abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130506349
Vraagje.
Ik ben ZZPer.

In september moet ik een klus doen voor een Nederlandse overheidsinstelling.

Desbetreffende instelling heeft mij nu een voorbeeldfactuur gemaild met de vraag of ik even mijn gegevens wil mailen voor de factuur. Zij maken dan de factuur die op mijn naam komt te staan.

Ik vind dit een beetje de omgekeerde wereld en bovendien hebben ze geen BTW vermeld op de factuur (terwijl het gaat om btw-plichtige dienstverlening plus onkostenvergoeding), en hebben ze me niet naar KVK-nummer of factuur-volgnummer gevraagd.

Is het überhaupt mogelijk dat zij een factuur voor mij aanmaken (een maand voordat ik de klus doe), waarbij ze al deze dingen niet vermelden?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_130506394
Lekker apart idd.
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:42:04 #3
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_130506407
Misschien is het een inkooporder of zo!!!
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:42:34 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_130506420
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 10:42 schreef eleusis het volgende:
Soort opdrachtbon?
The love you take is equal to the love you make.
pi_130506425
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 10:42 schreef eleusis het volgende:
Het gaat om dienstverlening. Hoeven verder geen producten voor te worden aangeschaft.
pi_130506463
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 10:42 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Het gaat om dienstverlening. Hoeven verder geen producten voor te worden aangeschaft.
Zij gaan toch een dienst inkopen?

Weet je zeker dat ze een factuur gaan maken en niet gewoon een inkooporder??
pi_130506492
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 10:44 schreef Queller het volgende:

[..]

Zij gaan toch een dienst inkopen?

Weet je zeker dat ze een factuur gaan maken en niet gewoon een inkooporder??
Quote uit mail:
quote:
Bijgaand de factuur.

Gaarne de hiervoor benodigde gegevens even mailen.
De factuur betreft dus een voorbeeldfactuur met daarin de gegevens over de opdracht, met open ruimtes voor mijn naam e.d.
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:52:46 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_130506733
Ik zou even bellen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_130506779
quote:
5s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 10:39 schreef JohnDDD het volgende:
Is het überhaupt mogelijk dat zij een factuur voor mij aanmaken (een maand voordat ik de klus doe), waarbij ze al deze dingen niet vermelden?
Bij de overheid geven ze nog weleens de voorkeur aan een 'vroege factuur' als budgetten op moeten. Kun je die 'factuur' van ze hier posten? Ik ben wel benieuwd hoe dat er dan uitziet.

Naar mijn weten gaat zelfs de overheid niet zo ver dat ze facturen voor jou schrijven. Ze zijn nog wel bezig met een nieuw inkoopsysteem waarbij de goedkeuring van orders op zo'n manier gebeurd dat het ook het betalen van facturen versnelt maar dat draait nog lang niet fatsoenlijk.
"I know," said Jane. "It's the most charming thing about humans. You are all so sure that the lesser animals are bleeding with envy because they didn't have the good fortune to be born homo sapiens."
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:57:20 #10
265449 rechtsom
En anders gaan we linksom!
pi_130506876
Bij ons is het zo dat men een voorbeeldfactuur wil hebben, zodat ze kunnen zien hoe deze er uit ziet. Dat koppelen ze aan een opdracht nummer en dan worden toekomstige facturen automatisch gekoppeld.

Dus misschien is het een typfout in de mail. Ik zou om opheldering vragen bij de instantie dat je zelf de facturen maakt enz enz. :)
Als je snel last heb van een brok in de keel, moet je godverdomme eens van dat hondenvoer afblijven!
pi_130507086
ja het probleem is een beetje dat zij normaal met particulieren werken en dat ze niet goed weten hoe het gaat met ZZPers
de overheid maakt zelf vaak de grootste fouten :)
ik heb ze even gemaild dat ik ze graag zelf een factuur stuur en wel ná de klus :) Ik kan ze nu wel een factuur sturen maar dan met de datum van vandaag, want anders klopt het niet, maar ja, de klus is nog niet geweest, maar ik kan nu ook niet weten wat het volgnummer van mijn factuur over een maand is...

[ Bericht 19% gewijzigd door JohnDDD op 27-08-2013 11:14:39 ]
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 11:20:48 #12
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_130507597
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 11:03 schreef JohnDDD het volgende:
ja het probleem is een beetje dat zij normaal met particulieren werken en dat ze niet goed weten hoe het gaat met ZZPers
de overheid maakt zelf vaak de grootste fouten :)
ik heb ze even gemaild dat ik ze graag zelf een factuur stuur en wel ná de klus :) Ik kan ze nu wel een factuur sturen maar dan met de datum van vandaag, want anders klopt het niet, maar ja, de klus is nog niet geweest, maar ik kan nu ook niet weten wat het volgnummer van mijn factuur over een maand is...
Je zou ze een opdrachtbevestiging kunnen sturen, waarin de werkzaamheden en de prijs en btw genoemd worden. Factuur uiteraard na de klus, eventueel op basis van hun voorbeeldfactuur.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 16:08:52 #13
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_130516480
Dat klinkt als een gevalletje automatisering.
Ze willen een standaard opgemaakte factuur hebben zodat ze deze makkelijk in kunnen scannen.

Overheidsinstellingen zijn vaak toch niet BTW-plichtig? Zouden ze daarom niet om je BTW-nummer gevraagd hebben? Of gaan ze echt uit van een particulier die een betaling van hen verwacht?
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 16:11:31 #14
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_130516591
b2b facturen zijn toch standaard excl btw? Of valt een ZZP'er daar niet onder?
pi_130522550
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 10:44 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Quote uit mail:

[..]

De factuur betreft dus een voorbeeldfactuur met daarin de gegevens over de opdracht, met open ruimtes voor mijn naam e.d.
is normaal, ze maken intern een opdrachtnummer en crediteur aan, die jij weer moet vermelden in je factuur.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_130523416
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 16:11 schreef hugecooll het volgende:
b2b facturen zijn toch standaard excl btw? Of valt een ZZP'er daar niet onder?
De bedragen voor de diensten worden exclusief BTW vermeld op de factuur. Maar er wordt wel degelijke BTW berekend hier over op de factuur: B2B dient men echt wel BTW aan elkaar te betalen. Dit is de mooie BTW-rond-pomp-caroussel.

Dat de klant geen BTW kan aftrekken, maakt voor de dienstverlener (de TS dus) niets uit: die dient gewoon BTW op de factuur te melden en zelf BTW af te dragen.
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:23:17 #17
1337 Zak
.........................?
pi_130528897
Als het ze erom gaat dat ze al een factuur willen voor de uitvoering dan kan je toch een voorschot factureren? Stuur je achteraf gewoon een restfactuur voor overige kosten. Hoef je misschien ook minder lang op je geld te wachten.
pi_130529434
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 16:08 schreef FF het volgende:
Dat klinkt als een gevalletje automatisering.
Ze willen een standaard opgemaakte factuur hebben zodat ze deze makkelijk in kunnen scannen.

Overheidsinstellingen zijn vaak toch niet BTW-plichtig? Zouden ze daarom niet om je BTW-nummer gevraagd hebben? Of gaan ze echt uit van een particulier die een betaling van hen verwacht?
Jawel, overheidsinstellingen zijn tegenwoordig ook BTW plichtig, daar hebben ze zelf voor gestreden zodat een ambtenaar ook het gevoel heeft dat hij belasting betaalt en niet van de belastingcenten betaalt wordt. een grote wassen neus natuurlijk, want de belastingbetaler betaalt het hele gelach, maar het is voor het gevoel van de ambtenaren.

Waarschijnlijk willen ze idd een voorbeeldfactuur maken zoals zij die graag wensen te ontvangen voor het gemak.
-En dan denk ik aan Brabant, want daar brandt nog licht-
pi_130529833
Mijn ervaring met overheden is dat ze niet houden van 10000 verschillende prijsopgaven en facturen. Daarom laten ze hun leveranciers gebruik maken van standaard offertes en facturen in hun layout. Is eenvoudiger voor hun interne processen.
.
pi_130529930
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 21:41 schreef Fer het volgende:
Mijn ervaring met overheden is dat ze niet houden van 10000 verschillende prijsopgaven en facturen. Daarom laten ze hun leveranciers gebruik maken van standaard offertes en facturen in hun layout. Is eenvoudiger voor hun interne processen.
Klopt, maar wel triest.
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:00:21 #21
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_130530729
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 21:43 schreef Hamerke het volgende:

[..]

Klopt, maar wel triest.
Ik zou het mooi vinden als er gewoon een landelijke standaard voor facturen komt.
Nooit gedoe ;)

Net zoals vroeger op typeles. Iedereen maakte dezelfde nota :D
pi_130531394
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 22:00 schreef FF het volgende:

[..]

Ik zou het mooi vinden als er gewoon een landelijke standaard voor facturen komt.
Nooit gedoe ;)

Net zoals vroeger op typeles. Iedereen maakte dezelfde nota :D
En ik wil mijn eigen huis-style behouden en enkel vermelden wat verplicht is volgens de wet.
pi_130531479
Het is toegestaan dat de afnemer de factuur maakt. Zie de website van de Belastingdienst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')