quote:
Op woensdag 28 augustus 2013 15:09 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:[..]
Nou ja, hij is van mening dat een docent een voorbeeldfunctie heeft en dus niet in het openbaar uitspraken moet doen die híj beschouwd als promotie. Dat is een persoonlijke mening en ik proef een beetje uit zijn woorden dat hij vindt dat dat de norm is of zou moeten zijn. Dat is een leuke manier om indruk te maken maar op zich geen argument.
En wat betreft die voorbeeldfunctie: hoeveel gewicht zou dat nou eigenlijk in de schaal leggen? En in hoeverre mag die docente haar eigen mening in het openbaar geven?
Persoonlijk ben ik ook van mening dat iemand in voorbeeldfunctie en werkend bij een overheids- of semioverheidsinstantie, drugsgebruik niet moet promoten. Probleem is inderdaad dat de grens tussen iets wel of niet promoten arbitrair is. Sterker nog, wat bij de een werkt als promotie kan zou bij de ander juist het tegenovergestelde effect kunnen hebben.
Als werkgever mag je m.i. echter best eisen stellen aan hoe werknemers zich in het openbaar gedragen. De grens tussen verregaande bemoeienis met iemands privéleven en 'normale eisen' is natuurlijk niet volledig duidelijk. Ik vind openbare uitingen op of in (social) media een goede grens omdat de misdragingen in media voor lange tijd vastgelegd staan. Waarbij natuurlijk ook moet worden gekeken naar de schuldvraag (plaatst een persoon het zelf en had hij/zij beter moeten weten, of is de persoon stiekem gefilmd, etc).
Zover ik weet zijn er ook wel eens werknemers ontslagen wegens andere not done uitingen via social media. Dat anderen het doen is natuurlijk geen argument an sich. Ik geef het puur aan om te illustreren dat het niet specifiek gebonden is aan druggebruik.
Mijn argument: als organisatie heb je bepaalde doelen. Wanneer het gedrag van werknemers deze doelen (naar inschatting v/d leiding) kan schaden, mag, tot op zekere hoogte best ingegrepen worden om te voorkomen dat de organisatie of klanten (of in dit geval leerlingen) er mogelijk schade aan ondervinden. Ben het, zoals ik in het begin van mijn post al aangaf, met je eens dat de schade in veel gevallen te betwisten is. Maar m.i. mag de leiding v/h bedrijf daar best wat vrijheid in hebben, maar het moet wel redelijk blijven (ook arbitrair, ik weet).