abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 november 2013 @ 21:07:29 #101
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_132904825
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:58 schreef larsico het volgende:
Trouwens veel bestemmingen vanaf 30 euro retour die normaal duurder zijn, zo ook bijvoorbeeld Eindhoven - Rabat.
Die bestemming staat er niet bij. Fez, Agadir en Marrakech wel.
pi_132905644
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 21:07 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Die bestemming staat er niet bij. Fez, Agadir en Marrakech wel.
Je hebt helemaal gelijk, dan is het Charleroi - Rabat
  maandag 4 november 2013 @ 22:33:03 #103
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_132909168
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 20:12 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Het doel van Ryanair is om elke zitplaats tegen de best mogelijk prijs te verkopen. Dus aan liefdadigheid doet Ryanair niet.
Dat is toch liefdadig van ze? :P
When all else fails, you always have delusion.
pi_132933700
quote:
Vanaf februari niet meer dringen bij Ryanair
DUBLIN - Goed nieuws voor Ryanair-passagiers: vanaf 1 februari is het geen dringen meer geblazen bij het boarden van vliegtuigen van de Ierse prijsvechter. Ryanair heeft aangekondigd dat alle passagiers voortaan een stoelnummer krijgen toegewezen. Samen reizende passagiers kunnen daardoor naast elkaar zitten.

Nu nog hanteert Ryanair het principe van 'free seating', waarbij passagiers zelf een stoel kunnen uitkiezen. Dat leidt echter tot dringen, omdat mensen naast hun reisgenoot willen zitten of per se een raamplaats willen bemachtigen.

Ryanair zegt dat het besluit om voortaan stoelnummers toe te wijzen het gevolg is van het streven van de maatschappij om beter naar klanten te luisteren. Passagiers zouden massaal hebben laten weten af te willen van het gedrang tijdens het boardingproces. Ryanair verwacht dat het instappen vlotter zal verlopen.

Het blijft mogelijk om bij Ryanair tegen een betaling van vijf euro stoelen te reserveren met extra beenruimte. Daarbij gaat het om stoelen op de eerste rij of ter hoogte van de nooduitgangen.

bron

  dinsdag 5 november 2013 @ 19:07:06 #105
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_132934102
Grappig, in navolging van Easyjet dus :)
pi_132934844
Ik neem aan dat zowel raam als gangplaatsen binnen korte termijn extra gaan kosten. :P
  dinsdag 5 november 2013 @ 19:30:22 #107
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_132934937
Het was ook de enige maatschappij die ik heb meegemaakt met dit principe. Of had Wizzair het nou ook?
pi_132934955
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 19:27 schreef clowntje het volgende:
Ik neem aan dat zowel raam als gangplaatsen binnen korte termijn extra gaan kosten. :P
Ik denk het niet hoor, het kost Ryanair namelijk niets om stoelnummers toe te wijzen.
pi_132935012
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 19:30 schreef Lemans24 het volgende:
Het was ook de enige maatschappij die ik heb meegemaakt met dit principe. Of had Wizzair het nou ook?
Southwest had het ook volgens mij. Beetje verder weg ;)
En Wizzair inderdaad.
  woensdag 6 november 2013 @ 20:36:30 #110
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_132977052
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 22:33 schreef Mirel het volgende:

[..]

Dat is toch liefdadig van ze? :P
Niet echt, het is namelijk de best mogelijk prijs van Ryanair, en die ligt bij voorkeur hoog.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 19:30 schreef larsico het volgende:
Ik denk het niet hoor, het kost Ryanair namelijk niets om stoelnummers toe te wijzen.
Het kost een Ryanair of Easyjet niets om stoelnummers toe te wijzen, maar het is nu een trend bij de luchtvaartmaatschappijen om stoelen tegen een prijs te verkopen, zo verkoopt KLM bijvoorbeeld in de 777 stoelen de stoelen in de economy klasse naast de economy comfort, nu de eerste zitplaatsen in de rijen achter deze economy comfort zone als zogenaamde voorkeursstoelen en moet hiervoor extra betaald worden.

Een Ryanair kan veel geld verdienen door bij het online inchecken automatisch een stoel aan te wijzen, en slechts tegen betaling de passagier toe te staan om een bepaalde stoel vooraf uit te kiezen, stoelen voorin of met extra beenruimte kan je dan tegen een betere prijs verkopen dan de middenstoel in rij 28....

Wel is er één nadeel voor Ryanair aan deze maatregel, Ryanair hanteert nogal een strakke lijn in de performance van het toestel en sluit bepaalde rijen af waar mensen niet mogen zitten bij het boarden zodat de passagiers en het gewicht het best verdeeld zijn. (Het is een fabel dat dit noodzakelijk is voor de veiligheid, dit heeft echt met de performance van het toestel te maken).
Wanneer men stoelen kan uitkiezen kan je niet standaard rijen afsluiten omdat je vooraf niet weet wat de loadfactor kan zijn.
Wanneer men een bepaalde stoel gekocht heeft en men zou bij het boarden niet toestaan om hierop te gaan zitten dan worden dat nog fijne discussies. Naast het feit dat mensen dus nu bepaalde stoelen kan kopen die performance technisch (meer kerosineverbruik) niet helemaal handig zijn, zullen er ook veel passagiers zijn met een slechte plaats die zien dat bepaalde rijen minder goed gevuld zijn daar gaan zitten, het is voor het cabinepersoneel moeilijk zijn om dat volledig te voorkomen.
De huidige performance qua van brandstofverbruik zal naar verwachting verslechteren, de vraag gaat zijn of de extra inkomsten uit de stoelkeuze hier tegenop gaat wegen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  woensdag 6 november 2013 @ 21:15:01 #111
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_132979141
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 20:36 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Niet echt, het is namelijk de best mogelijk prijs van Ryanair, en die ligt bij voorkeur hoog.

[..]

Een Ryanair kan veel geld verdienen door bij het online inchecken automatisch een stoel aan te wijzen, en slechts tegen betaling de passagier toe te staan om een bepaalde stoel vooraf uit te kiezen, stoelen voorin of met extra beenruimte kan je dan tegen een betere prijs verkopen dan de middenstoel in rij 28....
Of bij een boeking voor meerdere personen de stoelen random toewijzen. Dan zitten mensen niet naast elkaar en verplicht je ze om te betalen voor een eigen stoelkeuze.
pi_132980551
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 21:15 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Of bij een boeking voor meerdere personen de stoelen random toewijzen. Dan zitten mensen niet naast elkaar en verplicht je ze om te betalen voor een eigen stoelkeuze.
quote:
Vanaf februari niet meer dringen bij Ryanair
DUBLIN - Goed nieuws voor Ryanair-passagiers: vanaf 1 februari is het geen dringen meer geblazen bij het boarden van vliegtuigen van de Ierse prijsvechter. Ryanair heeft aangekondigd dat alle passagiers voortaan een stoelnummer krijgen toegewezen. Samen reizende passagiers kunnen daardoor naast elkaar zitten.
;)
pi_132980880
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 20:36 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Niet echt, het is namelijk de best mogelijk prijs van Ryanair, en die ligt bij voorkeur hoog.

[..]

Het kost een Ryanair of Easyjet niets om stoelnummers toe te wijzen, maar het is nu een trend bij de luchtvaartmaatschappijen om stoelen tegen een prijs te verkopen, zo verkoopt KLM bijvoorbeeld in de 777 stoelen de stoelen in de economy klasse naast de economy comfort, nu de eerste zitplaatsen in de rijen achter deze economy comfort zone als zogenaamde voorkeursstoelen en moet hiervoor extra betaald worden.

Een Ryanair kan veel geld verdienen door bij het online inchecken automatisch een stoel aan te wijzen, en slechts tegen betaling de passagier toe te staan om een bepaalde stoel vooraf uit te kiezen, stoelen voorin of met extra beenruimte kan je dan tegen een betere prijs verkopen dan de middenstoel in rij 28....

Wel is er één nadeel voor Ryanair aan deze maatregel, Ryanair hanteert nogal een strakke lijn in de performance van het toestel en sluit bepaalde rijen af waar mensen niet mogen zitten bij het boarden zodat de passagiers en het gewicht het best verdeeld zijn. (Het is een fabel dat dit noodzakelijk is voor de veiligheid, dit heeft echt met de performance van het toestel te maken).
Wanneer men stoelen kan uitkiezen kan je niet standaard rijen afsluiten omdat je vooraf niet weet wat de loadfactor kan zijn.
Wanneer men een bepaalde stoel gekocht heeft en men zou bij het boarden niet toestaan om hierop te gaan zitten dan worden dat nog fijne discussies. Naast het feit dat mensen dus nu bepaalde stoelen kan kopen die performance technisch (meer kerosineverbruik) niet helemaal handig zijn, zullen er ook veel passagiers zijn met een slechte plaats die zien dat bepaalde rijen minder goed gevuld zijn daar gaan zitten, het is voor het cabinepersoneel moeilijk zijn om dat volledig te voorkomen.
De huidige performance qua van brandstofverbruik zal naar verwachting verslechteren, de vraag gaat zijn of de extra inkomsten uit de stoelkeuze hier tegenop gaat wegen.
Om even te verwijzen naar het nieuwsbericht, er staat duidelijk dat de stoelnummers toegewezen worden. Er zal dus, zo blijkt uit het artikel, (nog) geen mogelijkheid zijn om zelf een stoelnummer uit te kiezen, afgezien van de stoelen waarvoor reeds betaald moet worden.

Dit scheelt Ryanair juist kosten, omdat ze zelf kunnen bepalen welke stoelen toegewezen worden. Op deze manier kunnen ze élke vlucht zo goedkoop mogelijk uitvoeren, wat op dit moment nog niet het geval is, aangezien de meeste mensen vrije keuze hebben om ergens te gaan zitten.
  woensdag 6 november 2013 @ 21:57:08 #114
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_132981881
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 21:36 schreef larsico het volgende:

[..]

[..]

;)
Zeggen ze.
pi_132981957
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 21:57 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Zeggen ze.
Klopt, en met Ryanair weet je het maar nooit inderdaad :P
pi_132982859
Ben ook benieuwd wat dit met de 25 minuten turnarounds gaat doen nu niet iedereen al een half uur voor landing van de binnenkomende kist in de rij gaat staan maar lekker tot het laatste moment wacht.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  donderdag 7 november 2013 @ 09:55:13 #117
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_132994157
quote:
14s.gif Op woensdag 6 november 2013 22:13 schreef Thetallguy het volgende:
Ben ook benieuwd wat dit met de 25 minuten turnarounds gaat doen nu niet iedereen al een half uur voor landing van de binnenkomende kist in de rij gaat staan maar lekker tot het laatste moment wacht.
Maar als mensen sneller kunnen gaan zitten (je zou ze zelfs per rij in kunnen laten stappen) dan kan dat boarden misschien wel sneller.
Don't let my username fool you...
  donderdag 7 november 2013 @ 21:35:19 #118
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_133022200
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 21:42 schreef larsico het volgende:

[..]

Om even te verwijzen naar het nieuwsbericht, er staat duidelijk dat de stoelnummers toegewezen worden. Er zal dus, zo blijkt uit het artikel, (nog) geen mogelijkheid zijn om zelf een stoelnummer uit te kiezen, afgezien van de stoelen waarvoor reeds betaald moet worden.

Dit scheelt Ryanair juist kosten, omdat ze zelf kunnen bepalen welke stoelen toegewezen worden. Op deze manier kunnen ze élke vlucht zo goedkoop mogelijk uitvoeren, wat op dit moment nog niet het geval is, aangezien de meeste mensen vrije keuze hebben om ergens te gaan zitten.
Bij Easyjet worden de stoelnummers ook toegewezen, dus je kan niet stellen op basis van dit nieuwsbericht dat een passagier deze niet zelf mag gaan uitkiezen. Ryanair gaat de cash cow van het door passagiers zelf (tegen betaling) laten uitkiezen van een stoel echt niet laten liggen. Daarnaast kan je nu al naast de extra beenruimte stoelen ook al uit selecte andere rijen selecteren, het zal zeer eenvoudig zijn om alle rijen hieraan toe te voegen. Juist de rijen voorin het vliegtuig zijn nu net de stoelen waar je als maatschappij wat op kunt verdienen, dus die wil je echt beschikbaar stellen om door passagiers te laten kopen.

Ryanair kan hier meer aan verdienen, niet specifiek kosten besparen, de huidige vrije keuze om ergens te gaan zitten wordt redelijk teniet gedaan door het vele afblokken van rijen in de huidige situatie.

quote:
14s.gif Op woensdag 6 november 2013 22:13 schreef Thetallguy het volgende:
Ben ook benieuwd wat dit met de 25 minuten turnarounds gaat doen nu niet iedereen al een half uur voor landing van de binnenkomende kist in de rij gaat staan maar lekker tot het laatste moment wacht.
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 09:55 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Maar als mensen sneller kunnen gaan zitten (je zou ze zelfs per rij in kunnen laten stappen) dan kan dat boarden misschien wel sneller.
Het boarden opzich hoeft niet veel langzamer te gaan als je passagiers hebt die weten hoe het werkt. Echter wanneer je veel onervaren passagiers hebt die op een of andere manier niet snappen hoe het stoelensysteem werkt, en geheel verbaasd kijken dat stoel 3A niet achterin het toestel bevindt en weer terug moeten lopen naar voren of passagiers die op een bepaalde plek zitten en rustig, met een opbouwende rij achter zich de koffer lopen opbergen en in het gangpad blijven staan kan het boardingproces danig vertraagd worden.

Al gediend eerlijkheid te zeggen dat de totale boardingtijd, dus het moment van openen van de gate totdat de deuren dichtgaan van alle vluchten die ik maak niet echt afwijken en nagenoeg gelijk zijn, bij free seating zit het grootste gedeelte van de passagiers wellicht wel wat sneller, maar door alle noodzakelijk handelingen voordat het vliegtuig kan vertrekken maakt dat niet heel veel uit.
De totale boardingtijd in een 737-800 of Airbus 320 duurt afhankelijk van de loadfactor tussen de 15-22 minuten, dat is gerekend vanaf openen gate en sluiten van de deur en zonder dat er incidenten zijn waarbij bagage van boord moet worden gehaald.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  vrijdag 8 november 2013 @ 10:41:56 #119
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_133035853
@hierboven, bij Easyjet kun je tegenwoordig zelf je stoelen uitkiezen, je krijgt zelfs een plattegrondje :)
  vrijdag 8 november 2013 @ 19:17:23 #120
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_133053972
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 10:41 schreef MartijnUK het volgende:
@hierboven, bij Easyjet kun je tegenwoordig zelf je stoelen uitkiezen, je krijgt zelfs een plattegrondje :)
Maar het uitkiezen van die stoel is niet gratis. Welke stoel je ook wil, de ene stoel is goedkoper dan de andere stoel. Als je geen stoel selecteert wordt er gratis een stoel toegewezen.
Een Ryanair zal iets dergelijks lijkt mij toch ook willen, want hier valt relatief veel geld binnen te halen, voor een vlucht London Stansted - Eindhoven maakt het mij niet uit waar ik zit, maar voor een vlucht van Eindhoven naar Fez wil ik toch wel graat aan het raam of juist aan het gangpad zitten en niet het risico lopen dat ik een middenplaats krijg...
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  vrijdag 8 november 2013 @ 19:45:32 #121
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_133055170
Maakt me echt geen fluit uit waar ik zit. Ok, raam heeft de voorkeur, vanwege het uitzicht.
De helft van de keren krijg ik sowieso een plek bij de nooduitgang. Bij Ryanair is dat echter niet meer mogelijk tegenwoordig, die laten zelfs regelmatig alle stoelen bij de nooduitgangen leeg. Airasa trouwens ook.
pi_133057140
quote:
6s.gif Op donderdag 7 november 2013 21:35 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Bij Easyjet worden de stoelnummers ook toegewezen, dus je kan niet stellen op basis van dit nieuwsbericht dat een passagier deze niet zelf mag gaan uitkiezen. Ryanair gaat de cash cow van het door passagiers zelf (tegen betaling) laten uitkiezen van een stoel echt niet laten liggen. Daarnaast kan je nu al naast de extra beenruimte stoelen ook al uit selecte andere rijen selecteren, het zal zeer eenvoudig zijn om alle rijen hieraan toe te voegen. Juist de rijen voorin het vliegtuig zijn nu net de stoelen waar je als maatschappij wat op kunt verdienen, dus die wil je echt beschikbaar stellen om door passagiers te laten kopen.

Ryanair kan hier meer aan verdienen, niet specifiek kosten besparen, de huidige vrije keuze om ergens te gaan zitten wordt redelijk teniet gedaan door het vele afblokken van rijen in de huidige situatie.
Er is een verschil tussen 'toewijzen' en 'zelf uitkiezen'. In het nieuwsbericht staat dat je bij Ryanair een stoelnummer toegewezen krijgt. Hieruit kan je dus niet concluderen dat je zelf een stoel mag uitkiezen.
Dit is bij EasyJet wel het geval, mits je er voor betaalt.
Ik snap best dat je meteen de link legt Ryanair = betalen voor stoelkeuze, maar dat kan je simpelweg niet uit het artikel halen.

Op dit moment worden er niet zo veel rijen afgesloten dat je amper keuze hebt om ergens te zitten hoor. Met het toewijzen van stoelen kunnen ze dus wel degelijk kosten besparen.

Mocht Ryanair (en let op: mocht) besluiten om mensen zelf een stoel uit te laten kiezen, zullen ze hier denk ik (slechts een vermoeden) inderdaad geld voor vragen. Dit kan alleen nog niet geconcludeerd worden, omdat het nergens staat. Daarom kan je ook niet zomaar aannemen dat het zo is.
  vrijdag 8 november 2013 @ 20:49:50 #123
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_133058107
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 20:32 schreef larsico het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen 'toewijzen' en 'zelf uitkiezen'. In het nieuwsbericht staat dat je bij Ryanair een stoelnummer toegewezen krijgt. Hieruit kan je dus niet concluderen dat je zelf een stoel mag uitkiezen.
Dit is bij EasyJet wel het geval, mits je er voor betaalt.
Ik snap best dat je meteen de link legt Ryanair = betalen voor stoelkeuze, maar dat kan je simpelweg niet uit het artikel halen.

Op dit moment worden er niet zo veel rijen afgesloten dat je amper keuze hebt om ergens te zitten hoor. Met het toewijzen van stoelen kunnen ze dus wel degelijk kosten besparen.

Mocht Ryanair (en let op: mocht) besluiten om mensen zelf een stoel uit te laten kiezen, zullen ze hier denk ik (slechts een vermoeden) inderdaad geld voor vragen. Dit kan alleen nog niet geconcludeerd worden, omdat het nergens staat. Daarom kan je ook niet zomaar aannemen dat het zo is.
In het artikel staat wel vermeld dat je vooraf stoelen met extra beenruimte kan reserveren, iets wat nu ook al het geval is.

De link is dan inderdaad snel gemaakt dat je naast dat je automatisch een stoel toegewezen krijgt net zoals bij Easyjet, dat je ook stoelen zelf kunt gaan uitkiezen, want dan tegen betaling zal moeten gaan gebeuren, want passagiers gratis stoelen te laten uitkiezen is niet wat Ryanair gaat doen, en iets wat Ryanair op dit moment ook al niet doet voor een select aantal rijen.

De uiteindelijke uitwerking moeten we uiteraard nog gaan zien, maar Ryanair zal een cashcow zoals zitplaatsenreservering niet laten liggen, en het zal mij verbazen als ze maar een beperkt aantal rijen zullen aanbieden.

En Ryanair sluit bij loadfactoren rond de 80% net zoveel rijen af dat de laatste passagier die aan boord gaat niet echt veel keus meer heeft waar deze kan gaan zitten, de passagiers worden dan over het vliegtuig zo verspreid dat men hele rijen stoelen vol heeft en rijen stoelen leeg heeft.
Dit alles om de verdeling in het vliegtuig voor Ryanair zo gunstig mogelijk te maken voor het brandstofverbruik.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_133058819
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 20:49 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

In het artikel staat wel vermeld dat je vooraf stoelen met extra beenruimte kan reserveren, iets wat nu ook al het geval is.

Inderdaad, dat heb ik ook gemeld. Dat is echter iets anders dan de keuze hebben uit alle stoelen en daar voor moeten betalen. Het gaat nu om een extra service die niet bij alle stoelen geleverd wordt. Daar zit een verschil in dus.

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 20:49 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

De link is dan inderdaad snel gemaakt dat je naast dat je automatisch een stoel toegewezen krijgt net zoals bij Easyjet, dat je ook stoelen zelf kunt gaan uitkiezen, want dan tegen betaling zal moeten gaan gebeuren, want passagiers gratis stoelen te laten uitkiezen is niet wat Ryanair gaat doen, en iets wat Ryanair op dit moment ook al niet doet voor een select aantal rijen.

De uiteindelijke uitwerking moeten we uiteraard nog gaan zien, maar Ryanair zal een cashcow zoals zitplaatsenreservering niet laten liggen, en het zal mij verbazen als ze maar een beperkt aantal rijen zullen aanbieden.

En Ryanair sluit bij loadfactoren rond de 80% net zoveel rijen af dat de laatste passagier die aan boord gaat niet echt veel keus meer heeft waar deze kan gaan zitten, de passagiers worden dan over het vliegtuig zo verspreid dat men hele rijen stoelen vol heeft en rijen stoelen leeg heeft.
Dit alles om de verdeling in het vliegtuig voor Ryanair zo gunstig mogelijk te maken voor het brandstofverbruik.
Nogmaals, ik begrijp dat je zo snel de link legt, maar je kan het gewoon niet zo maar concluderen uit het artikel. Ik wil best geloven dat Ryanair op een gegeven moment alle rijen beschikbaar stelt om te kiezen, en daar geld voor te vragen, maar het is nu nog te vroeg om daar iets over te zeggen. Zeker zonder bron.
  zaterdag 9 november 2013 @ 11:42:16 #125
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_133074587
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 19:17 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Maar het uitkiezen van die stoel is niet gratis.
Zeker wel, ik vloog 2 weken geleden van Londen naar Amsterdam en hoefde voor de stoelkeuze niets extra te betalen. Daarentegen waren bepaalde plaatsen (zoals voorste rij & nooduitgangen) wel betaald.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')