abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131008203
Beste FOKkers,

Ik heb een Makita 18v gereedschapsset met 2 accu's (sinds feb 2011). Prachtig spul en ik heb dit in de loop der tijd aangevuld met losse body's, waardoor ik zeer veelzijdig draadloos kan klussen.

Afgelopen weekend wilde één van mijn twee accu's niet meer opladen. Hij doet het nog wel, maar hij is dus bijna leeg. Andere accu werkt nog prima en laadt ook prima.

Ik heb de vraag aan Makita gesteld of het normaal is dat een accu het na 2,5 jaar van niet intensief gebruik het al begeeft. Kreeg ik een verhaal terug van wat de levensduur van de accu's kan beinvloeden. Zoals diep ontladen, te hoge temperatuur, langdurig niet gebruik, vuil, vocht, vallen. Dit is allemaal niet van toepassing, omdat ik netjes omga met de accu's. Het enige punt wat wel van toepassing is, is dat ik een decoupeerzaag, circelzaag en haakse slijper heb, wat de accu's heftiger belast dan een schroefmachine of lamp.

Ik zal dus nieuwe accu's moeten kopen. Nu de hamvraag: originele of replica's?

Makita heeft een hele horror-pagina gemaakt om te vertellen dat je originele moet gebruiken: http://www.makita.nl/page/6/274/behoed-je-voor-namaak.html
Maar ik ben bijvoorbeeld ook sites tegen gekomen die het merk Yanec verkopen. Die geven 2 jaar garantie (zelfde als Makita) en zeggen zelfs dat schade aan de machine als gevolg van het gebruik van de accu vergoedt wordt. Daarnaast lees ik ook negatieve verhalen over dit merk.
Prijsverschil: origineel vanaf ca. ¤110, replica vanaf ca. ¤70.

Heeft er iemand toevallig ervaring met replica-accu's?
pi_131008442
Heb afgelopen week n originele makita voor 75¤ gekocht via mp, als je wil kan ik zn nr in pm sturen?
pi_131008715
Ik heb me laten vertellen dat het belangrijk is dat de accu ook echt nieuw is en niet een partijtje van vorig jaar of zo... Hoe komt die kerel aan originele, nieuwe accu's voor zo weinig?
pi_131008718
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 23:12 schreef Grublit het volgende:
Prijsverschil: origineel vanaf ca. ¤110, replica vanaf ca. ¤70.
Ik vind zelfs 70,- teveel voor een simpele accu. Moet goedkoper te krijgen zijn. En als Makita zo overtuigd is van hun 'superieure' accu (met chip) dan kunnen ze vast die chip uitlezen en jou in detail uitleggen wat je fout hebt gedaan waardoor je accu is overleden. Hint: Dat kunnen ze niet.

En een Li-ion accu te ver ontladen is inderdaad zeer schadelijk. Maar dat ligt niet aan de accu, maar aan je boormachine. Die hoort namelijk als de spanning te laag wordt op te houden met functioneren. Doet hij dat niet dan sloop je elke Li-ion accu. Origineel of niet.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 9 september 2013 @ 23:36:07 #5
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_131009398
Bel janaccu.nl eens .

Die zetten er gewoon nieuwe en sterkere cellen in.
Wat mij betreft perfect. (zo werkt mijn accumachine alweer een paar jaar zonder problemen.)
  maandag 9 september 2013 @ 23:43:14 #6
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_131009673
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 23:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En een Li-ion accu te ver ontladen is inderdaad zeer schadelijk. Maar dat ligt niet aan de accu, maar aan je boormachine. Die hoort namelijk als de spanning te laag wordt op te houden met functioneren. Doet hij dat niet dan sloop je elke Li-ion accu. Origineel of niet.
Ik weet niet of het bij Makita dezelfde werkwijze heeft als Hitachi. Bij Hitachi bepaalt de logica in de accu of het aangesloten gereedschap nog stroom krijgt.
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_131009832
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 23:43 schreef boertie het volgende:
Ik weet niet of het bij Makita dezelfde werkwijze heeft als Hitachi. Bij Hitachi bepaalt de logica in de accu of het aangesloten gereedschap nog stroom krijgt.
Dat is ook de oplossing zoals het hoort. Maar Makita geeft het ZELF al aan:
quote:

Ik heb de vraag aan Makita gesteld of het normaal is dat een accu het na 2,5 jaar van niet intensief gebruik het al begeeft. Kreeg ik een verhaal terug van wat de levensduur van de accu's kan beinvloeden. Zoals diep ontladen, te hoge temperatuur, langdurig niet gebruik, vuil, vocht, vallen.
En te diep ontladen als de accu dat zelf onder controle houdt kan dus niet.
pi_131031304
quote:

Heeft er iemand toevallig ervaring met replica-accu's?
Alleen maar goede ervaringen met nieuwe cellen in de oude pack.

quote:
Makita heeft een hele horror-pagina gemaakt om te vertellen dat je originele moet gebruiken: http://www.makita.nl/page/6/274/behoed-je-voor-namaak.html
Uit die link: "Bedenk dat iedereen die accu’s importeert te maken heeft met Stibat afdrachten. Wie hieraan niet voldoet pleegt een economisch delict. Indien wij dit constateren zullen we aangifte doen bij de bevoegde instanties."

Wat een spierballentaal. Ik zou het gewoon proberen voor die paar ¤'s per cel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_131041635
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 23:21 schreef Grublit het volgende:
Ik heb me laten vertellen dat het belangrijk is dat de accu ook echt nieuw is en niet een partijtje van vorig jaar of zo... Hoe komt die kerel aan originele, nieuwe accu's voor zo weinig?
Don't ask me.
  Moderator dinsdag 10 september 2013 @ 22:05:17 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_131042798
Ik liep ook al langere tijd tegen het probleem aan dat één van mijn 18V makita accu's toch langzaam achter uit ging. Vanavond toch maar besloten om deze te vervangen voor een orginele Makita accu.

Ik wil gewoon geen kans hebben op gezeik, die machine waar die accu voor is gebruik ik op professioneel gebied en moet het gewoon iedere dag doen wat ik van hem verwacht :s)

Voor ¤ 98,- euro heb ik in ieder geval een nieuwe orginele 18V lion makita accu kunnen krijgen, lijkt mij een redelijk goede deal als je kijkt naar de bedragen die her en der gevraagd worden :s)
pi_131042977
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 22:05 schreef Vonkenboer het volgende:
Voor ¤ 98,- euro heb ik in ieder geval een nieuwe orginele 18V lion makita accu kunnen krijgen, lijkt mij een redelijk goede deal als je kijkt naar de bedragen die her en der gevraagd worden :s)
Wat is de capaciteit van die accu?
  Moderator dinsdag 10 september 2013 @ 22:08:13 #12
92034 crew  Vonkenboer
pi_131043345
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 22:08 schreef Vonkenboer het volgende:
3,0 Ah
Oh, dan vind ik de prijs niet eens zo verkeerd.
  Moderator dinsdag 10 september 2013 @ 22:21:44 #14
92034 crew  Vonkenboer
pi_131043824
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 22:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Oh, dan vind ik de prijs niet eens zo verkeerd.
Waarschijnlijk heb ik geen accu besteld die beveiligd kan worden door het makita beveiligingsyeem wat ze sinds enkele maanden op nieuwere machines leveren.

Dan moeten zowel de machines als de accu's namelijk voorzien zijn van een "ster", maar mijn machine heeft geen "ster" merkteken, dus het heeft voor mij geen meerwaarde om accu's te hebben met een beveiliging. :)

Maar ik kom daarop terug zodra ik de accu daadwerkelijk binnen heb ;)
pi_131050633
Voor de duidelijkheid, het gaat mij ook om een 3,0 Ah accu.

Ik heb nu de volgende opties gevonden:
- Originele accu, 2jr garantie Makita, ¤102
- Replacement accu Yanec, 2jr garantie, ¤70
http://www.replacedirect.(...)accu/pn/BL+1830.html
- Replacement accu merkloos, maar met Panasonic cellen (de beste op de markt), <1jr garantie, ¤66,50
http://www.gdejongh.nl/pr(...)deze+gesc..../1691/0
- Replacement accu merkloos, 3jr garantie, 2 stuks voor ¤114,50
http://www.digidingen.nl/(...)terij-p32189386.aspx

Ik neig naar de laatste optie. De cellen die er in worden gebruikt zijn waarschijnlijk van Chinese makelarij. Maar als deze binnen 3 jaar kapot gaat, heb ik wel garantie. Die Panasonic cellen zijn ook een mooie optie, maar door die beperkte garantie heb ik er minder vertrouwen in...
pi_131050895
let wel op dat imitatie vaka wel slechtere kwaliteit cellen hebben en dus een minder langere levensduur
je krijgt geen garantie op de levensduur/ achteruitgang van de cellen
alleen garantie als hij het opeens niet meer doet.(driver fout oid)
kwaliteit is wel belangrijker voor dit soort apparaten dus zou een originele pakken.
pi_131069004
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 08:54 schreef Grublit het volgende:
. Die Panasonic cellen zijn ook een mooie optie, maar door die beperkte garantie heb ik er minder vertrouwen in...
Hebben het 10 jaar uitgehouden in mijn 20 jaar oude Bosch. Nu zit de derde set erin (sinds 1 jaar): de goedkoopste Chinese cellen van ¤1,5 per cel (6 stuks, dus totale kosten: ¤9,- voor een "vernieuwde"oude pack).
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_131081924
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 19:31 schreef blomke het volgende:

[..]

Hebben het 10 jaar uitgehouden in mijn 20 jaar oude Bosch. Nu zit de derde set erin (sinds 1 jaar): de goedkoopste Chinese cellen van ¤1,5 per cel (6 stuks, dus totale kosten: ¤9,- voor een "vernieuwde"oude pack).
Maar dit betreft dus geen Lithium-ion cellen neem ik aan? Of bestaan die al zo lang?

Die kerel van de webshop die die 'Panasonic'-accu's verkoopt heeft me per mail geantwoord. Hij zegt dat 2,5 jaar levensduur voor originele accu's niet slecht is. Hij schat in dat deze accu's gelijkwaardig zijn aan de originele Makita's. Daarom kan hij ook max. 10 maanden garantie geven.
pi_131082538
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 23:48 schreef Grublit het volgende:
Die kerel van de webshop die die 'Panasonic'-accu's verkoopt heeft me per mail geantwoord. Hij zegt dat 2,5 jaar levensduur voor originele accu's niet slecht is.
Dat is al een onzin antwoord. Het gaat erom hoe vaak ze op en weer ontladen worden. (en hoe snel dat gebeurt)

quote:
Hij schat in dat deze accu's gelijkwaardig zijn aan de originele Makita's. Daarom kan hij ook max. 10 maanden garantie geven.
Dat is vreemd, hij geeft dus aan dat een originele accu 2,5 jaar meegaat (30 maanden), en dus kan hij op een 'gelijkwaardige' maar 10 maanden garantie geven?

Overigens zou ik zelf gewoon de imitatie kopen en me niet zo druk maken om de hoog van de toren blazende Makita webpagina. Garantie op accu's is sowieso vrijwel 'oninbaar'. Zeker een Li-Ion accu is in een dag te slopen bij misbruik.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 12-09-2013 00:16:33 ]
pi_131101524
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 23:48 schreef Grublit het volgende:

Maar dit betreft dus geen Lithium-ion cellen neem ik aan? Of bestaan die al zo lang?
Dat klopt! Ni-Cd cellen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
pi_131301850
Ik heb de 'Panasonic-accu' gekocht. Het voelt een beetje als een gok, maar ja het is een stuk goedkoper dan origineel. Op het eerste gezicht is de accu minimaal even sterk als mijn oude.

En de duurzaamheid, tja... daar kan ik pas over 1-2 jaar iets over zeggen (ik hoop niet eerder!).
pi_131320500
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 23:49 schreef Grublit het volgende:
Ik heb de 'Panasonic-accu' gekocht. Het voelt een beetje als een gok, maar ja het is een stuk goedkoper dan origineel. Op het eerste gezicht is de accu minimaal even sterk als mijn oude.

En de duurzaamheid, tja... daar kan ik pas over 1-2 jaar iets over zeggen (ik hoop niet eerder!).
We zijn benieuwd. Ik gok 10 jaar bij klusgebruik.
pi_157462466
quote:

quote:

quote:

quote:

quote:

quote:

quote:

quote:

quote:

Ik ben ook op zoek naar een nieuwe batterij voor mijn Makita boormachine nu heb ik 4 jaar gedaan met de originele maar ik vind ze wel duur dus als de namaak ook redelijk zijn werk doet zou ik het graag horen van iemand met ervaring
  Moderator woensdag 11 november 2015 @ 06:10:26 #24
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157463519
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 00:57 schreef Bosprotter het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

Ik ben ook op zoek naar een nieuwe batterij voor mijn Makita boormachine nu heb ik 4 jaar gedaan met de originele maar ik vind ze wel duur dus als de namaak ook redelijk zijn werk doet zou ik het graag horen van iemand met ervaring
1 quote was opzichte voldoende geweest. Ik zou voor die accu's van G de Jongh gaan met Panasonic cellen :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_157474146
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 23:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik vind zelfs 70,- teveel voor een simpele accu. Moet goedkoper te krijgen zijn. En als Makita zo overtuigd is van hun 'superieure' accu (met chip) dan kunnen ze vast die chip uitlezen en jou in detail uitleggen wat je fout hebt gedaan waardoor je accu is overleden. Hint: Dat kunnen ze niet.

een beetje Liion accupack heeft gewoon een protectie tegen te DIEP ontladen

tegen de tijd dat de NiCDs van mijn Makita t niet meer doen upgrade ik hem wel naar een custom Li-ion accu

iets met.. protectie circuits zijn gewoon te scoren op Ebay.... en losse cellen ook :P
en volgens mij is er ruimte genoeg om de 1.3Ah NiCDs te vervangen voor 18650 cellen..

3 in serie en ik heb al genoeg spanning.. maar ik weet zeker dat de boor het prima zal doen op een spanning tussen de 12.6V en ongeveer 10V ( vol / leeg ) 3500mA (kwaliteits) cellen er in.. en ik heb ineens een accu die ongeveer 2.5x zoveel capaciteit heeft als de originele :)

gok dat ik voor minder dan 50 euro mn 2 accu's + Lader kan modden ;)

[ Bericht 15% gewijzigd door Ou-Tannu op 11-11-2015 18:36:06 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')