abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130800244
Welkom 'in het vernieuwde' woningmarkt topic van ons land!

Praat hier over het wel en wee van de Nederlandse woningmarkt!

Selang zijn updates

%-verandering t.o.v. dezelfde maand een jaar eerder

CBS huizenprijsindex

Aantal huizen verkocht (lopend gemiddelde over 12 maanden)

Wat wel is toegestaan
Slowchat

Wat niet is toegestaan
Getreiter, gezeik op de man spelen is in de prullenbak verdwijnen.
Dom gelul zoals Stef Blok is een eikel en is geld aan het stelen zal ook verdwijnen.

Heb respect voor de ander, of hij nu aan het huren is, een koophuis heeft of wat dan ook!
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_130800438
Dat wordt straks, over een jaar of 3-4, weer lachen gieren brullen bij al die praatprogramma's op de nationale televee. Krijgen we weer allemaal van die droefsnoetjes voorgeschoteld, die zich dit jaar nog even maximaal met schuld laten aftanken voor dat ene "droomhuis", maar die dat dan niet meer kunnen betalen, inclusief nooit meer weg te poetsen restschuld.
pi_130800461
pi_130800491
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 23:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ah, en na 25 jaar huren ga je dan zoals jij zegt 'cashen', en weer huren :?

[..]

Ik zal het wat duidelijker maken.
Afhankelijk van inkomen en spaargeld kun je na wat jaren huren een huis kopen, dat groeit dan vervolgens mee met de mogelijkheden en wanneer je dan geen groot huis meer nodig hebt dan verkoop je en is huren weer prima optie.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2013 00:04:40 ]
pi_130800551
quote:
7s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:02 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ik zal het wat duidelijker maken.
Afhankelijk van inkomen en spaargeld kun je na wat jaren huren een huis kopen, dat groeit dan vervolgens mee met de mogelijkheden en wanneer je dan geen groot huis meer nodig hebt dan verkoop je en dan is huren weer prima optie.
Ik ben begonnen met kopen (zonder ooit wat te hebben gehuurd). Toen wat gezeik met de staat, meuk verkocht, 4 jaar gehuurd (zonde van het geld), en weer gekocht. Ik herken me daar dus niet in.
pi_130800578
quote:
14s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:00 schreef hpeopjes het volgende:
Dat wordt straks, over een jaar of 3-4, weer lachen gieren brullen bij al die praatprogramma's op de nationale televee. Krijgen we weer allemaal van die droefsnoetjes voorgeschoteld, die zich dit jaar nog even maximaal met schuld laten aftanken voor dat ene "droomhuis", maar die dat dan niet meer kunnen betalen, inclusief nooit meer weg te poetsen restschuld.
Ik ben eerder benieuwd naar de nooit meer weg te poetsen huurachterstanden.
pi_130800603
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik ben begonnen met kopen (zonder ooit wat te hebben gehuurd). Toen wat gezeik met de staat, meuk verkocht, 4 jaar gehuurd (zonde van het geld), en weer gekocht. Ik herken me daar dus niet in.
Zo is het voor iedereen weer anders afhankelijk van vele factoren.
pi_130800634
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Huisuitzetting en daarna heb ik eigenlijk geen idee waar die blijven?
pi_130800654
quote:
5s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:07 schreef Piet_Piraat het volgende:
Niet? Gewoon op je conto hoor. :D
pi_130800658
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ieder z'n ding. Ik heb afgelopen donderdag weer genoten van al die koopjosten bij Hollandse Zaken.
pi_130800709
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:08 schreef hpeopjes het volgende:
Ieder z'n ding. Ik heb afgelopen donderdag weer genoten van al die koopjosten bij Hollandse Zaken.
Zo is het maar net, ieder zijn ding.

Ik heb geen idee waarom ik van andermans ellende zou moeten genieten, maar goed: als jij dat als prettig ervaart, so be it. Wees er gelukkig mee/trots op.
pi_130800736
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Niet? Gewoon op je conto hoor. :D
Die schuld blijft staan en woningbouwverenigingen zijn aardig snel met uitzetting bij huurachterstand.
pi_130800753
Kopen in 2008 met een hypotheek van 10x je jaarsalaris. En dan nog serieus denken dat je winst op je hut gaat maken. :')

Dat soort mensen kunnen inderdaad maar beter zelfmoord plegen op de stoep van de lokale Rabobank.
pi_130800808
Oh LOL, schreef ik 10x? Ik bedoelde 60x!
pi_130800812
Zucht.
pi_130800838
quote:
10s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:14 schreef hpeopjes het volgende:
Oh LOL, schreef ik 10x? Ik bedoelde 60x!
Precies 60 keer of een exacte precieze schatting?
pi_130800860
quote:
9s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:16 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Kan ook 59x zijn. Gaat om 6 ton hypotheek bij een jaarinkomen van net iets meer dan 10k.
pi_130800872
quote:
9s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:16 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Zullen we gewoon verder gaan waarom er meer vraag komt vanuit waarschijnlijk de starters?
pi_130800878
quote:
3s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:11 schreef Piet_Piraat het volgende:
Die schuld blijft staan en woningbouwverenigingen zijn aardig snel met uitzetting bij huurachterstand.
Dat zeg ik toch ook...

En je wordt eerder je huurwoning uitgezet bij een achterstand dan bij een achterstand op je hypotheek
pi_130800926
quote:
3s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:18 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Zullen we gewoon verder gaan waarom er meer vraag komt vanuit waarschijnlijk de starters?
Er is niet substantieel meer vraag. Het is meer dat de vraag vorig jaar in juli en augustus zo ver-schrik-ke-lijk laag was, dat het nu ineens lijkt alsof de markt ontploft. Maar vergelijk het met 2007 en je zult zien dat de vraag nog steeds niks voorstelt.
pi_130800928
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook...

En je wordt eerder je huurwoning uitgezet bij een achterstand dan bij een achterstand op je hypotheek
Waar zeg je dat? Maar deze manier van discussie is gewoon zinloos. :{w
pi_130800933
quote:
Waarom neem jij aan dat het vanuit de starters is? (Kan best zo zijn, maar waarom denk jij dat? Mijn inziens staan starters er (door de nieuwe, vooral door de starters toejuichte regels) nu juist slechter voor dan 2 jaar terug.
pi_130800957
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook...

Is enigszins wel logisch natuurlijk want bij een hypoachterstand en een uitzetting als gevolg ontstaan er vaak twee partijen die geld verliezen. Waar de brave burger nog jarenlang met een torenhoge schuld opgezadeld zit.
Hoewel die huurder wel wat meer maatwerk verdient maar ik ben niet op de hoogte van de procedures.

quote:

[..]

Graag :Y
pi_130800979
quote:
5s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:20 schreef Piet_Piraat het volgende:
Waar zeg je dat? Maar deze manier van discussie is gewoon zinloos. :{w
JIJ vroeg je af waar die huurachterstanden blijven na een huisuitzetting:

quote:
5s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:07 schreef Piet_Piraat het volgende:
Die vraag heb ik voor je beantwoord.
pi_130801102
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Waarom neem jij aan dat het vanuit de starters is? (Kan best zo zijn, maar waarom denk jij dat? Mijn inziens staan starters er (door de nieuwe, vooral door de starters toejuichte regels) nu juist slechter voor dan 2 jaar terug.
Starters met een goede opleiding en inmiddels leuke baan die hebben nu een lage rente en prijzen zijn dusdanig gezakt dat het steeds aantrekkelijker wordt om te kopen.
Klein voorbeeld: Na 3 jaar tijdelijk contract en dan vast in dienst met goed salaris en spaargeld worden de mogelijkheden om nu met lineaire hypotheek te kopen steeds groter.
Dat is atijd nog de meest gunstige ondanks HRA.
pi_130801150
quote:
2s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:28 schreef Piet_Piraat het volgende:
Starters met een goede opleiding en inmiddels leuke baan die hebben nu een lage rente en prijzen zijn dusdanig gezakt dat het steeds aantrekkelijker wordt om te kopen.
Klein voorbeeld: Na 3 jaar tijdelijk contract en dan vast in dienst met goed salaris en spaargeld worden de mogelijkheden om nu met lineaire hypotheek te kopen steeds groter.
LOL. Heb je wel enig idee wat er gebeurt voor je hypotheekmogelijkheden als de HRA wordt afgeschaft... :? _O-
pi_130801169
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

LOL. Heb je wel enig idee wat er gebeurt voor je hypotheekmogelijkheden als de HRA wordt afgeschaft... :? _O-
Sorry maar ik probeer hier serieus te zijn.
pi_130801183
quote:
13s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
Sorry maar ik probeer hier serieus te zijn.
Lijkt me een goed streven. Geef eens antwoord dan.
pi_130801233
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Lijkt me een goed streven. Geef eens antwoord dan.
Lees die post eerst maar eens goed, zo snel mogelijk aflossen is de goedkoopste methode.
pi_130801277
quote:
2s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:36 schreef Piet_Piraat het volgende:
Lees die post eerst maar eens goed, zo snel mogelijk aflossen is de goedkoopste methode.
Ook dat verschilt van persoon tot persoon... ;)

Maar nogmaals, hoe helpt het een starter als de HRA vanaf morgen zou worden afgeschaft?
pi_130801280
quote:
2s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:28 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Na 3 jaar tijdelijk contract is het tegenwoordig gewoon bye bye. :W Overal.
pi_130801294
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:39 schreef hpeopjes het volgende:
Na 3 jaar tijdelijk contract is het tegenwoordig gewoon bye bye. :W Overal.
En dat gaat 2 jaar worden :D
pi_130801328
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Maar nogmaals, hoe helpt het een starter als de HRA vanaf morgen zou worden afgeschaft?
Lagere prijzen en lagere rente en uiteindelijk een gezonde woningmarkt.
pi_130801439
quote:
2s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:43 schreef Piet_Piraat het volgende:
Lagere prijzen en lagere rente en uiteindelijk een gezonde woningmarkt.
Dus als de HRA wordt afgeschaft, waardoor je nettolasten bv 30% stijgen, en je maximale hypotheek daardoor 30% daalt, verwacht jij dat de huizen nogmaals 30% in waarde dalen om dat te compenseren?

Neh. :N

Overigens zit de woningmarkt nu al op een gezond prijspeil lijkt me. De huurmarkt, die is totaal naar de klote. Dat zijn inmiddels schandalige bedragen per maand. (Maar de verhuurders moeten wat om kostendekkend te zijn)

Anyway, als je nu 600,- per maand aan huur betaald, betaal je over 15 jaar 1100,- per maand (Bij de 4% verhoging per jaar)

(En 1543,- per maand bij 6,5% verhoging per jaar)
pi_130801555
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dus als de HRA wordt afgeschaft, waardoor je nettolasten bv 30% stijgen, en je maximale hypotheek daardoor 30% daalt, verwacht jij dat de huizen nogmaals 30% in waarde dalen om dat te compenseren?

En nu verwacht je een antwoord op zoveel verwachtingen die me in de mond worden gelegd?
pi_130801584
quote:
5s.gif Op woensdag 4 september 2013 01:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
En nu verwacht je een antwoord op zoveel verwachtingen die me in de mond worden gelegd?
Nee. Want je ontwijkt sowieso altijd alle kritische vragen.

Maar buiten dat feit, ben jij je ervan bewust dat als de HRA verdwijnt, je nettolasten hoger worden en derhalve je maximaal te krijgen hypotheek sterk daalt?
pi_130801595
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 01:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Maar buiten dat feit, ben jij je ervan bewust dat als de HRA verdwijnt, je nettolasten hoger worden en derhalve je maximaal te krijgen hypotheek sterk daalt?
Zo zie jij dat en ik denk er anders over.
Klaar en verder ga ik je negeren in dit topic.
pi_130801797
quote:
14s.gif Op woensdag 4 september 2013 01:10 schreef Piet_Piraat het volgende:
Zo zie jij dat en ik denk er anders over.
Klaar en verder ga ik je negeren in dit topic.
Zo is het maar net. Op een discussieforum posten, en dan discussie's uit de weg gaan. Doe je goed. ^O^
pi_130805188
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 01:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Waarom zou dat dalen? De bank weet niet of ik de HRA per maand of per jaar laat betalen? Ik betaal nu ook gewoon de volle mep elke maand. Ja het is jammer als de jaarlijkse teruggave er niet meer is maar als je gewoon een normale hypotheek hebt dan doet dat niks af aan de betaalbaarheid. Alleen die extreme hypotheken van 6-7x je jaarsalaris en dan ook nog alles aflossingsvrij waarbij je volledig afhankelijk bent van de HRA zullen problemen krijgen. Maar dat is gelukkig niet zo'n punt meer want die hypotheken kun je al niet meer afsluiten.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_130805708
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 10:07 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Waarom zou dat dalen? De bank weet niet of ik de HRA per maand of per jaar laat betalen? Ik betaal nu ook gewoon de volle mep elke maand. Ja het is jammer als de jaarlijkse teruggave er niet meer is maar als je gewoon een normale hypotheek hebt dan doet dat niks af aan de betaalbaarheid. Alleen die extreme hypotheken van 6-7x je jaarsalaris en dan ook nog alles aflossingsvrij waarbij je volledig afhankelijk bent van de HRA zullen problemen krijgen. Maar dat is gelukkig niet zo'n punt meer want die hypotheken kun je al niet meer afsluiten.
Dat maakt toch niet uit of je het per maand of per jaar terug krijgt, de bank zal met hun berekening van jou draagkracht en dus de maximale hypotheek echt wel rekening houden met de HRA.

Maar goed voor mensen die maar een hypotheek hebben die tot 3* hun salaris gaat is het natuurlijk niet noodzakelijk en hoeft de bank niet eens ingewikkelde berekeningen te maken om de financiering maar maximaal op te rekken. Als die verstandige mensen nu ook nog een beloond werden met betere rentes maar dat is natuurlijk een stap te ver voor onze banken die alleen aan winstmaximalisatie doen en niet aan risicominimalisatie.
pi_130805854
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 10:07 schreef Metro2005 het volgende:

Alleen die extreme hypotheken van 6-7x je jaarsalaris en dan ook nog alles aflossingsvrij waarbij je volledig afhankelijk bent van de HRA zullen problemen krijgen. Maar dat is gelukkig niet zo'n punt meer want die hypotheken kun je al niet meer afsluiten.
En hoeveel waren er daar überhaubt van?
pi_130805892
quote:
5s.gif Op woensdag 4 september 2013 10:29 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Toch ongeveer 99.999% van de hypotheekmarkt volgens sommigen alhier. :D
pi_130805951
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 10:30 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Toch ongeveer 99.999% van de hypotheekmarkt volgens sommigen alhier. :D
Volgens mij komt de realiteit voor hypotheken met die omschrijving meer uit op het restant van daar tot 100% :+
pi_130805982
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Neh. :N

Overigens zit de woningmarkt nu al op een gezond prijspeil lijkt me. De huurmarkt, die is totaal naar de klote. Dat zijn inmiddels schandalige bedragen per maand. (Maar de verhuurders moeten wat om kostendekkend te zijn)

Anyway, als je nu 600,- per maand aan huur betaald, betaal je over 15 jaar 1100,- per maand (Bij de 4% verhoging per jaar)

(En 1543,- per maand bij 6,5% verhoging per jaar)
De NL huurmarkt zit ongeveer op de helft van huurrendementen op vergelijkbare markten.

Met dank aan het waterhoofd van sociale verhuur, en die zal langzaam (of sneller) vervangen gaan worden door commerciele verhuur, met marktconforme huurrendementen als gevolg.

Maar dat geeft niks, want je verdient toch zoveel met huren ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door crashbangboom op 04-09-2013 10:40:10 ]
so long and thanks for all the fish
pi_130806327
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 10:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat maakt toch niet uit of je het per maand of per jaar terug krijgt, de bank zal met hun berekening van jou draagkracht en dus de maximale hypotheek echt wel rekening houden met de HRA.

Maar goed voor mensen die maar een hypotheek hebben die tot 3* hun salaris gaat is het natuurlijk niet noodzakelijk en hoeft de bank niet eens ingewikkelde berekeningen te maken om de financiering maar maximaal op te rekken. Als die verstandige mensen nu ook nog een beloond werden met betere rentes maar dat is natuurlijk een stap te ver voor onze banken die alleen aan winstmaximalisatie doen en niet aan risicominimalisatie.
Als je 100% afhankelijk bent van de HRA dan redt je het toch niet als je het per jaar laat uitbetalen? Als je het bruto per maand kan betalen kun je het imho betalen maar wellicht denk ik te simpel :P

quote:
5s.gif Op woensdag 4 september 2013 10:29 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Volgens mij momenteel niet zoveel meer aangezien die voornamelijk bij dubieuze banken als de DSB ed waren afgesloten. En die bestaat niet meer :+
En dan nog vraag ik me af of de mensen die dat soort hypotheken hebben afgesloten de kleuterklas rekenen hebben afgemaakt. Als ik een hypotheek van 7 keer mijn jaarsalaris zou hebben zou ik de maandlasten nooit kunnen betalen.

edit: ik heb het nagerekend: als je hem aflossingsvrij had dan kon ik het makkelijk betalen :+
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_130806556
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 10:46 schreef Metro2005 het volgende:

Volgens mij momenteel niet zoveel meer aangezien die voornamelijk bij dubieuze banken als de DSB ed waren afgesloten. En die bestaat niet meer :+
En dan nog vraag ik me af of de mensen die dat soort hypotheken hebben afgesloten de kleuterklas rekenen hebben afgemaakt. Als ik een hypotheek van 7 keer mijn jaarsalaris zou hebben zou ik de maandlasten nooit kunnen betalen.

edit: ik heb het nagerekend: als je hem aflossingsvrij had dan kon ik het makkelijk betalen :+

Nogmaals, in hoeverre waren ze er überhaubt? Is het niet vooral een verzinsel van dubieuze weblogjes? Er wordt vaak gedaan alsof dat schering en inslag was maar ik geloof dat gewoon niet zo :)
pi_130806622
quote:
7s.gif Op woensdag 4 september 2013 10:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nogmaals, in hoeverre waren ze er überhaubt? Is het niet vooral een verzinsel van dubieuze weblogjes? Er wordt vaak gedaan alsof dat schering en inslag was maar ik geloof dat gewoon niet zo :)
Het gebeurde ongetwijfeld maar ik denk dat het inderdaad maar een relatief kleine groep was ja.
pi_130806782
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 10:56 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Het gebeurde ongetwijfeld maar ik denk dat het inderdaad maar een relatief kleine groep was ja.
Reletief en absoluut. Het lijkt een poging om een uitzondering tot de norm van die tijd te verklaren.
pi_130807125
quote:
7s.gif Op woensdag 4 september 2013 11:01 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Reletief en absoluut. Het lijkt een poging om een uitzondering tot de norm van die tijd te verklaren.
Ook al hadden ze geen 100% aflossingsvrije hypotheek, stel dat 50% van je hypotheek aflossingsvrij is (wat bij velen in dit topic volgens mij het geval is) . Door die 50% aflossingsvrije component zijn de financieringsmogelijkheden alsnog flink opgerekt geweest voor deze mensen. Dit in tegenstelling tot de starters die alleen nog maar totaal aflossend met normale constructies mogen financieren.
pi_130807627
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 11:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ook al hadden ze geen 100% aflossingsvrije hypotheek, stel dat 50% van je hypotheek aflossingsvrij is (wat bij velen in dit topic volgens mij het geval is) . Door die 50% aflossingsvrije component zijn de financieringsmogelijkheden alsnog flink opgerekt geweest voor deze mensen. Dit in tegenstelling tot de starters die alleen nog maar totaal aflossend met normale constructies mogen financieren.
Maar was het ook onverantwoord? Zeker wanneer het binnen de normen van de NHG viel of valt?
Daar gaat het mij om. Er wordt hier gedaan alsof er echt met geld gestrooid werd terwijl dat niet echt klopt.
pi_130808170
quote:
2s.gif Op woensdag 4 september 2013 11:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar was het ook onverantwoord? Zeker wanneer het binnen de normen van de NHG viel of valt?
Daar gaat het mij om. Er wordt hier gedaan alsof er echt met geld gestrooid werd terwijl dat niet echt klopt.
Moreel gezien vind ik leningen die je nooit wilt gaan aflossen onverantwoord. Maar onze overheid geeft natuurlijk zelf ook het foute voorbeeld en doet daar zelf ook vrolijk aan mee door de staatsschuld altijd maar door te rollen.

Het onverantwoorde eraan was wel dat hierdoor onze overheidsfinanciering een flinke knauw kreeg door het oplopen van de HRA die men moest gaan uitkeren. Het oplopen van de HRA die men moet uitkeren werd dan ook nog een versterkt door de hogere hypotheken die men weer kon afsluiten, een feedback die de boel weer versterkte voor de HRA afdrachten vanuit de overheid.

Ik ben en blijf van mening dat onze overheid echt de kop in het zand heeft gehad bij de ontwikkeling van alle vage hypotheekconstructies en men dat meteen de kop had moeten indrukken door de maatregelen (alleen HRA bij annuitaire hypotheken) die men nu genomen heeft 20 jaar geleden genomen te hebben.
pi_130808809
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 11:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Moreel gezien vind ik leningen die je nooit wilt gaan aflossen onverantwoord.
Wanneer je mee wou doen aan de NHG was minstens 50% aflossen verplicht. Dat gecombineerd met een maximaal leenbedrag ten opzicht van je inkomen en de waarde van de woning gaf geen onverantwoord beeld volgens mij.
quote:
Maar onze overheid geeft natuurlijk zelf ook het foute voorbeeld en doet daar zelf ook vrolijk aan mee door de staatsschuld altijd maar door te rollen.

Het onverantwoorde eraan was wel dat hierdoor onze overheidsfinanciering een flinke knauw kreeg door het oplopen van de HRA die men moest gaan uitkeren. Het oplopen van de HRA die men moet uitkeren werd dan ook nog een versterkt door de hogere hypotheken die men weer kon afsluiten, een feedback die de boel weer versterkte voor de HRA afdrachten vanuit de overheid.

Ik ben en blijf van mening dat onze overheid echt de kop in het zand heeft gehad bij de ontwikkeling van alle vage hypotheekconstructies en men dat meteen de kop had moeten indrukken door de maatregelen (alleen HRA bij annuitaire hypotheken) die men nu genomen heeft 20 jaar geleden genomen te hebben.
Dat men het eerder had moeten aanpakken ben ik het mee eens.
pi_130808989
quote:
2s.gif Op woensdag 4 september 2013 12:12 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wanneer je mee wou doen aan de NHG was minstens 50% aflossen verplicht. Dat gecombineerd met een maximaal leenbedrag ten opzicht van je inkomen en de waarde van de woning gaf geen onverantwoord beeld volgens mij.

[..]

Dat men het eerder had moeten aanpakken ben ik het mee eens.
De NHG regels wil ik ook niet als kapstok gebruiken dat zijn ook maar een stel nalopers zonder enige visie. Die passen hun regels ook aan als het hun uitkomt. Net zoals onze overheid zomaar de bankgarantie van 20K naar 100K verhoogde bij het faillissement van de icesave bank.
pi_130809086
Waar doel je op met dat gedeelte over de NHG en het aanpassen/toepassen van regels?
pi_130809153
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 12:21 schreef opgebaarde het volgende:
Waar doel je op met dat gedeelte over de NHG en het aanpassen/toepassen van regels?
Een verhoging van de NHG leennorm, de nu opeens wel veel strengere eisen, enz.....
  woensdag 4 september 2013 @ 13:25:42 #56
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_130810594
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 12:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Een verhoging van de NHG leennorm, de nu opeens wel veel strengere eisen, enz.....
NHG neemt nog minder risco dan een bank nu
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_130811616
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 11:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Moreel gezien vind ik leningen die je nooit wilt gaan aflossen onverantwoord. Maar onze overheid geeft natuurlijk zelf ook het foute voorbeeld en doet daar zelf ook vrolijk aan mee door de staatsschuld altijd maar door te rollen.
die bestaan ook niet dan, zelfs een 'aflossingsvrij' hypotheek wordt afgelost. Echter slechts op einde looptijd.

quote:
Ik denk dat je het moet zoeken in gezondsheidszorg en sociale uitkeringen, daarmee vergeleken is HRA een detail. Me dunkt dat de mensen die zo fel voor afschaffing pleiten vooral uit de laatstgenoemde ruif vreten :)

quote:
Ze hadden fiscaliteit en aflossing uit elkaar moeten trekken.

Vaag wat er vaag is aan 'hypotheekconstructies'.

Maar goed, het is allemaal de schuld van de rabobank overheid :)
pi_130812622
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 14:02 schreef crashbangboom het volgende:

die bestaan ook niet dan, zelfs een 'aflossingsvrij' hypotheek wordt afgelost. Echter slechts op einde looptijd.
Ja die lost men af door een nieuw lening aan te gaan en het factuurnummer te wijzigen, maar dat is in mijn optiek niet aflossen. :D

quote:
Ik denk dat je het moet zoeken in gezondsheidszorg en sociale uitkeringen, daarmee vergeleken is HRA een detail. Me dunkt dat de mensen die zo fel voor afschaffing pleiten vooral uit de laatstgenoemde ruif vreten :)
Waarom je nu deze andere dingen erbij moet halen ontgaat me volledig. De HRA die de overheid weer aan hypotheken kwijt is, is ook gigantisch toegenomen. Dat aan de andere kant ook nog veel te halen is zal heus wel het geval zijn, maar ook aan deze kant is er meer dan zat te halen voor de overheid.

En verder pleit ik niet voor afschaffing ik vind de nieuwe regelingen die men doorgevoerd heeft erg goed. Alleen de bestaande gevallen zouden in mijn optiek ook nog wel wat meer aangepakt mogen worden. Ja dan snijd ik mezelf misschien ook in de vingers.

Ik vind een bijna verdubbeling van HRA kosten in 10 jaar tussen 2000 en 2010 wel subtiantieel en zeker niet iets wat we zomaar kunnen wegwuiven. Dat is een sterkere stijging dan de zorgkosten heeft laten zien in die periode. ;)

http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)012/2012-3676-wm.htm

Helaas kan ik nergens iets vinden wat nog wat verder terug gaan tot de begin van deze boom in 1990 a 1995.

quote:
Vaag wat er vaag is aan 'hypotheekconstructies'.
Wat er vaag aan is, constructies bedenken om de HRA die de consument kan krijgen maar de maximaliseren en ook de winsten van de banken. Waarbij er vele adviseurs waren die totaal niet wisten wat men nu precies verkocht maar wel klanten alles met de voor hun maximale premies aansmeerden. :')
pi_130813094
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 14:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja die lost men af door een nieuw lening aan te gaan en het factuurnummer te wijzigen, maar dat is in mijn optiek niet aflossen. :D
Nee, men lost af door af te lossen.

quote:
Waarom je nu deze andere dingen erbij moet halen ontgaat me volledig. De HRA die de overheid weer aan hypotheken kwijt is, is ook gigantisch toegenomen. Dat aan de andere kant ook nog veel te halen is zal heus wel het geval zijn, maar ook aan deze kant is er meer dan zat te halen voor de overheid.
omdat de overheidsfinancien een flinke knauw hebben gekregen door heel andere zaken. Meer belastingheffen is niet het antwoord.

quote:
En verder pleit ik niet voor afschaffing ik vind de nieuwe regelingen die men doorgevoerd heeft erg goed. Alleen de bestaande gevallen zouden in mijn optiek ook nog wel wat meer aangepakt mogen worden. Ja dan snijd ik mezelf misschien ook in de vingers.

Ik vind een bijna verdubbeling van HRA kosten in 10 jaar tussen 2000 en 2010 wel subtiantieel en zeker niet iets wat we zomaar kunnen wegwuiven. Dat is een sterkere stijging dan de zorgkosten heeft laten zien in die periode. ;)

http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)012/2012-3676-wm.htm

Helaas kan ik nergens iets vinden wat nog wat verder terug gaan tot de begin van deze boom in 1990 a 1995.

[..]
Probeer het eens in absolute getallen :)
En probeer dan ook eens omzetbelasting, overdrachtsbelasting, etc etc mee te nemen.

quote:
Wat er vaag aan is, constructies bedenken om de HRA die de consument kan krijgen maar de maximaliseren en ook de winsten van de banken. Waarbij er vele adviseurs waren die totaal niet wisten wat men nu precies verkocht maar wel klanten alles met de voor hun maximale premies aansmeerden. :')
Daar is toch niks vaags aan?

Zie echter ook de zin die boven de zin die je quote. En ook die eronder :)
pi_130813686
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 14:55 schreef crashbangboom het volgende:

omdat de overheidsfinancien een flinke knauw hebben gekregen door heel andere zaken. Meer belastingheffen is niet het antwoord.
Nee nog meer belasting korting geven aan de bovenste 20% inkomsten groep is wel de oplossing. :D

Kom op zeg je ziet de cbs link en daarin kun je heel duidelijk zien dat de meeste kortingen ook bij de grootverdieners terecht komen. Als we als uitgangspunt nemen dat HRA er zou moeten zijn om woningbezit te stimuleren dan is het nooit bedoelt om de aftrek te maximaliseren.

Waarom had men in de tijd dat het toptarief op 72% stond ook niet al van die exotische hypotheekconstructies?

quote:
Probeer het eens in absolute getallen :)
En probeer dan ook eens omzetbelasting, overdrachtsbelasting, etc etc mee te nemen.

Kijk in de excel link van de eerder gegeven cbs link daarin zien we ook het bedrag dat absoluut per huishouden die in aanmerking komt voor HRA het ook een 54% gestegen is. (van 480 naar 740)
pi_130813956
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 15:12 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nee nog meer belasting korting geven aan de bovenste 20% inkomsten groep is wel de oplossing. :D

Kom op zeg je ziet de cbs link en daarin kun je heel duidelijk zien dat de meeste kortingen ook bij de grootverdieners terecht komen. Als we als uitgangspunt nemen dat HRA er zou moeten zijn om woningbezit te stimuleren dan is het nooit bedoelt om de aftrek te maximaliseren.

Waarom had men in de tijd dat het toptarief op 72% stond ook niet al van die exotische hypotheekconstructies?
In de jaren '50 waren al van die exotische hyptheekconstructies :W
Jeweets, toen de huizen nog voor niks waren ;)

Komop zeg, je weet ook heel goed dat de meeste 'korting' terecht komt bij degenen die het meeste betalen - en dat lijkt me idd nogal wiedes. Je mag blij zijn dat die mensen Nederland onevenredig willen sponseren ;)

quote:
Kijk in de excel link van de eerder gegeven cbs link daarin zien we ook het bedrag dat absoluut per huishouden die in aanmerking komt voor HRA het ook een 54% gestegen is. (van 480 naar 740)
Ben jij nou zo dom, of doe je alsof?

Pak er eens een rijksbegroting bij, en kijk eens wat die knauw in de overheidsfinancien veroorzaakt ipv met drog- en doelredeneringen aan te komen.

(wellicht de subsidie voor grote zwarte honden vereniging, die is wellicht wel met 100% gestegen, van drie knaken naar 6 knaken)
pi_130814066
Nu word er weer in de media geroepen dat de huizenprijzen niet verder gaan dalen

er is nog maar 20% af

van 1978-1985 ging er 40% af

over 2-3 jaar is het dieptepunt bereikt denk ik
pi_130814774
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 15:20 schreef crashbangboom het volgende:

In de jaren '50 waren al van die exotische hyptheekconstructies :W
Jeweets, toen de huizen nog voor niks waren ;)
Nou zou een link wel fijn zijn die dit aantoont ipv dingen te roepen.

quote:
Komop zeg, je weet ook heel goed dat de meeste 'korting' terecht komt bij degenen die het meeste betalen - en dat lijkt me idd nogal wiedes. Je mag blij zijn dat die mensen Nederland onevenredig willen sponseren ;)
Nederland onevenredig willen sponsoren trieste lui zijn dat die zo denken. Juist doordat nederland zoveel gedaan heeft met belastinggelden (infrastructuur maken, en opledingen betalen) hebben die lui ook de mogelijkheid gehad om zulke lonen te gaan verdienen. En dan daarna gaan huilen het lijken wel gefrustreerde kleine kinderen waarbij hun snoep wordt afgenomen op deze manier.

quote:
Ben jij nou zo dom, of doe je alsof?
Altijd fijn een persoonlijke sneer. :')

quote:
Pak er eens een rijksbegroting bij, en kijk eens wat die knauw in de overheidsfinancien veroorzaakt ipv met drog- en doelredeneringen aan te komen.

Dat de meeste kosten van ons sociaal stelsel in de zorg zitten weet ik maar dat betekent nog steeds niet dat er niets aan bestaande HRA gevallen zou hoeven te gebeuren.
pi_130815572
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 15:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nou zou een link wel fijn zijn die dit aantoont ipv dingen te roepen.
heb ik al een link naar die vage exotische producten gezien dan?
Vraag je pa maar eens hoe dat zat met levenhypotheken.

quote:
Nederland onevenredig willen sponsoren trieste lui zijn dat die zo denken. Juist doordat nederland zoveel gedaan heeft met belastinggelden (infrastructuur maken, en opledingen betalen) hebben die lui ook de mogelijkheid gehad om zulke lonen te gaan verdienen. En dan daarna gaan huilen het lijken wel gefrustreerde kleine kinderen waarbij hun snoep wordt afgenomen op deze manier.

trieste lui die liever hun handje ophouden en vanzelfsprekend dat een ander ervoor betaalt, en dan ook nog klagen dat het niet genoeg is.

quote:
Altijd fijn een persoonlijke sneer. :')
daarvoor post je toch op deze manier, met selectief quoten etc. ?

quote:
Dat de meeste kosten van ons sociaal stelsel in de zorg zitten weet ik maar dat betekent nog steeds niet dat er niets aan bestaande HRA gevallen zou hoeven te gebeuren.
mooi dat we dan samen vastgesteld hebben wat die flinke knauw wel veroorzaakt heeft. Ik zei sociale zaken én gezondsheidszorg. Dat zijn twee zaken, wel een beetje zorgvuldig graag.

Wat je verder met de HRA wil doen moet je zelf weten, maar de suggestie dat de overheidsfinancien spaak lopen doordat te weinig belasting wordt geheven is nogal absurd (en abject zou een voormalige A'damse advocaat zeggen).
pi_130816891
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 16:09 schreef crashbangboom het volgende:

heb ik al een link naar die vage exotische producten gezien dan?
Vraag je pa maar eens hoe dat zat met levenhypotheken.

Jij weet ook wel hoe de bank/spaar/ bellegingshypotheek werk(t)en. Moet ik je daarvoor nu echt een link sturen.

In de jaren 80 toen ik op de middelbare school zat werd er tijdens de lessen alleen uitgelegd over annuitaire en linieare aflossende hypotheken. Dus nogmaals mijn vraag naar die niet standaard constructies uit en voor die tijd.

En mijn pa is financieel gezien een heel slechte leidraad. Of ik zou ook een ex waar je maar 1.5 jaar mee samengewoond hebt nog jarenlang 1000 euro per maand moeten willen gaan betalen. :D

quote:
trieste lui die liever hun handje ophouden en vanzelfsprekend dat een ander ervoor betaalt, en dan ook nog klagen dat het niet genoeg is.
Zo zijn de meeste mensen allemaal rupsjes nooit genoeg.

quote:
Wat je verder met de HRA wil doen moet je zelf weten, maar de suggestie dat de overheidsfinancien spaak lopen doordat te weinig belasting wordt geheven is nogal absurd (en abject zou een voormalige A'damse advocaat zeggen).
Ik suggereer niet dat de overheidsfinancien spaak lopen door de HRA. Ik suggereer alleen wel dat er aan bestaande gevallen wat mij betreft ook nog gesleuteld zou mogen worden omdat de HRA kosten van de overheid ook flink toegenomen zijn.
pi_130817114
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 12:18 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De NHG regels wil ik ook niet als kapstok gebruiken dat zijn ook maar een stel nalopers zonder enige visie. Die passen hun regels ook aan als het hun uitkomt. Net zoals onze overheid zomaar de bankgarantie van 20K naar 100K verhoogde bij het faillissement van de icesave bank.
Ze passen zich ook aan aan de nieuwe politieke realiteit. Nogal logisch dat zijn hun regeling aanpassen als je voor nieuwe spaarhypotheken geen HRA meer kan krijgen.
  woensdag 4 september 2013 @ 17:38:25 #67
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_130818287
quote:
7s.gif Op woensdag 4 september 2013 17:00 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ze passen zich ook aan aan de nieuwe politieke realiteit. Nogal logisch dat zijn hun regeling aanpassen als je voor nieuwe spaarhypotheken geen HRA meer kan krijgen.
nou die HRA subsidie die blijft voorlopig nog wel

maar de NHG garantie die zal veel scherper worden
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_130818399
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 16:53 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Jij weet ook wel hoe de bank/spaar/ bellegingshypotheek werk(t)en. Moet ik je daarvoor nu echt een link sturen.

In de jaren 80 toen ik op de middelbare school zat werd er tijdens de lessen alleen uitgelegd over annuitaire en linieare aflossende hypotheken. Dus nogmaals mijn vraag naar die niet standaard constructies uit en voor die tijd.

En mijn pa is financieel gezien een heel slechte leidraad. Of ik zou ook een ex waar je maar 1.5 jaar mee samengewoond hebt nog jarenlang 1000 euro per maand moeten willen gaan betalen. :D

ook aftrekbaar trouwens :P

Dat waren toen levenhypotheken. Fiscale gedrochten EN woekerpolis inéén. In die tijd kon je geeneens een andere hypotheek afsluiten, tenzij je zo vermogend was dat de hypotheek bijzaak was.Ondanks dat we dat heel romantisch vinden en de tijdsgeest met een vingertje naar iets moet wijzen, zijn tijden nooit verandert en veranderen ze ook nooit. Haal je de ene regeling weg, krijg je er andere constructies voor terug. Zie ook landen waar geen HRA is. Daar kun je toch renteaftrek anders krijgen, en wordt ook geabritreerd bij het leven.

(wil je dat in Nederland veranderen, kun je beter box 3 afschaffen - want DAT is het echte onderliggende probleem - arbritrage tussen box 1 en 3)

Heilloze weg, dan kun je die centen beter bij normale burgers terecht laten komen, ipv dat alleen de happy few daarvan profiteren. Dat wordt in de (haast) blinde haat (niet persoonlijk bedoeld) wel eens vergeten.

quote:
Zo zijn de meeste mensen allemaal rupsjes nooit genoeg.

Daar schaar ik het discours over het feit dat de mensen die het meeste bijdragen ook de meeste 'korting' krijgen ook onder, maar een beetje realiteitszin en redelijkheid is nooit weg.

quote:
Ik suggereer niet dat de overheidsfinancien spaak lopen door de HRA. Ik suggereer alleen wel dat er aan bestaande gevallen wat mij betreft ook nog gesleuteld zou mogen worden omdat de HRA kosten van de overheid ook flink toegenomen zijn.
Hoe moet ik de flinke knauw dan verstaan?

quote:
Het onverantwoorde eraan was wel dat hierdoor onze overheidsfinanciering een flinke knauw kreeg door het oplopen van de HRA die men moest gaan uitkeren
Even los van de baten die de overheid uit eigen woning bezit haalt, het is supereenvoudig om de belastingen maar te verhogen, en het nog eenvoudiger om dat bij een kleine groep te halen om de groep die met de voeten stemt maar te plezieren.

Wat zou de knauw zijn als de overheid bakken met belasting terug moet betalen over de financieringsrente/afschrijving/onderhoud/etc van verhuurders?

Maar uiteindelijk is dat contraproductief, en zend je de verkeerde mensen een verkeerd signaal, en bovendien maak je een nog kleinere exclusievere groep onevenredig veel rijker. Laten we vooral de investeerder plezieren, ja.

Bestaande gevallen worden vanzelf uitgefaseerd, wanneer ze een nieuwe woning financieren, of simpelweg doordat vanaf 2001 renteaftrek beperkt is tot dertig jaar. Het is een illusie om te denken dat dit de overheidsfinancien opport, kijk maar naar de effecten van de huidige maatregelen. Tegen de tijd dat het aantikt is het belang al weg. Het zou contraproductieve symboolpolitiek zijn, imho.

[ Bericht 1% gewijzigd door crashbangboom op 04-09-2013 17:57:37 ]
pi_130819727
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 17:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nou die HRA subsidie die blijft voorlopig nog wel

maar de NHG garantie die zal veel scherper worden
Die is eigenlijk gewoon aangepast in lijn met het kabinetsbeleid.
  woensdag 4 september 2013 @ 19:16:54 #70
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_130821280
quote:
7s.gif Op woensdag 4 september 2013 18:33 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Die is eigenlijk gewoon aangepast in lijn met het kabinetsbeleid.
Ja en het verplicht aflossen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_130821347
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 19:16 schreef michaelmoore het volgende:
Dat zegt 99.999 toch ook?
pi_130821366
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 19:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dat is onderdeel van de aanscherping.
pi_130825395
quote:
7s.gif Op woensdag 4 september 2013 19:18 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat is onderdeel van de aanscherping.
Overigens wordt ie - over een langere periode - in ieder geval ingeperkt. Dat is al heel wat. Tuurlijk, alle scheefhuurders zien liever de HRA er in 1 keer uitvliegen, maar die discussie is al een eeuw gevoerd - inmiddels bestaat de BV NL niet meer zonder HRA dus moeten we het er nog maar even mee doen.

Maargoed, gelukkig gaat de heffingskorting er alleen maar uit, dat scheelt iedereen die werkt al snel zo'n 2.000,- per jaar. Bij ons thuis zou dat zo'n 4.000,- schelen zie ik in de aangifte van vorig jaar, best netjes.
pi_130828392
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 17:43 schreef crashbangboom het volgende:

Dat waren toen levenhypotheken. Fiscale gedrochten EN woekerpolis inéén. In die tijd kon je geeneens een andere hypotheek afsluiten, tenzij je zo vermogend was dat de hypotheek bijzaak was.
Daarnaast bestonden wel degelijk lineaire en annuïtaire aflosvormen. Maar de levenhypotheek werd flink gepromoot.

Het is een goede zaak dat de overheid de lin.&ann. - aflossing heeft bevoordeeld; als ik het goed begrijp, komt er een fiscale regeling om die verzekeringen/spaarrekeningen die als KEW/BEW/SEW zijn aangemerkt, al eerder te beëindigen zonder fiscale afrekening.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 04-09-2013 21:57:46 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_130831565
Kees de Kort: "de verhalen van makelaars moet je met 25 kg zout nemen"

pi_130831927
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 22:41 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Kees de Kort: "de verhalen van makelaars moet je met 25 kg zout nemen"

Sterker nog.... er is geen zout genoeg op deze wereld om buitenlandse banken dorst te laten krijgen op de Nederlandse hypotheekmarkt.

Niet zo raar met zo'n enorme huizenmarkt zeepbel. Overigens heb ik het idee dat de vraagprijzen versneld dalen. Sprak laatst een huiseigenaar die zijn huis drie jaar geleden voor 180k te koop had gezet. Of ik iemand wist die er bereid was een ton voor te betalen. Voor een ton krijg je dan een huis dat helemaal afgeleefd is en waar de vorige eigenaar dan zelfs nog dikke winst op zal maken. Gaat dus niet gebeuren in de huidige markt want niemand krijgt meer centjes los van de bank om de renovatie te betalen. Misschien dat Stef en Maxime nog even een subsidietje in het leven kunnen roepen om de prijzen hoog te houden :?
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_130832248
Je moet wel oppassen dat je fantasie niet al te erg op hol slaat CC :).
pi_130832600
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 22:48 schreef ComplexConjugate het volgende:
Sterker nog.... er is geen zout genoeg op deze wereld om buitenlandse banken dorst te laten krijgen op de Nederlandse hypotheekmarkt.

Niet zo raar met zo'n enorme huizenmarkt zeepbel. Overigens heb ik het idee dat de vraagprijzen versneld dalen. Sprak laatst een huiseigenaar die zijn huis drie jaar geleden voor 180k te koop had gezet. Of ik iemand wist die er bereid was een ton voor te betalen. Voor een ton krijg je dan een huis dat helemaal afgeleefd is en waar de vorige eigenaar dan zelfs nog dikke winst op zal maken. Gaat dus niet gebeuren in de huidige markt want niemand krijgt meer centjes los van de bank om de renovatie te betalen. Misschien dat Stef en Maxime nog even een subsidietje in het leven kunnen roepen om de prijzen hoog te houden :?
Xeno! _O_ (Je post is weer troep overigens...)

Even tussen haakjes... Al vanaf 2008 wordt er in de voorganger van dit topic geroepen dat mensen zullen moeten gaan bijstorten om hun onderwaarde te dekken. Complete hypotheekakten werden erbij gesleept om dat aan te tonen. Anders hel en verdoemenis...

Nu zitten we in 2013 met 800.000 huishoudens die 'onder water staan', en waar blijft jullie stellige voorspelling dan?

(En volgens MM zou het HWF naar 5% gaan.....)
pi_130833699
altijd handig om te weten dat de hersenloze veelposters/nitwits nog aanwezig zijn.....
pi_130833898
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 22:48 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

fijn dat je je taak als jehova ook op dit forum ter beschikking wil stellen als aanvulling op je alter ego op diverse ander fora. Je hebt het er maar druk mee :)

Het maakt het iig niet niet minder nietzeggende troep van ;) Heb je wel een idee welke quote je hierneer tyft, hoe is het verder met de therapie, helpt nog niet echt iig.? :)
pi_130834009
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 23:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Xeno! _O_ (Je post is weer troep overigens...)

Had je het de afgelopen weken nog niet herkend dan :D
pi_130834451
quote:
11s.gif Op woensdag 4 september 2013 23:33 schreef crashbangboom het volgende:
Had je het de afgelopen weken nog niet herkend dan :D
Het laatste jaar al, maar ik had hem 'gemist' zeg maar. (Ik vind het altijd wel plezant om te lezen waar hij nu weer krampachtig mee uit de hoek komt zeg maar.)
pi_130834734
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 23:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Het laatste jaar al, maar ik had hem 'gemist' zeg maar. (Ik vind het altijd wel plezant om te lezen waar hij nu weer krampachtig mee uit de hoek komt zeg maar.)
Joh, had je om het even welk Nederlandstalig forum kunnen meelezen, dan had je kunnen 'genieten' van de bijdragen van deze patient :)
pi_130834859
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 23:49 schreef crashbangboom het volgende:
Joh, had je om het even welk Nederlandstalig forum kunnen meelezen, dan had je kunnen 'genieten' van de bijdragen van deze patient :)
Weet ik. Viva, zeeperd, nujij, en en noem maar op.

Maar toch liggen zijn roots hier. :o
pi_130834995
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 23:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Weet ik. Viva, zeeperd, nujij, en en noem maar op.

Maar toch liggen zijn roots hier. :o
Ja, Heinrich Himmler zijn roots worden nog steeds gekoesterd alhier ;)

slecht geinformeerd -kuch maar niet echt. FOK! is maar een sidekick in de deformatie hoor
pi_130839260
Deze is ook wel weer bijzonder

http://www.nu.nl/economie(...)dwongen-verkoop.html

quote:
'Ook zorgplicht banken ná gedwongen verkoop'
Wanneer een in financiële problemen geraakte huiseigenaar door een gedwongen verkoop uit zijn huis wordt gezet, zou de bank in samenspraak met de gemeente moeten voorzien in vervangende woonruimte.

De zorgplicht van de hypotheekverstrekker moet ook doorlopen ná een gedwongen verkoop, schrijft de Vereniging Eigen Huis (VEH) donderdag in een brief aan staatssecretaris Jetta Klijnsma van Sociale Zaken.

Volgens de belangenclub moeten er betere afspraken gemaakt worden over de invulling van de verplichtingen van banken ten aanzien van mensen met een betalingsachterstand op hun hypotheek. De bank is doorgaans de instantie die het traject van een gedwongen verkoop inzet en dat brengt bijzondere verantwoordelijkheden met zich mee, stelt VEH.

Bij een gedwongen verkoop zouden banken zich moeten realiseren dat daardoor misschien wel mensen op straat komen te staan. De bewoners worden gedwongen om bij familie in te trekken, gedurende langere periode in een caravan te verblijven of gebruik te maken van een noodopvang.

''Wij zeggen niet dat de bank hun huisvesting moet betalen, maar de bank zou wel onmiddelijk contact moeten opnemen met de betreffende gemeente'', legt een woordvoerder van VEH uit. ''Ook kan er gedacht worden om deze mensen in hun oude huis te laten wonen zolang er nog geen nieuwe bewoner is gevonden. Anders staat het huis toch maar leeg."

Nu is het voor veel mensen vaak niet duidelijk wat zij van hun bank mogen verwachten, stelt de zegsman. De groep huizenbezitters met een grote betalingsachterstand loopt op. Maar wanneer zij advies willen over hoe zij een gedwongen verkoop kunnen voorkomen, dan worden zij van het ene loket naar het andere gestuurd. VEH heeft hierover verschillende meldingen binnengekregen en wil dat deze situatie snel verbetert.
Alsof een executieverkoop als een donderslag bij heldere hemel komt. Daar hebben we een urgentiesysteem in de sociale huur voor. En dan de suggestie om mensen na executieverkoop in hun oude huis te laten wonen zolang er nog geen nieuwe bewoner is. Dat zal de nieuwe eigenaar leuk vinden. Daar gaat de hypotheekhouder al helemaal niet over, die is immers op geen moment eigenaar van het pand.

Wat zouden ze geslikt hebben bij de VEH? Kunnen ze niet wat mensen op een cursus vermogensrecht sturen?

Terecht dat ze aandacht voor schrijnende gevallen vragen, maar wat is dit nu weer voor opportunisme?
pi_130839398
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 08:56 schreef crashbangboom het volgende:
Terecht dat ze aandacht voor schrijnende gevallen vragen, maar wat is dit nu weer voor opportunisme?
Misschien dat ze willen dat banken ook een sociale woningbouw opzetten en op die manier de uitgezette mensen zelf kunnen huisvesten.
  donderdag 5 september 2013 @ 09:05:21 #88
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_130839414
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 09:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Misschien dat ze willen dat banken ook een sociale woningbouw opzetten en op die manier de uitgezette mensen zelf kunnen huisvesten.
Er is geen grond meer voor , Nederland is vol

Geen woningbouw
pi_130839440
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 09:05 schreef HD9 het volgende:

[..]

Er is geen grond meer voor , Nederland is vol

Geen woningbouw
Gelul
pi_130839974
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 09:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat is toch bizar?

"Maar wanneer zij advies willen over hoe zij een gedwongen verkoop kunnen voorkomen, dan worden zij van het ene loket naar het andere gestuurd". Dat lijkt me nou een mooie taak voor de VEB (vereniging van eigen huis bezitters) zelf dan, om daar begeleiding te bieden. Maar nee, wat doen ze? Ze stappen naar een derde (de staatsecretaris) dat die maar even aan andere derden (hypotheekhouders) moet vertellen dat ze het maar even moeten oplossen. Dawut? Beetje kenmerkend.
pi_130840262
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 09:32 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Dat is toch bizar?

"Maar wanneer zij advies willen over hoe zij een gedwongen verkoop kunnen voorkomen, dan worden zij van het ene loket naar het andere gestuurd". Dat lijkt me nou een mooie taak voor de VEB (vereniging van eigen huis bezitters) zelf dan, om daar begeleiding te bieden. Maar nee, wat doen ze? Ze stappen naar een derde (de staatsecretaris) dat die maar even aan andere derden (hypotheekhouders) moet vertellen dat ze het maar even moeten oplossen. Dawut? Beetje kenmerkend.
Wat is daar bizar aan? Is het niet gewoon een psychologisch feit dat velen zich zoveel mogelijk in een slachtofferrol willen plaatsen ipv het intiatief te willen nemen om verder te komen. Het is veel makkelijker om zielig te doen ipv iets te ondernemen en je/de problemen bij de wortel aan te pakken.
pi_130840626
Geheel onverwacht :(

http://www.nu.nl/geldzake(...)ds-1994-in-juli.html

quote:
Grootste huurstijging sinds 1994 in juli
De woninghuren zijn in juli met gemiddeld 4,7 procent gestegen. Het is de grootste huurstijging sinds 1994.

Dat maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag bekend.
De maximale huurverhoging was dit jaar niet alleen gebaseerd op de inflatie over het afgelopen jaar, maar was ook afhankelijk van de inkomensklasse van de bewoners. De huren stegen het meest voor huurders in de sociale sector met een hoog inkomen.

De huurstijging in juli komt 2,2 procentpunt hoger uit dan de inflatie over het jaar 2012. Het is voor het eerst sinds 1996 dat het verschil tussen de huurstijging en de inflatie in het voorliggende jaar meer dan 2 procentpunt bedraagt.

Vier van de vijf woningen worden verhuurd door sociale verhuurders, zoals woningcorporaties. Bij hen kwam de huurstijging gemiddeld op 5 procent uit, voor particuliere verhuurders gold een stijging van 3,7 procent.
  donderdag 5 september 2013 @ 12:00:30 #94
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_130843756
quote:
eigen schuld moeten ze maar gaan kopen die scheefwoners
pi_130844049
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 12:00 schreef HD9 het volgende:

[..]

Allemaal?

Als je deze link bekijkt zijn dat er toch wel heel erg veel :)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_130849907
quote:
Ik dacht dat hij al een paar jaar dood was, maar hij leeft nog!
pi_130850072
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 12:00 schreef HD9 het volgende:

[..]

Ook de huur van 'normale' huurders is flink gestegen.
  donderdag 5 september 2013 @ 15:47:35 #98
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_130850346
quote:
7s.gif Op donderdag 5 september 2013 15:39 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ook de huur van 'normale' huurders is flink gestegen.
Dan brengen de corporatieflats meer op
dus of dokken of een koopgarantwoning aanschaffen
pi_130850495
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 15:47 schreef HD9 het volgende:

[..]

Dan brengen de corporatieflats meer op
dus of dokken of een koopgarantwoning aanschaffen
Ik snap je reactie niet.
pi_130853459
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 23:25 schreef crashbangboom het volgende:
altijd handig om te weten dat de hersenloze veelposters/nitwits nog aanwezig zijn.....
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 23:30 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

fijn dat je je taak als jehova ook op dit forum ter beschikking wil stellen als aanvulling op je alter ego op diverse ander fora. Je hebt het er maar druk mee :)

Het maakt het iig niet niet minder nietzeggende troep van ;) Heb je wel een idee welke quote je hierneer tyft, hoe is het verder met de therapie, helpt nog niet echt iig.? :)
Dit wordt wel gewoon toegestaan? Op de man spelen, compleet offtopic. Dacht dat modjes er op gingen letten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')