abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130462969
Dit wordt deel 2 van de verbouwing.

Deel 1 staat hier: K&W / Verbouwing huis uit 1910 in Zeeland

Ik heb al een behoorlijke tijd niet geüpdate en eigenlijk komt dat door een samenloop van factoren. Er moest echt veel gestuct worden en dan zit je helemaal onder de stuc. Ik had weinig zin dat mijn camera en telefoon helemaal onder de stuc zouden zitten en bovendien is het niet te doen om elke keer alles neer te leggen en dan foto's te maken. Dat remt enorm af als je snel wilt werken. Toch had ik wel nog behoorlijk wat foto's gemaakt, maar in de tussentijd ben ik ook drie keer van telefoon gewisseld en de meeste foto's maak ik met mn telefoon. Op den duur stond alles door elkaar en dankzij een fantastische backup van iCloud was ik ook nog eens een hele stapel kwijt. Ik had er dus echt even niet veel kracht voor ;) maar gelukkig nu weer wel en nu komt hier dan eindelijk de lang verwachte update. Ik heb nog wel wat foto's van mijn toestellen kunnen plukken en die heb ik allemaal geupload. Daar gaan we...

Gang:

Laten we maar beginnen met de gang. In de gang waren nog 3 grote zaken die afgerond moesten worden; het plafond moest dicht, de groepenkast met bijbehorende elektra vanuit de rest van het huis moest worden vernieuwd en de muren moesten worden gestuct.

Op 1 van de muren zaten gipsplaten vast met purschuim. Hier heb ik geen foto's meer van, maar het zat allemaal schots en scheef. Die gipsplaten heb ik cm voor cm log moeten peuteren en daar ben ik een hele tijd mee bezig geweest. Achter de gipsplaten kwam een stenen muur tevoorschijn en een dichtgemetseld gat waar vroeger de deur naar de kamer was. Omdat ik nog erg veel spul heen en weer moet sjouwen door de gang is het risico op beschadigingen redelijk groot en heb ik de gang nog niet helemaal afgemaakt.

Er zit nu een dikke eerste laag stuc tegenaan maar de muur is verder niet afgewerkt. De andere muur was al gestuct en daar hoeft alleen nog maar een klein extra laagje over. Deze muur was helemaal scheef (vandaar dat ze de gipsplaten er ook niet recht op hebben gekregen) en die moet in etappes rechtgemaakt worden. Voor de meeste muren gebruik ik nu stucgeleiders maar bij deze muur kan dat niet vanwege de lengte. Hij is 6m lang en zowel van links naar rechts als boven naar beneden was hij scheef en dat zorgt ervoor dat de stucgeleiders ook niet recht te monteren waren. Het is nog even puzzelen hoe ik dat ga aanpakken als het zover is.

De 1e 40KG stuc ertegenaan:

Rechts de muur met vers stuc, links de oude muur met nieuwe meterkast (weer geen foto's van het aftimmeren daarvan):

De raggels voor het nieuwe plafond zitten er inmiddels allemaal in, waterpas, en met alle elektra erboven:

En zo komen we dan uit bij de nieuwe meterkast. Ik heb deze afgetimmerd zodat alles straks netjes weggewerkt zit. De meters zelf blijven afleesbaar, ook als de kast dicht is. Ik heb een domotica systeem hiervoor en daarvoor moeten de meters verlicht blijven. Dit vond ik wel makkelijk en bovendien hoefde de kast zo niet erg diep te worden waardoor de buitendeur nog bijna helemaal open kan.

De oude groepenkast was 1 spaghettibende. Alles zat eerst wel met tie-wraps vast gebundeld maar dan nog was er geen doorkomen aan. Ik ben geen elektricien en heb nog nooit zo'n ding aangesloten maar ik kon wel zien dat het zo niet hoorde. Er moesten 4 groepen bijgeplaatst worden en daarvoor moest toch de hele groepenkast overhoop gehaald worden. Ik heb er mijn best op gedaan en volgens mij is het wel goed gekomen. Alles werkt in elk geval naar behoren. :)

De spaghettitroep:

Het kan gekker....

Véél gekker....

Nog gekker? Ja....

En de laatste...gek...

Zelf heb ik alle buizen naar de meterkast gelabeld door het hele huis heen waardoor alles nu makkelijk te vinden was.

Ik had eerst 2 aardlekschakelaars met 8 automaten en daar heb ik 1 aardlekschakelaar en 4 automaten bijgeplaatst. Alle draden heb ik netjes achter de automaten langs weggewerkt en aangesloten. Ik heb dit echt nog nooit gedaan dus het was spannend om aan een 6mm2 draad te gaan knippen en schroeven, maar uiteindelijk leef ik nog en ziet het er volgens mij best ok uit. Misschien dat ik later de automaten nog verdeel over de polen op de aardlekschakelaars, maar voor nu is het goed zo:

En uiteindelijk de hele kast gelabeld. Later doe ik dit wel met een Dymo, maar voor nu is het prima en alles werkt goed.

Toilet:

Het toilet is inmiddels gestuct en is klaar om te tegelen. Het was lastig om de stuc goed glad te krijgen zonder rei en ook de traptredes waren drama om glad te krijgen. Ik haal er nog een schuurblok over en dan is het helemaal glad, maar wat zijn die kleine hoekjes lastig om te doen...

Keuken:

De keuken is voor een deel gestuct op de achterkant na. Helaas heb ik geen garage waardoor de keuken als opslag dient voor al het materiaal. Er stonden 30 underlaymentplaten in en 2x zoveel gipsplaten waardoor de ruimte te klein werk om af te werken.Het underlayment heb ik op de slaapkamers gebruikt en nu is er inmiddels plaats om de keuken af te werken. Gelukkig :)

De laatste restjes c.v. leiding aangesloten in de keuken:

FF testkleur geprobeerd voor het stuccen, maar dit was niet de kleur die de muren later krijgen...Viel wat tegen ;)

Woonkamer:

De woonkamer is helemaal rondom gestuct. Overal heb ik met stucgeleiders gewerkt. Eerst 2 geleiders geplaatst en daarna na het uitharden de geleiders eruit en de gaten opgevuld met stuc. Het resultaat is naar mn zin en gewoon glad. Stuccen is pittig werk, alleen krijg je er op den duur wel veel handigheid in en wordt het makkelijk. Je hebt snel de neiging om het meteen de eerste minuten al glad te willen uitsmeren, terwijl dat helemaal niet uitmaakt. Je moet juist alles er zo snel mogelijk tegenaan kwakken en dan pas recht maken. Ook de laatste stap van wachten tot het bijna uitgehard is voordat je de laatste keer met het mes eroverheen gaat is even wennen, maar met een beetje geduld komt het uiteindelijk allemaal goed. :)

Onder de tv komt een grote kast voor mn consoles en hifi en dergelijke. Hiervoor heb ik eerst een kast gemaakt en daarna de deuren ervoor. Eerst wilde ik dezelfde deuren als voor de c.v. staan, maar dat zag er niet uit. Uiteindelijk heb ik met een rails systeem er schuifdeuren voor gemaakt. Dat werd al een stuk beter, maar nog steeds ben ik niet 100% zeker ervan of ik het zo ga laten. Het werkt allemaal prima en er moeten nog afwerklatjes voor en ik hoop dat het daardoor dan wel de looks krijgt die ik zoek. Het moet er echt strak en fris uitzien en dat idee heb ik nu nog niet echt..

Kleine slaapkamer:

In deze slaapkamer/studeerkamer is inmiddels bijna de hele todo lijst af. De kamer is geïsoleerd en afgetimmerd. Ook zit het gips er bijna helemaal tegen en zit alle elektra er ook in. Deze kamer is nu eigenlijk bijna klaar om geschilderd te worden nadat de gipsplaten zijn afgewerkt.

Onderweg naar de bouw....

Omdat de groepenkast al werkt en de elektra err ligt heb ik maar vast wat stopcontacten aangesloten en wat lampen. Ze zitten niet netjes uitgelijnd waardoor je nog gaten ziet, maar ze werken al wel. Later moeten ze er toch nog even af als ik ga schilderen dus het komt nu niet zo nauw. Het is veilig en het werkt en dat is het voornaamste. Het schakelmateriaal komt van Berker uit de M2 serie en is Polar White. Dat vind ik het mooist en omdat ik geen witte muren wil is dit wel lekker voor het contrast.

Grote slaapkamer:

Dit is eigenlijk hetzelfde verhaal als de kleine slaapkamer. De gipsplaten zitten er voor een groot gedeelte tegenaan. Alleen aan de voorkant nog niet maar dat is omdat het dak nog gedaan moet worden en als het nu nog een keer zou lekken wil ik niet dat ik weer gipsplaat moet gaan vernieuwen. Ik plaats dat laatste stuk gips dus pas als het dak is vernieuwd en dat gaat binnenkort gebeuren.

Hier zie je de ombouw om de oude schoorsteen. Links daarvan maak ik een boekenkast in de nis. Dat leek met wel tof en handig.

Inloopkast:

Deze zit naast de slaapkamer. Hiervan is een deel geïsoleerd en helaas ging ik toen door de laatste plaat underlayment heen waardoor ik even om nieuwe moet. Ik gebruik overal 9mm en dat is geen maat die iedereen heeft liggen waardoor ik echt weer even moet gaan zoeken. De raggels zijn in elk geval wel geplaatst en de isolatie zet ik er ook nog tussen en dan heb ik echt underlayment nodig. In de kast maak ik een paar kledingrekken en schoenenvitrines en noem allemaal maar op. Er is zoveel ruimte dat er voor 5 man kleding in kan. :)

Fans van Disney mogen de stickers gratis afhalen ;)

Tot zover weer. Helaas zijn door die telefoonwissels de fotos wel door elkaar heen geraakt qua datum en in photobucket zijn ze tegenwoordig ook niet meer makkelijk te sorteren. Ik neem dat nu maar even voor lief. De volgende foto's hoop ik weer normaal te kunnen posten. :)

Feedback en tips zijn welkom, ik ga nu pitten. Binnenkort licht ik een paar projecten nog wel even apart toe met meer foto's. Dat is nu even niet te doen vanwege de grootte van deze update en de tijd die ik nu heb. ;)

[ Bericht 96% gewijzigd door tpeene op 26-08-2013 01:06:03 ]
pi_130463084
Zeker wel benieuwd naar de beloofde update :W

Update.. Super!!!!

[ Bericht 38% gewijzigd door Gieliovd op 26-08-2013 07:04:24 ]
Laat die handjes wapperen!
pi_130466146
Je eerste topic is geen reeks en dat moet het bestuur van K&W even doen. Dan haakt het allemaal voor deel drie netjes in elkaar. Dus stuur machinist Vonkenboer even een bericht.
pi_130466761
Thanks, Dat komt wel goed dan :)
pi_130469445
Meterkast ziet er goed uit, alleen mis ik er een belangrijk deel, namelijk de hoofdschakelaar
Volgens de voorschriften behoort een installatie met een handbeweging te kunnen worden uitgeschakeld en in dit geval kan dit niet
pi_130484000
Ok, als een hoofdschakelaar verplicht is zet ik die er later nog wel bij. Ik heb er nog net plaats voor. :) Thanks
pi_130485444
Even een vraagje, denk je dat de stuc op de trap blijft zitten? Omdat je er natuurlijk op loopt en het zo wel beweegt.

Heb dit wel eens bij eigen huis & tuin gezien volgens mij...

Voor de rest topwerk hoor, ik zou t niet zo kunnen!
pi_130487810
Ik denk dat het wel blijft zitten. Hiervoor zat er ook al stuc tegenaan en daar was ook niet veel mis mee. Het kwam alleen maar los toen de oude tegels eraf moesten. De trap bestaat uit eigenlijk 2 trappen.. Onder de tredes zit een omkisting die los zit van de trap. Trillingen worden zo voor het grootste deel opgevangen. Alles zit verder in het stucgaas dus het zal wel goed gaan. Mocht het ineens los laten dan verf ik het wel gewoon want het is makkelijk strak af te werken.

Ennehhh. thanks voor de complimenten :)
pi_130491188
En wat is nu dat ene kroonsteentje in de nieuwe meterkast?
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_130492717
Koppelstuk, 2 aders in 1 kooiklem is niet zo "netjes" en dan passen ze dit toe.
Laat die handjes wapperen!
pi_130493174
Ja klopt. Op de hoofddraad zat niet echt meer marge om hem weg te halen, dus die heb ik laten zitten. Maakt verder niet veel uit
pi_130506914
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 23:13 schreef jatochneetoch het volgende:
Kwaliteits OP hoor
Niets mis met deze OP hoor!

Sowieso TOPPROJECT trouwens. ;)

Ga zo door man. ^O^
Usersicon comes later..
pi_130521723
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 10:58 schreef AllvaRoo1.0 het volgende:

[..]

Niets mis met deze OP hoor!

Sowieso TOPPROJECT trouwens. ;)

Ga zo door man. ^O^
Thanks man! :)
pi_130521828
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 17:56 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Ik open geen topics met niks erin
Nee, je reageert alleen kansloos i.p.v. even te helpen. Ik had geen zin om een hele post te maken met die "post toevoegen" in mn laatste topic om er vervolgens achter te komen dat hij weer een foutmelding zou geven. Ik heb hem even getest en toen ingeklopt. Maakt volgens mij niet veel uit, alleen heb jij je lol nu gehad met je "toevoeging". :)
pi_130523497
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 19:20 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Dit topic nog minder tijdens het plaatsen van mijn reactie.
Ik was erbij toen TS dit topic aanmaakte, voor alles een eerste keer en aldoende leert men, je reageerde gewoon effe net iets te snel en uit de maat, maar ach..

TS, ik verwacht snel weer een update van je project, klasse wat je kan man.. :)
Usersicon comes later..
pi_130525946
Thanks! :)

Volgende update komt wel goed denk ik zomaar... ;) Als iemand nog tips heeft hoe je een muur van 6m x 3m moet stuccen die in alle opzichten krom is dan hoor ik het graag. Dat is het enige waar ik nu mee worstel. De rest lukt allemaal best aardig.

Tips voor de kast onder de tv zijn ook welkom. Daarvan heb ik echt nog niet beslist wat het wordt...
pi_130527498
Ik vind het echt knap hoe je zo strak kan stuccen. Ziet er puik uit verder!
pi_130530698
Dankje! Het was even spannend maar het resultaat ben ik tevreden over!
  Moderator dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:17:46 #19
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_130531670
Zo; ook hier is het speelkwartiertje weer voorbij..
Mensen die niks nuttigs toe te voegen hebben aan dit topic krijgen het vriendelijke verzoek om dan gewoon wegblijven !

En anders hebben we altijd ons feedbacktopic nog waar gezeurd kan worden. ^O^

En ik zal even zorgen dat dit topic gereek-st wordt met de vorige !
pi_130532726
Ha thanks man! :)

Wat vind jij van de groepenkast?
  Moderator dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:45:04 #21
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_130533486
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 22:34 schreef tpeene het volgende:
Ha thanks man! :)

Wat vind jij van de groepenkast?
Ik mis de al eerder genoemde hoofdschakelaar in de kast; maar dat hebben andere users ook al opgemerkt ^O^ , en waarom heb je 3 fase aardlekschakelaars toegepast ? Terwijl je volgens mij helemaal geen driefase aansluiting hebt ?

Niet dat de constructie die je nu hebt ongewoon is; dat zeker niet :)
pi_130535037
Ja die hoofdschakelaar zet ik er later nog wel bij. Gelukkig is daar nog ruimte voor. Die 3 fase aardlekschakelaars zaten er al 2 van in. Omdat het voor mij de 1e keer was dat ik überhaupt een groepenkast open maakte heb ik maar besloten om er nog 1 precies dezelfde bij te steken om het makkelijk te houden. Later zou ik dan alsnog ook 3 fase kunnen aanleggen met weinig aanpassingen, hoewel 3 fase niet echt nodig zal zijn voor mij.

En ik heb het overleefd ook. Die hoofdaders los halen en opnieuw aansluiten is leuk zolang je ze maar niet aanraakt... ;) Heb bij die dingen maar even handschoenen aan getrokken haha
pi_130667382
nog steeds bezig dus. Logisch, want je werkt erg precies. Complimenten voor je stucwerk!
pi_130667837
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 23:08 schreef tpeene het volgende:
Ja die hoofdschakelaar zet ik er later nog wel bij. Gelukkig is daar nog ruimte voor. Die 3 fase aardlekschakelaars zaten er al 2 van in. Omdat het voor mij de 1e keer was dat ik überhaupt een groepenkast open maakte heb ik maar besloten om er nog 1 precies dezelfde bij te steken om het makkelijk te houden. Later zou ik dan alsnog ook 3 fase kunnen aanleggen met weinig aanpassingen, hoewel 3 fase niet echt nodig zal zijn voor mij.

En ik heb het overleefd ook. Die hoofdaders los halen en opnieuw aansluiten is leuk zolang je ze maar niet aanraakt... ;) Heb bij die dingen maar even handschoenen aan getrokken haha
Ik heb toch een opmerking over de groepenkast, maar wellicht zie ik het verkeerd:

Als ik naar een willekeurige aardlekschakelaar kijk, ga je met de nul naar een automaat, vanaf die automaat lus je door naar de volgende, en dat nog 2x. Dat doe je ook met de fasedraad.

Maar het lijkt op de foto alsof je dat met 2,5mm2 gedaan hebt. En dat is dan te dun.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_130668447
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 22:45 schreef Vonkenboer het volgende:
Niet dat de constructie die je nu hebt ongewoon is; dat zeker niet :)
Is er een technische reden voor het doorlussen van de 3 fasen bij de ALS'en? Volgens mij is dat volkomen zinloos en verhoogt het slechts de kans op een slecht contact in 1 van die doorlussingen.

Per ALS 1 x de nul en 1 x de fase aansluiten is toch voldoende?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')