abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130526540
Tot nu toe al mijn klusvragen kunnen beantwoorden door mee te lezen, maar hier heb ik toch een eigen topic voor nodig.

Wij zijn een nieuwe (ikea)keuken aan het plaatsen, met daarin een 90 cm Smeg-fornuis. We twijfelen nu of we het fornuis vrij van de kasten plaatsen, of er zo strak mogelijk tegenaan. Mijn vragen:

Vrij plaatsen:
- Is dat verstandig?
- En zo ja, hoeveel ruimte is dan handig tussen kast/werkblad en fornuis? (kan tot 10 cm, maar mooi vind ik dat niet)

Strak plaatsen:
- Is strak tegen de kasten/werkblad plaatsen wel slim? (Ivm hitte die vrijkomt, maar ik heb begrepen dat dat voor nieuwe fornuizen eigenlijk niet meer nodig is, klopt dat?)
- Bij strak plaatsen kan ik me voorstellen dat het lastig is het fornuis nog eens weg te halen, als er bijvoorbeeld een pan tomatensoep een vrije vlucht heeft gemaakt. Of valt dat mee?
- Is het bij strak plaatsen verstandig om de naden tussen werkblad en fornuis af te kitten? Mooi vind ik dat niet, maar ja, die pan tomatensoep... En zo ja, heb je daar speciale kit voor nodig?

Eigenlijk zou ik dus het liefst het fornuis strak willen plaatsen en dan niet afkitten. Maar ik hoor hier graag van ervarings- en/of plaatsingsdeskundigen. Alvast dank!
pi_130527370
Ik weet niet of strak plaatsen goed is qua hitte maar als je dit doet is het zeer verstandig om dit netjes af te kitten. Gebruik hiervoor heldere silliconenkit.
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 20:59:16 #3
373863 Paardlants
Alles kan kapot!!!
pi_130527472
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 20:57 schreef usernaamvergeten het volgende:
Ik weet niet of strak plaatsen goed is qua hitte maar als je dit doet is het zeer verstandig om dit netjes af te kitten. Gebruik hiervoor heldere silliconenkit.
Kit moet je dus juist niet doen...
Je hebt wel speciaal hittefolie (of hoe dat spul ook mag heten) dat je tegen je kastwand aan kan plakken, dat zou brand moeten voorkomen... en sowieso het bovenste gedeelte even hoog als je aanrechtblad laten komen, zodat het vuur en de pannen niet het aanrechtblad hoeven te raken.

Tevens zal ik hem niet klem erin plaatsen maar wat ruimte ertussen houden, moch je fornuis snel stuk gaan (dat kan natuurlijk altijd) zou je dat kreng er wel weer uit moeten halen, zonder dat je eerst je halve keuken moet slopen. ;)

En mocht je wel besluiten te kitten, doe het dan met hittebestendige kit!
Op zaterdag 19 april 2014 15:12 schreef Frank_Drebin het volgende:
De herinnering zal voornamelijk bestaan uit het feit dat jij met het paardenvleesschandaal genoodzaakt was je naam te veranderen en verder vooral stoned bent.
pi_130528024
Thanks! Maar kitten is dus niet persé noodzakelijk? En hoeveel ruimte is dan handig tussen fornuis en de rest van de keuken? 1 cm? 5 mm? 5 cm? Mijn ruimtelijk inzicht (vrouw) is niet zo briljant, dus vind het lastig voor te stellen wat je nodig hebt aan speling om het fornuis weg te kunnen halen.
pi_130530025
Kitten is niet noodzakelijk. Bij ons is het fornuis strak aan beide kanten geplaatst (geen ruimte ertussen dus). Omdat wij een geribbelde sierrand aan het aanrecht hebben is het enig nadeel wel dat er makkelijk rotzooi van het koken tussen het fornuis en het aanrecht komt.

Weet overigens niet of je ons fornuis nog weg zou kunnen halen. Als je hem recht naar voren trekt zou dat moeten kunnen denk ik.
pi_130530754
Dat klinkt hoopvol Flipkees :)

Hoe doen jullie dat als er inderdaad rotzooi tussen aanrecht en fornuis komt? Hoe maak je dat schoon? Of gewoon niet schoonmaken (altijd mijn voorkeur, tenzij het gaat stinken :)
pi_130531122
Tja bij voorkeur zorgen dat er niets tussen valt. Dat gebeurt op zich ook niet zo heel snel omdat er nauwelijks ruimte is. Als er toch iets heel kleins tussen valt dan kan je het er soms met een mesje (of velletje papier) nog wel tussenuit krijgen. Anders dan is het inderdaad pech gehad ;) .
  Moderator dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:13:04 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_130531418
Ik lees hier dat er bij duurdere ovens iets als geforceerde mantelkoeling bestaat ? o.i.d. ?

quote:
Geforceerde mantelkoeling

Een ander belangrijk aspect betreft de plaatsing zelf. Als u een fornuis strak tussen twee keukenkasten wil plaatsen is het belangrijk dat dit technisch gezien ook mogelijk is. Bij gebruik van de oven worden normaliter de beide zijden van het fornuis heet wat schade aan de keuken kan veroorzaken.

Luxere fornuizen van merken als SMEG, BORETTI, STEEL, M-SYSTEM e.d. beschikken standaard over de functie ‘Geforceerde mantelkoeling’, maar ook bij andere merken komt dit steeds meer naar voren. Als u het fornuis vrij zet is dit niet van belangrijk, maar dus wel als u deze strak tussen keukenkasten wenst te plaatsen.
http://www.deschouwwitgoe(...)tra-en-mantelkoeling
pi_130536655
Nou heb ik persoonlijk geen ervaring met losstaande oven/fornuiscombi's (ik vind ze oerlelijk), maar daarbuiten moet ik er niet aan denken dat er bv 1 a 10 cm ruimte aan weerskanten zit.

Hoe dan ook wordt er wel eens iets gemorst en zie het dan nog maar eens schoon te krijgen. Kit het dan maar af. Een 'klein beetje' vrijstaand lijkt me bij voorbaat dan al een vergaarbak voor bacteriën en schimmels.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  woensdag 4 september 2013 @ 17:20:00 #10
373863 Paardlants
Alles kan kapot!!!
pi_130817741
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 23:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
(ik vind ze oerlelijk)
Ligt eraan, een mooie Boretti of Smeg is zo lelijk niet,maar dat is idd persoonlijk.
Op zaterdag 19 april 2014 15:12 schreef Frank_Drebin het volgende:
De herinnering zal voornamelijk bestaan uit het feit dat jij met het paardenvleesschandaal genoodzaakt was je naam te veranderen en verder vooral stoned bent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')