klas aan het werk is).
- Tijdens zelfstandig werken door de klas lopen en terloops in de werkboeken kijken. Het valt je meteen op als een werkboek behoorlijk leeg is!
HUISWERK NIET AF?
- Wat doe je dan?
- Gemiste opdrachten maken voor de volgende les. Laten zien.
- Een kruisje in je agenda zetten. Drie kruisjes is.... *sanctie*
- "Oke, kan gebeuren. Zorg maar dat je in de les goed oplet". -> voor de lieve leerlingen die helemaal in de stress zitten omdat ze het huiswerk écht vergeten waren...
- Je kunt ook zeggen: "Ik geef iedereen nu een 10 cadeau. Alsjeblieft. Wanneer je iets vergeet, of dat nu huiswerk is, of je boek.. dan gaat er een half punt van af.
Heb je nu tot aan het einde van het blok alle spullen netjes bij je, heb je een 10 op je lijst er bij". (Die telt dan als een SO'tje, 1 x). Wel goed bijhouden dan! Vooral eerste en tweedeklassers vinden dit geweldig.
PROEFWERKEN
- Wanneer leerlingen proefwerken aan het maken zijn, ga áchter in de klas staan. Dan weten ze niet waar je bent.
- Als een leerling spiekt: laat merken dat je het gezien hebt. Wat je er dan mee doet, hangt van de situatie af. Ik kijk soms een leerling doordringend aan, en schud dan langzaam mijn hoofd. Of ik trek een gezicht van: "sufferd".
- Je kunt er voor kiezen om de leerling een 1 te geven. Je kunt ook een punt in mindering brengen.
- Opmerking maken: "De volgende keer dat ik je dat zie doen, Kris, heb je een 1!"; "De volgende keer dat je dat doet, krijg je 1 punt aftrek!". Of, wat romantischer: "Je hoeft het werk van je buurman niet na te kijken, Kris, dat doe ik straks wel".
- Ophalen van de proefwerken: mijn manier van voorkeur is om het werk van achter naar voren te laten doorgeven. Dan hoef je alleen maar de voorste tafeltjes na te lopen en je hebt alle werken.
- Je kunt ook door de klas lopen en de proefwerken ophalen, maar gaat minder snel en leerlingen zonder proefwerk hebben de neiging om te gaan kletsen.
HUISWERK OPSCHRIJVEN
- Altijd datum en uur op schrijven. "Vrijdag 13 september, het vijfde uur: oefening 4 t/m 7 maken, en paragraaf 9 leren". Als je zegt: "voor de volgende les", weten de leerlingen niet wanneer dat is.
- Laat het werk ook even zien. Ik laat altijd de oefeningen zien die ze moeten maken. Voor de onzekere leerlingen een houvast.
ALGEMEEN
- Zie de leerlingen niet als de grote vijand.
- Reageer positief en vrolijk.
- Wees consequent (doe wat je zegt!). Dat is niet hetzelfde als streng!
- Gaat een lesje wat minder? Reageer het niet af op de volgende klas. Die kunnen er immers niets aan doen.
- Weet je iets niet? Zeg dat gewoon. "Tja, je gelooft het of niet, maar leraren zijn ook maar mensen.. Ik zal het opzoeken". Dat accepteren de leerlingen wel, hoor.
- Als iets niet goed gaat, zeg dat aan je collega's. Liever een collega die eerlijk aangeeft dat iets niet goed lukt (en je dus kunt helpen), dan een collega die halsstarrig volhoudt dat het "prima!" gaat, terwijl je de stoelen door het lokaal ziet vliegen!
- Heb plezier! Onderwijs is leuk!
[ Bericht 0% gewijzigd door Baba-O-Riley op 10-09-2013 21:09:11 ]
.