abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 september 2013 @ 10:58:58 #1
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_130980144
Het Van Gogh Museum heeft een schilderij van Vincent van Gogh (1853-1890) ontdekt dat tot nu toe onbekend was: Zonsondergang bij Montmajour. Dat heeft het Van Gogh Museum zojuist bekendgemaakt. Van Gogh schilderde het in 1888 in het Zuid-Franse Arles, in dezelfde periode waaruit ook zijn wereldberoemde werken Zonnebloemen, Het gele huis en De slaapkamer dateren.
Volgens de directeur van het Van Gogh Museum, Axel Rüger, is een ontdekking van dit kaliber nog nooit in de geschiedenis van het museum voorgekomen.
quote:
Het is al zeldzaam dat er een nieuw schilderij aan het oeuvre van Van Gogh kan worden toegevoegd. Maar wat extra bijzonder is, is dat het een scharnierstuk in zijn oeuvre is en bovendien een groot schilderij uit wat velen zien als het hoogtepunt van zijn artistieke prestatie, zijn periode in het Zuid-Franse Arles. In die zelfde periode schilderde hij ook wereldberoemde werken als Zonnebloemen, Het gele huis en De slaapkamer. De toeschrijving aan Van Gogh is gebaseerd op uitgebreid onderzoek naar stijl, techniek, verf, doek, de voorstelling, Van Goghs brieven en de herkomst.
Louis van Tilborgh en Teio Meedendorp, twee senior onderzoekers van het Van Gogh Museum, leggen uit waarom dit een scharnierstuk is in zijn oeuvre. Hij wilde zich met dit stuk presenteren als "dichter onder de landschapsschilders" en bleek diep teleurgesteld toen hij naar zijn eigen idee bepaalde problemen niet overtuigend had opgelost.
quote:
Maar die spanning tussen droom en resultaat maakt dit stuk juist aantrekkelijk. We zien Van Gogh hier zichtbaar werken, worstelen haast, en dat maakt deel uit van de charme van het werk. Het behoort hiermee tot de bijzondere groep van experimentele werken waarvan Van Gogh de waarde zelf soms minder hoog inschatte dan wij nu doen. Het schilderij is zelfs een scharnierstuk. Hierna nam zijn behoefte om steeds pasteuzer en dikker te gaan schilderen toe. En bovendien krijgen we dankzij dit werk een genuanceerd zicht op het ontstaan van de mooiste voorbeelden van zijn tekenkunst de serie pentekeningen die hij in de week na Zonsondergang te Montmajour maakte. Het schilderij blijkt onlosmakelijk met deze tekeningen te zijn verbonden, ze vormen één geheel.
Het schilderij is afkomstig uit een privécollectie, maar over de precieze herkomst wil het museum niets bekendmaken. Het museum onderzocht het werk begin jaren negentig ook al, maar concludeerde toen dat het vals was. Dat schrijft NRC Handelsblad vanmiddag:
quote:
Het werk maakte in 1890 deel uit van de collectie van Van Goghs broer Theo van Gogh en werd in 1901 verkocht aan de Franse verzamelaar Maurice Fabre. Later kwam het terecht bij een Noorse verzamelaar, Nicolai Mustad, die vooral veel werken van Munch bezat. Hij dacht dat het werk vals was. Bij zijn dood in 1970 bevond het zich in zijn nalatenschap. Een handelaar die het schilderij bekeek meende dat het gemaakt was door een Duitse schilder. Latere eigenaren namen al in 1991 contact op met het Van Gogh Museum, omdat zij er een werk van Van Gogh in herkenden. Dat concludeerde toen dat het vals was. Twee jaar geleden kreeg het museum opnieuw het verzoek het schilderij te onderzoeken. Door betere technische onderzoeksmethodes en door ter plaatse in Zuid-Frankrijk de exacte locatie vast te stellen waar Van Gogh het schilderde, zijn de onderzoekers er nu wel van overtuigd dat het een authentieke Van Gogh is.
Het schilderij blijft een jaar in bruikleen bij het Amsterdamse museum. Zonsondergang bij Montmajour wordt vanaf 24 september in deze tentoonstelling aan het publiek getoond. Bekijk hier het werk in detail door met je muis over de foto te bewegen. (NRC Handelsblad)



_O_

[ Bericht 2% gewijzigd door Nibb-it op 09-09-2013 13:12:08 ]
  maandag 9 september 2013 @ 11:01:37 #2
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_130980209
Van Gogh Museum discovers new painting by Vincent van Gogh: Sunset at Montmajour
The Van Gogh Museum has discovered a new painting by Vincent van Gogh (1853-1890): Sunset at Montmajour (1888). Director Axel Rüger: “A discovery of this magnitude has never before occurred in the history of the Van Gogh Museum. It is already a rarity that a new painting can be added to Van Gogh's oeuvre.
But what makes this even more exceptional is that this is a transition work in his oeuvre, and moreover, a large painting from a period that is considered by many to be the culmination of his artistic achievement, his period in Arles in the south of France. During this time he also painted world-famous works, such as Sunflowers, The yellow house and The bedroom. The attribution to Van Gogh is based on extensive research into style, technique, paint, canvas, the depiction, Van Gogh's letters and the provenance.” Sunset at Montmajour will be shown in the exhibition Van Gogh at work in the Van Gogh Museum in Amsterdam from 24 September.



“All research indicates: this work is by Van Gogh”
Extensive research by Louis van Tilborgh and Teio Meedendorp, two senior researchers of the Van Gogh Museum, indicates that this is a work by Van Gogh. “We carried out art historical research into the style, the depiction, use of materials and context, and everything we found indicated that this is a work by Van Gogh. Stylistically and technically speaking, there are a plenty of parallels with other paintings by Van Gogh from the summer of 1888. By means of research into literature and records, we were also capable of tracing the earliest history of the provenance of the painting. It belonged to Theo van Gogh's collection in 1890 and was sold in 1901.
The location of the painting has been identified - the landscape not far from Arles near the Montmajour hill, with the ruin of the abbey with the same name - and, moreover, there are two letters from the artist from the summer of 1888 that literally refer to the painting. Van Gogh writes that he had not succeeded, which can be explained, because the painting shows very strong and typical characteristics of Van Gogh, next to weaker and less convincing elements.
Technical research has shown that the pigments used correspond with those of Van Gogh’s palette from Arles - including the discolorations that are so characteristic of his oeuvre. He also used the same type of canvas and underpainting for at least one other work, The rocks from the Museum of Fine Arts in Houston, which he painted during the same period and which is highly comparable in terms of style."

The relatively large painting (93.3 x 73.3 cm) has been technically researched by our restorer Oda van Maanen, in cooperation with the Cultural Heritage Agency of the Netherlands (Rijkdienst voor het Cultureel Erfgoed) (RCE), with X-ray photos and computer analyses of the type of canvas used. The pigments used have also been identified. Microscopic research has been carried out into the various layers of paint. Everything supports the conclusion: this work is by Van Gogh.

Transition in his oeuvre
Van Gogh had great ambitions with this painting. With this work he wanted to present himself as a poet among the landscape painters and was deeply disappointed when he felt he had not managed to solve certain problems convincingly. It is true that he was often dissatisfied with his achievements, because he even considered world-famous paintings such as Starry night (1889) in the Museum of Modern Art in New York and The sower (1888) in het Kröller-Müller Museum at Otterlo as not all that successful. Van Tilborgh and Meedendorp: "Yet, the tension between dream and reality is what makes this painting all the more attractive. We see Van Gogh visibly working, struggling almost, and this adds to the charm of this work. It belongs to a special group of experimental works that Van Gogh at times esteemed of lesser value than we tend to do nowadays. The painting is even a transitional work. From then on, Van Gogh increasingly felt the need to paint with more and more impasto and more and more layers, and owing to this work, we also get a more balanced insight into to origin of the greatest examples of his drawing – the series of pen and ink drawings that he made the week after he painted Sunset at Montmajour. The painting appears to be inextricably bound up with these pen and ink drawings, they constitute a unity.”

Research results on show in Van Gogh at work
This discovery emphasizes the importance of research that the Van Gogh Museum, as expertise centre, carries out into Van Gogh's painting method and life. The results of this long-term research of the Van Gogh Museum, in cooperation with RCE and Partner in Science Shell Nederland, into Van Gogh's method of working are now on show in the anniversary exhibition Van Gogh at work, open daily in Van Gogh Museum in Amsterdam until 12 January 2014. Sunset at Montmajour will be exhibited to the public as part of this exhibition from 24 September.

The entire report of the discovery of Sunset at Montmajour will be published in the October edition of The Burlington Magazine and will also be available in the Van Gogh Museum. (Van Gogh Museum, Amsterdam)

[ Bericht 1% gewijzigd door Nibb-it op 09-09-2013 11:11:42 ]
pi_130980226
Als je het schilderij ziet en zou vragen wie ik denk dat de schilder is, zou ik ook Van Gogh zeggen :Y.
dag
  maandag 9 september 2013 @ 11:15:16 #4
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_130980591
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 11:02 schreef Peter het volgende:
Als je het schilderij ziet en zou vragen wie ik denk dat de schilder is, zou ik ook Van Gogh zeggen :Y.
Gelijk een excuus om weer eens een keertje langs het museum te gaan.
pi_130980887
God allemachtig, je zou het maar aan je muur hebben hangen, zonder te weten dat het een Van Gogh is :o.
Die man heeft toch mooi werk gemaakt he :Y
Is aan dit doek ook een prijs gehangen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator maandag 9 september 2013 @ 11:28:40 #6
9859 crew  Karina
Woman
pi_130980949
quote:
14s.gif Op maandag 9 september 2013 11:15 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Gelijk een excuus om weer eens een keertje langs het museum te gaan.
Naar binnen dan he, niet alleen er langs lopen ;)

Maar wel een mooie vondst hoor!
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  maandag 23 september 2013 @ 15:45:21 #7
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_131481351
Het werk is vanaf morgen in het museum te zien.

Voor wie meer wil weten over het schilderij en het onderzoek dat tot de uiteindelijke toeschrijving heeft geleid, organiseert het museum twee lezingen: op woensdag 2 en woensdag 16 oktober om 14.30 uur in het auditorium van het museum. Entree is gratis voor bezoekers aan het museum. Je kunt je aanmelden via aanmeldingen@vangoghmuseum.nl. Wees er snel bij, want de ruimte is beperkt.
  woensdag 25 september 2013 @ 22:18:17 #8
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
  zaterdag 10 mei 2014 @ 19:24:29 #9
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_139784956
Nog een recente (her)ontdekking:

Schilderij Van Gogh duikt na 40 jaar op in Spanje
Puur toeval: de Spaanse belastingdienst heeft in een kluis van iemand met belastingschuld een hoogstwaarschijnlijk echte Van Gogh teruggevonden, meldt El Mundo. Het schilderij, Cipres, lucht en platteland, verdween veertig jaar geleden uit het instituut voor kunstgeschiedenis van de universiteit van Wenen.

Van Gogh heeft het schilderij van 35 bij 32 centimeter vermoedelijk gemaakt tijdens zijn verblijf in een instelling in het Franse Saint-Rémy-de-Provence. Hij maakte daar meerdere doeken met cipressen, waaronder het bekende De sterrennacht.

(...) Twee experts hebben vastgesteld dat het vrijwel zeker een echt schilderij van de Nederlandse kunstenaar is. Die conclusie trokken ze onder andere op basis van drie waarmerken op het werk. De oudste daarvan, uit 1944, zou overeenkomen met die van het Rijksmuseum in Amsterdam. De meest recente is van het instituut in Wenen waar het in 1974 verdween.

Het ministerie van Cultuur in Spanje moet de authenticiteit nog wel bevestigen, schrijft de krant.

Het is onduidelijk hoe het schilderij in de kluis van de man terecht is gekomen. De eigenaar zei het doek al sinds 2010 voor een buitenlandse miljonair te hebben bewaard. De waarde van het werk is niet bekend. (NRC)

(...) De [Spaanse] belastingdienst heeft tegen Reuters gezegd dat er momenteel een onderzoek loopt naar hoe het schilderij in de kluis terecht is gekomen en of het in 1974 is gestolen.

Het Van Gogh Museum in Amsterdam krijgt zo'n 200 keer per jaar de vraag de echtheid van een schilderij of tekening te onderzoeken, zo maakte het museum donderdag bekend. Zelden stuit het museum echter op nieuw werk van de beroemde kunstenaar. Sinds 1970 zijn slechts zeven schilderijen ontdekt. (Volkskrant)
  zaterdag 10 mei 2014 @ 19:26:25 #10
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_139785024
Een kwaliteitsfoto van het doek:
  donderdag 22 mei 2014 @ 00:10:02 #11
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_140228434
Spain’s Recently Discovered Van Gogh a Fake
A painting, which Spanish tax authorities claimed was Van Gogh’s Cypress, Sky and Country (1889), is in fact a terrible fake according to Alfred Weidinger, vice director of Vienna’s Belvedere. The painting was discovered during a raid of safe deposit boxes in Madrid. Speaking to Austrian daily, Die Presse, Weidinger says, “It is one of the worst fakes or, better yet, copies, that I have ever seen. An amateur must have done it based on a calendar shot of the original.”

According to Weidinger, that original from Van Gogh’s Cypress series was indeed painted in 1889 but hangs in New York’s Metropolitan Museum. He says that he spoke with an expert from the Van Gogh museum in Amsterdam who was similarly shocked at just how bad the painting appears to be.

When the story broke a little more than a week ago, Spanish daily El Mundo cited that two unnamed experts had confirmed the authenticity of the painting. However, neither the Van Gogh Museum expert nor Weidinger were contacted.

Further provenance assurances were made due to the three exhibition stamps on the canvas’s reverse. The stamps note an exhibition at the Rijksmuseum in 1944, an undated show at Berlin’s Museum der Schöne Künste, and an exhibition Vienna’s Kunsthistorisches Museum in 1974. However, Weidinger says that the Kunsthistorisches Museum stamp screams that the painting is a fake.

Most troubling to Weidinger has been the lack of any critical response to the claims made by Spanish authorities or the experts’ opinions, which he says, “one can buy.”

Weidinger says that images of the painting have been sent around to numerous experts in Vienna and elsewhere. Yet, no one else has spoken up. To an extent, this could be an arty version of the bystander effect. If the painting is truly as bad as Weidinger claims, considering that Van Gogh ranks among the most faked artists in history, Weidinger’s colleagues may have thought the alleged fraud so obvious that someone else would point it out. (bron)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')